Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Lönerna

Nyamko Sabuni om Lönerna

Konkurrens driver upp kvinnolönerna i vården

Jämställdhetsministern: I dagarna har vi upprörts över nyheten att en läkare i Östergötland betalats flerfalt mer för att jobba över julen än sina kvinnliga sjuksköterskekollegor. Mer konkurrens kommer driva upp lönerna för ett av Sveriges största kvinnliga akademikeryrken. 


Om författaren

Nyamko Sabuni , jämställdhetsminister (FP)

I dagarna har vi upprörts över nyheten att en läkare i Östergötland betalats flerfalt mer för att jobba över julen än sina kvinnliga sjuksköterskekollegor (länk till artikel i DN). Både läkar- och sjuksköterskeyrket är högkvalificerade. Även om en löneskillnad yrkena emellan är motiverad har man haft svårt att försvara varför läkare ska få uppemot 17 000 kronor mer betalt för att ge upp sitt julfirande med nära och kära.

Jag har ingen detaljkännedom om det enskilda fallet, möjligen finns det skäl som gjorde att siffrorna drog iväg denna gång. Viktigare är att sätta frågan i ett bredare perspektiv. Det var inte länge sedan som vi upplevde den motsatta situationen. Då var känslorna upprörda över att just sjuksköterskor i Halland skulle erbjudas 30 000 kronor extra för att tjänstgöra, inte under julen, men väl under sommaren.

Jag konstaterar att både 2009 och 2010 tillhörde Halland de landsting som köpte in mest vård av privata företag. I relation till omsättningen var siffran näst högst i Sverige år 2009. Östergötland har klättrat, men ligger fortfarande efter och noterar exempelvis mellan 30 och 40 procent mindre köp av privata vårdtjänster än det sverigesnitt som dras upp av Stockholms läns landsting.

Jag tror inte det är en tillfällighet att landsting med en hög andel privata vårdgivare betalar sjuksköterskor bättre. Tidningarnas Telegrambyrå har rapporterat att en privatanställd sjuksköterska får flera tusenlappar mer i månaden än sin offentligt anställda kollega. I en rapport från IFAU,  Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, visar Lars Calmfors och Katarina Richardson att den decentraliserade lönebildningen och minskad marknadsmakt för de stora arbetsgivarna är en av orsakerna till löneökningar för sjuksköterskor. För mig som liberal är inte detta något märkligt -  så fungerar konkurrensen och den fria marknaden.  

Som politiker vore möjligen det rimligt att oroa sig över ökade lönekostnader för sjuksköterskor, men jag är av annan uppfattning. Vi behöver mer av positiv lönekonkurrens mellan vårdarbetsgivare, mer av valfrihet för de kvinnor och män vars kall och arbete är att hjälpa oss när vi är svaga.

Mer konkurrens kommer driva upp lönerna för ett av Sveriges största kvinnliga akademikeryrken. Det kommer kosta fler skattekronor, men ingen har väl trott att vägen till jämställdhet är gratis?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42294

21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Sabuni säger: ”Mer konkurrens kommer driva upp lönerna för ett av Sveriges största kvinnliga akademikeryrken. Det kommer kosta fler skattekronor, men ingen har väl trott att vägen till jämställdhet är gratis?”

Vad betyder detta? Att vården kommer att bli dyrare därför att fler skattekronor kommer att försvinna till skatteparadis? Och hur kommer jämställdhetskampen in i ”ekvationen”? Det hela låter som något som tillkommit efter en lång och blöt lunch!

Permalänk | Anmäl #1 Observator, 2012-01-13, 15:49

Grundstenarna i allt om hur vården ska utformas är vad som är bra för de som drabbas av sjukdom samt det allmännas ekonomi. Direkta och indirekta effekter. Om sköterskelönernas höjning gynnar nån av dessa grundfaktorer så är det i sig en bra sak. Och tvärtom.

Permalänk | Anmäl #2 perper, 2012-01-13, 16:07

Men vem är det som styr i landstinget i Stockholm där man håller nere lönerna genom att inte höja lönen när sjuksköterskor söker ny tjänst? Först håller man nere lönerna för akademiker i kommun och landsting, sedan pekar man ut privata aktörer som räddare. Kräv att lönerna höjs i kommun och landsting också!
Sedan tror jag att alla stackars timanställda usk:or inom det privata får ta en del smällar i form av dåliga anställningsförllanden, arbetsmiljö och låga löner för att sjuksköterskorna ska få högre lön.

Permalänk | Anmäl #3 Marion, 2012-01-13, 16:33

"Det kommer kosta fler skattekronor..."

Du säljer skinnet innan björnen är skjuten, Nyamko Sabuni.

Eller snarare håller moroten framför näsan på åsnan, för det kommer inte att bli några mer pengar till vården framöver eftersom ekonomin står inför en enorm tillbakagång de närmaste decennierna.

Dessutom ska Sverige försörja miljontals invandrare som kommer att dumpa lönerna på hela arbetsmarknaden. Regeringen prioriterar invandrare framför vård.

Så snacket om höjda löner för kvinnorna i vården är ett rent bedrägeri för regeringens politik syftar åt raka motsatsen.

Permalänk | Anmäl #4 Bo T, 2012-01-13, 16:45

Även jag klagar över min lön imellanåt. Jag tycker den är får låg i förhållande till prestation och framförallt kraven. Lönestegringen vid ökat ansvar ät ytterst blygsam och utvecklingsmöjligheterna är näst intill noll just nu.
Men ser du mig strejka? eller byta jobb? nej.
Hade jag fått bättre lön och utvecklingsmöjligheter på en annan arbetsplats? troligtvis.
Som den vanliga svensk jag är klagar jag i fikarummet och gör mitt jobb.
Fast numera kollar jag arbetsförmedlingens jobbsidor...

Tillgång och efterfrågan driver ersättningsnivåerna. Håll ihop mot arbetsgivaren så stiger lönen. Läkarlönerna är beviset

Permalänk | Anmäl #5 Fredrik Larsson, 2012-01-13, 17:02

Sjukvård, bland många tjänstebranscher, är helt klart vinnare i det framtida Sverige. Jag och säkert någon miljon med mig är villiga att utöver vår redan höga skatt betala för att få perfekt vård. Vad är väl en ny platt-TV mot att bli frisk snabbare? Detta förutsätter dock privatiseringar och konkurrens. För med bara en part som mottagare av mina pengar, Landstinget, så finns inga incitament att göra något bra för mina extra-pengar. Så ta bort förbudet att köpa sig förbi sjukköer, så ska jag sätta sprätt på en del pengar. Det kommer alla svenskar till del, köerna på akuten minskar om jag inte går dit.

Permalänk | Anmäl #6 Thomas Eliasson, 2012-01-13, 17:15

När sjukvården bara fanns i offentlig regi kunnde Landstingen hålla ned lönerna. Nu finns det ett alternativ. Det medför att om man vill ha personal blir man tvungen att betala. På sikt kommer lönerna för sjukskötersker att stiga inom offentlig sjukvård etersom om man inte betalar tillräckligt går man till de privata.

Natuligtvis kommer det att kosta skattepengar därför löner är också en kostnad för arbetsgivaren oavsett om det är privat eller offentligt.

Permalänk | Anmäl #7 Totte B, 2012-01-13, 17:28

När sjukvården bara fanns i offentlig regi kunnde Landstingen hålla ned lönerna. Nu finns det ett alternativ. Det medför att om man vill ha personal blir man tvungen att betala. På sikt kommer lönerna för sjukskötersker att stiga inom offentlig sjukvård etersom om man inte betalar tillräckligt går man till de privata.

Natuligtvis kommer det att kosta skattepengar därför löner är också en kostnad för arbetsgivaren oavsett om det är privat eller offentligt.

Permalänk | Anmäl #8 Totte B, 2012-01-13, 17:30

Ett "KALL" skriver hon!!! Det var länge sedan yrket var ett kall och det borde hon veta om eller??? Yrket har sen många, många år varit lågavlönat! Offentliga sektorn är väl välkänd som den lågavlönade sektorn, förutom cheferna då.
Kallet är borta kära minister!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk | Anmäl #9 Karin Nilsson, 2012-01-13, 17:52

Artikelförfattaren verkar utgå från att sskorna var kvinnor och läkaren man. Läkare är väl ett alltmer kvinnligt yrke. Menar hon jämställdhet som lika lön mellan yrkesgrupper eller vill hon ha det till att löneskillnaden mellan sskor och läkare på något sätt är till mäns fördel och kvinnors nackdel?

Permalänk | Anmäl #10 Peter, 2012-01-13, 19:08

Få se, hur var det nu?

Jo, just det. Vissa vårdbolag skattar inte i Sverige. Det är därför de har råd att betala lite högre lön till sina anställda. Men, men.... Det måste ju betyda att någon annan får betala de skattekronor som vårdbolaget inte betalar.

Ja, ja men det är ju vanliga skattebetalare typ sjuksköterskor och annat löskerfolk som får ta den smällen. Vi höjer bara priset på kollektivtrafiken och drar in på lite service här och där. Då slipper vi höja skatten. Det ser bra ut på pappret.

I värsta fall hyr vi in några syrror från ett bemanningsföretag. De sparar in lite kostnader på sämre anställningstrygghet. Dessutom fakturerar de landstinget så mycket att även de kan betala lite högre löner.

Men, men... Drabbar inte det invånarna i form av högre avgifter och skatter?

Det var väll ett j... tjat! Begriper du inte att det är arbetare som typ sjuksköterskor och annat löst folk som får betala? Vi höjer bara lite avgifter så fattar dom inte att det blir dyrare.

Så du menar att all konkurrens bidrar till höjda löner? Även konkurrens om de lediga jobben?

Ja, så klart. Ge mig bara några minuter så skall jag klura ut några smarta argument som folk går på. I värsta fall får vi beskatta pensionsfonderna. Det tänker dom inte på.

Permalänk | Anmäl #11 Michael Jönsson, 2012-01-13, 19:35

För ett par år sedan hade jag en lönediskussion i Japan.
Det visade sig att när den offentliga sektorn fick lagstadgad "lika lön för lika arbete" så drev det upp lönerna i den privata sektorn.

Permalänk | Anmäl #12 Fredric Nomael, 2012-01-13, 20:12

Du som är jämställdhetsminister borde väl satsa på att få in mer män som sjukskötare istället och få ut kvinnor som gruvarbetare, rörmokare, byggnadsarbetare, elektriker, sopåkare.
Ett jäkla gnäll bara om dessa arma stackars kvinnliga akademiker.....

skäms på dig...!!

Permalänk | Anmäl #13 Andersx Carlsson, 2012-01-13, 21:40

Det fokuseras för mycket på lön och begreppet akademiker, i stället för duglighet, lämplighet och trivsel i detta vårdyrke som det handlar om här. Så länge sjuksköterskorna klumpar ihop sig till en diffus massa utan hierarki, kommer lönerna att bara långsamt öka. Inom alla yrken finns det de som vill mer utan att anstränga sig och de som vill mer, men fortbildar sig ständigt. Är det då rätt med lika lön? Ingen vinner på det, varken patienter eller vårdpersonal.

Lönedifferensiering med ett antal tydligt definierade hierarkier med höga kompetenskrav, är den enda vägen till att skapa motivation inom den nuvarande sjuksköterskekåren. Sjuksköterskefacket kanske är bromsklossen?

Permalänk | Anmäl #14 Björn Boström, 2012-01-13, 23:19

Vi kan i media läsa om hur dåligt behandlade självuppoffrande offentliganställda sjuksystrar blir behandlade igen dom får bara normal ersättning till skillnad av läkare som får övertid.
Det är trist att Landstinget ger bort våra pengar till läkare, man kunde skriva ett ordentligt avtal och använda pengarna till vård i stället.

Permalänk | Anmäl #15 Erik Almgren, 2012-01-14, 07:23

Som äkta liberal hävdar Sabuni att "konkurrensen och den fria marknaden" garanterar högre löner. För så funkar det, enligt henne.

Vad säger lärarna om detta påstående - nu när de efter lång erfarenhet av konkurrens mellan vinstdrivna skolföretag hävdar att månadslönen borde höjas med åtminstone 10 000 kr/månad?

Vad säger t ex Kommunal om ev löneförhöjningar i vården pga den vinstdrivna konkurrensen? Eller de anställda i handels- och hotellverksamheterna, där ju erfarenheten av den fria marknaden är ännu mycket längre?

Men så är det med den sanna (marknads)liberalismen:

samtidigt som vinstdriven konkurrens på en fri marknad ju ska ge lägsta möjliga produktionskostnader och därmed lägsta möjliga priser på varor och tjänster, utlovar man samtidigt och något motsägelsefullt en ordentlig löneförhöjning. En glimrande ökning av priset på produktionsfaktorn arbetskraft.

Permalänk | Anmäl #16 Jan O Lindgren, 2012-01-14, 11:55

Sabuni får gärna förklara för newsmills läsare och andra på vad sätt antalet Ica-handlare och städbolag drivit upp lönerna i dessa brancher. Politiskt färgade dogmer blir inte sannare enbart för att de upprepas gång efter annan. Lönenivåer påverkas av en mängd faktorer. Utbildning, tillgång på arbetskraft, vinstnivåer och facklig kamp är några.

Permalänk | Anmäl #17 Bosse Johansson, 2012-01-14, 21:48

Det här känns mest som Ingvar Karlsoons eskapader med hockeylandslaget på plattan.

En politiker som försöker ta åt sig äran för nånting hon inte har haft med att göra.

Permalänk | Anmäl #18 Anders Olsson, 2012-01-15, 10:15

Är detta marknadsliberalernas sista desperata tid?
Alla vi andra ser att avreglerade marknader skapar skatteflykt, ekonomisk brottslighet, baltiska timlöner och otrygga arbetsvillkor även om några kan ta för sig i ordentligt i kaoset.
Liberaler ser bara de exempel som stöder deras dröm.
Politbyrån modell 2000. Folket klagar för att dom inte förstår bättre....

Permalänk | Anmäl #19 Olof Lindberg, 2012-01-15, 19:32

Precis, det är så jäkla skönt att Nyamko Sabuni är avskedad när hon inte verkar kunna hålla isär kompetensskillnad och könsdiskriminering. Läkare har djupare utbildning/kompetens/ansvar och ska ha högre lön, Sjuksköterskor har enklare utbildning/kompetens/ansvar och ska ha lägre lön.

Permalänk | Anmäl #20 Daniel, 2012-04-22, 11:32

Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och äger rätt till skydd från samhället och staten.
— Artikel 16(3) i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna

Under Hela 1900-talet har det handlat om mäns våld mot kvinnor.
Vi har blivit övertalade att kvinnors problem beror på män genom feminism. Allt maskulint är dåligt, manligt ledarskap demoniseras och familjen ska utrotas.


I tv och media finns det massvis med program som handlar om att förlöjliga, trycka ner eller förnedra män och maskulinitet.


En del säger att feminism bara är jämlikhet, men om man tittar på feminismens resultat så gynnade den enbart ensamstående kvinnor, alla andras åsikter och viljor blev exkluderade.
Hur kan det vara jämlikhet?
Mörkertalet för män som är utsatta för psykologiskt eller fysiskt våld är lika stort eller större än kvinnors i Sverige. Anmälningarna fullföljs inte på grund av att män är skambelagda.
Könsstympning av flickor i Afrika är något som ska föras krig mot medan pungsparkar och mansförnedring i Sverige, det är underhållande, något att skratta åt tillsammans. jämlikhet?
Pojkars betyg i Svenska skolan sjunker stadigt och självmordstalen ökar, stöd? Äh, nu drar Nyamko till Afrika och lägger dina och mina skatteresurser på deras flickor istället, det är ändå bara pojkar och man vet ju hur dem är, jämlikhet?
Män i västvärlden har inga preventiva rättigheter och får inte bestämma när dem ska bli föräldrar men är ändå betalningsskyldiga, har sämre föräldrarättigheter, sämre laga stöd, högre risk att skada sig, utsatta för fler arbetsplatsolyckor, utsätts för mer våld, avtjänar högre straff än kvinnor för samma brott, högre självmordsfrekvens, inget görs, jämlikhet???
Mäns utsatthet ska inte heller belysas då statistiken som levereras till regeringen kommer från rådgivare som själva utövar feminism och engagerar sig selektivt åt kvinnors utsatthet och systematiskt ignorerar mäns utsatthet utan att ens förstå det.
Barn ska bli utsatta för styrd lek av genuspedagoger på förskola för att sudda ut heterosexuella instinkter och naturliga beteenden. Genom att få barnen att skämmas för vissa spontana instinkter ska man utöva kontroll av fria val och lära bort normala beteenden som kommer ur pojkars och flickors medfödda könsskillnader istället för att bara låta dem vara, jämlikhet?
Människor ska tvingas in i arbeten som dem är fysiskt och psykiskt mindre lämpade för och som dem självmant inte skulle välja utan påtryckningar, propaganda och jämställdhet, vi ska ställas tillrätta. Vi får sämre kvalitet och säkerhet för medborgare då kvinnor försöker bära ut människor från brinnande byggnader på samma sätt som män. Polisledningen sänker dem manliga intagningsnivåerna ner till dem kvinnliga i stället för tvärt om. Dem markerar således att mäns kvaliteter är onödiga och dåliga samtidigt som vi får en allt mer inkompetent polisstyrka. Säkerheten sänks ytterligare istället för att sätta rätt person på rätt plats där dem gör nytta. Vi verkar onekligen ha problem att sätta normala gränser för feminister. Det vallfärdas ut och andra länder demoniseras och kallas diktaturer samtidigt som vi själva har feministiskt åsiktskontroll som filter för allt här hemma.
Allt detta för att dölja att män och kvinnor kanske inte är så lika som vi trodde. Allt detta för att påtvinga likadana resultat. Allt detta för bristande kvalitet, instabilare samhälle, hämmade och olyckliga människor.
Omvärldens syn på Sverige håller gradvis på att ändras från humana fredsivrare till att ses som en grälsjuk ateistisk och feministisk diktatur. Vi har haft lika möjligheter i 100 år och den ursprungliga delen av feminism som handlade om civila rättigheter för kvinnor har sedan länge spelat ut sin roll. Ideologin skall ändock överanvändas så till den milda grad att orättvisans pendel har kastats hundraåttio grader till motsatta sidan istället för att stanna vid mitten och förtryck mot maskulinitet och män är nu ett faktum. Bevittna den förvridna verklighetsutsikten när nutidens män som har förtryckt kvinnor minst, och vill söka samförstånd mest, ska straffas hårdast för handlingar som utövats av vissa personer som inte ens lever. God morgon Sverige, Sovit gott? 

Det som måste upptäckas av dig och mig är insikten om verklig jämlikhet utan feminism.
En jämlikhet som förenar, förverkligar, stabiliserar och respekterar oavsett kön, ras, ålder, sexuell läggning istället för att bedriva social ingenjörskonst med människor av vissa kön, raser, åldrar, sexuella läggningar.
En jämlikhet för alla, inte bara kvinnor. En jämlikhet som även hör vad män vill ha.
En jämlikhet för lika möjligheter med varierande resultat beroende på fria val, förståelse, kärnfamiljen, respekt, män och kvinnors olikheter, sökandet efter lycka och mänskliga rättigheter, istället för att manipulera och fabricera jämställda resultat som tvingar alla att försöka vara likadana genom handikappande förturs och åsikts regler, kvotering, exkludering, vetenskapsförnekelse, social ingenjörskonst och feminism. 1900-talets strukturella feminism är ett potentiellt brott mot Artikel 16(3) i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och de ansvariga bör därför hållas tillräkneliga för den skada som åsamkats människors liv.

Permalänk | Anmäl #21 Daniel, 2012-04-22, 11:33


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.