Om författaren
med dr, ordförande för RFSU Stockholm
I en artikel (Newsmill 2012-01-13) lyfter David Eberhard in ett välkommet medicinskt perspektiv på frågan om sterilisering vid könskorrigerande behandling. Eberhard skriver att den könskorrigerande behandlingen oundvikligen medför sterilitet. I snäv mening är detta sant. Även om man behåller könscellerna (testiklar eller äggstockar) efter en operation gör behandlingen med det motsatta könets hormoner att man blir infertil, så länge hormonbehandlingen pågår.
Men lagstiftningen ställer ännu striktare krav på att den som genomgår könskorrigerande behandling skall sakna fortplantningsförmåga. Man får inte spara frysta könsceller, som skulle kunna användas för att bli förälder. Detta krav motiverades då lagen tillkom framför allt av en omsorg om att bevara det traditionella tvåkönssystemet, där en pappa är en man och en mamma är en kvinna.
Att kräva avsaknad av all fortplantningsförmåga för att kunna ändra en persons juridiska kön är ett oacceptabelt intrång, som inte är medicinskt motiverat. Det strider mot grundläggande mänskliga rättigheter, vilket påtalats bland annat av Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter. Den offentliga sjukvården skall agera i patientens bästa intresse. Det är hög tid att ändra en lagstiftning som tvingar sjukvården att förstöra frysta könceller för en hel patientgrupp och därmed omintetgöra deras möjlighet att bli genetiska föräldrar.
En annan möjlighet är att behålla könsorganen vid könsbytet och sedan göra uppehåll i hormonbehandlingen och på nytt bli fertil. På detta sätt har flera män, som behållit livmodern efter ett könsbyte, kunnat bli gravida i andra länder. Eberhard menar att det är orimligt som transsexuell att vilja något sådant, eftersom det strider mot den nya könsidentiteten. Men om man som transsexuell vill bli förälder är det en legitim önskan. Det är svårt att se medicinska skäl för att inte tillåta en patient att behålla inre könsorgan vid en könskorrigerande behandling.
Frågan om lagstiftning, som nu debatteras, är en fråga om grundläggande mänskliga rättigheter. Socialstyrelsen har sedan en tid föreslagit att lagstiftningen skall ändras och tvångssteriliseringen avskaffas. När regeringen nu kommer med en proposition på området är det hög tid att tvångssteriliseringen avskaffas. Frågan behöver inte förhalas i ytterligare en utredning.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42318
Det tycks handla om personer som vill vara både och.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2012-01-16, 10:34
Så först ska man genomgå årslånga hormonbehandlingar för att bli manlig och sedan ska hormonbehandlingen avbrytas och kvinnliga hormoner sättas in för att man ska kunna bli gravid.
Och när man så med en dubbel uppsättning könsorgan efter förlossningen ska återgå till att bli manlig så ska en långt utdragen, oerhört kostsam behandling av manliga hormoner återigen sättas in. På skattebetalarnas bekostnad. NEJ TACK!!
En sådan jojotillvaro med hormoner får ni bekosta själva.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-01-16, 10:44
Dessutom är det inte flera män i flera länder som fött barn, utan en enda (vilket framgick av artiklar om denne man när han besökte Pride) och det var en tragisk historia med tanke på barnen.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-01-16, 10:48
Tänk att det finns människor som har så svårt att sätta sig in i andra människors situation och är så förbannat rädda för möjligheten att själv bestämma hur man vill identifiera sig som individ att de är beredda att hitta på alla möjliga egna argument för att försvara tvångssteriliseringar.
Grönqvist och Lundqvist: Lagen om tvångsteriliseringar handlar inte om vem som ska betala för vad. Det är en politisk fråga hur vård ska finansieras och vilka ingrepp som ska betalas av samhället och vilka som ska betalas av individen. Jag tänker rösta på något av de partier som tycker att könskorrigerande kirurgi utan tvångsterilisering ska ingå i skattefinansierad vård, precis som bland annat idrottskador, men det står er fritt att välja annorlunda. Lagen som den ser ut idag kräver att man inte bara förstör sina fortplantningsorgan utan även eventuellt sparade ägg eller spermier, samt intygar detta. Svårt att genomföra inom lagens ramar om man ändå har sparat något, oavsett i vilket land, eller?
Om nu könsbyten så fullständigt vänder upp och ner på er värld så att ni måste in och peta i varenda detalj i hur transsexuella väljer att identiefiera sig själva för att få ert godkännande så får ni åtminstone från och med nu sluta hänvisa till kostnaden. Hur vi finansierar vården är en helt annan fråga än om tvångsterilisering ska vara ett krav för att få rätt att skriva att man är man eller kvinna i en arbetsansökan. Vill ni fortsätta döma ut människor som sexuellt svajiga eller som levande i en hormonell jojotillvaro så får ni hitta på andra argument än de ekonomiska för att rättfärdiga er egen ryggmärgsreflex av motvilja.
Permalänk | Anmäl
Max, 2012-01-16, 11:12
"Transsexuella har legitim rätt att vilja bli föräldrar".
Finns det verkligen nån som vill förneka någon rätten att vilja bli förälder?
Permalänk | Anmäl
perper, 2012-01-16, 11:34
#5 Max,
Jag bryr mig överhuvudtaget inte om vad människor gör med sina kroppar, plastikoperationer, könsbyten, eller vad det månde vara. Men visst blir det en fråga om kostnader, när sjukvården går på knäna och en liten grupp kräver att få sina intressen tillgodosedda till 100%?
En kvinna som inte känner sig hemma i sin kropp, pga för små bröst eller för stora blygdläppar har ju i så fall precis lika stor rätt att begära att dessa operationer ska betalas med skattemedel. Vad är skillnaden?
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-01-16, 11:34
#7 Lundqvist #8 Grönqvist
Ok, jag testar en gång till innan jag ger upp.
Det som Gustav ovan skriver om, som jag håller med om och som ni även kan läsa fantastiska försvar för av Hanna Söderström och Lukas Romson är inte vem som ska betala för operationerna. Det frågan handlar om är varför rätten att byta juridiskt kön kräver att man steriliserar sig (samt förstör alla eventuellt sparade könsceller). Det går alldeles utmärkt att ta bort steriliseringskravet i lagstiftningen och samtidigt kräva privat finansiering av vård om man har den läggningen.
Ni får gärna fortsätta hävda att operationerna ska betalas av patienten själv likaväl som ni får hävda att idrottskador eller kosmetisk kirurgi ska betalas av patienterna själva. Men det är inte i sig ett argument för att lagstiftningen ska fortsätta ställa krav på sterilisering (samt förstöring av könsceller och alla möjligheter att skaffa barn) för all framtid. Vill ni hitta några fina formuleringar att gömma era unkna fördomar bakom får ni snällt leta vidare.
Permalänk | Anmäl
Max, 2012-01-16, 12:42
# Kristian Grönqvist
Du kan inte spara spermier någonstans i världen utan att bryta mot dagens lagstiftning.
Jag är medveten om att du har redogjort i de flesta av trådarna i ämnet över din motvilja mot transsexuellas rätt att behålla möjligheten att skaffa barn efter könsbytet, med mer eller mindre desperat argumentation. Vad du däremot inte har redogjort för är varför det är DIN sak att bestämma om någon ska ta bort hela, halva eller 2/5 av köttbiten för att få rätt att kalla sig kvinna i en arbetsansökan? Eller varför inte individen själv kan få bestämma över formerna för sin operation samt om de vill spara könsceller för framtida barnalstrande eller inte. Din extrema låsning vid att människor måste se ut exakt utifrån de mått DU bestämt när de lyfter på kjolen känns lite ohälsosam. Vem gjorde dig till tillsynsman?
Permalänk | Anmäl
Max, 2012-01-16, 14:47
De må ha rätt att vilja bli det. Men barnet har också rättigheter. Något som ofta glöms bort av sådana som agerar utifrån ett behov av självhävdelse.
Permalänk | Anmäl
Funtaren Funtaren, 2012-01-16, 15:48
Det är motbjudande för många att tänka sig att en kvinna som byter kön till man behåller sin förmåga att bli gravid. På samma sätt tycker man att det är konstigt att en man som byter kön till kvinna behåller sina fortplantningsorgan eller sparar spermier så att hon kan bli pappa en dag.
Det är inte svårt att förstå att ett sådant perspektiv kan verka exotiskt, konstigt eller onaturligt.
Man kan också undra hur bar till sådana föräldrar skulle reagera. Samma farhågor hade man inför tanken att samkönade par skulle tillåtas bli föräldrar, men det visade sig gå alldeles utmärkt för dessa barn.
Därför kan man fråga sig om dessa olustkänlor och bekymmer hos allmänheten är ett tillräckligt starkt argument för att kräva kastrering av alla som vill byta kön. Det låter drastiskt. Varför kan inte personen själv få bestämma om dessa ting?
Att lagstiftaren vill skaa "ordning och reda" är inte skäl nog. Det är lite som den gamla debatten om abort. Ska en kvina verkligen få bestämma själv om hon vill föda sitt barn eller ha en abort? Många tyckte att en medicinsk auktoritet måste ta ställning, medan vi idag tycker det är självklart att kvinnan själv ska få bestämma över sin kropp och sitt eventuella föräldraskap.
Jag tror att man ur etisk synpunkt hamnar på samma ställe med könsbyten och sterilisering. Det enda rimliga är att personen själv får bestämma över detta.
Lars Bohman, leg läk, psykiatriker
Permalänk | Anmäl
Lars Bohman, 2012-01-16, 18:57
#17 Kristian Grönqvist
Tja, det är väl det som är hela poängen, att alla kvinnor ska har rätt att beskriva sig som just kvinnor i sina arbetsansökningar. Den svårförklarliga panik som detta föranleder hos dig bidrar jag gärna till.
Man får väl bara stilla hoppas att du inte befinner dig i en position med anställningsbefogenheter. Det skulle väl sannolikt innebära att du med måttstock och definitions-bilderbok gräver dig genom alla sökandes underliv för att säkerställa att de stämmer överens med dina krav. Blir det en godkänd-stämpel och dörren till vänster för de som passerar nålsögat och dörren till högerr och "duscharna" för de som inte lever upp till dina förväntningar?
Permalänk | Anmäl
Max, 2012-01-16, 20:27
11 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det tycks handla om personer som vill vara både och.
Så först ska man genomgå årslånga hormonbehandlingar för att bli manlig och sedan ska hormonbehandlingen avbrytas och kvinnliga hormoner sättas in för att man ska kunna bli gravid.
Och när man så med en dubbel uppsättning könsorgan efter förlossningen ska återgå till att bli manlig så ska en långt utdragen, oerhört kostsam behandling av manliga hormoner återigen sättas in. På skattebetalarnas bekostnad. NEJ TACK!!
En sådan jojotillvaro med hormoner får ni bekosta själva.
Dessutom är det inte flera män i flera länder som fött barn, utan en enda (vilket framgick av artiklar om denne man när han besökte Pride) och det var en tragisk historia med tanke på barnen.
Tänk att det finns människor som har så svårt att sätta sig in i andra människors situation och är så förbannat rädda för möjligheten att själv bestämma hur man vill identifiera sig som individ att de är beredda att hitta på alla möjliga egna argument för att försvara tvångssteriliseringar.
Grönqvist och Lundqvist: Lagen om tvångsteriliseringar handlar inte om vem som ska betala för vad. Det är en politisk fråga hur vård ska finansieras och vilka ingrepp som ska betalas av samhället och vilka som ska betalas av individen. Jag tänker rösta på något av de partier som tycker att könskorrigerande kirurgi utan tvångsterilisering ska ingå i skattefinansierad vård, precis som bland annat idrottskador, men det står er fritt att välja annorlunda. Lagen som den ser ut idag kräver att man inte bara förstör sina fortplantningsorgan utan även eventuellt sparade ägg eller spermier, samt intygar detta. Svårt att genomföra inom lagens ramar om man ändå har sparat något, oavsett i vilket land, eller?
Om nu könsbyten så fullständigt vänder upp och ner på er värld så att ni måste in och peta i varenda detalj i hur transsexuella väljer att identiefiera sig själva för att få ert godkännande så får ni åtminstone från och med nu sluta hänvisa till kostnaden. Hur vi finansierar vården är en helt annan fråga än om tvångsterilisering ska vara ett krav för att få rätt att skriva att man är man eller kvinna i en arbetsansökan. Vill ni fortsätta döma ut människor som sexuellt svajiga eller som levande i en hormonell jojotillvaro så får ni hitta på andra argument än de ekonomiska för att rättfärdiga er egen ryggmärgsreflex av motvilja.
"Transsexuella har legitim rätt att vilja bli föräldrar".
Finns det verkligen nån som vill förneka någon rätten att vilja bli förälder?
#5 Max,
Jag bryr mig överhuvudtaget inte om vad människor gör med sina kroppar, plastikoperationer, könsbyten, eller vad det månde vara. Men visst blir det en fråga om kostnader, när sjukvården går på knäna och en liten grupp kräver att få sina intressen tillgodosedda till 100%?
En kvinna som inte känner sig hemma i sin kropp, pga för små bröst eller för stora blygdläppar har ju i så fall precis lika stor rätt att begära att dessa operationer ska betalas med skattemedel. Vad är skillnaden?
#7 Lundqvist #8 Grönqvist
Ok, jag testar en gång till innan jag ger upp.
Det som Gustav ovan skriver om, som jag håller med om och som ni även kan läsa fantastiska försvar för av Hanna Söderström och Lukas Romson är inte vem som ska betala för operationerna. Det frågan handlar om är varför rätten att byta juridiskt kön kräver att man steriliserar sig (samt förstör alla eventuellt sparade könsceller). Det går alldeles utmärkt att ta bort steriliseringskravet i lagstiftningen och samtidigt kräva privat finansiering av vård om man har den läggningen.
Ni får gärna fortsätta hävda att operationerna ska betalas av patienten själv likaväl som ni får hävda att idrottskador eller kosmetisk kirurgi ska betalas av patienterna själva. Men det är inte i sig ett argument för att lagstiftningen ska fortsätta ställa krav på sterilisering (samt förstöring av könsceller och alla möjligheter att skaffa barn) för all framtid. Vill ni hitta några fina formuleringar att gömma era unkna fördomar bakom får ni snällt leta vidare.
# Kristian Grönqvist
Du kan inte spara spermier någonstans i världen utan att bryta mot dagens lagstiftning.
Jag är medveten om att du har redogjort i de flesta av trådarna i ämnet över din motvilja mot transsexuellas rätt att behålla möjligheten att skaffa barn efter könsbytet, med mer eller mindre desperat argumentation. Vad du däremot inte har redogjort för är varför det är DIN sak att bestämma om någon ska ta bort hela, halva eller 2/5 av köttbiten för att få rätt att kalla sig kvinna i en arbetsansökan? Eller varför inte individen själv kan få bestämma över formerna för sin operation samt om de vill spara könsceller för framtida barnalstrande eller inte. Din extrema låsning vid att människor måste se ut exakt utifrån de mått DU bestämt när de lyfter på kjolen känns lite ohälsosam. Vem gjorde dig till tillsynsman?
De må ha rätt att vilja bli det. Men barnet har också rättigheter. Något som ofta glöms bort av sådana som agerar utifrån ett behov av självhävdelse.
Det är motbjudande för många att tänka sig att en kvinna som byter kön till man behåller sin förmåga att bli gravid. På samma sätt tycker man att det är konstigt att en man som byter kön till kvinna behåller sina fortplantningsorgan eller sparar spermier så att hon kan bli pappa en dag.
Det är inte svårt att förstå att ett sådant perspektiv kan verka exotiskt, konstigt eller onaturligt.
Man kan också undra hur bar till sådana föräldrar skulle reagera. Samma farhågor hade man inför tanken att samkönade par skulle tillåtas bli föräldrar, men det visade sig gå alldeles utmärkt för dessa barn.
Därför kan man fråga sig om dessa olustkänlor och bekymmer hos allmänheten är ett tillräckligt starkt argument för att kräva kastrering av alla som vill byta kön. Det låter drastiskt. Varför kan inte personen själv få bestämma om dessa ting?
Att lagstiftaren vill skaa "ordning och reda" är inte skäl nog. Det är lite som den gamla debatten om abort. Ska en kvina verkligen få bestämma själv om hon vill föda sitt barn eller ha en abort? Många tyckte att en medicinsk auktoritet måste ta ställning, medan vi idag tycker det är självklart att kvinnan själv ska få bestämma över sin kropp och sitt eventuella föräldraskap.
Jag tror att man ur etisk synpunkt hamnar på samma ställe med könsbyten och sterilisering. Det enda rimliga är att personen själv får bestämma över detta.
Lars Bohman, leg läk, psykiatriker
#17 Kristian Grönqvist
Tja, det är väl det som är hela poängen, att alla kvinnor ska har rätt att beskriva sig som just kvinnor i sina arbetsansökningar. Den svårförklarliga panik som detta föranleder hos dig bidrar jag gärna till.
Man får väl bara stilla hoppas att du inte befinner dig i en position med anställningsbefogenheter. Det skulle väl sannolikt innebära att du med måttstock och definitions-bilderbok gräver dig genom alla sökandes underliv för att säkerställa att de stämmer överens med dina krav. Blir det en godkänd-stämpel och dörren till vänster för de som passerar nålsögat och dörren till högerr och "duscharna" för de som inte lever upp till dina förväntningar?