Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kriminaliteten i Malmö

Olle Fjordgren om Kriminaliteten i Malmö

Därför drabbar gängvåldet Malmö

Säkerhetsexpert: Gängverksamheten i Malmö har inget att göra med utanförskap utan med territoriell uppdelning av staden för att skaffa sig affärsfördelar vad gäller droger, smuggelcigaretter, vapen, trafficking, prostitution, utpressning och indrivning.


Om författaren

Olle Fjordgren är internationellt erkänd expert och föreläsare om Ecoterrorism, Djurrättsaktivism och Ecofascism.

Olle är Subject Specialist i ASIS Internationals Council om Global Terrorism, Political Instability and International Crime.

Stora delar av Malmö har i dag klara paralleller med t.ex Watts i Los Angeles, Washington Heights i södra Washington D.C., hur Harlem var förr innan N Y´s finest började göra sitt jobb, Brixton i London och många andra ställen på jorden. Kriminella gäng har tagit över och politiskt inkorrekta politiker och konflikträdda polischefer står bredvid och ser förundrat på - och skyller ifrån sig.

Att de kriminella gängen tagit över en stor del av Malmös gator och torg är ingen överraskning för oss som jobbar med säkerhet med internationell utblick, dvs längre än Nytorv i Köpenhamn.

Gängverksamheten i Malmö har inget att göra med utanförskap, trasiga familjer, taskig utsikt från balkongen eller annat. Det har att göra med territoriell uppdelning av staden för att skaffa sig affärsfördelar när det gäller langning av alkohol och droger, försäljning av smuggelcigaretter och vapen, trafficking, prostitution, utpressning, indrivning och annat som denna typ av ”affärsrörelse” arbetar med. Kriminella gäng är big business och inget annat.

För vi skall inte glömma en sak - Kriminalitet är inte ett socialt tillstånd, det är ett frivilligt val. Det finns ingen som tvingar någon att bli yrkeskriminell - det är ett vägval som alla andra.

Hur skall vi då stoppa detta innan det är för sent?

Allmänheten måste ta sitt ansvar. 

- Köp inte cigg för 30 spänn paketet i din servicebutik.

- Köp inte kött eller andra livsmedel som förmodligen är stulna från ICA men nu ligger i kvartersbutiken till billigt pris.

- Drick inte svartsprit på svartklubben.

- Köp inte varor/prylar/saker som saknar kvitto.

- Köp inte smuggelsprit.

- Köp inga droger.

Det låter som mycket löjliga påpekanden men en stor del av gängverksamheten finansieras av handel med droger, sprit, cigaretter och stöldgods. Nu är det förmodligen väldigt politiskt Inkorrekt att citera Mrs. Thatcher men ungefär så här var det i alla fall:

”Jag tror att vi har gått igenom en tid när alltför många barn och människor har invaggats i tron 'Att jag har ett problem, är det regeringens uppgift att ordna det!' eller 'Jag har ett problem, jag söker ett bidrag för att klara det!' 'Jag är hemlös, regeringen måste ordna husrum åt mig!' Så de kastar sina problem på samhället och vem är samhället? Det finns inget sådant! Det finns enskilda män och kvinnor och det finns familjer, och ingen regering kan göra något utan att människor och folk ser till att ansvara för sig själva först. Det är vår plikt att ta hand om oss själva och sedan hjälpa till att ta hand om våra grannar, livet är en ömsesidig affär och människor har för mycket rättigheter i åtanke utan att beakta skyldigheter.”

Polisen måste ta sitt ansvar:

Övergripande:

  • Idag har polisen mer pengar, mer personal och mer resurser än  någonsin tidigare. Konsekvensen av detta är tyvärr att de aldrig har löst så få brott som nu. Vi måste få tillbaka en poliskultur som återigen helt enkelt innebär att polisen faktiskt skall göra det jobb som man får betalt för.

Lokala planet:

  • Vara synliga med uniformerad och tillika kompetent polis på stökiga platser
  • Punktmarkera kända busar under lång tid
  • Skyddsvisitera busarna för vapen och droger vid varje givet tillfälle.
  • Markera revir
  • Ta folks oro på allvar
  • Byt ut en stor del av polisledningen till yngre och mindre inkompetenta förmågor som åtminstone vågar göra sitt jobb. Sitta och kura bakom ett skrivbord hjälper inte medborgarna i staden.
  • Dimensionera polisens insatser lite rimligare i fråga om insatser vid t.ex. fotbollsmatcher så att resurser frigörs för att förhindra fler mord.
  • Hyr in väktare som patrullerar gator, torg, skolgårdar, lekplatser och parkeringsplatser under de närmaste 12 månaderna. Med tanke på fri rörlighet av varor och tjänster kan jag rekommendera ett antal tyska och polska företag som skulle lösa uppgifterna på ett förtjänstfullt sätt.

Politiker

  • Inför en kommunal förordning i Malmö som innebär att gängattribut eller västar eller tröjor som indikerar medlemsskap i ett gäng eller annan kriminell sammanslutning inte får bäras på en krog.
  • Skärp straffet omedelbart för olaga vapeninnehav i så mån att maximalt straff utdöms med automatik.
  • Olaga vapeninnehav inom 300 meter från skolor, lekplatser och fritidsgårdar skall med automatik innebära dubbelt straff.
  • Inför snarast ”Three strikes and you are out”, dvs regeln att den tredje gången man döms till fängelse för ett brott så är det automatiskt maxstraffet som utdöms utan någon form av ”grupprabatt”.
  • Ge Tullverket direktiv att försöka stävja floden av illegala vapen som sköljer över oss. Som jag tidigare har skrivit så kan vi idag här i Bohuslän köpa en tjeckisk automatpistol för ca 7.000:-, en Kalasnikov AK-47 för drygt 10.000 och en AK-74 för knappt 20.000:-. Alla priser är med ett fulladdat magasin. Vad gör vi då åt detta? Jo, vi ser över det legala vapeninnehavet och stramar ytterligare åt möjligheten att äga vapen för samling, sport och jakt medan den stora floden av illegala militära överskottsvapen helt lämnas därhän. De vapen som används i Malmö är inte stulna vapen från svenska hem, det är militärt överskott från Balkan som kommer hit lådvis.
  • Sluta tramsa med vapenamnestier och annat, jag vill se det gäng från Seved som lämnar in sina nyligen insmugglade automatvapen till polisen för att det äntligen kan ske anonymt.
  • Om det trots allt skulle bli ännu en vapenamnesti - ha bättre koll på de inlämnade vapnen så att alla destrueras den här gången.

Rättsväsende

  • Sluta att ge straffrabatt för illegalt vapeninnehav till yrkeskriminella som känner sig hotade. Försök förklara för en polis från vilket civiliserat land som helst att en yrkeskriminell bara får fyra månaders fängelse för att ha burit på en fulladdad Kalashnikov.

Om vi ser hur gängen har tillåtits slå rot, växa och i viss mån ta över delar av rikets tredje största stad så inser jag att många av kommunens politiker och polisledningen säkert inkluderar i sin aftonbön en tacksamhetens tanke till att man avskaffade tjänstemannaansvaret 1974. Hade det funnits kvar hade vi säkert haft helt andra personer på de ledande positionerna inom politik och polisväsende i dag. Det är kanske dags att återinföra tjänstemannaansvaret!

Gängkriminaliteten är här för att stanna, vi har bjudit in den genom ignorans, lättja och i vissa fall ren dumhet.

Hur allvarligt den kommer att påverka livet i Malmö och hur långt den tillåts sprida sina tentakler i resten av landet bestämmer vi själva nästa gång vi går till val.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42873

72 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det var ord och inga visor, men aldrig har något på Newsmill klingat
så sant som detta.

Permalänk | Anmäl #1 klas engström, 2012-02-01, 23:39

" Om vi ser hur gängen har tillåtits slå rot, växa och i viss mån ta över delar av rikets tredje största stad så inser jag att många av kommunens politiker och polisledningen säker inkluderar i sin aftonbön en tacksamhetens tanke till att man avskaffade tjänstemannaansvaret 1974 "

Klockrent !

Därför är det illavarslande att man begär hjälp av statliga Rikskriminalen GOP. Det betyder att Malmö i själva verket är befolkade av förtroendevalda som inte vet eller kan hantera situationer av den här kalibern.

Illa, när backupen består av ett statligt specialkommando. Vad liknar detta ? En liten banankommun i söder som inte kan ta vara på sig själv ?

Permalänk | Anmäl #2 Sven Stromitzky, 2012-02-01, 23:35

Vad skönt att någon verkligen kan förklara och gå till botten med varför malmö är så kriminellt. När jag har en sådan djup och ärlig analytiker på tråden så skulle jag vilja passa på att fråga, hur kommer det sig att Södertälje blivit en maffiastad? Beror det också på "territoriell uppdelning"?

Jag tror inte Olle Fjordgren behöver oroa sig överhövan för att bli kallad politiskt inkorrekt :D

Permalänk | Anmäl #3 Martin A, 2012-02-01, 23:40

”Jag tror att vi har gått igenom en tid när alltför många barn och människor har invaggats i tron "Att jag har ett problem, är det regeringens uppgift att ordna det!" eller "Jag har ett problem, jag söker ett bidrag för att klara det!" "Jag är hemlös, regeringen måste ordna husrum åt mig!"
Så de kastar sina problem på samhället och vem är samhället? Det finns inget sådant! Det finns enskilda män och kvinnor och det finns familjer, och ingen regering kan göra något utan att människor och folk ser till att ansvara för sig själva först. Det är vår plikt att ta hand om oss själva och sedan hjälpa till att ta hand om våra grannar, livet är en ömsesidig affär och människor har för mycket rättigheter i åtanke utan att beakta skyldigheter.”

Tack Olle ovst. citat var nog något av det bästa jag läst på mycket länge
Efter att ha varit bosatt utomlands i ett flertal år och sett hur Sverige egentligen set ut när man "sitting outside looking in" och har fått lära mig att man inte kan förvänta sig att få allt "serverat på att silverfat" så har du med detta citat fångat något som alla borde (och troligtvis måste) börja inse samt anpassa sig till.

Var har redan förstört minst en genaration genom den politik som Sverige förvisso hade ekonomi till att upprätthålla fram till början av 70-talet.

Men tiderna förändras och så måste även vår syn på det sk, "socilaskyddsnätet göra.

Om nu någon från tex. Seved skulle läsa detta så vill jag bara ge er ett gott råd:
Det är bara ett fåtal rötägg som ställer till det.
Ni övriga är i majoritet och om ni går samman och gör något åt situationen så kommer ni också till att lyckas.

Att skicka fler poliser skulle bara förvärra situationen.
Då den minoritet som ställer till det ser polisen som reprensentater för allt vad de avskyr och kommer till att agera därefter.

Så sant som det är sagt:
Våld föder våld.
Men samtal i samförstånd kan genera ett fredligt samhälle.

Permalänk | Anmäl #4 Bengt Hesdorf, 2012-02-02, 00:15

Att dra sig till kriminalitet innebär alltid ett personligt ansvar!

Men när vi har en ekonomisk politik som kräver arbetslöshet är det svårt att enbart lasta de i utanförskap för ansvaret. Vad som behövs är först o främst en ekonomisk politik som syftar till att sätta alla i arbete, och inte med svältlöner(sk "ungdomslöner"), utan riktiga jobb som det går att leva på. Vilken ungdom skulle välja att jobba på Mcdonkan för 80 spänn brutto i timmen jämfört me 20-30k svart på att sälja knark?

Bort med politiken som skapar arbetslöshet(läs inflationsbekämpningen) och fram med en som skapar jobb, sen tycker jag vi kan sätta en polis i vart gatuhörn o piska de som bryter mot lagen, men det måste finnas ett realistiskt alternativ till kriminalitet!

Sen måste man kolla sina källor. Anledningen till 4-månadersdomen för kalashnikoven var för att den INTE var laddad. Alltså INTE en fulladdad kalashnikov, utan en sk "tomladdad" kalashnikov.

Permalänk | Anmäl #5 Måns Johansson, 2012-02-02, 00:40

Så fort OF går in på sociala förklaringar till gängkriminaliteten går han vilse i pannkakan. Områden som Rosengård har en skyhög arbetslöshet. Den perfekta rekryteringsbasen för kriminella gäng.

Låginflationspolitiken som Sverige kört i 25 år har ett politiskt pris. Arbetslösa i stora mängder som dras till kriminalitet eller högerextrema politiska partier.

OF:s samhällsanalys är helt uppåt väggarna fel, man kan ha medkänsla med den stackars publik som han föreläser för.

Permalänk | Anmäl #6 Doktor Eleph@nt, 2012-02-02, 00:40

Lustigt sammanträffande. Åtgärdsprogrammet stämmer till punkt och pricka överens med Sverigedemokraternas förslag. Övriga politiker verkar handlingsförlamade och trots åratal vid makten har de inget gjort. Så varför skulle det då vara så kontroversiellt att rösta på SD just på grund av deras skärpta kriminalpolitik? Nej, just det, de ska ju hånas och förlöjligas, och deras åtgärder får aldrig luftas i media för då kan ju de få fler röster och sittande politiker förlora makt, position och förmåner. Tänkte inte på det.

För övrigt bör ni läsa följande brev från en Malmöbo, en inblick i hur långt politikerna har låtit det gå, hur de har sett mellan fingrarna med illegal verksamhet, så till den grad att man kan tro att snacket om skattefria zoner enbart är ett sätt att förekomma det som redan sker helt öppet i Malmö:

http://bit.ly/wH0Te9

Permalänk | Anmäl #7 Cavatus Carlson, 2012-02-02, 00:48

Cavatus, SD är ett del av problemet och inte en del av lösningen. SD är ett tecken på föruttnelse i samhällskroppen.

Permalänk | Anmäl #8 Doktor Eleph@nt, 2012-02-02, 00:52

#6 Doktor Eleph@ant

Det är alltså vårt eget fel, eftersom vi envisas med låginflationspolitik?

Givet att vi har haft en jämviktsarbetslöshet under alla tider , som idealisk uppehåller sig på stadiga 4- 5-6 % Hur kommer det sig att den organiserade brottsligheten expanderat mångfald under samma tid ?

Kan det vara så, att det finns en hel del individer som inte uppfyller gamla teorier om låginflationspolitikens baksidor ?

Permalänk | Anmäl #9 Sven Stromitzky, 2012-02-02, 01:05

Sven, arbetslösheten tycks ha varit betydligt lägre innan låginflationspolitiken, se scb s. 15 diagram över arbetslöshet.

I vart fall tycker jag att det är viktigt att diskutera.

Man ska komma ihåg att arbetslöshet inte slår lika hårt mot alla, för de som har arbete, så får de en desperat underklass som är beredd att arbeta ta vilka arbeten som helst till en låg ersättning, dessutom håller de arbetslösa nere inflationen eftersom de inte kan efterfråga särskilt mycket.

Men på längre sikt drabbas även de rika av föruttnelsen av samhället, den sprider sig sakta men säkert alltmer.

Permalänk | Anmäl #10 Doktor Eleph@nt, 2012-02-02, 01:21

Såväl Malmö som Södertälje är sossestyrt och har så varit under lång tid. Kan det ha med saken att göra?

Permalänk | Anmäl #12 t, 2012-02-02, 01:36

Lösningen är till hälften den motsatta!
Avskaffa alla politiska tullar och förbud mot droger, casino, sexhandel och tullar som den organiserade brottsligheten skor sig på! På en fri marknad sköts de branscherna snyggt utan att någon deltagare utsätts för tvång. Polisen kan fokusera på brott som har brottsoffer, istället för på regleringar som antingen tillfredsställer verklighetsfrämmande moraliserande särintresselobbyister, eller som kortsiktigt drar in pengar till statskassan.

Då frigörs polisiära resurser för att ta hand om kan snatteriet på ICA!

Fråga dig själv varför organiserad kriminalitet inte smugglar in laptops och säljer dem på gatan? Svaret är att politikerna inte på något sätt reglerar laptops. Därför förekommer ingen organiserad kriminalitet där. Allt som regleras, göder organiserad kriminalitet!

Permalänk | Anmäl #13 Lars Andersson, 2012-02-02, 02:06

#10 Doktor

" Man ska komma ihåg att arbetslöshet inte slår lika hårt mot alla, för de som har arbete, så får de en desperat underklass som är beredd att arbeta ta vilka arbeten som helst till en låg ersättning, dessutom håller de arbetslösa nere inflationen eftersom de inte kan efterfråga särskilt mycket."

Jag vill säga emot.
Underklassen har ändrat karaktär. Det finns numera ett enormt antal medborgare som har som enda utkomst genom sociala kassor.

Det finns dessutom ett ökande antal yrkeskriminella som inte vill dela sina distrikt med andra konkurrerande ligor. Om det är på något sätt förknippat med orättvisor mellan dem som har jobb eller inte, så får du återkomma och förklara närmare, vad du egentligen menar.

Om jag får gissa - vad du menar - Så tror jag att du efterlyser mer tålamod, mer resurser (Kontanta medel) , mer välvilja och mer solidaritet med ett trasproletariat/blivande bovar som ingen har bjudit in och som ingen känner någon medkänsla för.

En ganska så tuff uppgift för Malmö att ta itu med. Är det månne därför man ropar på en nationell Insatsstyrka GOP ?

Det är inte tider att ropa efter försoning och komma med politiska strategier så länge det sitter för många gökungar runt om i Malmö som försöker sälja knark , vapen och sex.

Permalänk | Anmäl #14 Sven Stromitzky, 2012-02-02, 02:41

Denna kula visste var den tog! Men tyvärr; den träffar de osårbara, politiskt korrekta betonghäckarna där man inte ens kan avläsa träffbilden.

Permalänk | Anmäl #16 Stig Bergman, 2012-02-02, 07:47

Det är nästan skrämmande att se hur SD får rätt på punkt efter punkt. Det är kanske dags att börja lyssna på dem i högre utsträckning. SD är den enda politiska kraften i Sverige med rena händer och samveten i denna soppa. Ett korrumperat etablissemang sjunger på sista versen.

Permalänk | Anmäl #17 Calle Bengtsson, 2012-02-02, 07:50

detta är nästan ordagrant vad jag tror Åkesson skulle säga, det är ju det som är problemet,

Permalänk | Anmäl #18 Janivar, 2012-02-02, 08:11

Kristallklar kommunikation och åtgärdsförslag.
Tack Gode Gud för att det fortfarande finns personer därute som fullständigt massakrerar det politisk korrekta och skickar en passning till oss alla passiva medborgare.

Ta ansvar för dig själv och din närmaste omgivning.
Köp inte en pryl på listan ty du göder bara kriminaliteten i vårt land.

Permalänk | Anmäl #19 jan-olov holm, 2012-02-02, 08:12

Tack Olle Fjordgren. Du säger det som alla politiker innerst inne vet men som endast SD öppet vågar yppa.

Vi lever i lögnens & hyckleriets tidevarv då t.om en vanlig spade kallas något helt annat.

Permalänk | Anmäl #20 Sven Ekberg, 2012-02-02, 08:13

Vad som kan tilläggas är att den befolkning Malmö inhyser endast känner ett enda stort förakt för de "otrognas" samhälle. Man har inte kommit hit för att arbeta utan endast för att roffa åt sig. När bordet en gång står tomt åker så åker man med sina dubbla medborgarskap hem igen, försörjd resten av livet med Svensk pension.

Permalänk | Anmäl #21 Sven Ekberg, 2012-02-02, 08:26

Olle Fjordgrens artikel är nog det bästa som skrivits i detta ämne.Hans analys är klockren och hans recept måste få genomslag.

Permalänk | Anmäl #23 Anders Bergstedt, 2012-02-02, 08:49

Nu blir väl detta här raderat som vanligt av Newsmill redaktion.

Men politiker och tjänstemän måste inse att folket blir ett resultat av politikers och tjänstemän egen arrogans mot enskilda i myndighetsbeslut. Många enskilda har kränkts under senaste decennierna av tjänstemän som inte förstår att lagen måste följas före kommunala direktiv som är oförenlig med lagstiftningen.

Vi måste ha större acceptans för att den kriminella världen tar över i takt med att färre mydnigheter och tjänstemän följer lagen och dess intentioner. Vi måste även acceptera att hoten och våldet ökar mot offentliga tjänstemän för det speglar den inställning de själv har gentemot allmänheten.

För att bryta en dålig spiral så måste man inse att den kedja som den illvilliga spiralen bygger på måste brytas. Se till att tjänstemännen följer lagen. I annat fall kommer respekten för lagen att vara fortsatt låg. Det gäller även lagmännen i de svenska förvaltningsdomstolarna som inte har förstått sin roll att skydda enskilda.

Till politikerna inser vad grunden i det ökade våldet är så kommer ingen åtgärd via polis att fungera. Folk kommer bara bli mer fientligt inställda til polisens arbete.

Permalänk | Anmäl #24 Gunnar Arnkvist, 2012-02-02, 09:11

Det är rent patetiskt att se ytterligare en PK, som inbillar sig att det är tillgången på vapen som skapat mordvågen i Malmö.
Det räcker inte med att ha ett vapen, man ska rikta det mot en person och trycka av dessutom.
Så kanske det till slut ska vara några som inser att det finns inga snabba lösningar.
Av någon underlig anledning verkar alla offer ha namn som Ibrahim, Mustafa, Mohammed eller något liknande. Men det är säkert en ren tillfällighet eller hur?
En dellösning på problemet kan vara att minska tillgången på vapen, men en annan dellösning kan vara att inte ta hit fler Ibrahim, Mustafa,eller Mohammed, förrän de som redan är här har fått ett riktigt jobb och kunnat flytta ut från gettot.

Permalänk | Anmäl #25 Lars Holmgren, 2012-02-02, 09:19

Lika långordigt som fegt och samtidigt så politiskt korrekt att inte med ett ord nämna grundorsaken till problemen. Det alldeles för stora mottagandet av invandrare i malmö som varken har jobb eller utbildning. Kvarstår så den svarta marknaden.
Invandring är inget problem bara det finns jobb och bostäder.
http://runelanestrand.wordpress.com/2012/02/01/reinfeldt-har-lamnat-malm...

Permalänk | Anmäl #26 Rune Lanestrand, 2012-02-02, 09:25

#13 Lars Andersson: helt ratt men vilken politiker vagar foresla detta?
Inte gubbpartierna och dess efterfoljare SD iaf. For ovrigt: handla inte billigt skit fran Kina, jobben riskeras ju, dessutom ar det ingen demokrati, pengar styr och sociala klyftor paverkar !

Latt for en som verkar vara 40-talist att ropa pa hogre straff samt vaktare, vad har polisen betalt for? Sen att citera Thatcher visar hans hemvist politiskt och empatibrist. Vapenstraffen skulle kunna skarpas dock. Annars ar fragan: Vill du sla undan benen for kriminella gang? Borja med legalisering av sk lattare droger samt gratis heroin som i Holland. I borjan kanske mer missbruk, eller en skiftning fran alkohol till andra droger vilka nastan samtliga ar mindre skadliga. Men vad skulle polisen da med alla dessa resurser de tilldelats till mkt lite resultat.?

Permalänk | Anmäl #27 Peter Prag, 2012-02-02, 09:27

Är detta det mångkulturella samhälle som våra politiker har hävdat skall frälsa oss?? Ja, ..då kommer jag för mina barns skull i framtiden att rösta på Sverigedemokraterna.

Permalänk | Anmäl #28 Sven Ekberg, 2012-02-02, 09:29

Det är logiskt att Malmö r värst utsatt. Dels på grund av det geografiska läget naturligtvis. Men även eftersom Malmö är den stad i Sverige som styrts längst med vänstervärderingar. Det innebär massor med bidrag till folk som inte sköter sig, extrema satsningar i form av pengar men inga krav i skolorna, stor tolerans mot brottslighet, stopp för övervakningskameror osv osv. Det är ingen slump att jag såg tre program på TV om Malmö igår: ett med dödsskjutningen, ett med bidragsfuskare som plockar hem miljonlöner i form av Länsstyrelsens lönegaranti, en byggfuskare från Malmö som tog alla pengar och drog från ett gammal par. Jag har själv bott i Malmö, men stack snabbt därifrån med hela familjen när det började skjutas. Malmö är Sveriges Chicago. Ni som bor där får skylla er själva.

Permalänk | Anmäl #29 Thomas Eliasson, 2012-02-02, 09:33

Gud vare lovad! En röst i mörkret... Glädjande och helt sant. Tack.

Permalänk | Anmäl #30 Jan Wiklund, 2012-02-02, 09:40

Problemet är integration. Något 7 klövern och dess väljare är usla på! Problemet har funnits i över 20 år och vi fortsätter på samma idiotiska linje. Det parti som ser sanningen och lösningen är SD, jo jag vet det sticker i ögonen elefanten men inse att vänstern har sett till att problemen finns och det kommer inte bli bättre med deras politik. SD är idag enda valet för Sverige och svenskarna.

Permalänk | Anmäl #31 Micael Johnsson, 2012-02-02, 09:52

Allt i hop är en flat Beatrice Ask´s fel. Okunskap och flat rättspolitik ligger till grund för alla dessa idiotiska mord och pangpangande. Samtidigt en för hög invandrar politik relaterat till en dålig intigrationspolitik. Detta är något som måste ordnas upp,

Regeringen kan inte skylla enbart på de lokala politikerna i Malmö, Beatrice Ask borde ta sitt ansvar och avgå så hon kan lämna plats för mer kompetens.

Permalänk | Anmäl #32 Mikael Karlsson, 2012-02-02, 10:02

Svårt att vara i opposition mot Fjordgrens idéer då andra alternativ prövats utan synbar verkan men jag vill gärna höra konkreta förslag men inte en upprepning av tidigare mantra. Tex. ord som "utanförskap"

Tyvärr har nog tåget redan gått. En uppehållstillståndsgivning baserad på faktiska uppgifter, om man är riktig flykting, var man kommer ifrån, ens handlingar pass eller annat.. I nuläget gäller papperslöshet och lögnhistoriert hos migrationsverket.

Permalänk | Anmäl #33 Alvin Stoltz, 2012-02-02, 10:08

Var kommer integrationen in i bilden om SD ar enda valet for Sverge och (åt?) Svenskarna. Enpartistat kanske? Visste detta skulle urarta som vanligt i samma gamla uppfluffade mantran fran BSS och andra gamla rasseorganisationer vars arv vi finner i SD.

Permalänk | Anmäl #34 Peter Prag, 2012-02-02, 10:05

#5 Måns, du har rätt och jag hade fel.
Vapnet var oladdat vid tillfället men med magasin så det såg skjutklart ut.
Oavsett, att bara få 4 månaders fängelse för detta har ett stort underhållningsvärde....

Permalänk | Anmäl #35 Olle Fjordgren, 2012-02-02, 10:06

Klockren problemformulering, analys och konkreta förslag till förbättring av situationen.
Jag vill också påstå att i princip varje malmöbo(utan politiska skygglappar) kommer hålla med.
Äntligen så slipper man också SD:s hetspropaganda i debatten, även om man någon enstaka gång lyckas formulera ett problem så är slutsatsen, ja läs exempelvis kommentaren ovan, en bra sammanfattning av SD:s politik:

#22-"Det beror på muslimtätheten, Södertälje?Malmö?"

Stort tack för artikeln

Permalänk | Anmäl #36 Örjan , 2012-02-02, 10:07

#31 Micael Johnsson Var den jag svarade men med sa manga SD-sympatistorer bland kommentarerna kan det galla manga.

Permalänk | Anmäl #37 Peter Prag, 2012-02-02, 10:09

Mycket bra artikel. Synd bara att politkerna (SD undantagna) inte är ett dugg intresserade av att lösa malmös gangsterproblem utan verkar mer intriktade på att jävlas med folk som sköter sig.

Permalänk | Anmäl #38 Leif D, 2012-02-02, 10:23

Peter Prag!

Du kanske ska läsa deras partiprogram med ögonen öppna! Om det finns 7 partier i riksdagen och både de röda och blåa har fullständigt misslyckats i allt vad det gäller invandring och integration så ska man fortsätta på samma linje? Det måste ju vara korkat. Att invandraren och dess barn ska ta större ansvar för sina handlingar och utvisa patrasket borde det vara lag på. Många av mina vänner är invandrare och de undrar hur i h-vete vi kan smöra och gulla med dessa kriminella som gör skit för alla som sköter sig. En sak till, vi tog emot över 100000 människor förra året där 5000 hade flyktingstatus, resten är ekonomiska flyktingar. Var ska de bo, för vi har ju inte lägenheter till våra egna 18 åringar? Vem betalar deras upphälle? Hur många sjuksköterskor, hemvårdbiträde och annan personal kostar dessa 95000 människor? Vi röstar om det i demokratisk anda. Så får vi höra vad svenska folket säger!

Permalänk | Anmäl #39 Micael Johnsson, 2012-02-02, 10:31

Peter Prag

Glömde en sak. Vad är det som är rasistiskt i SD politik? Snälla, slå upp ordet i en ordlista för du vet överhuvudtaget inte vad det betyder.

Permalänk | Anmäl #40 Micael Johnsson, 2012-02-02, 10:33

Det känns nästan så att man vill skrika "Hurraaa!!!" av förtjusning - ÄNTLIGEN!
Gillade speciellt den biten om tjänstemannaansvaret, den var förträfflig och införande av sådant är enormt efterlängtat bland svenska folket.

Länge leve Olle Fjordgren och mo hans sunda åsikter frodas bland samtliga svenskar!
Jag vet vilka jag ska rösta på 2014, och det blir inte dom ynkryggar som hukar bakom sina skrivbord, för jag vill ha omfattande förändringar i både Sverige och svenska politiken.

Permalänk | Anmäl #41 Karl Skipper, 2012-02-02, 10:45

Ja, integrationen ar inte sa lyckad med allt det medfor. Trangboddheten ar en annan politisk fraga dar det behovs krafttag. Bor man 8 pers i en 3a sa kanske barnen inte ar hemma sa mkt och sas hamnar snett. Lika illa ar det att enda mojligheten till egen lagenhet som ung i Sverige(storstaderna) idag ar att foraldrarna star for ett banklan. Invandraren vars barn begar brott medan han sliter 18h om dygnet i sin livsmedelsbutik kan inte lastas for detta. Rotagg finns i alla kulturer men kulturer liksom manniskor kan andras.
Deras representanter ar obehagliga och tankegodset unket, allt handlar egenligen om invandring. Samt offermentalitet. Har inte sett ett enda forslag som inte later som om det skrevs pa 50-talet. Ja tids nog ar det val och snart ar dom under 5% igen, dom kommer aldrig fa inflytande, dom har inte fatt gehor for nagot de velat, deras valjare borde straffa ut dom ur riksdagen.

Permalänk | Anmäl #42 Peter Prag, 2012-02-02, 10:45

Helt fantastiskt bra skrivit, äntligen en person som vågar säga rakt ut vad problemen är!!!

Undrar när politikerna skall vakna och erkänna att Olle har rätt?!

Permalänk | Anmäl #43 Anna Lange, 2012-02-02, 10:49

Micael Johnsson,: Na, det har dom valt bort, vad ar det nya? Invandringskritisk? Som att kalla fattiga finansiellt utmanade eller lalla om utanforskap.

Permalänk | Anmäl #44 Peter Prag, 2012-02-02, 10:51

Olle Fjordgren oroar sig för att vara politiskt inkorrekt. Det behöver han som #3 Martin A, redan nämnt, inte göra. För han har inte ens snuddat vid problemets kärna.

Det han har gjort är att föreslå ett konkret paket med åtgärder. Men är detta lösningen på problemet? Nej, detta var konkreta åtgärder för att lindra symptom. Problemet är att befolkningen i Malmö har ändrat sin karaktär. Så länge som den självklara sanningen att folkgrupper skiljer sig åt både genom kulturell inlärning, och ärvda genetiska förutsättningar förnekas, kommer aldrig problemen lösas.

Vapen har funnits förut, och länder som Schweiz har betydligt större tillgång på automatvapen utan att drabbas av denna kriminalitet. Det är alltså inte vapen generellt som är ett problem, utan en benägenhet att använda dessa för brottslighet.

Olle föreslår att "vi laglydiga" skall sluta att gynna denna kriminalitet genom att handla "svarta" varor. Det kan jag hålla med om. I ett annat samhälle. Men i dag, då politiska ledare redan övergett sitt folk och till och med försöker byta ut dem, tror jag det är lika bra att köra samhällsekonomin i botten så fort som möjligt.

De problem som finns i Malmö har inte uppstått ur tomma intet, de har skapats. Och det har kostat pengar och lidande för det folk som en gång ensamma levde i staden. Olles ekonomiska förslag leder alltså till ett ökat ekonomiskt utrymme att fortsätta den politik som har lett till problemet.

/JTS

Permalänk | Anmäl #45 Jonas Eriksson, 2012-02-02, 10:58

Situationen i Malmö är resultatet av drygt 35 års misslyckad invandringspolitik och integrationspolitik som skapat massarbetslöshet, massbidragsberoende, masskriminalitet, främlingsfientlighet, politiker och journalist förakt.

Rimligen kan vi inte ta emot fler människor än vi klarar av att integrera i utbildning, arbete, bostad, skola, etc. Att begränsa invandringen tills de som är har framgångsrikt integrerats i samhället så att arbetslöshet, bidragsberoende och kriminalitet normaliseras.

Permalänk | Anmäl #46 Johnny Andersson, 2012-02-02, 11:07

Håller med #45 JTS, som i princip säger rätt ut:
Sluta dalta och tramsa runt, och börja deportera.

Permalänk | Anmäl #47 Karl Skipper, 2012-02-02, 11:07

#47 Karl,

Att deportera är att ta i. Vi ska ta ansvar för de som vi låtit komma hit. Möjligen kan vi utvisa de som begått grova brott.

Däremot så borde vi göra som man gör när man drabbats av översvämning, dvs stänga av kranen, innan man börjar åtgärda skadorna. Med andra ord, låt kvotflyktingarna komma, och experter med specialkompetens, men sedan ska det vara stopp.

När kranen väl är stängd så kan vi börja med att bygga bostäder. Detta skapar både nya arbetstillfällen och ger våra barn en chans att slippa bo hemma hos föräldrarna tills de fyllt 30 - eller ännu mer.

Permalänk | Anmäl #48 Gunnar Claesson, 2012-02-02, 11:20

Och Kjell Elefalk hävdar att Malmö bara blir tryggare :D

Permalänk | Anmäl #49 Sven Ekberg, 2012-02-02, 11:35

@Peter Prag, #42

"Ja tids nog ar det val och snart ar dom under 5% igen, dom kommer aldrig fa inflytande, dom har inte fatt gehor for nagot de velat, deras valjare borde straffa ut dom ur riksdagen."

Jag förstår mig inte på din logik. Varför borde SDs väljare "straffa ut dem ur riksdagen"? Anledningen till att de inte fått gehör är ju för att de är för små än så länge. Ju större de blir desto mer gehör lär de få, även om de andra partierna stretar emot i det längsta. Så att straffa SD för att de inte fått igenom hela sitt politiska program (de har ju faktiskt fått igenom sakfrågor) efter en mandatperiod verkar ju som en bra konstig logik.

Jag gissar dock att ditt inlägg handlar om önsketänkande. Du vill ha ut SD ur riksdagen, och hoppas att det skall bli en självuppfyllande profetia om du upprepar det tillräckligt många gånger.

Permalänk | Anmäl #50 Init, 2012-02-02, 11:55

Det bästa sättet att få bort SD från riksdagen är att föra en ansvarsfull invandringspolitik.

En invandring av den storleksordning vi har i dag, med de möjligheter vi har att erbjuda när det gäller jobb och bostad, är inte en ansvarsfull invandringspolitik.

Permalänk | Anmäl #51 Gunnar Claesson, 2012-02-02, 12:24

Jag läste i Metro att Malmö var årets kulturkommun 2011 och att staden är "klimatsmart". Trots detta allt våld! Häpnadsväckande!

Permalänk | Anmäl #52 Daniel Backström, 2012-02-02, 12:26

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.