Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Den provocerande konsten

Foto: Scanpix/Faksimil Expressen
Intervju med Ohlson Wallin

”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”

Konstnären Elisabeth Ohlsson Wallins nya verk med statsministern i kissig blöja väcker reaktioner. 
-Som kvinna och feminist blir jag besviken på att vi reagerar starkare när en man förlöjligas eller kränks, säger hon i en intervju med Newsmills redaktionschef Sakine Madon.


Om författaren

Konstnär. 

Ditt nya verk, ett bildmontage på statsminister Fredrik Reinfeldt i kissig blöja, väcker reaktioner. Den är publicerad i den socialdemokratiska tidskriften Tidens senaste nummer och i andra medier. Jag har redan nu hört och sett borgerligt sinnade vänner och debattörer reagera.

Får man verkligen göra så här mot statsministern?

-Ja. Jag har inspirerats av Carl Johan De Geer som 1967 ställde ut affischen Skända flaggan. På den tiden beslagtog polisen hans verk. Den politiska satiren är alltså mer fri i dag, men den saknas trots det. I den tecknade konsten finns den till viss del, såsom i graffitin, men fotografier illustrerar mer direkt. Det kan därför påverka mer direkt. 

Vad fick dig att göra det här?

Det har varit en lång process. Jag har varit nära den svenska vården, i och med att sjuka anhöriga har vårdats. Även Lars Vilks rondellhund har väckt mitt intresse för den politiska satiren. När Carema-skandalen kom var det droppen för mig. Andra skriver debattartiklar och uttrycker sig på olika sätt, jag uttrycker åsikter och känslor i bild.

Är det inte öppet mål att kritisera statsministern och Carema? Det finns väldigt få som skulle försvara att äldre vanvårdas.

För mig har det aldrig handlat om enbart Carema. I så fall hade jag valt att göra ett montage med Caremas VD. Statsministern har ett övergripande ansvar. Jag hade önskat att han hade slagit näven i bordet.

Har du någon åsikt om privata aktörer inom vården?

Privata aktörer är ett bra komplement i vården. Det jag reagerar på är att riskkapitalister för ut stora summor pengar. Att vårda människor är en helt annan sak än att exempelvis producera bilar. Och det är våra skattemedel som används, våra pengar, och om det måste vi få ha åsikter.

Vet du varför man väger blöjor inom äldrevården?

Det finns nog olika skäl, både medicinska och ekonomiska.

Även i offentligt driven äldrevård vägs blöjor, blir inte kritiken ensidig?

Nej, statsministern är ansvarig för all vård. Han borde ha agerat. Men jag fick inga tydliga svar som medborgare, vilket gör mig frustrerad.

Ska man sluta väga blöjor?

De som jobbar på sjukhus vet det bättre. Det kan finnas medicinska skäl som gör det befogat. 

I fjol framställde du utrikesminister Carl Bildt med olja på händerna. Är du inte rädd för att ses som en ”sosse-konstnär”?

Jag är så van vid att kallas allt möjligt. Det är typiskt lilla Sverige: vi ser allting som antingen eller, antingen vänster eller höger. Utrymmet däremellan är mycket litet. Vi ska alltid sättas i olika fack.

När utställningen ”Ecco homo” var aktuell för många år sedan utsattes du för hot och påven reagerade. Räknar du med starka reaktioner även nu?

Ja, om man ser statsministern som Jesus. Som kvinna och feminist blir jag även besviken på att vi reagerar starkare när en man förlöjligas eller kränks. Jag hade inte kunnat göra ett montage med sjukvårdspolitikern Filippa Reinfeldt, för att kvinnor traditionellt sett alltid objektifieras.   

Har du några nya projekt på gång som du kan avslöja?

Nu har jag fått blodad tand och vill fortsätta med politisk satir. Det kan nog komma en och annan känga mot socialdemokraterna också. En del menar att den politiska debatten ska vara mer eller mindre känslolös. Men vi har ett behov av att utrycka även känslor, känslor kan också bidra till politiska debatter. Jag önskar mer sådant!  





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/43303

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Den respekt jag hade för Olsson Wallin sedan tidigare är som bortblåst. Hon resonerar ju bakfram och det är precis som Grönqvist säger att tänkt dig en kvinna i samma sits?! Då hade det blivit än mer liv... jag lovar.
Den dagen hon ger en känga åt vänster (vilket hon aldrig gjort tidigare) så kanske jag omvärderar min åsikt om henne. Men nu känns hon bara som ett språkrör för vänstern.

Permalänk | Anmäl #3 Jerry Olsson, 2012-02-22, 16:32

Har svårt att tro att detta skulle väcka så starka reaktioner som artikeln låter göra gällande. En normalt funtad vuxen människa blir knappast upprörd över något som närmast kan liknas vid ett spex skapat av ett barn i lågstadieåldern.
Allvarligt talat, en hel konstnärer verkar verkligen sakna all självdistans. Ni är inte världens nav och 99,9% av allmänheten bryr sig inte om era "djuplodade dykningar i det mänskliga psyket". Folk ryker på axlarna och vänder sin uppmärksamhet åt något annat håll. En mycket liten minoritet blir upprörda över såkallad provokativ konst.

Permalänk | Anmäl #4 Robin P, 2012-02-22, 16:40

"Som kvinna och feminist blir jag även besviken på att vi reagerar starkare när en man förlöjligas eller kränks. Jag hade inte kunnat göra ett montage med sjukvårdspolitikern Filippa Reinfeldt, för att kvinnor traditionellt sett alltid objektifieras."

Att du inte kan göra ett montage med Filippa säger väl snarare emot din tes.

Permalänk | Anmäl #6 Anders K, 2012-02-22, 16:44

Olsson Wallin är mästare på att göra ofarlig konst men framställa den som farlig och provocerande. Det i sin tur är lite provocerande. Hon kanske egentligen sysslar med metakonst?

Permalänk | Anmäl #7 Håkan Petersson, 2012-02-22, 16:51

Jag kan inte annat än känna visst äckel inför att människor kan kalla detta "konst". Detta är bara vanlig hederlig förnedring som borde lagföras som grov ärekränkning eller liknande.

Permalänk | Anmäl #8 Johannes Westlund, 2012-02-22, 16:50

Elisabeth Ohlsson har näsa för hur man får rubriker med billiga lättköpta poäng. Jesus med erigerad penis i en homosituation. Given. Reinfeldt i blöjor. Given.

Jag kan ge några fler tips. Drottningen som kåt rondellhynda, (där skulle du slå Vilks med hästlängder). Given. Varför inte en funktionshindrad som suger av en häst. Också helt given. Eller varför inte Juholt med mustaschen rätt ner i en hårig mutta? Helt given den också.

Har man gjort förnedringskonsten till sin specialitet är det bara tankens begränsning som stoppar en.
Är det konst? Nä, det är väl ingen konst att sätta blöjor på Reinfedt i ett fotomontage. Det är hur enkelt som helst. Tar en kvart ungefär.

Ger det rubriker? Självklart.Att visa upp andra i förnedring ger alltid rubriker och det är det enda Elisabeth Ohlsson är ute efter.

Permalänk | Anmäl #10 Christina Lundqvist, 2012-02-22, 17:16

Först, Sakine Madon kan upplysas om någonting som egentligen borde vara självklart för en journalist: Vill man analysera en sådan här sak och få fram en rimlig bild av rätt och fel, ska man givetvis inte göra en intervju med konstnären själv. Det finns många andra som analyserar saken betydligt bättre och mindre partiskt.

Sedan är jag faktiskt helt säker på att i den mån folk blivit upprörda över Fredrik Reinfeldt-bilden, skulle de bli betydligt mer upprörda om konstnären gjort samma sak med Filippa Reinfeldt, eller någon annan kvinna.

Om konstnären verkligen vill vara rebellisk på genusområdet, så kan hon göra detta nästa gång: Fixa till en serie bilder med å ena sidan kungen och Fredrik Reinfeldt i nedpissad blöja, och å andra sidan en serie bilder på drottningen och Filippa Reinfeldt i nedpissad blöja. Men när det gäller drottningen och Filippa så skyggar man inför rena tanken, eller hur?

Och vad säger det om vår könsmedvetenhet?

Permalänk | Anmäl #12 Rickard Berghorn, 2012-02-22, 18:01

Så sant så sant Christina Lundqvist !

Permalänk | Anmäl #13 Gittan Gustavsson, 2012-02-22, 18:21

#5 PerKQ
Ja, du har minsan koll på vilka som är de nya okränkbara adeln.

Permalänk | Anmäl #15 Robert Pettersson, 2012-02-22, 19:00

Tycker bilden var... tja... inte så provocerande, men en hygglig satir.

Detta innan jag läste intervjun. Där föll den platt på meningen "Som kvinna och... bla bla" dvs att bilden inte hade varit lika kontroversiell om det varit en kvinna.

Ibland bör man helt enkelt låta sin konsten tala för sig själv utan att söka billiga refränger med genuspoänger.

Permalänk | Anmäl #16 Johan, 2012-02-22, 19:04

Detta är väl den hundrade nidbilden föreställande Reinfeldt man sett. Photoshopbeväpnade kids har sysslat med dessa saker sen internet blev allmängods men först nu blir det debatt? Beror det på att mediavänstern sitter och dunkar varandras ryggar i klubben för inbördes beundran och helt enkelt anser sig ha ensamrätt på politisk kritik? Märkligt...

Bilden är dick inte helt poänglös, den fyller sitt syfte med råge. Rätt åt "landsfadern", ska bli kul att höra hur kränkt han anser sig vara av detta "hemska" övergrepp.

Permalänk | Anmäl #17 u_17715, 2012-02-22, 19:08

Du skriver,"jag hade önskat han hade slagit näven i bordet".
Om du har den politiska uppfattningen att vår statsminister bör slå näven i bordet när det är uppenbart att han fattat ett felaktigt beslut
så hade han haft ett permanent förhållande med en ortoped.
Det framgår också av artikeln att din politiska uppfattning är mycket naiv.

Permalänk | Anmäl #18 Karl Andersson, 2012-02-22, 19:18

Elisabeth Olsson Wallin är inte särskilt provokativ, om inte man är så där lättkränkt som den där kristna pöbeln visade sig vara när hon gjorde den där Ecce Homogrejen, Jag instämmer däremot med #16Johan att det uppenbara blöjmontaget är hygglig politisk satir.
Inte mycket mer än så.

Permalänk | Anmäl #19 Charlie Darwin, 2012-02-22, 20:00

Nya trenden mot politiker : " Blöjning" ? Vilka har blivit "blöjade ?" Alla som lämnar ut äldrevården till lägstbjudande ? Alla som när behovet att vara Mr Clean ?

Permalänk | Anmäl #20 Nils Jansson, 2012-02-22, 20:28

Om vederbörande verkligen vill vara provokativ kan hon ju prova att göra ett bildmontage med profeten Muhammed i kissblöjor. Hur många tror att hon skulle våga det?

Nej just det, muslimer är ju en sån utsatt grupp så dem får man ju inte kränka, den värderingslösa svenska kyrkan och nuvarande regeringen är det ju lagom djärvt att ge sig på.

Permalänk | Anmäl #21 Conlon Nancarrow, 2012-02-22, 21:01

Gäsp, idéerna sinar, fantasin torkar bort, kreativiteten som ett morgondis upplöses, intet blir uppfylld tomhet, luften svävar bort mot okända mål. Jag vänder mig mot ett innehåll : en kaffe med bulle!

Permalänk | Anmäl #22 Alvin Stoltz, 2012-02-22, 22:32

Vem är indignerad förutom klippdockeskaparen? Varför tycker någon att det här är viktigt? Sida-anställda som tar emot Tanzanias parlaments stående ovationer när han i hawaiskjorta delar ut direkt budgetstöd hade varit något det.

Oooops, det har ju faktiskt skett...

Permalänk | Anmäl #23 Tom Croker, 2012-02-22, 22:58

"Olsson Wallin är mästare på att göra ofarlig konst men framställa den som farlig och provocerande. Det i sin tur är lite provocerande. Hon kanske egentligen sysslar med metakonst?"

Det här tyckte jag var en klockren analys.

Permalänk | Anmäl #25 Viktor Sandahl, 2012-02-23, 01:48

Det är väl inte så konstigt att provocerande "konst" väcker reaktioner?

Det kan väl dock knappast sägas att hon fick särskilt stora reaktioner? Det är bara det att i dagens IT-samhälle, så kommer man i kontakt med andra lättkränkta människor, som tar åt sig, som sedan delar ut sin kritik, och så blir "konstnären" kränkt av "näthatet".

Min reaktion, liksom majoritetens är bara en axelryckning. Jag anmärker dock förstås påståendet om detta inte hade funkat lika bra med Filippa.

Nej, det är klart inte. Men de galna och rabiata reaktionerna hade ju inte kommit från moderater, utan från feminister som hoppar på allt det bara går, så fort de känner av en viss objektifiering (vilket kan vara vad som helst, så länge en kvinna porträtteras i allför dåligt eller gott lager).

Konstigt det här.

Permalänk | Anmäl #26 Anjoy Sang, 2012-02-23, 08:20

Håller med #26
Att överdriva omgivningens reaktion avslöjar det bakomliggande behovet. En självkänsla som behöver ständig bekräftelse från omgivningen.
Man brukar säga att äregirighet dödar tanken. Kanske samma gäller för narcissism och konst.

Permalänk | Anmäl #28 Evert Everhard, 2012-02-23, 09:18

Varför tror hon att det skulle bli mindre liv om det var en kvinna? Jag tror tvärt om att det skulle bli mer liv. Män hånas det med i typ varenda komediserie, ingen bryr sig. Att kvinnor hånas är betydligt ovanligare och mer känsligt.

Sen har det väl inte direkt blivit någon enorm reaktion, jag har iaf inte hört talas om det någon annanstans.

Sen har provokationskonsten blivit väldigt billig, den har blivit något av ett egensyfte, och det finns inte mycket konstruktivt i det.

Permalänk | Anmäl #30 Karl Kullman, 2012-02-23, 14:55

Om man vill provocera och skapa satir samtidigt som man objektiviserar personen så skulle man visa Gudrun Schyman i kissblöjor. Skulle gissa att det blir krigsrubriker. Men man får nog aldrig mer något mediautrymme.
Var inte rädda!

Permalänk | Anmäl #32 Robert Pettersson, 2012-02-23, 18:44

Nu måste jag ändå protestera. EOW har ju ändå en poäng med sin satir eftersom Reinfeldt till syvende och sist är den som har det övergripande ansvaret i Caremaskandalen.

Däremot, vad gäller ovanstående förslag, att visa Gudrun Schyman i kissblöjor? Anser någon plötsligt att hon har något ansvar i Carema-skandalen? Likaså drottningen som kåt rondellhynda? Vad skulle meningen vara med det? Är hon på något sätt känd för att springa runt och vara kåt? Funktionshindrad som suger av en häst? Anser du att funktionshindrade generellt är attraherade av djur? Juholt med mustachen ner i en hårig mutta? Fattar ingenting.

Det är skillnad på att ha en poäng jämfört med att bara sätta ihop ett scenario för att chocka eller väcka anstöt.

Permalänk | Anmäl #34 Håkan Lundberg, 2012-02-24, 17:28

Fick ett påpekande idag av en kompis. Om man monterade kissblöjor på Schyman så skulle det bli mer dokumentärt.
OK jag backar!

Permalänk | Anmäl #35 Robert Pettersson, 2012-02-24, 18:03


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.