Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Miljonprogrammets framtid

Carlos Rojas om Miljonprogrammets framtid

Vi miljonprogramsbor måste göra det själva

Debattör om ockupationen av Husby träff: Vi miljonprogramsbor måste göra som arbetarrörelsen i början på förra århundradet och bygga våra egna mötesplatser.


Om författaren

Carlos Rojas, initiativtagare Miljardprogrammet

Jag har tröttnat. Precis som invånarna i Husby. De som ockuperat Husby träff senaste dagarna uttrycker samma sak som jag känt gnagt i mig de senaste åren: jag har tröttnat. Jag har tröttnat på att de med makt inte bryr sig. Framförallt på att så många säger att de bryr sig när de i verkligheten inte alls bryr sig.

Vi som vill utveckla mijonprogrammen kan inte hänga upp våra områdens utveckling på människor som inte bryr sig, vi måste ta det tillbaka till oss själva. Att säga att politiker och tjänstemän inte bryr sig kan kanske låta extremt – men efter mer än tio år som jag arbetat med miljonprogrammen på olika sätt så konstaterar jag att av de tusentals människor jag mött som påstår sig bry sig är det bara ett fåtal som gör det på riktigt. Och det har sin förklaring.

Det är svårt att engagera sig i saker som du inte har tätt inpå huden. Du tänker inte särskilt mycket på föräldraförsäkringens utformning innan du får barn eller äldrevårdens kvalitet innan din gamla mamma får mikromat varje dag. Du kommer inte brinna för miljonprogrammens skull om du växt upp i en villamatta och inte känner en kotte i ett höghus. Jag kommer inte engagera mig i psoriasisförbundet förrän jag eller nån jag älskar får psoriasis och jag kommer inte engagera mig i Spritpartiet förrän någon jag känner eller jag själv drabbas av alkoholism. Att jag förbiser det som inte påverkat mig i mitt liv har inget att göra med att det skulle ha ett lägre värde, men det är fortfarande ett faktum att jag förbiser det till förmån för något annat som påverkar mig i mitt liv. Har jag en släkting som har drabbats av en viss sjukdom är det större chans att jag donerar pengar till forskning kring botemedel för den sjukdomen istället för någon annan. Och det kommer aldrig betyda att just den sjukdomen är viktigare än någon annan sjukdom som jag inte donerar pengar till att utveckla botemedel mot.

Idag är det väldigt få miljonprogramsbor som har makt och inflytande. I kommuner är tjänstemän och politiker fortfarande hemmahörande i just villamattor och inte miljonprogramskvarter. Hade miljonprogramsbor haft inflytelserika positioner hade förstås såväl ytterstadsborgarråd som Järvalyfts-projektledare varit från miljonprogrammen – men så är det inte. Inte ett enda av Stockholms åtta borgarråd, för att ta ett exempel, är miljonprogramsbarn.

Så så är läget – vi är inte där, vi har inte den makten. Vi får som mest tycka saker, men någon makt har vi inte. Som jag ser det är förklaringen enkel: första generationen miljonprogramsbor var våra föräldrar, många av dem flyttade in från andra länder och kunde aldrig skapa sig möjligheten på grund av språk och annat som fientliga barriärer hakade upp sig på. Och vi barn är fortfarande för unga för att ha hunnit bli seniora nog för inflytelserika positioner. Det dröjer antagligen till nästa årtionde innan vi kan vara en del av maktfaktorer som kommunstyrelser och tunga lednings- och projektledargrupper. Att vi kommer dit råder det inget tvivel om med tanke på hur vi råsatsar på att bilda oss och den nästan överdrivna driftighet som satt sig i våra ryggmärgar. Men just nu, det här årtiondet, är läget detta.

Till och med i som Botkyrka, som kan ses som kommunen i Sverige med längst och mest intensiv miljonprogramshistoria, över 40 år, är fortfarande miljonprogramsbornas inflytande knapp. Kommunstyrelsens ordförande och vice ordförande är båda från Tullinge, som har 12 000 av Botkyrkas dryga 80 000 invånare, medan totalt tre av tretton ledamöter är från miljonprogramsdelen Norra Botkyrka, som rymmer nästan hälften av kommunens invånare.

Brist på inflytande ger konsekvenser i form av frustration.

Min frustration har jag omvandlat till ett konstaterande. Ett klargörande för mig själv över vilken spelplan jag spelar på. Jag tänker inte längre vänta på att politikerna förändrar det vi vill förändra, utan jag sätter igång och förändrar det själv. Det är bara vi som bor här och fötts här och växt upp här och vill att våra barn växer upp här som på riktigt vill gå i graven för att få till de förbättringar vi tjatat om hela våra liv. Så det är lika bra att vi litar till oss själva och låter de som vill vara med utifrån vara med – men utan att förvänta oss äkta engagemang eller göra förändringen beroende av detta.

Arbetarrörelsen i början på förra århundradet gjorde det. Den byggde sina egna skolor, egna mötesplatser och till och med egna hus. Vi kan göra en favorit i repris fast i ännu bättre version hundra år senare också.

Det blir enklare så. När Husby träff förr eller senare blir stormade av ett gäng poliser som visar vem som bestämmer är det bara att lyfta näven fridfullt i luften och säga: ”Fuck it. Vi fixar det ännu bättre själva. Tack och hej.”





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42538

25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Min frustration har jag omvandlat till ett konstaterande. Ett klargörande för mig själv över vilken spelplan jag spelar på. Jag tänker inte längre vänta på att politikerna förändrar det vi vill förändra, utan jag sätter igång och förändrar det själv. Det är bara vi som bor här och fötts här och växt upp här och vill att våra barn växer upp här som på riktigt vill gå i graven för att få till de förbättringar vi tjatat om hela våra liv. Så det är lika bra att vi litar till oss själva och låter de som vill vara med utifrån vara med – men utan att förvänta oss äkta engagemang eller göra förändringen beroende av detta."

Jag menar exakt samma sak. Jag har också tröttnat på att ingen lyssnar och tänker nu ta mig rätten istället för att snällt be om den.

Permalänk | Anmäl #1 u_17715, 2012-01-21, 15:10

"Arbetarrörelsen i början på förra århundradet gjorde det. Den byggde sina egna skolor, egna mötesplatser och till och med egna hus. Vi kan göra en favorit i repris fast i ännu bättre version hundra år senare också."

Det är precis det som behövs, engagemang och att man gör något konstruktivt tillsammans med sina grannar. Väntar man på att någon annan skall göra det åt en kommer man oftast att vänta förgäves.

För tio år sedan drev jag på för att min bostadsrättsförening i miljonprogramsområdet Skäggetorp skulle skaffa bra bredband och nu nattvandrar jag en dag i veckan med en somalisk förening. Om fler engagerar sig går det att göra mycket mer.

Permalänk | Anmäl #2 Magnus Redin, 2012-01-21, 15:55

Helt rätt. Jag ser fram emot en konstruktiv politisk rörelse av sjuka, arbetslösa och andra förbisedda människor. Är man beredd att jobba hårt så finns det ett vakuum i politiken att fylla.

Permalänk | Anmäl #3 Marion, 2012-01-21, 16:10

Husby är en ort med bland de högsta andelen invånare med försörjningsstöd i Sverige. Hur tänkte ni nu när ni säger att ni klarar det här själva? Ska alla bidrag dras in och så får ni bygga allt på egen hand med egna pengar?

Och som svar på varför så får som har växt upp bland miljonprogrammen har lyckats få inflytelserika positioner i kommunen, har ni tänkt på att de har bland de sämsta resultaten i skolan? Och det beror inte på en dålig skola, för den har en högre skolpeng än andra skolor i kommunen.

Det var inte länge sedan polisstationen i Husby attackerades och tunnelbanestationen har stängts av åtminstone två gånger efter vandalisering. Vi har sett ett antal bilbränder, rån, mord och våldtäkter i området. Hur vore det om engagemanget ändrades till ett konstruktivt i stället för ett destruktivt?

I stället för ockupation, ägna tid åt studier, skaffa ett arbete, betala hyran med egna pengar, följ lagen och ni ska se att precis som det fungerar för alla andra så kan det fungera för er.

Permalänk | Anmäl #4 Tomas Eriksson, 2012-01-21, 17:30

#4 I stort håller jag med dig men skaffa ett arbete är få förunnat idag, det fattas över 400 000 jobb i Sverige idag. Det finns alltså inte några jobb att söka. Jobben försvinner ut från Sverige och övriga EU, de tekniska framstegen kommer även dessa att fortsätta plocka jobb. En inte allt för avanserad gissning är att man kommer att införa väldigt låga medborgarlöner. Det enorma arbetslösheten kommer inte att hur länge som helst kunna döljas genom fas 3.

Permalänk | Anmäl #5 Anton Nilsson, 2012-01-21, 17:40

Hur mycket av skattebetalarnas pengar tänkte du elda upp den här gången?

Permalänk | Anmäl #6 Tom Croker, 2012-01-21, 19:37

#5 Anton Nilsson: Jag håller med om att jobben försvinner, men det gäller främst enklare arbeten i t.ex. fabriker. Anledningen till det är givetvis att det är billigare att flytta produktionen till andra länder eftersom det är för höga krav på löner och arbetsvillkor i Sverige.

Lösningen är dels att satsa på studier för att få jobb i yrken med arbetsbrist. Visste du att att Sveriges Ingenjörer endast har 0,7% arbetslöshet? För alla akademiker med minst två års eftergymnasial utbildning är arbetslösheten 2,9%. Det är långt lägre siffror än för Sverige som helhet (där akademiker drar ned siffrorna).

Den andra delen på lösningen är att omförhandla kollektivavtalen för att få ned företagens kostnader för deras anställda.

Det som vi med säkerhet vet inte fungerar är att bränna upp grannens bil och sedan sätta sig och sura över att det luktar bränt.

Permalänk | Anmäl #7 Tomas Eriksson, 2012-01-21, 20:24

#7 Menade inte att försvara våldsverkare när det är sagt så.
Sverige har enorma problem, en stor del av de arbetslösa kan inte utbilda sig t.ex. till ingenjörer av de som är från tredje världen kan nog många sägas vara obildbara, de är för gamla för att gå från analfabetism till gymnasiet, skillnaden från det som man kommer ifrån till det man kommer till är en resa i både tid och rum. Det är fortfarande svårt att som svensk att ta sig från arbetarklassen, då kan man ju fundera på hur lång tid det kommer att dessa människor att acklimatiserat sig kanske flera generationer vem vet. Problemet kvarstår dock vilken väg skall man gå så att framtida generationer ska få ett bra liv i Sverige.

Permalänk | Anmäl #8 Anton Nilsson, 2012-01-21, 20:53

#8 Anton Nilsson: Jag håller helt med dig, jag tror också att det kommer ta flera generationer (minst) innan vissa invandrargrupper kommer utbilda sig i samma grad som etniska svenskar.

Några förslag jag har för att förbättra situationen är att kraftigt minska flykting- och anhöriginvandringen, sluta låta bidragsberoende invandrare bosätta sig i redan segregerade miljonprogramsområden, ställa krav för att få svenskt medborgarskap, kasta ut alla som begår allvarliga brott om de ännu inte fått svenskt medborgarskap mm.

Sedan väntar vi några generationer tills situationen normaliserats.

Permalänk | Anmäl #9 Tomas Eriksson, 2012-01-21, 21:50

I Storbritannien har man under senare år bokstavligen sprängt åtskilliga totalhavererade bostadsområden för att istället bygga något nytt och bättre på platsen där de fanns. Inom några år kommer vi att tvingas göra samma sak.

Stockholmstadsdelar som Husby, Akalla, Rinkeby, Tensta med fler är i praktiken förlorade. Arbetslösheten är enorm, bidragsberoendet nästan totalt, skolresultaten katastrofala och brottsligheten skyhög. Det finns ingen som helst möjlighet att rädda dessa områden, och de kommer vad det lider att jämnas med marken.

Mot den bakgrunden är det inte direkt förvånande att få eller ingen bryr sig om att Husby träff ockuperats.

Permalänk | Anmäl #10 Hedda Sandström, 2012-01-21, 22:13

Tyvärr måste jag säger att jag har ett Civilingenjörs utbildning och är en av de som har ocuperat husbyträff. Vi är helt trötta på politiker som kör över oss.Vi har förmedlat våran åsikter till de men det alltid slutar med att de gör som de vill även om majoritet är emot.Kanske är det här ett sätt att få de att förstå att vi menar allvar .

Permalänk | Anmäl #11 Leila Jama, 2012-01-21, 22:22

You will be surprised to see that the next generation emigrants will be more educated than the ethic swedish. Most of the people that have occupied är university students that support democracy and free speech.Så sorry !

Permalänk | Anmäl #12 Leila Jama, 2012-01-21, 22:32

Carlos Rojas! Jag vill fråga Dig vilka som bett Dig att tala för några andra än dig själv? Är trött på självutnämnda påvar som säger sig tala för kollektiv som givetvis finns men inte är organiserade och framförallt inte bett Dig vara dess ledare/talesperson... Jag är född och uppväxt i en av Stockholms förorter. Sluta tala för mig! Du har inte den rätten.

Permalänk | Anmäl #13 Bo Grahn, 2012-01-21, 22:34

Leila Jama: Du är säkert mot rasism men du uttrycker dig rasistiskt om "etniska svenskar". Är det tecken på välutbildad och demokratisk insikt?

Permalänk | Anmäl #14 Bo Grahn, 2012-01-21, 22:38

Min kommentar blev uppäten så jag sammanfattar den lite kortare.

För det första måste jag On T säga att det är precis så här politik förs och skapas. Det enda anmärkningsvärda är att det verkar finnas en idé om att "politikerna" är några av typ gud utsedda övermänniskor som av något skäl ska driva ens frågor. Är man missnöjd med hur de nuvarande politikerna driver ens intressen så slutar man rösta på dem. Finns det inga alternativ som är bra skapar man ett eget alternativ. Problemet är inte utbildning här. Problemet är att man inte har engagerat sig och organiserat sig inom ramen för det demokratiska systemet. Företräder man majoriteten av invånarna i en kommun är det inte svårt att få in folk i kommunfullmäktige. Nyckeln är att man gör precis som arbetarrörelsen gjorde. Man slutar förvänta sig att någon annan ska göra allt åt en!

Sen vad gäller arbete så finns det massor som kan utvecklas även för människor som inte har akademisk utbildning. Allt beror på hur kreativa människor vågar vara. Svårare än så är det inte. Men i det här landet finns en idé om att någon annan ska fixa ens liv. Någon annan ska erbjuda jobb, någon annan ska driva ens politiska frågor, någon annan ska fixa allting. Och så länge de flesta har inställningen att någon annan ska fixa, ja då kommer de flesta också att sitta still när ingen annan fixar... Vi har haft en agrar revolution som banade väg för industrins intåg. Nu är industrins era precis som jordbrukets era var vid agrara revolutionen vid en punkt när många har frigjorts från branschen som kan komma till nytta någon annanstans. Slutar vi tänka att någon annan ska fixa så kan vi själva lösa situationen och utveckla nya branscher, åstadkomma nästa nödvändiga revolution.

Permalänk | Anmäl #15 Johannes Westlund, 2012-01-21, 22:57

Re #7:
"Visste du att att Sveriges Ingenjörer endast har 0,7% arbetslöshet?"

En anledning till det är att tusentals Svenska ingnjörer som tröttnat på att inte få jobb i Sverige helt enkelt bytt land.
När det gäller Husby är ett av grundproblemen att många av invånarna inte är anställningsbara. Bland som som är det är problemet just att dom bor Husby och ofta har utländska namn. Folk med utländska namn vågar man inte anställa eftersom risken för en DO-anmälan är för stor.

Permalänk | Anmäl #16 Leif D, 2012-01-21, 23:26

#16 Leif D: Min upplevelse är snarare att många ingenjörer drar utomlands för att lönen är med europeiskt mått mätt katastroflåg (tyskar tjänar i storleksordningen 10 000 mer, samtidigt som skatten är extremt hög. Det är väl rätt självklart att man inte är så intresserad av att stanna i ett land där man blir straffad för att man skaffade sig utbildning. Som teknologstudent vid CTH ser jag dagligen stora sverigebaserade företag dregla över oss studenter. Man är ute på högskolorna, vill tidigt etablera kontakt med studenter och få en relation med dem så att man med lite tur via x-jobb kan få in välbehövligt folk. Åtminstone upplever jag det från mitt perspektiv.

Permalänk | Anmäl #17 Johannes Westlund, 2012-01-21, 23:46

Bo Grahn: Nej jag är ej rasistisk, jag är en svensk medborgare och är stolt över det :) Men ville bara påpekar att det finns en hel andra generation invandrare som kämpa med deras utbildning föratt utvecklar Sverige vidare.

Permalänk | Anmäl #18 Leila Jama, 2012-01-21, 23:46

Leif D: Jag har bott i husby i 17 år och har ett utländsk namn och har inte haft det jobbigt att bli anställt. Jobbar på Ericsson .
Det är tråkigt att du tycker att när man anställa personer med utländskt namn, riskerar man för en DC-anmälan.

Permalänk | Anmäl #19 Leila Jama, 2012-01-22, 00:02

Det framgår inte riktigt vad det är Carlos Rojas vill förändra och påverka. Denna skrift var något av det mest informationsfattiga jag läst på NM, ett riktigt lågvattenmärke till flosksamling utan egentligt innehåll.
Men ett första steg mot ett bättre liv i förorten vore väl kanske att sluta kasta sten på polis och brandkår när de åker ut för att hjälpa er?

Permalänk | Anmäl #20 Alma Noyes, 2012-01-22, 00:16

Likt Alma Noyes förstår jag inte vad det är Rojas vill "förändra". Vad handlar den här artikeln om? Miljonbetongen har alltid varit misslyckad och skydd, ända sedan den kom till och långt innan det bodde blattar i den. Det vara bara det att politikerna inte kunde kosta på sig att ha haft fel när man i slutet av 60-talet hade rivit svenska stadskärnor i 30 år och ersatt dem med Domuslådor och utspridd, människofientlig betong. Ungefär som med massinvandringen idag, alltså. Man har hållit på för länge och målat för mycket in sig i ett hörn för att erkänna att man egentligen hade fel hela tiden.
Det som stämmer i Rojas artikel är att villaboende politiker inte kan leva sig in i någon annans vardag. Och betongen? Den kan inte räddas, bara sprängas och det insåg man egentligen redan när det begav sig. Precis som med den svenska migrationspolitiken.

Permalänk | Anmäl #22 Tussilago Kaprifol, 2012-01-22, 01:19

De som kallar det här innehållsfattigt tycker jag borde läsa om artikeln. Den här artikeln avser ju inte att driva någon specifik politisk fråga utan snarare är det frågan om att uppmana människor i miljonprogrammets betong att börja driva sina egna frågor, för ingen kommer göra det åt dem. Den berör själva fundamentet till demokrati och demokratisk politik så som medborgares engagemang och inflytande, vikten av organisering, och att varje intresse måste strida för sin sak, att ingen kan vara ombud för någon den inte har något gemensamt med. Den här diskussionen borde vara viktigare, för den är egentligen en del av något mycket större. Det är inte bara i förortsbetongen som människor känner att deras åsikt inte bärs fram. Vi ser det tydligt i att många är ointresserade av politik. Det känns för långt bort och för svårt att påverka, som att de åsikter man själv har inte betyder något. Vi behöver skapa mer medborgarinflytande och återta makten från det som blivit en politisk och tämligen homogen elit.

Permalänk | Anmäl #23 Johannes Westlund, 2012-01-22, 02:41

Johannes Westlund:Bra sagt !!!

Permalänk | Anmäl #24 Leila Jama, 2012-01-22, 10:19

# 23 Johannes Westlund,

Jaha. Du känner att dina åsikter inte betyder något för den politiska eliten? Välkommen till verkligheten. Vad var det du ville förändra nu igen?

Förortens "problematik" kan inte lösas med annat än att förorten rivs och befolkningen antingen repatrieras (för de skulle aldrig ha fått permanent uppehållstillstånd till att börja med) eller så "integreras" de genom att flytta till nyuppförd klassisk kvartersstad i centrum. Den glesbyggda, buskageinfattade och monofunktionella betongen är i sig ett uttryck för ett modernistiskt feltänk som gick bankrutt redan för 40 år sedan.
Att den senare med tiden har fyllts med en massa utlänningar är bara en ironisk tillfällighet som enbart beror på att den invandringspositiva svenska eliten till vänster och höger inte vill ha utlänningarna boende i det egna villaområdet.

Permalänk | Anmäl #25 Tussilago Kaprifol, 2012-01-22, 10:53

#25 Tussilago Kaprifol: Jag upplever att många upplever är inte samma sak som att jag upplever att jag har. Personligen upplever jag att politik är intressant och är helt övertygad om att jag har möjlighet att påverka. Jag är inte heller rädd för att engagera mig själv politiskt och föra min egen talan, ej heller att lösa mina egna probelm.

Jag kan alldeles för lite om förstaden och miljonprogrammens problem. Men jag är övertygad om att de som nu vill göra sina röster hörda kan mera. Jag är mycket intresserad av att se vad som kan göras. Jag vill inte påstå att frågan är vare sig svår eller lätt. Det jag vet är att engagemanget måste komma från de som ser det dagligen och vars hjärtan brinner för att förbättra.

Permalänk | Anmäl #26 Johannes Westlund, 2012-01-22, 16:33

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.