Jag måste påstå att det är fel ur demokratisk ståndpunkt att arv av titlar lever kvar. Jag anser det dessutom ganska svagt att jämställa en korrupt republikanism med arvsmonarki. Detta då korruptionen i en Republikanism kan ställas till svars, det finns en möjlighet till ansvarsutkrävande. I vår monarki hade ned nuvarande Kungen (med det sagt menar jag inte hela monarkin) troligen röstats bort på grund av de senaste årets skandaler. Om inte annat hade möjligheten funnits att rösta bort honom även om så inte skett. Det är den möjligheten som gör Republiken mer demokratisk än Arvmonarkin.
Permalänk | Anmäl
Marco Loi, 2012-02-23, 08:01
Olof Palme avrättades inte. Han mördades. En viss skillnad. Vräng inte orden! Vi har monarki precis som Danmark, Norge, England och Nederländerna.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2012/02/grattis-kronprinsessan.html
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2012-02-23, 08:03
Artikeln har helt rätt. Kungen utför bara ett arbete som reklamambassadör åt Sverige och svenska företag, och binder samman det svenska folket. Detta kan han göra bäst som arvskung eftersom han då har hela släkthistorien med sig i bakluckan. Att välja en president som i Tyskland eller Finland tillför ingenting alls till kungens/presidentens arbete.
Den som tycker att en vald president är bra kan väl fundera på den tyske presidenten (ingen i Sverige vet hans namn) som fick sparken. Han ersattes av en östtysk som Tysklands kansler Merkel känner personligen eftersom det var lite bråttom att hitta någon. Å vad bra det fungerar med folkvalda presidenter, inte. Tack för en bra artikel.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2012-02-23, 08:45
@#3
Tyskland har INTE en folkvald president. Förbundsdagen väljer/tillsätter presidenten.
Det är stor skillnad på presidentens uppgifter och befogenheter i olika länder. Presidentämbetet i Finland kan inte jämföras med Tysklands. Finska presidenten har en hel del makt och befogenheter som varken Tysklands president eller den svenska kungen har.
Permalänk | Anmäl
KajK, 2012-02-23, 10:08
Vaddå prinsessa ?
Har jag fattat den senaste tidens disskussion rätt så är det väl fråga om en prins-hen som i sinom tid och för att gynna sin personlighetsutveckling själv får avgöra om hen vill bli prinsessa eller prins ?
@#3:
Den nye tyske presidenten är inte ersatt ännu.
Man har enats om en lämplig kandidat och om denne verkligen blir president avgörs i val i mars.
Den nye kandidaten drevs igenom MOT Merkels vilja och orsakade lite tannagnissel i regeringskoalitionen.
Att det är bråttom beror på att Tyskland får vara "presidentlöst" i högst 30 dagar.
Permalänk | Anmäl
Peter Gustafsson, 2012-02-23, 10:22
Det passar mig perfekt med en symbolisk kung om kan klippa band och representera Sverige i alla högtidliga sammanhang.
Om det finns en familj som sedan länge åtagit sig denna uppgift så är det helt perfekt.
Alla som vill annat har rätt att uttrycka det men inte i den omfattning att vår respekt för ämbetet urholkas.
Vi bör kunna vara enade och stolta över vårt land och dess främsta företrädare utåt.
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-02-23, 10:53
Monarkin är bra för Sverige, den skapar sammanhållning och eftersom den är utformnad så att Drottningen blir maktlös så är det perfekt. Vårt land har anor, vi skall vara stolta över vårt kungadöme, vår historia och vårt land. En president däremot får mer makt och det skulle ta makt från statsministern vilket jag inte tycker är bra för demokratin. Att vi får välja riksdag vart fjärde år är inte jätte demokratiskt om man skall vara helt ärlig.
Permalänk | Anmäl
Erik Viking, 2012-02-23, 11:26
Ärkebiskopen tackar Gud för en ny medlem. Det svenska kungahuset får enligt lag inte får utträda ur Svenska kyrkan, men varför är det sekulära media så tyst om detta, samtidigt som de visar öppet förakt mot kristendomen?
Permalänk | Anmäl
Johannes Forsblom, 2012-02-23, 11:27
Det intryck jag får av kungahuset är att de är stolta över Sverige och vill dess väl så mycket som möjligt och är intresserade av att Sverige är ett bra land.
Jag har väldigt svårt att hitta någon politiker som kan uppfylla samma intryck. De verkar mest bara vara intresserade av sitt eget väl.
Permalänk | Anmäl
Göran Axelsson, 2012-02-23, 11:34
#3 Thomas Eriksson.
Du har fel – jag vet den sparkade tyske presidentens namn – han heter Wulff. Han fick avgå bl.a. därför att han schabblat med förklaringar om vem som lånat honom pengar till ett husköp. Sådant är man nog befriad från om man ärvt sitt ämbete.
Hans företrädare – Köhler – avgick före sin ämbetsperiods utgång därför att han helt enkelt blev förbannad på vad han tyckte var orättfärdig kritik. Personligen tycker jag det tyder på viss storhet.
Den nye presidentkandidaten heter Gauck. Hans moder blev medlem i nazistpartiet 1932 innan Hitlers makttillträde och hans fader 1934 efter Hitlers makttillträde. Kanske vår Silvia skulle konsultera honom om hur man behandlar en sådan problematik.
Om Thilo Sarrazins uppmärksammade invandringskritiska bok ”Deutschland schafft sich ab” (Tyskland avskaffar sig) har Gauck sagt att ”den politiska klassen kan av Sarrazins bokframgång lära, att deras politiska korrekthet hos människorna väcker en känsla av att de verkliga problemen skall döljas. Jag tror inte Gauck skulle kunna bli president i Sverige!
Gauck föddes i Rostock. Hans föräldrar verkar ha uppfostrat honom i möjligaste mån avskiljd från det östtyska samhället. Därför stod väl endast prästbanan öppen för honom vad gällde högre studier. Detta i motsats till Merkel. Hon föddes i Hamburg och föräldrarna valde aktivt att flytta till DDR. Under sin uppväxt var Merkel medlem i de övliga ungdomsorganisationerna i DDR. Avvikelsen var möjligtvis att hon genomgick en kyrklig konfirmation i stället för den ”borgerliga” statliga ”bli vuxen ceremonin”. Merkels pappa var präst. Merkel studerade fysik på Karl-Marx universitetet i Leipzig.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-02-23, 11:31
GRATTIS til sverige fra en nabo i Danmark. Tillykke med den lille prinsesse - hvor er hun fin :)Mvh.Jesper Leasy Nielsen
Permalänk | Anmäl
Malene Rasmussen, 2012-02-23, 12:02
Anders Björnsson, att kalla Sverige för en republik vore att ändra på svenska språket. Sverige är ingen republik, även om du önskar det. Inte heller är någon av de övriga monarkierna bland världens tio mest demokratiska länder (http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index) några republiker (fast det är klart, de skulle ju kunna ändra om lite i betydelsen av sina språks ord också...).
Drottning Elizabeth av Storbritannien, Kanada, Australien och Nya Zeeland är samtliga dessa länders monark och statschef. Också i Nederländerna, Danmark och Norge har monarken titeln "statschef" och inte heller de länderna är några republiker. (På engelska heter statschef "head of state", på holländska "staatshoofd", på norska "statsoverhode" och på danska "statsoverhoved".)
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-02-23, 12:55
"En maktlös furste i spetsen för en republik är med andra ord inget bisarrare fenomen än att demokratiska samhällssystem regelmässigt tillåter personer med ärvda ekonomiska tillgångar att utöva ett bestämmande inflytande över vem som ska ha en tryggad inkomst och vem som ska ligga det allmänna till last (eller hamna i utanförskap, som det numera heter)."
Jaha... Det är allstå "bisarrt" att man ärver av sina föräldrar. Föreslår kanske Anders Björnsson att staten ska expropriera tillgångarna i dödsbon eller vad menar han? En person som ärver tillgångar utövar inte mer "inflytande över vem som ska ha en tryggad inkomst och vem som ska ligga det allmänna till last" än en person som inte ärver tillgångar - förutom på sin höjd när det gäller vederbörandes egna barn.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-02-23, 12:57
Det är uppenbart att artikelförfattaren är republikan, som beskriver Sveriges monarki som en "lustig relik" - och VARFÖR SKULLE "kungavärdigheten" (sic!) avskaffas? Just pga. att Sverige ÄR en demokrati ska Sverige naturligtvis fortsätta att vara en monarki så länge det är det parlamentariska resultatet av folkviljan.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-02-23, 12:58
Re: #10 Observator,
Tack för intressant information! Du vet lika mycket om de tyska presidenterna som vi svenskar vet om vårt kungahus, det är ovanligt. När Tyskland haft president i 800 år, som vi haft ett kungahus, så kan även jag acceptera en president lika bra som en kung. För det är historien, bakgrunden, som gör en kung överlägsen en president i Sverige, där ingendera har någon makt.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2012-02-23, 13:06
Ordet "statschef" låter i och för sig i mina öron rent semantiskt som om det syftade på statsministern och inte på monarken. "Statsöverhuvud" vore kanske en lämpligare titel på Sveriges monark.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-02-23, 13:07
Dagens klyftigaste kommentar: "Det är ett ganska intressant faktum att inga av de stater som efter statsvälvningarna i Europa åren kring 1990 skaffade sig nya konstitutioner valde att bli kungadömen."
No-shit-sherlock! Det kan inte vara så att en av aledningarna till att ha ett kungadöme är just hur det fungerar med arvinge. Att sätta sig på tronen som kung/prins/drottning utan att vara av nedgående blodslinje är totalt meningslöst. Den dagen då den nuvarande blodslinjen är försvinnen ska jag överväga republik.. inte innan!
Permalänk | Anmäl
Steffe M, 2012-02-23, 13:55
Det är alldeles uppenbart att en del i det här landet har gjort sig förtjänta av en Putin, Mugabe eller Castro som president. Eller varför inte Peter Althin, Hans Linde eller Rossana Dinamarca. Ack du janteskadade land.
Permalänk | Anmäl
Göran Brolinger, 2012-02-23, 14:21
#11 Malene Rasmussen,
Tack för lyckönsningarna. Hela Sverige bubblar som champagne.
Ni är ju bortskämda med små drenger och piger. Här kommer vår första.
Jag känner som jag blivit bestemor om igen idag. Mungiporna uppåt.
Och alla i Prins Daniels hemort Ockelbo har idag fött en liten drottning.
Dejligt är det. Mange tack för din hälsning Malene.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-02-23, 14:49
# 15 Thomas Eliasson
Var så god! För ordningens skull kanske jag skulle säga att mitt inlägg inte gjordes till förmån för införande av republik i Sverige.
Jag håller fullständigt med dig om att vår monarki med dess långa historia är ett sammanhållande kitt för nationen. Detta förmodligen till mycken förtret för fundamentalistiska republikanska EU-anhängare. De ser förmodligen monarkin bara som ett hinder för avskaffandet av nationalstaten.
Informationen om Köhler, Wulff, Gauck och Merkel kan fås genom ett par klick på Wikipedia. Själv tycker jag det var intressant att t. ex. Gauck kan bli president när svensk media ylade som stuckna grisar över Silvias familjehistoria.
Också belysande att en president avgår i ilska och en annan för moraliskt tveksamma affärer. Alla problem löses sannerligen inte med en president.
Att du tycker informationen är intressant belyser väl närmast den svenska journalistkårens totala inkompetens i den europeiska bevakningen. Tyskland är vår största handelspartner, Berlin ligger mindre än tio timmar med bil från Göteborg, hela EU hoppar när Tyskland säger ”hoppa” men ingen vet något närmare om den tyska regeringschefen eller det tyska statsöverhuvudet.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-02-23, 17:04
#11 Malene Rasmussen, 2012-02-23, 12:02
Tack för en värmande (go?, pen?, gla?) lyckönskning tycker jag som svensk!
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-02-23, 18:38
Vilket trams. I detta år i ett demkokratiskt samhälle fortfarande ha kvar denna uråldriga kvarleva. Monarkin och kungahuset är kvarlevor från en förgången tid utan existensberättigande i en modem och upplyst demokrati. En kvarleva som går i arv, generation efter generation. Där personligheterna anser sig vara förmer än vi vanliga dödliga medborgare och som står utanför lag och rätt. Monarki är rakt igenom odemokratiskt och ovärdigt ett modernt samhälle. Därför måste det avskaffas.
Och till # 19 Christina-"Hela Sverige bubblar som champagne." -Tala för dig själv. Hela Sverige bubblar INTE som champagne. Avskaffa eländet.
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2012-02-23, 18:41
#5
Ja, Svensk DAM tidning kommer snart byta namn till Svensk HEN tidning. Allt som skriver har ett könsneutralt perspektiv. Tidningen har egen tränings studio med den enda hen-duschen.
Permalänk | Anmäl
PerKQ, 2012-02-23, 19:33
#23 Hans Johansson.
Du har rätt. Hela Sverige bubblar inte som champagne. Det finns en liten bitter, förgrämd och bigott minoritet som gnisslar tänderna och tycker sig vara oförtjänt underlägsna alla andra.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2012-02-24, 19:02
Jag håller med följande inslag:
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=238888
2012-02-25 00:00 Pamela P
Det brukar vara brukligt att "svensson" tar inspiration från kungligas barn till sina egna barns namn och inte som nu att kungliga tar inspiration av vanliga "svensson"s barns namn. Dessutom är det en enda "namnröra" av former från olika språk. Det gör att namnen är ojämna och saknar rytm. Estelle är franska formen, Silvia är italienska, spanska, portugisiska och tyska formen, Ewa är den polska formen och Mary den engelska formen. Om man velat få det att låta lite mera kungligt samtidigt som man velat hedra mormor och farmor så kunde man ha tagit mormors respektive farmors andranamn Renate och Kristina piffat upp dem lite. Mary skulle man ha flyttat först och tillsammans med Renate och Kristina förfranskat dem så alla namn skulle ha varit franska för att få en jämn rytm. Det skulle då blivit Marie-Estelle Renée Christine. Dubbelnamnet Marie-Estelle av Sverige hade haft en mera kunglig klang än Estelle av Sverige.
Permalänk | Anmäl
u_20695, 2012-02-25, 21:57
25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag måste påstå att det är fel ur demokratisk ståndpunkt att arv av titlar lever kvar. Jag anser det dessutom ganska svagt att jämställa en korrupt republikanism med arvsmonarki. Detta då korruptionen i en Republikanism kan ställas till svars, det finns en möjlighet till ansvarsutkrävande. I vår monarki hade ned nuvarande Kungen (med det sagt menar jag inte hela monarkin) troligen röstats bort på grund av de senaste årets skandaler. Om inte annat hade möjligheten funnits att rösta bort honom även om så inte skett. Det är den möjligheten som gör Republiken mer demokratisk än Arvmonarkin.
Olof Palme avrättades inte. Han mördades. En viss skillnad. Vräng inte orden! Vi har monarki precis som Danmark, Norge, England och Nederländerna.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2012/02/grattis-kronprinsessan.html
Artikeln har helt rätt. Kungen utför bara ett arbete som reklamambassadör åt Sverige och svenska företag, och binder samman det svenska folket. Detta kan han göra bäst som arvskung eftersom han då har hela släkthistorien med sig i bakluckan. Att välja en president som i Tyskland eller Finland tillför ingenting alls till kungens/presidentens arbete.
Den som tycker att en vald president är bra kan väl fundera på den tyske presidenten (ingen i Sverige vet hans namn) som fick sparken. Han ersattes av en östtysk som Tysklands kansler Merkel känner personligen eftersom det var lite bråttom att hitta någon. Å vad bra det fungerar med folkvalda presidenter, inte. Tack för en bra artikel.
@#3
Tyskland har INTE en folkvald president. Förbundsdagen väljer/tillsätter presidenten.
Det är stor skillnad på presidentens uppgifter och befogenheter i olika länder. Presidentämbetet i Finland kan inte jämföras med Tysklands. Finska presidenten har en hel del makt och befogenheter som varken Tysklands president eller den svenska kungen har.
Vaddå prinsessa ?
Har jag fattat den senaste tidens disskussion rätt så är det väl fråga om en prins-hen som i sinom tid och för att gynna sin personlighetsutveckling själv får avgöra om hen vill bli prinsessa eller prins ?
@#3:
Den nye tyske presidenten är inte ersatt ännu.
Man har enats om en lämplig kandidat och om denne verkligen blir president avgörs i val i mars.
Den nye kandidaten drevs igenom MOT Merkels vilja och orsakade lite tannagnissel i regeringskoalitionen.
Att det är bråttom beror på att Tyskland får vara "presidentlöst" i högst 30 dagar.
Det passar mig perfekt med en symbolisk kung om kan klippa band och representera Sverige i alla högtidliga sammanhang.
Om det finns en familj som sedan länge åtagit sig denna uppgift så är det helt perfekt.
Alla som vill annat har rätt att uttrycka det men inte i den omfattning att vår respekt för ämbetet urholkas.
Vi bör kunna vara enade och stolta över vårt land och dess främsta företrädare utåt.
Monarkin är bra för Sverige, den skapar sammanhållning och eftersom den är utformnad så att Drottningen blir maktlös så är det perfekt. Vårt land har anor, vi skall vara stolta över vårt kungadöme, vår historia och vårt land. En president däremot får mer makt och det skulle ta makt från statsministern vilket jag inte tycker är bra för demokratin. Att vi får välja riksdag vart fjärde år är inte jätte demokratiskt om man skall vara helt ärlig.
Ärkebiskopen tackar Gud för en ny medlem. Det svenska kungahuset får enligt lag inte får utträda ur Svenska kyrkan, men varför är det sekulära media så tyst om detta, samtidigt som de visar öppet förakt mot kristendomen?
Det intryck jag får av kungahuset är att de är stolta över Sverige och vill dess väl så mycket som möjligt och är intresserade av att Sverige är ett bra land.
Jag har väldigt svårt att hitta någon politiker som kan uppfylla samma intryck. De verkar mest bara vara intresserade av sitt eget väl.
#3 Thomas Eriksson.
Du har fel – jag vet den sparkade tyske presidentens namn – han heter Wulff. Han fick avgå bl.a. därför att han schabblat med förklaringar om vem som lånat honom pengar till ett husköp. Sådant är man nog befriad från om man ärvt sitt ämbete.
Hans företrädare – Köhler – avgick före sin ämbetsperiods utgång därför att han helt enkelt blev förbannad på vad han tyckte var orättfärdig kritik. Personligen tycker jag det tyder på viss storhet.
Den nye presidentkandidaten heter Gauck. Hans moder blev medlem i nazistpartiet 1932 innan Hitlers makttillträde och hans fader 1934 efter Hitlers makttillträde. Kanske vår Silvia skulle konsultera honom om hur man behandlar en sådan problematik.
Om Thilo Sarrazins uppmärksammade invandringskritiska bok ”Deutschland schafft sich ab” (Tyskland avskaffar sig) har Gauck sagt att ”den politiska klassen kan av Sarrazins bokframgång lära, att deras politiska korrekthet hos människorna väcker en känsla av att de verkliga problemen skall döljas. Jag tror inte Gauck skulle kunna bli president i Sverige!
Gauck föddes i Rostock. Hans föräldrar verkar ha uppfostrat honom i möjligaste mån avskiljd från det östtyska samhället. Därför stod väl endast prästbanan öppen för honom vad gällde högre studier. Detta i motsats till Merkel. Hon föddes i Hamburg och föräldrarna valde aktivt att flytta till DDR. Under sin uppväxt var Merkel medlem i de övliga ungdomsorganisationerna i DDR. Avvikelsen var möjligtvis att hon genomgick en kyrklig konfirmation i stället för den ”borgerliga” statliga ”bli vuxen ceremonin”. Merkels pappa var präst. Merkel studerade fysik på Karl-Marx universitetet i Leipzig.
GRATTIS til sverige fra en nabo i Danmark. Tillykke med den lille prinsesse - hvor er hun fin :)Mvh.Jesper Leasy Nielsen
Anders Björnsson, att kalla Sverige för en republik vore att ändra på svenska språket. Sverige är ingen republik, även om du önskar det. Inte heller är någon av de övriga monarkierna bland världens tio mest demokratiska länder (http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index) några republiker (fast det är klart, de skulle ju kunna ändra om lite i betydelsen av sina språks ord också...).
Drottning Elizabeth av Storbritannien, Kanada, Australien och Nya Zeeland är samtliga dessa länders monark och statschef. Också i Nederländerna, Danmark och Norge har monarken titeln "statschef" och inte heller de länderna är några republiker. (På engelska heter statschef "head of state", på holländska "staatshoofd", på norska "statsoverhode" och på danska "statsoverhoved".)
"En maktlös furste i spetsen för en republik är med andra ord inget bisarrare fenomen än att demokratiska samhällssystem regelmässigt tillåter personer med ärvda ekonomiska tillgångar att utöva ett bestämmande inflytande över vem som ska ha en tryggad inkomst och vem som ska ligga det allmänna till last (eller hamna i utanförskap, som det numera heter)."
Jaha... Det är allstå "bisarrt" att man ärver av sina föräldrar. Föreslår kanske Anders Björnsson att staten ska expropriera tillgångarna i dödsbon eller vad menar han? En person som ärver tillgångar utövar inte mer "inflytande över vem som ska ha en tryggad inkomst och vem som ska ligga det allmänna till last" än en person som inte ärver tillgångar - förutom på sin höjd när det gäller vederbörandes egna barn.
Det är uppenbart att artikelförfattaren är republikan, som beskriver Sveriges monarki som en "lustig relik" - och VARFÖR SKULLE "kungavärdigheten" (sic!) avskaffas? Just pga. att Sverige ÄR en demokrati ska Sverige naturligtvis fortsätta att vara en monarki så länge det är det parlamentariska resultatet av folkviljan.
Re: #10 Observator,
Tack för intressant information! Du vet lika mycket om de tyska presidenterna som vi svenskar vet om vårt kungahus, det är ovanligt. När Tyskland haft president i 800 år, som vi haft ett kungahus, så kan även jag acceptera en president lika bra som en kung. För det är historien, bakgrunden, som gör en kung överlägsen en president i Sverige, där ingendera har någon makt.
Ordet "statschef" låter i och för sig i mina öron rent semantiskt som om det syftade på statsministern och inte på monarken. "Statsöverhuvud" vore kanske en lämpligare titel på Sveriges monark.
Dagens klyftigaste kommentar: "Det är ett ganska intressant faktum att inga av de stater som efter statsvälvningarna i Europa åren kring 1990 skaffade sig nya konstitutioner valde att bli kungadömen."
No-shit-sherlock! Det kan inte vara så att en av aledningarna till att ha ett kungadöme är just hur det fungerar med arvinge. Att sätta sig på tronen som kung/prins/drottning utan att vara av nedgående blodslinje är totalt meningslöst. Den dagen då den nuvarande blodslinjen är försvinnen ska jag överväga republik.. inte innan!
Det är alldeles uppenbart att en del i det här landet har gjort sig förtjänta av en Putin, Mugabe eller Castro som president. Eller varför inte Peter Althin, Hans Linde eller Rossana Dinamarca. Ack du janteskadade land.
#11 Malene Rasmussen,
Tack för lyckönsningarna. Hela Sverige bubblar som champagne.
Ni är ju bortskämda med små drenger och piger. Här kommer vår första.
Jag känner som jag blivit bestemor om igen idag. Mungiporna uppåt.
Och alla i Prins Daniels hemort Ockelbo har idag fött en liten drottning.
Dejligt är det. Mange tack för din hälsning Malene.
# 15 Thomas Eliasson
Var så god! För ordningens skull kanske jag skulle säga att mitt inlägg inte gjordes till förmån för införande av republik i Sverige.
Jag håller fullständigt med dig om att vår monarki med dess långa historia är ett sammanhållande kitt för nationen. Detta förmodligen till mycken förtret för fundamentalistiska republikanska EU-anhängare. De ser förmodligen monarkin bara som ett hinder för avskaffandet av nationalstaten.
Informationen om Köhler, Wulff, Gauck och Merkel kan fås genom ett par klick på Wikipedia. Själv tycker jag det var intressant att t. ex. Gauck kan bli president när svensk media ylade som stuckna grisar över Silvias familjehistoria.
Också belysande att en president avgår i ilska och en annan för moraliskt tveksamma affärer. Alla problem löses sannerligen inte med en president.
Att du tycker informationen är intressant belyser väl närmast den svenska journalistkårens totala inkompetens i den europeiska bevakningen. Tyskland är vår största handelspartner, Berlin ligger mindre än tio timmar med bil från Göteborg, hela EU hoppar när Tyskland säger ”hoppa” men ingen vet något närmare om den tyska regeringschefen eller det tyska statsöverhuvudet.
#11 Malene Rasmussen, 2012-02-23, 12:02
Tack för en värmande (go?, pen?, gla?) lyckönskning tycker jag som svensk!
Vilket trams. I detta år i ett demkokratiskt samhälle fortfarande ha kvar denna uråldriga kvarleva. Monarkin och kungahuset är kvarlevor från en förgången tid utan existensberättigande i en modem och upplyst demokrati. En kvarleva som går i arv, generation efter generation. Där personligheterna anser sig vara förmer än vi vanliga dödliga medborgare och som står utanför lag och rätt. Monarki är rakt igenom odemokratiskt och ovärdigt ett modernt samhälle. Därför måste det avskaffas.
Och till # 19 Christina-"Hela Sverige bubblar som champagne." -Tala för dig själv. Hela Sverige bubblar INTE som champagne. Avskaffa eländet.
#5
Ja, Svensk DAM tidning kommer snart byta namn till Svensk HEN tidning. Allt som skriver har ett könsneutralt perspektiv. Tidningen har egen tränings studio med den enda hen-duschen.
#23 Hans Johansson.
Du har rätt. Hela Sverige bubblar inte som champagne. Det finns en liten bitter, förgrämd och bigott minoritet som gnisslar tänderna och tycker sig vara oförtjänt underlägsna alla andra.
Jag håller med följande inslag:
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=238888
2012-02-25 00:00 Pamela P
Det brukar vara brukligt att "svensson" tar inspiration från kungligas barn till sina egna barns namn och inte som nu att kungliga tar inspiration av vanliga "svensson"s barns namn. Dessutom är det en enda "namnröra" av former från olika språk. Det gör att namnen är ojämna och saknar rytm. Estelle är franska formen, Silvia är italienska, spanska, portugisiska och tyska formen, Ewa är den polska formen och Mary den engelska formen. Om man velat få det att låta lite mera kungligt samtidigt som man velat hedra mormor och farmor så kunde man ha tagit mormors respektive farmors andranamn Renate och Kristina piffat upp dem lite. Mary skulle man ha flyttat först och tillsammans med Renate och Kristina förfranskat dem så alla namn skulle ha varit franska för att få en jämn rytm. Det skulle då blivit Marie-Estelle Renée Christine. Dubbelnamnet Marie-Estelle av Sverige hade haft en mera kunglig klang än Estelle av Sverige.