Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Skönhetsideal

Anne Skåner om Skönhetsideal

Minimodellmammorna borde utredas av socialtjänsten

Debattör och medlem i Riksförbundet Samhällets Styvbarn: Jag minns hur vi på barnhemmet ställdes ut på rad för att granskas och bedömas, för att sedan kanske bli valda av en familj. I dag trippar småtjejer på Catwalken och försöker duga i "Mammor och minimodeller" på TV 3. 


Om författaren

Medlem i Riksförbundet Samhällets Styvbarn och debattör som inte tycker att TV skall exploatera barn och att programmet Mammor och Minimodeller strider mot Barnkonventionen.

Som barn ställdes vi upp på rad på barnhemmet för att den besökande familjen eventuellt skulle välja just mig. Längre tillbaks i historien visade man upp människor med sk lyten mot betalning. Idag erbjuder TV 3 via sin nya såpa "Mammor och Minimodeller" fri fantasi åt det mörkaste vi har - pedofiler. Den nya såpaserien väcker avsky inte bara från mig utan från rad mer eller mindre kända människor. Vilket ansvar har en TV-kanal gentemot barn och vad finns Barnperspektivet. Kanske skall de här mammorna liksom föräldrar med sociala problem anmälas till socialtjänsten för vanvård av barn.

I ett mediemarkerat samhälle handlar livet om att synas, märkas och bekräftas offentligt. Jag kommer ihåg KA Westerberg på Hasselakollektivet som sa att kan man inte bli kändis i etablissemanget gäller det att bli det i den kriminella världen. Nu är begkräftelse mer subtil, den döljer sig under designade kläder, smink och vuxna kvinnors förlorade drömmar. Det är barnen till förlorarna bland kvinnor som skall förverkliga drömmen om att synas och bli kända. Jag kallar kvinnorna som exponerar sina barn i TV-programmet "Mammor och Minimodeller" för förlorare. För mig spelar det ingen roll om de är advokater, tandläkare eller har annan sk hög utbildning. De är förlorare därför att de inte förstår vad barndom innebär och att man som vuxen aldrig kan köpa sitt liv tillbaks genom sina barn.

För några år sedan var det oerhört modernt med kläder till mamma och dotter. Mamma skulle kläs sig som dottern och tvärtom. Det kallades för chickt och roligt. Att man visst som medelålders kvinna kan ha jeans och häftiga tröjor, kort kjol, urringat. Jag reagerade redan då utifrån att det handlar om kvinnor som inte förmår att leva ett eget liv utan måste förverkliga sitt jag via barnen. När jag var barn växte jag upp på barnhem en stor del av min ungdom. Jag minns hur vi ställdes ut på rad för att granskas och bedömas, för att sedan kanske bli valda av en familj. Skulle detta vara en parallell till småtjejer som trippar på Catwalken och lär sig bli modeller! Ja helt klart, ytterst handlar det om att duga.

Att bli bekräftad. Barnhemsbarnen måste vara tillräckligt söta och tilltalande för att bli valda. Barnen på Catwalken blir också valda, någon avgör om just mitt barn duger att visas upp. Vi som inte blev valda eller blir valda är givetvis inte lika bra eller vackra, söta som vinnaren i barnhems- och TV3 såpan.

När man gör barn till Lolitor, vilket är för mig att göra småtjejer till sexobjekt, öppnar man också dörren för mörkermännen i soffan. Pedofilerna behöver inte längre gå till nätet, de kan se sina våta drömmar direkt på TV skärmen och ge fritt utlopp åt sina vildaste fantasier. Allt med stöd av komersiella TV bolag och kvinnor som aldrig borde få ha blivit mammor.

Men det finns ett djupare problem bakom Mammor o minimodeller. Det är vanvård av barn. Idag förlorar föräldrar sina barn för att de inte har socio/ekonomiska möjligheter att klara sina barn. Många barn blir föräldralösa för att Samhället anser att deras föräldrar inte kan leva upp rollen som förälder. Rätt eller fel tänker jag inte diskutera här utan snarare - är det inte samma sak med mammor som låter sina barn agera på Catwalken, bli fotomodeller och exponerade i utmanande situationer. Jag tycker personligen att var och en av de här föräldrarna skall anmälas till socialtjänsten för utredning.

En mamma berättar att hennes dotter spelar piano, dansar och tar sånglektioner utöver modellandet. Flickan är i tioårs åldern. Ingenstans säger mamman att hon uppmuntrar sin flicka att läsa, skaffa bra betyg, skaffa sig en bra utbildning. Dotterns vuxenliv handlar inte om utbildning och kunskap utan om hur hon kan exponera sig själv för att tjäna pengar. Om jag som barn växer upp med idealet att mitt utseende är allt - för att en dag vakna med finnar, överviktig och kanske till och med riktigt ful vilka känslor får jag då mot en mamma som lärde mig att agera på Catwalken och där mitt framträdande i TV, troligen gjorde pedofilerna till en av mina stora fan. När jag missade viktiga dagar i skolan, inte orkade läsa för att piano, sång och annat som mamma älskade, tog tid från matten, engelskan och historielektionen.

Det värsta med den här gruppen mammor är att de också får det till att barnen älskar att uppträda och synas. Den vuxna vänder sitt eget behov till att barnet själv är drivande. Nej det finns inga barn som vill leva en stor del av dygnets timmar med papiljotter, diskussioner om bröstförstoringar, sminktips eller bli betraktad som en Lolita. Det är vi som vuxna som ger impulserna, initierar. Det är reklamvärlden som fritt fått härja genom att exponera barn i olika situationer, det är när TV-kanalernas fantasi tryter och vuxna människor inte fyller kraven på förnyelse som vi plockar in barnen. Plockar in dem som pikanta detaljer och varelser i en värld som är så långt från Pippi Långstrump vi kan komma. Det är vi som vuxna kvinnor som talar om för våra döttrar att du duger bara om du är vacker, känd, tjänar pengar på att du är just vacker.

Min fråga: Vad gör du Mamma med din dotter den dag hon inte duger, inte är vacker nog. Inte spelar piano som en gudinna. När hon bli tonåring och revolterar mot hela din värld och din syn på hur livet skall vara. Hon kanske skriver en bok precis som Felicia Feldt.

Mitt förslag: Mammorna till barnen på Catwalken borde anmälas till Socialtjänsten för utredning om de är lämpliga som föräldrar eller ej.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42417

28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Låt dessa föräldrar och barn vara i fred!

Ägna er istället åt de 70000 ungdomar som inte fritt kan välja partner eftersom de lever under hedersförtryck från släkten. Dessa barns föräldrar är bättre lämpade för utredning om huruvida de är lämpliga som föräldrar eller ej!

Permalänk | Anmäl #1 Gunnar Claesson, 2012-01-17, 15:27

Gunnar du får ägna dig åt vad du vill i mitt fall har jag kommenterat Mammorna o Modellbarnen. det är bra om vi delar våra kampinsatser, man kan inte rädda hela världen ensam.

Permalänk | Anmäl #2 Anne Skåner, 2012-01-17, 15:50

Socialtjänsten?

Jag tror aldrig jag har hört någon säga något bra om socialtjänsten förutom människor som jobbar där eller på annat sätt har ett intresse i att framställa socialtjänsten som goda.

Socialtjänsten kidnappar barn och sätter i fängelse utan rättegång eller tillgång till advokat. Det är deras affärsidé.

Socialtjänsten, nedan benämnd som "soc", är en ren ondskemyndighet. Ibland råkar man såklart göra något som är bra men det är bara för att det finns olydiga medarbetare som är goda. Den mentalitet som råder på myndigheter som soc är att soc vet bäst. Om ett kidnappat barn skriker och vill hem till mamma ska det analyseras ur olika kvasivetenskapliga perspektiv av antingen en nyexad socionom eller en avdankad lattekärring. Slutsatsen är redan bestämd, barnet säger bara att det vill hittan och dittan, men sett ur det här perspektivet betyder det att barnet egentligen vill det handläggaren vill att barnet ska vilja.

Samhället kan själv ta hand om barn som far illa. Det finns massvis av goda människor. Vi behöver inte en våldsmyndighet som kidnappar barn och placerar de på anstalter för kriminella eller fruktansvärda fosterfamiljer. Det räcker, tack, vi har fått nog av er godhet.

Jag har som tur är ingen empirisk erfarenhet av soc men hela principen med en myndighet som får ta barn är ett rättsövergrepp. Det goda man åstadkommer kan inte vägas mot de principer som etableras, att staten äger våra barn.

Permalänk | Anmäl #3 Benjamin W, 2012-01-17, 16:04

Är din omtanke om barnen seriös?
Är du inte drabbad tillräckligt av samhällets överhöghet och bristande förmåga? Vill du att fler skall uppleva detta?
Håller med dig i sak, men låt dem hållas det finns de som har det värre!

Permalänk | Anmäl #4 Lars Kronqvist, 2012-01-17, 16:18

Hade detta skett inom idrotten, eller hade det varit idrottsföräldrar då hade ett mediadrev varit igång om att förbjuda alla former av barn och ungdomsidrott!

Permalänk | Anmäl #5 Inge-mar, 2012-01-17, 16:25

Det var en bra infallsvinkel Gunnar Claesson. Håller fullständigt med!

Tillägger dessutom att de som ägnar sig åt barnmisshandel i form av omskärelse också måste utredas av socialtjänsten, och de landsting som tillåter detta måste granskas av Socialstyrelsen!

Permalänk | Anmäl #6 Inge-mar, 2012-01-17, 16:28

Tack Anne Skåner för en fantastisk artikel! Skönhetshets är inget att leka med. Jag tycker inte problemet är inte hu vida det finns barnmisshandel eller hedersvåld - för det är inte socialt accepterat.
Problemet är just mammor som vill att deras barn ska vara vackra och att de inte duger som det är.

Barnmisshandel är inte för det mesta inte en medveten handling, de som utför våld mot sina barn anses vara sjuka. Det gör inte dessa mammor i detta program som helt nycktert rakar sin 7 åriga dotters ben. Vilken mamma vill att ens dotter ska vara modell? Vad man hört är det ju inte dirkekt guld och gröna skogar.

Permalänk | Anmäl #7 Lydia Sundqwist, 2012-01-17, 16:40

"Jag som man vill se ut som en jockey, då det visas galopp på tv varje vecka..." Om man som förälder inte kan visa och förklara varför vissa "ser ut som de gör", så kanske föräldrarna ska utbilda sig. Socialen ska i yttersta, yttersta, yttersta nödfall få komma mellan barn och föräldrar. Håller för övrigt med #1

Permalänk | Anmäl #8 Micael Johnsson, 2012-01-17, 16:48

Anne Skåner,

Tack för en bra artikel. Jag håller med dig i din beskrivning av detta förfärliga. Men vad man än gör, blanda inte in socialtjänsten i det här. Anmäl inget till socialtjänsten förrän de har kompetens att faktiskt kunna hjälpa. Som socialtjänsten fungerar nu är en anmälan som att spela rysk roulette med barnens framtid och liv. De har en bättre chans hos sina mammor, trotts deras mammors stora brister som vårdnadshavare.

Permalänk | Anmäl #9 Sture Svensson, 2012-01-17, 17:31

Instinktivt tycker jag att den här verksamheten är ungefär lika motbjudande som Anne Skåner tycker.
Däremot är Anne Skåners jämförelser skruvade och hennes förslag med socialtjänst är horribel. I hennes värld tycks vi människor vara statens egendom, små viljelösa kuggar som skall snurra på ett för de sociala ingenjörerna estetiskt tilltalande sätt?

Permalänk | Anmäl #10 Martin A, 2012-01-17, 18:53

Håll socialtjänsten borta från folk och fä. De gör mer skada än nytta.

Att TV3 kan ha ett program som detta beror på att det finns en marknad för det. Alla tittare. Det finnas även sponsorer av programmet. Skriv ett email till alla företag som annonserar i programmet och utryck er djupa beundran för dem. Det är pengarna som styr. Inga pengar inget program. Det så man påverkar genom att ta ansvar. Vi har nog med lagar i detta land.

Permalänk | Anmäl #11 Göran Axelsson, 2012-01-17, 18:55

Sex mammor och deras döttrar anländer till en modellskola - och redan i första avsnittet möter vi skrikande och gråtande barn.
"Mamman Jelena Leppënen, 40, är en av de som pressar sin dotter, Katja, hårdast. Varje månad läggs 5 000 till 6 000 kronor på 10-åringen."
Tala om för mig vilka värderingar Jelena Leppenen lägger på sitt barn och vad hon står för.

Permalänk | Anmäl #13 Anne Skåner, 2012-01-17, 19:46

#13 Anne Skåner
Ingen kan skydda oss från kassa föräldrar. Om staten tar ifrån Jelena Leppenen hennes dotter, kan du då garantera att det går bra för dottern? Detta är ingen neutral sannolikhetsbedömning. Tvång får bara användas i extrema fall när någons liv är hotat eller verkligt gravt missbruk förekommer. Jag tycker din grundattityd är helt skev och nästintill stalinistisk. Du tycks utgå ifrån att du och jag och andra medborgare har samma ansvar för Jelena Leppenens barn som Jelena Leppenen själv. Så är inte fallet. Vi har varken samma rättigheter eller skyldigheter som Jelena Leppenen. Det är hennes barn och hon må uppfostra det enligt hennes sinne. Det är inte lätt att vara förälder och ingen kommer göra ett perfekt jobb. Med din attityd så skulle staten till sist kunna ta ifrån vilken förälder som helst sitt barn. Och de få föräldrar som lyckades uppnå statens allt snävare kriterier för föräldraskap, tja, finns något läskigt med dem också?

Permalänk | Anmäl #14 Martin A, 2012-01-17, 20:02

Med all respekt för din eventuella historia - Din artikel andas bra mycket intolerans i retrospektiv till din egen tid.

Stäng av tv:n.

Permalänk | Anmäl #15 Sven Stromitzky, 2012-01-17, 23:24

En orosanmälan till socialtjänsten genererar inte nödvändigtvis ett omhändertagande av ett barn - där har ni fel. Det krävs väldigt mycket för att ett barn omhändertas och oftast handlar det så om fara för barnets liv.
Det gäller väl knappast dessa småflickor även om jag själv anser att det är en form av plågeri att utsätta sina små för denna stress för att tillfredsställa sitt eget ego. Barnen ber inte om att få bli småstjärnor i allehanda sammanhang. Det är föräldrarna som vill förvandla dem till det. Ett tecken på tidens andefattiga mänsklighet, helt enkelt men därmed inte ursäktat.
Håller för övrigt med #11: Titta inte på skiten, så använder ni både er makt och ert förnuft på ett bättre sätt.

Permalänk | Anmäl #16 u_8426, 2012-01-17, 23:33

#16
Det behövs inte ett omhändertagande för att socialtjänsten ska förstöra en familjs och ett barns liv. De har fler strängar på sina lyror...

Permalänk | Anmäl #17 Sture Svensson, 2012-01-17, 23:49

# Martin A

Spot on

Permalänk | Anmäl #18 Micael Johnsson, 2012-01-18, 00:05

Elisabeth Hellman det handlar inte om att jag tittar eller ej utan om att barn tittar och det är springpunkten i detta. VAd gäller Soc har du fel, åtskilliga barn omhändertas utan några som helst godtagbara skäl. tyvärr därför att vare sig domstolsväsendet eller socialtjänsten kan sina egna lagar.

Permalänk | Anmäl #19 Anne Skåner, 2012-01-18, 00:35

" I övrigt handlar det också vilka krafter man väcker ute i TV sofforna, tex våta drömmar av mörka män, men jag antar att debatten här handlar om att pedofilerna skall ah det serverat i soffan på bästa sändningstid "

Tack och hejdå.

Du är nog inte riktig klar och mogen att ta dig an sådana frågor, än...

Permalänk | Anmäl #22 Sven Stromitzky, 2012-01-18, 00:54

#19: Tolkar ditt resonemang som att du vill att socialtjänsten skall omhänderta fler barn utan godtagbara skäl trots att du anser att de inte känner till den lagstiftning de lyder under...?
Jag måste dessutom ha missförstått dig, för jag utgick från att din artikel fokuserade på att värna om barnen på "catwalken" och inte om eventuella barn i tv-sofforna.
Du tror alltså inte att du och vi andra vuxna har ett ansvar för vad barnen tittar på en måndagskväll mellan kl. 21 och 22...? Anser du att det är en tidpunkt i veckan för program riktade till barn...?
Att socialtjänsten inte är perfekt, det vet vi nog alla men att hävda att de är ute efter att skada, splittra och medvetet förstöra för familjer, köper jag inte.

Permalänk | Anmäl #23 u_8426, 2012-01-18, 02:43

Alltså du får ursäkta mig, men vad blir fröken Skåner så upprörd över? Flickor som blir stöttade av sina mammor, ja jag tror det är minst lika hemskt som den där andra tjejen som inte är i tv-rutan, vars mamma börjar dagen med en sil, eller den där andra pojken vars farsa har flaskan stående på nattduksbordet. Visst får man tycka och tänka, men för fan, lite sans måste väl du också ha.

Och sen verkar alla ha fått för sig att det här programmet handlar om skönhetstävlingar, att det är en kopia av TLC's toddlers and tiaras, så är inte fallet, det handlar om barn som ska bli fotograferade och hamna i kataloger som alla mammor läser, H&M, Kappahl, Ellos mm.

Permalänk | Anmäl #24 Magnus Pernils, 2012-01-18, 08:00

Jag inser med allt tydlighet att budskapet inte går fram hos alla, att man inte läser mellan raderna inte kan eller vill förstå...därför tänker jag inte kommentera era kommentarer. Jag har dock lyckats att provocera en hel del läsare helt klart och det är ju alltid något. I övrigt äger väl mina tankar och funderingar rätt att publiceras precis som era.

Permalänk | Anmäl #25 Anne Skåner, 2012-01-18, 09:15

Bra där. "Ni ställer fel frågor så därför svarar jag inte, möh!"

Permalänk | Anmäl #26 Magnus Pernils, 2012-01-18, 09:27

#25
Det är alltid en omöjlig uppgift att kommentera kommentarer under sin artikel. Därför att en skribent blir angripen från alla håll och sedan blir angripen för det skribenten säger i kommentarerna. Men jag tycker ändå att det är värdefullt att försöka.

Vi har extremt olika synsätt, du och jag. Men i vart fall jag har bättre förstått hur jag själv tänker och ser på världen tack vare vårt lilla meningsutbyte. Synd kanske att du tog bort kommentarerna #20 och #21. Nåja, personligen hade jag nytta av att skriva #21.

Permalänk | Anmäl #27 Martin A, 2012-01-18, 13:49

Anne Skåner du har skrivit en förvirrad artikel utan trovärdighet. Diskutera TV3 o modellmammor är ok men när du sen blandar in och tycker socialtjänsten ska agera och utreda. Är det nåt som strider mot barnkonventioen så är det mycke av socialens utredande och många omhändertaganden av barn. Du är myndighetsmissbrukarnas bästa vän med en sån här artikel.

Permalänk | Anmäl #28 Olof Henriksson, 2012-01-18, 19:17

Hej Martin A, tack. Nej jag har inte tagit bort något. det är inte jag som bevakar, antingen den som skrivit eller redaktionen...så jag vet inte vad som stod där.

Permalänk | Anmäl #30 Anne Skåner, 2012-01-18, 21:59

Ok :) Tack själv.

Permalänk | Anmäl #31 Martin A, 2012-01-18, 22:22

Martin A vi lär så länge vi lever och insikt är inte det sämsta att få. Då har man ändå nått någonstans med sin artikel och det gör hela debatten mer än väl värd.

Permalänk | Anmäl #32 Anne Skåner, 2012-01-19, 10:35

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.