Om författaren
Förbundsordförande i Ung Pirat. Driver på att Piratpartiet ska våga bredda sin politik.
Socialdemokratin är i fritt fall. Tre av fyra borgliga partier balanserar på fyra-procentsspärren. Minoritetsregeringen är defensiv. Det har blivit dags för piratpartiet att bredda sin politiska bas. Partiets medlemmar har varit oerhört bortskämda. Vi har alla kunnat ställa oss helt och fullt bakom vår politik. Partiets principprogram med fokusfrågor möjliggjorde att ena människor från olika miljöer och samhällskikt. Partiets medlemmar har aldrig behövt kompromissa med sig själva i sak.
I EU-valet 2009 fick Piratpartiet över 7 procent. I valet året därpå nådde partiet inte ens över en procent. Anledningen till att det existerar en sådan stor diskrepans mellan de två valen är troligen för att piratpartiet uppfattades som att de inte tar ansvar för alla samhällsutmaningar, när det kommer till nationella val. Partiet sågs helt enkelt som ett osäkert kort. Allmänheten vill ha svar på de traditionella områdena skola, bostadspolitik och arbetsmarknaden etc.
Trots detta är våra fokusfrågor mer aktuella än någonsin idag. Varje månad är det ett antal fildelningsrättegångar där vanliga Svensson döms för kulturdelning. Regeringen föreslår i en ny polisutredning att öppna upp FRA-shoppen för andra myndigheter. Invånarnas privatliv ska nu inte bara få underhålla FRA och regeringen, utan även Säpo och polisen ska kunna sätta ihop sin egen cabaré av invånarnas alla små hemligheter.
Samhällsutmaningarna är dock mycket större och bredare än så. Det är därmed fullt rimligt att man som individ kräver en mer omfattande politik än vad partiet hittills har erbjudit. Vi behöver därför göra en ny kursinriktning mot bredare mål.
Du som flyttar hemifrån till en studentstad eller en tillväxtregion idag är glad ifall du skulle lyckas få ett andrahandskontrakt. Även ett tredjehandskontrakt är toppen. Förstahandskontrakt är något att drömma om. Det bästa en förälder kan göra för sitt barn idag är att placera barnet i bostadskö vid födseln.
I studenstäderna Lund och Uppsala är det inte ovanligt att nya studenter tvingas bosätta sig i tält, som de slår upp varhelst de kan finna en liten grön plätt, för att det inte finns bostäder att tillgå. Situationen är fullständigt orimlig. Över 300 000 människor står i bostadskö i Stockholm. Ställer vi alla dessa människor i en kö som börjar vid stadshuset sträcker sig kön hela vägen till Norrköping.
Det byggs helt enkelt för lite bostäder. Vi bör därför:
- Göra bostadsförsörjningen till ett riksintresse.
- Skrota parkeringsnormen för bilar vid flerfamiljshus.
- Ändra ROT-avdraget så att det endast går till skapande av nya bostäder. För att en person bygger ett extra garage vid sin villa eller lägger nytt tak på sitt sommarhus i Spanien skapas det inte fler bostäder, därför bör det heller inte subventioneras av staten. Statliga subventioner av byggnation bör endast ske vid skapande av nya bostäder.
- Få kommunerna att prioritera billigt byggande för unga på sin mark, istället för att enbart bygga för seniorer.
Det är mer än nationella angelägenheter som vi måste ta tag i. Vi behöver blicka ner på kontinenten och ta oss en ordentlig funderare över hur vi vill att det europeiska samarbetet ska utvecklas.
EU svajar ordentligt till följderna av myglandet med statsfinanserna bland medlemsländerna. Troligen hade inte invånarna i Grekland, Italien eller Spanien låtit alla dessa år av systematiska underskott fått fortlöpa om de vetat om vad som pågått. Den europeiska finanskrisen är alltså ett resultat av bristen på transparens och öppenhet.
Nu ska Europas länder gå samman och bilda världens största räddningsfond för att kunna rädda sina medlemsländer. Fonden är så stor att Europas länder endast har råd att stå för 25% av kapitalet, resten måste hämtas från andra länder. De länder som har råd att täcka upp resterande kapital är ett fåtal, bl a Saudiarabien, Kina och Ryssland. Dessa länder kommer inte att göra det i välgörenhetssyfte. Vi kan utgå ifrån att de kommer börja ställa politiska krav på oss, så som EU också ställer krav på de länder vi ger bistånd till. Krav som är realpolitiska.
Eftersom att bristen på insyn skapade en finansiell kris är det lätt att tro att det arbetas på att lösa detta genom att öppna upp. Men nej, det gör det inte. EU-kommissionen vill istället ha möjligheten att censurera de kreditratingsföretag som vågar säga sanningen. Slutenhet kan aldrig vara svaret. Piratpartiet behöver vara där vid förhandlingsborden och stå upp för värdena integritet och transparens.
Sverige är dock ingen isolerad ö av solsken i ett mulet Europa, även här finns det gråa moln. De som är födda på 80-talet eller är yngre kommer att behöva arbeta mycket längre innan pensionen än vad svenskar någonsin tidigare har gjort. Tidigare generationer har dessutom fått sina CSN-lån uppätna av inflation, men så tursamma är inte vi. De äldre lever längre och vi yngre förväntas betala deras pensioner. Samtidigt är vi unga färre än de äldre, befolkningsutvecklingen i Sverige liknar snart en upp- och nervänd pyramid.
Om Sverige ska klara av att bibehålla den höga levnadsstandard vi är vana vid kräver det en hållbar utveckling. Piratpartiets immaterialrättskritiska politik är avgörande för att näringslivet ska kunna blomstra. En nedlåsning av kunskap skapar inga arbeten. Patentsystemet är direkt hämmande för ny- och småföretag.
Pappersvändande tillför inte BNP och välfärden någonting. Företagens kraft och energi ska läggas på faktisk produktion. Politikens uppgift är att skapa förutsättningar och ta bort hinder.
Byråkratin har blivit en drake som behöver bekämpas, den är tyngden som hindrar kreativiteten från att flyga. Det råder tyvärr ingen brist på problem samhället behöver ta tag i, vilka vi som parti behöver möta på alla nivåer. Valet 2014 kommer med stormsteg, det är dags att göra oss redo!
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42692
Anledningen till att Piratpartiet inte kan bredda sin politik till att innefatta bostäder till unga är ganska enkel. Det finns inget konsensus inom piratpartiet för det, om du inte på något sätt kan motivera det med de grundstenar som partiet har. I piratpartiet finns det medlemmar från både högra och vänstra delen av det politiska spektrat och risken är väl ganska stor att man alienerar en stor del av sitt parti om man börjar med sådana här frågor.
Permalänk | Anmäl
Jerry Rapp, 2012-01-26, 14:42
@Jerry Rapp
Jag tror att du skulle bli förvånad om du såg Den konsensus som verkligen finns ute i Piratpartiet.
Att Piratpartiet är ett teknikvänligt, framtidsoptimistiskt, vetenskapsbaserat anti etablisemangsparti parti tror jag alla även personer utanför partiet håller med om. Den process som just nu håller på kommer att formulera en politik utifrån dessa grunder.
Permalänk | Anmäl
Jerker Montelius, 2012-01-26, 15:07
"Ändra ROT-avdraget så att det endast går till skapande av nya bostäder"
Tror du inte det skulle drabba hantverkarna hårt speciellt i dåliga tider, kunskap och arbetsstyrka behöver väl upprätthållas.
"De som är födda på 80-talet eller är yngre kommer att behöva arbeta mycket längre innan pensionen än vad svenskar någonsin tidigare har gjort"
De flesta svenskar har genom historien arbetat tills de stupat, de som inte orkat har man satt på undantag. Det är endast under en kort tid som pensionerna funnits. Vi som är födda efter 1940 har haft det lättast, (generaliserar, vet att många efter 1940 också haft tunga jobb) man kan också fråga sig om det går att först utbilda sig tills man är bortåt 30-år jobba tills 65 sedan ha pension tills man är 90-95 år så här var det inte tänkt när pensionerna utformades, men det borde finnas möjlighet för fler att spara och på så sett se om sin ålderdom.
I övrigt kan jag bara hålla med hela EU-projektet har spårat ur fokus borde vara att arbeta om det, med egen valuta hade nog Grekland haft större chans och vi hade inte blivit så indragna.
Och att spioneriet med hjälp av FRA osv. borde stoppas kan man ju bara hålla med om. Att Boverkets byggregler har gått för långt kan nog de flesta hålla med om ingen vill väll lägga allt man tjänar på hyran.
Permalänk | Anmäl
Anton Nilsson, 2012-01-26, 15:39
Ja, jag reagerade också på det där förslaget:
"Ändra ROT-avdraget så att det endast går till skapande av nya bostäder"
RUT och ROT kostar inget. Finansinspektionen har kommit fram till att det inte blir något underskott av dessa punktskattesänkningar, eftersom de finansierar sig själva med de ökade värden de genererar.
Det låter alltså bra, men det är en smula populistiskt.
Villaägare bygger inga ungdomsbostäder.
Utom möjligen en friggebod till de egna barnen, då.
ROT-avdraget har alltså inte särskilt mycket med byggande av bostäder att göra, och framför allt influerar privata ändringar av garage och badrum inte byggandet av bostäder. Det hänger helt enkelt inte ihop alls.
Bra initiativ, Gustav, men ska det breddas så måste breddningen kännas på riktigt, och inte bara som små tandlösa markeringar lite här och där.
Den enda konkreta punkten jag ser i din text som faktiskt kan få lite effekt är avskaffandet av parkeringsnormen. Över huvud taget behöver vi avreglera mer av byggandet, och låta byggföretag konkurrera mer, och kommunerna behöver släppa till mark för byggnation.
Bra att du nämner byråkrati som ett hinder för utveckling - men bli mer specifik. Något som många företagare upplever som oerhört betungande är just byråkrati, mer än skatter. Och företagande behövs, entrepenörskap är nödvändigt för att vi ska få snurr på svensk ekonomi och välstånd.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Rehbinder, 2012-01-26, 16:15
Carl Johan: Håller med dig i att breddningen måste vara mer ordentlig. Ser detta lite som ett steg i början. Byråkratin behöver vi göra upp med på alla flanker.
Permalänk | Anmäl
Gustav Nipe, 2012-01-26, 17:34
Tjena Gustav :) Vill applådera ditt engagemang. Bra jobb!
Svenska folket är lite för bortskämda med fred och demokrati. Vi förstår inte allvaret i situationen och vikten i att kämpa för att behålla våra demokratiska rättigheter.
Tyskland som haft både Nazi-styre och DDR vet om hur illa det kan gå med både övervakningssamhälle och censur. Därför är "PiratenPartei" såpass mycket större än svenska PP. Inte konstigt och knappast ens dåligt. Tyskland är ett mäktigt land och om PP etablerar sig där så kommer PP garanterat att bli en politisk makt att räkna med internationellt sett.
Permalänk | Anmäl
Gurra Johansson, 2012-01-26, 23:46
Gustav Nipe kan väl lite lagom halvmirakulöst kopiera fram tillräckligt med bostäder och jobb åt befolkningen? Jag är redo att tro!
*förväntansfull*
Permalänk | Anmäl
Lisa Svensson, 2012-01-27, 00:13
#2 Jerker Montelius
Innebär det att man är för eller emot minskade/ökade skillnader vad gäller inkomster och kapital?
För eller emot arbetstidförkortning?
För eller emot mer reglering av näringslivet?
För eller emot statligt företagande och statligt entreprenörskap?
Mycket avgörande frågor som jag inte kan tänka mig folk med vanlig höger- resp. vänsterinställning kan komma överrens om.
Permalänk | Anmäl
Lisa Svensson, 2012-01-27, 00:20
Om piratpartiet är enda parti som är mot FRA så är det tillräcklig anledning att rösta på dom.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-01-27, 03:33
Är ett gäng pirater ett bra underlag för ett statsbärande parti? Tillväxtpotentialen är otroligt låg. Det var en kul grej 2007 till EU-valet, men det var också allt.
Permalänk | Anmäl
John Vice, 2012-01-27, 04:44
Jag tror på Piratpartiet i den bemärkelsen att jag tror att det är möjligt för Piratpartiet att attrahera väljare och växa. Men det kommer sannolikt att kräva en smärtsam process. Medlemmar och ledning måste ta ställning till skiljefrågor i svensk politik och det är aldrig en lätt sak. Det finns tyvärr fler frågor än byråkratiförenkling och -bekämpning samt FRA och internetcensur i Sverige och världen. Jag vill se mer av den politik som formuleras som handlar om annat. Jag vill också veta vilka frågor man kan kompromisa i. Det hade varit intressant om man lyckades att bryta höger/vänster - låsningen som verkar finnas i det här landet på något sätt. MPs "Höger, vänster - varför inte frammåt" klingar ganska illa när man betänker att MP ställde sig utanför samarbete med Alliansen bland annat för att MPs medlemmar inte kunde tänka sig att stödja blå politik. Att stödja röd går däremot utmärkt. Det behövs ett nytt parti som utmanar blockpolitiken. Osäker på om den uppgiften är PPs eller något annat partis dock. Det ska hur som helst bli spännande att följa utvecklingen. En viss Juholt hade rätt i en sak han sa, det är långt kvar till valet ännu. Utnyttja tiden väl PP.
Permalänk | Anmäl
Johannes Westlund, 2012-01-27, 11:47
Det vore bra att bredda basen lite. Jag misstänker också att PP förlorade riksdagsröster på att fokusera på bara ett fåtal frågor (som Medelsvensson antagligen anser mindre viktiga än jobb+vård-skola-omsorg dessutom).
Däremot tycker jag att Nipe börjar i helt fel ände. Varför ska ni gå till val på just att "ändra ROT-avdraget" eller "skrota parkeringsnormen"? Dom här frågorna är så smala att inte ens ett etablerat riksdagsparti kan bygga en plattform kring dom. Chansen är då ännu mindre för en underdog som PP, såvida ni inte vill fokusera på några tusen (i sammanhanget meningslösa) nischröster.
Jag tycker PP borde börja med en bas-breddning kring mer allmäna politisk-filosofiska principer. Kanske vill ni t ex sälja in er som ett libertarianskt parti (typ MP med lägre skatter), eller som ett anarkistiskt parti (typ VP med större individuell frihet)?
Börja i den ändan istället oavsett vad ni nu vill, så kan ni härleda smala sakfrågor utifrån er bredare profil. Det tror jag skulle vara mycket smartare ifall ni nu vill bygga upp en väljarbas inför 2014.
Vi är många som är riktigt förbannade på massövervakning och morallagar, både till höger och till vänster, så ni i PP har ett tomrum att fylla i Riksdagen. Se bara till att ni blir röstningsbara först, och gör det genom att bredda er på lämpligt sätt. Dom där små nischfrågorna kan ni skjuta in allt eftersom.
Permalänk | Anmäl
u_18627, 2012-01-27, 23:43
#12 Eric Brand: Jag tror det kan vara ett direkt misstag att köra fast i blokpolitiska låsningar det första man gör. Det är spännande att man väljer väldigt nischade frågor, men det har partiet hela tiden gjort. Integritetsfrågor är väl inte det bredaste man kan börja med kanske... Jag tror inte piratpartiet kommer att ha så mycket att tillföra mittenväljarna om man börjar föra antingen traditionell röd eller traditionell blå politik. Det finns redan ett SAP och en allians. Och ska sanningen fram så finns det nog en del röster att vinna på att göra det lättare att bygga i städerna. Det är 300 000 i bostadskö bara i Stockholm läste jag. Dessutom är det väl ungefär en tredjedel av detta i Göteborg. Sen finns det säkerligen (tonårs)föräldrar som oroar sig för om barnen kommer ha någonstans att bo när det väl beger sig. Men jag tror man måste göra mer än att skrapa på ytan. Att skrota parkeringsnormen tror jag inte gör så väldigt mycket. Det absolut viktigaste är att skrota NIMBY-maffian. Vågar man göra upp med den och se till att det får byggas lite fler höghus i exempelvis centrala Stockholm så tror jag absolut att det finns fler än en person som kommer att vilja rösta på PP. Vidare har man ju intressanta alternativ för att få igång entreprenörsskapet i Sverige. Arbetar man vidare på den linjen finns god potential att man får snurr på ekonomin och faktiskt skapar förutsättningar för nya firmor som genererar nya jobb. Och då har man närmat sig en av de riktigt stora frågorna, nämligen jobbfrågan, som jag påstår är den i särklass mest dominerande frågan i Svensk politik. Man är långt ifrån regeringsdugligt, men jag tror att man kan skapa sig en plattform av det.
Bostadsfrågan är faktiskt inte helt irrelevant. Min generation, som håller på att flytta ut (89-96 ungefär kanske) är ungefär 1 miljon personer. Det är redan bostadsbrist i städer där många vill bo och bestånden utvecklas inte ens för att svälja det behovet som finns momentant. Jag tror många ungdomar redan är intresserade till följd av integritetspolitiken och för man en politik som kan skapa fler bostäder (i rimlig prisklass) på attraktiva platser så tror jag att det finns röster att vinna.
I alla fall ser jag det som en styrka att man ser bortom den politiska agendan som råder och försöker göra sin egen agenda. Det vittnar om att man vill något mer än att bara komma till makten. Det tror jag är bra.
Permalänk | Anmäl
Johannes Westlund, 2012-01-28, 01:20
#12 Eric Brand, jag vet inte vad som är skillnaden mellan libertarianism och anarkism. Thomas Jefferson använde aldrig uttrycket libertarianm för att beskriva sin ideologi, utan anarkism.
Oavsett vilket så är det inte helt enkelt att implementera libertarianism/anarkism. Båda, så långt jag förstår, bygger på det metafysiska konceptet ”naturrätt”. (Naturrätten utvecklades som ett alternativ till en annan metafysik, den gudomliga rätten, som kung och adel hänvisade till.) Naturrätten är också ett cirkelargument, så långt jag förstår det.
Jag kan inte se meningen med att bygga Piratpartiet på ett cirkelargument eller föråldrade idéer. Adam Smith, som exempel, kunde inte föreställa sig ett samhälle som vårt.
Detta citat är väl en mycket bättre grund för en modern ideologi?
”- A conviction that dogmas, ideologies and traditions, whether religious, political or social, must be weighed and tested by each individual and not simply accepted on faith.
- Commitment to the use of critical reason, factual evidence, and scientific methods of inquiry, rather than faith and mysticism, in seeking solutions to human problems and answers to important human questions.”
Vidare, när det gäller integritetskränkning i det moderna samhället så är det inte en fråga om stat eller myndigheter. Integritetskränkningen i dag utförs i lika hög utsträckning av privata aktörer. Det handlar om att skydda individen mot stat och storföretagen. Där är ingen skillnad mellan FRA och IPRED.
Ett populärt skämt på Mitt Romneys påstående att företag är människor är att ”Jag tror på att företag är människor när Texas avrättar ett”.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2012-01-28, 11:36
Ja, allting hänger ihop. Internet är inte separerat från samhället i stort. Piratpartiet försöker plocka politiska poäng på vissa enskilda frågor, men det finns ingen helhet, ingen verklig riktlinje bakom deras strävanden. Utan någon form av sammanhängande struktur kan piratpartiet aldrig få någon riktig tyngd. Egentligen är det lite synd. Det skulle behövas en starkare motkraft mot den styrning och kontroll "ovan", som har börjat växa fram. Piratpartiet borde ta ställning i många fler frågor i enlighet med den grund som redan är lagd. Med en sammanhängande ideologi tror jag att partiet skulle få en helt annan kraft.
Permalänk | Anmäl
Robert Andersson, 2012-01-28, 11:34
Robert: Det är många i partiet som är inne på linjen att piratpartiet behöver och ska bredda sin politiska bas. Jag tror att inom de närmaste två åren kommer vi att få se en utveckling av partiet. Målsättningen bör vara att vid 2014 ska piratpartiet kunna ha svar på alla samhällsutmaningar i stort.
Som kuriosa kan nämnas att idag höll medlemmar av partiet en energikonferens nere i skåne.
Permalänk | Anmäl
Gustav Nipe, 2012-01-28, 22:54
16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Anledningen till att Piratpartiet inte kan bredda sin politik till att innefatta bostäder till unga är ganska enkel. Det finns inget konsensus inom piratpartiet för det, om du inte på något sätt kan motivera det med de grundstenar som partiet har. I piratpartiet finns det medlemmar från både högra och vänstra delen av det politiska spektrat och risken är väl ganska stor att man alienerar en stor del av sitt parti om man börjar med sådana här frågor.
@Jerry Rapp
Jag tror att du skulle bli förvånad om du såg Den konsensus som verkligen finns ute i Piratpartiet.
Att Piratpartiet är ett teknikvänligt, framtidsoptimistiskt, vetenskapsbaserat anti etablisemangsparti parti tror jag alla även personer utanför partiet håller med om. Den process som just nu håller på kommer att formulera en politik utifrån dessa grunder.
"Ändra ROT-avdraget så att det endast går till skapande av nya bostäder"
Tror du inte det skulle drabba hantverkarna hårt speciellt i dåliga tider, kunskap och arbetsstyrka behöver väl upprätthållas.
"De som är födda på 80-talet eller är yngre kommer att behöva arbeta mycket längre innan pensionen än vad svenskar någonsin tidigare har gjort"
De flesta svenskar har genom historien arbetat tills de stupat, de som inte orkat har man satt på undantag. Det är endast under en kort tid som pensionerna funnits. Vi som är födda efter 1940 har haft det lättast, (generaliserar, vet att många efter 1940 också haft tunga jobb) man kan också fråga sig om det går att först utbilda sig tills man är bortåt 30-år jobba tills 65 sedan ha pension tills man är 90-95 år så här var det inte tänkt när pensionerna utformades, men det borde finnas möjlighet för fler att spara och på så sett se om sin ålderdom.
I övrigt kan jag bara hålla med hela EU-projektet har spårat ur fokus borde vara att arbeta om det, med egen valuta hade nog Grekland haft större chans och vi hade inte blivit så indragna.
Och att spioneriet med hjälp av FRA osv. borde stoppas kan man ju bara hålla med om. Att Boverkets byggregler har gått för långt kan nog de flesta hålla med om ingen vill väll lägga allt man tjänar på hyran.
Ja, jag reagerade också på det där förslaget:
"Ändra ROT-avdraget så att det endast går till skapande av nya bostäder"
RUT och ROT kostar inget. Finansinspektionen har kommit fram till att det inte blir något underskott av dessa punktskattesänkningar, eftersom de finansierar sig själva med de ökade värden de genererar.
Det låter alltså bra, men det är en smula populistiskt.
Villaägare bygger inga ungdomsbostäder.
Utom möjligen en friggebod till de egna barnen, då.
ROT-avdraget har alltså inte särskilt mycket med byggande av bostäder att göra, och framför allt influerar privata ändringar av garage och badrum inte byggandet av bostäder. Det hänger helt enkelt inte ihop alls.
Bra initiativ, Gustav, men ska det breddas så måste breddningen kännas på riktigt, och inte bara som små tandlösa markeringar lite här och där.
Den enda konkreta punkten jag ser i din text som faktiskt kan få lite effekt är avskaffandet av parkeringsnormen. Över huvud taget behöver vi avreglera mer av byggandet, och låta byggföretag konkurrera mer, och kommunerna behöver släppa till mark för byggnation.
Bra att du nämner byråkrati som ett hinder för utveckling - men bli mer specifik. Något som många företagare upplever som oerhört betungande är just byråkrati, mer än skatter. Och företagande behövs, entrepenörskap är nödvändigt för att vi ska få snurr på svensk ekonomi och välstånd.
Carl Johan: Håller med dig i att breddningen måste vara mer ordentlig. Ser detta lite som ett steg i början. Byråkratin behöver vi göra upp med på alla flanker.
Tjena Gustav :) Vill applådera ditt engagemang. Bra jobb!
Svenska folket är lite för bortskämda med fred och demokrati. Vi förstår inte allvaret i situationen och vikten i att kämpa för att behålla våra demokratiska rättigheter.
Tyskland som haft både Nazi-styre och DDR vet om hur illa det kan gå med både övervakningssamhälle och censur. Därför är "PiratenPartei" såpass mycket större än svenska PP. Inte konstigt och knappast ens dåligt. Tyskland är ett mäktigt land och om PP etablerar sig där så kommer PP garanterat att bli en politisk makt att räkna med internationellt sett.
Gustav Nipe kan väl lite lagom halvmirakulöst kopiera fram tillräckligt med bostäder och jobb åt befolkningen? Jag är redo att tro!
*förväntansfull*
#2 Jerker Montelius
Innebär det att man är för eller emot minskade/ökade skillnader vad gäller inkomster och kapital?
För eller emot arbetstidförkortning?
För eller emot mer reglering av näringslivet?
För eller emot statligt företagande och statligt entreprenörskap?
Mycket avgörande frågor som jag inte kan tänka mig folk med vanlig höger- resp. vänsterinställning kan komma överrens om.
Om piratpartiet är enda parti som är mot FRA så är det tillräcklig anledning att rösta på dom.
Är ett gäng pirater ett bra underlag för ett statsbärande parti? Tillväxtpotentialen är otroligt låg. Det var en kul grej 2007 till EU-valet, men det var också allt.
Jag tror på Piratpartiet i den bemärkelsen att jag tror att det är möjligt för Piratpartiet att attrahera väljare och växa. Men det kommer sannolikt att kräva en smärtsam process. Medlemmar och ledning måste ta ställning till skiljefrågor i svensk politik och det är aldrig en lätt sak. Det finns tyvärr fler frågor än byråkratiförenkling och -bekämpning samt FRA och internetcensur i Sverige och världen. Jag vill se mer av den politik som formuleras som handlar om annat. Jag vill också veta vilka frågor man kan kompromisa i. Det hade varit intressant om man lyckades att bryta höger/vänster - låsningen som verkar finnas i det här landet på något sätt. MPs "Höger, vänster - varför inte frammåt" klingar ganska illa när man betänker att MP ställde sig utanför samarbete med Alliansen bland annat för att MPs medlemmar inte kunde tänka sig att stödja blå politik. Att stödja röd går däremot utmärkt. Det behövs ett nytt parti som utmanar blockpolitiken. Osäker på om den uppgiften är PPs eller något annat partis dock. Det ska hur som helst bli spännande att följa utvecklingen. En viss Juholt hade rätt i en sak han sa, det är långt kvar till valet ännu. Utnyttja tiden väl PP.
Det vore bra att bredda basen lite. Jag misstänker också att PP förlorade riksdagsröster på att fokusera på bara ett fåtal frågor (som Medelsvensson antagligen anser mindre viktiga än jobb+vård-skola-omsorg dessutom).
Däremot tycker jag att Nipe börjar i helt fel ände. Varför ska ni gå till val på just att "ändra ROT-avdraget" eller "skrota parkeringsnormen"? Dom här frågorna är så smala att inte ens ett etablerat riksdagsparti kan bygga en plattform kring dom. Chansen är då ännu mindre för en underdog som PP, såvida ni inte vill fokusera på några tusen (i sammanhanget meningslösa) nischröster.
Jag tycker PP borde börja med en bas-breddning kring mer allmäna politisk-filosofiska principer. Kanske vill ni t ex sälja in er som ett libertarianskt parti (typ MP med lägre skatter), eller som ett anarkistiskt parti (typ VP med större individuell frihet)?
Börja i den ändan istället oavsett vad ni nu vill, så kan ni härleda smala sakfrågor utifrån er bredare profil. Det tror jag skulle vara mycket smartare ifall ni nu vill bygga upp en väljarbas inför 2014.
Vi är många som är riktigt förbannade på massövervakning och morallagar, både till höger och till vänster, så ni i PP har ett tomrum att fylla i Riksdagen. Se bara till att ni blir röstningsbara först, och gör det genom att bredda er på lämpligt sätt. Dom där små nischfrågorna kan ni skjuta in allt eftersom.
#12 Eric Brand: Jag tror det kan vara ett direkt misstag att köra fast i blokpolitiska låsningar det första man gör. Det är spännande att man väljer väldigt nischade frågor, men det har partiet hela tiden gjort. Integritetsfrågor är väl inte det bredaste man kan börja med kanske... Jag tror inte piratpartiet kommer att ha så mycket att tillföra mittenväljarna om man börjar föra antingen traditionell röd eller traditionell blå politik. Det finns redan ett SAP och en allians. Och ska sanningen fram så finns det nog en del röster att vinna på att göra det lättare att bygga i städerna. Det är 300 000 i bostadskö bara i Stockholm läste jag. Dessutom är det väl ungefär en tredjedel av detta i Göteborg. Sen finns det säkerligen (tonårs)föräldrar som oroar sig för om barnen kommer ha någonstans att bo när det väl beger sig. Men jag tror man måste göra mer än att skrapa på ytan. Att skrota parkeringsnormen tror jag inte gör så väldigt mycket. Det absolut viktigaste är att skrota NIMBY-maffian. Vågar man göra upp med den och se till att det får byggas lite fler höghus i exempelvis centrala Stockholm så tror jag absolut att det finns fler än en person som kommer att vilja rösta på PP. Vidare har man ju intressanta alternativ för att få igång entreprenörsskapet i Sverige. Arbetar man vidare på den linjen finns god potential att man får snurr på ekonomin och faktiskt skapar förutsättningar för nya firmor som genererar nya jobb. Och då har man närmat sig en av de riktigt stora frågorna, nämligen jobbfrågan, som jag påstår är den i särklass mest dominerande frågan i Svensk politik. Man är långt ifrån regeringsdugligt, men jag tror att man kan skapa sig en plattform av det.
Bostadsfrågan är faktiskt inte helt irrelevant. Min generation, som håller på att flytta ut (89-96 ungefär kanske) är ungefär 1 miljon personer. Det är redan bostadsbrist i städer där många vill bo och bestånden utvecklas inte ens för att svälja det behovet som finns momentant. Jag tror många ungdomar redan är intresserade till följd av integritetspolitiken och för man en politik som kan skapa fler bostäder (i rimlig prisklass) på attraktiva platser så tror jag att det finns röster att vinna.
I alla fall ser jag det som en styrka att man ser bortom den politiska agendan som råder och försöker göra sin egen agenda. Det vittnar om att man vill något mer än att bara komma till makten. Det tror jag är bra.
#12 Eric Brand, jag vet inte vad som är skillnaden mellan libertarianism och anarkism. Thomas Jefferson använde aldrig uttrycket libertarianm för att beskriva sin ideologi, utan anarkism.
Oavsett vilket så är det inte helt enkelt att implementera libertarianism/anarkism. Båda, så långt jag förstår, bygger på det metafysiska konceptet ”naturrätt”. (Naturrätten utvecklades som ett alternativ till en annan metafysik, den gudomliga rätten, som kung och adel hänvisade till.) Naturrätten är också ett cirkelargument, så långt jag förstår det.
Jag kan inte se meningen med att bygga Piratpartiet på ett cirkelargument eller föråldrade idéer. Adam Smith, som exempel, kunde inte föreställa sig ett samhälle som vårt.
Detta citat är väl en mycket bättre grund för en modern ideologi?
”- A conviction that dogmas, ideologies and traditions, whether religious, political or social, must be weighed and tested by each individual and not simply accepted on faith.
- Commitment to the use of critical reason, factual evidence, and scientific methods of inquiry, rather than faith and mysticism, in seeking solutions to human problems and answers to important human questions.”
Vidare, när det gäller integritetskränkning i det moderna samhället så är det inte en fråga om stat eller myndigheter. Integritetskränkningen i dag utförs i lika hög utsträckning av privata aktörer. Det handlar om att skydda individen mot stat och storföretagen. Där är ingen skillnad mellan FRA och IPRED.
Ett populärt skämt på Mitt Romneys påstående att företag är människor är att ”Jag tror på att företag är människor när Texas avrättar ett”.
Ja, allting hänger ihop. Internet är inte separerat från samhället i stort. Piratpartiet försöker plocka politiska poäng på vissa enskilda frågor, men det finns ingen helhet, ingen verklig riktlinje bakom deras strävanden. Utan någon form av sammanhängande struktur kan piratpartiet aldrig få någon riktig tyngd. Egentligen är det lite synd. Det skulle behövas en starkare motkraft mot den styrning och kontroll "ovan", som har börjat växa fram. Piratpartiet borde ta ställning i många fler frågor i enlighet med den grund som redan är lagd. Med en sammanhängande ideologi tror jag att partiet skulle få en helt annan kraft.
Robert: Det är många i partiet som är inne på linjen att piratpartiet behöver och ska bredda sin politiska bas. Jag tror att inom de närmaste två åren kommer vi att få se en utveckling av partiet. Målsättningen bör vara att vid 2014 ska piratpartiet kunna ha svar på alla samhällsutmaningar i stort.
Som kuriosa kan nämnas att idag höll medlemmar av partiet en energikonferens nere i skåne.