Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Juholts kris

Staffan Danielsson om Juholts kris

Gör Juholt till landshövding

 

Riksdagsledamot, c: Den press som Håkan Juholt har genomlidit under ett antal månader är svår att greppa, och han har kämpat uthålligt och väl. Skulle han nu avgå hoppas jag att hans kvalitéer kan tas tillvara i samhällsinsatser, varför inte som landshövding. 
  


Om författaren

Riksdagsledamot (C)

 

Nu kommer Håkan Juholt sannolikt att avgå, han har hamnat i ett ohållbart läge med avgångskrav från flera s-distrikt, oklart hur många. Med partiet på under 25 procent och med en eget förtroende på 13 procent finns inget annat alternativ.

Hur kunde det gå så snett?

Uppenbarligen torde det ligga en del i Håkans analys av sig själv som "yvig och ostrukturerad och olämplig som partiledare".

Han har gjort för många misstag och snabba uttalanden som sammantaget har urholkat hans förtroende.

Uttalandet i Sälen att regeringen drev igenom försvarsbeslutet 2009 tillsammans med SD är obegripligt och fel, jag tror att han var så stressad att han inte tänkte klart.

Kanske hans blixtsnabba reaktion att säga nej till den nya EU-pakten kan ha irriterat ändå mer, i vart fall eftertänksamma socialdemokrater i mittfältet som Göran Persson och Thomas Östros. Kanske kan socialdemokraternas nej nu förändras, till och med Mp öppnar ju för detta.

Hans hyresbidrag från riksdagen har jag också skrivit om, det skadade honom trots att han inte brutit mot riksdagens regelverk och definitivt varit i god tro.

Håkan Juholt är en skicklig retoriker med lite vänsterstuk, och tillsatte Tommy Waidelich för att balansera upp med lite ekonomiskt högerstuk. Det blev förvirrande, och Waidelich är lite för tunn.

Jag respekterar Håkan Juholt och lider med honom och lite med hans parti i den situation som uppkommit.

Nu väntar sannolikt en turné genom landet med några kandidater i en öppen valprocess á la Centerpartiet, och jag befarar att S om ett år eller så kan närma sig 30 procent igen...

Den press som Håkan Juholt har genomlidit under ett antal månader är svår att greppa, och han har kämpat uthålligt och väl. Skulle han nu avgå hoppas jag att hans kvalitéer kan tas tillvara i samhällsinsatser, varför inte som landshövding.

Ska verkligen en centerpartist kunna föreslå det? Ja, tänk, precis så tycker jag att politiken ska vara, tydliga skiljelinjer och skarp politisk debatt men respekt för olika partier och politiker trots åsiktsskillnader!

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42536

18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Fokus bör snarare var på media och speciellt Aftonbladet. Dreven mot Juholt, Alliansens sjukförsäkring och inte minst SD är inget annat än en kamp mot demokratin, då de kraftigt förvränger partisympatier.

Mp hade aldrig haft lika stor andel väljare om Climategate diskuterats och ditt eget parti, C, skulle antagligen ligga under 4%-spärren om er kravlösa invandringspolitik skulle föras fram i ljuset. V hade inte funnits kvar om deras sympatier till kommunistdiktaturer skulle granskas.

Media har för stor makt och påverkar demokratin i alltför hög grad. De största, SVT, TV4, Aftonbladet, Expressen och DN, är liksom bankerna samhällsbärande och bör regleras därefter. Det måste finnas högre krav på objektivitet i den politiska nyhetsrapporteringen.

Permalänk | Anmäl #1 Tomas Eriksson, 2012-01-21, 08:19

Så folk ska få höga poster i samhället bara för att det är synd om dem för att det visat sig att de inte duger till en befattning?
Stackars, stackars Juholt, säger Danielsson och agerar som en apologet jag sällan sett motsvarigheten till.
Är detta någon slags hålla-om-ryggen-svåger-politik? Är Danielsson skyldig Juholt en tjänst? Eller är Danielsson också oduglig till sitt ämbete?
Höga befattningar i samhället kräver klokhet, förnuft, eftertänksamhet och kunskap, man måste ställa mer krav om dessa kvaliteter på de personer som ska företräda medborgarna i samhället. Politiker ska vara de smartaste och mest kunniga. Dessa kvaliteter har inte alla människor och det är bara att acceptera, ingen har ju mindre människovärde för det, man passar bara inte till att vara ledare.
Får jag påminna om att det finns jobb som taxichaufför, undersköterska, affärsbiträde, kontorsassistent , svetsare, renhållningsarbetare, osv. Ja, det finns alla möjliga slags jobb ute i samhället och har man inte utbildning för dem så finns kom-vux.

Permalänk | Anmäl #2 Viktoria Larsson, 2012-01-21, 08:27

Jag är faktiskt en smula beklämd över Danielssons försvarstal. Man kan ju verkligen i framtiden tvivla på hans omdöme i andra frågor också. Det här är inte en begravning. Det är inte ett dugg synd om Juholt. Han kommer att kunna skratta hela vägen till banken resten av sitt liv och ha en pension, andra vanliga människor inte kan drömma om i Sverige.

Och det för att han agerat som en sämre bilförsäljare, utan att alls bry sig om fakta, egoistiskt manipulerat bort motståndare och försöka skitsnacka bort sina brister.

Jag håller helt med Viktoria. Det öde han kommer att få, är troligen långt bättre än de flesta svenskars, utan motsvarande prestation.

Permalänk | Anmäl #3 Kristian Grönqvist, 2012-01-21, 10:21

Instämmer med föregående talare. Om man inte duger för att man agerat moraliskt ansvarslöst på flera punkter, varför ska man då få en gräddfil till toppjobb? Nä, lokförare kanske? Eller flippa burgare på MAX?

Permalänk | Anmäl #4 Mikael, 2012-01-21, 10:28

Värsta förslaget jag har sett på länge. En landshövding representerar staten ute i länet - tidigare titel Kunglig Majestäts befallningshavare. Han är chef och arbetsledare mm.
Juholt kommer absolut inte att klara av att fungera som landshövding.
Och inte har staten/Regeringen något ansvar för att fixa jobb åt politiska oduglingar. Juholot kan väl få fortsätta som välavlönad knapptryckande riksdagsman.

Permalänk | Anmäl #5 Sandhamn, 2012-01-21, 10:59

jag håller med Viktoria,men vill lägga till att Juholt är ytterst en konsekvens av ett parti som slutligen tappade sin radar i samhället.Med ,av naturliga skäl,stora avgångar av sina kärnväljare och total oförmåga att följa det nya samhället så är detta början till slutet på svensk socialdemokrati,kanske återkommer det i en ny skepnad.
Jag arbetade i åratal i ett världsledande företag,som idag är en ringa spillra av vad det varit.Så går det när visioner och nytänkande falnar.

Permalänk | Anmäl #6 kai munch, 2012-01-21, 11:03

Om det vore april, skulle jag ta förslaget som ett aprilskämt. Men det är så typiskt för politiker. Klavertramp efter klavertramp, men vad spelar det för roll när man håller varandra om ryggen. Man vet att man alltid har en guldkant att falla tillbaks på. Fy sjutton.

Permalänk | Anmäl #7 Hans Johanson, 2012-01-21, 11:09

Ja, jag är ytterligare en i raden av förbluffade medborgare. Staffan Danielsson, sådana här inlägg bidrar till politikerföraktet mer än du någonsin kan ana!

Tänk efter en gång till och skriv ett nytt inlägg!

Permalänk | Anmäl #8 Jonas Wallmander, 2012-01-21, 11:09

Det är motbjudande och demoraliserande att Danielsson nu föreslår en person som i stort misslyckats med allt, att få ett gräddfilsjobb.
Det understryker mycket, mycket tydligt att politikerplaneten är ljusår från verklighetens folks vardag och arbetslivsvillkor.

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #9 Carina Nordén Åkerlund, 2012-01-21, 12:12

Det är hög tid för riktig demokrati i landet. Politikerna lever i en drömbubbla som spricker snart. Vanligt folk håller på att vakna och en modell likt Schweiz vore bra för Sverige! Demokrati är folkstyre och detta existerar inte idag, jag ser hellre någon som verkligen har gjort något bra för sitt län(gamla idrottare)inte politiker. Jag har misstänkt denna klappa ryggenmentalitet innan men får det på print här.

Staffan Danielsson!

Vad vill du ha tillbaka av Juholt? Landshövding du också?
Politikerföraktet är totalt. Vi svenskar måste ta tillbaka makten från dessa förrädare.

Permalänk | Anmäl #10 Micael Johnsson, 2012-01-21, 12:32

"Gör Juholt till landshövding"
Vilket län står i tur att straffas denna gång??

Permalänk | Anmäl #11 Stig E-k, 2012-01-21, 13:43

# 10, Micael Johnsson

Instämmer 100%.

Sverige måste få direktdemokrati med beslutande folkomröstningar i alla frågor som i Schweiz, det är enda chansen till en riktig demokrati där folket alltid har den beslutande makten och politikerna blir vägledande och får argumentera för sin sak. Det går inte att överlämna ansvaret över 50% av BNP till karriärssugna och arvodeshungriga politiska broilers. Bättre att alla medborgare blir riksdagsmän och beslutar i samhällsfrågor.

Migrationspolitiken, EU-politiken, Skattepolitiken, Arbetslöshetspolitiken, etc, det finns massor av förbättringar att göra. Därför blir man mörkrädd när ex Alliansregeringen överväger att frivilligt ansluta sig till EMU,s finanspakt när vi inte ens är med i Euron. Sverige skall sköta sin egen finans- och penningpolitik givet sina egna ekonomiska förutsättningar, varför begränsa vår handlingsfrihet och överlåta beslut till EU?.

Svenska folket valde helt rätt i att säga nej tack till Euron. ALLA valutaunioner i världshistorien har misslyckat och nu är det EMU´tur, varför tror EU-politiker att de skall lyckas denna gång? Världen har redan tre fungerande valutor, Guld, Silver, Koppar (brons) som har fungerat i 1000-tals år över hela världen, varför inte använda dem i internationell handel idag när fiat-valutorna trycks i obegränsad mängd?

Permalänk | Anmäl #12 Johnny Andersson, 2012-01-21, 13:44

Det här illustrerar exakt varför människor har lågt förtroende för politik och politiker. Alla dessa politiker snackar gärna om allmän lika välfärd, om lika tryggheter för alla och så vidare. Men samtidigt skapar de för sig själva en helt egen verklighet som är långt ifrån den verklighet vanliga människor lever i. Det här är ju bara en fortsättning på den klassiska socialdemokratiska modellen. Folk som inte duger/är obekväma/inte passar skickar man iväg till höga poster en bit ifrån det politiska. Ambassadör eller landshövding. Det här är en extremt viktig fråga för politikers trovärdighet som jag tycker media blundar för. Detta innefattar allt i från löner och arbetsförmåner till avgångsförmåner och till den här skamliga hålla varandra om ryggen-mentaliteten. En politiker som inte är lämplig borde inte utses till ambassadör. En politiker som är olämplig borde återgå till den reguljära arbetsmarknaden helt i enlighet med arbetslinjen.

Permalänk | Anmäl #13 Johannes Westlund, 2012-01-21, 13:51

"Uttalandet i Sälen att regeringen drev igenom försvarsbeslutet 2009 tillsammans med SD är obegripligt och fel, jag tror att han var så stressad att han inte tänkte klart."

Så där fungerar inte tankar, speciellt inte tankar av typen 'argument'. Kan han häva ur sig ett konstaterande från bakåt i tiden så har han garanterat också formulerat den tidigare än han kläckte det. M a o är han en okunnig, slarvig lögnare som skiter i fakta och endast värderar demonisering av motståndaren till vilket pris som helst.

Det har också visat sig att han dragit rena, medvetna historieförfalskningar som den om tryckpressen i Polen. Juholt är en patologisk mytoman utan självinsikt. Sådana ska ha vård, de ska inte bli landshövdingar.

Efter vården är det personlig utveckling sm gäller, och kanske när han snart ska pensioneras så är det dags för SSU igen. För denna gången lära sig vad i helvete politik och debatt handlar om.

Sanning, fakta, idéer och lyhördhet.

Permalänk | Anmäl #14 Snälla, 2012-01-21, 14:03

Han har väl ett förflutet som journalist.
Vore väl en bra reträttpost för Juholt.
Där kan hans agiterande komma till sin rätt-men glöm inte att stänga av kommentatorsfältet-agiterandet blir lätt lite yvigt!

Permalänk | Anmäl #15 Lars Kronqvist, 2012-01-21, 15:04

Varför, varför anser politiker att de aldrig ska behöva ta de (rättvisa) konsekvenserna av sitt agerande? Oavsett hur olämplig man är för den enda uppgiften man har att utföra så ska man belönas för att man "i alla fall försökte"? Juholt kan gott söka nytt jobb på sina faktiska meriter som alla andra, det är inte synd om honom. Han antog en utmaning som han aldrig var lämpad för, det är inte vår uppgift att dadda honom med mjuka kuddar och tröstgodis för att han inte har tillräckligt med självinsikt.

Hans största misstag är inte att han är en inkompetent klåpare, utan snarare att han lagt oppositionen i respirator under det gångna året och det är en fara för demokratin.

Permalänk | Anmäl #16 Åke Krohn, 2012-01-21, 15:29

Är det Centerns filosofi?
Tycker det är beklämmande med att upphöja en ledares misstag till meriter för ytterligare ett välbetalt jobb.

Artikeln innehåller dock ett vettigt förslag.
Tillsätt nästa S-ledare i en öppen process.

MP banade väg för detta och både C och V har följt efter. Dags även för S att följa de gröna föredömena.

Önskar bara Anna Lindh hade kunnat vara en av kandidaterna!

Permalänk | Anmäl #17 Lars Lindgren, 2012-01-21, 17:06

Jag noterar viss kritik av att jag lyfter fram Håkan Juholts förtjänster och långa politiska erfarenhet som grund för t ex att kunna göra en insats som landshövding.
Vad vet jag, han har ju sin riksdagsplats och kanske att han likt tidigare Alf Svensson och Lars Ohly m fl fortsätter där.

Jag är dock övertygad om att han skulle bli en utmärkt landshövding om han skulle vara intresserad och få frågan, därav att jag nämnde det exemplet.

Vi får väl se. Nu för tiden tillsätts landshövdingar ofta med olika bakgrund, men en och annan med politisk sådan utses alltjämt.

Jag delar alltså inte er uppfattning som diskvalificerar honom.

Permalänk | Anmäl #18 Staffan Danielsson, 2012-01-22, 01:23


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.