Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sälen 2012

Torbjörn Björlund om Sälen 2012

Återinför och bredda värnplikten

Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson: Vi vill återinföra och bredda värnpliktssystemet. Alla ungdomar ska mönstra, oavsett kön och eventuella funktionshinder. Även civilförsvarsfunktioner bör ingå.


Om författaren

Torbjörn Björlund (V) är riksdagsledamot och försvarspolitisk talesperson.
 

Det svenska försvaret har det senaste åren genomgått den mest genomgripande förändringen på 100 år. Vi har gått från ett försvar uppbyggt på folkligt deltagande och stöd via värnpliktssystemet till ett yrkesförsvar byggt på ”frivillighet” och rekrytering till ett delvis nytt arbetsmarknadsområde.

Alla de effekter detta kommer att få kommer vi inte att se helt förrän om några år. Vi har redan sett vissa problem som uppstått men än så länge finns inte hela bilden. Det går dock att redan idag se åt vilket håll utvecklingen går och vilka faror som lurar runt hörnet. Vi i Vänsterpartiet ser dessa problem och har också valt en annan lösning. Vi vill ha kvar, och även utveckla, ett försvar byggt på värnplikt där alla medborgare ska ges möjligheten att bidra utifrån sina egna utsikter.

De problem som man kan skönja redan nu är bl.a.:

•    Personalförsörjningen. Idag måste Försvarsmakten locka till sig ungdomar som vill utbilda sig och arbeta som soldater och sjömän, vilket är ett delvis nytt område på svensk arbetsmarknad. Det möter svårigheter. Risk finns också för ”snedrekrytering”.

•    Kostnaderna. Enligt vissa bedömare kommer det nya yrkesförsvaret att kosta mer än ett värnpliktsförsvar. Omsättningen av personal kan vara en faktor som påverkar liksom utbildningskostnaderna.

•    Den folkliga förankringen. Med soldatyrket som ett yrke bland andra att välja på kommer kunskapen om och stödet till försvaret att vara hotat. Det kommer också att ge Försvarsmakten en särställning när det gäller maktpåverkan. Erfarenheter från andra länder kan vara förskräckande, även om vi hoppas att det är långt dit.

För Vänsterpartiet är den sista punkten den viktigaste till varför vi tar ställning för ett Försvar uppbyggt på ett värnpliktssystem. För att ge vårt gemensamma försvar det stöd som behövs, för att hitta rätt rekrytering till de delar som besätts av fast anställd personal och för att nå målet om en jämställd försvarsmakt måste det militära försvaret bygga på ett gemensamt värnpliktssystem.

Vi vill återinföra och bredda värnpliktssystemet. Alla ungdomar i 18-19-årsåldern, oavsett kön, funktionshinder m.m., ska mönstra för att vi ska få en bred scanning över hur vi kan använda kommande generationer i det militära försvaret men också i civilförsvaret och i samhällsskyddande verksamhet. Gärna med ett ”utlokaliserat” system där man kan mönstra ”på hemmaplan”, kanske t.o.m. i sin egen skola.

En breddad värnplikt, där det inte bara är militärtjänst som ingår utan även civilförsvarsfunktioner, sjukvårdsutbildning, katastrofhjälp och kanske även biståndsarbete, är vår vision. Ett sådant system involverar många medborgare och hjälper dessutom till att rekrytera fler till de viktiga frivilliga försvarsorganisationerna. Utifrån det tänkande kommer också många människors erfarenheter och kunskaper att ingå i ett totalförsvar. Idag kan det många gånger vara en bristvara.

Vi tror också att det går att kombinera värnplikten med ett insatsförvar av modernt snitt där rekrytering till internationella insatser under FN-flagg, riktiga fredsskapande insatser, underlättas. Dessutom blir det lättare att vidmakthålla den del av försvaret som med nödvändighet måste vara territoriell, genom Hemvärnet, som vi vill ska finnas i hela landet. Inte minst för att den delen också är lättare att hålla i något slags kortare beredskap.

Vi kommer att utveckla vår modell av det svenska försvaret under denna mandatperiod för att kunna påbörja en förändring under nästa mandatperiod i det fall vi vinner nästa val. Det är i vårt perspektiv helt nödvändigt för att återfå den folkliga förankringen för vårt försvar.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42296

11 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bravo! Detta var väl bland det bästa som har kommit från (V) på mycket länge. Jag håller med om allt förutom sista stycket rörande insatts"försvar" för internationella uppdrag. Vi (svenskar) skall låta andra länder lösa sina konflikter själva och inte utföra andra (makters) interventionistiska krig, som dessutom är kontraproduktiva för vår (Sveriges) sak.
Att jag som är nationalist tycker att förslag från en vänsterpartist är bra, leder mig till den reciproka frågeställningen: Du är inte rädd att du genom ett sådant fokus på svenska intressen som artikeln ger uttryck för, kommer att tolkas som åtminstone sverigedemokrat, om inte "värre"?

/JTS

Permalänk | Anmäl #1 Jonas Eriksson, 2012-01-14, 12:40

Värnplikt är legaliserat slaveri!

Permalänk | Anmäl #2 MarcBot, 2012-01-14, 12:46

Värnplikt är klart kostnadseffektivast och kan garantera det antal som behövs och ja varför inte för alla.

Permalänk | Anmäl #3 Tor, 2012-01-14, 13:18

Det är väl klart att det är billigare med ett värnpliktsförsvar. Självfallet är det dyrare att betala avtalsenliga löner än de slaversättningarna på ca 8 kr i timmen som utgick under värnpliktssystemet.

Permalänk | Anmäl #4 Aron Johnsson, 2012-01-14, 14:05

#2 #4 Man kan ha frivillig värnplikt också.

Det vet ni.

Permalänk | Anmäl #5 Anders Olsson, 2012-01-14, 15:41

Det är naturligtvis lättare att personalförsörja insatsorganisationen med ett värnpliktsförsvar och om man jämför med de sista åren med ett mycket begränsat antal värnpliktiga (5000-10000) så blir det betydligt billigare.

Att hävda att det blir billigare att låta i princip alla mönstra och göra någon form av plikttjänst, än att ha ett avlönat yrkesförsvar är dock något förhastat.
Om vi förusätter att någon form av värnpliktsersättning utgår så blir det naturligtvis billigare.
Att däremot låta ca 80000 personer genomföra statlig bekostad utbildning inklusive resor, militära övningar mm kommer definitivt att kosta.

Permalänk | Anmäl #6 Ola Sandberg, 2012-01-14, 15:55

Ett intressant förslag som borde granskas vidare, håller med att det var ovanligt för att komma från V.

ja det kanske kan kallas slaveri av vissa men vi som gjorde värnplikt när det var obligatoriskt såg det inte så, utan som en plikt som var närmast självklar.
Att det i detta förslag skulle innebära samtliga skulle också stärka gemenskapen i vårt nu rätt splittrade land.

Permalänk | Anmäl #7 Göran Andersson, 2012-01-14, 18:04

Det här var nog ett av de mest reflekterande kloka och värdefulla tillskottet till Svensk försvarsdebatt de senaste åren.
Jag instämmer helt med Försvarsutskotts ledamotens konstaterande att det går att kombinera ett modernt insatsförsvar med ett värnpliktsförsörjt och brett folkligt förankrat försvar.
Eftersom Björlund har ett förflutet som reservofficer så ger hans erfarenhet tyngd i argumentation och trovärdighet.
Flera nya intressanta förslag också.
Jag tror kanske att man skall kategoriklyva utbildning så att alla kanske inte skall kunna precis allt utan en viss specialisering behöver ske.

En sådant försvar ger en robusthet uthållighet och spridning bla genom ett yttäckande hemvärn.

De farhågor med beslutad personalförsörjning Björlund ser delar jag helt.

Kn Jan-olov Holm

Permalänk | Anmäl #8 jan-olov holm, 2012-01-14, 20:35

Varför begränsa sig till militären? Varför inte tvinga folk att utföra alla typer av samhällsfunktioner? Poliser, ambulansförare och snöröjare tex? Posten behöver tydligen hjälp med utdelningen så behovet verkar finnas överallt.

Permalänk | Anmäl #9 Anders K, 2012-01-14, 20:53

Jag håller helt och hållet med Torbjörn Björlund i denna artikel.
Vårt lands beredskap, civilt och militärt, är någonting som angår oss alla, därför ska så många medborgare som möjligt vara med och ta ansvar.
Det är ju även lättare för en möjlig odemokratisk falang att ta över Sverige genom att manipulera en yrkes arme och under en längre tid sätta in nyckel personer på rätt ställen i den och därigenom omforma den efter sina egna behov, den allmänna värnplikten är alltså även en grundbult för en solid demokrati, ett försvar uppbyggt på värnplikt är helt enkelt svårare att ta över av en odemokratisk makt.

Vi får hoppas att tiden kommer när man smider om vapnen till plogbillar, men innan dess är det bäst att ta det säkra före det osäkra, jobba för fred men vara förberedd för krig, och när dagen kommer att världen ska börja nedrusta får nog stormakterna gå först och visa vägen för vi små ska absolut inte börja nedrusta först, och den som påstår något annat är antingen korkad eller har ett dolt motiv.

Permalänk | Anmäl #10 Björn Ove Ivarsson, 2012-01-14, 22:27

En riktigt bra idé det där. Värn- alt civilplikt är någonting alla borde prova på, att bidra till samhället samtidigt som du lär dig många grundläggande saker du har nytta av senare under ditt yrkessamma liv är en ren win/win. Jag mognade mycket under mina tio månader i armén och kom hem med en sundare syn på livet och världen samt vänner för livet som jag troligtvis aldrig skulle träffat annars.

Det jag är lite nyfiken på är dock den ekonomiska biten, för det låter inte direkt som en billig affär det där.

Permalänk | Anmäl #11 Svante Torsson, 2012-01-17, 18:25


Forsvar och sakerhet
annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.