Ordet är "Hat"...................och "SD".................olika slag av "Fober"------m.m.--------och nu: "Brevik"
Debattspråket utvecklas mot..............ja, någonting..
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2012-02-11, 17:18
Den sundaste motkraften är att vara stolt över det som är bra och tala väl om det.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-11, 17:22
Det Anders Lindberg tar upp om debattklimatet är viktigt, men jag tappar respekten för debattörer som drar paralleller till Breivik.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2012-02-11, 17:28
Applåd Johan Lundberg!
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-02-11, 17:32
Många av¨t.ex. mångkulturfantasterna vill att andra ska praktisera mångkultur. Själva bor de i kritvita områden och skulle aldrig bosätta sig i Rinkeby, Hjällbo eller Seved.
Tänk att få se Birgitta Olsson (fp) göra slag i saken och flytta till
Husby, och låta sitt barn växa upp där.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-02-11, 17:33
#6 Marion
Samtidigt så var ju Breivik uppenbarligen inspirerad av det debattklimat och de tankar som fanns på vissa oansvariga bloggar och sajter. Jag tycker ändå att det kan vara relevant som en varning för vilka konsekvenser ett alltför hatiskt debattklimat kan få. Vissa individer kan helt enkelt få hjärnsläpp och göra något fruktansvärt.
Jag tycker att vi alla, oavsett ideologisk hemvist, kan fundera på hur vi uttrycker oss vid köksbordet, i fikarummet eller på nätet.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-11, 17:54
Lysande skrivet.
Sen håller jag inte med om att alla nutida vänsterdebattörer är dåliga på att tänka och uttrycka sig. På Aftonbladet är ju t ex Katrine Kielos rätt bra även om jag oftast inte delar hennes åsikter.
Jag tror att problemet är följande: Udda existenser dras ofta till extrema politiska ideologier, t ex marxism, rasism eller radikalfeminism. Antagligen för att dom har en massa hat inom sig och behöver en svartvit världsåskådning som snuttefilt när dom undrar varför världen ger dom så mycket ångest.
I Sverige får högerextrema ideologier, t ex fascism och rasism, som tur är väldigt lite utrymme i den offentliga debatten. Men vi är sämre på att säga ifrån när det kommer vänstersinnade extremister, som marxister och radikalfeminister, och försöker bre ut sig med hat och flum.
Dom här individerna sticker också ut mycket mer i debatten jämfört med sansade vänsterdebattörer, och det är antagligen därför som den samlade svenska vänstern ofta framstår som obehaglig och bisarr.
Permalänk | Anmäl
u_18627, 2012-02-11, 18:08
Jag är inte oroad över extremfeministernas ordval, det som oroar mig är att deras hatbudskap mot män accepteras socialt och politiskt. Även för främlingsfientliga hatare är innehållet problemet och inte ordvalet, men deras hat är i alla fall inte accepterat.
Onda tankar är onda tankar även om de lindas in i silkeslen poesi och politisk korrekthet.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-11, 18:10
#12 Eric Brand
Man behöver inte vara extremist bara för att man håller med Marx i mycket av det han säger. Marxism är ju främst en analys av kapitalet och säger egentligen inget om ifall en person är extremist eller inte.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-11, 18:36
#15 Olle Svensson
Att jämföra Breiviks massaker på Utöya med Mandelas kamp mot Apartheid är helt galet fel. Det finns inga beröringspunkter överhuvudtaget.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-11, 18:40
Fabian, med extremfeminister menar jag sådana som beundrar SCUM manifestet och skriver texter som blir uppenbart fördjävliga om "man" och "män" ersätts med "jude" och "judar".
Jag vill helst inte använda begreppet feminist då det blir ungefär som att försöka beskriva en bra kommunism när det man uppskattar är när människor gör konstruktiva saker tillsammans.
Ström är en provokatör som petar på varbölder i samhällsdebatten som det borde ha petats hål på för många år sedan. Jag beundrar sådan konstruktiv och konsekvent provokation där argument och resonemang skall fungera för alla för att anses fullvärdiga och inte partiskt snicksnack.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-11, 18:52
Underbar artikel som sitter mitt i solar på genus/feminist/rödvinsväntern. De har liksom inget att komma med mer än hat. Hat, hat och hat är nu dessa människors ideologi sidan den påhittade genusideologin. Stackars er.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2012-02-11, 18:55
#11 Martin,
Nej, det är där du och Lindberg gör en dubbellogisk kullerbytta, i det att ni 1) bara varnar för det tonläge som företrädare för åsikter ni inte gillar för fram och 2) väljer ut att varna för endast de av Breiviks referenser som ni inte gillar.
Värst av allt är ändå försöken att skrämma en debatt till tystnad genom att hota med att någon som läser det man skriver kan ta till våld.
Alla måste få uttrycka sitt hjärtas mening, även om det är en obekväm åsikt för andra.
Ingen som inte uttryckligen uppmanat till sådana kan ställas till ansvar för andras handlingar.
Permalänk | Anmäl
Carl Davidsson, 2012-02-11, 19:03
Anders har sig själv att skylla. Han ropar efter hat och intolerans och det kommer han också att möta på ställen det kanske inte existerade innan han srog alla över en kam. Grattis, idiot.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-02-11, 19:17
#16 Martin: Nej du har förstås rätt. Jag syftade på folk som vill omsätta Marx idéer i praktiken medelst mord och stöld etc. Dom flesta som är uttalade marxister nöjer sig ju inte med att citera Adorno och liknande, utan det brukar finnas ett starkt element av maning till "klasskamp" också även om inte alla sätter sina hatiska planer i verket.
Permalänk | Anmäl
u_18627, 2012-02-11, 19:20
Bra skrivet Johan.
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2012-02-11, 19:31
Anders Lindberg skriver hatiska artiklar, väl så hatiska som i kommentatorsfälten här. Om han tycker sig stå över dessa kommentatorer bör han begrunda varför han själv är så hatisk mot personer som inte delar hans åsikter.
Permalänk | Anmäl
Tom Eliasson, 2012-02-11, 19:32
I stället för att erkänna invandringens haveri skyller man på Breivik!
Invandringens haveri - invandrarna får inte jobb trots pension 65!
http://misslyckande.wordpress.com/2012/02/10/463/
1. Invandrare får inte jobb trots pension 65 hur få vid 75?
2. 330.000 i pension – 420.000 nya jobb – 800.000 nya invandrare 2020
3. 1.3 miljoner PUT 1980-2010 – 600.000 har arbete – alla jobbar inte heltid
4. Myten 100.000 jobb
5. Antal jobb per 1000 invånare 16‐64 år 2011
6. 685.000 sökande på 75.000 jobb
7. 60.000 nyanställningar årligen kommun och landsting
8. Tar flyktingar 7-10 år få jobb
9. Flyktingar utnyttjas mot lönedumpning
10 Gästarbetare utnyttjas mot lönedumpning
11. Sanningen om papperslösa
12. Massinvandringens agenda – dumpa lågkvalificerat till 12.000?
13. 330.000 i bostadskö
14. Måste våga prata om ekonomin?
Permalänk | Anmäl
Johan Karlsson, 2012-02-11, 20:12
#22 Carl Davidsson
Läs mitt inlägg igen. Jag har inte sagt något om att inte alla skall få komma till tals. Min agg mot hatiska kommentarer gäller oavsett ideologi. Det är roligt att debattera tycker jag. Pajkastning och hat är däremot inte roligt utan bara destruktivt och trist.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-11, 20:27
Fantastiskt bra skrivet. Sammanfattar mycket väl mitt stora motstånd mot den svenska vänsterrörelsen.
Permalänk | Anmäl
Tomas Eriksson, 2012-02-11, 20:45
DET ÄR VÄL INGEN som längre tror på vad Svenska journalister skriver?
Ett gäng sensationsmakare som lever av människors rädsla.
Permalänk | Anmäl
Fänrik Stål, 2012-02-11, 20:50
Artikelförfattaren själv ropar ju på Lindberg istället för att argumentera. Med andra ord är han inte ett dugg bättre själv än den han anklagar i så fall.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-11, 20:51
# 29 Martin
Ja, förlåt, de var ju helt fel att dra dig över samma kam som Lindberg! Skulle just korrigera mig själv när ja såg att du hann före.
Permalänk | Anmäl
Carl Davidsson, 2012-02-11, 21:09
#35 Fabian Nylén
Det blir ju nästan lite komiskt med sådana kommentarer med tanke på artikelns innehåll. Många praktfulla självmål bland kommentarerna idag känns det som.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-11, 21:10
#35 Fabian Nylén
Och med självmål menade jag inte din kommentar utan Magnus Redins om feministerna som rena ondskan.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-11, 21:15
#36 Carl Davidsson
Du är förlåten. Jag vill dock vara tydlig med att jag inte tagit avstånd från Lindbergs ledare. Jag håller med honom om att det blivit ett väldigt rått politiskt klimat på senare tid. Jag följde exempelvis debatten kring Tur-teaterns uppsättning av Scum-manifestet i höstas. Det är givetvis ok att ogilla en pjäs och argumentera för det. Man kan även få vara skarp i argumentationen. I det här fallet gick dock många bloggar och kommentarsfält ned sig i ett svart hål av hatiska excesser. Det kan vara mycket farligt.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-11, 21:26
Fabian, du tar i så enormt mycket. Det är enklare än du tror, de extrema feministerna har för mig fördärvat feminismen som begrepp och om man så vill rörelse. Det som fullbordar att jag vill ha en tång om jag skall ta i feminismen är att vanliga feminister inte har tagit avstånd så det märks från de extrema som t.ex. hyllar SCUM manifestet. Givetvis betyder det att jag bedömmer feminismen efter rykten, massmedia och deras mest högljudda politiska projekt då det är den information som jag har.
Skall jag beskriva det som är bra och önskvärt använder jag begrepp som humanism, respekt för individer och deras olikheter och jämstäldhet. Och med jämstäldhet menar jag inte 50% fördelning i allt utan att könet i sig inte blir ett hinder för människors liv, i arbetslivet är det målet uppnått när ingen längre tyckert att det är konstigt att en man t.ex. är förskolelärare eller en kvinna t.ex. är polis, osv.
Sedan finns inte satan, all godhet och ondska finns hos oss människor. Att använda hat som metod för att manipulera människor så man får makt är en av de bättre definitionerna på vad ondska är.
Sedan är det så att det måste få finnas en mångfald i åsikter som även inkluderar hatiska åsikter då det är omöjligt att förbjuda människors tankar och det går inte att åstadkomma ofarliga gränser för yttrandefriheten. Människor får vara extremfeminister, maoister, nazister, osv då jag inte vill leva i ett åsiktsförtryckande samhälle där det som får mig att spy är förbjudet. Dock går det att förbjuda direkta uppmaningar till brott och det är väldigt klokt att inte uppvigla till brott.
Sedan kan man fundera på vad som är klokt. Själv anser jag att det är oerhört nyttigt för ett samhälle om det drivs med religioner och extremister så det ryker ur öronen på inskränkta människor. Men det går inte att göra i ett samhälle som t.ex. förbjuder SCUM manifestet, vi får argumentera om det i stället. Vad som är ok debatt eller brist på respekt för individer med andra åsikter får avgöras i debatten, att säga att andra inte får kritisera ser jag som ett tydligt tecken på att man har en svag position.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-11, 22:20
Fabian, du tar i så enormt mycket. Det är enklare än du tror, de extrema feministerna har för mig fördärvat feminismen som begrepp och om man så vill rörelse. Det som fullbordar att jag vill ha en tång om jag skall ta i feminismen är att vanliga feminister inte har tagit avstånd så det märks från de extrema som t.ex. hyllar SCUM manifestet. Givetvis betyder det att jag bedömmer feminismen efter rykten, massmedia och deras mest högljudda politiska projekt då det är den information som jag har.
Skall jag beskriva det som är bra och önskvärt använder jag begrepp som humanism, respekt för individer och deras olikheter och jämstäldhet. Och med jämstäldhet menar jag inte 50% fördelning i allt utan att könet i sig inte blir ett hinder för människors liv, i arbetslivet är det målet uppnått när ingen längre tyckert att det är konstigt att en man t.ex. är förskolelärare eller en kvinna t.ex. är polis, osv.
Sedan finns inte satan, all godhet och ondska finns hos oss människor. Att använda hat som metod för att manipulera människor så man får makt är en av de bättre definitionerna på vad ondska är.
Sedan är det så att det måste få finnas en mångfald i åsikter som även inkluderar hatiska åsikter då det är omöjligt att förbjuda människors tankar och det går inte att åstadkomma ofarliga gränser för yttrandefriheten. Människor får vara extremfeminister, maoister, nazister, osv då jag inte vill leva i ett åsiktsförtryckande samhälle där det som får mig att spy är förbjudet. Dock går det att förbjuda direkta uppmaningar till brott och det är väldigt klokt att inte uppvigla till brott.
Sedan kan man fundera på vad som är klokt. Själv anser jag att det är oerhört nyttigt för ett samhälle om det drivs med religioner och extremister så det ryker ur öronen på inskränkta människor. Men det går inte att göra i ett samhälle som t.ex. förbjuder SCUM manifestet, vi får argumentera om det i stället. Vad som är ok debatt eller brist på respekt för individer med andra åsikter får avgöras i debatten, att säga att andra inte får kritisera ser jag som ett tydligt tecken på att man har en svag position.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-11, 22:24
Tack, Johan, för att du biter skallen på punkt efter punkt av den numera totalt urspårade vänstern. Att debattklimatet blir allt mer råbarkat, jämfört med 60- och 70-talet då marxismen "fortfarande kunde fungera som en källa till vital samhällsanalys", beror sannolikt på att dagens vänsterdebattörer enbart ärvt ett knippe åsikter som de inte i grunden kan försvara med en rättskaffens faktabaserad debatteknik.
Den svenska skolans utarmning där enkla slagord övertagit djuplodande resonemang och analyser har sannolikt också bidragit till den intellektuella utarmningen på vänsterkanten. I egenskap av åskådare som sedan länge lagt slentrianvänsteranhängeriet på hyllan, kan man inte göra annat än glädjas åt att se den döende svanen.
Skillnaden mellan Anders Lindberg och de kommentarsfält han så föraktfullt nämner, är att han har lyckan att besitta möjligheten att bli publicerad och få hata offentligt.
Om du, Johan, och vi som agerar "nätkrigare" fortsätter debatten på Internet, kanske vi kan detronisera denna vänsterns företrädesrätt i offentligheten, och därmed jämna marken för en mer pluralistisk och faktabaserad debatt där glåporden är ett minne blott.
Heja, Johan, du är all heder värd som orkar debattera med dessa kommunismens knähundar.
OT: Johan, har du tagit bort kommenteringsmöjligheten på Axessbloggen?
Fabian #18. Extremfeminister är den urspårade dikeskörningen av 60- och 70-talets jämställdhetsrörelse. Urspårad därför att den idag har blivit en rörelse för medelklasskvinnor som vill ha styrelseposter. Urspårad för att den sviker invandrarkvinnornas svåra situation med patriarkalt förtryck i kubik där de oerhört många inte får leva samma västerländska liv som feminsterna själva. Feminsterna törs inte ta ställning i den här frågan, utan lämnar walkover. DÄR tappar de allt mitt förtroende. Rädslan att kallas rasist väger tyngre än att våga uttala sig mot hedersvåld och liknande importerade egenheter som gör livet synnerligen surt för kvinnor med en viss invandrarbakgrund.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2012-02-11, 22:30
Verkligen välskriven artikel med ett klart resonemang.
Den här artikeln åker upp på min länklista.
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2012-02-11, 22:51
#29 Martin
Det märks verkligen att du gillar att debattera. Så mycket att man kunde tro att du vore ett troll.
Permalänk | Anmäl
Alvar Ernst, 2012-02-11, 22:56
Sahandra, I SCUM manifestet hittar jag bara hat och tragedi. Du finner något annat, du får gärna förklara det lite utförligare, jag kommer att läsa det du skriver i denna debatt.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-11, 23:10
Re: #48 Sahandra Kalix,
>>Så nej, jag tänker inte ta avstånd från detta hennes mästerverk, bara för att hon begått en kriminell handling.
Det är ganska svårt att ta någon på allvar som acctepterar våld, vill att andra använder våld, och till slut själv använder våld mot oskyldiga människort. Som Solanas. Särskilt löjeväckande blir det när personer som du beundrar en sådan våldsperson, och i samma mening försöker agumentera mot den allra enklaste formen av våld, nmligen elaka kommentarer på internet ("hat"). Det är till att sila mygg och svälja kameler.
Permalänk | Anmäl
Tom Eliasson, 2012-02-11, 23:33
Till fabian 14, var läser du Sd artiklar där "hat" nämns i varenda mening, konstigt att det skulle vara deras fel även här i feminismdebatten?
Permalänk | Anmäl
Göran Andersson, 2012-02-11, 23:38
#44 Kristian Grönqvist
För din information mordhotades Turteaterns medlemmar, deras adresser hängdes ut och de behövde polisbeskydd.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-12, 00:14
#58 Sahandra Kalix: Låt se om jag förstår dig rätt: Eftersom medeltiden var grym så är det ok för feminister att använda sig av medeltida argument och metoder.
#60 Martin: Ingen behövde något polisbeskydd, du vet mycket väl om att Medborgare X klart och tydligt skrev att det var ironi. Använd inte argument du inte själv tror på, och hur var det med Per Gudmundson?
Permalänk | Anmäl
Anders K, 2012-02-12, 00:55
Sahandra, det är lätt att hitta SCUM manifestet online, jag påminde mig om det genom att översiktsläsa för att få ett förnyat intryck efter din beskrivning. Manifestet ser fortfarande ut som vansinne för mig.
Jag har inget problem med Fabians textmängd, det är övertolkandet som är lite irriterande.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-12, 01:01
Jag håller med om att alla som deltar i debatten bör läsa SCUM-manifestet eftersom det är en hörnsten för en del av debatörernas åsikter och insikter.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-12, 01:03
Re: Fabian Nylén
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2012-02-12, 01:09
Fängelsestraff är menade att få personer som inte sköter sig att komma till insikt och börja sköta sig efter sitt fängelsestraff.
Nu vet vi att det inte fungerar så, utan fängelsestraff får motsatt effekt, de flesta som kommer ut blir återfallsbrottslingar, och värre än de var innan.
Det finns dock undantag. Nelson Mandela är ett sådant undantag.
Han fängslades som en hatiskt terrorist, och kom efter en 28 årig vistelse på fängelseön Robben island, ut som en ödmjuk fredsfurste.
Det kommer inte att ske med Breivik. I vägen för det finns det fruktansvärda han gjort. För att han skall nå till en ödmjukare livsinställning, så måste han förlika sig med det han gjort, och det är inte möjligt för en människa att göra. Därför kommer han att framhärda till sin död att han gjorde det han gjorde i ett ideellt syfte.
Permalänk | Anmäl
u_16873, 2012-02-12, 03:11
Antingen får man hylla individens yttrandefrihet och jobba för att alla kan yttra sig. Eller så kan man jobba på att begränsa individens yttrandefriheten.
Det är ett etiskt val som alla människor kan göra. Socialister och övervintrade kommunister har aldrig hyllat eller värdesätt individens yttrandefrihet.
Det är inte en slump att vänsterfolk funderar ut hur man ska begränsa yttrandefriheten och debattörer.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-02-12, 08:33
#62 Anders K
I november spelade Turteatern med polisbeskydd. Se länk:
http://svt.se/2.27170/1.2603784/turteatern_polisanmaler_hot
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-12, 09:32
Vad är feminism ? är det som Anders Lindberg och Maria Sveland står för.
Det är smart drag i Marias artikel att demoralisera sina motståndare som hon gör, hon tar med Bredvid, extrem högern, hat artiklar som har skrevets om feminism och sen går hon Vidare till dom kritiserar den feminism hon står för.
Permalänk | Anmäl
Arne Almgren, 2012-02-12, 09:28
Sahandra, det som gör att dina hyllningar till SCUM-manifestet tas på allvar är att manifestet t.ex. sätts upp som teater och försvaras frenetiskt av människor som inte är halvanonyma . Det är även det som gör att jag håller med om att manifestet bör läsas för att få mera förståelse för de extrema feminister som försvarar det.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-02-12, 10:14
Re: #56 Sahandra Kalix,
Breivik är en mördare. Han skrev politiska manifest. Solanas är en mördare. Hon skrev politiska manifest. Det finns filosofiskt och moraliskt ingen som helst skillnad mellan dem.
Att det finns männsikor i dessa kommentarsfält som då beundrar den ene och hatar den andre, enbart pga deras kön, måste jag beskriva som "fascinerande" och "ojämställt". En sådan diffus världsbild kan enbart uppkomma i en miljö med totalt intekelltuellt vakuum.
Permalänk | Anmäl
Tom Eliasson, 2012-02-12, 12:48
En sak börja utkristallisera sig ganska tydligt. Att det är väldigt få som vill ha extrem feminismen. Att ännu färre vill ha en feminismen byggt på revolutionär vänsterideologi , kulturskribenternas ingrodda barrikadmentalitet , ingen vill ha ett genussekreteriat och tålamodet med alla ovan uppräknade börjar ta slut.
Det är dags att på allvar börja definera jämställdhet. En bra början är att läsa Pär Ström, Pelle Billing och Tanja Berqvist bloggar.
Djävulen bor som sagt i detaljerna. Feminismen är korrumperad på högsta nivå. Och det verkar inte finnas några tecken att feminismens maktmänniskor tänker göra avkall på sina privilegier.
NM kunde gå ut med gott exempel , dra sitt strå till stacken och börja publicera artiklar som belyser jämställdhetsaspekten betydligt oftare än vad man gör nu.
En viktig samhällsdebatt hotar att annars polariseras ännu mer (Om det ens är möjligt) Där många faktiskt börja tro att Feminismen är såhär genomkorkat och reaktionär.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2012-02-12, 12:55
#67 Sahandra Kalix: Det är du som rabblar upp medeltida argument, inte jag. Du skrev en halv avhandling om häxbränning bara för några timmar sedan, har du redan glömt det?
#74 Fabian Nylén: Har du något att säga till mig så säg det till mig. Nu kan jag bara anta att även du tycker att då ett par häxor brändes i Sverige för ett antal hundra år sedan så är det ok att ha könsapartheid i lagstiftningen, samt att du är en liten skit som snackar strunt bakom ryggen på folk utan att veta någonting om personen i fråga eller hans åsikter.
#71 Martin: Jag vet att de hade polisbeskydd. De BEHÖVDE dock inte ha polisbeskydd och det vet både de, du och jag. De slösade våra skattepengar för att utnyttja situationen.
Permalänk | Anmäl
Anders K, 2012-02-12, 13:02
#77 Anders K
Det är polisen som bestämmer vem som behöver beskydd. Det är inget man beställer. Polisen gjorde bedömningen att det var nödvändigt på grund av hotbilden. Finns ingen anledning att tro annat än att detta var helt korrekt.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-02-12, 13:08
#Sahandra Kalix
Utifrån sett är den kamp du beskriver i dina inlägg redan över i Sverige och många andra västerländska stater. De kvinnor som kämpade för jämstäldhet med männen har uppnåt sina mål. De har vunnit.
Däremot har de kvinnor som vill hämnas på männen för - som du säger - 6000 år av förtryck inte nått sitt mål. Det är dessa som många män är rädda för, eftersom de - ni - har stor politisk makt i Sverige idag. Att ni samtidigt förnekar att ni har denna makt ökar bara rädslan hos många. Att vara feminist i Sverige idag är det minst farliga sättet att vara revolutionär på.
Det finns tre sätt att sticka ut från mängden för en kvinna i Sverige idag: Vill hon reta gallfeber på sin familj kan hon konvertera till islam, bära slöja och kämpa för kvinnans rätt att underordna sig mannen. Vill hon reta gallfeber på etablissemanget kan hon ställa sig till höger om alliansen - SD räcker . Dessa sätt kan leda till personliga nackdelar. Vill hon däremot *låtsas* reta gallfeber på "patriarkatet" kan hon bli feminist. Det innebär endast fördelar inom etablissemanget.
Jag är ledsen, men när jag hör (stats-)feminister som Maria Sveland klaga på att de är en förföljd minoritet kan jag inte ta henne på allvar.
Permalänk | Anmäl
Alvar Ernst, 2012-02-12, 13:39
#79
" Att vara feminist i Sverige idag är det minst farliga sättet att vara revolutionär på".
Men den kan bli farlig! För dessa radiakalfeminister är också för mångkultur. Låt islam få mer inflytande i det svenska samhället, så radikalfeministerna, i verklig mening, får visa sin revolutionära anda.
De här knäppskallarna jobbar ju mot sin egen frihet! Det är inte de svenska männen som får problem med islamismen, om de accepterar den, det är de svenska kvinnorna!, framför allt om de hävdar feministiska idéer.
Permalänk | Anmäl
u_16873, 2012-02-12, 14:22
67 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ordet är "Hat"...................och "SD".................olika slag av "Fober"------m.m.--------och nu: "Brevik"
Debattspråket utvecklas mot..............ja, någonting..
Den sundaste motkraften är att vara stolt över det som är bra och tala väl om det.
Det Anders Lindberg tar upp om debattklimatet är viktigt, men jag tappar respekten för debattörer som drar paralleller till Breivik.
Applåd Johan Lundberg!
Många av¨t.ex. mångkulturfantasterna vill att andra ska praktisera mångkultur. Själva bor de i kritvita områden och skulle aldrig bosätta sig i Rinkeby, Hjällbo eller Seved.
Tänk att få se Birgitta Olsson (fp) göra slag i saken och flytta till
Husby, och låta sitt barn växa upp där.
#6 Marion
Samtidigt så var ju Breivik uppenbarligen inspirerad av det debattklimat och de tankar som fanns på vissa oansvariga bloggar och sajter. Jag tycker ändå att det kan vara relevant som en varning för vilka konsekvenser ett alltför hatiskt debattklimat kan få. Vissa individer kan helt enkelt få hjärnsläpp och göra något fruktansvärt.
Jag tycker att vi alla, oavsett ideologisk hemvist, kan fundera på hur vi uttrycker oss vid köksbordet, i fikarummet eller på nätet.
Lysande skrivet.
Sen håller jag inte med om att alla nutida vänsterdebattörer är dåliga på att tänka och uttrycka sig. På Aftonbladet är ju t ex Katrine Kielos rätt bra även om jag oftast inte delar hennes åsikter.
Jag tror att problemet är följande: Udda existenser dras ofta till extrema politiska ideologier, t ex marxism, rasism eller radikalfeminism. Antagligen för att dom har en massa hat inom sig och behöver en svartvit världsåskådning som snuttefilt när dom undrar varför världen ger dom så mycket ångest.
I Sverige får högerextrema ideologier, t ex fascism och rasism, som tur är väldigt lite utrymme i den offentliga debatten. Men vi är sämre på att säga ifrån när det kommer vänstersinnade extremister, som marxister och radikalfeminister, och försöker bre ut sig med hat och flum.
Dom här individerna sticker också ut mycket mer i debatten jämfört med sansade vänsterdebattörer, och det är antagligen därför som den samlade svenska vänstern ofta framstår som obehaglig och bisarr.
Jag är inte oroad över extremfeministernas ordval, det som oroar mig är att deras hatbudskap mot män accepteras socialt och politiskt. Även för främlingsfientliga hatare är innehållet problemet och inte ordvalet, men deras hat är i alla fall inte accepterat.
Onda tankar är onda tankar även om de lindas in i silkeslen poesi och politisk korrekthet.
#12 Eric Brand
Man behöver inte vara extremist bara för att man håller med Marx i mycket av det han säger. Marxism är ju främst en analys av kapitalet och säger egentligen inget om ifall en person är extremist eller inte.
#15 Olle Svensson
Att jämföra Breiviks massaker på Utöya med Mandelas kamp mot Apartheid är helt galet fel. Det finns inga beröringspunkter överhuvudtaget.
Fabian, med extremfeminister menar jag sådana som beundrar SCUM manifestet och skriver texter som blir uppenbart fördjävliga om "man" och "män" ersätts med "jude" och "judar".
Jag vill helst inte använda begreppet feminist då det blir ungefär som att försöka beskriva en bra kommunism när det man uppskattar är när människor gör konstruktiva saker tillsammans.
Ström är en provokatör som petar på varbölder i samhällsdebatten som det borde ha petats hål på för många år sedan. Jag beundrar sådan konstruktiv och konsekvent provokation där argument och resonemang skall fungera för alla för att anses fullvärdiga och inte partiskt snicksnack.
Underbar artikel som sitter mitt i solar på genus/feminist/rödvinsväntern. De har liksom inget att komma med mer än hat. Hat, hat och hat är nu dessa människors ideologi sidan den påhittade genusideologin. Stackars er.
#11 Martin,
Nej, det är där du och Lindberg gör en dubbellogisk kullerbytta, i det att ni 1) bara varnar för det tonläge som företrädare för åsikter ni inte gillar för fram och 2) väljer ut att varna för endast de av Breiviks referenser som ni inte gillar.
Värst av allt är ändå försöken att skrämma en debatt till tystnad genom att hota med att någon som läser det man skriver kan ta till våld.
Alla måste få uttrycka sitt hjärtas mening, även om det är en obekväm åsikt för andra.
Ingen som inte uttryckligen uppmanat till sådana kan ställas till ansvar för andras handlingar.
Anders har sig själv att skylla. Han ropar efter hat och intolerans och det kommer han också att möta på ställen det kanske inte existerade innan han srog alla över en kam. Grattis, idiot.
#16 Martin: Nej du har förstås rätt. Jag syftade på folk som vill omsätta Marx idéer i praktiken medelst mord och stöld etc. Dom flesta som är uttalade marxister nöjer sig ju inte med att citera Adorno och liknande, utan det brukar finnas ett starkt element av maning till "klasskamp" också även om inte alla sätter sina hatiska planer i verket.
Bra skrivet Johan.
Anders Lindberg skriver hatiska artiklar, väl så hatiska som i kommentatorsfälten här. Om han tycker sig stå över dessa kommentatorer bör han begrunda varför han själv är så hatisk mot personer som inte delar hans åsikter.
I stället för att erkänna invandringens haveri skyller man på Breivik!
Invandringens haveri - invandrarna får inte jobb trots pension 65!
http://misslyckande.wordpress.com/2012/02/10/463/
1. Invandrare får inte jobb trots pension 65 hur få vid 75?
2. 330.000 i pension – 420.000 nya jobb – 800.000 nya invandrare 2020
3. 1.3 miljoner PUT 1980-2010 – 600.000 har arbete – alla jobbar inte heltid
4. Myten 100.000 jobb
5. Antal jobb per 1000 invånare 16‐64 år 2011
6. 685.000 sökande på 75.000 jobb
7. 60.000 nyanställningar årligen kommun och landsting
8. Tar flyktingar 7-10 år få jobb
9. Flyktingar utnyttjas mot lönedumpning
10 Gästarbetare utnyttjas mot lönedumpning
11. Sanningen om papperslösa
12. Massinvandringens agenda – dumpa lågkvalificerat till 12.000?
13. 330.000 i bostadskö
14. Måste våga prata om ekonomin?
#22 Carl Davidsson
Läs mitt inlägg igen. Jag har inte sagt något om att inte alla skall få komma till tals. Min agg mot hatiska kommentarer gäller oavsett ideologi. Det är roligt att debattera tycker jag. Pajkastning och hat är däremot inte roligt utan bara destruktivt och trist.
Fantastiskt bra skrivet. Sammanfattar mycket väl mitt stora motstånd mot den svenska vänsterrörelsen.
DET ÄR VÄL INGEN som längre tror på vad Svenska journalister skriver?
Ett gäng sensationsmakare som lever av människors rädsla.
Artikelförfattaren själv ropar ju på Lindberg istället för att argumentera. Med andra ord är han inte ett dugg bättre själv än den han anklagar i så fall.
# 29 Martin
Ja, förlåt, de var ju helt fel att dra dig över samma kam som Lindberg! Skulle just korrigera mig själv när ja såg att du hann före.
#35 Fabian Nylén
Det blir ju nästan lite komiskt med sådana kommentarer med tanke på artikelns innehåll. Många praktfulla självmål bland kommentarerna idag känns det som.
#35 Fabian Nylén
Och med självmål menade jag inte din kommentar utan Magnus Redins om feministerna som rena ondskan.
#36 Carl Davidsson
Du är förlåten. Jag vill dock vara tydlig med att jag inte tagit avstånd från Lindbergs ledare. Jag håller med honom om att det blivit ett väldigt rått politiskt klimat på senare tid. Jag följde exempelvis debatten kring Tur-teaterns uppsättning av Scum-manifestet i höstas. Det är givetvis ok att ogilla en pjäs och argumentera för det. Man kan även få vara skarp i argumentationen. I det här fallet gick dock många bloggar och kommentarsfält ned sig i ett svart hål av hatiska excesser. Det kan vara mycket farligt.
Fabian, du tar i så enormt mycket. Det är enklare än du tror, de extrema feministerna har för mig fördärvat feminismen som begrepp och om man så vill rörelse. Det som fullbordar att jag vill ha en tång om jag skall ta i feminismen är att vanliga feminister inte har tagit avstånd så det märks från de extrema som t.ex. hyllar SCUM manifestet. Givetvis betyder det att jag bedömmer feminismen efter rykten, massmedia och deras mest högljudda politiska projekt då det är den information som jag har.
Skall jag beskriva det som är bra och önskvärt använder jag begrepp som humanism, respekt för individer och deras olikheter och jämstäldhet. Och med jämstäldhet menar jag inte 50% fördelning i allt utan att könet i sig inte blir ett hinder för människors liv, i arbetslivet är det målet uppnått när ingen längre tyckert att det är konstigt att en man t.ex. är förskolelärare eller en kvinna t.ex. är polis, osv.
Sedan finns inte satan, all godhet och ondska finns hos oss människor. Att använda hat som metod för att manipulera människor så man får makt är en av de bättre definitionerna på vad ondska är.
Sedan är det så att det måste få finnas en mångfald i åsikter som även inkluderar hatiska åsikter då det är omöjligt att förbjuda människors tankar och det går inte att åstadkomma ofarliga gränser för yttrandefriheten. Människor får vara extremfeminister, maoister, nazister, osv då jag inte vill leva i ett åsiktsförtryckande samhälle där det som får mig att spy är förbjudet. Dock går det att förbjuda direkta uppmaningar till brott och det är väldigt klokt att inte uppvigla till brott.
Sedan kan man fundera på vad som är klokt. Själv anser jag att det är oerhört nyttigt för ett samhälle om det drivs med religioner och extremister så det ryker ur öronen på inskränkta människor. Men det går inte att göra i ett samhälle som t.ex. förbjuder SCUM manifestet, vi får argumentera om det i stället. Vad som är ok debatt eller brist på respekt för individer med andra åsikter får avgöras i debatten, att säga att andra inte får kritisera ser jag som ett tydligt tecken på att man har en svag position.
Fabian, du tar i så enormt mycket. Det är enklare än du tror, de extrema feministerna har för mig fördärvat feminismen som begrepp och om man så vill rörelse. Det som fullbordar att jag vill ha en tång om jag skall ta i feminismen är att vanliga feminister inte har tagit avstånd så det märks från de extrema som t.ex. hyllar SCUM manifestet. Givetvis betyder det att jag bedömmer feminismen efter rykten, massmedia och deras mest högljudda politiska projekt då det är den information som jag har.
Skall jag beskriva det som är bra och önskvärt använder jag begrepp som humanism, respekt för individer och deras olikheter och jämstäldhet. Och med jämstäldhet menar jag inte 50% fördelning i allt utan att könet i sig inte blir ett hinder för människors liv, i arbetslivet är det målet uppnått när ingen längre tyckert att det är konstigt att en man t.ex. är förskolelärare eller en kvinna t.ex. är polis, osv.
Sedan finns inte satan, all godhet och ondska finns hos oss människor. Att använda hat som metod för att manipulera människor så man får makt är en av de bättre definitionerna på vad ondska är.
Sedan är det så att det måste få finnas en mångfald i åsikter som även inkluderar hatiska åsikter då det är omöjligt att förbjuda människors tankar och det går inte att åstadkomma ofarliga gränser för yttrandefriheten. Människor får vara extremfeminister, maoister, nazister, osv då jag inte vill leva i ett åsiktsförtryckande samhälle där det som får mig att spy är förbjudet. Dock går det att förbjuda direkta uppmaningar till brott och det är väldigt klokt att inte uppvigla till brott.
Sedan kan man fundera på vad som är klokt. Själv anser jag att det är oerhört nyttigt för ett samhälle om det drivs med religioner och extremister så det ryker ur öronen på inskränkta människor. Men det går inte att göra i ett samhälle som t.ex. förbjuder SCUM manifestet, vi får argumentera om det i stället. Vad som är ok debatt eller brist på respekt för individer med andra åsikter får avgöras i debatten, att säga att andra inte får kritisera ser jag som ett tydligt tecken på att man har en svag position.
Tack, Johan, för att du biter skallen på punkt efter punkt av den numera totalt urspårade vänstern. Att debattklimatet blir allt mer råbarkat, jämfört med 60- och 70-talet då marxismen "fortfarande kunde fungera som en källa till vital samhällsanalys", beror sannolikt på att dagens vänsterdebattörer enbart ärvt ett knippe åsikter som de inte i grunden kan försvara med en rättskaffens faktabaserad debatteknik.
Den svenska skolans utarmning där enkla slagord övertagit djuplodande resonemang och analyser har sannolikt också bidragit till den intellektuella utarmningen på vänsterkanten. I egenskap av åskådare som sedan länge lagt slentrianvänsteranhängeriet på hyllan, kan man inte göra annat än glädjas åt att se den döende svanen.
Skillnaden mellan Anders Lindberg och de kommentarsfält han så föraktfullt nämner, är att han har lyckan att besitta möjligheten att bli publicerad och få hata offentligt.
Om du, Johan, och vi som agerar "nätkrigare" fortsätter debatten på Internet, kanske vi kan detronisera denna vänsterns företrädesrätt i offentligheten, och därmed jämna marken för en mer pluralistisk och faktabaserad debatt där glåporden är ett minne blott.
Heja, Johan, du är all heder värd som orkar debattera med dessa kommunismens knähundar.
OT: Johan, har du tagit bort kommenteringsmöjligheten på Axessbloggen?
Fabian #18. Extremfeminister är den urspårade dikeskörningen av 60- och 70-talets jämställdhetsrörelse. Urspårad därför att den idag har blivit en rörelse för medelklasskvinnor som vill ha styrelseposter. Urspårad för att den sviker invandrarkvinnornas svåra situation med patriarkalt förtryck i kubik där de oerhört många inte får leva samma västerländska liv som feminsterna själva. Feminsterna törs inte ta ställning i den här frågan, utan lämnar walkover. DÄR tappar de allt mitt förtroende. Rädslan att kallas rasist väger tyngre än att våga uttala sig mot hedersvåld och liknande importerade egenheter som gör livet synnerligen surt för kvinnor med en viss invandrarbakgrund.
Verkligen välskriven artikel med ett klart resonemang.
Den här artikeln åker upp på min länklista.
#29 Martin
Det märks verkligen att du gillar att debattera. Så mycket att man kunde tro att du vore ett troll.
Sahandra, I SCUM manifestet hittar jag bara hat och tragedi. Du finner något annat, du får gärna förklara det lite utförligare, jag kommer att läsa det du skriver i denna debatt.
Re: #48 Sahandra Kalix,
>>Så nej, jag tänker inte ta avstånd från detta hennes mästerverk, bara för att hon begått en kriminell handling.
Det är ganska svårt att ta någon på allvar som acctepterar våld, vill att andra använder våld, och till slut själv använder våld mot oskyldiga människort. Som Solanas. Särskilt löjeväckande blir det när personer som du beundrar en sådan våldsperson, och i samma mening försöker agumentera mot den allra enklaste formen av våld, nmligen elaka kommentarer på internet ("hat"). Det är till att sila mygg och svälja kameler.
Till fabian 14, var läser du Sd artiklar där "hat" nämns i varenda mening, konstigt att det skulle vara deras fel även här i feminismdebatten?
#44 Kristian Grönqvist
För din information mordhotades Turteaterns medlemmar, deras adresser hängdes ut och de behövde polisbeskydd.
#58 Sahandra Kalix: Låt se om jag förstår dig rätt: Eftersom medeltiden var grym så är det ok för feminister att använda sig av medeltida argument och metoder.
#60 Martin: Ingen behövde något polisbeskydd, du vet mycket väl om att Medborgare X klart och tydligt skrev att det var ironi. Använd inte argument du inte själv tror på, och hur var det med Per Gudmundson?
Sahandra, det är lätt att hitta SCUM manifestet online, jag påminde mig om det genom att översiktsläsa för att få ett förnyat intryck efter din beskrivning. Manifestet ser fortfarande ut som vansinne för mig.
Jag har inget problem med Fabians textmängd, det är övertolkandet som är lite irriterande.
Jag håller med om att alla som deltar i debatten bör läsa SCUM-manifestet eftersom det är en hörnsten för en del av debatörernas åsikter och insikter.
Re: Fabian Nylén
Fängelsestraff är menade att få personer som inte sköter sig att komma till insikt och börja sköta sig efter sitt fängelsestraff.
Nu vet vi att det inte fungerar så, utan fängelsestraff får motsatt effekt, de flesta som kommer ut blir återfallsbrottslingar, och värre än de var innan.
Det finns dock undantag. Nelson Mandela är ett sådant undantag.
Han fängslades som en hatiskt terrorist, och kom efter en 28 årig vistelse på fängelseön Robben island, ut som en ödmjuk fredsfurste.
Det kommer inte att ske med Breivik. I vägen för det finns det fruktansvärda han gjort. För att han skall nå till en ödmjukare livsinställning, så måste han förlika sig med det han gjort, och det är inte möjligt för en människa att göra. Därför kommer han att framhärda till sin död att han gjorde det han gjorde i ett ideellt syfte.
Antingen får man hylla individens yttrandefrihet och jobba för att alla kan yttra sig. Eller så kan man jobba på att begränsa individens yttrandefriheten.
Det är ett etiskt val som alla människor kan göra. Socialister och övervintrade kommunister har aldrig hyllat eller värdesätt individens yttrandefrihet.
Det är inte en slump att vänsterfolk funderar ut hur man ska begränsa yttrandefriheten och debattörer.
#62 Anders K
I november spelade Turteatern med polisbeskydd. Se länk:
http://svt.se/2.27170/1.2603784/turteatern_polisanmaler_hot
Vad är feminism ? är det som Anders Lindberg och Maria Sveland står för.
Det är smart drag i Marias artikel att demoralisera sina motståndare som hon gör, hon tar med Bredvid, extrem högern, hat artiklar som har skrevets om feminism och sen går hon Vidare till dom kritiserar den feminism hon står för.
Sahandra, det som gör att dina hyllningar till SCUM-manifestet tas på allvar är att manifestet t.ex. sätts upp som teater och försvaras frenetiskt av människor som inte är halvanonyma . Det är även det som gör att jag håller med om att manifestet bör läsas för att få mera förståelse för de extrema feminister som försvarar det.
Re: #56 Sahandra Kalix,
Breivik är en mördare. Han skrev politiska manifest. Solanas är en mördare. Hon skrev politiska manifest. Det finns filosofiskt och moraliskt ingen som helst skillnad mellan dem.
Att det finns männsikor i dessa kommentarsfält som då beundrar den ene och hatar den andre, enbart pga deras kön, måste jag beskriva som "fascinerande" och "ojämställt". En sådan diffus världsbild kan enbart uppkomma i en miljö med totalt intekelltuellt vakuum.
En sak börja utkristallisera sig ganska tydligt. Att det är väldigt få som vill ha extrem feminismen. Att ännu färre vill ha en feminismen byggt på revolutionär vänsterideologi , kulturskribenternas ingrodda barrikadmentalitet , ingen vill ha ett genussekreteriat och tålamodet med alla ovan uppräknade börjar ta slut.
Det är dags att på allvar börja definera jämställdhet. En bra början är att läsa Pär Ström, Pelle Billing och Tanja Berqvist bloggar.
Djävulen bor som sagt i detaljerna. Feminismen är korrumperad på högsta nivå. Och det verkar inte finnas några tecken att feminismens maktmänniskor tänker göra avkall på sina privilegier.
NM kunde gå ut med gott exempel , dra sitt strå till stacken och börja publicera artiklar som belyser jämställdhetsaspekten betydligt oftare än vad man gör nu.
En viktig samhällsdebatt hotar att annars polariseras ännu mer (Om det ens är möjligt) Där många faktiskt börja tro att Feminismen är såhär genomkorkat och reaktionär.
#67 Sahandra Kalix: Det är du som rabblar upp medeltida argument, inte jag. Du skrev en halv avhandling om häxbränning bara för några timmar sedan, har du redan glömt det?
#74 Fabian Nylén: Har du något att säga till mig så säg det till mig. Nu kan jag bara anta att även du tycker att då ett par häxor brändes i Sverige för ett antal hundra år sedan så är det ok att ha könsapartheid i lagstiftningen, samt att du är en liten skit som snackar strunt bakom ryggen på folk utan att veta någonting om personen i fråga eller hans åsikter.
#71 Martin: Jag vet att de hade polisbeskydd. De BEHÖVDE dock inte ha polisbeskydd och det vet både de, du och jag. De slösade våra skattepengar för att utnyttja situationen.
#77 Anders K
Det är polisen som bestämmer vem som behöver beskydd. Det är inget man beställer. Polisen gjorde bedömningen att det var nödvändigt på grund av hotbilden. Finns ingen anledning att tro annat än att detta var helt korrekt.
#Sahandra Kalix
Utifrån sett är den kamp du beskriver i dina inlägg redan över i Sverige och många andra västerländska stater. De kvinnor som kämpade för jämstäldhet med männen har uppnåt sina mål. De har vunnit.
Däremot har de kvinnor som vill hämnas på männen för - som du säger - 6000 år av förtryck inte nått sitt mål. Det är dessa som många män är rädda för, eftersom de - ni - har stor politisk makt i Sverige idag. Att ni samtidigt förnekar att ni har denna makt ökar bara rädslan hos många. Att vara feminist i Sverige idag är det minst farliga sättet att vara revolutionär på.
Det finns tre sätt att sticka ut från mängden för en kvinna i Sverige idag: Vill hon reta gallfeber på sin familj kan hon konvertera till islam, bära slöja och kämpa för kvinnans rätt att underordna sig mannen. Vill hon reta gallfeber på etablissemanget kan hon ställa sig till höger om alliansen - SD räcker . Dessa sätt kan leda till personliga nackdelar. Vill hon däremot *låtsas* reta gallfeber på "patriarkatet" kan hon bli feminist. Det innebär endast fördelar inom etablissemanget.
Jag är ledsen, men när jag hör (stats-)feminister som Maria Sveland klaga på att de är en förföljd minoritet kan jag inte ta henne på allvar.
#79
" Att vara feminist i Sverige idag är det minst farliga sättet att vara revolutionär på".
Men den kan bli farlig! För dessa radiakalfeminister är också för mångkultur. Låt islam få mer inflytande i det svenska samhället, så radikalfeministerna, i verklig mening, får visa sin revolutionära anda.
De här knäppskallarna jobbar ju mot sin egen frihet! Det är inte de svenska männen som får problem med islamismen, om de accepterar den, det är de svenska kvinnorna!, framför allt om de hävdar feministiska idéer.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.