Under de senaste tjugo åren har New York upplevt den mest radikala minskningen av brottslighet av alla storstäder i den civiliserade delen av världen. Under mindre än en generation minskade risken att bli utsatt för brott med mer än 80%. Rånrisken 2010 var 16% av rånrisken 1990. Antalet mord var betydligt mindre 2009 än 1961. Vad hände? Kan vi göra samma sak i Malmö?
Visst kan vi det, men det kommer att innebära svett, tårar, trampade tår, krossade illusioner, spruckna egon, ifrågasatta fördomar och väldigt många omflyttningar i offentlig tjänst.
Krossad illusion 1: Vi måste bekämpa fattigdom och utanförskap för att komma till rätta med gängen.
Fel, New York gjorde inte ett dugg åt sin demografiska profil och lyckades i alla fall. Ingen tvingas att bli medlem i ett kriminellt gän, det är ett fritt val. Så länge vi låter gänglivet vara ett attraktivt alternativ väljer ungdomar detta. När vi gör vårt jobb och gör gänglivet oattraktivt väljer man inte gänglivet.
Krossad illusion 2: Det är bara invandrare som blir gängmedlemmar.
Nej inte alls, jag vill se hur många av våra kriminella motorcykelgäng som tillåter en somalisk analfabet att bli medlem. Den katastrofalt misslyckade integrationspolitiken kommer att orsaka oerhörda problem i vårt samhälle inom en snar framtid, men nu är det gängverksamheten jag diskuterar i denna artikel.
Krossad illusion 3. Det hjälper att sätta gängmedlemmar i fängelse.
Fel, det hjälper inte ett dugg. De blir inte ett dugg bättre men gatorna hålls lite renare medan de sitter inne, det är enda vinsten.
Åtgärdsplan:
Politiker på alla nivåer:
Ta tag i alla dessa hundratals flummiga projekt i våra problemområden som är fullständigt meningslösa. Lägg dessa pengar på väktare som håller ordning i områdena istället.
Poliser:
I första hand - se till att ni gör det jobb ni får betalt för eller säg upp er. Därefter - när ni rensat ut dödköttet - skall ni använda de system som redan finns på plats.
Svensk polis har sedan ett flertal år tillgång till likartade system som var så framgångsrika i New York, GIS-system, där man på ett enkelt sätt grafiskt på en karta kan se var och när brott begås. Sedan punktmarkerar man dessa områden under lång tid med uniformerad polis som ser till att störa den kriminella verksamheten så uppenbart och synligt som möjligt.
Polisen måste här vara proaktiv och förebygga brott:
- Visitera misstänkta personer för vapen, droger eller stöldgods.
- Lagför dem för minsta förseelse.
- Se till att gängmedlemmarna vet om att de hålls under uppsikt.
- Plocka in kända medlemmar för minsta misstake eller förseelse.
Se till att de poliser som råkar vara utomhus har noll tolerans för småbrott. Principen är enkel - en buse som sitter inne efter en tremånaders dom för brott mot knivlagen i januari kan inte skjuta någon i mars. Det visar också buset och allmänheten att samhället inte accepterar brott i någon form eller i någon storlek. Ett samhälle som stillasittande accepterar klotter, vandalisering, skadegörelse mm ger starka signaler till blivande gängmedlemmar - det är ju ändå ingen som bryr sig!!
Ta tag i alla svartklubbarna på Norra Grängesbergsgatan. Att de kallas för "etniska föreningar" är bara ett sätt att skönmåla eländet. Det illegala spelandet i Sverige är svårt att uppskatta men ligger kring 10-15 miljarder/år. En oroväckande stor del av dessa pengar omsätts i Malmö i allmänhet och på Norra Grängesbergsgatan i synnerhet.
Det finns cirka 50 klubbar på den gatan som serverar svartsprit och tillhandahåller illegalt spel och hur mycket droger som helst. Ändå ingriper inte polisen. Varför? Razzior varje helgnatt de närmaste 6 månaderna skulle lösa en stor del av samhällets problem och slå undan en mycket stor del av kapitalförsörjningen till gängen.
Bussarna, med öppen försäljning av smuggelgods från bl..a. Polen, har nu flyttat från Mobilia till Norra Grängesbergsgatan och har fått sälja smuggelgods i princip ostört i mer än 20 år. Varför? De dyker upp så regelbundet på samma tid och samma plats att de inte ens behöver annonsera. Alla vet om det. Polisen gör ingenting. Varför?
Prioritera bättre. Varför får en ynka fotbollsmatch mer bevakning än Malmös innerstad en avlöningskväll?
Skattemyndigheten:
Genomför skattekontroller i butiker i hela Malmö, inte bara de delar där ni känner er bekväma i nuläget. Alla vet att många butiker t.ex. längs Bergsgatan inte ens har kassaapparater men idag är immuna från besök av er. Varför?
Tillståndsenheten för alkohol:
Hur kan ni tillåta illegal försäljning av smuggelsprit på ett femtiotal svartklubbar utan att reagera?
Om vi tillsammans kan få de politiker och tjänstemän som vi betalar lönen till att börja göra sitt jobb så är en stor del av slaget vunnit. Om vi medborgare dessutom aktivt väljer att inte stödja gängen genom att köpa svartsprit och spela svartspel på klubbarna så är en ännu större delen av slaget vunnit.
Om du inte ser till att dina politiker och tjänstemän gör det du betalar dem för att göra och dessutom stödjer gängen ekonomiskt så har du faktiskt förlorat din rätt att gnälla.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42949
Applåd! Rätt från början till slut.
En liten fråga bara. Du skriver "Den katastrofalt misslyckade integrationspolitiken kommer att orsaka oerhörda problem i vårt samhälle inom en snar framtid", och du skriver också (om polisen) "Polisen måste här vara proaktiv och förebygga brott".
Varför skriver du inte om att vara proaktiv även när det gäller invandringen? Om vi förväntas få problem, varför inte minska ner dramatiskt på invandringen fram till dess att vi löst de problem som är kopplade till den? Sedan, när problemen är lösta, så kan vi börja släppa på igen, i den takt vi klarar av att hantera.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Claesson, 2012-02-08, 15:16
Problemet är att invandringen och dess brister inte är något som ansvariga vill diskutera. Rädslan att stöta sig med potentiella väljare (för politiker) eller kunder (företagare, tidningsredaktörer) är alldeles för stor.
Sverige är ju världsbäst på invandring, glöm inte det. Något som är så "bevisat" får man ej rucka på.
F.ö. så handlar en misslyckat invandringspolitik och bristen på integration/assimilering om något helt annat och påverkar Sverige negativt i en mycket större utsträckning än "bara" brottsligt så att säga.
Vissa saker är ju såklart intressant i en diskussion med invandring och brottslighet, såsom att exempelvis införa större möjlighet för permanent utvisning av brottslingar istället för "livstids" fängelse. Löser inte alla problem, men de som inte utvisas och därmed får problem att fortsätta sin brottsliga karriär i Sverige kanske skräms vill ett bättre lugn.
Speciellt om utvisning även påverkar hela familjens vara eller icke vara. Funkar rätt bra i andra länder...
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2012-02-08, 15:47
Det var raka rör av sällan skådat slag!
Jag tvivlar på att vi i vår bekantskapskrets är unika i Sverige, men det här med att det byggs upp något som kan eskalera ordentligt är något som allt oftare diskuteras (köksbordsrasism antar jag att det kallas, trots att vi även vill sparka ut t.ex kriminella östeuropeer) *vänner* emellan.
Särskilt vännen som är tillbaka från staterna efter 20 års bortavaro var djupt chockerad över hur långt det gått och har ordentligt förklarat för oss hur naiva vi är. Vi är mycket gramse på tidningar för att de dolt så mycket, men vet numera var man ska gå för att få en tydligare bild och newsmill är bara ett ställe.
Permalänk | Anmäl
Nikita RQ, 2012-02-08, 15:44
Om polisen nu slutar med dialogpoliser och börjar ta i med hårdhandskarna mot kriminella så kommer väl de kriminella att göra samma sak, kriminella har väl nästan obegränsad tillgång på moderna vapen.
Polisen i Mexico möter ju stenhårt motstånd, nästan ett inbördeskrig med 10.000-tals döda per år. För varje nattklubb polisen "spränger" så spränger de kriminella en polisstation. Ett par tusen beväpnade poliser mot ett par tusen beväpnade kriminella som beskjuter varandra på Malmös gator kan nog bli en ganska tuff och jämn match.
Eftersom kriminella kan bedriva sin verksamhet på öppen gata i Malmö så kan väl det tyda på någon form av korruption där polisen erhåller mutor om de inte lägger sig i verksamheten eller är polisen bara rädda eller lata?
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-02-08, 16:41
"Det finns cirka 50 klubbar på den gatan som serverar svartsprit och tillhandahåller illegalt spel och hur mycket droger som helst. Ändå ingriper inte polisen. Varför?"
Det är enkelt. Eftersom en stor andel av dessa klubbar sannolikt drivs av det av politikerna utsedda nya herrefolket, alltså invandrare från mellanöstern, så skulle åtgärder mot dessa vara som att be slaskpressen om en störtflod av anklagelser om "rasism". Kriminella invandrare är oberörbara, helt enkelt för att de är invandrare. Etniska svenskar kan man slå hur hårt som helst mot utan något ramaskri i pressen, tvärtom, men att slå mot kriminella invandrare låter sig inte göras. Därför låter man bli.
@Johnny Andersson, #5
"Om polisen nu slutar med dialogpoliser och börjar ta i med hårdhandskarna mot kriminella så kommer väl de kriminella att göra samma sak, kriminella har väl nästan obegränsad tillgång på moderna vapen."
Så vad menar du att man skall göra, ge upp? Deklarera Malmö en zon för organiserad brottslighet och sedan bygga en mur runt eländet?
I och med grundlagsändringen 2010 är det numera tillåtet att sätta in militär mot civila, och om polisen inte klarar av att upprätthålla ordningen är det nog i slutändan också det man måste göra. Än så länge har nog den organiserade brottsligheten inte tillgång till stridsvagnar och pansarfordon, så där ligger de kriminella i lä. Iofs kanske de har tillgång till pansarvärnsvapen.
Permalänk | Anmäl
Init, 2012-02-08, 17:35
Det var ännu en uppföljande dräpare av Olle Fjordgren !
Du har helt rätt beträffande hur polisen skulle arbeta men jag ser inte hur det går ihop med "Krossad illusion 3" att fängelsestraff inte hjälper. Både du och ledaren i DN 4 februari under rubriken "Lär av New York" inser ju att det viktigaste är att bura in de kriminella direkt för mindre brott än att köra fast beträffande grova brott !
Permalänk | Anmäl
Anders Bergstedt, 2012-02-08, 17:43
Fängelse är givetvis ingen krossad illusion. Det är en nödvändighet för att krossa gängen. 50-60 års fängelse för gängrelaterad kriminalitet el enbart medlemskap i ett gäng skulle vara straffbart likt SS medlemskap. In går 20 åriga mördare och knarklangare ut kommer 80 åriga gubbar. Problemet med nuvarande gäng löses på detta sätt. Utöver detta var artikeln utmärkt.
Permalänk | Anmäl
Joakim Nilsson1, 2012-02-08, 18:17
Härlig artikel!
Uppväxt i, men utflugen från Malmö. Är det så här illa???
Nu förstår jag varför Maud vill införa nystart-zoner! Annars måste hon kriminalisera en hel invandrargeneration.
Permalänk | Anmäl
Carl Roslin, 2012-02-08, 19:45
Vi befinner oss i ett land där våra nuvarande lagar, regler och förordningar bygger på ett Sverige som fanns för 20-25 år sen och som numera är ett minne blott.
Varför finns det någon i detta land som tror att det ska fungera då??
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2012-02-08, 20:17
#6 Init
Jag tycker att polisen skall ta fighten och gå "all in" med allt de har och visa att det är de som är ordningsmakten och inte backa för stenkastare, bilbrännare eller skjutglada gangsters.
Men det strider väl mot demokratin och folkets vilja som röstat på politiker som vill ha det mångkulturella samhället som nu övergått till det mångkriminella samhället. Som man sår får man skörda.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-02-08, 20:42
#6 Init
"Deklarera Malmö en zon för organiserad brottslighet och sedan bygga en mur runt eländet?"
Det är naturligtvis en möjlighet. Det verkar fungera ganska bra för Israel, så det kan nog fungera här med.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-02-08, 21:11
”Krossad illusion 1: Vi måste bekämpa fattigdom och utanförskap för att komma till rätta med gängen.
Fel, New York gjorde inte ett dugg åt sin demografiska profil och lyckades i alla fall. Ingen tvingas att bli medlem i ett kriminellt gän, det är ett fritt val. Så länge vi låter gänglivet vara ett attraktivt alternativ väljer ungdomar detta. När vi gör vårt jobb och gör gänglivet oattraktivt väljer man inte gänglivet.”
Fel. Det går inte att jämföra New York med malmö rakt av. Det är stora skillnader. Dessutom avses inte bara de organiserade gängen när det talas om att minska kriminalitet genom minskad fattigdom. För övrigt visar ditt exempel inte att sådana åtgärder skulle vara verkningslösa vare sig i Malmö eller New Tork.
”Krossad illusion 2: Det är bara invandrare som blir gängmedlemmar.
Nej inte alls, jag vill se hur många av våra kriminella motorcykelgäng som tillåter en somalisk analfabet att bli medlem. Den katastrofalt misslyckade integrationspolitiken kommer att orsaka oerhörda problem i vårt samhälle inom en snar framtid, men nu är det gängverksamheten jag diskuterar i denna artikel.”
Fel. Ingen, absolut INGEN påstår att det bara är invandrare som bildar gäng. Det finns andra gäng än Mc-gäng. Det är för övrigt inte ens säkert att en välutbildad vit man får bli medlem i ett mc-gäng.
”Krossad illusion 3. Det hjälper att sätta gängmedlemmar i fängelse.
Fel, det hjälper inte ett dugg. De blir inte ett dugg bättre men gatorna hålls lite renare medan de sitter inne, det är enda vinsten.”
Fel. Den som sitter inlåst begår inget brott. Det handlar om hur många och länge man låser in. Individualprevention du vet.
För övrigt tycker jag du säger emot dig själv här. Du skriver ju senare.
”Se till att de poliser som råkar vara utomhus har noll tolerans för småbrott. Principen är enkel - en buse som sitter inne efter en tremånaders dom för brott mot knivlagen i januari kan inte skjuta någon i mars.”
Tycker inte det är mycket substans i din artikel. Det mesta har tidigare sagts av SD.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2012-02-08, 22:22
Fängelse - vad jag avser - och all kunskap från New York påvisar - är att fängelsestraff inte har något som helst avskräckande syfte. Det enda ett fängelsestraff gör i dessa fall är att gatorna hålls lite renare under tiden...
Permalänk | Anmäl
Olle Fjordgren, 2012-02-09, 11:24
hur vore det om gängkriminaliteten i stadens styrelse kartlades först...
Permalänk | Anmäl
jmz, 2012-02-09, 12:35
#14 Olle Fjordgren
Om jag förstår dig rätt så vad du menar att fängelsestraffen i sig avskräcker inte människor från att begå brott, men under tiden de är i fängelse kan de inte begå nya brott och ju längre fängelse straffet är desto längre mellan möjligheten att begå brott.
Det talar väl ändå för att längre fängelse straff är bra eftersom de håller buset borta från gatan längre tid än ett kort straff.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-02-09, 15:14
Regeringen kunde börja med att sparka den kvinnliga polischefen som satsat på dialogpoliser och AINA-bilar. Tillsätta en riktig MAN som har den tuffhet, hårdhet, brutalitet, smarthet som behövs för att krossa kriminaliteten med massiva insatser. Om vi har slut på riktiga MÄN inom polisen i Sverige, hyr in en polischef från New York.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-02-09, 20:32
16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Applåd! Rätt från början till slut.
En liten fråga bara. Du skriver "Den katastrofalt misslyckade integrationspolitiken kommer att orsaka oerhörda problem i vårt samhälle inom en snar framtid", och du skriver också (om polisen) "Polisen måste här vara proaktiv och förebygga brott".
Varför skriver du inte om att vara proaktiv även när det gäller invandringen? Om vi förväntas få problem, varför inte minska ner dramatiskt på invandringen fram till dess att vi löst de problem som är kopplade till den? Sedan, när problemen är lösta, så kan vi börja släppa på igen, i den takt vi klarar av att hantera.
Problemet är att invandringen och dess brister inte är något som ansvariga vill diskutera. Rädslan att stöta sig med potentiella väljare (för politiker) eller kunder (företagare, tidningsredaktörer) är alldeles för stor.
Sverige är ju världsbäst på invandring, glöm inte det. Något som är så "bevisat" får man ej rucka på.
F.ö. så handlar en misslyckat invandringspolitik och bristen på integration/assimilering om något helt annat och påverkar Sverige negativt i en mycket större utsträckning än "bara" brottsligt så att säga.
Vissa saker är ju såklart intressant i en diskussion med invandring och brottslighet, såsom att exempelvis införa större möjlighet för permanent utvisning av brottslingar istället för "livstids" fängelse. Löser inte alla problem, men de som inte utvisas och därmed får problem att fortsätta sin brottsliga karriär i Sverige kanske skräms vill ett bättre lugn.
Speciellt om utvisning även påverkar hela familjens vara eller icke vara. Funkar rätt bra i andra länder...
Det var raka rör av sällan skådat slag!
Jag tvivlar på att vi i vår bekantskapskrets är unika i Sverige, men det här med att det byggs upp något som kan eskalera ordentligt är något som allt oftare diskuteras (köksbordsrasism antar jag att det kallas, trots att vi även vill sparka ut t.ex kriminella östeuropeer) *vänner* emellan.
Särskilt vännen som är tillbaka från staterna efter 20 års bortavaro var djupt chockerad över hur långt det gått och har ordentligt förklarat för oss hur naiva vi är. Vi är mycket gramse på tidningar för att de dolt så mycket, men vet numera var man ska gå för att få en tydligare bild och newsmill är bara ett ställe.
Om polisen nu slutar med dialogpoliser och börjar ta i med hårdhandskarna mot kriminella så kommer väl de kriminella att göra samma sak, kriminella har väl nästan obegränsad tillgång på moderna vapen.
Polisen i Mexico möter ju stenhårt motstånd, nästan ett inbördeskrig med 10.000-tals döda per år. För varje nattklubb polisen "spränger" så spränger de kriminella en polisstation. Ett par tusen beväpnade poliser mot ett par tusen beväpnade kriminella som beskjuter varandra på Malmös gator kan nog bli en ganska tuff och jämn match.
Eftersom kriminella kan bedriva sin verksamhet på öppen gata i Malmö så kan väl det tyda på någon form av korruption där polisen erhåller mutor om de inte lägger sig i verksamheten eller är polisen bara rädda eller lata?
"Det finns cirka 50 klubbar på den gatan som serverar svartsprit och tillhandahåller illegalt spel och hur mycket droger som helst. Ändå ingriper inte polisen. Varför?"
Det är enkelt. Eftersom en stor andel av dessa klubbar sannolikt drivs av det av politikerna utsedda nya herrefolket, alltså invandrare från mellanöstern, så skulle åtgärder mot dessa vara som att be slaskpressen om en störtflod av anklagelser om "rasism". Kriminella invandrare är oberörbara, helt enkelt för att de är invandrare. Etniska svenskar kan man slå hur hårt som helst mot utan något ramaskri i pressen, tvärtom, men att slå mot kriminella invandrare låter sig inte göras. Därför låter man bli.
@Johnny Andersson, #5
"Om polisen nu slutar med dialogpoliser och börjar ta i med hårdhandskarna mot kriminella så kommer väl de kriminella att göra samma sak, kriminella har väl nästan obegränsad tillgång på moderna vapen."
Så vad menar du att man skall göra, ge upp? Deklarera Malmö en zon för organiserad brottslighet och sedan bygga en mur runt eländet?
I och med grundlagsändringen 2010 är det numera tillåtet att sätta in militär mot civila, och om polisen inte klarar av att upprätthålla ordningen är det nog i slutändan också det man måste göra. Än så länge har nog den organiserade brottsligheten inte tillgång till stridsvagnar och pansarfordon, så där ligger de kriminella i lä. Iofs kanske de har tillgång till pansarvärnsvapen.
Det var ännu en uppföljande dräpare av Olle Fjordgren !
Du har helt rätt beträffande hur polisen skulle arbeta men jag ser inte hur det går ihop med "Krossad illusion 3" att fängelsestraff inte hjälper. Både du och ledaren i DN 4 februari under rubriken "Lär av New York" inser ju att det viktigaste är att bura in de kriminella direkt för mindre brott än att köra fast beträffande grova brott !
Fängelse är givetvis ingen krossad illusion. Det är en nödvändighet för att krossa gängen. 50-60 års fängelse för gängrelaterad kriminalitet el enbart medlemskap i ett gäng skulle vara straffbart likt SS medlemskap. In går 20 åriga mördare och knarklangare ut kommer 80 åriga gubbar. Problemet med nuvarande gäng löses på detta sätt. Utöver detta var artikeln utmärkt.
Härlig artikel!
Uppväxt i, men utflugen från Malmö. Är det så här illa???
Nu förstår jag varför Maud vill införa nystart-zoner! Annars måste hon kriminalisera en hel invandrargeneration.
Vi befinner oss i ett land där våra nuvarande lagar, regler och förordningar bygger på ett Sverige som fanns för 20-25 år sen och som numera är ett minne blott.
Varför finns det någon i detta land som tror att det ska fungera då??
#6 Init
Jag tycker att polisen skall ta fighten och gå "all in" med allt de har och visa att det är de som är ordningsmakten och inte backa för stenkastare, bilbrännare eller skjutglada gangsters.
Men det strider väl mot demokratin och folkets vilja som röstat på politiker som vill ha det mångkulturella samhället som nu övergått till det mångkriminella samhället. Som man sår får man skörda.
#6 Init
"Deklarera Malmö en zon för organiserad brottslighet och sedan bygga en mur runt eländet?"
Det är naturligtvis en möjlighet. Det verkar fungera ganska bra för Israel, så det kan nog fungera här med.
”Krossad illusion 1: Vi måste bekämpa fattigdom och utanförskap för att komma till rätta med gängen.
Fel, New York gjorde inte ett dugg åt sin demografiska profil och lyckades i alla fall. Ingen tvingas att bli medlem i ett kriminellt gän, det är ett fritt val. Så länge vi låter gänglivet vara ett attraktivt alternativ väljer ungdomar detta. När vi gör vårt jobb och gör gänglivet oattraktivt väljer man inte gänglivet.”
Fel. Det går inte att jämföra New York med malmö rakt av. Det är stora skillnader. Dessutom avses inte bara de organiserade gängen när det talas om att minska kriminalitet genom minskad fattigdom. För övrigt visar ditt exempel inte att sådana åtgärder skulle vara verkningslösa vare sig i Malmö eller New Tork.
”Krossad illusion 2: Det är bara invandrare som blir gängmedlemmar.
Nej inte alls, jag vill se hur många av våra kriminella motorcykelgäng som tillåter en somalisk analfabet att bli medlem. Den katastrofalt misslyckade integrationspolitiken kommer att orsaka oerhörda problem i vårt samhälle inom en snar framtid, men nu är det gängverksamheten jag diskuterar i denna artikel.”
Fel. Ingen, absolut INGEN påstår att det bara är invandrare som bildar gäng. Det finns andra gäng än Mc-gäng. Det är för övrigt inte ens säkert att en välutbildad vit man får bli medlem i ett mc-gäng.
”Krossad illusion 3. Det hjälper att sätta gängmedlemmar i fängelse.
Fel, det hjälper inte ett dugg. De blir inte ett dugg bättre men gatorna hålls lite renare medan de sitter inne, det är enda vinsten.”
Fel. Den som sitter inlåst begår inget brott. Det handlar om hur många och länge man låser in. Individualprevention du vet.
För övrigt tycker jag du säger emot dig själv här. Du skriver ju senare.
”Se till att de poliser som råkar vara utomhus har noll tolerans för småbrott. Principen är enkel - en buse som sitter inne efter en tremånaders dom för brott mot knivlagen i januari kan inte skjuta någon i mars.”
Tycker inte det är mycket substans i din artikel. Det mesta har tidigare sagts av SD.
Fängelse - vad jag avser - och all kunskap från New York påvisar - är att fängelsestraff inte har något som helst avskräckande syfte. Det enda ett fängelsestraff gör i dessa fall är att gatorna hålls lite renare under tiden...
hur vore det om gängkriminaliteten i stadens styrelse kartlades först...
#14 Olle Fjordgren
Om jag förstår dig rätt så vad du menar att fängelsestraffen i sig avskräcker inte människor från att begå brott, men under tiden de är i fängelse kan de inte begå nya brott och ju längre fängelse straffet är desto längre mellan möjligheten att begå brott.
Det talar väl ändå för att längre fängelse straff är bra eftersom de håller buset borta från gatan längre tid än ett kort straff.
Regeringen kunde börja med att sparka den kvinnliga polischefen som satsat på dialogpoliser och AINA-bilar. Tillsätta en riktig MAN som har den tuffhet, hårdhet, brutalitet, smarthet som behövs för att krossa kriminaliteten med massiva insatser. Om vi har slut på riktiga MÄN inom polisen i Sverige, hyr in en polischef från New York.