Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (90) Skriv

Försvarets rekrytering

Soldater reagerar på att Livgardet tar bort deras sängar.  Läs (22) Skriv

Nästa s-ledare

Johan Rönnblom om Nästa s-ledare

S-högerns kuppförsök är dömt att misslyckas

S-högern har uppnått målet att bli av med Juholt. Omedelbart lanserar partiets högerkrafter sina kandidater och kräver att Juholts efterträdare utses blixtsnabbt, men dessa försök är dömda att misslyckas och visar på häpnadsväckande politisk omognad.


Om författaren

Civilingenjör från Skärholmen

Varför tvingades Håkan Juholt avgå? I debatten finns tre huvudspår. Ett är att Juholt själv var osedvanligt klantig och inte klarade av uppdraget. Ett annat är att media var ovanligt hårda mot Juholt. Och ett tredje är att Juholt attackerades inifrån sitt eget parti.

Hur klantig var Håkan Juholt egentligen? Problemen började på allvar sedan Aftonbladet efter anonyma tips slog upp nyheten om att Juholt fått för mycket ersättning för sitt boende. Det visade sig senare att Juholt fyllt i alla ansökningar korrekt och att den princip om halv ersättning för sambos som Juholt sades ha brutit mot inte var explicit. Flera andra riksdagsledamöter hade begått samma misstag. Den huvudsakliga skulden om för mycket pengar betalas ut trots att riktiga ansökningar lämnats måste väl rimligen ligga hos den som beviljar ersättningen, inte den som tar emot?

Dessförinnan anklagades Juholt för att ha ändrat position alltför mycket gällande Sveriges insatser i Libyen, under processen då han förhandlade fram Sveriges hållning med regeringen. Men det ligger i sakens natur att man måste ändra sin position om man kompromissar, och även regeringens slutgiltiga position skilde sig mycket kraftigt från utgångspositionen.

Nu senast anklagades Juholt för att ha påstått att regeringen drivit igenom förändringarna i försvaret tillsammans med SD. På presskonferensen där Juholt hävdade detta var det ingen av de många församlade journalisterna som ställde några frågor. Senare påstods det att Juholt hävdat att SD varit delaktiga i ett riksdagsbeslut 2009 - en omöjlighet. Men på presskonferensen hänvisade Juholt explicit till arbetet i försvarsutskottet. Det hade varit rimligt att pressa Juholt på närmare exempel på hur detta gått till. Men ingen i media tycks ha ställt några sådana frågor - och ingen inom Juholts parti backade upp honom.

Lika förödande som bristen på intern uppbackning har varit, har också de ändlösa angreppen på Juholt varit från det egna partiet, oftast anonyma men ibland öppna. Om Juholt haft många hätska kritiker inom partiet, så tyder dock det mesta på att han hela tiden haft starkt stöd inom de breda lagren. Eftersom många av attackerna skett öppet så är det inte särskilt svårt att ringa in vad det är för en falang som rimligtvis stått bakom även de anonyma läckorna och ryktesspridningen. Personer som Ylva Johansson, Thomas Östros, Mona Sahlin och Widar Andersson är några av de som delat ut sågningar och nålstick mot Juholt som knappast kan betraktas som konstruktiv kritik. Personer som också otvetydigt hör hemma i partiets högerfalang.

Det är knappast en slump att inom 24 timmar efter att Juholt tvingas avgå, så kommer nu förslag på efterträdare från en rad partidistrikt med högerprägel. Detta hade självklart inte varit möjligt om inte dessa distrikt redan på förhand var inställda på att Juholt skulle bort. De distrikt som stött Juholt - av allt att döma de allra flesta - har inga kandidater redo. Som om denna taktik inte var uppenbar nog, kommer nu krav från högerprofilen Ardalan Shekarabi att en efterträdare ska utses blixtsnabbt - inom några dagar.

Klumpigheten i agerandet är förbluffande. Efter det starka missnöjet med hur Juholt utsågs utan att vanliga partimedlemmar fick vare sig insyn eller direkt påverkan, så ska det alltså ske på ett ännu mindre demokratiskt vis denna gång? Det kommer knappast att hända.

Men på ett bredare plan verkar partiets högerfalang inte inse vad de har ställt till med. Även om de på något vis lyckas lirka fram en lojal högerledare - Juholt har trots allt aldrig hört till partiets vänsterfalang - så kan inget någonsin bli som förut. Det var antagligen få inom partivänstern som blev särskilt förvånade när Mona Sahlin i sitt avgångstal förklarade att hon i själva verket inte trodde på någonting av det som partiet gått till val på. Alla visste att hon hörde till partihögern. Detta tog sig uttryck i bristande entusiasm och kan mycket väl ha kostat socialdemokraterna valsegern. Men den typ av metodiska anonyma påhopp, ryktesspridning och öppet ifrågasättande som Juholt drabbats av var otänkbart.

Men efter det ohämmade kampanjandet mot Juholt är partilojaliteten nu historia. Om nästa partiledare inte utses genom en process vars demokratiska legitimitet kan accepteras av alla falanger och ledande personer i partiet, då kommer nästa partiledare snabbt att hamna i precis samma läge som Håkan Juholt. Kuppen för att avsätta Juholt och vrida partiet mot höger kommer då att bli en Pyrrhusseger.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42610

18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag hoppas att du har rätt, men tyvärr verkar det som att ränksmidarna inom VU har sabbat chansen till ett regeringsskifte 2014. Frågan är bara hur mycket som ska raseras. Tyvärr är jag pessimistisk det Sverige som jag älskar håller på att gå under av Rheinfelds politik och det stora oppositionspartiet bär sig åt som mobbande småungar i lågstadiet.

Permalänk | Anmäl #1 susanna svensson, 2012-01-23, 10:12

Vad betyder höger och vänster i dagens socialdemokrati? Jag blir inte klok på innehållet i artiklar som Rönnbloms. Om man tillhör partiets inre kärna, är man automatiskt "höger" då? Snacka om urvattnade begrepp!

Fast det spelar egentligen ingen roll om ersättaren för Juholt anser sig vara "vänster" eller "höger". Det enda som spelar roll är att socialdemokratin får en ledare som är beredd att byta spår i migrationspolitiken, annars kan hela partiet lika gärna säga gonatt och avskaffa sig självt med en gång eftersom det inte längre behövs. Oljepriset ligger idag åter över 100 dollar och detta utan någon egentlig återhämtning i världsekonomin att tala om. Medan resurskrisen gör sig alltmera påmind öser vi i Sverige på med fler och fler utlänningar som skall dela på en allt mindre kaka. Det är inte hållbart.

Permalänk | Anmäl #2 Tussilago Kaprifol, 2012-01-23, 10:27

Det är intressant att konstatera att en del i partieliten vill utse en ordförande snabbt och utan att medlemmarna får välja sin ledare i ett demokratiskt val i en öppen process där de kandidater som vill leda partiet får tala för sin politik och medlemmarna väljer. (S)talinistiska utnämningar av partiordföranden av partieliten är inte demokratiskt acceptabelt och om inte medlemmarna själva får välja sin ordförande så är misslyckandet ett faktum från början.

Permalänk | Anmäl #3 Johnny Andersson, 2012-01-23, 10:54

Jag tycker hela Juholt-affären visar hur maktfullkomliga sossarnas ledare verkar vara. Om det riktas någon kritik mot dem så har de absolut inte gjort något fel; hur stort eller litet som helst.

Det är kritikerna det är fel. Ungefär som om de inte kan göra några fel i sosseledningen. Nu må jag har totalt fel, men det är i alla fall så jag upplever det hela och jag är säkert inte ensam om det.

Ta bara Juholts avgångstal i Oskarshamn. Visar han någon som helst ånger, ödmjukhet eller självinsikt. Nej, inte det minsta korn av det kan skönjas.

Permalänk | Anmäl #5 Göran Axelsson, 2012-01-23, 11:39

Det vi ser är enbart gammalsocialism, där VU, eliten, utser kronprinsen som sedan en "partikongress" skall ställa sig upp och applådera aka "välja". Är det någon som tror att det någonsin skulle finnas ens TVÅ kandidater på kongressen?
Icke, i sann kommunsitisk anda har man EN person att välja mellan.
Efterträdaren? Vem ska det bli? Så många skribenter har i olika med på varierande sätt uttryckt "att (s) saknar intellektuellt kapital", dvs det ingen klok nog som kan överta ledarskapet. En stor sanning, tyvärr.
Finns ju alternativ men en del är så torra att en sågbock har mer karisma, andra säjer klokt nog nej enbart för att de anser posten som omöjlig att inneha. Kanske en del har lite i garderoben också?? (det kollades ju aldrig så noga hos Juholt!).
Gissar att det blir nån som inte förstår uppdragets nära nog omöjlighet, att lirka ihop nästanrealister med de renläriga drömmare som drömmer om en svunnen tid och som vill applicera gårdagens lösningar på dagens problem..
I vilket fall som helst, halvsossarna i regeringen behöver lite tuggmotstånd och kan man lyssna lite på folket också kanske det kan komma en halvhygglig lösning...

Permalänk | Anmäl #6 Stig E-k, 2012-01-23, 12:35

Jag håller med om Rönnbloms analys av höger och vänster inom S. Tyvärr tror jag att processen nu blir kort och odemokratisk. Därmed har man tagit adjö till de höga opinionssiffrorna för lång tid framöver. Om man nu inte otippat lyckas få någon av de få karismatiska personerna att ändra sig och ställa upp.

Permalänk | Anmäl #7 Marion, 2012-01-23, 13:02

Bra! Tänk vänster! Det tror jag verkligen är framgångsfaktorn för SAP!

*is this guy for real?*

Permalänk | Anmäl #8 Tom Croker, 2012-01-23, 15:07

Som medlem i SAP tycker jag att något är mycket unket i vårt parti. Om vi struntar i höger/vänsterfalanger (jag vet inte vad som är vad då jag inte är insatt) så finns det några saker att titta på. Visst, Juholt har gjort bort sig vid några tillfällen. Visst, det kanske var helt rätt att han slutade. Och nej, man kan inte bara skylla på media. Men, vem är läckan? Vem är det som matar pressen med uppgifter? Ja, inte fan är det städerskan! Det är någon/några i ledningen. Om Juholt har skadat partiet har dessa läckor bidragit lika mycket. Kritik ska i första hand skötas internt. I andra hand offentligt där man står för sina åsikter. Att krypskjuta, baktala, läcka till pressen är fegt och unket. Hoppas att ni blir avslöjade, degraderade och uteslutna ur partiet!

Permalänk | Anmäl #9 Karl Gunnarsson, 2012-01-23, 17:29

Som liberal och således alliansväljare ska jag kanske inte ha synpunkter på hur motståndaren väljer partiledare. Men ändå, vi liberaler vill ha en stark och väl artikulerad opposition till vår regering för att undvika att den blir maktfullkomlig och självsvåldig. Makten behöver alltid en tumme i ögat. Därför är en återhämtning av Sossepartiet också i vårt intresse. Idén om att en ny S-ledare ska utses snabbt är ohållbar. Sossarna har länge haft en slags sovjetisk politbyråkultur där ingen får gå ut offentligt med att vilja bli vald till något uppdrag, men när man blir vald ska man säga att "när partiet kallar ställer man upp". Ett parti som tillämpar denna Kreml-princip och låter valberedningen härja bakom lyckta dörrar för att sedan låta en församling "välja" den enda kandidaten, som sedan ska applåderas i bästa Sovjetstil- ett sådant parti är helt enkelt ute ur tiden. Självklart ska kandidaterna frimodigt gå ut med att de kandiderar och vill erövra statsministerposten och de ska inför sina medlemmar plädera för sina politiska idéer och i bredast möjliga församlingar väljas av sina medlemmar och därmed erövra sin legitimitet. Att en sådan process tar lite längre tid kan väl inte vara något problem, Partisekreteraren Karin Jämtin kan väl tillförordnas tills proceduren är klar. Klar på ett modernt och demokratiskt sätt. Jag har själv varit medlem i SAP och varit ordförande för Saltsjöbadens Socialdemokratiska Parti (det var länge sedan) och jag satt också styrelsen för Nacka Arbetarekommun. Vid varje tillfälle namnen på valsedlarna och kampen om valbar plats skulle beslutas så var ett av de vanligaste argumenten att kandidaten varit med i SSU sedan barnsben och hade en lång bakgrund i partiet. Alltså: Det var inte idéerna och ståndpunkterna utan Arbetarepartiets interna adelskap och anciennitet som var avgörande. För en sådan som mig som växt upp i Solsidan och sedemera återlyttat dit fanns inte en tillstymmelse till chans att erövra en nominering till riksdagslistan, oavsett politiska ståndpunkter. Låt den tiden vara förgången om sossarna vill ha någon framtid i svensk politik.

Permalänk | Anmäl #10 Göran Linde, 2012-01-23, 20:14

Det är fascinerande att se att artikelförfattaren har förklaringar och svepskäl som täcker samtliga av Juholts tydliga tillkortakommanden. Alltid kan det lura någon, men jag är på intet sätt övertygad. Det är ju nästan på gränsen till förnekelse. Nu har VU sagt att man "inte" avsätter honom, och Juholt säger att "han går av egen fri vilja". Från mitt perspektiv är ju denna hantering rent av humoristisk, varför kan de inte prata klartext och var och en av VUs ledamöter redovisar öppet sin åsikt, bakgrunden till åsikten och sen sitt stöd/brist på stöd till Juholt. Alla väljare kan via en mängd media följa och se utvecklingen, så varför då detta skådespel ? Risken är ju stor att man tappar väljare eftersom man är förljugna, försöker vilseleda allmänheten och media och man gör det med syfte att ingen skall kunna angripa VU. Jag tror att VU skjutit sig själva i foten, precis som den ledare de valde gjorde flera gånger. Nu har motsättningarna inom (S) verkligen kommit i dagen och det kanske kommer en tid med två nya partier. Socialister och Demokrater. Båda med ca 10% av väljarna samtidigt som Vänstern bakom Sjöstedt kommer ha mer än 10 %.

Permalänk | Anmäl #11 Niklas Gustavsson, 2012-01-23, 20:16

Ursäkta en felskrivning. Jag skrev att jag varit ordförande i Saltsjöbadens Socialdemokratiska Parti. Ska naturligtvis var ....Socialdemokratiska FÖRENING.

Permalänk | Anmäl #12 Göran Linde, 2012-01-23, 20:19

Men bäste Göran Linde,

Det skulle ju innebära att SAP präglades av meritokrati?! Dvs att den som är bästa lämpad, inte den som är bäst på att mobba och positionera sig, skulle vinna.

Vad skulle det skicka för signaler?

Permalänk | Anmäl #13 Tom Croker, 2012-01-23, 20:53

Patetiskt att komma med slängor som att Högersossar eller Borgerlig press är anledning till S problem. S är anledning till dess problem. Men vänsterns dilemma är ju att de inte har någon självinsikt.

Permalänk | Anmäl #14 Michael Lindblom, 2012-01-23, 21:53

Juholts problem började inte med Aftonbladets artiklar om hans hyresersättning. Det började tidigare. Han påstod ju tidigt att S förde samtal med de fackliga organisationerna om en sakfråga. "Det stämmer inte" svarade både TCO och Saco. Sedan fortsatte de osanna påstående att komma över Juholts läppar. Plus hattandet fram och tillbaka i diverse sakfrågor, exempelvis Libyen-insatsen. Nej, om S ska kunna ta sig ur sina problem måste partiet se verkligheten som den är/var och inte komma med bortförklaringar som inte stämmer.

Permalänk | Anmäl #15 S Å Erdenog, 2012-01-23, 22:44

”S-högern har uppnått målet att bli av med Juholt. Omedelbart lanserar partiets högerkrafter sina kandidater och kräver att Juholts efterträdare utses blixtsnabbt, men dessa försök är dömda att misslyckas”

Vi ska nog låta det vara osagt till dess att partistyrelsen sagt sitt. Men det viktiga är inte vem som vinner inbördeskriget det viktiga är att det pågår. Om socialdemokraterna väljer vänsterfalangens väg vilket innebär en politik som närmar sig och på flera punkter är identisk med den politik som Vänsterpartiet står för så försvagas partiet av den enkla anledningen att en sådan politik inte har ett så starkt stöd hos väljarna. Om den haft det så skulle Vänsterpartiet ha varit ett större parti än man faktiskt är.
Det konstiga är inte de inbördes stridigheter som vi nu ser utan att partiet lyckats hålla sig undan dessa så länge.
(S) har alltid varit ett brett parti med an vänsterfalang som stått Vänsterpartiet kommunisterna nära och en socialliberal falang vars företrädare hade kunnat gå rakt in i Folkpartiet om dom velat det samt en massa medlemmar som legat nånstans mitt emellan dessa falanger.

Varför har då dessa falanger rykt ihop just nu. Det finns ett antal skäl för det varav två redovisas nedan.

1. Förlust av regeringsmakten vilken var stabiliserande för partiet i sig. Man var tvungen att ha en pragmatisk attityd för att det skulle funka när man skulle styra landet.

2. Den modell som som Sahlin införde och som Juholt fortsatt med och som innebär att en ny partiledare lyfter in de egna supportrarna i partitoppen. Tidigare gällde kontinuitetsprincipen, Erlander övertog Per-Albin Hanssons partiledning, Palme övertog Erlanders partiledning och Carlsson Palmes ledning osv. Dessa partiledningar bestod av människor som kom från olika håll och satt inte där för att de var den nuvarande ledarens supportrar. Det finns väl ingen människa som tror att Tommy Waidelich är partiets ekonomiska talesperson pga att han är mer kompetent än Pär Nuder och Tomas Östros som är två födedettingar på denna post pga av att de rensades ut när supportrarna skulle in. Systemet med att ta in de egna supportrarna i partitoppen har lett till en dränering på kompetens. När partiledaren tar in de egna blir också partiledningen smalare vilket gör att de som inte tillhör ledarens falang känner sig inte lika hemma längre.
.
Johan skriver: ”Men efter det ohämmade kampanjandet mot Juholt är partilojaliteten nu historia.”

Men partilojaliteten hade övergått till att vara historia redan innan kampanjen mot Juholt startade bla på grund av de orsaker som jag nämner ovan. Att den starka partilojaliteten inte längre fanns var en förutsättning för att kunna sätta igång en intern kampanj mot Juholt.

Permalänk | Anmäl #16 Lars Johansson, 2012-01-23, 23:58

"S-högern har uppnått målet att bli av med Juholt. Omedelbart lanserar partiets högerkrafter sina kandidater och kräver att Juholts efterträdare utses blixtsnabbt, men dessa försök är dömda att misslyckas"

Det finns mer att säga om denna artikel. Tex så måste man fråga sig var på den politiska skalan som Johan Rönnnblom själv befinner sig när han hävdar att förre riksdagsledamoten för Vänsterpartiet kommunisterna Ylva Johansson "otvetydigt hör hemma i partiets högerfalang".

Sen vad gäller försöken att snabbt utse en efterträdare så verkar arbetet vara i full gång med det. Enligt SVTs hemsida har ett antal personer redan tillfrågats.
http://svt.se/2.22620/1.2685114/folksamchefen_anders_sundstrom_tillfraga...
Om Direktör Sundström (som till skillnad mot den förre kommunisten Ylva Johansson otvetydigt hör hemma i partiets socialliberala falang) hade tackat ja kanske det hade varit klart redan.

Permalänk | Anmäl #17 Lars Johansson, 2012-01-24, 01:57

Lars Johansson,

Sund- och Wallström har båda jobbat i professionella miljöer under en så lång tid att de inte kan med SAP-retoriken. De jamsar med för att de "har hjärtat till vänster" (och löner på över 200 K SEK / Månad).

De vet att SAP/V-politik inte fungerar för att driva ett litet konkurrensutsatt land i norra Europa 2012 och att det bara är riktiga lökar som tror det. SAP/V är en inbördes klubb för dem som inte kan konkurrera på den privata marknaden men har funnit en bekväm värld av politik som går ut på att maka åt sig makt genom att skrämma dem som förväntas betala deras löner.

Gräsligt? U bet!
Såssigt? Ehhh... What else?

Permalänk | Anmäl #18 Tom Croker, 2012-01-24, 10:34

Det är hopplöst trist med spekulativa artiklar som Rönnbloms. Jag vet inte vilket parti han själv hör till men som socialdemokrat så känner jag inte igen mig i konspirationsteorierna, det liknar mer en gammal sovjetskildriong än verklig kännedom om partiet inifrån.

Socialdemokratin dras med många problem, inte minst gäller det det som ett massparti som vårt. Medlemskadern är gammal, vi lider av en intern kommunikatioonssvikt, de nätbaserade informationskanalerna fungerar inte/alt passar inte den åldrade medlemskadern,

Klyftan mellan medlemmar och leddning ökar och distansen skapar en två världar, partiledningen som springer fort och medlemsmassan som rör sig lika långsamt som en sjukhuskö. Lägg därtill en debatt som helt inriktar sig på regeringens brister utan att presentera ett alternativ som på något sätt lyckas teckna ett annat samhälle, ett framtida samhälle byggt på frihet, jämlikhet och solidaritet.

Och framför allt ingen vågar granska det stora projektet, den starka staten, som visade sig vara så svag.

Permalänk | Anmäl #19 AndersE Nilsson, 2012-01-25, 18:12


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.