FI vill förtydliga och understryka att de VET att våld som utförs i hederns namn existerar.
Bra där.
Själv har jag har aldrig inbillat mig att FI förnekar hedersvåldets existens.
Däremot att FI konstant förtiger det.
Av feghet inför att stöta sig med mångkulturen.
Och det är i stort sett samma sak = ynkedom.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2012-01-24, 12:11
"Men att härleda våld ur ”kulturer” anser vi i den offentliga debatten har bidragit till en bild av Sverige som jämställt och jämlikt medan ”andra kulturer” i generaliserande drag beskrivits som alltigenom patriarkala."
Det är väl ingen felaktig bild? Sverige är ju mer jämställt och jämlikt än nästan alla andra kulturer?
"Våldet hör ihop med maktstrukturer som ger människor olika förutsättningar utifrån bland annat kön, sexualitet, ålder, hudfärg, etnicitet, funktionsförmåga, klasstillhörighet och medborgarskap."
I Sverige finns enligt ungdomsstyrelsen 70 000 personer som kvalificerar att även "kulturell tillhörighet" och "religion" borde vara med i er lilla uppräkning ovan.
Nä, nu får ni göra en pudel snabbt om ni ska rädda detta.
Permalänk | Anmäl
Carl Davidsson, 2012-01-24, 12:29
#1 Carina Nordén Åkerlund – Kommentar: ”Däremot att FI konstant förtiger det.”
Precis! Ditt inlägg är både komplett och på alla sätt medmänskligt adekvat beskrivning över FI:s roll när hedersvåld har debatterats.
Jag anser att den passivitet som FI har visat är helt inhuman i ett upplyst samhälle som påtalar vikten av jämställdhet och rättvisa. Det borde vara precis tvärtom att FI:s måltavla nummer 1 att protestera mot heter ”hedersrelaterat våld”.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2012-01-24, 12:31
Alla kvinnor är inte välkomna i feministernas finrum.
Detta har jag skrivit om förra gången hedersbegreppet diskuterades.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/09/feministerna-l-mnar-utsatta-kv...
Permalänk | Anmäl
Josef Konarkowski, 2012-01-24, 12:39
"icke-vita ungdomar", vad är det för uttryck? Berätta, vilken färg har dessa icke-vita ungdomar, och är det färgens fel att de är utsatta? Eller är det möjligtvis en omskrivning för hederskultursdrabbade ungdomar, men FI klarar inte av att ta ordet "hederskultur" i munnen om det inte handlar om att förneka det i ett och samma andetag.
Permalänk | Anmäl
zarkovska, 2012-01-24, 12:41
FI har på sitt samvete en onödig och smärtsam försening i utvecklingen i samhället angående om hur vi handkas och skall handkas dessa sociala fenomen i framtiden, utan att relativisera det mörkaste vi människor kan göra sig skyldiga till, nämligen våld på sina närmaste för en uppfattning ärvt genom kultur och religion.
Nu är det dags att vi växer och utvecklas som människor...utan bortförklaringen och förståelse av våld som en politisk eller religiös alibi kan ge. Skäms FI!
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2012-01-24, 12:51
Om man vill ha en illustration av varför SD trots mediamobbing är Sveriges fjärde största parti, medans det oklanderligt pk F! har någon promille av den röstberättigade befolkningens förtroende, så blir det inte tydligare än så här. Sådant här verklighetsfrämmande, kulturrelativistiskt snömos kan bara komma från blåögda humaniorastudenter som knappt satt sin fot i ett miljonprogramsområde, än mindre har någon egen erfarenhet av hedersförtryck.
Permalänk | Anmäl
Elis Koski, 2012-01-24, 12:52
#5 Christofer Catilan,
Helt rätt!
Hederskulturen är den absolut lägsta formen av brist på jämnställdhet. Fi bör börja där och sedan arbeta sig uppåt. I stf att låtsas att hedersbegreppet är ett begrepp som också omfattar det svenska i jmf oerhört jämlika samhället.
Fi tvår sina händer för att driva Schymans tanke om att alla män är talibaner. Ynkligt.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-01-24, 12:59
Mitt intryck av artikeln är att ni relativiserar hedersvåldet när ni jämför det med småsaker som nonchalant bemötande vid olika "livssituationer". Hur dessa situationer konkret ser ut är väl högst relevant för att man ska kunna avgöra om det ska bemötas med allvar eller inte. Men konkretion verkar inte vara FI:s starka sida.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2012-01-24, 12:59
Borde inte FI även ta upp dem som utsätts för mest våld i samhället?
Eller är det ovidkommande på grund av genuppsättningen?
Eller får de skylla sig själva eftersom samma kön oftast är förövare?
Även hedervåldet drabbar män, män som förälskar sig i fel kvinna, med fatala konsekvenser.
Öppna upp och se människan!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-01-24, 13:10
Det är i alla fall ärligt att erkänna att man medvetet ignorerar hedersvåldet eftersom det utövas av invandrare och att kampen för att ta makten kräver att det är män med makt som ska angripas, enligt de egna vanföreställningarna då alla svenska män medan alla invandrade män är maktlösa offer som ska skyddas.
Målet makten helgar alltså medlet ignorans för hedersvåldet.
Feministiskt Initiativ skulle annars ha kunnat bildat en allians med Sverigedemokraterna som är intensiva motståndare till hedersvåld.
De som röstar på Sverigedemokraterna är oftast maktlösa unga män som drabbas av att invandrares hederskultur förbjuder invandrarkvinnorna att umgås med svenska män medan svenska kvinnor kan välja och vraka mellan svenska och invandrade män, ett privilegium som feministerna uppenbarligen vill slå vakt om.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-24, 13:10
Hur bekämpas hedervåldet bäst?
Inte genom att som Fi...bla bla bla bla bla bla bla bla bla.
Ok men hur?
:-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-01-24, 13:25
"Hur bekämpas hedervåldet bäst?"
Genom att man gör hederskulturer olagliga, #17 Nisse. De som låser in flickor och kvinnor kan sen straffas ut ur landet.
Alla människor med moderna västerländska värderingar borde kunna stödja den lösningen rakt uppochned.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-24, 13:32
Jag vill påminna er på FI om det berömda Martin Luther King-citatet om de goda människornas tystnad. Jag vill också påminna er på FI om den kurage som Bahareh Andersson, Sara Mohammad visar. Och som Fadime visade. Bara en liten påminnelse. Tack för
ordet.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-01-24, 13:37
Jag kan varmt rekommendera Julia Caesars artikel om hedersvåld.
Verkligen något för FI att läsa.
http://snaphanen.dk/2012/01/22/sondagskronika-ekon-fran-forntiden/
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-01-24, 13:40
Såvitt jag kan förstå artikeln så handlar den inte om att relativisera eller förneka hedersvåld utan snarare att uttrycka att alla former av våld kräver en analys utifrån sitt sammanhang. Vissa delar av analyserna kommer att likna varandra och andra vara unika på samma sätt som vissa åtgärder som följer av analyserna kommer att likna varandra medan andra behöver vara mer unikt riktade.
Det landets samlade rassar och jämställdister missar när det har fullt upp med att argumentera för hedersvåldets särart är att denna högst verkliga särart inte utesluter att även när en svensk man bankar, sparkar och stryper sin fru/flickvän/dotter till döds så kräver det en analys och efterföljande åtgärder utifrån den kulturella kontext som omger brottet. Då håller det inte att avfärda det med att det är en "familjedispyt", "fyllebråk" eller "Hon ramlade i trappan". Denna syn på mäns våld mot kvinnor i Sverige som inte faller under hedersvåldsdefinitionen är snarare en del av den kulturella kontext som dessa våldshandlingar bör analyseras utifrån. För de kvinnor som blir slagna, sparkade, trampade och bankade till döds är resultatet detsamma, oavsett om det handlar om en gärningsman vars kulturella kontext innebär att gå släktens ärenden eller en man vars kulturella kontext innebär att han anser sig ha rätt att med våld styra vem hans fru får prata med eller hur hon ska klä sig.
Eller för att parafrasera ett känt uttryck. Stirra inte bara på bjälken i någon annans öga utan att dra ut pinnen från ditt eget.
Permalänk | Anmäl
Max, 2012-01-24, 14:57
Här är det: "... hur vi vill att samhället konkret ska agera för att få ett slut på våldet i alla dess former". Genom att generalisera bort hedersvåldet och inkludera det i all sorts våld så har man i praktiken förnekat dess särart och fått det att försvinna.
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2012-01-24, 15:11
"Patriarkatet" som teori stinker "Vino Tinto" från 70-talet. För de som förespråkar detta med intention att göra sig gällande i samhället, kräver att vi de har mediamonopol i landet, som sänder budskapet trots att den stora majoriteten, 99% av medborgarna inte få det rent logiskt att gå ihop med tesen, ändå ska det vara gällande och skapa jobb till dessa annars "svårplacerade kulturarbetare" eller intellektuella med intellektuella tillkortakommande. Betänk att majoriteten av varje kvinna har en bror, en far eller en släkt som är man, tillräckligt för att skapa en egen kunskapsbank att basera sina slutsatser på, och inte genom en uppenbarade sanning ovanifrån, sade jag att det liknar religiösa dogmer?
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2012-01-24, 15:18
citat "Låt oss därför fokusera på hur vi vill att samhället konkret ska agera för att få ett slut på våldet"
Vad konkret har FI gjort hittils för att bekämpa hedersvåldet?
Vad konkret kommer FI genomföra i framtiden för att få slut hedersvåldet?
Är frågan oviktig för er?
Föredrar ni att samhället i allmänhet tar tag i frågan medans ni kan fundera på hur man kan kvotera in kvinnor i olika styrelser?
Permalänk | Anmäl
PerKQ, 2012-01-24, 15:23
#22 Max,
Jag tror inte att många håller med dig om att Bam Björling, Bahareh Andersson, Sara Mohammad m.fl. ingår i "...landets samlade rassar och jämställdister...". Men jag förstår att det var ett retoriskt trick för att sätta in alla som inte håller med F!:s kulturrelativistiska, verklighetsfrånvända och direkt skadliga beskrivning av hedersvåld i ett fack. Att stigmatisera sina debattmotståndare istället för att argumentera om sakfrågan.
Att avsluta med bibelcitatet om flisan och bjälken i ögat som går ut på att man inte ska döma andra, för att man själv är likadan summerar ditt inlägg bra. Jag anser till skillnad från dig att kulturer eller yttringar som tillåter hedersrelaterat våld är berättigade att kritiseras och dömas. Kulturer och handlingar som inte tillåter eller kraftigt reducerar den typen av våld och handlande är helt enkelt bättre för oss som tycker att alla människor har mänskliga rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Sture Svensson, 2012-01-24, 15:31
Om vi nu diskuterar mäns våld mot kvinnor i ett etno-kulturellt sammanhang så vore det intressant med en jämförelse mellan mängden våldsbrott invandrarmän begår mot svenska kvinnor och mängden våldsbrott svenska män begår mot invandrarkvinnor.
Vilket problem är egentligen störst och det som F! borde lägga mest krut på?
Om F! hade gjort hedersvåldsfrågan till sin fråga så hade man suttit i Riksdagen idag istället för Sverigedemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-24, 15:49
#26 Per R,
"Vad konkret har FI gjort hittils för att bekämpa hedersvåldet?
Vad konkret kommer FI genomföra i framtiden för att få slut hedersvåldet?"
Eftersom FI inte suttit i riksdagen och än mindre i regeringen så klandrar jag dem inte för att inte har gjort något. Men frågan är om det ens är någon idé att fråga företrädare för ett poltiskt parti vad de tänker göra åt ett problem som de inte ens vill prata om.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-01-24, 16:24
Ingenstans står det att läsa att våld faktisiskt kan drabba unga hetro killar.Men jag håller med er om att verkligenheten ibland är problematisk.Där är ni inte mycket till hjälp.Men det vet ni såklart.
Permalänk | Anmäl
Micael calmén, 2012-01-24, 16:22
Om jag förstått er rätt så är ni rädda för att svensk/Europeisk kultur ska anses som bättre och mer jämställd än andra kulturer? Men i sanning så är svensk kultur mer jämnställd och jämlik än många andra kulturer,det har ni såklart problem med.
Men åk ut lite i världen och se med egna ögon så får ni lite perspektiv på tillvaron.
I Egypten frågade en man mig varför kvinnorna i Sverige jobbar.
I Indien frågade en man på hotellet mig om föräldrarna i Sverige valde partners till våra barn..
I Oman jobbar inte många kvinnor ute bland folk.
Permalänk | Anmäl
Micael calmén, 2012-01-24, 16:36
Jag kan inte tolka F!:s artikel på något annat sätt än de insåg att de gjorde bort sig. Artikeln presenterar dock inget nytt från den föregående artikeln. Den göra samma fel:
1, Sammankopplar hedersvåld med skälen till ”svenskt” relationsvåld, detta trots att de skiljer sig åt. Detta ger att F! ignorerar en korrekt problembeskrivning och därmed en korrekt lösning.
2, F! fortsätter att ignorera att även vita heterosexuella män utsättas för relationsvåld samt missgynnas av myndigheter.
Förklaringen till punkt 1 och 2 är väldigt enkel. I F!:s världsbild beror allt ont på en grupp människor, vita heterosexuella män. En förklaringsmodell bygger på en icke vetenskaplig term: patriarkatet. Då de vill ha enkla lösningar väljer de helt enkelt att ignorera allt som säger emot deras teori.
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2012-01-24, 16:43
Att benämna hedersvåld som att det är samma sak som våld i nära relaitoner är det dummaste jag har hört. På ett logiskt plan stämmer det ju eftersom föräldrar och barn är väldigt nära släkt och att det ofta är övriga släktingar som med är inblandade.
Men det är inte så vi tänker oss om våld i nära relationer utan då tror man att det är Lasse som pucklar på Bettan en fredags kväll. Men så är det inte för någonstans har Lasse och Bettan valt varandra dock inte det destruktiva i förhållandet de lever i men på en vuxen nivå har de valt varandra och Bettan kan faktiskt lämna Lasse.
Men kan ett barn lämna sina föräldrar?? Vad har ett barn för rättigheter när föräldrarna de som ska beskydda henne vänder sig emot barnet? Ska man kalla det våld i nära relationer ska man inte kalla det barn misshandel för det är grov misshandel det handlar om att tvinga något till gifte innan de är 18 år, att förbjuda ett barn att lämna hemmet, att uttnyttja det som kökslav mm. Men FI backar ännu en gång och vågar inte kalla det vid sitt rätta namn utan blandar ihop det med våld mellan vuxna personer istället. Det är våld mot minderårig det handlar om ett mycket värre brott.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2012-01-24, 16:55
Män från kända "hederskulturländer" borde inte få uppehållstillstånd så lättvindigt. Minst 10 års kvalifikationstid och ett underskrivet kontrakt där man avsvär sig varje form av förtryck av kvinnor skulle avkrävas. Det måste bli ett slut på toleransen av invandrares kvinnoförtryck! Tråkigt nog så går det ut över invandrare som inte misshandlar sina kvinnor, men de har sig själva att skylla. Jag ser ingen debatt vare sig här eller på något annat ställe där män från "hederskulturerna" går samman och försvarar kvinnornas fri- och rättigheter. Den enda som törs ta strid om detta är Bahareh Andersson, som är en sällsynt modig och klarsynt människa. Medaljens framsida, skulle man kunna säga. På baksidan finns alla fega invandrarmän och F! med flera opportunister.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2012-01-24, 17:14
Oj vad krångligt det blev för F! Så oändligt mycket lättare att kritisera betydligt beskedligare olägenheter i den svenska inhemska kulturen. Artikeln är ynklig!
Det är kanske en av anledningarna till att Fi aldrig blev den succé som grundarna drömde om. Och alla de andra fega partierna fruktade.
Det finns företeelser i främmande kulturer som inte kan godtas i ett modernt västerländskt samhälle. Så enkelt och så svårt är det.
Permalänk | Anmäl
Kent Tore Olofsson, 2012-01-24, 18:04
Bo T #18
"Genom att man gör hederskulturer olagliga, #17 Nisse. De som låser in flickor och kvinnor kan sen straffas ut ur landet.
Alla människor med moderna västerländska värderingar borde kunna stödja den lösningen rakt uppochned".
Ok, vi ponerar att vi gör "hederkulturer" olagliga Bo!
Vilka är då hederskulturer? Namn?
Ska ALLA som ingår i dessa kulturer förbjudas i Sverige?
Ska man straffas för att man tillhör den speciella kulturen du nämner, Bo? Eller ska man straffas för att man låser in flickor och kvinnor?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-01-24, 18:16
Nisse: Hur svårt kan det vara?
En svensk som slår sin fru blir utfryst och bespottad.
En "hedersinvandrare" slår sin fru för att INTE bli bespottad.
Lösningen är så jävla enkel.
Stigmatisera ALLA hustrumisshandlare, försök inte "förstå" barbariska mönster i främmande kulturer. Bespotta dem som man bespottar svenskar som slår sina fruar.
Vill man inte gå ner på den nivån går det alldeles utmärkt att belysa fenomenet, hela tiden, tills poängen sjunker in. Bortförklara inte, behandla dem som ni behandlar SD:are så ska du se att förändringen kommer förr eller senare.
På nåt lustigt sätt tror jag dock att jag mässar inflr döva öron, vänstern skulle aldrig kritisera en invandrare.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-01-24, 18:45
Hedersvåld var en ytterligt marginell företeelse när jag var ung.
Ökningen sedan den tiden beror enbart på import. Begränsar vi importen så begränsar vi hedersvåldet. Det är så självklart så att det knappt får skrivas.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-01-24, 19:36
FI försöker snärja in sig i en diskussion kring att allt våld beror på individer, och eventuella maktstrukturer som inte har med kulturella särdrag att göra.
Men så är det inte och FI har noll koll på verkligheten. Åk utanför Sveriges gränser, och gärna söderut. Det räcker att passera Öresundsbron, men fortsätt till Grekland, så kommer ni att märka att grabbarna där förutsätter att tjejerna ska passa upp. Ta båten över till länder söderut och plötsligt är alla kvinnor övervakade som om alla män jobbade för KGB eller Stasi.
Begreppet "Mind Control" får plötsligt ett ansikte och av någon outgrundlig anledning reflekteras mannens heder i hur kvinnan uppfattas av andra. Har själv svårt att fatta hur de tänker (eller inte...), men så är det, och detta får nog FI också inse, hur obegripligt det än kan vara.
Utanför Sveriges gränser är gräset inte grönare.
Permalänk | Anmäl
GB, 2012-01-24, 20:06
#40
Åke
Hedersförtryck handlar inte bara om att vuxna män slår vuxna kvinnor utan om hur deras döttrar blir behandlade alltså barn!! Där är många gånger kvinnorna precis lika aktiva som vad barnen är. Läs Fosterland av Dilsa Demirbag-Steen så förstår du. Barn är helt utlämnade till vuxna människor det är inte andra vuxna.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2012-01-24, 20:30
som vad männen är ska det stå
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2012-01-24, 20:31
Det var en torftig pudel.
Det är en väldig massa luddigheter i artikeln, men som jag förstår den så kokar argumentet ner till följande citat:
"Vi vet att våld som utförs i hederns namn existerar. Kvinnor och hbt-personer världen över är utsatta för patriarkalt våld i olika former och det oavsett om vi kallar det våld i nära relationer, våld i samkönade relationer eller våld och förtryck i hederns namn."
Med andra ord: Feministiskt Initiativ erkänner att några av dom som drabbas av "patriarkalt våld" också gör det inom ramen för en hederskultur, men dom tror att alla som drabbas av våld gör det på grund av patriarkala strukturer snarare än hederskultur per se.
Feministiskt Initiativ vägrar alltså fortfarande erkänna att så kallad hederskultur är en direkt anledning till många av dom tragiska övergrepp vi sett på senare år mot män och kvinnor från vissa invandrargrupper.
FI:s trovärdighet bygger till stor del på att folk köper deras genusteori om en global patriarkal "struktur" som kan förklara all ondska i världen. När nu verkligheten inte stämmer med FI:s spekulationer så väljer alltså partiföreträdarna att stoppa huvudet i sanden istället för att revidera teorin.
Det är ynkligt.
Permalänk | Anmäl
u_18627, 2012-01-24, 21:12
#41 Robert Pettersson skriver "Begränsar vi importen så begränsar vi hedersvåldet". Nej Robert, vi minskar hedersvåldet i Sverige, och det är ju bra det men det krävs ett arbete på många fronter, inte minst internationellt. Det är ett bra första steg att vi alla i Sverige säger "hit men inte längre". Vi har inte arbetat i årtionden på att förbättra det mellanmänskliga samspelet för att låta "hederskulturerna" lägga det i spillror. Tvärtom, vi säger nej i Sverige, sedan i hela Europa och sedan i världen. Man får äta elefanten i portioner, men det är dags att visa var skåpet ska stå. Tyvärr är inte "hederskulturen" bara omhuldat av männen, utan även av de kvinnor som är uppfödda med systemet. Det har blivit ytterligare en slöja att gömma sig bakom. Att slippa ta ställning är lika bekvämt för kvinnorna som för männen.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2012-01-24, 21:47
Viktig poäng Jan, kvinnor är en del av hederskulturs mekanismen, därför oviljan av FI att se kvinnan som delansvarig i ett förtryckarsystem, det är dåligt för retoriken hemma men tyvärr sant.
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2012-01-24, 22:07
#43 Maria: Naturligtvis! Kvinnor, barn, män, systrar, bröder... Allt hedersförtryck är lika förkastligt men jag skrev inlägget från mobilen så jag försökte hålla inlägget kort. Kan vi inte bara göra som vanligt och anta att jag i min främlingsfientliga värld menar "alla invandrare" och inte fastna på enstaka ord?
Gott så, vad gör vi åt saken?
Jag har föreslagit en lösning, stigmatisering.
Man kan ha synpunkter på om ännu fler konflikter är en lösning men vad är alternativet? Att inte göra nånting medan människor förtrycks eller mördas? Feminister och vänster har haft åsiktsmonopol i tre sekel och ingenting har förändrats till det bättre. Inte förrän invandrarkvinnorna började höja rösten började det hända nåt konkret, nu tävlar alla om att hoppa på tåget men väldigt få lösningar presenteras. Är pursvensken verkligen så feg?
Med min metod försvinner inte problemet helt men det är en bit på vägen. Om man högt och tydligt från alla håll (ja, även den svenska genusmegafonen) deklarerar att detta inte är okej så kanske de drabbade får lite kraft att försöka ta sig ur mardrömmen, kanske t o m att göra en anmälan? Då löses problemet på samma sätt som när svenska ynkryggar misshandlar de svagare, det blir en rättslig fråga. Idag tror jag ytterst få av de drabbade känner att de har samhällets verkliga stöd och därmed fortsätter att finna sig i sin situation. Hur länge ska vi vänta?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-01-24, 22:28
#23 Kristian Grönkvist
"I Sverige är inte "bankandet av kvinnor" kulturellt godkänt och alltid kriminellt, i andra kulturer är det inte riktigt så. Har Du problem med verkligheten...?"
Det finns inget juridiskt begrepp som heter "kulturellt godkänt". Det enda relevanta är vad som är kriminellt. I Sverige är "bankandet av kvinnor" ALLTID kriminellt och det behövs inga nya lagar av den sort Bo T. föreslår - "förbjuda hederskultur". Ett löjligt förslag eftersom det är lätt att inse att kultur inte går att kriminalisera.
Lagarna finns på plats och det enda som behövs är att efterleva dem. Vilka problem man har med bristande jämställdhet i andra länder är ingenting svenska politiker har något signifikant ansvar för.
Andra förslag jag hört är att förbjuda tvångsäktenskap. Givetvis en lovvärd tanke, men hur ska den praktiskt genomföras? Hur kriminaliserar man grupptryck?
Allt som är önskvärt är tyvärr inte praktiskt möjligt att genomföra.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2012-01-24, 22:32
#41 Robert Pettersson:
"Hedersvåld var en ytterligt marginell företeelse när jag var ung.
Ökningen sedan den tiden beror enbart på import. Begränsar vi importen så begränsar vi hedersvåldet. Det är så självklart så att det knappt får skrivas."
Ursäkta, men det är invandrarflickor och inga andra som drabbas av hedervåldet. På vilket sätt skulle det hjälpa dem att de inte får komma till Sverige? Tror du att de skulle slippa hederskulturen om de bodde kvar i sitt hemland?
Det som händer är att ett problem som finns på andra platser i världen kommer till Sverige tillsammans med några av de människor som kommer hit. Det är ju oundvikligt. Men eftersom dessa människor nu bor här i samhället med oss så har vi ju makt och möjlighet att hjälpa dem.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2012-01-24, 22:41
Här skåpas de tre Fi-arna ut i 47 kommentarer. Var finns de kanske 25.000 personer som röstade på Fi? Någon borde väl läsa Newsmill!
Permalänk | Anmäl
Gösta Oscarsson, 2012-01-24, 22:41
#50 Per L,
Inte som ett svar på ditt inlägg men du har fel i påståendet att "Ursäkta, men det är invandrarflickor och inga andra som drabbas av hedervåldet. " eftersom det också drabbar pojkar.
Permalänk | Anmäl
Sture Svensson, 2012-01-24, 22:52
"Eller ska man straffas för att man låser in flickor och kvinnor?"
#39 Nisse. Naturligtvis måste lagtexten formuleras så att det är gärningar som ska bedömas men udden behöver riktas mot människor från länder med hederskulturer istället för den omvänt rasistiska övertolerans som gäller idag.
Samma sak behöver göras med den internationella brottsligheten i stort. Det ska vara så dyrt och plågsamt att komma till Sverige och begå brott att de kriminella väljer att inte komma hit alls.
Dessutom krävs genomgripande förändringar av migrationspolitiken förstås men den frågan avhandlas på andra ställen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-25, 08:08
Detta stämmer säkert inte och är en rejäl överdrift men känslan jag får av debatten är att:
- på ena sidan har vi kvinnorättskämpar och svenska hjältar som Bahareh , Sara m.fl. medan vi på den andra sidan har hederskulturen tillsammans med F!??
va??
Permalänk | Anmäl
Kent S, 2012-01-25, 10:55
Bo T #53
"Naturligtvis måste lagtexten formuleras så att det är gärningar som ska bedömas"
Det låter nästan som det Fi säger... ;-)
Kanke just så man menar i Fi!? :-/
Rikta udden mot människor från vissa länder, säger du....vilka länder.....och hur riktar man udden i lagtext mot människor från vissa länder? Man kan väl inte utfärda ett hårdare straff för någon från ett visst land som låser in sin dotter, än för en svensk som gör detsamma?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-01-25, 10:55
Åke #40
"Stigmatisera ALLA hustrumisshandlare, försök inte "förstå" barbariska mönster i främmande kulturer. Bespotta dem som man bespottar svenskar som slår sina fruar".
Du verkar också vara inne på att ALLA ska behandlas utefter sin gärning...inte utefter sin nationalitet eller religion eller annan grupptillhörighet.
Snubblande likt Fi snacket, egentligen.
I övrigt Åke...jag är inte vänster. :-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-01-25, 11:15
Grattis artikelförfattare till 2012 års första pudel/juholtare på Newsmill!
Egentligen borde man hedra Fadimes minne genom att ignorera denna artikel, men here goes:
Vi har ännu inte nått full jämställdhet i Sverige - vi vet. Det finns fortfarande löneskillnader, ojämställt uttag av föräldraledighet, för få kvinnor i bolagsstyrelser m.m. Med det sagt - försök hitta ETT enda land på planeten - utanför Norden - som slår oss när det gäller jämställdhet. Förra terminen förklarade jag konceptet "pappaledighet" för ett par kvinnliga, tyska Erasmus-studenter, varpå de förvånat frågade om "the father is home with the child for several months!?"
När man läser FI:s två artiklar i detta ämne tillsammans, så slås jag av vilken överteoretiserande semantik-onani FI ägnar sig åt. Har själv snart gått färdigt en lång akademisk utbildning, och samtidigt jobbat extra i en av Sveriges mest brutala förorter.
Kontrasten kan inte bli tydligare: Vi har en akademisk "verklighet"/bubbla där FI leviterar i Stockholms innerstad & universitetsmiljöer. Sedan har vi en brutal macho-verklighet i Sveriges s.k. utanförskapsområden, med etniska och religiösa enklaver. I dessa enklaver praktiseras könsapartheid - man ser aldrig muslimska kvinnor i affären jag arbetar i efter kl 18.00. Har pratat med kunder/arbetskamrater i området med chilenskt, assyriskt och iranskt ursprung som röstar på SD (!) Om man inte fattar att det är en varningsklocka - och ett underkännande av svensk invandringspolitik - är man både blind, döv och stum.
Utanförskapsområdena (dvs våra ghetton) var 1990 tre till antalet. 2004 hade de vuxit till 157 st. I den takten hundrafaldigas (!) antalet utanförskapsområden till ca 300 på drygt en generation (25-30) år. Källa från 2006: http://www.dn.se/debatt/allt-fler-far-det-allt-samre-i-utsatta-bostadsom...
Ett konkret förslag till FI (samt övriga politiker & journalister):
Lägg ihop era genusböcker och laptops ETT år. Flytta till (eller åtminstone arbeta i) valfritt miljonprogram. Sätt era barn i den kommunala skolan där, eller ännu hellre i en skattefinansierad religiös "fri"-skola, som ersatt den kommunala skolan som tvingats stänga pga bristande elevunderlag. Nu befinner du dig i en trappuppgång där kanske tio av 200 personer har svenskt ursprung. Dessa tio får antingen hyran betald av socialen, eller har ännu inte råd att fly från ghettot.
Dina övriga grannar är hänvisade till fem typer av jobb (dvs de som inte vägrar lära sig svenska och istället fokuserar på barnafödande, med gratis hyra/SFI/försörjningsstöd/barnbidrag m.m. - Ni vet de där "offren" som aldrig missar ett tillfälle att kritisera sitt nya hemland, kort sagt de som i FI:s värld utsätts för "strukturell diskriminering"): Taxichaffis, pizzabagare, kvartersbutiksbiträde, städjobb, samt vägning av bajsblöjor på valfritt privatiserat äldreboende. För kvinnor gäller givetvis bara de två senare jobben - gud förbjude att muslimska kvinnor skulle röra sig ute i samhället och träffa allmänheten.
Vill du gå ut med hunden, eller ta en joggingtur en varm sommarkväll? Det kan du glömma. Kvällstid befinner du dig under belägring på Balkans/mellanösterns bakgårdar, där ungdomsgäng - nästan alltid beväpnade med kamphundar, knivar och skjutvapen - terroriserar såväl invandrare som "infödda svenskar" - för att inte tala om våra tre blåljusmyndigheter, som hånas, utsätts för stenkastning m.m. (Minns Josefssons reportage från Göteborg i Uppdrag Granskning i höstas).
Om FI (m.fl) bodde ETT år i denna miljö kan jag nästan garantera två saker: 1. De skulle först se till att kvinnor i förorten fick samma livsmöjligheter som de själva (och andra "infödda" kvinnor i Sverige). 2. I fortsättningen se till så att de som får PUT i Sverige antingen har flyktingstatus (idag 5 - 10 % av all invandring), eller kan försörja sig själva/av släkten - dvs inte passiviseras i en förort.
Sedan kan vi alla ta tag i hästjobbet att skapa en VERKLIG integration - dvs inte en teoretisk sådan - av de som befinner sig i förorten. Med nuvarande politik håller vi på att skapa en ny underklass i Sverige, med ett medeltida kvinnoförtryck. Strutsmentaliteten hos etablerade partier leder till att vi cementerar människor i ett livslångt utanförskap.
I synnerhet FI och Vänstern (samt div. ledarskribenter) eldar på denna utveckling genom att brännmärka alla som vill diskutera dessa högst verkliga problem som rasister, islamofober och/eller SD-anhängare. Om det är något som är verklig rasism, så är det att fylla på med invandrare i förorter som redan befinner sig i fritt fall - samtidigt som ungdomsarbetslösheten ligger mellan 20 - 25 %. Människor utan (svenskt) språk, arbete, och kontakt med det svenska samhället, är ett recept för katastrof i förorten, i synnerhet för kvinnor och barn som tvingas växa upp i en medeltida macho-kultur.
Permalänk | Anmäl
Ola Hj, 2012-01-25, 13:02
#61 Dragan Maximovic,
"om man kallar sig "Feminist" så har man ALLTID en dold agenda och massor av åsikter om hur andra lever oavsett om de valt själva!
/... / nåt som handlar om hat och förakt för andra människor."
Det ovan citerade inlägget föregås och framför allt efterföljes med just förakt. Detta gör det ovan citerade inlägget helt poänglöst.
Debattartikeln har dessutom fått sådant begåvat motstånd (som de förstås inte besvarar) så att det är helt onödigt att fingranska bilderna på artikelförfattarna på det sättet som du gör.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-01-25, 16:49
F! hävdar i sin artikel på Newsmil att :
Att härleda våld ur ”kulturer” anser vi i den offentliga debatten har bidragit till en bild av Sverige som jämställt och jämlikt medan ”andra kulturer” i generaliserande drag beskrivits som alltigenom patriarkala.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/24/feministiskt-initiativ-vi-f-rn...
Det stämmer, Skandinavien och Kanada leder toppen av jämställdhetslistan i världen och halva världens flickor fostras och kontrolleras under uppväxten av ett system av oskuldsterror vilket är redan bortglömt i demokratier sedan 60- talet. Ingen svensk, finsk, tysk eller rysk tjej måste visa upp den blodfläckade lakan på bröllopsnatten. Att inte se kulturens betydelse är lika med att bidra till att bevara olika kulturspecifika våldsfenomen, som könsstympning, hedersmord, tvångsgifte, hemgiftsmord eller det metodiska dödandet av flickfoster som pågår i Asien...etc. Kulturer som helheter kan vara lika fina men definitivt inte som delkulturer i ett jämställdheteskontext, där är de radikalt olika. En kultur vars system arbetar officiellt för och satsar milliarder på jämställdhet är bättre än en annan som metodiskt motarbetar och även i lagen förbjuder jämställdhet. Är det svårt att se??
Vill bara poängtera om nöden som kräver att jag tydliggör och förklara att ännu idag hamnar många personer från olika minoriteter, inte bara migranter, i mycket svåra valsituationer. Det beskrivs vanligtvis på ett diffust sätt som att ”barn hamnar mellan olika kulturer”. Genom argumentationen att man inte skall vara ”konfrontativ” eller ”lägga sig i andras kulturer” väljer många politiker och feminister(!) att avstå från obekväma diskussioner om brott mot mänskliga rättigheter i kulturers namn. På så sätt konserveras de förtryckande traditionerna. Genom att låta destruktiva värdegrundkonflikter växa sig starka bidrar samhället också till invandrarfientlighet och nationalistiska yttringar.
Jag och mina medkämpar säger ja till mångkultur och nej till ”mångkulturella” mänskliga rättigheter. Vi anser att alla individer i alla kulturer skall ha lika rättigheter och tänker arbeta för att avskaffa förtryck och våld i hederns namn.
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2012-01-25, 18:00
Nisse: Jag har ändrat min syn på dig, tror inte heller att du är vänster. Asperger ligger nog närmare till hands? :-)
Har läst många av dina inlägg och den röda tråden är uteslutande "hur ska det gå till?". Det finns naturligtvis aldrig nån universallösning som passar alla, ändå gräver du fram undantagsfallet och använder det som argument för att förkasta helheten. Du har väl hört klyschan om att göra omelett utan att knäcka några ägg? I mina ögon är passivitet inför andras lidande pga överdriven omtanke skadligt och jag har tyvärr insett att inte alla resonerar likadant.
Det är lätt att slå sönder andras teorier men mycket svårare att komma med en egen idé.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-01-25, 18:39
74 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
FI vill förtydliga och understryka att de VET att våld som utförs i hederns namn existerar.
Bra där.
Själv har jag har aldrig inbillat mig att FI förnekar hedersvåldets existens.
Däremot att FI konstant förtiger det.
Av feghet inför att stöta sig med mångkulturen.
Och det är i stort sett samma sak = ynkedom.
http://soldatmamma.blogspot.com
"Men att härleda våld ur ”kulturer” anser vi i den offentliga debatten har bidragit till en bild av Sverige som jämställt och jämlikt medan ”andra kulturer” i generaliserande drag beskrivits som alltigenom patriarkala."
Det är väl ingen felaktig bild? Sverige är ju mer jämställt och jämlikt än nästan alla andra kulturer?
"Våldet hör ihop med maktstrukturer som ger människor olika förutsättningar utifrån bland annat kön, sexualitet, ålder, hudfärg, etnicitet, funktionsförmåga, klasstillhörighet och medborgarskap."
I Sverige finns enligt ungdomsstyrelsen 70 000 personer som kvalificerar att även "kulturell tillhörighet" och "religion" borde vara med i er lilla uppräkning ovan.
Nä, nu får ni göra en pudel snabbt om ni ska rädda detta.
#1 Carina Nordén Åkerlund – Kommentar: ”Däremot att FI konstant förtiger det.”
Precis! Ditt inlägg är både komplett och på alla sätt medmänskligt adekvat beskrivning över FI:s roll när hedersvåld har debatterats.
Jag anser att den passivitet som FI har visat är helt inhuman i ett upplyst samhälle som påtalar vikten av jämställdhet och rättvisa. Det borde vara precis tvärtom att FI:s måltavla nummer 1 att protestera mot heter ”hedersrelaterat våld”.
Alla kvinnor är inte välkomna i feministernas finrum.
Detta har jag skrivit om förra gången hedersbegreppet diskuterades.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/09/feministerna-l-mnar-utsatta-kv...
"icke-vita ungdomar", vad är det för uttryck? Berätta, vilken färg har dessa icke-vita ungdomar, och är det färgens fel att de är utsatta? Eller är det möjligtvis en omskrivning för hederskultursdrabbade ungdomar, men FI klarar inte av att ta ordet "hederskultur" i munnen om det inte handlar om att förneka det i ett och samma andetag.
FI har på sitt samvete en onödig och smärtsam försening i utvecklingen i samhället angående om hur vi handkas och skall handkas dessa sociala fenomen i framtiden, utan att relativisera det mörkaste vi människor kan göra sig skyldiga till, nämligen våld på sina närmaste för en uppfattning ärvt genom kultur och religion.
Nu är det dags att vi växer och utvecklas som människor...utan bortförklaringen och förståelse av våld som en politisk eller religiös alibi kan ge. Skäms FI!
Om man vill ha en illustration av varför SD trots mediamobbing är Sveriges fjärde största parti, medans det oklanderligt pk F! har någon promille av den röstberättigade befolkningens förtroende, så blir det inte tydligare än så här. Sådant här verklighetsfrämmande, kulturrelativistiskt snömos kan bara komma från blåögda humaniorastudenter som knappt satt sin fot i ett miljonprogramsområde, än mindre har någon egen erfarenhet av hedersförtryck.
#5 Christofer Catilan,
Helt rätt!
Hederskulturen är den absolut lägsta formen av brist på jämnställdhet. Fi bör börja där och sedan arbeta sig uppåt. I stf att låtsas att hedersbegreppet är ett begrepp som också omfattar det svenska i jmf oerhört jämlika samhället.
Fi tvår sina händer för att driva Schymans tanke om att alla män är talibaner. Ynkligt.
Mitt intryck av artikeln är att ni relativiserar hedersvåldet när ni jämför det med småsaker som nonchalant bemötande vid olika "livssituationer". Hur dessa situationer konkret ser ut är väl högst relevant för att man ska kunna avgöra om det ska bemötas med allvar eller inte. Men konkretion verkar inte vara FI:s starka sida.
Borde inte FI även ta upp dem som utsätts för mest våld i samhället?
Eller är det ovidkommande på grund av genuppsättningen?
Eller får de skylla sig själva eftersom samma kön oftast är förövare?
Även hedervåldet drabbar män, män som förälskar sig i fel kvinna, med fatala konsekvenser.
Öppna upp och se människan!
Det är i alla fall ärligt att erkänna att man medvetet ignorerar hedersvåldet eftersom det utövas av invandrare och att kampen för att ta makten kräver att det är män med makt som ska angripas, enligt de egna vanföreställningarna då alla svenska män medan alla invandrade män är maktlösa offer som ska skyddas.
Målet makten helgar alltså medlet ignorans för hedersvåldet.
Feministiskt Initiativ skulle annars ha kunnat bildat en allians med Sverigedemokraterna som är intensiva motståndare till hedersvåld.
De som röstar på Sverigedemokraterna är oftast maktlösa unga män som drabbas av att invandrares hederskultur förbjuder invandrarkvinnorna att umgås med svenska män medan svenska kvinnor kan välja och vraka mellan svenska och invandrade män, ett privilegium som feministerna uppenbarligen vill slå vakt om.
Hur bekämpas hedervåldet bäst?
Inte genom att som Fi...bla bla bla bla bla bla bla bla bla.
Ok men hur?
:-)
"Hur bekämpas hedervåldet bäst?"
Genom att man gör hederskulturer olagliga, #17 Nisse. De som låser in flickor och kvinnor kan sen straffas ut ur landet.
Alla människor med moderna västerländska värderingar borde kunna stödja den lösningen rakt uppochned.
Jag vill påminna er på FI om det berömda Martin Luther King-citatet om de goda människornas tystnad. Jag vill också påminna er på FI om den kurage som Bahareh Andersson, Sara Mohammad visar. Och som Fadime visade. Bara en liten påminnelse. Tack för
ordet.
Jag kan varmt rekommendera Julia Caesars artikel om hedersvåld.
Verkligen något för FI att läsa.
http://snaphanen.dk/2012/01/22/sondagskronika-ekon-fran-forntiden/
Såvitt jag kan förstå artikeln så handlar den inte om att relativisera eller förneka hedersvåld utan snarare att uttrycka att alla former av våld kräver en analys utifrån sitt sammanhang. Vissa delar av analyserna kommer att likna varandra och andra vara unika på samma sätt som vissa åtgärder som följer av analyserna kommer att likna varandra medan andra behöver vara mer unikt riktade.
Det landets samlade rassar och jämställdister missar när det har fullt upp med att argumentera för hedersvåldets särart är att denna högst verkliga särart inte utesluter att även när en svensk man bankar, sparkar och stryper sin fru/flickvän/dotter till döds så kräver det en analys och efterföljande åtgärder utifrån den kulturella kontext som omger brottet. Då håller det inte att avfärda det med att det är en "familjedispyt", "fyllebråk" eller "Hon ramlade i trappan". Denna syn på mäns våld mot kvinnor i Sverige som inte faller under hedersvåldsdefinitionen är snarare en del av den kulturella kontext som dessa våldshandlingar bör analyseras utifrån. För de kvinnor som blir slagna, sparkade, trampade och bankade till döds är resultatet detsamma, oavsett om det handlar om en gärningsman vars kulturella kontext innebär att gå släktens ärenden eller en man vars kulturella kontext innebär att han anser sig ha rätt att med våld styra vem hans fru får prata med eller hur hon ska klä sig.
Eller för att parafrasera ett känt uttryck. Stirra inte bara på bjälken i någon annans öga utan att dra ut pinnen från ditt eget.
Här är det: "... hur vi vill att samhället konkret ska agera för att få ett slut på våldet i alla dess former". Genom att generalisera bort hedersvåldet och inkludera det i all sorts våld så har man i praktiken förnekat dess särart och fått det att försvinna.
"Patriarkatet" som teori stinker "Vino Tinto" från 70-talet. För de som förespråkar detta med intention att göra sig gällande i samhället, kräver att vi de har mediamonopol i landet, som sänder budskapet trots att den stora majoriteten, 99% av medborgarna inte få det rent logiskt att gå ihop med tesen, ändå ska det vara gällande och skapa jobb till dessa annars "svårplacerade kulturarbetare" eller intellektuella med intellektuella tillkortakommande. Betänk att majoriteten av varje kvinna har en bror, en far eller en släkt som är man, tillräckligt för att skapa en egen kunskapsbank att basera sina slutsatser på, och inte genom en uppenbarade sanning ovanifrån, sade jag att det liknar religiösa dogmer?
citat "Låt oss därför fokusera på hur vi vill att samhället konkret ska agera för att få ett slut på våldet"
Vad konkret har FI gjort hittils för att bekämpa hedersvåldet?
Vad konkret kommer FI genomföra i framtiden för att få slut hedersvåldet?
Är frågan oviktig för er?
Föredrar ni att samhället i allmänhet tar tag i frågan medans ni kan fundera på hur man kan kvotera in kvinnor i olika styrelser?
#22 Max,
Jag tror inte att många håller med dig om att Bam Björling, Bahareh Andersson, Sara Mohammad m.fl. ingår i "...landets samlade rassar och jämställdister...". Men jag förstår att det var ett retoriskt trick för att sätta in alla som inte håller med F!:s kulturrelativistiska, verklighetsfrånvända och direkt skadliga beskrivning av hedersvåld i ett fack. Att stigmatisera sina debattmotståndare istället för att argumentera om sakfrågan.
Att avsluta med bibelcitatet om flisan och bjälken i ögat som går ut på att man inte ska döma andra, för att man själv är likadan summerar ditt inlägg bra. Jag anser till skillnad från dig att kulturer eller yttringar som tillåter hedersrelaterat våld är berättigade att kritiseras och dömas. Kulturer och handlingar som inte tillåter eller kraftigt reducerar den typen av våld och handlande är helt enkelt bättre för oss som tycker att alla människor har mänskliga rättigheter.
Om vi nu diskuterar mäns våld mot kvinnor i ett etno-kulturellt sammanhang så vore det intressant med en jämförelse mellan mängden våldsbrott invandrarmän begår mot svenska kvinnor och mängden våldsbrott svenska män begår mot invandrarkvinnor.
Vilket problem är egentligen störst och det som F! borde lägga mest krut på?
Om F! hade gjort hedersvåldsfrågan till sin fråga så hade man suttit i Riksdagen idag istället för Sverigedemokraterna.
#26 Per R,
"Vad konkret har FI gjort hittils för att bekämpa hedersvåldet?
Vad konkret kommer FI genomföra i framtiden för att få slut hedersvåldet?"
Eftersom FI inte suttit i riksdagen och än mindre i regeringen så klandrar jag dem inte för att inte har gjort något. Men frågan är om det ens är någon idé att fråga företrädare för ett poltiskt parti vad de tänker göra åt ett problem som de inte ens vill prata om.
Ingenstans står det att läsa att våld faktisiskt kan drabba unga hetro killar.Men jag håller med er om att verkligenheten ibland är problematisk.Där är ni inte mycket till hjälp.Men det vet ni såklart.
Om jag förstått er rätt så är ni rädda för att svensk/Europeisk kultur ska anses som bättre och mer jämställd än andra kulturer? Men i sanning så är svensk kultur mer jämnställd och jämlik än många andra kulturer,det har ni såklart problem med.
Men åk ut lite i världen och se med egna ögon så får ni lite perspektiv på tillvaron.
I Egypten frågade en man mig varför kvinnorna i Sverige jobbar.
I Indien frågade en man på hotellet mig om föräldrarna i Sverige valde partners till våra barn..
I Oman jobbar inte många kvinnor ute bland folk.
Jag kan inte tolka F!:s artikel på något annat sätt än de insåg att de gjorde bort sig. Artikeln presenterar dock inget nytt från den föregående artikeln. Den göra samma fel:
1, Sammankopplar hedersvåld med skälen till ”svenskt” relationsvåld, detta trots att de skiljer sig åt. Detta ger att F! ignorerar en korrekt problembeskrivning och därmed en korrekt lösning.
2, F! fortsätter att ignorera att även vita heterosexuella män utsättas för relationsvåld samt missgynnas av myndigheter.
Förklaringen till punkt 1 och 2 är väldigt enkel. I F!:s världsbild beror allt ont på en grupp människor, vita heterosexuella män. En förklaringsmodell bygger på en icke vetenskaplig term: patriarkatet. Då de vill ha enkla lösningar väljer de helt enkelt att ignorera allt som säger emot deras teori.
Att benämna hedersvåld som att det är samma sak som våld i nära relaitoner är det dummaste jag har hört. På ett logiskt plan stämmer det ju eftersom föräldrar och barn är väldigt nära släkt och att det ofta är övriga släktingar som med är inblandade.
Men det är inte så vi tänker oss om våld i nära relationer utan då tror man att det är Lasse som pucklar på Bettan en fredags kväll. Men så är det inte för någonstans har Lasse och Bettan valt varandra dock inte det destruktiva i förhållandet de lever i men på en vuxen nivå har de valt varandra och Bettan kan faktiskt lämna Lasse.
Men kan ett barn lämna sina föräldrar?? Vad har ett barn för rättigheter när föräldrarna de som ska beskydda henne vänder sig emot barnet? Ska man kalla det våld i nära relationer ska man inte kalla det barn misshandel för det är grov misshandel det handlar om att tvinga något till gifte innan de är 18 år, att förbjuda ett barn att lämna hemmet, att uttnyttja det som kökslav mm. Men FI backar ännu en gång och vågar inte kalla det vid sitt rätta namn utan blandar ihop det med våld mellan vuxna personer istället. Det är våld mot minderårig det handlar om ett mycket värre brott.
Män från kända "hederskulturländer" borde inte få uppehållstillstånd så lättvindigt. Minst 10 års kvalifikationstid och ett underskrivet kontrakt där man avsvär sig varje form av förtryck av kvinnor skulle avkrävas. Det måste bli ett slut på toleransen av invandrares kvinnoförtryck! Tråkigt nog så går det ut över invandrare som inte misshandlar sina kvinnor, men de har sig själva att skylla. Jag ser ingen debatt vare sig här eller på något annat ställe där män från "hederskulturerna" går samman och försvarar kvinnornas fri- och rättigheter. Den enda som törs ta strid om detta är Bahareh Andersson, som är en sällsynt modig och klarsynt människa. Medaljens framsida, skulle man kunna säga. På baksidan finns alla fega invandrarmän och F! med flera opportunister.
Oj vad krångligt det blev för F! Så oändligt mycket lättare att kritisera betydligt beskedligare olägenheter i den svenska inhemska kulturen. Artikeln är ynklig!
Det är kanske en av anledningarna till att Fi aldrig blev den succé som grundarna drömde om. Och alla de andra fega partierna fruktade.
Det finns företeelser i främmande kulturer som inte kan godtas i ett modernt västerländskt samhälle. Så enkelt och så svårt är det.
Bo T #18
"Genom att man gör hederskulturer olagliga, #17 Nisse. De som låser in flickor och kvinnor kan sen straffas ut ur landet.
Alla människor med moderna västerländska värderingar borde kunna stödja den lösningen rakt uppochned".
Ok, vi ponerar att vi gör "hederkulturer" olagliga Bo!
Vilka är då hederskulturer? Namn?
Ska ALLA som ingår i dessa kulturer förbjudas i Sverige?
Ska man straffas för att man tillhör den speciella kulturen du nämner, Bo? Eller ska man straffas för att man låser in flickor och kvinnor?
Nisse: Hur svårt kan det vara?
En svensk som slår sin fru blir utfryst och bespottad.
En "hedersinvandrare" slår sin fru för att INTE bli bespottad.
Lösningen är så jävla enkel.
Stigmatisera ALLA hustrumisshandlare, försök inte "förstå" barbariska mönster i främmande kulturer. Bespotta dem som man bespottar svenskar som slår sina fruar.
Vill man inte gå ner på den nivån går det alldeles utmärkt att belysa fenomenet, hela tiden, tills poängen sjunker in. Bortförklara inte, behandla dem som ni behandlar SD:are så ska du se att förändringen kommer förr eller senare.
På nåt lustigt sätt tror jag dock att jag mässar inflr döva öron, vänstern skulle aldrig kritisera en invandrare.
Hedersvåld var en ytterligt marginell företeelse när jag var ung.
Ökningen sedan den tiden beror enbart på import. Begränsar vi importen så begränsar vi hedersvåldet. Det är så självklart så att det knappt får skrivas.
FI försöker snärja in sig i en diskussion kring att allt våld beror på individer, och eventuella maktstrukturer som inte har med kulturella särdrag att göra.
Men så är det inte och FI har noll koll på verkligheten. Åk utanför Sveriges gränser, och gärna söderut. Det räcker att passera Öresundsbron, men fortsätt till Grekland, så kommer ni att märka att grabbarna där förutsätter att tjejerna ska passa upp. Ta båten över till länder söderut och plötsligt är alla kvinnor övervakade som om alla män jobbade för KGB eller Stasi.
Begreppet "Mind Control" får plötsligt ett ansikte och av någon outgrundlig anledning reflekteras mannens heder i hur kvinnan uppfattas av andra. Har själv svårt att fatta hur de tänker (eller inte...), men så är det, och detta får nog FI också inse, hur obegripligt det än kan vara.
Utanför Sveriges gränser är gräset inte grönare.
#40
Åke
Hedersförtryck handlar inte bara om att vuxna män slår vuxna kvinnor utan om hur deras döttrar blir behandlade alltså barn!! Där är många gånger kvinnorna precis lika aktiva som vad barnen är. Läs Fosterland av Dilsa Demirbag-Steen så förstår du. Barn är helt utlämnade till vuxna människor det är inte andra vuxna.
som vad männen är ska det stå
Det var en torftig pudel.
Det är en väldig massa luddigheter i artikeln, men som jag förstår den så kokar argumentet ner till följande citat:
"Vi vet att våld som utförs i hederns namn existerar. Kvinnor och hbt-personer världen över är utsatta för patriarkalt våld i olika former och det oavsett om vi kallar det våld i nära relationer, våld i samkönade relationer eller våld och förtryck i hederns namn."
Med andra ord: Feministiskt Initiativ erkänner att några av dom som drabbas av "patriarkalt våld" också gör det inom ramen för en hederskultur, men dom tror att alla som drabbas av våld gör det på grund av patriarkala strukturer snarare än hederskultur per se.
Feministiskt Initiativ vägrar alltså fortfarande erkänna att så kallad hederskultur är en direkt anledning till många av dom tragiska övergrepp vi sett på senare år mot män och kvinnor från vissa invandrargrupper.
FI:s trovärdighet bygger till stor del på att folk köper deras genusteori om en global patriarkal "struktur" som kan förklara all ondska i världen. När nu verkligheten inte stämmer med FI:s spekulationer så väljer alltså partiföreträdarna att stoppa huvudet i sanden istället för att revidera teorin.
Det är ynkligt.
#41 Robert Pettersson skriver "Begränsar vi importen så begränsar vi hedersvåldet". Nej Robert, vi minskar hedersvåldet i Sverige, och det är ju bra det men det krävs ett arbete på många fronter, inte minst internationellt. Det är ett bra första steg att vi alla i Sverige säger "hit men inte längre". Vi har inte arbetat i årtionden på att förbättra det mellanmänskliga samspelet för att låta "hederskulturerna" lägga det i spillror. Tvärtom, vi säger nej i Sverige, sedan i hela Europa och sedan i världen. Man får äta elefanten i portioner, men det är dags att visa var skåpet ska stå. Tyvärr är inte "hederskulturen" bara omhuldat av männen, utan även av de kvinnor som är uppfödda med systemet. Det har blivit ytterligare en slöja att gömma sig bakom. Att slippa ta ställning är lika bekvämt för kvinnorna som för männen.
Viktig poäng Jan, kvinnor är en del av hederskulturs mekanismen, därför oviljan av FI att se kvinnan som delansvarig i ett förtryckarsystem, det är dåligt för retoriken hemma men tyvärr sant.
#43 Maria: Naturligtvis! Kvinnor, barn, män, systrar, bröder... Allt hedersförtryck är lika förkastligt men jag skrev inlägget från mobilen så jag försökte hålla inlägget kort. Kan vi inte bara göra som vanligt och anta att jag i min främlingsfientliga värld menar "alla invandrare" och inte fastna på enstaka ord?
Gott så, vad gör vi åt saken?
Jag har föreslagit en lösning, stigmatisering.
Man kan ha synpunkter på om ännu fler konflikter är en lösning men vad är alternativet? Att inte göra nånting medan människor förtrycks eller mördas? Feminister och vänster har haft åsiktsmonopol i tre sekel och ingenting har förändrats till det bättre. Inte förrän invandrarkvinnorna började höja rösten började det hända nåt konkret, nu tävlar alla om att hoppa på tåget men väldigt få lösningar presenteras. Är pursvensken verkligen så feg?
Med min metod försvinner inte problemet helt men det är en bit på vägen. Om man högt och tydligt från alla håll (ja, även den svenska genusmegafonen) deklarerar att detta inte är okej så kanske de drabbade får lite kraft att försöka ta sig ur mardrömmen, kanske t o m att göra en anmälan? Då löses problemet på samma sätt som när svenska ynkryggar misshandlar de svagare, det blir en rättslig fråga. Idag tror jag ytterst få av de drabbade känner att de har samhällets verkliga stöd och därmed fortsätter att finna sig i sin situation. Hur länge ska vi vänta?
#23 Kristian Grönkvist
"I Sverige är inte "bankandet av kvinnor" kulturellt godkänt och alltid kriminellt, i andra kulturer är det inte riktigt så. Har Du problem med verkligheten...?"
Det finns inget juridiskt begrepp som heter "kulturellt godkänt". Det enda relevanta är vad som är kriminellt. I Sverige är "bankandet av kvinnor" ALLTID kriminellt och det behövs inga nya lagar av den sort Bo T. föreslår - "förbjuda hederskultur". Ett löjligt förslag eftersom det är lätt att inse att kultur inte går att kriminalisera.
Lagarna finns på plats och det enda som behövs är att efterleva dem. Vilka problem man har med bristande jämställdhet i andra länder är ingenting svenska politiker har något signifikant ansvar för.
Andra förslag jag hört är att förbjuda tvångsäktenskap. Givetvis en lovvärd tanke, men hur ska den praktiskt genomföras? Hur kriminaliserar man grupptryck?
Allt som är önskvärt är tyvärr inte praktiskt möjligt att genomföra.
#41 Robert Pettersson:
"Hedersvåld var en ytterligt marginell företeelse när jag var ung.
Ökningen sedan den tiden beror enbart på import. Begränsar vi importen så begränsar vi hedersvåldet. Det är så självklart så att det knappt får skrivas."
Ursäkta, men det är invandrarflickor och inga andra som drabbas av hedervåldet. På vilket sätt skulle det hjälpa dem att de inte får komma till Sverige? Tror du att de skulle slippa hederskulturen om de bodde kvar i sitt hemland?
Det som händer är att ett problem som finns på andra platser i världen kommer till Sverige tillsammans med några av de människor som kommer hit. Det är ju oundvikligt. Men eftersom dessa människor nu bor här i samhället med oss så har vi ju makt och möjlighet att hjälpa dem.
Här skåpas de tre Fi-arna ut i 47 kommentarer. Var finns de kanske 25.000 personer som röstade på Fi? Någon borde väl läsa Newsmill!
#50 Per L,
Inte som ett svar på ditt inlägg men du har fel i påståendet att "Ursäkta, men det är invandrarflickor och inga andra som drabbas av hedervåldet. " eftersom det också drabbar pojkar.
"Eller ska man straffas för att man låser in flickor och kvinnor?"
#39 Nisse. Naturligtvis måste lagtexten formuleras så att det är gärningar som ska bedömas men udden behöver riktas mot människor från länder med hederskulturer istället för den omvänt rasistiska övertolerans som gäller idag.
Samma sak behöver göras med den internationella brottsligheten i stort. Det ska vara så dyrt och plågsamt att komma till Sverige och begå brott att de kriminella väljer att inte komma hit alls.
Dessutom krävs genomgripande förändringar av migrationspolitiken förstås men den frågan avhandlas på andra ställen.
Detta stämmer säkert inte och är en rejäl överdrift men känslan jag får av debatten är att:
- på ena sidan har vi kvinnorättskämpar och svenska hjältar som Bahareh , Sara m.fl. medan vi på den andra sidan har hederskulturen tillsammans med F!??
va??
Bo T #53
"Naturligtvis måste lagtexten formuleras så att det är gärningar som ska bedömas"
Det låter nästan som det Fi säger... ;-)
Kanke just så man menar i Fi!? :-/
Rikta udden mot människor från vissa länder, säger du....vilka länder.....och hur riktar man udden i lagtext mot människor från vissa länder? Man kan väl inte utfärda ett hårdare straff för någon från ett visst land som låser in sin dotter, än för en svensk som gör detsamma?
Åke #40
"Stigmatisera ALLA hustrumisshandlare, försök inte "förstå" barbariska mönster i främmande kulturer. Bespotta dem som man bespottar svenskar som slår sina fruar".
Du verkar också vara inne på att ALLA ska behandlas utefter sin gärning...inte utefter sin nationalitet eller religion eller annan grupptillhörighet.
Snubblande likt Fi snacket, egentligen.
I övrigt Åke...jag är inte vänster. :-)
Grattis artikelförfattare till 2012 års första pudel/juholtare på Newsmill!
Egentligen borde man hedra Fadimes minne genom att ignorera denna artikel, men here goes:
Vi har ännu inte nått full jämställdhet i Sverige - vi vet. Det finns fortfarande löneskillnader, ojämställt uttag av föräldraledighet, för få kvinnor i bolagsstyrelser m.m. Med det sagt - försök hitta ETT enda land på planeten - utanför Norden - som slår oss när det gäller jämställdhet. Förra terminen förklarade jag konceptet "pappaledighet" för ett par kvinnliga, tyska Erasmus-studenter, varpå de förvånat frågade om "the father is home with the child for several months!?"
När man läser FI:s två artiklar i detta ämne tillsammans, så slås jag av vilken överteoretiserande semantik-onani FI ägnar sig åt. Har själv snart gått färdigt en lång akademisk utbildning, och samtidigt jobbat extra i en av Sveriges mest brutala förorter.
Kontrasten kan inte bli tydligare: Vi har en akademisk "verklighet"/bubbla där FI leviterar i Stockholms innerstad & universitetsmiljöer. Sedan har vi en brutal macho-verklighet i Sveriges s.k. utanförskapsområden, med etniska och religiösa enklaver. I dessa enklaver praktiseras könsapartheid - man ser aldrig muslimska kvinnor i affären jag arbetar i efter kl 18.00. Har pratat med kunder/arbetskamrater i området med chilenskt, assyriskt och iranskt ursprung som röstar på SD (!) Om man inte fattar att det är en varningsklocka - och ett underkännande av svensk invandringspolitik - är man både blind, döv och stum.
Utanförskapsområdena (dvs våra ghetton) var 1990 tre till antalet. 2004 hade de vuxit till 157 st. I den takten hundrafaldigas (!) antalet utanförskapsområden till ca 300 på drygt en generation (25-30) år. Källa från 2006: http://www.dn.se/debatt/allt-fler-far-det-allt-samre-i-utsatta-bostadsom...
Ett konkret förslag till FI (samt övriga politiker & journalister):
Lägg ihop era genusböcker och laptops ETT år. Flytta till (eller åtminstone arbeta i) valfritt miljonprogram. Sätt era barn i den kommunala skolan där, eller ännu hellre i en skattefinansierad religiös "fri"-skola, som ersatt den kommunala skolan som tvingats stänga pga bristande elevunderlag. Nu befinner du dig i en trappuppgång där kanske tio av 200 personer har svenskt ursprung. Dessa tio får antingen hyran betald av socialen, eller har ännu inte råd att fly från ghettot.
Dina övriga grannar är hänvisade till fem typer av jobb (dvs de som inte vägrar lära sig svenska och istället fokuserar på barnafödande, med gratis hyra/SFI/försörjningsstöd/barnbidrag m.m. - Ni vet de där "offren" som aldrig missar ett tillfälle att kritisera sitt nya hemland, kort sagt de som i FI:s värld utsätts för "strukturell diskriminering"): Taxichaffis, pizzabagare, kvartersbutiksbiträde, städjobb, samt vägning av bajsblöjor på valfritt privatiserat äldreboende. För kvinnor gäller givetvis bara de två senare jobben - gud förbjude att muslimska kvinnor skulle röra sig ute i samhället och träffa allmänheten.
Vill du gå ut med hunden, eller ta en joggingtur en varm sommarkväll? Det kan du glömma. Kvällstid befinner du dig under belägring på Balkans/mellanösterns bakgårdar, där ungdomsgäng - nästan alltid beväpnade med kamphundar, knivar och skjutvapen - terroriserar såväl invandrare som "infödda svenskar" - för att inte tala om våra tre blåljusmyndigheter, som hånas, utsätts för stenkastning m.m. (Minns Josefssons reportage från Göteborg i Uppdrag Granskning i höstas).
Om FI (m.fl) bodde ETT år i denna miljö kan jag nästan garantera två saker: 1. De skulle först se till att kvinnor i förorten fick samma livsmöjligheter som de själva (och andra "infödda" kvinnor i Sverige). 2. I fortsättningen se till så att de som får PUT i Sverige antingen har flyktingstatus (idag 5 - 10 % av all invandring), eller kan försörja sig själva/av släkten - dvs inte passiviseras i en förort.
Sedan kan vi alla ta tag i hästjobbet att skapa en VERKLIG integration - dvs inte en teoretisk sådan - av de som befinner sig i förorten. Med nuvarande politik håller vi på att skapa en ny underklass i Sverige, med ett medeltida kvinnoförtryck. Strutsmentaliteten hos etablerade partier leder till att vi cementerar människor i ett livslångt utanförskap.
I synnerhet FI och Vänstern (samt div. ledarskribenter) eldar på denna utveckling genom att brännmärka alla som vill diskutera dessa högst verkliga problem som rasister, islamofober och/eller SD-anhängare. Om det är något som är verklig rasism, så är det att fylla på med invandrare i förorter som redan befinner sig i fritt fall - samtidigt som ungdomsarbetslösheten ligger mellan 20 - 25 %. Människor utan (svenskt) språk, arbete, och kontakt med det svenska samhället, är ett recept för katastrof i förorten, i synnerhet för kvinnor och barn som tvingas växa upp i en medeltida macho-kultur.
#61 Dragan Maximovic,
"om man kallar sig "Feminist" så har man ALLTID en dold agenda och massor av åsikter om hur andra lever oavsett om de valt själva!
/... / nåt som handlar om hat och förakt för andra människor."
Det ovan citerade inlägget föregås och framför allt efterföljes med just förakt. Detta gör det ovan citerade inlägget helt poänglöst.
Debattartikeln har dessutom fått sådant begåvat motstånd (som de förstås inte besvarar) så att det är helt onödigt att fingranska bilderna på artikelförfattarna på det sättet som du gör.
F! hävdar i sin artikel på Newsmil att :
Att härleda våld ur ”kulturer” anser vi i den offentliga debatten har bidragit till en bild av Sverige som jämställt och jämlikt medan ”andra kulturer” i generaliserande drag beskrivits som alltigenom patriarkala.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/24/feministiskt-initiativ-vi-f-rn...
Det stämmer, Skandinavien och Kanada leder toppen av jämställdhetslistan i världen och halva världens flickor fostras och kontrolleras under uppväxten av ett system av oskuldsterror vilket är redan bortglömt i demokratier sedan 60- talet. Ingen svensk, finsk, tysk eller rysk tjej måste visa upp den blodfläckade lakan på bröllopsnatten. Att inte se kulturens betydelse är lika med att bidra till att bevara olika kulturspecifika våldsfenomen, som könsstympning, hedersmord, tvångsgifte, hemgiftsmord eller det metodiska dödandet av flickfoster som pågår i Asien...etc. Kulturer som helheter kan vara lika fina men definitivt inte som delkulturer i ett jämställdheteskontext, där är de radikalt olika. En kultur vars system arbetar officiellt för och satsar milliarder på jämställdhet är bättre än en annan som metodiskt motarbetar och även i lagen förbjuder jämställdhet. Är det svårt att se??
Vill bara poängtera om nöden som kräver att jag tydliggör och förklara att ännu idag hamnar många personer från olika minoriteter, inte bara migranter, i mycket svåra valsituationer. Det beskrivs vanligtvis på ett diffust sätt som att ”barn hamnar mellan olika kulturer”. Genom argumentationen att man inte skall vara ”konfrontativ” eller ”lägga sig i andras kulturer” väljer många politiker och feminister(!) att avstå från obekväma diskussioner om brott mot mänskliga rättigheter i kulturers namn. På så sätt konserveras de förtryckande traditionerna. Genom att låta destruktiva värdegrundkonflikter växa sig starka bidrar samhället också till invandrarfientlighet och nationalistiska yttringar.
Jag och mina medkämpar säger ja till mångkultur och nej till ”mångkulturella” mänskliga rättigheter. Vi anser att alla individer i alla kulturer skall ha lika rättigheter och tänker arbeta för att avskaffa förtryck och våld i hederns namn.
Nisse: Jag har ändrat min syn på dig, tror inte heller att du är vänster. Asperger ligger nog närmare till hands? :-)
Har läst många av dina inlägg och den röda tråden är uteslutande "hur ska det gå till?". Det finns naturligtvis aldrig nån universallösning som passar alla, ändå gräver du fram undantagsfallet och använder det som argument för att förkasta helheten. Du har väl hört klyschan om att göra omelett utan att knäcka några ägg? I mina ögon är passivitet inför andras lidande pga överdriven omtanke skadligt och jag har tyvärr insett att inte alla resonerar likadant.
Det är lätt att slå sönder andras teorier men mycket svårare att komma med en egen idé.