Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Mediernas ansvar

Marcus Melinder om Mediernas ansvar

Därför intervjuade vi Löfvens mamma

Tidningen Ångermanlands nyhetschef: Vissa debattörer ger, genom att ifrågasätta vår intervju med Iris Melander, indirekt intryck av att anse äldre människor som per se otillräkneliga i sina kontakter med media. 


Om författaren

Marcus Melinder
, nyhetschef Tidningen Ångermanland

Få har nog lyckats undgå vårt scoop i dag där vi lyckades få det bekräftat att Stefan Löfven är klar som partiledare för socialdemokraterna. Medan många försökte gå direkt på huvudkällan tänkte vi istället på hans 82-åriga mamma i Undrom. Hon om någon måste väl veta om hennes son ska bli partiledare eller inte?

Vår reporter i Sollefteå, Jörgen Sundin, ringde helt enkelt upp henne och frågade om hon visste något om sonens förehavanden. Och mycket riktigt, det gjorde hon.
– Han ringde i går och berättade det, svarade Iris Melander och därmed hade vi fått det bekräftat från så nära hästens mun det rimligen borde gå att komma. Iris öppnade sedan upp sitt hem för oss och tog god tid på sig att berätta om sina känslor inför sonens kommande uppdrag. Allt medan telefonen oavbrutet ringde i bakgrunden.

Tyvärr har det också dykt upp en annan debatt i kölvattnet av vår publicering. Vissa debattörer ger nämligen, genom att ifrågasätta vår intervju med Iris Melander, indirekt intryck av att anse äldre människor som per se otillräkneliga i sina kontakter med media.

Det är ett synsätt jag inte delar och faktiskt tycker är ganska problematiskt.
Vi intervjuar ofta äldre personer och gör naturligtvis samma bedömning av dem som vi gör av 38-åringar, 45-åringar eller 18-åringar. Vi intervjuar inte personer som är i uppenbar chock, är dementa eller på andra sätt inte kan förutsättas veta vad de säger.
Det betyder inte att vi per automatik undviker att intervjua 82-åriga kvinnor. Detta är normalt journalistiskt arbete. Ett arbete som dessutom tvingade socialdemokraterna att tidigarelägga sin pressträff till i dag.

En av dem som rasar är IF Metalls presschef Lars Ankarfjäll och tycker det är ”taskigt mot en gammal dam”. Det är naturligtvis inte sant och säger nog mer om Ankarfjälls syn på ålderdom än vad det säger om vår journalistik.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42721

17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Eftersom du trängtar så mycket efter att förklara agerandet så skaver väl samvetet nånstans i dig. Och ja, det var "taskigt mot en gammal dam", för att ni utnyttjade situationen.

Permalänk | Anmäl #1 zarkovska, 2012-01-26, 17:02

Ja faktiskt, det är inte ofta jag håller med en fackpamp. Men det här var "taskigt mot en gammal dam". Om hennes son hade önskat att beskedet om hans nominering blev ofentligt, skulle han ha kungjort det själv. Han hade helt säkert inte tänkt sig att det skulle ske genom att hans mor meddelade beskedet. Och hon förstod inte att det var så, att detta var en medialt hemlig uppgift. Alltså blev hon utnyttjad i ett medialt spel.

Permalänk | Anmäl #2 Mayo Mellberg, 2012-01-26, 17:18

Min mamma - som exempel - är "en gammal dam" om åttiofem och vid full vigör inifrån och ut, precis som det stora flertalet av hennes väninnor och de män som än finns kvar. Hon är dessutom bra mycket mer frisinnad, vaken, allmänbildad och öppen än många andra man möter (på Newsmill och annorstädes) Ska man tala om Stefan Lövéns mamma är reaktionerna på scoopet snarare ett typiskt tecken på svensk åldersdiskriminering. Ifrågasättandet av vuxna människors omdöme bara för att de har råkat fylla. Ja hur mycket? då? Som tonårsförälder vet man att vuxna från sådär TRETTIOFEM befinner sig i dödens väntrum, åtminstone vad rör åsikt och insikt. Kom igen! Gratulera den lilla tidningen till det stora scoopet, och gläd er med en stolt mamma!!

Permalänk | Anmäl #3 sören holdar, 2012-01-26, 17:40

"Han sade att det var hemligt men det går väl intenatt hålla hemligt för tidningar"? En ärlig människa som ännu har en tillit till lokaltidningar. Men nu blir det att gömma undan barndomsbilderna ochanmäla sig i mediaträning. Kvällstidningarna väntar och knackar snart på fönster och dörrar och riktar kameror in i sovrummet

Permalänk | Anmäl #4 Sten O Andersson, 2012-01-26, 18:02

Är det det som räknas som scoop inom journalistkretsar nu för tiden? Att endast bekräfta uppgifter som någon annan redan publiicerat genom att ringa en närstående och hoppas att denne är stolt, naiv eller senil (vad vet jag hur ni tänkte) nog att gå på en ledande fråga?

Det har inget med ålder att göra. Även om jag är ätt säker på att ålder hade väldigt mycket valet av närstående att göra. Det handlar om att utnyttja den lilla tilltro delar av allmänheten fortfarande har för pressen och att inte dra sig för att orsaka lite familjerabalder bara för att frossa på smulorna av någons annans smaskiga nyhetskaka.

Tippar att det är kaka på er redaktion ikväll. Måste vara verkligen vara sådana här samtal ni drömde om när ni gick på journalistthögskolan.

Permalänk | Anmäl #5 Kim Lund, 2012-01-26, 18:50

Min fråga är vilket journalistiskt och samhälleligt värde det finns i detta "scoop"? Journalistiken fortsätter att skjuta sig självt i foten genom att vara i nöjesbranschen. Därmed undergräver man enträget med hårt eget arbete tidigare journalistgenerationers etablerande av en viktig samhällsinstitution. Hur har det kunnat få ske? I andra länder fängslas och dödas journalister för sitt värv. Här använder man sin roll som ursäkt för att sälja meningslöst skvaller. Skäms!

Permalänk | Anmäl #6 Niklas Andersson, 2012-01-26, 21:37

#5. Som sagt ... än vad man möter tex här i Newsmill

"Det har inget med ålder att göra. Även om jag är ätt säker på att ålder hade väldigt mycket valet av närstående att göra."

Att kullerbyttor är så lätta att göra ändå. Och ju yngre man är - yngre än 82 iallafall - desto lättare gör man dem.

Permalänk | Anmäl #7 sören holdar, 2012-01-26, 22:24

Bra jobbat.
Er insats gjorde att de journalister som under en veckas tid slagit läger utanför partihögkvarteret på Sveavägen 68 inte fick bli först med nyheten.
De journalister som häckat utanför partihögkvarteret skulle givetvis också ha ringt Löfvens mamma om dom bara hade kommit på idén.
Nu blev dom tvåa på bollen.
Dom kunde lika gärna ha suttit på Pelikan eller Kvarnen och tagit en pilsner i stället för att hålla vakt utanför partihögkvarteret

Permalänk | Anmäl #8 Lars Johansson, 2012-01-27, 09:38

#7 Verkligen ingen vidare kvalitet i den formuleringen. Men knappast en kullerbytta heller. Herr Melinder försöker argumentera för att det är en nedlåtande inställning till äldre som ligger bakom kritiken mot honom och hans tidning. Det håller jag inte alls med om. Därmed första konstaterandet om att det inte har med ålder att göra.

Det sagt, så tror jag nog att åldern spelade roll i journalistens val av strategi oavsett vad Melinder påstår. Därav det andra påståendet. Det faktum är bara inte centralt för min kritik så jag lämnade det därhän.

Hoppas detta hjälpte. Tråkigt att att min kommentar fick dig att tappa tron på oss yngre.

Permalänk | Anmäl #9 Kim Lund, 2012-01-27, 12:11

Stefan Löfvens mamma och hennes åsikter är helt ointressanta!
Likaså är Marcus Melinders scoop ointressant!

Där emot borde Marcus intressera sig för:

Vad ska Löfven göra åt det av S skapade flyktingfiaskot?
Vad ska Löfven göra åt de enorma kostnaderna?
Vad ska Löfven göra åt det av S skapade EU spektaklet?
Varför drar Löfven in oss i europakten?
Ska S verkligen stödja pakten med 100 miljarder skattekronor?

Och det viktigaste, vad säger väljarna om dessa dumheter?

Permalänk | Anmäl #10 per svensson, 2012-01-27, 15:14

Såja. Nu kom det in i tråden också. Måtte alla unga, gamla och vi mittemellan orka samla sig till en gemensam gäspning och kanske börja spela på oddset vilken (samhälls)yttring som nästa gång beror på invandrare och invandrarpolitik. Räkna med låga odds. Tillochmed cyklisters problem att få rätt till plats på vägen beror på att vi pga av alla regeringars misslyckanden i migrationspolitiken börjat bli för många för att rymmas på våra lantliga vägar(!)

Permalänk | Anmäl #11 sören holdar, 2012-01-27, 19:12

#11 sören holdar, ett fiasko är och förblir ett fiasko, vare sig du
gillar det eller ej! Och sen måste jag rätta dig om "regeringens
misslyckanden i migrationspolitiken"! Det korrekta är, att rege-
ringen fortsätter det av S skapade flyktingfiaskot, och om du nu
känner behov av att gäspa över detta...tja, ställ dig i Rinkeby,
och gäspa så mycket du vill.

Permalänk | Anmäl #12 per svensson, 2012-01-27, 19:49

Artikelförfattaren är som förblindad av sin egen yrkeskårs brist på vanligt folks moral och sunt förnuft, som gör att folk blir misstänksamma mot - eller föraktar - journalister. Han tror att kritiken bara handlar om åldern på den som intervjuades.

Journalistkåren har sin alldeles egen moral som man har utvecklat själv för att journalister ska kunna inbilla sig själva och försöka tala om för andra att det skulle ligga något slags samhällsintresse i att bete sig tveksamt. Journalistkåren och dess uppdragsgivare premierar tyvärr sådant här beteende och kallar även det för "scoop".

Ärligt talat, på vilket sätt gynnar en journalist någon annan än sig själv och sin uppdragsgivare genom att dagen innan offentligörandet av partiledaren kontakta en av kandidaternas gamla mamma (som naturligtvis är stolt över sin son och inte lyckades hålla tätt trots att hennes son hade upplyst henne om att det var hemligt tills idag fredag)?

"Jamen ni köper ju kvällsblaskan om löpsedeln har någon smaskig nyhet", säger journalisten till sitt rationaliserande försvar. "Konsumenten avgör." Javisst gör vi det, på samma sätt som vi hade köpt fler cigaretter om cigarettreklam vore lagligt. Det betyder inte att det är ett bra beteende som ger journalistkåren respekt.

Naturligtvis ligger ett samhällsintresse i att få höra vad mamma tycker om saken, men då kunde journalisten åtminstone ha väntat tills det Socialdemokratiska partiet självt hade fått komma med nyheten. Journalisters jakt på att vara först gör att de ständigt rör sig i gråzoner och som gör att folk ofta ryser lite av obehag inför ordet "journalist".

Journalister som yrkeskår premierar inte etiskt beteende och det är de förstås inte ensamma om. På det sättet liknar journalister telefonsförsäljare. Kan man sälja så gör man det utifrån de minsta acceptabla regler telefonsförsäljare själva har satt upp. Kan man få sitt scoop genom att inte respektera information om när nyheten kommer att spridas så gör man det.

Om alla telefonförsäljare och journalister konsekvent kunde hålla sig till högre etiska regler så skulle vi aldrig hamna i diskussionen om huruvida åldern på den man ska sälja till eller locka fram information ur är av betydelse eller inte. Det är inte åldern i sig som är problemet, utan att man måste behöva värja sig (t.o.m i sitt eget hem) mot de små övergrepp ("yrkesknep") som telefonförsäljare och journalister använder sig av för att nå sina mål.

Telefonförsäljare är det bara att lägga på luren på - men hur försvarar man sig mot journalister? Är man avvisande så vinklas man i media som att man är en sluten typ som har något skumt att dölja. (Det är inte utan fog journalistkåren kallar sig själv "den tredje statsmakten".)

Vilket val hade egentligen Stefan Löfvens mamma? Hon visste kanske mycket väl att det gynnar hennes son att hon framstår som en gästvänlig och inbjudande mamma som är stolt. Vilken rätt har journalistkåren egentligen att sätta henne i den svåra valsituationen?

Svaret på den frågan är enligt mig att hennes frihet i normalfallet kan tillåtas beskäras lite av samhällsintresset, men att kontakta henne innan offentliggörandet tjänar inget legitimt samhällsintresse och försatte henne i denna situation alldeles i onödan. Räcker det inte med att hon för sin sons skull ska tvingas stå ut med journalister EFTER det att hennes sons utnämning har offentliggjorts?

Permalänk | Anmäl #13 Peter Andersson 2, 2012-01-27, 23:02

Vilken av Stefan Löfvens mammor var det som intervjuades? Hans biologiska mor eller hans fostermor?
Detta nämndes inte alls och har väl kanske inte så stor betydelse för oss, men för honom kanske det hade det.

Permalänk | Anmäl #14 Marguerithe, 2012-01-28, 08:46

#12. "tja"... Jag brukar emellanåt handla på Rinkeby torg. Och?????

Jag brukar ta aktivt intresse i artiklar på Newsmill också - och de trådar de ger upphov till. Därav kommentaren.

Permalänk | Anmäl #15 sören holdar, 2012-01-28, 12:28

Tjaa, hon verkar inte vara helt otillräknelig. Ändå var det taskigt mot en gammal dam att lura henne att berätta saker om sin son.

Ingen större skada skedd, utom risken att Löfven i framtiden inte kommer att känna att han kan berätta hemligheter för henne. Ni journalister har således riskerat att skada deras relation för er egen vinnings skull. Hoppas scoopet smakade gott. För de flesta människor tar det emot att profitera genom att skada andra men jag förmodar att ni får den delen av er kirurgiskt borttagen under utbildningen?

Ni journalister behöver inte ge er på småbarn eller dementa för att vara svin. Det kan man vara ändå. Grundregel - Om man blåser någon ska man ha väldigt goda orsaker till det, annars är man ett svin. Att chefen blir glad och er karriär främjas är inte en godkänd orsak.

#14, fostermor om jag inte missförstått.

Permalänk | Anmäl #16 Tomas Fredriksson, 2012-02-06, 10:25

#13 Håller med dina resonemang om att detta står för en större etisk diskussion än vad artikelförfattaren Melinder vågar erkänna för sig själv.

Angående mediernas ansvar och journalistkårens självutnämnda maktposition hamnar vi alltid i diskursen "Ge folket vad folket vill ha eller vad de bör ha". Således rättfärdigar detta inget dera. Ni vet att ni gjort fel och moralens pöbel här blir empati och antalet sålda upplagor i framtiden av Tidningen Ångermanland.

Gör om, gör rätt.

Permalänk | Anmäl #17 Annie Livchitz, 2012-02-06, 13:07


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.