Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Juholt och medierna

Måns Johansson om Juholt och medierna

Jo, det var drevet

Nu när bytet fällts har de sansade åsikterna börjat komma tillbaka. Vad hände egentligen och gjorde egentligen vad? Och till sist, vad var det egentligen Juholt verkligen gjort?


Om författaren

Fd medlem i Socialdemokratiska arbetarpartiet

Medlem i V

Givetvis var det ett drev.

För det första. Opinionssiffrorna började inte dala förrän Aftonbladet kom med en förljugen artikel om att Juholt fuskade med bidrag. När det sedan kom fram att detta var en lögn var det Juholt som tvingades be om ursäkt än en gång. Denna gången för att han hade bett om ursäkt när han egentligen hade haft rätt.
 
För det andra. Din och dina kollegors koncentration på de dåliga opinionssiffrorna och juholts sk "tabbar" tog bort fokus från den politik socialdemokraterna ville komma ut med. Sedan föll deras opinionssiffror ännu mer för allt som syntes var medias bild av ett parti som det bara gick utför. Och socialdemokraterna undrare varför ingen ville prata politik med dem. 
 
För det tredje. Den fullständigt löjliga tron på att en partiledare skall ha hela partiets stöd bakom sig är barnsligt naiv. Ingen partiledare någonsin har haft hela sitt partis stöd i ryggen. Det finns alltid avvikande åsikter där ett mindretal tycker att partiledaren gör fel eller är fel. Er i medias skadeglada gottande i kommentarer från partikamrater som var avvikande fick bara fler att följa efter då ni målade upp en bild av Juholt som en starkt komprometterad ledare.
 
För det fjärde. Nu har en demokratiskt vald partiledare stigit ned från sin post. Inte för att han inte hade sitt partis stöd, utan för att mediebilden av honom och partiet blev för nedsmutsad. Han hade fortfarande ledningen i sitt partis stöd, visat av VUs stödförklaring, och han hade fortfarande medlemmarnas stöd, visat av det stöd han fått vid offentliga möten. Trots detta avgick han. Trycket från media blev förstort, oavsett vad hans egna partikamrater hade att säga. 
 
Juholt har inget ansvar inför Svenska folket. Han är inte svenska folkets demokratiskt valda ledare. Han är(var) Sveriges Socialdemokratiska Arbetarpartis demokratiskt valda ledare. Hans parti utgjorde enligt de senaste av medias enträgna opinionsundersökningar 25% av Sveriges befolkning. Det fanns alltså inget, INGET, som gav skäl till det makalösa mediedrev där ni i media ägnade mer tid åt att upprepa Juholts sk "skandaler" än regeringens med statsminister Reinfeldts lögner upprepade i riksdagen under bästa sändningstid. Vi har en utrikesminister som suttit i styrelsen för ett företag misstänkt och anklagat för delaktighet o folkrättsbrott(folkmord), men det är Juholts "tabbar", påhittade som verkliga som media gör bedömningen är viktiga att rapporterna för det svenska folket.
 
Givetvis var det ett drev. Den dagen media bestämmer vilka ledare svenska folket skall få lov att ha, den dagen är demokratin allvarligt hotad. Den dagen har tyvärr redan kommit. Och praktiskt taget hela det svenska medielandskapet är en del av det hotet.




Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42559

19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det som hände var att socialdemokraterna övergav den vanlige svensken. De blev maktgalna, såg sig som oantastbara och skaffade sig fördelar på arbetarnas bekostnad.

Svårare än så är det inte. Folk röstar på det parti som ger dem mest. Socialdemokraterna ger mest till politiker och fackpampar. Det lär inte förändras.

Permalänk | Anmäl #1 Michael Jönsson, 2012-01-21, 22:36

#2 och #1
Att Juholt blev utsattför ett drev är utom allt tvivel. Det hela har skötts på ett odemokratiskt sätt tycker jag. Sedan har socialdemokratin anledning att se sig i spegeln, men kom inte och säg att detta drev var okej. För det var det inte.

Permalänk | Anmäl #3 Martin, 2012-01-22, 00:05

Jag tror att Journalistpartiet äger högersossarna men känner en djup misstänksamhet mot vänstersossar.

Permalänk | Anmäl #4 Martin A, 2012-01-22, 00:18

Kom igen, kan man inte acceptera att folket har förändrats och börjat att uttala sin åsikt i diverse on-line-media och Gammel-Media måste hänga med dessa, alltså OSS, för att sälja lösnummer.

Aldrig förr har media haft, en sådan opiniontermometer på Internet där de kan pejla vad folk egentligen tycker.

Permalänk | Anmäl #6 G.Maxwell, 2012-01-22, 00:29

Re #3 Martin

”Att Juholt blev utsattför ett drev är utom allt tvivel. Det hela har skötts på ett odemokratiskt sätt tycker jag. Sedan har socialdemokratin anledning att se sig i spegeln, men kom inte och säg att detta drev var okej. För det var det inte.”

Visst var det ett drev. Men!

Jag citerar artikelförfattaren.

”För det första. Opinionssiffrorna började inte dala förrän Aftonbladet kom med en förljugen artikel om att Juholt fuskade med bidrag.”

Opinionssiffrorna har sakta sjunkit under lång tid. Blev tydligt i senaste valet.

”Sedan föll deras opinionssiffror ännu mer för allt som syntes var medias bild av ett parti som det bara gick utför. Och socialdemokraterna undrare varför ingen ville prata politik med dem”

Socialdemokraterna har inte haft någon politik för den vanlige Svenska medborgaren på många år. De har bara tjatat om invandrare och skott sig själv.

Nu när de har så lågt väljarstöd börjar de konkurrera med varandra om riksdagsplatserna för att kunna leva på medborgarna. Därför läcker de till pressen.

Permalänk | Anmäl #7 Michael Jönsson, 2012-01-22, 02:27

Re #7 Michael

Absolut fick socialdemokraterna lägre och lägre valresultat de senaste riksdagsvalen, det är utom tvivel. Det jag mer specifikt syftar på är de låga opinionssiffror socialdemokraterna haft på sistone som ännu inte hunnit uttryckas i valresultat.

Sedan har socialdemokraterna absolut haft en politik för vanliga människor, problemet har varit delvis att man själv koncentrerat på dåliga frågor, delvis att man bedriver en kommunikation i motvind. Hur kunde socialdemokraterna någonsin tro att de skulle få föra ut sitt budskap obehindrat genom fientlig media? Och det är ingen annans fel än deras eget i att vara så naiva.

A-pressen skulle ha räddats, om man så var tvungen att betala folk för att läsa den.

Permalänk | Anmäl #8 Måns Johansson, 2012-01-22, 06:32

S förde en politik för arbetarna inför förra valet. Problemet då var att media avrättade Mona Muslim - drev - även där.
Eller är tobleroneaffären mycket värre än att betala sin barnflicka oskälig lön? (Reinführer) Allt sälja ut husläkarmottagningar till underpris•?Oavsett politisk tillhörighet måste det sticka som fan i ögonen (sistnämnda). Men etablerad media skriver inte ett skit om det.


"För fem år sedan fick sex läkare som arbetar på husläkarmottagningen Serafen möjlighet att köpa sin arbetsplats av Stockholms läns landsting för 694 500 kronor. I priset ingick personalstyrkan, lokalen vid en av Stockholms mest exklusiva adresser, utrustning och en patientlista med över 11 000 namn. Avknoppningen skedde 2008 och sedan dess har läkarna fått drygt 160 000 kronor per år i aktieutdelning – utöver sina löner. När de nyligen sålde Serafen vidare till Capio, som ägs av riskkapitalbolagen Nordic Capital och Apax, fick de ytterligare 20 miljoner kronor att dela på."

Permalänk | Anmäl #9 Jonathan Doe, 2012-01-22, 09:12

#7 Michael Jönsson
Ursäkta mig. Det blev fel på slutet av min kommentar #3. Det skulle givetvis vara:

"Sedan har socialdemokratin anledning att se sig i spegeln, men kom inte och säg att detta inte drev var okej. För det var det".

Det var ett "inte" som hamnat på fel ställe. Jag får skylla på den sena timmen.

PS Efter en natts sömn så är jag fortfarande lika förbannad på att medias hantering av Juholt och som fick honom att avgå igår.

Permalänk | Anmäl #10 Martin, 2012-01-22, 10:07

Re #8 och #9

Jag är skitförbannad på utförsäljningarna. Vård skola och omsorg har aldrig varit avsett att tjäna pengar på. Allmännyttan såldes även den ut till underpriser. Inte fick jag någon del i det.

De borgerliga politikernas fuskande med barnflickor, fastigheter och konton i utlandet är mycket illa.

Sossarna med Marjasins klipp och klistra, Sahlins toblerone inger inte förtroende. Stig malm med sina fallskärmar och rattfylla när han var VD på svensk bilprovning.

Det är samma sak. Jag blir förbannad oavsett parti. Det är ingen skillnad på dem. Men Borgarna vet jag var jag har. De arbetar för eliten. De är tydliga med det. Sossarna säger att de arbetar för den vanlige medborgaren men har de senaste 25-30 åren bara arbetat för sig själva.

Sossarna införde löntagarfonderna. Vad har det lett till? Jo att jag betalar hälften av det jag sparar till min pension i avgifter till andra pampar.

Sossarna pratar framför allt om invandrare. Möjligtvis om ensamma mammor som kan få upp till 8000 i bostadsbidrag till sin bostadsrätt. Barbidragen vägrar de att behovspröva med hänvisning till att det är synd om barnen. Sanningen är att de själva med sina feta riksdagslöner inte vill mista den möjligheten till extra inkomst.

Vad har en medelålders ensamstående person utan barn för nytta av sossarna? Ingen! Borgarna är inte bättre de men nu handlar det om sossarna.

Deras samröre med facket är ett kapitel för sig. Jag kommer ihåg när fackpampen från kommunalarbetarförbundet, Ylva Thörn uppträdde i TV och sade vi tar fajten. Där strejkade hon bort hela strejkkassan utan att ge kommunalanställda ett skit. Det var redan uppgjort för sossarna satt vid makten.

I slutändan så har jobbskatteavdraget givit folk lite mer i plånboken. Visst har det mesta gått till de rikaste. Pensionärer och arbetslösa straffas. Men det blev lite mer över för medelinkomsttagaren än på sossarnas tid.

Folk röstar på det parti som ger dem mest. Sossarna ger inget till någon utom sig själva, invandrare och
kriminella.

Permalänk | Anmäl #11 Michael Jönsson, 2012-01-22, 13:32

Som partiledare till ett av Sveriges största partier och som helt har domminerat Svensk politik i ett så gått som orubbat bo ända sedan 1917.
Så får man de facto förvänta sig att bli hårt granskad.

Om det dessutom stämmer, som det påtalas i utländsk (Dk, Gb, De, mfl.), media att Juholt skulle ha begått rent av brottsliga handlingar i form av bla, mutbrott, korruption olikn.
Så är det väl inte underligt att journalisterna gör sina jobb.

Att granska våra makthavare samt oppositionen är för f-n ett av en journalist viktigaste arbetsuppgifter.

I bland så undra jag om inte det system som används vid primärvalen i USA är bättre.
Där nagelfars de politiska kandidaterna redan INNAN de tillsättes
Istället för, som här, EFTER att de har blivit tillsatta.

Att skylla på media, vilket även skedde med Mona Sahlin ("Hon var kvinna", "Tobleroneaffären" olikn.) verkar som om vara någon som, i synnerhet (S), tar som ursäkt för en nedgång som började redan långt innan Juholt (under Juholt sjönk oppioniossiffrorna med ynka 5%)

Som en liten påminnelse så bör det påpekas att (S) har rasat ända sedan 90-talet, inga valsegrar eller ökat väljar understöd varken under Sahlin eller Juholt

(S) har helt enkel inte varit "up to date" och varit invaggade i en falsk trygghet om att allt fortfarnde var som det var under 50 & 60-talen och därav fört sin politik därefter utan att ha anpassat denna den den realitet som vi lever i.

Att det dessutom verkar förekomma stora intärna stridgheter inom partiet gör ju inte saken bättre.
Dessutom så har ovanan att sitta i opposition ((S) satt i orubbat bo under mer än 70 år) formligen lyst igenom under de politiska debatterna samt i de uttalanden som (S)´s reprensentanter her gjort sedan (S) förlorade valet 2006

Permalänk | Anmäl #12 Bengt Hesdorf, 2012-01-22, 14:07

#11 Bra kommentar.
Men de extra kr som kommit i plånboken slukas ju mer eller mindre av förhöjd a-kassa.

Permalänk | Anmäl #13 Jonathan Doe, 2012-01-22, 16:27

7 Michael Jönsson, du har fel enligt de mätningar som gjordes några dagar innan aftonbladets avslöjande om bostadsaffären hade S återhämtat och var på väg upp igen. Minnet är kort. I historieböckerna kommer denna historia att klassas som ett exempel på när medierna är en fara för demokratin i stället för en försvarare av den samma

Permalänk | Anmäl #14 susanna svensson, 2012-01-22, 16:33

Re #13 Jonathan Doe

Sant för de flesta medborgarna men inte för mig. Akademikernas du vet. Men visst är det så att många höjda avgifter äter upp skattesänkningen för låg och medelinkomsttagare. Men det är lite av min poäng. Folk ser inte riktigt det.

Sen har jag fortfarande den åsikten att det spelar ingen roll för mig om borgare eller sossar sitter vid makten. Dom är inte intresserade av min situation.

A-kassan är ett lysande exempel på hus sossarna utnyttjade systemet för egen vinning. De kunde lekande lätt för många år sedan infört obligatorisk A-kassa via skatten. Även för småföretagare. De valde att på olika sätt knyta den till facken för att dessa skulle få medlemmar.

Permalänk | Anmäl #16 Michael Jönsson, 2012-01-22, 21:40

Re:#14 susanna svensson
Faktum är att när ett parti får en ny partiledare så brukar normalt oppoininssiffrorna stiga under en kort "smekmånadsperiod"
Se nu senast (Vp) med sin nya partiledare J. Sjöstet.
Så att (S) fick en mycket liten marginell stigning i opionsundersökningarna har sin naturliga förklaring men har inget som helst med realpolitik att göra.

Permalänk | Anmäl #17 Bengt Hesdorf, 2012-01-22, 22:10

Många sossepampars dolkhugg mot Juholt stödde ju drevet. Jfr hur moderaterna reagerar då Carl Bildt angrips för sina affärer med Lundin Oil.

Permalänk | Anmäl #18 Tage Andersson, 2012-01-22, 22:42

#18 Tage Andersson

Sant. Jag tror de elitsossar som ville få bort Juholt bestod av en blandning av högersossar som innerligt ville han skulle avgå samt mer mitten samt vänstersossar som tyckte läget till slut blev olidligt. Alltså snarare en taktisk bedömning från de senares sida.

Men Lena Mellins och Jan Helins agerande är oförlåtligt.

Permalänk | Anmäl #19 Måns Johansson, 2012-01-23, 01:23

Om inte sossarna agerar och utesluter medlemmar som är öppet osolidariska, många medlemmar, så är sossarna slut som parti.

Permalänk | Anmäl #20 Anders Olsson, 2012-01-23, 13:55

Re #14 susanna svensson

”7 Michael Jönsson, du har fel enligt de mätningar som gjordes några dagar innan aftonbladets avslöjande om bostadsaffären hade S återhämtat och var på väg upp igen. Minnet är kort. I historieböckerna kommer denna historia att klassas som ett exempel på när medierna är en fara för demokratin i stället för en försvarare av den samma.”

Visst är journalister opålitliga det kan jag skriva under på. Men ser du en trend i statistiken nedan? Jag hävdar att det inte bara är journalisternas fel. Dessutom skall du inte glömma bort att det var sossar som tipsade journalister om Juholt.

Socialdemokraterna Riksdagsval 1911–2010

1911: 28,5 %
1914 (vår): 30,1 %
1914 (höst): 36,4 %
1917: 39,2 %
1920: 36,1 %
1921: 39,4 %
1924: 41,1 %
1928: 37,0 %
1932: 41,1 %
1936: 45,9 %
1940: 53,8 %
1944: 46,6 %
1948: 46,1 %
1952: 46,1 %
1956: 44,6 %
1958: 46,2 %
1960: 47,8 %
1964: 47,3 %
1968: 50,1 %
1970: 45,3 %
1973: 43,6 %
1976: 42,7 %
1979: 43,2 %
1982: 45,6 %
1985: 44,7 %
1988: 43,2 %
1991: 37,7 %
1994: 45,3 %
1998: 36,4 %
2002: 39,9 %
2006: 34,9 %
2010: 30,7 %

Permalänk | Anmäl #21 Michael Jönsson, 2012-01-23, 14:47

Med tanke på de nya rönen kring att (s) är underrepresenterade och journalister med sympatier annorstädes skadeglatt lett detta så är det inte så konstigt.

Permalänk | Anmäl #23 Vera John, 2012-05-04, 23:38

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.