Inte förrän h-vetet fryser till is;) Det finns andra partier att ta till, ert är då sannerligen inte det första alternativet som dyker upp i skallen...
Permalänk | Anmäl
Peter Zrinski, 2012-01-13, 12:24
Jag är oerhört besviken på våra svenska liberaler. Det har övergivit alla liberala ideal med undantag från de ekonomiska. Folkpartiet är idag ett konservativt parti med konservativa ideal.
Jag överväger att byta. Det enda alternativet är då miljöpartiet. De är idag mycket mer liberala än våra skenliberaler. Dessutom är de det enda parti som ser miljön på ett seriöst sätt.
Dessutom skulle det behövas en mer ickemilitär inställning i världen. Med fler gröna skulle det vara färre soldater som skändar lik genom att urinera på dem.
Jag ser det som mycket troligt att vi kommer se en transfer från det skenliberala partiet Folkpartiet till Miljöpartiet. Jag ser gärna att våra svenska liberaler hamnar under fyraprocentsspärren.
Agneta? Kan vi anmäla oss här och nu? :)
Permalänk | Anmäl
Ellen Martinsson, 2012-01-13, 12:53
Varför heter det tvångssterilisering i detta fall?
Är inte valet helt frivilligt?
Sen kan jag undra om miljöpartister i allmänhet tycker att manupulering av naturen är så klokt?
Men det finns många viktigare frågor som bör ta plats och energi.
Framförallt om det är miljön som engagerar!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-01-13, 12:56
Det är tragiskt att ett antimaterialistiskt parti som Miljöpartiet är så fixerat vid ytligheter att man låter kosmetiska operationer tränga ut vården av människor som är sjuka.
Varför får man intrycket att "livsstilsliberalism" bara handlar om egotrippade människor som vill att andra ska betala?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-13, 13:15
Liberal kan visst vem som helst kalla sig nuförtiden. Synd att våra svenska politiker kan dra nåt så fint som Frihet i smutsen. Ni borde skämmas!
Permalänk | Anmäl
Martin Karlsson, 2012-01-13, 14:00
Jag är en besviken liberal. Men i Miljöpartiet pratas det alldeles för mycket om planekonomi och att "någon" måste "fixa" saker. Kollektivismen frodas i Miljöpartiet, tyvärr, för ni driver ett antal vettiga frågor.
precis som Bo.T skriver handlar det om livsstilsliberalism. Enligt mig har alla människor rätt att ha vilken livsstil de vill, så länge de inte förstör någon annans frihet, liv eller egendom. Det Miljöpartiet pratar om är ju att alla ska ha rätt att leva ut sin livsstil till sitt fulla på bekostnad av alla andra. Ingen, oavsett vilken minoritetsgrupp man tillhör, har rätt att tvinga andra att utföra diverse ingrepp. Vill man ha något får man betala för det oavsett om det är ett paket mjölk eller en fungerande vagina.
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2012-01-13, 14:05
Jag tror vi är många inom Alliansen som är besvikna på att MP förordar att ett barn ska kunna födas av en man med snopp. Den som byter kön från kvinna till man har beslutat sig för att hans natur är man. Män föder inte barn och därmed har han försuttit sina chanser, precis som alla andra män, att bli gravid.
Barnperspektivet? Räcker det inte med det utanförskap som vuxna människor utsätter barn för i ren egoism i helt normala fall? Wahlgren, Myrdahl, Classon, m fl, m fl. Måste vi läsa ännu ett antal bekännelser av barn som blivit utsatta för psykiska övergrepp i barndomen.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-01-13, 14:45
Jag skulle vilja be Lars Kronqvist, Bo T och Benjamin W läsa på vad nuvarande vetenskaplig forskning säger kring intersexualism, transexualism och könskorrigeringar. I hårda pengar (om herrskapet vill) kostar en frisk person samhället mindre pengar. Det är logiken kring vår gemensamt finansierade sjukvård.
Det är möjligt att ett mer könsagnostiskt samhälle skulle minska behovet av könskorrigeringar, men ska vi neka en grupp människor vård i väntan på bättre metoder? Det sker ingen annanstans i vår sjukvård idag.
Permalänk | Anmäl
Robin L, 2012-01-13, 15:01
Kvinnor föder barn. Inte en kvinna som byter kön till en man. Man får välja.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2012-01-13, 15:19
Agneta Börjesson har alldeles uppenbart inte en susning om vad liberalism är och står för, inte för att några av det borgliga har det heller.
Permalänk | Anmäl
MarcBot, 2012-01-13, 15:40
Varför inte förändra samhällets inställning i stället för att bygga om människorna?
Det tycker jag man bör bejaka -som ett politiskt parti i alla fall!
Sen är samhället ofullkomligt och fyllt med svåra val och tragiska öden. Att välja att födas av en man bör inte vara ett av dem!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-01-13, 15:43
@Ellen Martinsson och andra som håller med om att MP verkar vara ett bättre alternativ: Det är lätt att bli medlem! Läs här: http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=166165
@Benjamin W: Ta kontakt med närmaste MP-avdelning! De kanske är mindre kollektivistiska än du tror. Eller kollektivistiska på ett bra sätt.
Hälsar Susanne Åkesson, politisk sekreterare (MP)
Permalänk | Anmäl
Susanne Åkesson, 2012-01-13, 15:47
TREVLIG KONTAKT
Agneta Börjesson är en miljöpartist, vars inlägg i politiska debatter jag ej tidigare kommit i kontakt med. Artikeln finner jag mycket välskriven och den täcker väl den bild av dagens inriktning och hållning hos partiet som jag uppfattar den.
"Vi anser fortfarande att FRA-lagen ska rivas upp och att staten inte ska få övervaka vår internetanvändning"
är en viktig passus, som jag ställer upp på.
Rent allmänt kan jag tillägga, att jag ser fram emot en utveckling, där två av våra partier, som i motsats till övriga, tydligt och klart visat sig besitta en själ, nämligen V och Mp, enligt min förhoppning på den grunden skall kunna närma sig varandra och samverka till att utveckla ett 'tvättäkta' rödgrönt politiskt samarbetsalternativ.
Kent Åsberg, Vellinge
Permalänk | Anmäl
Kent Åsberg, Vellinge, 2012-01-13, 16:25
Det låter som en alldeles utmärkt idé Lars, men jag tycker att du tydligt visar att det är en möjlighet som ligger långt in i framtiden. Det är alltså traumatiskt att födas av en man? Då kanske det är traumatiskt att ha en enskild eller skijd förälder? Två föräldrar av samma kön också? Kanske borde vi förbjuda att folk skiljer sig, "blir" homosexuella eller adopterar barn då? Det kan ju trots allt vara traumatiskt för barnen.
Permalänk | Anmäl
Robin L, 2012-01-13, 16:49
Robin-jag ser vad du skriver-men är mållös!
Allt är möjligt-men är allt önskvärt?
Var går gränserna?
Finns det några?
Centaurien är den en kommande OS vinnare?
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-01-13, 17:13
Både MP och C och FP och M och KD och SAP är socialliberaler. Socialliberalismen har mycket mindre gemensamt med liberalismen än med socialdemokratin. Följaktligen, liberaler bör söka sig annonstädes. Eller rösta socialdemokratiskt, är liksom litet ärligare så.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-01-13, 17:17
Martin A
MP är ett kommunistiskt parti rakt igenom. De lever på ett fiktivt klimathot. Du kan lura ett folk ett tag men inte hela tiden.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2012-01-13, 18:28
Agneta Börjesson, Jag är en besviken liberal, men tack man nej tack.
Ni miljöpartister är nog de mest verklighetsfrämmande politiker som finns näst efter Kommunister och Nazister, det är ju i alla fall tur att ni är snälla människor som inte förföljer och mördar era antagonister.
Är ni miljöpartister medvetna om att CO2 är ett av dom mest förekommande kemiska föreningarna i naturen och att absolut inget levande liv skulle kunna förekomma på denna planet om det inte även fanns CO2, all växtlighet andas med CO2, och det finns faktiskt en klar korrolation mellan mägnden CO2 och tillväxten av biomassa - Ju mer CO2 dessto mer tiilväxt av biomassa.
CO2 är inte en förorening utan det är faktiskt på fullaste allvar livets gas och någonting som är bra och helt nödvändigt för naturen.
Ta dig gärna tiden till att se dessa YouTube filmer, dom visar sanningen om CO2 och bluffen om den globala uppvärmningen.
http://www.youtube.com/watch?v=YtevF4B4RtQ
The Great Global Warming Swindel
http://www.youtube.com/watch?v=9diGvWHRq1E
Carbon Footprint: Perverts Importance of CO2
http://www.youtube.com/watch?v=LPNiBVU2QIA&feature=related
Carbon Dioxide: The Breath of Life
http://www.youtube.com/watch?v=P2qVNK6zFgE&feature=related
Seeing is Believing
Permalänk | Anmäl
Björn Ove Ivarsson, 2012-01-13, 19:34
Då känns nog liberaldemokraterna betydligt mer självklara
http://www.liberaldemokraterna.com/
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2012-01-13, 19:53
Om man är liberal så vill man inte ansluta sig till Mp, de största fascisterna i svensk politik.
Domedagspolitik med skräckpropaganda och lösningar som ultimat handlar om att göra människan fånge till politiken.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-01-13, 20:14
#8 Robin L
Tack, men nej tack. Om jag ska läsa forskningsrapporter är HBT-teori ganska lågt prioriterat.
Det handlar inte om att neka någon vård. Jag kommer inte att ställa mig i vägen om du vill skära av någons penis och den personen tycker att det är en bra idé. Inte heller om ni båda tycker att det är bättre att låta en läkare göra det och läkaren går med på det, kanske mot betalning.
Jag börjar protestera när jag ska tvingas vara med och betala för det. Kalla mig inte osolidarisk, det är helt enkelt så att det finns vettigare saker att lägga pengarna på även om man vill vara altruistisk. Jag köper hellre än ny lever åt en döende än en ny kuk åt någon i en livskris. Hoppas du förstår.
Det absolut värsta att lägga pengarna på är dock utredningar och byråkrati så fler utredningar där samhällets största nötter ska vända papper, stämpla och godkänna irrelevanta frågor betackar jag mig för. Om du vill ha det, gå ut och samla in de resurser som behövs för att driva skiten och se till att det blir gjort.
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2012-01-13, 23:34
De Gröna verkar vara det enda partiet som strävar efter att alla ska få göra vad de vill...så länge det inte skadar andra.
Att tvinga till tvångssterilisering är att begränsa friheten utan att det finns någon anledning.
Tragiskt, det enda positiva med allt detta är att denna fördröjning av lagändringen som KDsarna nu åstadkommit, är att det förmodligen är den sista påverkan partiet har på Sverige innan de åker ur Riksdagen för gott.
Permalänk | Anmäl
Lars Lindgren, 2012-01-14, 01:01
Om man ska vara konsekvent så borde män som inte bytt kön också få skaffa barn i framtiden, om det blir möjligt. Om man väl har tagit det principiella beslutet att EN sorts man ska ha rätt att få barn, vilket blir följden av en slopad tvångssterilisering, varför ska då inte en annan sorts man få det?
En följdfråga blir då om det verkligen är rätt att män ska föda barn, eller om det ska vara kvinnan förunnat, som naturen har utformat det. Och om vi väl har kommit så långt, varför inte även tillåta att odla fram människor? Det är inte helt otänkbart att man kan få ett foster att växa utanför en mänsklig mage i framtiden. Vill vi ha det så? Det är där vi möjligen hamnar.
Att slopa tvångssterilisering men sedan neka en opererad man att få bli gravid är ett alternativ men det skulle bli orimligt. En följd av slopad tvångssterilisering är att opererade män ska kunna bli gravida, vilket är en avsikt med lagändringen. Men en opererad man KAN inte bli gravid på naturlig väg, man behöver operera in ett befruktat ägg . Om opererade män inte skulle få bli konstbefruktade, vilket kvinnor får, skulle det hävdas diskriminering. Det skulle högst troligt sluta med att man inte skulle kunna förbjuda vissa personer att bli befruktade men inte andra.
Vi har åldersgränser, kvinnor får längre föräldraledigt. Män och kvinnor är olika, åldern gör oss olika. Vissa rättigheter krockar, total rätt är en illusion. Det kan finnas goda grunder till att vissa har olika rättigheter. Man bör avgöra från fall till fall. Dåtidens politiker beslutade inte att könsbytare skulle tvångssteriliseras för att vara elaka, det fanns en logik i det. Som man skulle man inte ha kvar sina kvinnliga funktioner. Om de hade rätt eller fel kan diskuteras. Jag tycker det är bra om frågan får ta tid och utreds. Det handlar om överväganden om var gränsen ska gå för människan att forma naturen. Man bör även fundera på barnet, ett barn som föds ur en mans kropp kanske känner sig onaturlig eller konstig. Förlossningen blir mer komplicerad och kanske ökar riskerna? Om man pratar om det som "tvångssterilisering" utan att ha med hela bilden så förminskar man frågan och tar inte de överväganden som bör göras på allvar.
Permalänk | Anmäl
Ove Olsson, 2012-01-14, 02:09
Lars Kronqvist, jag tycker du är väldigt duktig på att uppvisa varför, till viss del, möjligheten till könskorrigering behövs. Du likställer alltså transexuella och intersexuella tillstånd med något från fantasin. Du förespråkar ett mer öppet och tolererande samhälle, varsågod att börja själv!
Självklart ska vi sätta gränser, men det kan vi väl låta personer med rätt kompetens göra. Inte folk som tycker att det där med att män som föder barn, det är lite skrämmande och läskigt, det känns lite konstigt i magen när man tänker på det (pun-intended).
Benjamin W, det är intressant att du stigmatiserar vissa typer av medicinska och psykiska tillstånd. Det känns som en blanding av att inte vilja förstå, och en perspektivlösheten som följer av denna. Dels för att du själv - klart uppenbart - inte vill ta till dig forskning på området, men också för att du av någon anledning bara vill att vi ska hjälpa till och finansiera viss typ av vård. Vad mer för typ av vård med vetenskapliga belägg är du emot?
Dessutom, det där med altruism kan man nästan bortse ifrån. Den som får kvalitativ vård kommer att leva ett liv där personen kan och orkar bidra mer till samhället och bli arbetsför på ett helt annat sätt. De där pengarna som du inte vill betala, de får du tillbaka flera gånger om. Det lönar sig alltså ur ett egoistiskt perspektiv också, om man har ett perspektiv som sträcker sig lite längre än sin egen näsa.
Permalänk | Anmäl
Robin L, 2012-01-14, 06:01
"jag köper hellre än ny lever åt en döende än en ny kuk åt någon i en livskris"
Det fattas bara att du ska blanda in svältande bar i Afrika. 99 % av all skattebetald sjukvård är mindre viktig än att hjälpa en döende människa. Människor besöker ofta läkare för banala åkommor och betalar bara patientavgiften. Men du tycker väl att om du besöker någon akut eller vårdcentral ska du betala den verkliga kostnaden, över tusenlappen, tills du bevisat att den vård du får är lika viktig som en ny lever för en döende patient. Sorry, din transfobi avslöjas. Du saknar empati med folk som är helt annorlunda än dig själv. Iofs inte nytt historiskt.
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-01-15, 08:08
#23 Ove Olsson
Din kommentar är häpnadsväckande okunnig, hur vore det om du läste in dig på ämnet innan du skriver?
De det gäller är att många transsexuella vill kunna behålla möjligheten att få barn, på exakt samma sätt alla andra får barn. De vill inte behöva steriliseras för att få sitt "juridiska kön" ändrat i id-handlingar. Det underlättar deras vardag och det borde räcka eftersom vi sällan gör identitetskontroller i kalsongerna på folk.
Permalänk | Anmäl
Camilla Grepe, 2012-01-17, 09:57
26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Inte förrän h-vetet fryser till is;) Det finns andra partier att ta till, ert är då sannerligen inte det första alternativet som dyker upp i skallen...
Jag är oerhört besviken på våra svenska liberaler. Det har övergivit alla liberala ideal med undantag från de ekonomiska. Folkpartiet är idag ett konservativt parti med konservativa ideal.
Jag överväger att byta. Det enda alternativet är då miljöpartiet. De är idag mycket mer liberala än våra skenliberaler. Dessutom är de det enda parti som ser miljön på ett seriöst sätt.
Dessutom skulle det behövas en mer ickemilitär inställning i världen. Med fler gröna skulle det vara färre soldater som skändar lik genom att urinera på dem.
Jag ser det som mycket troligt att vi kommer se en transfer från det skenliberala partiet Folkpartiet till Miljöpartiet. Jag ser gärna att våra svenska liberaler hamnar under fyraprocentsspärren.
Agneta? Kan vi anmäla oss här och nu? :)
Varför heter det tvångssterilisering i detta fall?
Är inte valet helt frivilligt?
Sen kan jag undra om miljöpartister i allmänhet tycker att manupulering av naturen är så klokt?
Men det finns många viktigare frågor som bör ta plats och energi.
Framförallt om det är miljön som engagerar!
Det är tragiskt att ett antimaterialistiskt parti som Miljöpartiet är så fixerat vid ytligheter att man låter kosmetiska operationer tränga ut vården av människor som är sjuka.
Varför får man intrycket att "livsstilsliberalism" bara handlar om egotrippade människor som vill att andra ska betala?
Liberal kan visst vem som helst kalla sig nuförtiden. Synd att våra svenska politiker kan dra nåt så fint som Frihet i smutsen. Ni borde skämmas!
Jag är en besviken liberal. Men i Miljöpartiet pratas det alldeles för mycket om planekonomi och att "någon" måste "fixa" saker. Kollektivismen frodas i Miljöpartiet, tyvärr, för ni driver ett antal vettiga frågor.
precis som Bo.T skriver handlar det om livsstilsliberalism. Enligt mig har alla människor rätt att ha vilken livsstil de vill, så länge de inte förstör någon annans frihet, liv eller egendom. Det Miljöpartiet pratar om är ju att alla ska ha rätt att leva ut sin livsstil till sitt fulla på bekostnad av alla andra. Ingen, oavsett vilken minoritetsgrupp man tillhör, har rätt att tvinga andra att utföra diverse ingrepp. Vill man ha något får man betala för det oavsett om det är ett paket mjölk eller en fungerande vagina.
Jag tror vi är många inom Alliansen som är besvikna på att MP förordar att ett barn ska kunna födas av en man med snopp. Den som byter kön från kvinna till man har beslutat sig för att hans natur är man. Män föder inte barn och därmed har han försuttit sina chanser, precis som alla andra män, att bli gravid.
Barnperspektivet? Räcker det inte med det utanförskap som vuxna människor utsätter barn för i ren egoism i helt normala fall? Wahlgren, Myrdahl, Classon, m fl, m fl. Måste vi läsa ännu ett antal bekännelser av barn som blivit utsatta för psykiska övergrepp i barndomen.
Jag skulle vilja be Lars Kronqvist, Bo T och Benjamin W läsa på vad nuvarande vetenskaplig forskning säger kring intersexualism, transexualism och könskorrigeringar. I hårda pengar (om herrskapet vill) kostar en frisk person samhället mindre pengar. Det är logiken kring vår gemensamt finansierade sjukvård.
Det är möjligt att ett mer könsagnostiskt samhälle skulle minska behovet av könskorrigeringar, men ska vi neka en grupp människor vård i väntan på bättre metoder? Det sker ingen annanstans i vår sjukvård idag.
Kvinnor föder barn. Inte en kvinna som byter kön till en man. Man får välja.
Agneta Börjesson har alldeles uppenbart inte en susning om vad liberalism är och står för, inte för att några av det borgliga har det heller.
Varför inte förändra samhällets inställning i stället för att bygga om människorna?
Det tycker jag man bör bejaka -som ett politiskt parti i alla fall!
Sen är samhället ofullkomligt och fyllt med svåra val och tragiska öden. Att välja att födas av en man bör inte vara ett av dem!
@Ellen Martinsson och andra som håller med om att MP verkar vara ett bättre alternativ: Det är lätt att bli medlem! Läs här: http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=166165
@Benjamin W: Ta kontakt med närmaste MP-avdelning! De kanske är mindre kollektivistiska än du tror. Eller kollektivistiska på ett bra sätt.
Hälsar Susanne Åkesson, politisk sekreterare (MP)
TREVLIG KONTAKT
Agneta Börjesson är en miljöpartist, vars inlägg i politiska debatter jag ej tidigare kommit i kontakt med. Artikeln finner jag mycket välskriven och den täcker väl den bild av dagens inriktning och hållning hos partiet som jag uppfattar den.
"Vi anser fortfarande att FRA-lagen ska rivas upp och att staten inte ska få övervaka vår internetanvändning"
är en viktig passus, som jag ställer upp på.
Rent allmänt kan jag tillägga, att jag ser fram emot en utveckling, där två av våra partier, som i motsats till övriga, tydligt och klart visat sig besitta en själ, nämligen V och Mp, enligt min förhoppning på den grunden skall kunna närma sig varandra och samverka till att utveckla ett 'tvättäkta' rödgrönt politiskt samarbetsalternativ.
Kent Åsberg, Vellinge
Det låter som en alldeles utmärkt idé Lars, men jag tycker att du tydligt visar att det är en möjlighet som ligger långt in i framtiden. Det är alltså traumatiskt att födas av en man? Då kanske det är traumatiskt att ha en enskild eller skijd förälder? Två föräldrar av samma kön också? Kanske borde vi förbjuda att folk skiljer sig, "blir" homosexuella eller adopterar barn då? Det kan ju trots allt vara traumatiskt för barnen.
Robin-jag ser vad du skriver-men är mållös!
Allt är möjligt-men är allt önskvärt?
Var går gränserna?
Finns det några?
Centaurien är den en kommande OS vinnare?
Både MP och C och FP och M och KD och SAP är socialliberaler. Socialliberalismen har mycket mindre gemensamt med liberalismen än med socialdemokratin. Följaktligen, liberaler bör söka sig annonstädes. Eller rösta socialdemokratiskt, är liksom litet ärligare så.
Martin A
MP är ett kommunistiskt parti rakt igenom. De lever på ett fiktivt klimathot. Du kan lura ett folk ett tag men inte hela tiden.
Agneta Börjesson, Jag är en besviken liberal, men tack man nej tack.
Ni miljöpartister är nog de mest verklighetsfrämmande politiker som finns näst efter Kommunister och Nazister, det är ju i alla fall tur att ni är snälla människor som inte förföljer och mördar era antagonister.
Är ni miljöpartister medvetna om att CO2 är ett av dom mest förekommande kemiska föreningarna i naturen och att absolut inget levande liv skulle kunna förekomma på denna planet om det inte även fanns CO2, all växtlighet andas med CO2, och det finns faktiskt en klar korrolation mellan mägnden CO2 och tillväxten av biomassa - Ju mer CO2 dessto mer tiilväxt av biomassa.
CO2 är inte en förorening utan det är faktiskt på fullaste allvar livets gas och någonting som är bra och helt nödvändigt för naturen.
Ta dig gärna tiden till att se dessa YouTube filmer, dom visar sanningen om CO2 och bluffen om den globala uppvärmningen.
http://www.youtube.com/watch?v=YtevF4B4RtQ
The Great Global Warming Swindel
http://www.youtube.com/watch?v=9diGvWHRq1E
Carbon Footprint: Perverts Importance of CO2
http://www.youtube.com/watch?v=LPNiBVU2QIA&feature=related
Carbon Dioxide: The Breath of Life
http://www.youtube.com/watch?v=P2qVNK6zFgE&feature=related
Seeing is Believing
Då känns nog liberaldemokraterna betydligt mer självklara
http://www.liberaldemokraterna.com/
Om man är liberal så vill man inte ansluta sig till Mp, de största fascisterna i svensk politik.
Domedagspolitik med skräckpropaganda och lösningar som ultimat handlar om att göra människan fånge till politiken.
#8 Robin L
Tack, men nej tack. Om jag ska läsa forskningsrapporter är HBT-teori ganska lågt prioriterat.
Det handlar inte om att neka någon vård. Jag kommer inte att ställa mig i vägen om du vill skära av någons penis och den personen tycker att det är en bra idé. Inte heller om ni båda tycker att det är bättre att låta en läkare göra det och läkaren går med på det, kanske mot betalning.
Jag börjar protestera när jag ska tvingas vara med och betala för det. Kalla mig inte osolidarisk, det är helt enkelt så att det finns vettigare saker att lägga pengarna på även om man vill vara altruistisk. Jag köper hellre än ny lever åt en döende än en ny kuk åt någon i en livskris. Hoppas du förstår.
Det absolut värsta att lägga pengarna på är dock utredningar och byråkrati så fler utredningar där samhällets största nötter ska vända papper, stämpla och godkänna irrelevanta frågor betackar jag mig för. Om du vill ha det, gå ut och samla in de resurser som behövs för att driva skiten och se till att det blir gjort.
De Gröna verkar vara det enda partiet som strävar efter att alla ska få göra vad de vill...så länge det inte skadar andra.
Att tvinga till tvångssterilisering är att begränsa friheten utan att det finns någon anledning.
Tragiskt, det enda positiva med allt detta är att denna fördröjning av lagändringen som KDsarna nu åstadkommit, är att det förmodligen är den sista påverkan partiet har på Sverige innan de åker ur Riksdagen för gott.
Om man ska vara konsekvent så borde män som inte bytt kön också få skaffa barn i framtiden, om det blir möjligt. Om man väl har tagit det principiella beslutet att EN sorts man ska ha rätt att få barn, vilket blir följden av en slopad tvångssterilisering, varför ska då inte en annan sorts man få det?
En följdfråga blir då om det verkligen är rätt att män ska föda barn, eller om det ska vara kvinnan förunnat, som naturen har utformat det. Och om vi väl har kommit så långt, varför inte även tillåta att odla fram människor? Det är inte helt otänkbart att man kan få ett foster att växa utanför en mänsklig mage i framtiden. Vill vi ha det så? Det är där vi möjligen hamnar.
Att slopa tvångssterilisering men sedan neka en opererad man att få bli gravid är ett alternativ men det skulle bli orimligt. En följd av slopad tvångssterilisering är att opererade män ska kunna bli gravida, vilket är en avsikt med lagändringen. Men en opererad man KAN inte bli gravid på naturlig väg, man behöver operera in ett befruktat ägg . Om opererade män inte skulle få bli konstbefruktade, vilket kvinnor får, skulle det hävdas diskriminering. Det skulle högst troligt sluta med att man inte skulle kunna förbjuda vissa personer att bli befruktade men inte andra.
Vi har åldersgränser, kvinnor får längre föräldraledigt. Män och kvinnor är olika, åldern gör oss olika. Vissa rättigheter krockar, total rätt är en illusion. Det kan finnas goda grunder till att vissa har olika rättigheter. Man bör avgöra från fall till fall. Dåtidens politiker beslutade inte att könsbytare skulle tvångssteriliseras för att vara elaka, det fanns en logik i det. Som man skulle man inte ha kvar sina kvinnliga funktioner. Om de hade rätt eller fel kan diskuteras. Jag tycker det är bra om frågan får ta tid och utreds. Det handlar om överväganden om var gränsen ska gå för människan att forma naturen. Man bör även fundera på barnet, ett barn som föds ur en mans kropp kanske känner sig onaturlig eller konstig. Förlossningen blir mer komplicerad och kanske ökar riskerna? Om man pratar om det som "tvångssterilisering" utan att ha med hela bilden så förminskar man frågan och tar inte de överväganden som bör göras på allvar.
Lars Kronqvist, jag tycker du är väldigt duktig på att uppvisa varför, till viss del, möjligheten till könskorrigering behövs. Du likställer alltså transexuella och intersexuella tillstånd med något från fantasin. Du förespråkar ett mer öppet och tolererande samhälle, varsågod att börja själv!
Självklart ska vi sätta gränser, men det kan vi väl låta personer med rätt kompetens göra. Inte folk som tycker att det där med att män som föder barn, det är lite skrämmande och läskigt, det känns lite konstigt i magen när man tänker på det (pun-intended).
Benjamin W, det är intressant att du stigmatiserar vissa typer av medicinska och psykiska tillstånd. Det känns som en blanding av att inte vilja förstå, och en perspektivlösheten som följer av denna. Dels för att du själv - klart uppenbart - inte vill ta till dig forskning på området, men också för att du av någon anledning bara vill att vi ska hjälpa till och finansiera viss typ av vård. Vad mer för typ av vård med vetenskapliga belägg är du emot?
Dessutom, det där med altruism kan man nästan bortse ifrån. Den som får kvalitativ vård kommer att leva ett liv där personen kan och orkar bidra mer till samhället och bli arbetsför på ett helt annat sätt. De där pengarna som du inte vill betala, de får du tillbaka flera gånger om. Det lönar sig alltså ur ett egoistiskt perspektiv också, om man har ett perspektiv som sträcker sig lite längre än sin egen näsa.
"jag köper hellre än ny lever åt en döende än en ny kuk åt någon i en livskris"
Det fattas bara att du ska blanda in svältande bar i Afrika. 99 % av all skattebetald sjukvård är mindre viktig än att hjälpa en döende människa. Människor besöker ofta läkare för banala åkommor och betalar bara patientavgiften. Men du tycker väl att om du besöker någon akut eller vårdcentral ska du betala den verkliga kostnaden, över tusenlappen, tills du bevisat att den vård du får är lika viktig som en ny lever för en döende patient. Sorry, din transfobi avslöjas. Du saknar empati med folk som är helt annorlunda än dig själv. Iofs inte nytt historiskt.
#23 Ove Olsson
Din kommentar är häpnadsväckande okunnig, hur vore det om du läste in dig på ämnet innan du skriver?
De det gäller är att många transsexuella vill kunna behålla möjligheten att få barn, på exakt samma sätt alla andra får barn. De vill inte behöva steriliseras för att få sitt "juridiska kön" ändrat i id-handlingar. Det underlättar deras vardag och det borde räcka eftersom vi sällan gör identitetskontroller i kalsongerna på folk.