Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Vänsterpartiets framtid

Foto: Scanpix.
Maria Hagberg om Vänsterpartiets framtid

Erkänn hedersvåldet för en trovärdig vänsterfeminism

Kvinnorättsaktivist och partistyrelsekandidat (V): Vänsterpartiet borde under kongressen presentera åtgärder för hur hedersvåldet ska bekämpas. Det är ofattbart att ett annars mycket humanistiskt parti har en akademisk vanföreställning (rasistisk kulturrelativism) som rättesnöre i denna fråga. 


Om författaren

 

Maria Hagberg, fil mag i socialt arbete, internationell kvinnorättsaktivist och författare, numera bosatt i Irak.
Maria är även ordförande Nätverket mot hedersrelaterat våld, ledamot  i SAMLA Kvinnor för Fred, fd, tidigare Irakkonsult i arbetsgruppen för Irak i Operation 1325, ledamot av GADIP, Global Gender Studies, Göteborgs Universitet, ledamot av SIDA:s policygrupp för genus och jämställdhet, ledamot IFE-EFI, Paris, fd Ledamot  WWAFE, London. 

Vänsterpartiets kongress har en del kontroversiella frågor att ta ställning till. En av dem är frågan om hedersrelaterat våld och förtryck. Tyvärr har den interna diskussionen i Vänsterpartiet innan kongressen inte visat på några större förändringar i det internpolitiska ställningstagandet.

Det är ofattbart att ett annars mycket humanistiskt parti har en akademisk vanföreställning (rasistisk kulturrelativism) som rättesnöre i denna fråga. Naivt och omedvetet. Det är inte första och definitivt inte sista gången jag lyfter frågan, och kommer att göra det, speciellt då det gäller den politiska dimensionen. Det är nu under kongressen ett unikt tillfälle för kloka kongressombud att sätta ner foten och en gång för alla erkänna existensen av hedersrelaterat våld och förtryck, och att fatta beslut om viktiga åtgärder för att förhindra förekomsten av det.

Det är ytterst olyckligt att genusbaserat våld hanteras som en företeelse med en handlingsplan trots att formerna ser olika ut, även om vissa bitar sammanfaller. Det går inte att få stopp på våldet genom att göra det till en ideologisk fråga, där hedersvålder relativiseras, utan det är civilkurage och handlingskraft som krävs. Att erkänna det hedersrelaterade våldet förminskar inte andra former av genusbaserat våld, tvärtom - det skulle underlätta arbetet för kraftfulla åtgärder mot samtliga former av våld.

Jag har sedan 2004 arbetat specifikt med hedersrelaterat våld och förtryck då jag fick ansvaret att bygga upp skyddat boende i Skåne efter mordet på Fadime Sahindal. Innan dess arbetade jag sedan många år med våld mot kvinnor, och barn som bevittnar våld. Det jag tidigt konstaterade var att detta problem var betydligt äldre i det svenska samhället än vad som påtalades. Redan för tjugo år sedan stötte jag på det i en av våra största minoritetsgrupper, romerna. Flera ärenden jag då hade som socialsekreterare handlade om barnäktenskap och tvångsäktenskap. Några romer tog kontakt med mig då jag publicerat boken "Vid 20 börjar den ruttna" (Premiss Förlag 2009). Ingen hade tidigare tagit upp detta problem inom romerna och de ville ha med mig i arbetet. Vi har fortfarande kontakt och de har bland annat berättat att inom en del grupper är det totalt otänkbart, strängt tabu att tala om sexualitet i diskussioner mellan generationerna. Konsekvenserna av detta kan vi bara ana.

Som forskare inom området märker jag att det är väldigt svårt att bedriva forska då den akademiska inställningen är som ovan. I Sverige har bland annat medierna gjort hedersrelaterat våld till en etnisk fråga, när etnicitet i själva verket är helt ovidkommande i denna form av genusbaserat våld. Det har däremot klara kopplingar till dogmatiskt utövad religion och /eller tradition världen över.

Jag arbetar sedan 2007 regelbundet i Mellanöstern, framför allt i Irak och Libanon men även i andra länder i regionen. Det är inte den etniska eller religiösa tillhörigheten som avgör om det utövas våld i hederns namn. I Jordanien har man nyligen tagit bort artikel 340 i lagstiftningen som ansåg att hedersmord var förmildrande och innebar strafflindring eller straffbefrielse för förövaren/na. I Irak/Kurdistan (inte nationellt i hela Irak) togs denna artikel bort redan 2002 medan det i stora delar av regionen fortfarande råder en förmildrande lagstiftning vid hedersmord. I exempelvis stora delar av palestinska områden är det fortfarande så. Våldet utövas fortfarande med full kraft i delar av regionen, då implementering av ändrad lagstiftning inte fungerar. Lägg till att krig och ockupation splittrar samhällen och försvårar kunskapsspridningen.

En av de främsta drivkrafterna till detta genusbaserade våld, hedersrelaterat våld, är kontrollen över kvinnans sexualitet och syftet att upprätthålla heteronormativiteten. Våldet är ytterst kvinnofientligt, homofobiskt och rasistiskt. Det finns en föreställning att "mannens heder sitter mellan kvinnans ben", slarvigt uttryckt, men det har betydligt djupare bottnar än så. Genom att kontrollera avkomman kontrollerar du äganderätten över kvinnan och barnet. En vanlig form av våld i "hederns namn" är barnäktenskap och tvångsäktenskap. Det innebär att relationen invigs med en våldtäkt ibland för båda parter. Mot HBT-personer sker också övergrepp. Det är också ytterst viktigt att gifta sig inom sin etniska och /eller religiösa grupp. För mig är det här rasism, rasism som vi bör motverka kraftfullt.

Jag har många gånger frågat mig vad hederskulturen har för konsekvenser för de unga flickornas (och pojkarnas som också utsätts) sexuallust längre fram och vad det innebär för deras reproduktiva hälsa. För lesbiska flickor som tvingas till en heterosexuell relation mot sin vilja, exempelvis. Flickan är inte sällan en handelsvara i de äktenskapsöverenskommelser som förekommer och kan betinga ett mycket högt pris. Det innebär sedan komplikationer vid en eventuell skilsmässa då familjen kan bli återbetalningsskyldig till fd mannens familj. I en del familjer tvingas den unga flickan till skilsmässa och kan giftas om flera gånger, ibland med en sk mödomshinneoperation för att bevisa hennes ”oskuld”. Detta tangerar starkt sextrafficking, med familjen som försäljare.

Jag har mött unga människor från ett 20-tal olika länder från Marocko till Bangladesh från Somalia till Sverige under årens lopp. De är mycket samstämmiga i att "oskuldskontrollen är central". Man ska blöda på bröllopsnatten. När jag förra året reste i Israel/Palestina och Irak/Kurdistan och intervjuade kvinno- och människorättsorganisationer tog jag upp både den aspekten och HBT-frågor i mina intervjuer. Det förstnämnda är fortfarande utbrett enligt informanterna, flickan ska blöda på bröllopsnatten, men hotbilden kan var olika stark. HBT-frågor är "något man inte talar om", det är med andra ord oerhört tabu och betraktas av många som "en sjukdom". Homosexualitet sägs gå emot religion, och går emot lagstiftningen och bestraffas med allt från böter och fängelse till dödsstraff. Hatbrott är mycket vanligt.

I vårt samhälle har vi ibland en föreställning om att religion inte ingår i kultur. Enligt alla etnologer jag talat med ingår religioner i kultur, världen över. I de monoteistiska (kristendom, judendom och islam) patriarkala religionerna närs oskuldsmyten och upprätthålls inte sällan av prästerskapet, oftast män, för att kontrollera kvinnors sexualitet. I sekter är också förekomsten av sexualtabun stark och hedersrelaterat våld förekommer även där. Men även i andra religioner än de monoteistiska är kontrollen av kvinnan stark. Hur den tolkas i det samhälle man lever i har därför stor betydelse för t ex moralregler och lagstiftning. Många gånger utsätts kvinnorättsaktivister för dödshot och förföljelse då de anklagas för att bryta mot religiösa regelsystem. Kvinnorna å sin sida anser att regelsystemen ska baseras och tolkas utifrån mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter.

Det tar tid med upplysning och implementering av lagstiftning som går i riktning mot mänskliga rättigheter och då specifikt kvinnors rättigheter. Låt Vänsterpartiet gå först i det arbetet.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42058

44 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Genus, patriakat, specifikt mot kvinnor". Ja det säger väl allt om en kvinnas från V inställning, men inget alls om pojkar och män.
Det kön som alltid drabbas mest av våld, igår och idag, här och där. Och klart att en man vil veta vem att det är hans avkomma, en problematik kvinnor generellt inte drabbas av!
Och råttan på repet, orsak och verkan, där måste man börja, även akademiskt! OM man vill lösa problemen. Men inte för den könsegocentriska feminismen, som liksom här, bara ger manligt dilemma en liten bisats, "för syns skull".
För fram humanismen, skippa feminismen, eller lägg ner!
Vänsterfeminism, eller höger-, kommer aldrig att bli trovärdig
"På båda könens villkor, för båda könens bästa"

Permalänk | Anmäl #3 Joakim Steneberg, 2012-01-05, 12:29

Kors i taket, en feminist som fattat att kulturellt/religiöst motiverat skamvåld mot kvinnor inte är samma sak som när Lasse super till och misshandlar frugan. Båda måste beivras, men med helt olika metoder!

Permalänk | Anmäl #4 Funtaren Funtaren, 2012-01-05, 12:41

Maria Hagberg - en förnuftets röst, ropandes i vänsterns intellektuella öken - så ovanligt och uppfriskande!

Den franska feministen Caroline Fourest gör dock henne sällskap i denna öken, enligt min syn på det hela:

http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=929

I övrigt verkar den svenska vänstern, sorgligt nog, vara helt "Foucaulted up", när det kommer till hedersproblematiken och sitt förhållande till islam. Mer om det i Pernilla Ouis artikel "Halal-hippiens paradoxer":

http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=574

Om Vänsterpartiet vill vara något så när relevanta och trovärdiga feminister framöver, bör de alltså åtminstone rösta fram Maria Hagberg till partistyrelsen. Och helst också Caroline Fourest! :-)

Permalänk | Anmäl #5 John H Nilsson, 2012-01-05, 13:03

Bra skrivet!
Jag hoppas att vi/samhället i detta politiskt skitnödigt korrekta land äntligen ska stå upp för de värden som vi håller högt, dvs demokrati, frihet, rättvisa och jämlikhet istället för som idag blunda för de medeltida kulturer som härskar inom vissa grupper. Att vi hjälper de individer som utsätts. Att vi med kraft och på alla sätt vi kan visar och talar om att vi tar avstånd från hederskulturen.
Frågan är om Vänsterpartiet törs när ingen, absolut ingen från etablissemanget dvs politiker och statsfeminister gör ngt alls.

mvh

Permalänk | Anmäl #7 Mariana Hammare, 2012-01-05, 13:31

En mycket välskriven och eventuellt mycket viktigt upprop.
Texten är öppen och informativ att det blir svårt att motarbeta även för de mest motvilliga inom vänstern. Om vänsterpartiet tar till sig av kritiken kan detta bli en vändpunkt för hela debatten och lösa upp de knutar som nuvarande debatt lider av.

Till sist vill jag tillägga att det är mycket trist med de stängda kommentarsfälten på kontroversiella inlägg som gör att diskussionen flyttar till andra inlägg och försvårar diskussionen för dessa. Om det anses ohållbart att ha öppna kommentarer på vissa inlägg så kan man väl vända på förfarandet så att kommentarerna modereras innan publicering för dessa inlägg.

Permalänk | Anmäl #8 Fredrik C, 2012-01-05, 13:37

Nä jag tycker att vänsterpartiet ska hålla stenhårt på sin linje och inte erkänna att det finns kvinnovåld någon annanstans än i vita mäns hus.

Och naturligtvis så finns det inget våld alls från kvinnor mot andra kvinnor eller män. Inte heller mot barn. Aldrig någonsin, för sådana som Sigtunamamman, som mördade sina två pojkar finns inte. Det var ju naturligtvis en man som hade gjort det. Egentligen. Om vänsterpartiet får bestämma.

En mycket bra politik som vänsterpartiet absolut ska framhärda i bestämt och utan att vika undan. Så slipper vi kanske äntligen detta parti i vår riksdag år 2014. Det vore bra.

Permalänk | Anmäl #9 Ann Helena Rudberg, 2012-01-05, 14:08

Vänstern romantiska islam-kramande kanske äntligen kan få ett slut.

Muslimerna har aldrig gillat vänstern av lätt insedda skäl. Socialism och islam går lika illa ihop som liberalism och islam.

Om det är något vänstern och högern i Sverige därför borde bli överens om så är det att islam inte hör hemma här. Människor som vill leva efter muslimska lagar gör lämpligen det i muslimska länder.

Permalänk | Anmäl #10 Bo T, 2012-01-05, 14:19

Genustjafset är passé och hur kan man forska i något som är ett politiskt påhitt? Annars håller jag med om att vänsterpartietislamistkramarna, borde tänka lite längre än näsan räcker, det har ju inte hänt än så länge i deras historia.

Permalänk | Anmäl #12 Micael Johnsson, 2012-01-05, 14:28

"Det är ofattbart att ett annars mycket humanistiskt parti har en akademisk vanföreställning (rasistisk kulturrelativism) som rättesnöre i denna fråga. "

VP(k) har fortfarande Leningporträttet hängande på vägen på partikansliet. En massmördare som startade ett av dom mest tyranniska styerna i modern tid. Humansimen ser tydligen väldigt olika ut för olika människor.

För övrigt behöver Maria Hagberg läsa på om vad ordet "rasism" betyder. Det vet hon uppenbart inte nu.

"I vårt samhälle har vi ibland en föreställning om att religion inte ingår i kultur. "

Ja, men det samhället vill ni ju inte ha. Ni vill ju ha mångkultur. Oskuldskontroll är en del av mångkulturen som ni ju om huldar så. Vad är problemet?

Permalänk | Anmäl #13 Leif D, 2012-01-05, 14:41

Att förneka hedersvåldet är givetvis konstigt.
Lika konstigt är det att Vänstern kramar islam så hårt.
Sann vänsterpolitik är emot religion eftersom "det är opioum åt folket".
Det vill säga, vänsterpolitik är inte kompatibelt med islam eller annan religion.

Trots detta så vurmar man för islam och likaså hedeersvåld (som är vanligast förekommande i islamska kulturer).

Permalänk | Anmäl #14 Fredric Nomael, 2012-01-05, 14:38

Vänsters politik är förlegat och icke-svensk. Många minoriteter kallar de fashister, eftersom V splittrar minoriteter och olika religioner och ställer de mot varandra för att få röster från ngn av dem. Typiska representanter för en sådan politik är H. Linde och L. Ohly; V skämde ut Sverige med felaktigt beslut om icke-existerande "folkmordet" för att ställa mot varandra armenier/asaysryaner/greker/kurder från en sida och alla med turkisk usprung/rest av kurder/ från den andra; att annat ex: de ställer mot varandra kristna och muslimer; ett tredje exempel: V ställer mot varandra araber och judar

Hittils har de lyckats att sitta i Riksdagen, även om antalen av svenskar som röstar för dem minskad och är nära till 0.
Deras politik av splittring och icke-tolerance har ingen framtid.

Permalänk | Anmäl #15 Emil, 2012-01-05, 14:44

mycket bra skrivet av Maria Hagberg. Vi kan inte se mellan fingrarna för hedersrelaterat våld för att de som utför brotten kan hävda att det är rasism!
Allt våld måste bekämpas och all rasism! Även den rasism och det förtryck som utövas av andra än de som är födda här i Sverige av föräldrar som också är födda här

Permalänk | Anmäl #16 Tobias Nilsson, 2012-01-05, 14:53

F.ö. är det lite tragikomiskt när vänstern skäller på rasism.

Vänstern baserar ju hela sin existens på klasskamp, dvs på en mall som definierar människor från arbetarklassen som kamrater och från borgarklassen som fiender, mao en typisk rasism klassande människor efter etnicitet.

Det är bra att Maria Hagberg och några till vågar ställa sig upp och huta åt gaphalsarna och hatmånglarna till vänster.

Förhoppningsvis kan Jonas Sjöstedt rensa ut våldsvänstern från riksdagen och tillföra lite balans till partiet.

Permalänk | Anmäl #17 Bo T, 2012-01-05, 15:10

Så fort genusforskning kommer på tal så visar det sig att ett mycket stort antal artikelförfattare men framför allt kommentatorer inte har en aning om att genusforskning även sker inom områden som främst berör män.

Man kan förvisso fråga sig varför den forskning som handlar om män får så lite utrymme i den allmänna debatten. Delvis beror det ju på att det inte är så politiskt korrekt. Delvis beror det på att män som gnäller på den forskning som handlar om kvinnor, inte själva läser och skriver artiklar om den forskning som rör just män.

Re #8 Fredrik Corneliusson

Om fler lärde sig att använda fliken "SÖK I ALLA DEBATTER" och där letade upp tex Newsmill, censur eller vad som nu intresserar personen i fråga, så skulle andra artiklar få fler läsare och kommentarer. Då kanske det skulle se lite annorlunda ut på förstasidan.

För övrigt anser jag att det skall stå "Kommentarer avstängt" inte #Kommentarer 0" i de fall det inte går att kommentera. Då kan jag ju själv välja att inte klicka på en artikel jag inte får svara på. "Våra läsare vet mer än vi" borde vara ett ledord inte en klyscha som låter bra.

Permalänk | Anmäl #18 Michael Jönsson, 2012-01-05, 15:39

"...genusforskning även sker inom områden som främst berör män."

Ja, #18 Michael Jönsson, genusforskning handlar väl uteslutande om att männen ska korrigeras så att kvinnorna kan styra efter behag, den feministiska utopin.

Permalänk | Anmäl #19 Bo T, 2012-01-05, 16:09

Det lär dröja länge innan vänstern kommer loss ur sin ideologiska tvångströja som säger att det är omöjligt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Men författaren av artikeln verkar ha lyckats tänka utanför de stipulerade ramarna inom partiet. En vänstervår på gång?

Att någon ens ska behöva författa en dylik artikel i ett modernt samhälle säge inte så lite om tillståndet i den.

Permalänk | Anmäl #20 Varg i Veum, 2012-01-05, 16:09

Jag fattar inte vad vänsterpartiet har med detta att göra? Jag trodde att bristen på ledarskap och grogrunden för mer eller mindre vansinnig politik i V var ett tecken på att NÅNTING i svensk politik fungerar, och att V är på väg ut... Men jag antar att det är business as usual i 'demokratin'.

Permalänk | Anmäl #21 Kasper Mortensen, 2012-01-05, 16:18

Det borde vara en självklarhet för(V) att ta in dessa viktiga kunskaper i sitt arbete. Mänskliga rättigheter måste gå före religion.

Permalänk | Anmäl #22 Marion, 2012-01-05, 16:22

Lite roande med en uppenbarligen intelligent och erfaren människa som artikelförfattaren som väntar sig att förnuft ska råda bland idealister.

Permalänk | Anmäl #23 Bernt, 2012-01-05, 16:25

Re # 19 Bo T

Jag vet inte om du ställer en fråga eller om det du framför ett påstående i frågande form.

En sak vet jag. Det står vilken man som helst fritt att börja forska i ämnet eller att här på Newsmill skriva en artikel som handlar om män. Det skulle bättra på statistiken. Men det är klart då blir det svårare att gnälla. Jag sökte på män och hittade endast en artikel med två kommentarer.

Permalänk | Anmäl #24 Michael Jönsson, 2012-01-05, 16:44

@Michael Jönsson, #18

Genusforskning är humbug och genusvetenskap är pseudovetenskap. I norsk TV har det visats en intressant dokumentärserie ("Hjernevask") som klart och tydligt visar detta. Denna serie kommer dock knappast att visas i svensk TV, det kommer radikalfeministerna på SVT att se till.

Genusvetarna präglas av en sekteristisk inställning och en grotesk arrogans där de utgår från sin feministiska ideologi om att könet endast är en "social konstruktion", och att alla forskare som kommer fram till något annat är "dåliga forskare" som "pråglas av ålderdomligt tänkande" som "ingen längre håller med om".

TV-teamet besöker sedan forskare i bl.a. USA och Storbritannien, som har undersökt hur barn i mycket tidig ålder reagerar på olika sorters bilder och leksaker, och har kommit fram till att det finns tydliga skillnader mellan flickors och pojkars val redan vid så tidig ålder som en dag. När de får genusvetarnas inställning uppspelade för sig blir de naturligtvis förvånade över att någon kan göra så kategoriska påståenden utan att ha väldigt mycket på fötterna.

När genusvetarna sedan konfronteras med de utländska forskarnas resultat och får frågor om den vetenskapliga grunden för deras egna påståenden börjar de snabbt stamma om att de inte behöver visa något alls, att det är "förvånande att någon kan lägga så mycket tid och pengar för att försöka få fram att biologin spelar roll", och att det fortfarande finns "felande länkar" som gör att det inte till 100% visats att biologin spelar någon som helst roll. All bevisbörda ligger således på de som inte menar att könet är en "social konstruktion", enligt genusvetarna.

Deras försvarstal påminde faktiskt i mångt och mycket om kreationister som försöker försvara sig mot evolutionsteorin. De brukar också tala om "felande länkar" och om att evolutionsteorin inte bevisats till 100%.

Detta är knappast ett vetenskapligt synsätt. En annan intressant detalj i sammanhanget är att de blir upprörda över att deras tidigare påståenden visats upp för andra forskare, trots att vetenskap går ut på att dela med sig av resultat så att andra kan upprepa resultaten och ifrågasätta tveksamma metoder.

Serien finns att se på Vimeo. Gå till bloggen GenusNytt för att få instruktioner om hur man hittar till avsnitten:

http://genusnytt.wordpress.com/2011/12/03/se-hjernevask-avsloja-genusmyt...

Denna serie spekuleras också vara orsaken till att Norge dragit in alla statliga forskningsmedel till genusvetenskap. Det heter officiellt att genusvetenskapen nu skall integreras i andra forskningsområden, men det finns en hel del tvivel på att detta är något annat än en rökridå. Jag skulle också skämmas om jag sponsrat pseudovetenskap med statliga medel i 17 år. :)

Detta faktum debatteras även i Sveriges Radio i programmet nedan. Hjernevasks skapare Harald Eia, en genusvetare från Uppsala Universitet samt den konservative debattören och vetenskapsfilosofen Roland Poirier Martinsson medverkar i programmet. RPM gör mycket bra ifrån sig och sågar genusvetenskapen med fotknölarna. Han menar att om 10-15 år kommer vetenskapshistorikerna att betrakta genusvetenskapen på samma sätt som de idag betraktar bl.a. frenologin och hypnosvetenskapen. Detta uppskattas naturligtvis inte av genusvetaren. :)

Radioprogrammet kan hittas här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3061&artikel=4843970

Permalänk | Anmäl #25 Init, 2012-01-05, 17:08

Hagberg har skrivit förr om det här, men det är bra att hon gör det igen.
De debattörer som annars visat mest kurage i Sverige har annars varit invandrarkvinnor. Jag väntar mig inte så mycket av den svenska Hamasvänstern när det kommer till den värsta formen av kvinnoförtryck som finns i Sverige.

Permalänk | Anmäl #26 Charlie Darwin, 2012-01-05, 17:29

Re #25 Init

Jag vill påstå att det snarare är vilken fråga forskaren söker svar på som är avgörande för om det är humbug eller inte. Lika avgörande är hur resultaten används. Jag kan hålla med om att här finns mycket att göra.

Forskning eller vetenskapligt studium är en aktiv, planmässig och metodisk process. Målet med forskningsprocessen är att ta fram ny kunskap. Forskning kan bland annat ske som fallstudier, klassificeringar, erfarenheter, experiment, intervjuer och statistiska undersökningar.

Med ditt resonemang så kan vi då konstatera att det är humbug att påstå att barnäktenskap och tvångsgiften är vanligare i vissa andra kulturer än den Svenska. Det är även humbug att påstå att hedersrelaterat våld är vanligare inom vissa kulturer. Det glädjer mig att förstå att flickor som faller från balkonger inte är någon ny företeelse i Sverige. Många påstår nämligen att detta har blivit vanligare i Sverige med den ökade invandringen. Man kan även konstatera att vänstern inte alls ljugit eller tigit om fakta. Det sägs ju ofta att de förtigit dessa problem.

Permalänk | Anmäl #27 Michael Jönsson, 2012-01-05, 17:34

Sjöström tillhör gräddan av den politiska eliten, gift med en diplomat och bor på Östermalm. Hans värderingar utgår från samma källa som feministerna dvs ett slags akademisk syn på tillvaron utan kontakt med verkligheten, därför kommer han inte att erkänna att det finns hedersvåld.
Han har det inte i sin värld utan där ingår enbart personer från den politiska eliten

Permalänk | Anmäl #28 Janos Vanderberger, 2012-01-05, 17:53

Maria Hagberg! Man kan inte lösa kvinnors problem, om man inte löser mäns problem, samtidigt. Detta är ju elementärt. Allra helst som man skyller de förras problem på de senare, men aldrig tvärtom! Och varför skall man överhuvudtaget bara fokusera på kvinnors problem, och negligera mäns? Särskilt då om man är kvinna? Ständigt denna kvinnlig fokuserade könsegocentrism!
Ja eller då feminist, genusfolk, journalist eller rikspolitiker inom alliansen eller vänsterblocket.
Vi har fått nog, och problemen minskar ju aldrig(!), men ger bra vatten på kvarnen? Den självuppfyllande profetian...

Permalänk | Anmäl #32 Joakim Steneberg, 2012-01-05, 18:34

Måste man bli feminist för att erkänna hedersvåld?

1) Jag är inte feminist
2) Jag är inte för hedersvåld

Vad ska jag göra?

Permalänk | Anmäl #36 Johannes Forsblom, 2012-01-05, 19:13

Lägg ner exotismen. Romantisera inte våld mot kvinnor.

Den korrekta beskrivningen är inte hedersrelaterat våld, utan skamrelaterat våld. Eller snarare skambaserat våld. Islam bygger på skam, medan kristendomen bygger på skuld.

"Arab society is a shame-based society. There are three fundamentals of Arab society., Shame, honor and revenge."- Dr. Sania Hamady

Permalänk | Anmäl #38 Peter H, 2012-01-05, 20:03

Vad kallas det våld som vänsteranhängare använder mot sina meningsmotståndare längs gator & torg? Är detta våld skam eller hedersrelaterat. Det kanske bara är rent karriärsrelaterat inom partiet?

Permalänk | Anmäl #39 Sven Ekberg, 2012-01-05, 20:23

#39 Sven Ekberg

"Vad kallas det våld som vänsteranhängare använder mot sina meningsmotståndare längs gator & torg?"

Det våldet kan kallar jag gärna karriärsrelaterat. Du har myntat ett nytt ord.

Permalänk | Anmäl #40 Charlie Darwin, 2012-01-05, 20:32

Varför är kommentaren till genus
Hos Påsk-damen stängd?
Ps.
Glad Påsk.

Permalänk | Anmäl #41 Anders S Svensson, 2012-01-05, 20:39

#41 Anders S Svensson,

Påsk-damen?? Ser du inte att hon dragit tomte-säcken över huvudet för att demonstrera hur kränkt hon är av Julen.

Permalänk | Anmäl #42 Sven Ekberg, 2012-01-05, 20:54

# 42 Sven
Tänkte i på det,
God Jul

Permalänk | Anmäl #43 Anders S Svensson, 2012-01-05, 21:32

#43 Anders S Svensson,

God fortsättning Anders.

Permalänk | Anmäl #45 Sven Ekberg, 2012-01-05, 21:50

Politiker, media, debattörer och vanligt folk ska använda dessa termer och begrepp anser jag!

Skambeteende
Skamkultur
Skamvåld
Skammord

Att använda "H" ordet tillskriver orden en positiv klang på orden. Det finns inget positivt med ovan beteende.

Ex:
Tanke - min dotter lever inte enligt islamsk lag....
känsla - skam, avsky, rädsla, besvikelse, ilska
Beteende - våld, mord...

Skamkulturen bygger på känslor, som leder till ett skambeteende och resulterar i skamhandlingar.

Permalänk | Anmäl #46 Roger Andersson, 2012-01-05, 21:58

För att vänsterfeminism ska bli "En trovärdig vänsterfeminism" behövs det nog större insatser än denna. Gigantiskt mycket större..

Permalänk | Anmäl #47 Jan Wiklund, 2012-01-05, 22:21

Artikelförfattaren bör själv presentera åtgärder för hur hedersvåld ska bekämpas.

Om och om igen läser jag hur tyckare anser att inte tillräcklig uppmärksamhet ägnas åt hedersvåldet, men hur många artiklar jag än läser har jag ännu inte hittat någon som presenterar trovärdiga åtgärder mot problemet. Inte heller lyckas de visa med fakta och statistik att just hedersvåld ignoreras mer än andra samhällsproblem här i Sverige i förhållande till problemets storlek och natur.

Permalänk | Anmäl #49 Per L, 2012-01-06, 00:48

Så just när vänstern har börjat växa till sig ska dom sänkas på samma sätt som feministerna sänkte sossarna.

Är det förbjudet för feministerna att dra några som helst slutsatser av sitt eget handlande?

Permalänk | Anmäl #50 Anders Olsson, 2012-01-06, 01:21

Det är nog så att kunskapen om det vi kallar hedersrelaterat våld inte är särskilt bra i något enda politiskt läger. Allra minst ju längre till höger man rör sig i det politiska fältet.

Det är en viktig fråga och artikelförfattaren har den som sin hjärtefråga. Men är den tillräckligt stor för att på plats på agendan? Det här handlar sjävlklrt om internpolitik inom (v).
Men sant är nog att vänstern, likväl som socialdemokratin historiskt sett haft vad man kan kalla en industrialistisk gubbmaffia. Den är fortfarande ganska stark i (s), men inom (v) har man förnyat sig i det avseendet.

Så till kommentarerna som ju som vanligt visar extgrem okunskap i ämnet och det är uppenbart att folk läser väldigt selektivt vad artkelförfattaren skriver.

Nej, det är inte bara inom islam det finns hederskultur. Det kanske största problemet finns i det hinduiska Indien. Men det finns också i de buddhistiska länderna i Sydostasien, i vissa av dessa är den ytterst påtaglig även om det inte syns för turisten. Vi har den också i Latinamerika.

Jag vill nog påstå att hederskultur är en indikator på den allmänna utvecklingen i ett land; ju mer hopplösa omständigheter ju mer hederskultur. Fattigdomen behöver inte vara absolut. Det är synen på framtiden som avgör och som vidmakthåller traditionen. Så lösningen på den hedersproblematik vi har i Sverige handlar mycket om att skapa lika möjligheter för alla genom den generella välfärden.

Faktum är att det parti som mest av allt förespråkar hederskultur i Sverige är (sd). De har ett kvinnofientligt ideal som leder tillbaka till 50-talets hemmafruar. Det var en tid då abort var brottsligt, och flickor skulle hålla på sig.

Till slut, de som tror genusvetenskap är något påhittat... suck, dags att läsa på kanske .... det är en internationellt etablerad vetenskap som världen dragit en enorm nytta av för att förbättra villkoren för kvinnor. Ni har inte en susning vad ni talar om, hur många repriser ni än sett av samma kritiska program på NRK... ni låter som självspelande piano. Mekaniskt och falskt plinkar ni er fram i er feminismkritik.

Permalänk | Anmäl #54 Mister J, 2012-01-06, 06:50

"Maria Hagberg... numera bosatt i Irak." ... !!!!....????

Permalänk | Anmäl #55 Virginia Langley, 2012-01-06, 07:45

Tack för en insiktsfull och mycket bra skriven artikel.

Att hederskultur inte är knuten till en specifik religion är något som tyvär många av mina egna meningsfränder bortser ifrån.

Sverigedemokrat.

Permalänk | Anmäl #56 Hannes Müller, 2012-01-06, 08:03

@Hannes Müller

Men det finns ju ett samband mellan skamkulturer och religioner, även om det inte är absolut. Hur mycket skamkultur finns den inom buddismen jämfört med islam? Eller taosimen? Eller bland ateister och agnostiker?

Jag vet inte om frågan är viktig för oss i Sverige egentligen. Man kan mycket väl behandla frågan om skamkultur avskilt från alla religionsfrågor, om man så vill. Frågan om vad som är religiöst eller kulturellt betingat är förmodligen en lång, svår, komplicerad och djup diskussion, där det på vissa håll kanske inte ens finns några absoluta svar. Förenklingar i diskussionen är legio. Men att bara avfärda religionen är en lika stor förenkling "åt andra hållet" s.a.s.

Sverigedemokrat

Permalänk | Anmäl #57 Robet Stenkvist, 2012-01-06, 10:21

54 Mister J, en del av "gubbmaffian" inom genusfältet (avdelningen misandriska självhatare?) som visst breder ut sig i kommentatorsfältet.
Och vilken tydligen aldrig funderat på hur män i tredje världen uppfostras eller behandlas. Eller svärmors roll, där heller.

Permalänk | Anmäl #58 Joakim Steneberg, 2012-01-06, 11:57

Intressant ämne och glädjande att det tas upp av en V-representant. Inlägget blottar varför vänstern blir allt mindre relevant i ett modernt samhälle. Genusfrågan är egentligen V:s enda paradgren, men V kan inte ens närma sig det största och mest alarmerande problemet i frågan på ett relevant sätt. Ideologiska skygglappar, beröringsskräck och gamla vaneföreställningar om klass som förklaringsgrund gör att man går fullständigt vilse i sin problemanalys och (icke)åtgärder.
Klassanalysen blir sekundär när större delen av strukturerna som skapar "problemen" vilar på kultur och attityder. Än värre är det endimensionella registret gällande åtgärder, att enbart vila på soft policy och "morötter" har man begränsat sig själva i ett komplext samhället som kräver både "piska" och "morötter" som styrmedel. Det blir ett väldigt svagt erbjudande när regeringen har hela paletten att arbeta med för att möta det moderna samhällets utmaningar.

Permalänk | Anmäl #59 Dag Heidenstam, 2012-01-06, 12:04

Jaha... nu kanske litet lättsammare om problemets bakgrund...

http://www.youtube.com/patcondell#p/u/3/HFH8DEKFpwk

Permalänk | Anmäl #60 A. Ristoteles, 2012-01-06, 13:24

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  4. Vänsterkristna försöker tysta oliktänkande
  5. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  6. Därför tolererar många skolor våldsbrott
  7. Stoppa mansdiskrimineringen i den akademiska karriären
  8. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  9. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  10. Så stoppar vi morden på kvinnor
  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  4. Modedieterna ger inte tillräckligt med näring
  5. Björklund bör be om ursäkt för attacken mot friskolorna
  6. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  7. Så stoppar vi morden på kvinnor
  8. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  9. Stoppa mansdiskrimineringen i den akademiska karriären
  10. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  1. Israeliska försvaret vill inte attackera Iran
  2. Iran: "Attackerar USA oss spränger vi Israel i bitar!"
  3. En provokation från terrorbombningarnas apologeter
  4. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  5. ”Hen
  6. Sverige måste stödja Israel i kampen mot den iranska bomben
  7. Vi riskerar fortfarande att förlora
  8. Israel har rätt
  9. Kriget i Gaza drivs av konflikten mellan Iran och arabstaterna
  10. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.