Min enda invändning är att man istället för fyra höga hyreshus istället bör bygga åtta. Minst.
Efterfrågan finns, området lämpar sig väl för höga eller riktigt höga hus, och det finns ingen känslig annan bebyggelse i närheten.
Man undrar vad stadshusmajoriteten väntar på egentligen!
Permalänk | Anmäl
Hedda Sandström, 2012-01-16, 14:28
Brukar inte dela Rudins åsikter
Men jag vidhåller att Kungsholmen lämpar sig för högre bebyggelse.
Sedan kan man verkligen räkna på vad kvadratmeterpriset hade landat på för allmänyttiga hyresrätter när man börjar bygga på höjden. Kostnaderna drar snabbt iväg ovanför vissa nyckelvåningar (11, 13 osv) pga brandskerhet, hissar, med mera.
Som högriskprojekt kanske det INTE ligger i allmännyttans intresse, men uppföra bostadsrätter eller kontor kan vara bärkraftigt.
Om Stockholms stad ska dra igång allmännyttigt bostadsbyggande är inte höghus och skrapor receptet.
Permalänk | Anmäl
Sebastian Jenneteg, 2012-01-16, 15:59
Den modell för att bygga bostäder i Stockholm har ju hittills präglats av att bygga i förorterna längre och längre från staden. De boende åker pendel, T-bana och matarbussar för att landa ute i granskogen och får gå långa vägar i snöslask och isvidar för att komma hem. Många, väldigt många, skule nog hellre vilja bo centralt stan med närhet till centrum. Att förtäta innerstan är just vad som behövs för att tillgodose önskemålen och Stadshuset borde fatta ett principbeslut om förtätning av innerstaden och med olika upplåtelseformer inklusive hyresrätter, men också med bostadsrätter eller varför inte andelslägenheter. Att börja med fyra höga hus i Marieberg är en mycket god idé. Området är lämpligt för en skyline.
Permalänk | Anmäl
Göran Linde, 2012-01-16, 15:59
Frågan är var folk vill bo. Efterfrågan och priser på bostäder är höga i innerstaden. I förorterna är priser efterfrågan lägre. Då kan vi konstatera att folk vill bo i innerstaden.
När det nu väl är konstaterat så får vi jämföra de olika områdena.
Innerstaden.
Kontor, affärslokaler blandade med bostäder. kvarteren är byggda i fyrkanter uppdelade av gator. Bilar står parkerade och kör på gatorna. I gatuplanen på både kontor och bostadshus hittar vi en salig blandning av matvaruaffärer, restauranger, klädaffärer, mm, mm. Till stor del är det mindre företag som ofta har produkter som inte återfinns hos andra handlare.
I förorterna är det en betydligt större uppdelning mellan bostadsområden och industri eller kontorsområden.
Bostadsområdena präglas av stora sammanhängande innergårdar utan gator och trafik mellan husen. Parkeringsplatserna ligger i utkanten av området i anslutning till vägar som leder till och från bostadsområdet. I gatuplanet på husen är det bostäder med direkt insyn i lägenheten. Ofta finns en matvaruaffär i anslutning till tunnelbana eller buss. Vill du handla något annat än det absolut nödvändigaste får du åka till närmsta galleria där det är de stora kedjorna som bedriver verksamhet. Det är i stort sett samma utbud i samtliga gallerior.
Slutsatsen blir att skall det byggas, så skall det byggas så som innerstaden ser ut. det skall vara många gator med mycket trafik och olika affärer. Den typen av bebyggelse skall alltså fortsätta i direkt anslutning till den nuvarande stadskärnan. En och anan park skall ligga insprängd mellan kvarteren
Eftersom tillgång och efterfrågan styr priserna så är det uppenbart att vi ej skall avskaffa biltrafiken i innerstaden. Vi skall ej heller bygga fler gallerior och köpcentra.
För den som inte vill bo i en stadsmiljö går det lekande lätt att byta till sig en bostad i en förort. Miljöpatraskare som vill förstöra min boendemiljö och göra om Stockholm till en stor förort bör flytta!
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2012-01-16, 16:42
Tomas Rudin sysslar med önsketänkande. Det går inte att bygga bort den enorma bostadsbristen som invandringen orsakat utan att det blir hyperinflation. Fråga Göran Persson. Han kan räkna.
Och det kommer att bli ännu värre under den långvariga ekonomiska depression som står för dörren.
Så det är bara att acceptera att bostadsbristen kommer att bli förvärras. Resurserna kommer inte ens att räcka till att underhålla det befintliga bostadsbeståndet som i långsam takt kommer att förslummas.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-16, 16:43
#5 Bo T
Professor Bo T, tillika proffstyckare har talat. Din dystopiska framtidsbild delar inte jag.
Hur kan du ha så många intressen som är inne och kommenterar så gott som alla artiklar på newsmill? Tips, välj selektivt så blir informationsnivån lite högre när spekulativa kommentarer försvinner.
Permalänk | Anmäl
Sebastian Jenneteg, 2012-01-16, 17:00
Re #6
”Professor Bo T, tillika proffstyckare har talat. Din dystopiska framtidsbild delar inte jag.
Hur kan du ha så många intressen som är inne och kommenterar så gott som alla artiklar på newsmill? Tips, välj selektivt så blir informationsnivån lite högre när spekulativa kommentarer försvinner.”
Ordet ”dystopiska” passar inte in när nästan inget annat är rätt.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2012-01-16, 18:18
#4 Jag håller med när det gäller bebyggelse och butiker, men biltrafiken skulle nog de flesta vilja slippa. Stadsdelar liknande de du beskriver skulle kunna byggas utmed pendeltågens sträckningar. Med bättre kollektivtrafik och cykelbanor kan biltrafiken minska.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2012-01-16, 18:23
En anekdot berättar hur USAs president vid ett besök i Sovjet fick en bilfabrik sig förevisad och ställde frågan: "Vem äger denna bilfabrik?" "Det är folkets fabrik löd svaret. När så den ryske generalsekreteraren besökte USA och besökte en bilfabrik undrade han vem som ägde alla bilar på den enorma parkeringen utanför, och fick svaret: "Det är folkets bilar"
Ergo: efter avregleringen av apoteksväsendet är hyresregleringen (och bostadspolitiken) är väl den enda planmässiga kvarleva vi har kvar, och med följder därefter.
Motverkar den segregering? Nej.
Sänker den byggkostnader? Absolut inte!
Leder den till lägre hyror? Icke så.
Ger den kortare bostadsköer? Absolut inte. Tvärtom faktiskt.
Den dag fakta accepteras, hyresregleringen avskaffas, den svenska skvadern "bostadsrätt" förändras till äganderätt och andrahandsuthyrning på kontraktsbasis lagliggörs så att det finns två renodlade boendeformer (som överallt annars) - hyresrätt och äganderätt kommer (se tex på Norge):
Bostadskön att minska avsevärt
Fler nya bostäder att byggas
Omsättningen på bostäder att öka (ta bort den fiskala reavinstskatten samtidigt, men det är en sekundär fråga här)
Hyresnivåerna difrentieras såväl uppåt som nedåt. Samt sannolikt
Segregeringen i alla fall knappast bli värre än nu (se er omkring!).
(Även) Ungdomar få en helt annan möjlighet att komma in på bostadsmarknaden.
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-01-16, 19:03
Re #8 Marion
Jag håller inte med. Jag bor i stan och behöver bilen till och från arbetet. Det blir fler och fler som arbetar olika tider och det skulle bli mycket dyrt att driva kollektivtrafiken dygnet runt.
Bortsett från det så vill jag ha en bil för jag tar mig till olika platser när jag själv vill. Jag kan ta med den packning jag själv vill. Det skall inte bara vara politiker från miljöpartiet och högavlönade som skall kunna ha bil.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2012-01-16, 19:13
Tomas Rudin har visat sig vara en skamlös opportunist i slussenfrågan. Skamlöshet verkar vara ett mönster.
Nu hävdar han att han själv tillsammans med socialdemokraterna, vilka han nu syftar på med det, har gjort ett förslag på höghus i Marieberg.
Verkligen?
Då är vi illa ute.
Politiker ska sätta ramar för samhällsutvecklingen, inte detaljutforma eller låtsas vara arkitekter eller stadsplanerare själva.
Amatörer är en plåga.
Amatörer med makt är ännu värre.
Amatörer med makt och självidealisering är en mardröm.
Den som gjort det där förslaget borde stämma Rudin för upphovsrättsbrott. Att ignorera ekonomisk upphovsrätt må vara ett politiskt ställningstagande. Att kränka den ideella upphovsrätten, alltså att låtsas vara upphovsman för något man inte gjort, är bara värt förakt.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2012-01-16, 19:26
Tomas Rudin, du talar om Ms utförsäljningar av hyresrätter till bostadsrätter på Kungsholmen.
Jag vet en S-kvinna på Kungsholms Torg, som ogenerat pläderade för hyresrätter, motsatt sig helt bostadsrätter, och som samtidigt var med och omvandlade sin hyresrätt till bostadsrätt. Jomenvisst, justitieminister Leila Freivalds.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-01-16, 21:04
Skyskrapor funkar inte i vårt nordliga klimat. Det ger ett dåligt mikroklimat med mycket vassa vindar och kall skugga på vintern. Bättre att bygga över vägar och bygga in T-banelinjerna, men inte bygga skyskrapehögt. Bygg gärna bostäder över alla T-banelinjerna. Det skulle ge flera bostädet än fyra skyskrapor på Kungsholmen.
Permalänk | Anmäl
Sandhamn, 2012-01-16, 21:01
Jag instämmer till fullo med artikeln bortsett från några saker. För det första undrar jag varför det är så viktigt med "allmän(o)nyttiga" bostäder? Varför inte släppa in privat kapital? Tillåt byggandet av skyskrapor (dvs gör en detaljplan) och samla aktörer som är intresserade av att bygga och driva skyskrapsfastigheter och låt den som vill köpa marken och bygga. Med flera hundra tusen potentiella kunder i pipeline (bostadskö) så måste ju risken vara riktigt låg. Sen tycker jag att politiker bör släppa frågan och låta yrkesmän göra sitt jobb utan inblandning.
#10 Michael Jönsson:
Jag kan inte annat än förundras över ditt sätt att se det. Du verkar betrakta det som en mänsklig rättighet att utsätta människor för de utsläpp, den lokala miljöförstöring, bullret och framför allt säkerhetsrisken som utbredd massbilism medför. Nu har det ju curlats rejält med bilister hela Sveriges moderna trafikhistoria, så bilister kanske ser på det hela som: "jag behöver fram, skit samma om det drabbar andra". Om vi la på en verklig trängselavgift, avgift för säkerhetsrisken man utsätter oskyddade trafikanter för, avgift för all miljöförstöring (inte bara klimatförstöringen) samt avskaffade alla bilsubventioner (dvs typ avdragsrätt för resor till jobbet som endast gäller bil, "miljöbils"premie mm) så skulle det verkliga samhällsekonomiska priset för bilsimen hamna på bilisterna. Det skulle kanske vara en ögonöppnare... Men jag håller med dig om att kollektivtrafik bedrivs ineffektivt och dåligt som det är idag. Därför förespråkar jag cyklismen. Den är ren, hälsobefrämjande, medför högre säkerhet och minskar trängseln.
Permalänk | Anmäl
Johannes Westlund, 2012-01-16, 21:54
Vi från Bromma har ju propagerat för att detta nya Manhattan ska byggas vid Alvik Strand. Finfin utsikt, utmärkta förbindelser i knutpunkten mellan tunnel- och tvärbanan. En naturlig fortsättning av stenstaden ut på andra sidan Tranebergsbron.
Läs gärna http://liberalibromma.wordpress.com/2010/06/22/ett-nytt-manhattan-i-alvi....
Permalänk | Anmäl
Hans Åberg, 2012-01-17, 12:58
15 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Min enda invändning är att man istället för fyra höga hyreshus istället bör bygga åtta. Minst.
Efterfrågan finns, området lämpar sig väl för höga eller riktigt höga hus, och det finns ingen känslig annan bebyggelse i närheten.
Man undrar vad stadshusmajoriteten väntar på egentligen!
Brukar inte dela Rudins åsikter
Men jag vidhåller att Kungsholmen lämpar sig för högre bebyggelse.
Sedan kan man verkligen räkna på vad kvadratmeterpriset hade landat på för allmänyttiga hyresrätter när man börjar bygga på höjden. Kostnaderna drar snabbt iväg ovanför vissa nyckelvåningar (11, 13 osv) pga brandskerhet, hissar, med mera.
Som högriskprojekt kanske det INTE ligger i allmännyttans intresse, men uppföra bostadsrätter eller kontor kan vara bärkraftigt.
Om Stockholms stad ska dra igång allmännyttigt bostadsbyggande är inte höghus och skrapor receptet.
Den modell för att bygga bostäder i Stockholm har ju hittills präglats av att bygga i förorterna längre och längre från staden. De boende åker pendel, T-bana och matarbussar för att landa ute i granskogen och får gå långa vägar i snöslask och isvidar för att komma hem. Många, väldigt många, skule nog hellre vilja bo centralt stan med närhet till centrum. Att förtäta innerstan är just vad som behövs för att tillgodose önskemålen och Stadshuset borde fatta ett principbeslut om förtätning av innerstaden och med olika upplåtelseformer inklusive hyresrätter, men också med bostadsrätter eller varför inte andelslägenheter. Att börja med fyra höga hus i Marieberg är en mycket god idé. Området är lämpligt för en skyline.
Frågan är var folk vill bo. Efterfrågan och priser på bostäder är höga i innerstaden. I förorterna är priser efterfrågan lägre. Då kan vi konstatera att folk vill bo i innerstaden.
När det nu väl är konstaterat så får vi jämföra de olika områdena.
Innerstaden.
Kontor, affärslokaler blandade med bostäder. kvarteren är byggda i fyrkanter uppdelade av gator. Bilar står parkerade och kör på gatorna. I gatuplanen på både kontor och bostadshus hittar vi en salig blandning av matvaruaffärer, restauranger, klädaffärer, mm, mm. Till stor del är det mindre företag som ofta har produkter som inte återfinns hos andra handlare.
I förorterna är det en betydligt större uppdelning mellan bostadsområden och industri eller kontorsområden.
Bostadsområdena präglas av stora sammanhängande innergårdar utan gator och trafik mellan husen. Parkeringsplatserna ligger i utkanten av området i anslutning till vägar som leder till och från bostadsområdet. I gatuplanet på husen är det bostäder med direkt insyn i lägenheten. Ofta finns en matvaruaffär i anslutning till tunnelbana eller buss. Vill du handla något annat än det absolut nödvändigaste får du åka till närmsta galleria där det är de stora kedjorna som bedriver verksamhet. Det är i stort sett samma utbud i samtliga gallerior.
Slutsatsen blir att skall det byggas, så skall det byggas så som innerstaden ser ut. det skall vara många gator med mycket trafik och olika affärer. Den typen av bebyggelse skall alltså fortsätta i direkt anslutning till den nuvarande stadskärnan. En och anan park skall ligga insprängd mellan kvarteren
Eftersom tillgång och efterfrågan styr priserna så är det uppenbart att vi ej skall avskaffa biltrafiken i innerstaden. Vi skall ej heller bygga fler gallerior och köpcentra.
För den som inte vill bo i en stadsmiljö går det lekande lätt att byta till sig en bostad i en förort. Miljöpatraskare som vill förstöra min boendemiljö och göra om Stockholm till en stor förort bör flytta!
Tomas Rudin sysslar med önsketänkande. Det går inte att bygga bort den enorma bostadsbristen som invandringen orsakat utan att det blir hyperinflation. Fråga Göran Persson. Han kan räkna.
Och det kommer att bli ännu värre under den långvariga ekonomiska depression som står för dörren.
Så det är bara att acceptera att bostadsbristen kommer att bli förvärras. Resurserna kommer inte ens att räcka till att underhålla det befintliga bostadsbeståndet som i långsam takt kommer att förslummas.
#5 Bo T
Professor Bo T, tillika proffstyckare har talat. Din dystopiska framtidsbild delar inte jag.
Hur kan du ha så många intressen som är inne och kommenterar så gott som alla artiklar på newsmill? Tips, välj selektivt så blir informationsnivån lite högre när spekulativa kommentarer försvinner.
Re #6
”Professor Bo T, tillika proffstyckare har talat. Din dystopiska framtidsbild delar inte jag.
Hur kan du ha så många intressen som är inne och kommenterar så gott som alla artiklar på newsmill? Tips, välj selektivt så blir informationsnivån lite högre när spekulativa kommentarer försvinner.”
Ordet ”dystopiska” passar inte in när nästan inget annat är rätt.
#4 Jag håller med när det gäller bebyggelse och butiker, men biltrafiken skulle nog de flesta vilja slippa. Stadsdelar liknande de du beskriver skulle kunna byggas utmed pendeltågens sträckningar. Med bättre kollektivtrafik och cykelbanor kan biltrafiken minska.
En anekdot berättar hur USAs president vid ett besök i Sovjet fick en bilfabrik sig förevisad och ställde frågan: "Vem äger denna bilfabrik?" "Det är folkets fabrik löd svaret. När så den ryske generalsekreteraren besökte USA och besökte en bilfabrik undrade han vem som ägde alla bilar på den enorma parkeringen utanför, och fick svaret: "Det är folkets bilar"
Ergo: efter avregleringen av apoteksväsendet är hyresregleringen (och bostadspolitiken) är väl den enda planmässiga kvarleva vi har kvar, och med följder därefter.
Motverkar den segregering? Nej.
Sänker den byggkostnader? Absolut inte!
Leder den till lägre hyror? Icke så.
Ger den kortare bostadsköer? Absolut inte. Tvärtom faktiskt.
Den dag fakta accepteras, hyresregleringen avskaffas, den svenska skvadern "bostadsrätt" förändras till äganderätt och andrahandsuthyrning på kontraktsbasis lagliggörs så att det finns två renodlade boendeformer (som överallt annars) - hyresrätt och äganderätt kommer (se tex på Norge):
Bostadskön att minska avsevärt
Fler nya bostäder att byggas
Omsättningen på bostäder att öka (ta bort den fiskala reavinstskatten samtidigt, men det är en sekundär fråga här)
Hyresnivåerna difrentieras såväl uppåt som nedåt. Samt sannolikt
Segregeringen i alla fall knappast bli värre än nu (se er omkring!).
(Även) Ungdomar få en helt annan möjlighet att komma in på bostadsmarknaden.
Re #8 Marion
Jag håller inte med. Jag bor i stan och behöver bilen till och från arbetet. Det blir fler och fler som arbetar olika tider och det skulle bli mycket dyrt att driva kollektivtrafiken dygnet runt.
Bortsett från det så vill jag ha en bil för jag tar mig till olika platser när jag själv vill. Jag kan ta med den packning jag själv vill. Det skall inte bara vara politiker från miljöpartiet och högavlönade som skall kunna ha bil.
Tomas Rudin har visat sig vara en skamlös opportunist i slussenfrågan. Skamlöshet verkar vara ett mönster.
Nu hävdar han att han själv tillsammans med socialdemokraterna, vilka han nu syftar på med det, har gjort ett förslag på höghus i Marieberg.
Verkligen?
Då är vi illa ute.
Politiker ska sätta ramar för samhällsutvecklingen, inte detaljutforma eller låtsas vara arkitekter eller stadsplanerare själva.
Amatörer är en plåga.
Amatörer med makt är ännu värre.
Amatörer med makt och självidealisering är en mardröm.
Den som gjort det där förslaget borde stämma Rudin för upphovsrättsbrott. Att ignorera ekonomisk upphovsrätt må vara ett politiskt ställningstagande. Att kränka den ideella upphovsrätten, alltså att låtsas vara upphovsman för något man inte gjort, är bara värt förakt.
Tomas Rudin, du talar om Ms utförsäljningar av hyresrätter till bostadsrätter på Kungsholmen.
Jag vet en S-kvinna på Kungsholms Torg, som ogenerat pläderade för hyresrätter, motsatt sig helt bostadsrätter, och som samtidigt var med och omvandlade sin hyresrätt till bostadsrätt. Jomenvisst, justitieminister Leila Freivalds.
Skyskrapor funkar inte i vårt nordliga klimat. Det ger ett dåligt mikroklimat med mycket vassa vindar och kall skugga på vintern. Bättre att bygga över vägar och bygga in T-banelinjerna, men inte bygga skyskrapehögt. Bygg gärna bostäder över alla T-banelinjerna. Det skulle ge flera bostädet än fyra skyskrapor på Kungsholmen.
Jag instämmer till fullo med artikeln bortsett från några saker. För det första undrar jag varför det är så viktigt med "allmän(o)nyttiga" bostäder? Varför inte släppa in privat kapital? Tillåt byggandet av skyskrapor (dvs gör en detaljplan) och samla aktörer som är intresserade av att bygga och driva skyskrapsfastigheter och låt den som vill köpa marken och bygga. Med flera hundra tusen potentiella kunder i pipeline (bostadskö) så måste ju risken vara riktigt låg. Sen tycker jag att politiker bör släppa frågan och låta yrkesmän göra sitt jobb utan inblandning.
#10 Michael Jönsson:
Jag kan inte annat än förundras över ditt sätt att se det. Du verkar betrakta det som en mänsklig rättighet att utsätta människor för de utsläpp, den lokala miljöförstöring, bullret och framför allt säkerhetsrisken som utbredd massbilism medför. Nu har det ju curlats rejält med bilister hela Sveriges moderna trafikhistoria, så bilister kanske ser på det hela som: "jag behöver fram, skit samma om det drabbar andra". Om vi la på en verklig trängselavgift, avgift för säkerhetsrisken man utsätter oskyddade trafikanter för, avgift för all miljöförstöring (inte bara klimatförstöringen) samt avskaffade alla bilsubventioner (dvs typ avdragsrätt för resor till jobbet som endast gäller bil, "miljöbils"premie mm) så skulle det verkliga samhällsekonomiska priset för bilsimen hamna på bilisterna. Det skulle kanske vara en ögonöppnare... Men jag håller med dig om att kollektivtrafik bedrivs ineffektivt och dåligt som det är idag. Därför förespråkar jag cyklismen. Den är ren, hälsobefrämjande, medför högre säkerhet och minskar trängseln.
Vi från Bromma har ju propagerat för att detta nya Manhattan ska byggas vid Alvik Strand. Finfin utsikt, utmärkta förbindelser i knutpunkten mellan tunnel- och tvärbanan. En naturlig fortsättning av stenstaden ut på andra sidan Tranebergsbron.
Läs gärna http://liberalibromma.wordpress.com/2010/06/22/ett-nytt-manhattan-i-alvi....