@Anna Ekström.
Tolerans är Inte samma sak som kulturrelativism eller dumsnällt krypande för allsköns idioti som gömmer sig under "traditioner".
Detta är en av få gånger som jag håller med Westerberg i en specifik fråga.
Vidare så klingar inte hänvisningen till Barnkonventionen alls falskt utan är helt korrekt. Man stympar inte barn av kulturella skäl, det får de välja själv när de blir vuxna.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2012-01-27, 09:54
"Ett omskärelseförbud skulle kunna slå så hårt att judar drivs ut ur landet."
-menar du, Anna Ekström, att de svenskar med judiskt ursprung som bott här kanske i generationer, har familj och vänner, uppväxt, jobb, delaktighet i samhället osv, kommer att lämna landet om de inte få skära i sina söners penisar? För det är ju det allra viktigaste i deras liv, att få skära i sina söners penisar.
Jag vet inte, men jag uppfattar det som du har en verkligt tråkigt syn på svenska judar (tala om att sprida fördomar) och jag tvivlar på att du talar för dem alla.
Permalänk | Anmäl
u_12292, 2012-01-27, 10:08
Dessa hycklande kulturrelativister. Vad är det för fel på er tankeverksamhet, Anna? Jag förstår inte hur du kan dra sådana här slutsatser.
Du bör fråga dig själv, var drar du gränsen? För vilka ideal står du upp? Mänskliga fri- och rättigheter, eller kulturella säryttringar i strid mot dessa? Du verkar föredra det sistnämnda. Om det med samma argument som anförs vad gäller omskärelse, även förespråkas t.ex piskrapp för kvinnor med viss kulturell tillhörighet som kör bil, eller förbud för homosexuella att gifta sig. Kommer du försvara detta på samma sätt?
Om du inte är en hycklare, måste du i konsekvensen namn även stå upp för andra kulturella säryttringar som strider mot de värderingar vårt samhälle bygger på. Du måste förkasta de sekulära och liberala fri- och rättigheterna till förmån för andra ideal.
Du, Anna, har en vedervärdig människosyn.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Berg, 2012-01-27, 10:11
"Vi vill inte ge upp vårt sätt att leva."
Just därför har en judisk stat, Israel, skapats, Anna Ekström, så att vi kan slippa apartheidlagar och enklaviserade samhällen världen över.
Jag föreslår en folkomröstning om könsstympning, halalslakt mm så att frågorna kan få den demokratiska behandling de förtjänar och så att vi kan få en lagstiftning som gäller lika för alla medborgare.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-27, 10:13
Om en 15-årig kille har sex med sin 14-åriga flickvän, och båda vill, så kan killen ändå dömas för våldtäkt enligt rådande svensk lag.
Lagen är stenhård. Allt som kan tolkas som att det har en sexuell innebörd är våldtäkt, så snart den som utsätts för handlingen är under 15 år.
Att skära i ett barns könsorgan borde därför rimligtvis räknas som grov våldtäkt!
Permalänk | Anmäl
Gunnar Claesson, 2012-01-27, 10:23
Tack, Bengt Westerberg, för att du så pedagogiskt påvisat befintlig intolerans bland judar och muslimer. Du är rätt person på rätt plats.
Det verkar som om även judar, muslimer m.fl. behöver fundera på vad som i deras beteende som kränker människor i det här landet och hur viktigt det är att undvika det.
Tolerans måste gå åt båda hållen, annars handlar det inte om tolerans utan om herrefolksbeteende respektive underkastelse.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-27, 10:26
I Västvärlden är individen okränkbar. Vi anser det som en kränkning av vår kulturella särart att av religiösa skäl utföra stympande ingrepp på barn som inte kan fatta ett informerat beslut. Det får man lov att acceptera om man ska leva här. Ni som omskär kränker vår kultur!
Den som känner sig kränkt för att han inte får utföra medicinskt onödiga ingrepp som innebär en stympning, på andra, är inte värd att ta på allvar. Denne bortser dessutom helt från den stympades kulturella och religiösa frihet. Barnet kanske vill leva med sin förhud kvar och som vuxen kanske också att inte leva efter judiska eller muslimska påbud. Man har i Sverige rätt att tillhöra, men också att välja att INTE tillhöra, vilken religion man vill.
Om judar vill låta utföra ingreppet på sig själva, i vuxen ålder då de kan fatta ett informerat beslut - fine with me. Men barn som inte själva ska ta ställning ska de låta bli att kränka.
I Sverige är det, förutom för judar och muslimer, förbjudet att avlägsna kroppsdelar på sina barn, även om man anför religiösa eller kulturella själv. Klarar man inte av att anpassa sig till det och repsektera andra individers okränkbarhet så bör man inte bo och leva i Sverige.
Inse också att med Ekströms logik så blir det i princip omöjligt att förbjuda kvinnlig omskärelse. Om manlig omskärelse ska vara tillåten måste vi också ändra lagen så att kvinnlig omskärelse blir tillåten, för den utförs av samma skäl som den manliga. Om vi inte kan "kränka" de minoriteter som vill utföra manlig omskärelse - som alltså innebär en kränkning - kan vi heller inte kränka de som vill utföra kvinnlig omskärelse. De bör kunna få sina döttrar omskurna på närmaste vårdcentral utan bedövning?
Är det skillnad på ingreppets omfattning och konsekvensen i form av reducerad sexuell förmåga? Det beror på vilken variant av kvinnlig omskärelse man tänker sig. Flera studier visar att också omskurna kvinnor kan njuta av sex och till och med uppnå orgasm. En reduktion av njutningen är ju acceptabel för männen, verkar man anse. Hur går det då att argumentera mot kvinnlig omskärelse?
Ska vi tillåta det också?
Jag anser inte det. Jag anser att det är dags för de judar, muslimer och andra minoriteter som vill leva i fred med oss västerlänningar i våra länder att antingen acceptera att deras kränkande sedvänjor inte är tillåtna här, att de innebär en kränkning av VÅR kultur och av individer, eller ta konsekvensen och flytta härifrån.
Det finns en gräns för hur stor hänsyn man kan ta till religiösa och kulturella anspråk i ett demokratiskt samhälle. Den gränsen går vid ingrepp som är stympande och livslånga. Jämförelser med midsommarfester eller tandsställning håller inte på långa vägar.
Jag hoppas att Bengt Westerberg, för en gångs skull, har mod att stå kvar för dessa uppfattningar.
http://lynxviridis.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Lynx Viridis, 2012-01-27, 10:33
Mänskliga rättigheter går före alla traditioner.
För övrigt anser jag att Bengt Westerberg är en kompetent, synd att han inte leder folkpartiet.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2012-01-27, 10:34
De här argumenten räcker för mig: ingreppet är definitivt, att skära bort något på en frisk människa som inte ens kan ge sitt medgivande är ett grovt övergrepp, det har dessutom lett människor i döden då ingrepp då och då går snett samt att barn på intet sätt är föräldrars ägodelar. Dessutom så strävan vi har i vårt samhälle efter att lära barn och ungdomar att deras kropp är deras egen och ingen annan har rätt att göra något de själva inte vill eller något som de inte kan försvara sig emot (även om de tror att de vill).
Jag tror för övrigt att vi alla mår bra av att då och då ifrågasätta och uppdatera saker i vår kultur. Tänk om vi inte hade gjort det, var hade vi då befunnit oss om vi backar några decennier eller sekel och tänker på vilka seder vi hade?
Permalänk | Anmäl
Katharina Wallenborg, 2012-01-27, 10:36
Vill bara uttala mitt helhjärtade stöd till Bengt Westerberg i kampen mot alla former av civilisationsvidrig religiös intolerans och köns- och integritets kränkande förmedeltida sedvänjor som drabbar barn och kvinnor i framför allt Afrika och Främre Orienten.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Ehn, 2012-01-27, 10:36
"utan att nämna den smärta som människor känner när deras identitet, historia och sätt att leva attackeras av framträdande medlemmar av majoritetssamhället."
Jag känner definitivt igen mig i ovanstående beskrivning. Du kanske skulle ta ett snack med Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin, Anders Borg och andra framstående medlemmar av majoritetssamhället. Här är några exempel på hur de attackerar vår svenska identitet, historia och sätt att leva:
"Ursvenskt är bara barbariet, resten av utvecklingen har kommit utifrån."
-- Fredrik Reinfeldt
"Utan invandring hade vi stått och stampat på ett jordgolv”
-- Anders Borg
"Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker."
-- Mona Sahlin
"Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet. Det ska räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den svenska."
-- Mona Sahlin
Permalänk | Anmäl
Init, 2012-01-27, 10:39
Judar och muslimer kräve rofta tolerans för sin kutlurella och religiösa särart. Det är krav som jag tror att en del svenskar kan till viss del kan instämma i.
Men hur tolerant är man, och hur stor respekt visar man själv, när man kräver att till och med barn måste se ut på ett visst sätt i underlivet för att få ingå i och till fullo respekteras som medlemmar i ens religiösa och kulturella kollektiv???
Är det tolerant?
Är det att visa respekt för andras integritet?
Hur kommer det sig att bland annat judar jämt och ständigt kräver, och kommer undan med, krav på tolerans och respekt för sedvänjor som i sig själva är djupt kränkande?
Permalänk | Anmäl
Lynx Viridis, 2012-01-27, 10:44
Anna Ekström! Jag tycker Bengt Westerberg är som klippt och skuren (!) att vara intoleransutredare. Han är ju så intolerant att han inte ens kan dela soffa med en oliktänkande!
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-01-27, 10:55
En amerikansk undersökning, där män med minst två års sexuell erfarenhet omskars, gav följande resultat: 63 procent bedömde att de fått "decreased sensitivity" med svårighet eller omöjlighet att få orgasm, "it was the worst mistake I ever made", "a lot of very good feelings are gone", "loss of something unique that cannot be replaced".
Skulle du, Anna Ekström, vilja genomgå ett ingrepp som var oåterkalleligt och som försämrade ditt sexliv för all framtid? Inte det? Men att utsätta små barn som inte själva kan välja för samma sak tycker du är helt OK?
Permalänk | Anmäl
Gunnar Claesson, 2012-01-27, 10:56
Intressanta kommentarer till artikeln. Nog finns det en del att tänka på i en tid när gator och vägar namnges efter familjetragedier bland invandrare." Problemet" med den judiska staten är ju att utan västvärldens ovillkorade stöd finns den inte. Om man inte räknar Birobijan förstås.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2012-01-27, 11:02
""Ett omskärelseförbud skulle kunna slå så hårt att judar drivs ut ur landet.""
Om det är så att det är viktigare att skära i små barns snoppar så tycker jag det deras förslust om dom inte vill stanna. För den delen är det väl ingen som driver dom ut ur vårt land pga av ett sånt förbud.
Ett förbud mot all sorts omskärelse borde funnits för länge sedan. Och passar det inte muslimer eller judar så finns alternativet att lämna detta land!
Permalänk | Anmäl
Roger Sjöman, 2012-01-27, 11:20
#23 Bengt Johansson. Bengt Westerbergs och andra liberalers övertro på människors förändringsförmåga har ställt till med en enorm skada men nu handlade frågan om positionen som intoleransutredare och då är liberaler idealiska.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-27, 11:36
Det finns nästan inget positivt att säga om varken Bengt Westerberg som person eller han gärningar. Men att han arbetar emot omskärelse hedrar honom.
Du Ekström, du kan väl åka hit så jag kan kapa någon kroppsdel som jag och min Gud anser att du inte behöver?
Jasså, inte det? Men att kroppsmodefiera små barn, det är tydligen helt OK?
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2012-01-27, 11:39
En sak du har rätt i är att det gör ont att bli omskuren, Anna. Jag minns hur jag som sexåring lät mina byxor falla ner till fötterna, men när jag skulle dra ner kalsongerna gick det inte. Såret från ingreppet hade växt fast i tyget så endast genom ett hastigt ryck lyckades jag frigöra mig, och även blodet som forsade ner istället för det som var tanken.
Därtill kan jag säga att under låg- och mellanstadiet gjorde jag allt i min makt för att vara först eller sist in i duschen i anslutning till gymnastiklektionerna. Så att ingen skulle se hur deformerad jag var.
I dag är jag 26 år gammal och har inga problem alls. Jag arbetar, pluggar, är gift och har ett meningsfullt sexliv men om du frågar mig om jag fick ändra något så skulle jag naturligtvis önskat att man inte omskurit mig.
Visst finns det dem som inte upplever några problem alls, och kanske till och med är nöjda med sin situation, men ni som försvarar omskärelse och överväger det till era barn - glöm inte att det jag berättat här bara är en liten bråkdel av den fysiska och psykiska smärta ert barn _kan_ råka ut för. Och det hamnar direkt under ert ansvar bara för att ni väljer att prioritera gamla skrifter över ert barns välmående. Dricker ni alkohol? Röker ni? Har ni utomäktenskapligt sex? Korsar ni vägen vid rött ljus? Tror ni inte på skapelseteorin? Då kan ni välja bort omskärelsen lika lätt, den har nämligen mer potential att skada era barn än något av de teoretiska inslagen i era religioner.
Permalänk | Anmäl
Isak Korp, 2012-01-27, 11:45
Jag tycker alla människor på jorden ska ha tillgång till en "ANMÄL-knapp"! Tänk vad mångs problem som försvinner när man anmäler dem.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-01-27, 12:40
Westerbergs meriter från att ha erhållit "Westerberg-effekt" som partiledare, för att göra sorti med att resa sig ur soffan som demonstrant mot Wachtmeister till att uppbära oskäligt arvode som ordförande i Röda Korset måste väl vara tillräckligt till att placeras på pensionärsbänken.
Karln har säkert ett icke oansenligt arvode för att göra ingenting som pensionär.
Låt han inte rumstera mer genom att klampa omkring som en elefant i en porslinsbutik !
Det finns andra med högre etisk känsla & värdighet att ta plats !
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2012-01-27, 13:10
#27 Isak Korp
Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver men en sak skiljer oss åt, och det är att dina problem gick över.
Hur tror deformationsivrarna att nedsatt känsel, problem med erektion och att få orgasm samt deformation, påverkar en kille?
Vi pratar om förmågan att bilda familj, skaffa ett förhållande, känna sig hel och självsäker. Att man ens kan tänka sig att riskera dessa saker hos sina barn är bortom all rimlighet.
Permalänk | Anmäl
Kent S, 2012-01-27, 13:10
Idag har vi tillgång till lite bättre information och utbildning än för några tusen år sedan.
Det medför att vi inte rimligtvis kan stödja "traditioner" som könsstympning, halalslakt, organiserat kvinnoförtryck, dödande av homosexuella etc. etc. oavsett vilken religion som anser sig kränkt eller åsidosatt.
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2012-01-27, 13:29
Man blir ju varm i hela kroppen när man läser kommentarerna här...just idag också.. passande http://www.levandehistoria.se/27januari
Permalänk | Anmäl
u_16805, 2012-01-27, 13:56
#32: En stilla undran, vad har Auschwitz med Westerberg att göra? Har du svårt för det här med nyanser och proportioner?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-01-27, 14:10
Hur är det med Anna Ekströms intolerans mot de som värnar om alla barns rättigheter? Och mot djurs rättigheter? Vad är värst, att kränka en "kultur" eller att kränka ett barn?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-01-27, 14:26
#33: En stilla undran, vad har Westerberg med judendomen att göra?
Permalänk | Anmäl
u_16805, 2012-01-27, 14:35
#36: Jag vet inte, vad har det med saken att göra? Kan du utveckla din oneliner lite till så att man vet vad man ska svara?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-01-27, 14:48
#38
Ja, vi som omskurits av religiösa skäl och sedermera fått gå igenom psykiska och fysiska kval som barn är ju bara ett gäng rasister. Skäms på oss.
#30
Kent, det var väldigt tråkigt att höra. Även om jag inte har gått igenom exakt samma sak som du så ska du veta att jag känner med dig.
Permalänk | Anmäl
Isak Korp, 2012-01-27, 14:59
#38 Bo Carlsson
Jag är inte svensk själv. Jag är emot att könsstympning av barn av
självklara människorättsliga skäl. Ingenting annat.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-01-27, 15:02
Exakt, #32 David Wiselqvist. Förintelsen borde vara en ständig påminnelse om vad som kan hända i förlängningen om man tillåter parallella samhällen via lagar som varierar efter människors etnicitet.
Det är ett måste att diskutera lagars utformning och att avväga dem till det bästa men när lagarna väl sätts måste de gälla lika för alla, annars är man ute på det sluttande planet.
Vi måste lära av historien och undvika att hamna fel igen. Därför är det viktigt att halalslakt, könsstympning och andra mot den allmänna rättsuppfattningen starkt brytande beteenden förbjuds.
Utan ömsesidig tolerans finns det ingen tolerans kvar när den behövs på riktigt.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-27, 15:03
#38
"Ni måste inse att nationalismen och dess värderingar är slut, den ligger i sina dödsryckningar, endast försvarad av ett fåtal".
Det enda som kan stoppa SD att bli större, mycket större, är att de andra partierna börja se realistiskt på verkligheten.
För hur tröga svenskarna än är, så tycker svenskar i gemen, att kommer man till Sverige, så får man anpassa sig, åtminstone i huvudsak, till de seder som råder här.
Kalla det för nationalism, eller vad du vill, men så tycker svenskar i gemen, och de är däråt utvecklingen kommer att förflytta sig, hur mycket medier och politiska partier, med annan föreställningsvärld, än kommer att försöka hindra det.
Det är bara att gilla läget!
Permalänk | Anmäl
u_16873, 2012-01-27, 15:22
Vad är det med er? Kan ni inte sätta er in i hur ni skulle uppleva det om ni tillhörde en minoritet i ett annat land och representanter för majoritetssamhället ville införa lagar mot era seder? Midsommar, julafton, rätten att tala svenska med era barn - välj själva något som är viktigt för er. Lägg till att just den grupp ni tillhörde hade en historia liknande den judiska historien. Använd fantasin, känn efter och fråga er också om ni själva verkligen skulle trivas med att förtrycka minoriteter.
Permalänk | Anmäl
Anna Ekström, 2012-01-27, 15:54
Skrev i hastigheten fel i slutet av mitt inlägg nr. 11.
" De bör kunna få sina döttrar omskurna på närmaste vårdcentral _utan_ bedövning?"
är fel och borde givetvis lyda:
" De bör kunna få sina döttrar omskurna på närmaste vårdcentral _under_ bedövning?"
Permalänk | Anmäl
Lynx Viridis, 2012-01-27, 15:50
Anna Ekström, hur ser du då på kulturer där man omskär flickor, en sedvänja som varit förbjuden i Sverige sen 1981. Tycker du att det borde avkriminaliseras, av respekt för förtryckta minoriteter?
Permalänk | Anmäl
Urban Johansson, 2012-01-27, 16:02
#44 Anna Ekström
Jag tillhör en minoritet i Sverige. Jag är kvän. I det området jag lever i Sverige har kväner funnits i hundratals, om inte tusentals år. För hundra år sedan fanns knappt svenskar i området.
Men denna idiotiska, tokliberala, massinvandring från alla möjliga håll i världen, med de mest underliga och svårintergrerbar seder och bruk, kommer att slå tillbaka på mot allt vad minoriteter heter i hela landet.
Politiker och media leker med elden!
Permalänk | Anmäl
u_16873, 2012-01-27, 16:16
Varför vågar inte "Anna Ekström" visa sitt ansikte?
Permalänk | Anmäl
Jörgen Andersson, 2012-01-27, 16:15
@Urban Johansson, att jämföra kvinnlig könsstympning med manlig omskärelse är direkt felaktigt. Kvinnlig könsstympning är att jämföra med om ollonet amputerades på penis. Ibland, som vid "faraonisk" könsstympning skärs även blygdläpparna bort. Det skapar ett oändligt lidande för dessa flickor och kvinnor, många framför allt i Afrika och Egypten. För att inte tala om vid mens och barnafödande...
Det är också skillnad på att att diskutera och ha en dialog, jämför med om man vill förbjuda det, som Bengt Westerberg vill. Om det funnes en opinion bland judiska och muslimska män att detta är fel, vore det en annan sak men det finns inte i Sverige. Integrationsminister Ullenhag har redan avfärdat frågan på denna grund, bland annat. Jag tror inte att dagens unga judiska män skulle uppskatta att behöva genomgå omskärelse vid 18 års ålder som Besterberg föreslår, ett betydligt större ingrepp som skulle kräva narkos och konvalescens, jämfört med det lilla ingrepp det innebär vid 8 dagars ålder.
Permalänk | Anmäl
Lisa Abramowicz, 2012-01-27, 16:23
#44 Anna Ekström. Vilken rätt har judar att kränka fundamentala svenska värderingar som motviljan mot operationer som syftar till att märka barn för livet?
Vi märker boskap i det här landet och inte människor.
Så länge du inte tar hänsyn själv är det inte tolerans du begär utan underkastelse. Det är ingen bra väg till samförstånd.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-27, 16:21
#49 Lisa Abramowicz. Det finns en viktig principiell likhet mellan manlig och kvinnlig könsstympning.
Båda syftar till att märka en människa så att han/hon varje dag påminns om att han/hon inte är en individ utan tvångsansluten till ett kollektiv som sexuell varelse.
Könsstympning strider mot djupt liggande svenska värderingar om varje individs rätt att själv få välja vem man vill skaffa barn med för det är ju det det handlar om. Eller hur?
Vad är det ni egentligen vill åstadkomma genom att driva frågan så hårt? Tänker ni på att tolerans måste vara ömsesidig?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-27, 16:40
Men "prickning" och andra former av kvinnlig omskärelse som när man skär av klitoriskappan vilket anatomiskt kan jämföras med den manliga förhuden, är det okej Anna och Lisa?
Permalänk | Anmäl
Urban Johansson, 2012-01-27, 16:45
#49 Lisa Abramowicz
Ingen av oss som motsätter oss omskärelse vill tvinga unga judar att låta omskära sig vid 18 års ålder eller senare. Vi vill att de ska ha friheten att avstå ingreppet.
Vad gäller jämförelsen med kvinnlig omskärelse så verkar det vara graden av stympning och reduktion av förmåga till sexuell njutning, samt ev. andra medicinska komplikationer av ingreppet som bekymrar dig. De medicinska kompolikationerna kan undvikas om ingreppet utförs på sjukhus eller vårdcentral under bedövning eller narkos. Oftast är det ju inte hela klitoris som skärs bort, utan endast den ytterst synliga toppen av den. Det innebär förvisso sannolikt en minskad förmåga till sexuell njutning, men inte en total avlägsnande av njutning. Klitoris är betydligt större än bara den synliga toppen. Om du googlar lite kommer du se studier som visar att även omskurna kvinnor förmår njuta av sex och till och med uppnå orgasm, även förmågan verkar minska jämfört med icke omskurna. Men du har ju inget emot en reduktion av förmåga till sexuell njutning. Inte heller har du något emot den kränkning av barnet som det innebär att skära bort något på en så privat del av kroppen. Återstår då för dig och kanske lagstiftaren att resonera kring exakt hur stor reduktion av sexuell njutning som ska vara tillåten. Problemet med det är ju att någon annan än den som drabbas ska avgöra frågan, om ingreppet ska ske på en minderårig. Den enkla lösningen på det blir ju att låta den som eventuellt ska genomgå ingreppet själv får fatta beslutet, som vuxen och som mer medveten om vad en minskad sexuell känslighet skulle kunna innebära och huruvida det kunde vara värt att låta genomgå ingreppet. Antingen det eller så avkriminaliserar vi även kvinnlig omskärelse.
Inte kan väl judar och andra minoriteter känna sig kränkta av att pojkar och flickor själva ska få avgöra vad som ska eventuellt ska avlägsnas från deras mest privata och med sexuell njutning intimt förknippade delar av kroppen? Du och Anna Ekström får ursäkta, men jag har svårt att känna någon vidare respekt för någon som påstår sig vara kränkt över att inte få skära i barns (eller andras) underliv eller som har krav på hur andra människor ser ut i underlivet.
I Sverige och andra västländer är individen okränkbar. Det måste ni acceptera om ni ska leva här. Den här sedvänjan borde ha förbjudits för länge sedan.
Permalänk | Anmäl
Lynx Viridis, 2012-01-27, 16:42
Omskärelse av ett barn borde räknas som grov våldtäkt. Det är en handling med sexuell innebörd, som utförs mot någon som inte fyllt 15 år, och som dessutom innebär en stympning som gör deras sexliv sämre för all framtid.
Preskriptionstiden för våldtäkt börjar inte räknas förrän barnet fyllt 18 år. Vidare faller våldtäkt under allmänt åtal.
Det skulle vara intressant att få detta prövat i domstol. Så #27 Isak Korp, preskriptionstiden har inte gått ut ännu om du skulle vilja prova på att göra en anmälan. Kanske #30 Kent S också, om du ännu inte hunnit fylla 33 år (18 år + 15 års preskriptionstid). Visserligen kan vem som helst göra en anmälan eftersom allmänt åtal gäller, men jag skulle helst vilja se ett rättsfall där det omskurna barnet stämmer sina föräldrar! Det är tufft, jag medger detta, men det kanske är så att någon måste offra sig själv på det sättet för att något ska hända - precis som när Mohammed Bouazizi tände eld på sig själv i Tunisien!
Permalänk | Anmäl
Gunnar Claesson, 2012-01-27, 17:09
Anna och Lisa, det är intressant med alla dessa kvinnor som förespråkar omskärelse av pojkar, vad är det som driver er?
Överhuvudtaget så tycker jag att det är obegripligt att män låter de här kvinnorna hållas för ni kan ju tänka er vad som skulle ha hänt om män började uttala sig om kvinnors könsorgan och vad man skulle kunna göra med dem. Det skulle, med rätta, bli ett feministdrev. Här måste män lära sig av feminister och sätta ner foten, det är en skam att inte fler män protesterar.
Permalänk | Anmäl
Urban Johansson, 2012-01-27, 17:10
Jag har svårt att förstå att en anrik och högstående kultur som den judiska som har fostrat så många framstående ingenjörer, forskare, filosofer och konstnärer envisas med barbariska sedvänjor såsom kupering av små gossebarn och tortyr till döds av boksap. Den intellektuella kapaciteten är väldokumenterad men hur står det egentligen till men empatin?
Permalänk | Anmäl
u_17696, 2012-01-27, 18:27
När man importerar kött från djur som har plågats till döds och kallar det för kosher så är det acceptabelt men inte om man kallar samma kött för halalslakt??
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2012-01-27, 18:29
Anna Ekström,
jag brukar tycka om dina artiklar, men den här gången gjorde du en gigantisk dundertabbe redan vid premisserna - och resultatet därefter.
Kalla som du vill, omskärelse är misshandel mot ett försvarslöst barn, ett oåterkalleligt ingrepp. Föräldrarna har inte rätt till barnets kropp.
Svårare är det inte.
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2012-01-27, 18:30
#44 Anna Ekström,
"Kan ni inte sätta er in i hur ni skulle uppleva det om ni tillhörde en minoritet i ett annat land och representanter för majoritetssamhället ville införa lagar mot era seder? "
Jo det kan jag. Jag är från Spanien och tror inte att tjurfäktning är tillåtet i Sverige. Men jag kan ju försöka åberopa min rätt som minoritet att inför publik få plåga tjurar i Sverige. Kommer du att ta mig i försvar om jag möter motstånd? Jag kan tillägga att mina landsmän blivit klokare med åren och förbjudit denna idioti i vissa regioner i Spanien.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-01-27, 18:53
#49 Lisa Abramowicz
Det gör väl precis lika ont på 8 dagars pojkar som på artonåriga. Vad får dig att tro annat? Att de inte kan tala eller och barns smärtskrik behöver man inte bry sig om? Att man inte ens använder bedövning är ju total tortyr.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2012-01-27, 19:29
När man hörde Bengt Westerberg debattera med Lars Dencik i Studio Ett den 12 januari i år blir man både arg ledsen och chockad.
Det var ett sådant förakt för de människor som gör omskärelse av religiös övertygelse att man häpnar.
Man skulle önska att någon jude vågade sätta ner foten och säga -ja vi gör det för att Gud har befallt oss göra det och det är tecknet på förbundet mellan Gud och det judiska folket, och det behöver vi inte be om ursäkt för!
Det är bara att läsa innantill i 1 Mosebok 17:9-
Permalänk | Anmäl
B Bäckander, 2012-01-27, 19:39
82 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
@Anna Ekström.
Tolerans är Inte samma sak som kulturrelativism eller dumsnällt krypande för allsköns idioti som gömmer sig under "traditioner".
Detta är en av få gånger som jag håller med Westerberg i en specifik fråga.
Vidare så klingar inte hänvisningen till Barnkonventionen alls falskt utan är helt korrekt. Man stympar inte barn av kulturella skäl, det får de välja själv när de blir vuxna.
"Ett omskärelseförbud skulle kunna slå så hårt att judar drivs ut ur landet."
-menar du, Anna Ekström, att de svenskar med judiskt ursprung som bott här kanske i generationer, har familj och vänner, uppväxt, jobb, delaktighet i samhället osv, kommer att lämna landet om de inte få skära i sina söners penisar? För det är ju det allra viktigaste i deras liv, att få skära i sina söners penisar.
Jag vet inte, men jag uppfattar det som du har en verkligt tråkigt syn på svenska judar (tala om att sprida fördomar) och jag tvivlar på att du talar för dem alla.
Dessa hycklande kulturrelativister. Vad är det för fel på er tankeverksamhet, Anna? Jag förstår inte hur du kan dra sådana här slutsatser.
Du bör fråga dig själv, var drar du gränsen? För vilka ideal står du upp? Mänskliga fri- och rättigheter, eller kulturella säryttringar i strid mot dessa? Du verkar föredra det sistnämnda. Om det med samma argument som anförs vad gäller omskärelse, även förespråkas t.ex piskrapp för kvinnor med viss kulturell tillhörighet som kör bil, eller förbud för homosexuella att gifta sig. Kommer du försvara detta på samma sätt?
Om du inte är en hycklare, måste du i konsekvensen namn även stå upp för andra kulturella säryttringar som strider mot de värderingar vårt samhälle bygger på. Du måste förkasta de sekulära och liberala fri- och rättigheterna till förmån för andra ideal.
Du, Anna, har en vedervärdig människosyn.
"Vi vill inte ge upp vårt sätt att leva."
Just därför har en judisk stat, Israel, skapats, Anna Ekström, så att vi kan slippa apartheidlagar och enklaviserade samhällen världen över.
Jag föreslår en folkomröstning om könsstympning, halalslakt mm så att frågorna kan få den demokratiska behandling de förtjänar och så att vi kan få en lagstiftning som gäller lika för alla medborgare.
Om en 15-årig kille har sex med sin 14-åriga flickvän, och båda vill, så kan killen ändå dömas för våldtäkt enligt rådande svensk lag.
Lagen är stenhård. Allt som kan tolkas som att det har en sexuell innebörd är våldtäkt, så snart den som utsätts för handlingen är under 15 år.
Att skära i ett barns könsorgan borde därför rimligtvis räknas som grov våldtäkt!
Tack, Bengt Westerberg, för att du så pedagogiskt påvisat befintlig intolerans bland judar och muslimer. Du är rätt person på rätt plats.
Det verkar som om även judar, muslimer m.fl. behöver fundera på vad som i deras beteende som kränker människor i det här landet och hur viktigt det är att undvika det.
Tolerans måste gå åt båda hållen, annars handlar det inte om tolerans utan om herrefolksbeteende respektive underkastelse.
I Västvärlden är individen okränkbar. Vi anser det som en kränkning av vår kulturella särart att av religiösa skäl utföra stympande ingrepp på barn som inte kan fatta ett informerat beslut. Det får man lov att acceptera om man ska leva här. Ni som omskär kränker vår kultur!
Den som känner sig kränkt för att han inte får utföra medicinskt onödiga ingrepp som innebär en stympning, på andra, är inte värd att ta på allvar. Denne bortser dessutom helt från den stympades kulturella och religiösa frihet. Barnet kanske vill leva med sin förhud kvar och som vuxen kanske också att inte leva efter judiska eller muslimska påbud. Man har i Sverige rätt att tillhöra, men också att välja att INTE tillhöra, vilken religion man vill.
Om judar vill låta utföra ingreppet på sig själva, i vuxen ålder då de kan fatta ett informerat beslut - fine with me. Men barn som inte själva ska ta ställning ska de låta bli att kränka.
I Sverige är det, förutom för judar och muslimer, förbjudet att avlägsna kroppsdelar på sina barn, även om man anför religiösa eller kulturella själv. Klarar man inte av att anpassa sig till det och repsektera andra individers okränkbarhet så bör man inte bo och leva i Sverige.
Inse också att med Ekströms logik så blir det i princip omöjligt att förbjuda kvinnlig omskärelse. Om manlig omskärelse ska vara tillåten måste vi också ändra lagen så att kvinnlig omskärelse blir tillåten, för den utförs av samma skäl som den manliga. Om vi inte kan "kränka" de minoriteter som vill utföra manlig omskärelse - som alltså innebär en kränkning - kan vi heller inte kränka de som vill utföra kvinnlig omskärelse. De bör kunna få sina döttrar omskurna på närmaste vårdcentral utan bedövning?
Är det skillnad på ingreppets omfattning och konsekvensen i form av reducerad sexuell förmåga? Det beror på vilken variant av kvinnlig omskärelse man tänker sig. Flera studier visar att också omskurna kvinnor kan njuta av sex och till och med uppnå orgasm. En reduktion av njutningen är ju acceptabel för männen, verkar man anse. Hur går det då att argumentera mot kvinnlig omskärelse?
Ska vi tillåta det också?
Jag anser inte det. Jag anser att det är dags för de judar, muslimer och andra minoriteter som vill leva i fred med oss västerlänningar i våra länder att antingen acceptera att deras kränkande sedvänjor inte är tillåtna här, att de innebär en kränkning av VÅR kultur och av individer, eller ta konsekvensen och flytta härifrån.
Det finns en gräns för hur stor hänsyn man kan ta till religiösa och kulturella anspråk i ett demokratiskt samhälle. Den gränsen går vid ingrepp som är stympande och livslånga. Jämförelser med midsommarfester eller tandsställning håller inte på långa vägar.
Jag hoppas att Bengt Westerberg, för en gångs skull, har mod att stå kvar för dessa uppfattningar.
http://lynxviridis.blogspot.com
Mänskliga rättigheter går före alla traditioner.
För övrigt anser jag att Bengt Westerberg är en kompetent, synd att han inte leder folkpartiet.
De här argumenten räcker för mig: ingreppet är definitivt, att skära bort något på en frisk människa som inte ens kan ge sitt medgivande är ett grovt övergrepp, det har dessutom lett människor i döden då ingrepp då och då går snett samt att barn på intet sätt är föräldrars ägodelar. Dessutom så strävan vi har i vårt samhälle efter att lära barn och ungdomar att deras kropp är deras egen och ingen annan har rätt att göra något de själva inte vill eller något som de inte kan försvara sig emot (även om de tror att de vill).
Jag tror för övrigt att vi alla mår bra av att då och då ifrågasätta och uppdatera saker i vår kultur. Tänk om vi inte hade gjort det, var hade vi då befunnit oss om vi backar några decennier eller sekel och tänker på vilka seder vi hade?
Vill bara uttala mitt helhjärtade stöd till Bengt Westerberg i kampen mot alla former av civilisationsvidrig religiös intolerans och köns- och integritets kränkande förmedeltida sedvänjor som drabbar barn och kvinnor i framför allt Afrika och Främre Orienten.
"utan att nämna den smärta som människor känner när deras identitet, historia och sätt att leva attackeras av framträdande medlemmar av majoritetssamhället."
Jag känner definitivt igen mig i ovanstående beskrivning. Du kanske skulle ta ett snack med Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin, Anders Borg och andra framstående medlemmar av majoritetssamhället. Här är några exempel på hur de attackerar vår svenska identitet, historia och sätt att leva:
"Ursvenskt är bara barbariet, resten av utvecklingen har kommit utifrån."
-- Fredrik Reinfeldt
"Utan invandring hade vi stått och stampat på ett jordgolv”
-- Anders Borg
"Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker."
-- Mona Sahlin
"Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet. Det ska räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den svenska."
-- Mona Sahlin
Judar och muslimer kräve rofta tolerans för sin kutlurella och religiösa särart. Det är krav som jag tror att en del svenskar kan till viss del kan instämma i.
Men hur tolerant är man, och hur stor respekt visar man själv, när man kräver att till och med barn måste se ut på ett visst sätt i underlivet för att få ingå i och till fullo respekteras som medlemmar i ens religiösa och kulturella kollektiv???
Är det tolerant?
Är det att visa respekt för andras integritet?
Hur kommer det sig att bland annat judar jämt och ständigt kräver, och kommer undan med, krav på tolerans och respekt för sedvänjor som i sig själva är djupt kränkande?
Anna Ekström! Jag tycker Bengt Westerberg är som klippt och skuren (!) att vara intoleransutredare. Han är ju så intolerant att han inte ens kan dela soffa med en oliktänkande!
En amerikansk undersökning, där män med minst två års sexuell erfarenhet omskars, gav följande resultat: 63 procent bedömde att de fått "decreased sensitivity" med svårighet eller omöjlighet att få orgasm, "it was the worst mistake I ever made", "a lot of very good feelings are gone", "loss of something unique that cannot be replaced".
Skulle du, Anna Ekström, vilja genomgå ett ingrepp som var oåterkalleligt och som försämrade ditt sexliv för all framtid? Inte det? Men att utsätta små barn som inte själva kan välja för samma sak tycker du är helt OK?
Intressanta kommentarer till artikeln. Nog finns det en del att tänka på i en tid när gator och vägar namnges efter familjetragedier bland invandrare." Problemet" med den judiska staten är ju att utan västvärldens ovillkorade stöd finns den inte. Om man inte räknar Birobijan förstås.
""Ett omskärelseförbud skulle kunna slå så hårt att judar drivs ut ur landet.""
Om det är så att det är viktigare att skära i små barns snoppar så tycker jag det deras förslust om dom inte vill stanna. För den delen är det väl ingen som driver dom ut ur vårt land pga av ett sånt förbud.
Ett förbud mot all sorts omskärelse borde funnits för länge sedan. Och passar det inte muslimer eller judar så finns alternativet att lämna detta land!
#23 Bengt Johansson. Bengt Westerbergs och andra liberalers övertro på människors förändringsförmåga har ställt till med en enorm skada men nu handlade frågan om positionen som intoleransutredare och då är liberaler idealiska.
Det finns nästan inget positivt att säga om varken Bengt Westerberg som person eller han gärningar. Men att han arbetar emot omskärelse hedrar honom.
Du Ekström, du kan väl åka hit så jag kan kapa någon kroppsdel som jag och min Gud anser att du inte behöver?
Jasså, inte det? Men att kroppsmodefiera små barn, det är tydligen helt OK?
En sak du har rätt i är att det gör ont att bli omskuren, Anna. Jag minns hur jag som sexåring lät mina byxor falla ner till fötterna, men när jag skulle dra ner kalsongerna gick det inte. Såret från ingreppet hade växt fast i tyget så endast genom ett hastigt ryck lyckades jag frigöra mig, och även blodet som forsade ner istället för det som var tanken.
Därtill kan jag säga att under låg- och mellanstadiet gjorde jag allt i min makt för att vara först eller sist in i duschen i anslutning till gymnastiklektionerna. Så att ingen skulle se hur deformerad jag var.
I dag är jag 26 år gammal och har inga problem alls. Jag arbetar, pluggar, är gift och har ett meningsfullt sexliv men om du frågar mig om jag fick ändra något så skulle jag naturligtvis önskat att man inte omskurit mig.
Visst finns det dem som inte upplever några problem alls, och kanske till och med är nöjda med sin situation, men ni som försvarar omskärelse och överväger det till era barn - glöm inte att det jag berättat här bara är en liten bråkdel av den fysiska och psykiska smärta ert barn _kan_ råka ut för. Och det hamnar direkt under ert ansvar bara för att ni väljer att prioritera gamla skrifter över ert barns välmående. Dricker ni alkohol? Röker ni? Har ni utomäktenskapligt sex? Korsar ni vägen vid rött ljus? Tror ni inte på skapelseteorin? Då kan ni välja bort omskärelsen lika lätt, den har nämligen mer potential att skada era barn än något av de teoretiska inslagen i era religioner.
Jag tycker alla människor på jorden ska ha tillgång till en "ANMÄL-knapp"! Tänk vad mångs problem som försvinner när man anmäler dem.
Westerbergs meriter från att ha erhållit "Westerberg-effekt" som partiledare, för att göra sorti med att resa sig ur soffan som demonstrant mot Wachtmeister till att uppbära oskäligt arvode som ordförande i Röda Korset måste väl vara tillräckligt till att placeras på pensionärsbänken.
Karln har säkert ett icke oansenligt arvode för att göra ingenting som pensionär.
Låt han inte rumstera mer genom att klampa omkring som en elefant i en porslinsbutik !
Det finns andra med högre etisk känsla & värdighet att ta plats !
#27 Isak Korp
Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver men en sak skiljer oss åt, och det är att dina problem gick över.
Hur tror deformationsivrarna att nedsatt känsel, problem med erektion och att få orgasm samt deformation, påverkar en kille?
Vi pratar om förmågan att bilda familj, skaffa ett förhållande, känna sig hel och självsäker. Att man ens kan tänka sig att riskera dessa saker hos sina barn är bortom all rimlighet.
Idag har vi tillgång till lite bättre information och utbildning än för några tusen år sedan.
Det medför att vi inte rimligtvis kan stödja "traditioner" som könsstympning, halalslakt, organiserat kvinnoförtryck, dödande av homosexuella etc. etc. oavsett vilken religion som anser sig kränkt eller åsidosatt.
Man blir ju varm i hela kroppen när man läser kommentarerna här...just idag också.. passande http://www.levandehistoria.se/27januari
#32: En stilla undran, vad har Auschwitz med Westerberg att göra? Har du svårt för det här med nyanser och proportioner?
Hur är det med Anna Ekströms intolerans mot de som värnar om alla barns rättigheter? Och mot djurs rättigheter? Vad är värst, att kränka en "kultur" eller att kränka ett barn?
#33: En stilla undran, vad har Westerberg med judendomen att göra?
#36: Jag vet inte, vad har det med saken att göra? Kan du utveckla din oneliner lite till så att man vet vad man ska svara?
#38
Ja, vi som omskurits av religiösa skäl och sedermera fått gå igenom psykiska och fysiska kval som barn är ju bara ett gäng rasister. Skäms på oss.
#30
Kent, det var väldigt tråkigt att höra. Även om jag inte har gått igenom exakt samma sak som du så ska du veta att jag känner med dig.
#38 Bo Carlsson
Jag är inte svensk själv. Jag är emot att könsstympning av barn av
självklara människorättsliga skäl. Ingenting annat.
Exakt, #32 David Wiselqvist. Förintelsen borde vara en ständig påminnelse om vad som kan hända i förlängningen om man tillåter parallella samhällen via lagar som varierar efter människors etnicitet.
Det är ett måste att diskutera lagars utformning och att avväga dem till det bästa men när lagarna väl sätts måste de gälla lika för alla, annars är man ute på det sluttande planet.
Vi måste lära av historien och undvika att hamna fel igen. Därför är det viktigt att halalslakt, könsstympning och andra mot den allmänna rättsuppfattningen starkt brytande beteenden förbjuds.
Utan ömsesidig tolerans finns det ingen tolerans kvar när den behövs på riktigt.
#38
"Ni måste inse att nationalismen och dess värderingar är slut, den ligger i sina dödsryckningar, endast försvarad av ett fåtal".
Det enda som kan stoppa SD att bli större, mycket större, är att de andra partierna börja se realistiskt på verkligheten.
För hur tröga svenskarna än är, så tycker svenskar i gemen, att kommer man till Sverige, så får man anpassa sig, åtminstone i huvudsak, till de seder som råder här.
Kalla det för nationalism, eller vad du vill, men så tycker svenskar i gemen, och de är däråt utvecklingen kommer att förflytta sig, hur mycket medier och politiska partier, med annan föreställningsvärld, än kommer att försöka hindra det.
Det är bara att gilla läget!
Vad är det med er? Kan ni inte sätta er in i hur ni skulle uppleva det om ni tillhörde en minoritet i ett annat land och representanter för majoritetssamhället ville införa lagar mot era seder? Midsommar, julafton, rätten att tala svenska med era barn - välj själva något som är viktigt för er. Lägg till att just den grupp ni tillhörde hade en historia liknande den judiska historien. Använd fantasin, känn efter och fråga er också om ni själva verkligen skulle trivas med att förtrycka minoriteter.
Skrev i hastigheten fel i slutet av mitt inlägg nr. 11.
" De bör kunna få sina döttrar omskurna på närmaste vårdcentral _utan_ bedövning?"
är fel och borde givetvis lyda:
" De bör kunna få sina döttrar omskurna på närmaste vårdcentral _under_ bedövning?"
Anna Ekström, hur ser du då på kulturer där man omskär flickor, en sedvänja som varit förbjuden i Sverige sen 1981. Tycker du att det borde avkriminaliseras, av respekt för förtryckta minoriteter?
#44 Anna Ekström
Jag tillhör en minoritet i Sverige. Jag är kvän. I det området jag lever i Sverige har kväner funnits i hundratals, om inte tusentals år. För hundra år sedan fanns knappt svenskar i området.
Men denna idiotiska, tokliberala, massinvandring från alla möjliga håll i världen, med de mest underliga och svårintergrerbar seder och bruk, kommer att slå tillbaka på mot allt vad minoriteter heter i hela landet.
Politiker och media leker med elden!
Varför vågar inte "Anna Ekström" visa sitt ansikte?
@Urban Johansson, att jämföra kvinnlig könsstympning med manlig omskärelse är direkt felaktigt. Kvinnlig könsstympning är att jämföra med om ollonet amputerades på penis. Ibland, som vid "faraonisk" könsstympning skärs även blygdläpparna bort. Det skapar ett oändligt lidande för dessa flickor och kvinnor, många framför allt i Afrika och Egypten. För att inte tala om vid mens och barnafödande...
Det är också skillnad på att att diskutera och ha en dialog, jämför med om man vill förbjuda det, som Bengt Westerberg vill. Om det funnes en opinion bland judiska och muslimska män att detta är fel, vore det en annan sak men det finns inte i Sverige. Integrationsminister Ullenhag har redan avfärdat frågan på denna grund, bland annat. Jag tror inte att dagens unga judiska män skulle uppskatta att behöva genomgå omskärelse vid 18 års ålder som Besterberg föreslår, ett betydligt större ingrepp som skulle kräva narkos och konvalescens, jämfört med det lilla ingrepp det innebär vid 8 dagars ålder.
#44 Anna Ekström. Vilken rätt har judar att kränka fundamentala svenska värderingar som motviljan mot operationer som syftar till att märka barn för livet?
Vi märker boskap i det här landet och inte människor.
Så länge du inte tar hänsyn själv är det inte tolerans du begär utan underkastelse. Det är ingen bra väg till samförstånd.
#49 Lisa Abramowicz. Det finns en viktig principiell likhet mellan manlig och kvinnlig könsstympning.
Båda syftar till att märka en människa så att han/hon varje dag påminns om att han/hon inte är en individ utan tvångsansluten till ett kollektiv som sexuell varelse.
Könsstympning strider mot djupt liggande svenska värderingar om varje individs rätt att själv få välja vem man vill skaffa barn med för det är ju det det handlar om. Eller hur?
Vad är det ni egentligen vill åstadkomma genom att driva frågan så hårt? Tänker ni på att tolerans måste vara ömsesidig?
Men "prickning" och andra former av kvinnlig omskärelse som när man skär av klitoriskappan vilket anatomiskt kan jämföras med den manliga förhuden, är det okej Anna och Lisa?
#49 Lisa Abramowicz
Ingen av oss som motsätter oss omskärelse vill tvinga unga judar att låta omskära sig vid 18 års ålder eller senare. Vi vill att de ska ha friheten att avstå ingreppet.
Vad gäller jämförelsen med kvinnlig omskärelse så verkar det vara graden av stympning och reduktion av förmåga till sexuell njutning, samt ev. andra medicinska komplikationer av ingreppet som bekymrar dig. De medicinska kompolikationerna kan undvikas om ingreppet utförs på sjukhus eller vårdcentral under bedövning eller narkos. Oftast är det ju inte hela klitoris som skärs bort, utan endast den ytterst synliga toppen av den. Det innebär förvisso sannolikt en minskad förmåga till sexuell njutning, men inte en total avlägsnande av njutning. Klitoris är betydligt större än bara den synliga toppen. Om du googlar lite kommer du se studier som visar att även omskurna kvinnor förmår njuta av sex och till och med uppnå orgasm, även förmågan verkar minska jämfört med icke omskurna. Men du har ju inget emot en reduktion av förmåga till sexuell njutning. Inte heller har du något emot den kränkning av barnet som det innebär att skära bort något på en så privat del av kroppen. Återstår då för dig och kanske lagstiftaren att resonera kring exakt hur stor reduktion av sexuell njutning som ska vara tillåten. Problemet med det är ju att någon annan än den som drabbas ska avgöra frågan, om ingreppet ska ske på en minderårig. Den enkla lösningen på det blir ju att låta den som eventuellt ska genomgå ingreppet själv får fatta beslutet, som vuxen och som mer medveten om vad en minskad sexuell känslighet skulle kunna innebära och huruvida det kunde vara värt att låta genomgå ingreppet. Antingen det eller så avkriminaliserar vi även kvinnlig omskärelse.
Inte kan väl judar och andra minoriteter känna sig kränkta av att pojkar och flickor själva ska få avgöra vad som ska eventuellt ska avlägsnas från deras mest privata och med sexuell njutning intimt förknippade delar av kroppen? Du och Anna Ekström får ursäkta, men jag har svårt att känna någon vidare respekt för någon som påstår sig vara kränkt över att inte få skära i barns (eller andras) underliv eller som har krav på hur andra människor ser ut i underlivet.
I Sverige och andra västländer är individen okränkbar. Det måste ni acceptera om ni ska leva här. Den här sedvänjan borde ha förbjudits för länge sedan.
Omskärelse av ett barn borde räknas som grov våldtäkt. Det är en handling med sexuell innebörd, som utförs mot någon som inte fyllt 15 år, och som dessutom innebär en stympning som gör deras sexliv sämre för all framtid.
Preskriptionstiden för våldtäkt börjar inte räknas förrän barnet fyllt 18 år. Vidare faller våldtäkt under allmänt åtal.
Det skulle vara intressant att få detta prövat i domstol. Så #27 Isak Korp, preskriptionstiden har inte gått ut ännu om du skulle vilja prova på att göra en anmälan. Kanske #30 Kent S också, om du ännu inte hunnit fylla 33 år (18 år + 15 års preskriptionstid). Visserligen kan vem som helst göra en anmälan eftersom allmänt åtal gäller, men jag skulle helst vilja se ett rättsfall där det omskurna barnet stämmer sina föräldrar! Det är tufft, jag medger detta, men det kanske är så att någon måste offra sig själv på det sättet för att något ska hända - precis som när Mohammed Bouazizi tände eld på sig själv i Tunisien!
Anna och Lisa, det är intressant med alla dessa kvinnor som förespråkar omskärelse av pojkar, vad är det som driver er?
Överhuvudtaget så tycker jag att det är obegripligt att män låter de här kvinnorna hållas för ni kan ju tänka er vad som skulle ha hänt om män började uttala sig om kvinnors könsorgan och vad man skulle kunna göra med dem. Det skulle, med rätta, bli ett feministdrev. Här måste män lära sig av feminister och sätta ner foten, det är en skam att inte fler män protesterar.
Jag har svårt att förstå att en anrik och högstående kultur som den judiska som har fostrat så många framstående ingenjörer, forskare, filosofer och konstnärer envisas med barbariska sedvänjor såsom kupering av små gossebarn och tortyr till döds av boksap. Den intellektuella kapaciteten är väldokumenterad men hur står det egentligen till men empatin?
När man importerar kött från djur som har plågats till döds och kallar det för kosher så är det acceptabelt men inte om man kallar samma kött för halalslakt??
Anna Ekström,
jag brukar tycka om dina artiklar, men den här gången gjorde du en gigantisk dundertabbe redan vid premisserna - och resultatet därefter.
Kalla som du vill, omskärelse är misshandel mot ett försvarslöst barn, ett oåterkalleligt ingrepp. Föräldrarna har inte rätt till barnets kropp.
Svårare är det inte.
#44 Anna Ekström,
"Kan ni inte sätta er in i hur ni skulle uppleva det om ni tillhörde en minoritet i ett annat land och representanter för majoritetssamhället ville införa lagar mot era seder? "
Jo det kan jag. Jag är från Spanien och tror inte att tjurfäktning är tillåtet i Sverige. Men jag kan ju försöka åberopa min rätt som minoritet att inför publik få plåga tjurar i Sverige. Kommer du att ta mig i försvar om jag möter motstånd? Jag kan tillägga att mina landsmän blivit klokare med åren och förbjudit denna idioti i vissa regioner i Spanien.
#49 Lisa Abramowicz
Det gör väl precis lika ont på 8 dagars pojkar som på artonåriga. Vad får dig att tro annat? Att de inte kan tala eller och barns smärtskrik behöver man inte bry sig om? Att man inte ens använder bedövning är ju total tortyr.
När man hörde Bengt Westerberg debattera med Lars Dencik i Studio Ett den 12 januari i år blir man både arg ledsen och chockad.
Det var ett sådant förakt för de människor som gör omskärelse av religiös övertygelse att man häpnar.
Man skulle önska att någon jude vågade sätta ner foten och säga -ja vi gör det för att Gud har befallt oss göra det och det är tecknet på förbundet mellan Gud och det judiska folket, och det behöver vi inte be om ursäkt för!
Det är bara att läsa innantill i 1 Mosebok 17:9-
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.