Om författaren
Statsvetare med specialfokus på Sverigedemokraterna.
Drevet om Håkan Juholt har fortgått rätt länge nu. För ungefär ett år sedan minns jag att han deltog i frågan huruvida vi skulle skicka JAS till Libyen eller inte. Han hade många turer där och ångade på i frågan innan han kom med en fix idé om att skicka ner flottan till Libyen. Jag ska inte fortsätta sätta mig in det ogenomtänkta förslaget men det började lite redan där. Ogenomtänkta beslut. Tycka bara för tyckandets skull. Sen en tafatt egen idé i frågan för att visa att man hade en åsikt och brydde sig i en ganska stor fråga (Vi deltog ju faktiskt i ett krig!).
Därefter har det knappast gått framåt för Juholt. Det enda som har rullat på är tiden. Han har fått en otroligt taskig uppgift från första början, nämligen att ta över Sveriges föredetta största sjunkande skepp, Socialdemokratin.
Tidigare ledare inom nämnda parti har personifierats som landsfäder, arbetarklassens företrädare, de som stod upp gentemot orättvisor och som skulle leda Sverige genom tuffa kriser och råda bot på samhällsklyftor. Vem minns inte Olof Palme, han som ofta tillsammans med Per Albin kommer på tal när det pratas om Socialdemokratin. Palme som vågade stå upp mot Amerika och som i sitt jultal fördöme bombningarna i Vietnamn med skarpa ordalag. En idealist som var avskydd av sin opposition och älskad av desto fler. Det kan verka taskigt att jämföra Palme med Juholt men känner ni igen något av detta som Palme stod för när ni tänker på Håkan Juholt? Svarar ni ja på frågan är ni nog en del av en ytterst liten minioritet som tycker så i frågan.
För efter Palme har det sett rätt krasst ut med starka ledare. Karlsson, Persson och den karismatiska Sahlin var nog de sista ledarna på ett tag som stack ut i debatter och i politiken i Sverige. De hade något att tala om och något som de brann för. Nu säger jag inte att Håkan Juholt inte tagit Socialdemokratin på allvar, men i jämförelse med andra ledare framstår han snarare som något hämtat från en Stefan och Christer revy snarare än från riksdagen.
Men är allt verkligen bara Håkan Juholts fel? Är han som person ansvarig för att S siffror ständigt dalar. Knappast. Det vore otroligt enfaldigt att tro att enbart en person sänker Socialdemokraterna.
Frågan är mer vad vi har för behov av socialdemokraterna anno 2012? Står vi verkligen inför dessa stora klassklyftor och orättvisor som S säger sig påvisa i debatter? Behöver vi verkligen en stark arbetarrörelse och en stark fackföreningsrörelse? Om så vore fallet så borde väl rimligen Socialdemokraterna ligga högre upp än vad de gör? Eller?
I och med att Sverige under flera år har varit ett välfärdssamhälle och haft en ekonomisk tillväxt som inneburit att vår medelklass har ökat så vill jag nog påstå att Socialdemokratin har dödat sig själv i viss mån. Man har höjt landet och regerat länge nog för att inte inse att Moderaterna anammat S frågor och gjort dem till sina, ignorerat uppstickaren MP vilket nu betalar sig samt tappat stora mängder väljare till Sverigedemokraterna. Man har spelat ut sin roll helt enkelt.
Den rollen har andra börjat axla. Det går nämligen inte att ignorera att tre av Sveriges största riksdagspartier, M, MP och SD nämligen är väldigt influerade av S politik och har lockat flera väljare till sina partier. Moderaterna var smarta nog att använda sig av detta i valet 06 och MP har sakta men säkert lockat väljare till sig, speciellt vid "kriser" så har MP varit ett alternativ för yngre sossar. SDs framfart kan man inte heller ignorerar. SD står för gamla socialdemokratiska ideal från ett äldre Sverige. En undersökning som jag själv genomförde för en politisk undersökning där en stor grupp människor tillfrågades om vad de röstat på för parti innan de röstade för Sverigedemokraterna svarade just S.
Vad ska ett parti som tappat sina visioner då göra? Komma på nya? Lättare sagt än gjort. Sahlin försökte i viss mån med mångfaldsraggning och påvisa hur det multikulturella kunde bygga ett nytt Sverige. Resultatet är blandat men vi kan med facit i hand säga att det inte direkt vann något val för henne. S gjorde istället sitt sämsta val någonsin och Mona fick gå till förmån för kulbon Juholt. Juholt var för många väldigt okänd. Han hade hörts nån enstaka gång i media innan men det var ingen människa man kände igen direkt vid namn. Nu spelar kanske inte namnet nån stor roll direkt i början men slår man som okänd ur underläge bör man iallafall börja aggresivt gentemot sin opponent och inte vara så passiv som S då var.
Visserligen var man förmodligen skakat men en uddlös penna skriver inga hjälteromaner. För här har vi en stor del av det socialdemokratiska problemet. Avsaknaden av kombinationen visioner och stark ledare. Varken Sahlin eller Juholt har bidragit med något här. Socialdemokraterna är i behov av en ledare som står längst fram på barrikaderna och som med gap, skrik och olidligt tålamod slåss för sitt parti och deras åsiker. Som inte dyker upp nån enstaka gång i nyheterna utan som slår ofta och hårt mot styrande makt och som faktiskt kan påvisa ett fullgott regeringsalternativ.
Bo Lundgren satt i en liknande sits efter valet 2002 och han gav inte moderaterna något ansikte utåt direkt. Reinfeldt som tog över pinnen efter Lundgren satte tonen direkt för NYA Moderaterna och han stod framme i media, i debatterna och slogs för sin sak. Han anammade frågor och vann väljare medan S tittade på och lät det ske.'
Om socialdemokratin ska resa sig igen så måste den hitta nya områden att verka på, nya arenor att slå på och den måste ha en karismatisk och färgstark ledare. Könet är ointressant, likaså ursprunget men personen i fråga måste vara hungrig och driven och vilja slåss för visioner.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42540
Nu är det ju så att NYA Moderaterna stal Socialdemokraternas enda manöverutrymme.
Den enda vägen framåt för att utveckla S politik kapades av de mer snabbfotade unga moderaterna.
S står därmed på en vändplan där enda vägen är tillbaka och det är ingen som tror på den vägen. Vi har redan varit där.
Återstår det oundvikliga; S rasar som Berlinmuren framför våra ögon. Med eller utan Juholt.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-01-21, 09:07
Det må hända att Juholt är bara en liten del av det stora problemet men rivningen av det ideologiska fuskbygget måste ändå påbörjas uppifrån och inte tvärtom om man inte vill ha hela rucklet på nacken.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2012-01-21, 09:32
En sak är egentligen ganska självklar, även om socialdemokraterna verkar ha svårt att förstå det.
Artikelförfattaren skriver "I och med att Sverige under flera år har varit ett välfärdssamhälle och haft en ekonomisk tillväxt som inneburit att vår medelklass har ökat..."
Detta borde innebära att väljarströmmen går lite åt höger.
Dessutom går allt fler av de som av tradition röstat S i hela sitt liv ur tiden, och ersätts underifrån av en ny generation som inte har samma tradition.
Samtidigt väljer Socialdemokraterna Juholt som partiledare, en person som har som ambition att göra en vänstersväng. Och här kommer paradoxen. Man växer inte som parti genom att gå åt vänster, när väljarströmmarna går åt höger!
Så om jag fick ge råd till S skulle det bli ungefär så här:
Antingen håller ni fast vid det som Palme startade, en radikal vänster, och slutar som en klubb för inbördes beundran.
Eller så går ni tillbaka till tiden före Palme och tar väljare från KD och SD, och kan därmed växa en del i alla fall.
Eller så förnyar ni er, och blir "Nya Socialdemokraterna". Precis samma sak som Reinfeldt gjorde med Moderaterna. Ett bra sätt att starta denna nya epok kanske kan vara en öppen process när ni ska välja Juholts efterträdare?
Permalänk | Anmäl
Gunnar Claesson, 2012-01-21, 09:34
SAPs framgångar bygger på en nivå av solidaritet i samhället som endast är möjliga i en nationalstat. Nu när nationalstaten i smyg avvecklats av den mediopolitiska klassen har SAP ingenting att stå på. Det spelar ingen roll vilka personer som de fyller sitt parti med eller sätter på partiledarposten, SAP kommer sjunka undan de kommande valen. Frågan är om partiet alls överlever eller om det stabiliserar sig på 10-15%.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-01-21, 11:41
Det är ju obegripligt att man kan tycka att socialdemokratin har spelat ut sin roll. Klyftorna i samhället ökar och allt fler lever på marginalen. S måste tydliggöra detta. Det är ocksp viktigt att definiera och hålla ihop vår tids arbetarklass.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-01-21, 11:59
Men varför skulle "jag" betala med "dem"? Klyftorna går ju över etniska gränser, folk som har en annan kultur, ett annat språk, en annan religion och som jag inte känner mig besläktad med överhuvudtaget? Du måste ju rimligen förstå att folk i gemen inte känner för att utjämna sådana klyftor? I ett etniskt splittrat samhälle som det svenska så fungerar det bara att ha så få gemensamma resurser som möjligt, och hårda straff. Som en råare version av USA ungefär?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-01-21, 12:21
#7 var till #6 martin.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-01-21, 12:22
# 7 Martin A.
Det är ju det som kallas solidaritet. Oavsett vilken "klass" man tillör eller vilken hudfärg man har om man nu är svensk medborgare.
Att skapa konflikter mellan medborgare är tyvärr media alltför pigga på. Det är väl journalisternas tittande på alltför många "såpor" det handlar om. Vänter-höger fallanger inom socialdemokraterna tror jag dessutom journalister och svensk näingsliv ligger bakom. De gör allt för att krossa socialdemokraterna. Den stora och avgörande frågan är hur man ser på privatiseringar contra offentliga verksamheter. Där vinglar sossarna oh är inte tydliga. Självfallet skall det finnas både privata och offentliga verksamheter MEN (och det är här jag tycker sossarna är klena) det skall helt enkelt inte gå att våra skattepengar försvinner till utlandet eller att krav på så höga vinster att verksamheterna förfaller eller inte ha tillräckligt med personal. Vid upphandlingar tvingar konkurrensen fram så att även våra kommunala verksamheter i förlängingen blir lika dåliga som en del privata. Tittar vi på "fastiighetsbestånden" förfaller de mer och mer, bara för att kommunera skall kunna konkurrera med de privata som inte avsätter kapital för detta. Riskkapitalbolagen behåller ju de uppköpta bara ett antal år och säljs innan de stora investeringarna kommer för p g a ålder. Det här är det som svensson reagerar mot och därför försvinner solidariteten undan för undan.
Permalänk | Anmäl
H Civic, 2012-01-21, 12:59
#7 Martin A
Jag vill inte ha ett segregerat samhälle med så få gemensamma resurser som möjligt. Snarare tvärtom. Många av de problem vi ser idag finns för att det är den struktur som kapitalet vill ha idag. Alliansens och kapitalets stora skräck är att vänstern åter skall börja prata om klass och klasskillnader på ett framgångsrikt sätt.
Högerpolitik kan jämföras med det sätt som en vargflock överfaller en buffelhjord. Vargarna vet att de är chanslösa om hjorden håller ihop. Därför försöker man splittra den och sedan gå på den svagaste delen. En parallell kan dras till sänkt A-kassa, sänkta pensioner och försämrad sjukförsäkring. Detta är dock bara början. Snart kommer arbetsrätten att luckras upp till oigenkännlighet, jämviktsarbetslösheten stabiliseras runt ett tvåsiffrigt procenttal osv. Vi måste börja bjuda på ett effektivt motstånd. Om du tycker att det är ok att sälja ut allt vi uppnått under hundra år pga någon slags etnisk fokusering så begriper jag inte hur du resonerar.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-01-21, 13:14
Utnötta skor!
Sossarna satt så länge att de drev sina "hjärtefrågor" in till dess absurdum utan att inse att de passerat gränsen över mot galenskap. När de nu försöker köra med samma hitparad igen så blir det meningslöst eftersom Alliansen botat de sjukdomar som skapades i sossarnas överkurser i bidrag skatter och sjukskrivningar.
Sverige var helt enkelt på väg mot en samhällsfunktionell konkurs och nedvärderingen av arbetets betydelse och värde för både individen och samhället förnekades.
När nu sossarna spelar teateraliska martyrer över enstaka procents förändringar i bidragsystemen så klingar övertonerna oerhört falskt och argumenten blir därefter.
När de talar om "vinster" i vården så är VU mycket införstådda med att huvudmannaskapet inte har ett skit med om vården blir bra eller ej utan att det handlar om hur personal och chefer fungerar på varje vårdinrättning för sig oberoende av om den är kommunla eller privat. Makten och kontrollen över de som arbetar i vården är vad som klämmer i skon.
Skolans problem är ju skapade av socialdemokratin och när Juholt pratar om sossarnas intresse och oro för sämre resultat så är det många som blir oroliga för sossarnas skolintresse och skulle hellre sätta sossarna med besöksförbud i skolan.
Sossarna väöljer ine heller att vara ärlig med vilka problem som är kopllade till invandringspolitiken utan klumpar ihop den i verksamheter som dras ned utav den där problemen i skolan och "utanförskapet" inte kopplas i hop med invanmdringsproblem.
Socialbidragsberoende är ju en sådan punkt "barnfattigdomen" likaså.
Att försöka hitta nya ord på gamla problem och förvanska verkligheten för att försöka köpa röster till "återställare kommer inte folk att gå på helt enkelt.
Partiet måste helt enkelt hitta nya vägar somverkligen är bra för landet för att hitta självförtroende och förtjäna stöd och de verkar satsa endast på nyord istället för nytt relevant innehåll i politiken för Sveriges framtids bästa. Gör de inte det så har det helt enkelt inget existens berättigande kvar. All politik kan inte bygga på taktik snake oil retorik och manipultioner med stora innehållslösa ord utan måste bygga på substans. Nu är sossarna utan någon sådan.
Permalänk | Anmäl
Berg Säker, 2012-01-21, 13:18
#10 Martin, #9 H Civic
Jag tror ni totalt överskattar politikens makt. Egna barn och andras ungar är djupt djupt inbränt i vår natur. Eftersom ni inte förstår det är ni dömda att utgå ifrån en verklighet som inte finns. Jag tror att SAPs storhetstid var att "casha in" på den starka solidaritet som finns i ett homogent samhälle. Ni tror att SAP skapade solidariteten.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-01-21, 13:38
Det finns ju ingen fattig, stor arbetarklass längre. Den som har ett vitt jobb har det bra (utom kanske akademiker i offentlig sektor med höga studieskulder). De som skulle behöva aktivera sig och få företrädare är sjuka och arbetslösa. Så länge systemet är för naivt (man ger bidrag till människor som skulle kunna ta ett vitt jobb mm fusk), så kommer medelklassen ( inkl. Välbetalda arbetare) inte att ställa upp på den traditionella solidariska modellen.
Ett annat stort problem är att Socialdemokraterna har sålt ut så många tidningar och förlorat företräde i svt, att man har svårt att få ut sin politik till allmänheten. Allt detta är möjligt att förändra, men jag tvivlar på att de vill.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2012-01-21, 13:43
#12 Martin A
Väl formulerat.
Jag tror själv det är här våra politiker gick ordentligt vilse för ett par årtionden sedan.
De verkar leva – nu och då – i någon sorts utopisk drömvärld utan kopplingar till verkligheten. Att vi skulle få stora problem i framtiden framstod för mig som självklart när mängden av invandrare från MENA-länderna började stå klar.
Insåg man inte riskerna med ett sådant experiment?
Ett sådant stort antal människor från vilket land eller område som helst i världen skulle få följder. När man sedan valde att ta in så många med en totalt annorlunda kultur och religion var det som att be om problem. Det är bara naivt och verklighetsfrämmande att tro någonting annat.
Jag vet inte om man verkligen insett vidden av de problem man egenhändigt skapat. Mina farhågor från tjugo år sedan har besannats och jag ser tyvärr inga tecken på tillnyktring.
Tack SAP och vänner!
Permalänk | Anmäl
Topo, 2012-01-21, 16:11
#14 Topo
SAP drog faktiskt i bromsen under slutet av 80-talet. Det vi ser nu är skapat av Moderaterna (Bildt o Reinfeldt) och FP (Westerberg).
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-01-21, 16:51
Martin
Instämmer i stort med din analys! Med tillägget att Martin A har en liten poäng.
Så här: S kom till underifrån av fattiga och utarmade arbetare. Märk väl svenska sådana. Slängde ut kommunisterna. Fick rösträtt. Lierade sej med bönderna på trettiotalet och blev starka under 40 år. Fixade ett ganska ombonat samhälle. IDAG är det helt andra som är i motsvarande situation som arbetare på 1800 talet. Arbetslösa, papperslösa osv. De verkligt utnyttjade finns i tredje världen, röstar inte här. Plus inte att glömma barn och barnbarn som vi lastar en massa obetald notor på och de röstar inte heller, därför kan vi ösa på dem en massa problem som vi skjuter upp. De gamla som inte kan klaga inför vanvård. Uppdrag granskning kan bara se så mycket.
75 procent svenskar är idag motsvarigheten till gårdagens brukspatroner med cylinderhatt. 75 procent mittensvenskars problem är isen till punschen. Tala om att S är förvirrade medan M njuter av situationen.
Permalänk | Anmäl
Anders Fagerlund, 2012-01-21, 18:02
Problemet är att borgerligheten håller på att montera ned allt som socialdemokratin har skapat när det gäller skola, vård, anställningstrygghet osv. Det blir inte lika lätt att bygga upp allt igen. Glöm inte att moderaterna har röstat emot ALLT som har gynnat gemene man. Hade dom fått bestämma hade vi inte ens haft rösträtt. Vägen tillbaka kan gå mycket snabbt. Media är i händerna på den ekonomiska makten och kommer inte att bidra med någon kritik mot den borgerliga politiska makten. Logiskt.
Permalänk | Anmäl
Christina R-W, 2012-01-21, 22:57
#15 Martin A
Jag urskuldar verkligen inte de borgerliga partierna. De har visat sig vara av samma skrot och korn.
Tyvärr.
Permalänk | Anmäl
Topo, 2012-01-22, 21:27
17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Nu är det ju så att NYA Moderaterna stal Socialdemokraternas enda manöverutrymme.
Den enda vägen framåt för att utveckla S politik kapades av de mer snabbfotade unga moderaterna.
S står därmed på en vändplan där enda vägen är tillbaka och det är ingen som tror på den vägen. Vi har redan varit där.
Återstår det oundvikliga; S rasar som Berlinmuren framför våra ögon. Med eller utan Juholt.
Det må hända att Juholt är bara en liten del av det stora problemet men rivningen av det ideologiska fuskbygget måste ändå påbörjas uppifrån och inte tvärtom om man inte vill ha hela rucklet på nacken.
En sak är egentligen ganska självklar, även om socialdemokraterna verkar ha svårt att förstå det.
Artikelförfattaren skriver "I och med att Sverige under flera år har varit ett välfärdssamhälle och haft en ekonomisk tillväxt som inneburit att vår medelklass har ökat..."
Detta borde innebära att väljarströmmen går lite åt höger.
Dessutom går allt fler av de som av tradition röstat S i hela sitt liv ur tiden, och ersätts underifrån av en ny generation som inte har samma tradition.
Samtidigt väljer Socialdemokraterna Juholt som partiledare, en person som har som ambition att göra en vänstersväng. Och här kommer paradoxen. Man växer inte som parti genom att gå åt vänster, när väljarströmmarna går åt höger!
Så om jag fick ge råd till S skulle det bli ungefär så här:
Antingen håller ni fast vid det som Palme startade, en radikal vänster, och slutar som en klubb för inbördes beundran.
Eller så går ni tillbaka till tiden före Palme och tar väljare från KD och SD, och kan därmed växa en del i alla fall.
Eller så förnyar ni er, och blir "Nya Socialdemokraterna". Precis samma sak som Reinfeldt gjorde med Moderaterna. Ett bra sätt att starta denna nya epok kanske kan vara en öppen process när ni ska välja Juholts efterträdare?
SAPs framgångar bygger på en nivå av solidaritet i samhället som endast är möjliga i en nationalstat. Nu när nationalstaten i smyg avvecklats av den mediopolitiska klassen har SAP ingenting att stå på. Det spelar ingen roll vilka personer som de fyller sitt parti med eller sätter på partiledarposten, SAP kommer sjunka undan de kommande valen. Frågan är om partiet alls överlever eller om det stabiliserar sig på 10-15%.
Det är ju obegripligt att man kan tycka att socialdemokratin har spelat ut sin roll. Klyftorna i samhället ökar och allt fler lever på marginalen. S måste tydliggöra detta. Det är ocksp viktigt att definiera och hålla ihop vår tids arbetarklass.
Men varför skulle "jag" betala med "dem"? Klyftorna går ju över etniska gränser, folk som har en annan kultur, ett annat språk, en annan religion och som jag inte känner mig besläktad med överhuvudtaget? Du måste ju rimligen förstå att folk i gemen inte känner för att utjämna sådana klyftor? I ett etniskt splittrat samhälle som det svenska så fungerar det bara att ha så få gemensamma resurser som möjligt, och hårda straff. Som en råare version av USA ungefär?
#7 var till #6 martin.
# 7 Martin A.
Det är ju det som kallas solidaritet. Oavsett vilken "klass" man tillör eller vilken hudfärg man har om man nu är svensk medborgare.
Att skapa konflikter mellan medborgare är tyvärr media alltför pigga på. Det är väl journalisternas tittande på alltför många "såpor" det handlar om. Vänter-höger fallanger inom socialdemokraterna tror jag dessutom journalister och svensk näingsliv ligger bakom. De gör allt för att krossa socialdemokraterna. Den stora och avgörande frågan är hur man ser på privatiseringar contra offentliga verksamheter. Där vinglar sossarna oh är inte tydliga. Självfallet skall det finnas både privata och offentliga verksamheter MEN (och det är här jag tycker sossarna är klena) det skall helt enkelt inte gå att våra skattepengar försvinner till utlandet eller att krav på så höga vinster att verksamheterna förfaller eller inte ha tillräckligt med personal. Vid upphandlingar tvingar konkurrensen fram så att även våra kommunala verksamheter i förlängingen blir lika dåliga som en del privata. Tittar vi på "fastiighetsbestånden" förfaller de mer och mer, bara för att kommunera skall kunna konkurrera med de privata som inte avsätter kapital för detta. Riskkapitalbolagen behåller ju de uppköpta bara ett antal år och säljs innan de stora investeringarna kommer för p g a ålder. Det här är det som svensson reagerar mot och därför försvinner solidariteten undan för undan.
#7 Martin A
Jag vill inte ha ett segregerat samhälle med så få gemensamma resurser som möjligt. Snarare tvärtom. Många av de problem vi ser idag finns för att det är den struktur som kapitalet vill ha idag. Alliansens och kapitalets stora skräck är att vänstern åter skall börja prata om klass och klasskillnader på ett framgångsrikt sätt.
Högerpolitik kan jämföras med det sätt som en vargflock överfaller en buffelhjord. Vargarna vet att de är chanslösa om hjorden håller ihop. Därför försöker man splittra den och sedan gå på den svagaste delen. En parallell kan dras till sänkt A-kassa, sänkta pensioner och försämrad sjukförsäkring. Detta är dock bara början. Snart kommer arbetsrätten att luckras upp till oigenkännlighet, jämviktsarbetslösheten stabiliseras runt ett tvåsiffrigt procenttal osv. Vi måste börja bjuda på ett effektivt motstånd. Om du tycker att det är ok att sälja ut allt vi uppnått under hundra år pga någon slags etnisk fokusering så begriper jag inte hur du resonerar.
Utnötta skor!
Sossarna satt så länge att de drev sina "hjärtefrågor" in till dess absurdum utan att inse att de passerat gränsen över mot galenskap. När de nu försöker köra med samma hitparad igen så blir det meningslöst eftersom Alliansen botat de sjukdomar som skapades i sossarnas överkurser i bidrag skatter och sjukskrivningar.
Sverige var helt enkelt på väg mot en samhällsfunktionell konkurs och nedvärderingen av arbetets betydelse och värde för både individen och samhället förnekades.
När nu sossarna spelar teateraliska martyrer över enstaka procents förändringar i bidragsystemen så klingar övertonerna oerhört falskt och argumenten blir därefter.
När de talar om "vinster" i vården så är VU mycket införstådda med att huvudmannaskapet inte har ett skit med om vården blir bra eller ej utan att det handlar om hur personal och chefer fungerar på varje vårdinrättning för sig oberoende av om den är kommunla eller privat. Makten och kontrollen över de som arbetar i vården är vad som klämmer i skon.
Skolans problem är ju skapade av socialdemokratin och när Juholt pratar om sossarnas intresse och oro för sämre resultat så är det många som blir oroliga för sossarnas skolintresse och skulle hellre sätta sossarna med besöksförbud i skolan.
Sossarna väöljer ine heller att vara ärlig med vilka problem som är kopllade till invandringspolitiken utan klumpar ihop den i verksamheter som dras ned utav den där problemen i skolan och "utanförskapet" inte kopplas i hop med invanmdringsproblem.
Socialbidragsberoende är ju en sådan punkt "barnfattigdomen" likaså.
Att försöka hitta nya ord på gamla problem och förvanska verkligheten för att försöka köpa röster till "återställare kommer inte folk att gå på helt enkelt.
Partiet måste helt enkelt hitta nya vägar somverkligen är bra för landet för att hitta självförtroende och förtjäna stöd och de verkar satsa endast på nyord istället för nytt relevant innehåll i politiken för Sveriges framtids bästa. Gör de inte det så har det helt enkelt inget existens berättigande kvar. All politik kan inte bygga på taktik snake oil retorik och manipultioner med stora innehållslösa ord utan måste bygga på substans. Nu är sossarna utan någon sådan.
#10 Martin, #9 H Civic
Jag tror ni totalt överskattar politikens makt. Egna barn och andras ungar är djupt djupt inbränt i vår natur. Eftersom ni inte förstår det är ni dömda att utgå ifrån en verklighet som inte finns. Jag tror att SAPs storhetstid var att "casha in" på den starka solidaritet som finns i ett homogent samhälle. Ni tror att SAP skapade solidariteten.
Det finns ju ingen fattig, stor arbetarklass längre. Den som har ett vitt jobb har det bra (utom kanske akademiker i offentlig sektor med höga studieskulder). De som skulle behöva aktivera sig och få företrädare är sjuka och arbetslösa. Så länge systemet är för naivt (man ger bidrag till människor som skulle kunna ta ett vitt jobb mm fusk), så kommer medelklassen ( inkl. Välbetalda arbetare) inte att ställa upp på den traditionella solidariska modellen.
Ett annat stort problem är att Socialdemokraterna har sålt ut så många tidningar och förlorat företräde i svt, att man har svårt att få ut sin politik till allmänheten. Allt detta är möjligt att förändra, men jag tvivlar på att de vill.
#12 Martin A
Väl formulerat.
Jag tror själv det är här våra politiker gick ordentligt vilse för ett par årtionden sedan.
De verkar leva – nu och då – i någon sorts utopisk drömvärld utan kopplingar till verkligheten. Att vi skulle få stora problem i framtiden framstod för mig som självklart när mängden av invandrare från MENA-länderna började stå klar.
Insåg man inte riskerna med ett sådant experiment?
Ett sådant stort antal människor från vilket land eller område som helst i världen skulle få följder. När man sedan valde att ta in så många med en totalt annorlunda kultur och religion var det som att be om problem. Det är bara naivt och verklighetsfrämmande att tro någonting annat.
Jag vet inte om man verkligen insett vidden av de problem man egenhändigt skapat. Mina farhågor från tjugo år sedan har besannats och jag ser tyvärr inga tecken på tillnyktring.
Tack SAP och vänner!
#14 Topo
SAP drog faktiskt i bromsen under slutet av 80-talet. Det vi ser nu är skapat av Moderaterna (Bildt o Reinfeldt) och FP (Westerberg).
Martin
Instämmer i stort med din analys! Med tillägget att Martin A har en liten poäng.
Så här: S kom till underifrån av fattiga och utarmade arbetare. Märk väl svenska sådana. Slängde ut kommunisterna. Fick rösträtt. Lierade sej med bönderna på trettiotalet och blev starka under 40 år. Fixade ett ganska ombonat samhälle. IDAG är det helt andra som är i motsvarande situation som arbetare på 1800 talet. Arbetslösa, papperslösa osv. De verkligt utnyttjade finns i tredje världen, röstar inte här. Plus inte att glömma barn och barnbarn som vi lastar en massa obetald notor på och de röstar inte heller, därför kan vi ösa på dem en massa problem som vi skjuter upp. De gamla som inte kan klaga inför vanvård. Uppdrag granskning kan bara se så mycket.
75 procent svenskar är idag motsvarigheten till gårdagens brukspatroner med cylinderhatt. 75 procent mittensvenskars problem är isen till punschen. Tala om att S är förvirrade medan M njuter av situationen.
Problemet är att borgerligheten håller på att montera ned allt som socialdemokratin har skapat när det gäller skola, vård, anställningstrygghet osv. Det blir inte lika lätt att bygga upp allt igen. Glöm inte att moderaterna har röstat emot ALLT som har gynnat gemene man. Hade dom fått bestämma hade vi inte ens haft rösträtt. Vägen tillbaka kan gå mycket snabbt. Media är i händerna på den ekonomiska makten och kommer inte att bidra med någon kritik mot den borgerliga politiska makten. Logiskt.
#15 Martin A
Jag urskuldar verkligen inte de borgerliga partierna. De har visat sig vara av samma skrot och korn.
Tyvärr.