Det är enligt min erfarenhet så att misstänker man en nysvensk gärningsman som nu är fallet, då iaktar man försiktighet och det hela mörkas och tystas ofta ner.
Är gärningsmannen däremot etnisk Svensk hängs han ut i Aftonbladet & Expressen med både namn och bild.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-01-03, 22:30
”motivet är enligt polisen oklart då pojken inte är känd av polisen sedan tidigare”. Men har det gått så långt så att det är utgångspunkten när barn i Malmö mördas?"
Lugna ner dig ett par hekto. Hade du känt dig lugnare om det istället hade stått: "pojken är inte känd av polisen sen tidigare men det spelar ingen roll. Det var länge sen det behövdes några motiv för mord på svenska gator"?
Då kan man väl med fog påstå att det gått långt? Vad lever du i för Lönnebergasamhälle? Sverige har förändrats men det är en bit kvar till det rena helvetet.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-01-03, 22:53
Nä men halledudanemej ska vi inte få ta med offrets kriminella belastning längre, när det är ju såklart jättefult att göra så!!
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2012-01-03, 22:49
"Tack och lov", vill jag tillägga.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-01-03, 22:54
Det finns många skillnader med mordet i kungsholmen och nyåsmordet i Malmö, som förklarar att de fokuserar på offret i Malmö. Det enkla anledningen är att i fallet i Kungskolmen så greps gärningsmännen (5 st) samma kväll, och motiv, händelseförlopp osv. klargjordes snabbt. Mordet var "löst" redan.
I fallet i Malmö så finns det inga vittnen som trätt fram, inga misstänkta, inget motiv osv.
Dessutom så var mordet utfört på ett helt annat sätt, medan Kungsholmmordet var en misshandel som gick för långt, och alla åtalade nekade till att de ville döda offret, så var mordet i Malmö en ren avrättning, först flera skott i bröstet för att sänka offret, sedan skott i huvudet för att döda. Det finns ingen som kan säga att det inte var meningen att döda.
Sedan är min reflektion av mediarapporteringen totalt tvärt om jämfört med din.
Det enda som jag sett är TV och tidningar som ansträngt sig till det yttersta att måla upp honom som ett helt oskyldigt offer utan några fiender.
Aktuellt sade tom. på TV igår att han var okänd av polisen sedan tidigare, något som är en direkt lögn.
Den enda tidning som orkat kolla killens polisregister är Aftonbladet, som skriver " I polisens register finns sex anmälningar mot honom. De gäller narkotikabrott, våld mot tjänsteman, misshandel och flera fall där han hotat människor."
Trots alla grova brott han blivit anmäld för det senaste året, så skriver svenska tidningar att han var "en skötsam kille", "inte begått några grövre brott" osv, precis som om narkotikabrott, hot och misshandel inte är grova brott.
Mediabeskrivningen av honom har varit så konsekvent felaktig att
artikelförfattaren ovan, Mikael Pettersson, tror att killen är okänd av polisen sedan tidigare, trots hans långa polisregister.
Nu är det alltid tragiskt när någon mördas, och när nu så unga personer som denna, drabbas av våldet i Malmö hoppas jag att något händer, och att man gör något åt problemen. Och media har en viktig roll. Det finns många exempel där man lyckats, tex. USA.
Men det är INTE någon lösning att undanhålla fakta, eller att försöka skönmåla problemet.
Permalänk | Anmäl
Per Fridholm, 2012-01-03, 23:03
Det är dags för en kriskommission i Malmö och att man inrättar stark polisnärvaro och nolltolerans mot brott i Rosengård. Kosta vad det kosta vill. Maffian måste bekämpas, gärna med ekonomiska medel också. In med Skattemyndigheten och Försäkringskassan och kolla varenda svartjobbare m.m.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2012-01-03, 23:15
@ Per Fridholm - tack för den beskrivingen, men kollade du bland mina dokument för jag skrev samma? (nästan) :)
Permalänk | Anmäl
B T, 2012-01-03, 23:11
"Ser vi barnen i Malmös fattigare områden som presumtiva kriminella medan medelklassbarnen i Stockholms innerstad inte är det?"
Ja.
Permalänk | Anmäl
Lynx Viridis, 2012-01-03, 23:44
Missar bollen med flera meter.
Är det verkligen så illa att man utgår från att folk som blir skjutna med ett flertal skott, varav flera mot huvudet, i regel har gjort något väldigt hemskt för att förtjäna det? Självklart bör man eftersöka ett motiv, precis som #2 skriver.
Lägg därtill ett antal gängskjutningar under väldigt kort tid i samma stad. Poliserna söker självklart efter eventuella samband, exempelvis om det är hämndaktioner och liknande. Men det är dåligt av media att rapportera eftersom..?
Permalänk | Anmäl
Robin Bengtsson, 2012-01-03, 23:54
'Är det skillnad på barn och barn?'
Jajamensan, visst är det det. Barn som rånar, misshandlar och rånar döms och bedöms annorlunda än barn som inte gör det. Detta kallas för konsekvenser av ens handlingar och de försvinner inte för att man inte pratar om dem.
I polkorrekthetens namn ska man nu inte ens få nämna att BO INTE varit kriminellt belastad. (Vilket i detta fall inte stämmer då 15-åringen visst var känd av polisen.) Hör du inte hur absurd du låter, Mikael.
Faktum är att om man beblandar sig med skurkar hamnar man lättare i skottlinjen. Att sticka huvudet i sanden och kväva diskussioner om detta gagnar ingen. Allra minst de ungdomar som fortfarande har en chans därute.
Permalänk | Anmäl
Alma Noyes, 2012-01-04, 00:11
"Det är dags för en kriskommission i Malmö och att man inrättar stark polisnärvaro och nolltolerans mot brott i Rosengård. Kosta vad det kosta vill. Maffian måste bekämpas, gärna med ekonomiska medel också. In med Skattemyndigheten och Försäkringskassan och kolla varenda svartjobbare m.m."
Varför begränsa det till Rosengård?
Håller polisen på att tappa greppet om brottsligheten måste staten eskalera pressen mot brottsligheten mer än vad brottslingarna klarar av oavsett var problemet finns.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-01-04, 00:20
Personligen tycker jag det är hög tid att på allvar ifrågasätta mediernas objektivitet och sanningshalt all rapportering.
Vill man komma tillrätta med problematiken skall man inte försöka ta billiga poäng genom att ta ett fall och jämföra med ett annat. särskilt inte utan att ha torrt på fötterna.
Per Fridholm visar i inlägg #5 att artikelförfattaren på grund av slarv eller med flit missat att redovisa ett antal viktiga detaljer för resonemanget. Som blivande jurist är det särskillt allvarligt.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2012-01-04, 01:05
Integrationsmisslyckande 1980-2011
http://9misslyckande.wordpress.com/
Fakta massinvandringen 2011
http://22misslyckande.wordpress.com/
Detta har vår Regeringen, Riksdag, media mfl i 30 års tid effektigt tigit ned med rasist och främlingsfientlighet!
Våra politiker har satt ett mål med extrem massinvandring som måste genomföras!
Trots skyhög arbetslöshet hos 100.000 arbetslösa invandrare fortsätter Regeringen och Riksdag samt medier ljuga om "brist på arbetskraft" samt "behoven"
Tror media vi är idiotförklarade? När ska vi få en ÖPPEN debatt om detta?
Eller måste ert sjuka MÅL genomföras oavsett effekterna konsekvenserna och ALLA problemen?
VAD ska Sverige OMVANDLAS till och är det värt det?
Permalänk | Anmäl
Johan Karlsson, 2012-01-04, 01:27
Att 15-åringen ( och för den delen 50-åringen senast) inte skulle vara kända av polisen är en myt. Båda två var väl kända sedan tidigare. Ständigt denna mytbildning.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-01-04, 05:19
Intressant att så många gjort sig besväret att kolla upp fakta runt dessa brottsoffer. Det visar att det kanske inte är helt hopplöst läge i Sverige även om alla naiva do-gooders förmodligen till 100% litar på det våra vanligaste massmeda kläcker ur sig, nämligen myter och påhitt.
Kanske nåt för Ullentussen att addera till sin lista på "myter"?
Det är naturligtvis alltid tragiskt när "barn" kommer i skottlinjen, (även om man med massmedias definition på "barn" avser 0-35år.)
Inte ens den massivaste polisinsats kommer att avhjälpa problemen i Malmö.
Polisen är helt beroende av allmänhetens bistånd, och det biståndet lär man ALDRIG få i dessa områden som berörs!
Vid ett nyligen timat ingipande i Rinkeby "fick" man bara stenkastning som respons..
Det ÄR faktiskt synd om Malmö som en gång i tiden var en mysig stad men läget är ju nu så som Ilmar vill ha det.
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2012-01-04, 05:44
Har inte läst DNs artikel men så här skriver Aftonbladet om "15-åringen".
"15-åringen utreddes för misshandel och olaga hot. Fyra dagar efter att målet avskrevs blev han mördad.
Den 27 december avskrev Malmö tingsrätt formellt målet mot 15-åringen – på nyårsnatten sköts han ihjäl. I polisens register finns sex anmälningar mot honom. De gäller narkotikabrott, våld mot tjänsteman, misshandel och flera fall där han hotat människor.
– Han var inte straffmyndig när de påstådda brotten begicks. Därför blev det inga åtal, säger pojkens försvarare Bo Gülich".
(slut citat)
Pojken var således känd av polisen och hade tom en egen försvarare vilket de flesta 15-åringar inte har.
Mikael Pettersson kriver:
"Det ger upphov till obehagliga frågor. Gör journalisterna skillnad på barn och barn?"
Självklart så gör dom det, precis som dom gör skillnad mellan vuxna och vuxna. Alla brottsoffer får inte samma uppmärksamhet och så har det alltid varit.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2012-01-04, 07:37
#20 Ann Helena Rudberg,
Mycket bra skrivet. Tack för länken.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-01-04, 09:28
"Varför" är väl den första frågan man ställer sig när ett barn (eller vuxen för den delen) har blivit mördat. Att journalister skulle skriva om hur tragiskt det är (varför de nu skulle behöva göra det, det kan man väl inse helt på egen hand?) utan att beröra motivet till brottet skulle vara helt absurt, och dessutom ganska obehagligt. Som om ett mord vore något helt vardagligt och slentrianmässigt och inte krävde något motiv.
Det aktuella mordet kommer dessutom i anslutning till en lång rad mord med kopplingar till kriminella gäng, så det är inte konstigt om många börjar tänka i de banorna. Hade journalisterna *inte* skrivit att offret inte har några kriminella kopplingar så hade de flesta utgått från att han hade det, så det är en högst relevant upplysning.
Men visst är det skrämmande hur lite uppmärksamhet det här ändå får.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2012-01-04, 09:26
Hej Mikael Pettersson, jag är nyfiken på varför du kallar dig f.d. Malmöbo? Du är ju uppvuxen i skyddade Härnösand och har under en kortare period studerat vid Lunds Universitet.
Var i Malmö bodde du egentligen?
Permalänk | Anmäl
Josef Konarkowski, 2012-01-04, 09:45
@#20 Ann Helena Rudberg, tack för länken.
"...Det första som måste ske är att se hur verkligheten i Sverige ser ut och skildra den. Det gör inte längre journalistiken i dagstidningar. Inte heller i radio och TV. Detta arbete har tagits över av bloggare och andra på internet..."
Instämmer helt i detta!
En ny Jan Stenbeck behövs, någon som har resurserna, och viljan, att utmana den politiska korrektheten i "traditionell" massmedia och redovisa hur det verkligen ser ut med "framgångsrika" multikulturexperimentet ... denna gång utan att paketera det i något TV3-likt "blöjformat".
Permalänk | Anmäl
Mårten Ekman, 2012-01-04, 09:54
Varför skriva om det i tidningen överhuvudtaget?
Vi är nyfikna av oss-har det hänt, kan det drabba mig, kan jag förhindra att det drabbar mig i så fall.
Därför är dagens halvsanningar som media och polis kommer med endast retfulla.
Fantasin får fritt spelrum!
Avpixlat där mer fullständiga uppgifter kan finnas-har kallats för rasistiskt-varför då?
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-01-04, 09:59
Men för en månad sedan löd helt andra tongångar från trygghetskonsulten Kjell Elefalk (boendes på Tyresö).
http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/01/kvinnorna-i-malm-blir-allt-try...
Permalänk | Anmäl
Josef Konarkowski, 2012-01-04, 09:56
Än så länge vet vi inte etniciteten på gärningsmännen. Om det är invandrare bryr ni er inte - Om det är vita svenskar skriker ni rasist PGA
Integrationsmisslyckande 1980-2011
http://9misslyckande.wordpress.com/
Fakta massinvandringen 2011
http://22misslyckande.wordpress.com/
Hur kan NÅGON vara stolt över detta? Förutom våra politiker som har en VISION som misslyckats för länge sen?
Som ALDRIG öppet får debatteras!!?? Och tigs ned med rasist!?
Kolla länkarna - VILKA är extremisterna?
97.000 fick PUT - 28.000 sökte asyl - Var finns bostäderna och jobben?
Nej det är inte det viktigaste!
Permalänk | Anmäl
Johan Karlsson, 2012-01-04, 10:17
#23 Josef Konarkowski,
Läste på hans blogg ..karln (Mikael Pettersson) är ju Kommunist.!! Det förklarar allt.!
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-01-04, 11:37
Mikael Pettersson har rätt. Mediabevakningen av den storskaliga invandringen av människor från områden i krig är verkligen usel.
I krig är det döda eller dödas som gäller och inga andra lagar. Det är inte minsta konstigt att människor från krigshärdar följer denna krigets lag.
Trenden är att allt fler människor från krig kommer till Sverige och skaffar sig barn som också blir indragna i krigandet. Vi kan se fram emot en enorm ökning av våldsbrott och annan kriminalitet.
Men media beskriver utvecklingen som om det handlar om enstaka människor som hamnat snett och mörkar det större sammanhanget. Det får till följd att overksamma åtgärder för att bekämpa våldet sätts in medan problemen fortsätter att växa.
Om inget görs kommer problemen att bli samhällshotande förr eller senare med risk för oerhört obehagliga konsekvenser. Media bär ett enormt ansvar för den utvecklingen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-01-04, 12:31
Hmm, nu råkade det ju trots allt vara så att pojken i fråga varit aktiv på fel sida av lagen vid ett antal tillfällen men detta hade mot bakgrund av hans ålder inte renderat några andra påföljder än i enlighet med bestämmelserna LUL. Så långt från sanningen var Media alltså inte... Därtill skall väl även påpekas att i merparten av de nu annars aktuella morden faktiskt har kopplingar, på ett eller annat sätt, till viss ljusskygg verksamhet...
Permalänk | Anmäl
Andréas Björkman, 2012-01-04, 14:30
När jag läste #5 Per Fridholm, 2012-01-04, 00:0 inlägg så gick det bokstavligt talat kalla kårar efter ryggen. Den "skötsamme 15-åringen" hade alltså ett för sin ålder ganska digert syndaregister. Och inget av detta kommer fram i vår press/TV/Radio. Jag frågade delar av min familj, hur var15-åringen? Snäll var svaret.
Detta är medveten manipulation!!! Vad är det mer som vi fåkunniga inte skall få veta? Vi kan ju få fel idéer om vi får veta sanningen. Media har spårat ut!
En liten jämförelse: En såvitt känt skötsam 43-åring blir i Ludvika avtackad av sina kolleger. Sparkades ihjäl av ett gäng svarta män. Hur många spaltkilometer har den stackars saten fått?
Det här håller inte längre!
Permalänk | Anmäl
Gösta Oscarsson, 2012-01-04, 16:08
Jag uppmanar alla som ej längre vill bli förda bakom ljuset att totalt bojkotta svensk media.
Permalänk | Anmäl
Patrik V, 2012-01-04, 18:09
Medierna skriver knappt något om det som händer i Malmö. Var finns Aftonbladet och Expressen? bättre och hålla på med detta om snöstormar och väder.. Tänk om någon av de stora tidningsblaskorna kunde göra något seriöst reportage om vad som händer i Malmö etc.. Men det kommer aldrig att ske.. Därför har jag slutat och köpa dessa skvallerblaskor som aldrig har någon vettig journalistik idag.
Permalänk | Anmäl
marinarosa, 2012-01-04, 23:48
Kolla gärna in min blogg också. Den är inte lika snyggt designad som Mickes. Men jag tycker jag har ett par poänger. Bloggen finns till höger under artiklarna!
Summerat : Jag tycker Micke har en poäng - Man blir inte kriminell för att man befinner sig på Rosengård eller Lindängen. Skrämmande att folk verkar resonera så.
Vidare tycker jag att folk är aldelles för snabba med bedömningen att morden är gängrelaterade. Så gick snacket också när Mangs knäppte "invandrare" här i Malmö sist. Om det är en högerextrem dåre igen. Vad hjälper då manifestationer mot kriminalitet och illegala vapen? Om jag minns rätt så var Mangs vapen fullt legala.
Slutligen anser jag inte att några politiker ska få vinna poliiska poänger på dessa tragedier. Samma politiker som idag hetsar mot kriminaliteten bär ett ansvar för "förortens" förfall. Istället för att enbart ropa på hårdare tag borde vi kanske också fokusera på de bakomliggande orsakerna? Varför lockas våra barn av gäng och kriminalitet?
Permalänk | Anmäl
Marcus Lindström, 2012-01-05, 00:43
Enligt mitt enkla förmenande torde ett bättre avslut på artikel vara att vi bör fråga oss, som nation, som medborgare, som medmänniskor, vad som håller på att ske med vårt land och vår stad Malmö när våld och rädsla tagit över gatorna (även om det än så länge mestadels rör sig om våld mellan kriminella), när "barn" redan vid 15 års ålder har gjort sig skyldiga till mångfacetterad och allvarlig brottslighet, när barnligor driver omkring och rånar förbipasserande helt i det öppna, när vissa delar av staden mera liknar krigsgetton än det öppna och vackra landet jag växte upp i, när eleverna lämnar skolorna med massiva kunskapsbrister...
Naturligtvis är det alltid en tragedi då ett liv går förlorat, detta gäller såväl ett yngre som ett äldre. Men i ärlighetens namn är det nog hög tid att ta av skygglapparna och skåda sanningen i vitögat. Ty det är inte förrän vi alla kan ta till oss den faktiska situationen som vi faktiskt kan göra något åt situationen. Endast min ödmjuka åsikt, men den kan kanske vara värd något för någon...
vår en gång så vackra Istället för likgiltighet bör vi fråga oss vad som händer med ett land när mord på barn inte alltid blir förstasidesnyheter och med ett samhälle som gör skillnad på ”rena” brottsoffer och de andra som förmodligen har sig själva att skylla.
Permalänk | Anmäl
Andréas Björkman, 2012-01-05, 00:58
31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är enligt min erfarenhet så att misstänker man en nysvensk gärningsman som nu är fallet, då iaktar man försiktighet och det hela mörkas och tystas ofta ner.
Är gärningsmannen däremot etnisk Svensk hängs han ut i Aftonbladet & Expressen med både namn och bild.
”motivet är enligt polisen oklart då pojken inte är känd av polisen sedan tidigare”. Men har det gått så långt så att det är utgångspunkten när barn i Malmö mördas?"
Lugna ner dig ett par hekto. Hade du känt dig lugnare om det istället hade stått: "pojken är inte känd av polisen sen tidigare men det spelar ingen roll. Det var länge sen det behövdes några motiv för mord på svenska gator"?
Då kan man väl med fog påstå att det gått långt? Vad lever du i för Lönnebergasamhälle? Sverige har förändrats men det är en bit kvar till det rena helvetet.
Nä men halledudanemej ska vi inte få ta med offrets kriminella belastning längre, när det är ju såklart jättefult att göra så!!
"Tack och lov", vill jag tillägga.
Det finns många skillnader med mordet i kungsholmen och nyåsmordet i Malmö, som förklarar att de fokuserar på offret i Malmö. Det enkla anledningen är att i fallet i Kungskolmen så greps gärningsmännen (5 st) samma kväll, och motiv, händelseförlopp osv. klargjordes snabbt. Mordet var "löst" redan.
I fallet i Malmö så finns det inga vittnen som trätt fram, inga misstänkta, inget motiv osv.
Dessutom så var mordet utfört på ett helt annat sätt, medan Kungsholmmordet var en misshandel som gick för långt, och alla åtalade nekade till att de ville döda offret, så var mordet i Malmö en ren avrättning, först flera skott i bröstet för att sänka offret, sedan skott i huvudet för att döda. Det finns ingen som kan säga att det inte var meningen att döda.
Sedan är min reflektion av mediarapporteringen totalt tvärt om jämfört med din.
Det enda som jag sett är TV och tidningar som ansträngt sig till det yttersta att måla upp honom som ett helt oskyldigt offer utan några fiender.
Aktuellt sade tom. på TV igår att han var okänd av polisen sedan tidigare, något som är en direkt lögn.
Den enda tidning som orkat kolla killens polisregister är Aftonbladet, som skriver " I polisens register finns sex anmälningar mot honom. De gäller narkotikabrott, våld mot tjänsteman, misshandel och flera fall där han hotat människor."
Trots alla grova brott han blivit anmäld för det senaste året, så skriver svenska tidningar att han var "en skötsam kille", "inte begått några grövre brott" osv, precis som om narkotikabrott, hot och misshandel inte är grova brott.
Mediabeskrivningen av honom har varit så konsekvent felaktig att
artikelförfattaren ovan, Mikael Pettersson, tror att killen är okänd av polisen sedan tidigare, trots hans långa polisregister.
Nu är det alltid tragiskt när någon mördas, och när nu så unga personer som denna, drabbas av våldet i Malmö hoppas jag att något händer, och att man gör något åt problemen. Och media har en viktig roll. Det finns många exempel där man lyckats, tex. USA.
Men det är INTE någon lösning att undanhålla fakta, eller att försöka skönmåla problemet.
Det är dags för en kriskommission i Malmö och att man inrättar stark polisnärvaro och nolltolerans mot brott i Rosengård. Kosta vad det kosta vill. Maffian måste bekämpas, gärna med ekonomiska medel också. In med Skattemyndigheten och Försäkringskassan och kolla varenda svartjobbare m.m.
@ Per Fridholm - tack för den beskrivingen, men kollade du bland mina dokument för jag skrev samma? (nästan) :)
"Ser vi barnen i Malmös fattigare områden som presumtiva kriminella medan medelklassbarnen i Stockholms innerstad inte är det?"
Ja.
Missar bollen med flera meter.
Är det verkligen så illa att man utgår från att folk som blir skjutna med ett flertal skott, varav flera mot huvudet, i regel har gjort något väldigt hemskt för att förtjäna det? Självklart bör man eftersöka ett motiv, precis som #2 skriver.
Lägg därtill ett antal gängskjutningar under väldigt kort tid i samma stad. Poliserna söker självklart efter eventuella samband, exempelvis om det är hämndaktioner och liknande. Men det är dåligt av media att rapportera eftersom..?
'Är det skillnad på barn och barn?'
Jajamensan, visst är det det. Barn som rånar, misshandlar och rånar döms och bedöms annorlunda än barn som inte gör det. Detta kallas för konsekvenser av ens handlingar och de försvinner inte för att man inte pratar om dem.
I polkorrekthetens namn ska man nu inte ens få nämna att BO INTE varit kriminellt belastad. (Vilket i detta fall inte stämmer då 15-åringen visst var känd av polisen.) Hör du inte hur absurd du låter, Mikael.
Faktum är att om man beblandar sig med skurkar hamnar man lättare i skottlinjen. Att sticka huvudet i sanden och kväva diskussioner om detta gagnar ingen. Allra minst de ungdomar som fortfarande har en chans därute.
"Det är dags för en kriskommission i Malmö och att man inrättar stark polisnärvaro och nolltolerans mot brott i Rosengård. Kosta vad det kosta vill. Maffian måste bekämpas, gärna med ekonomiska medel också. In med Skattemyndigheten och Försäkringskassan och kolla varenda svartjobbare m.m."
Varför begränsa det till Rosengård?
Håller polisen på att tappa greppet om brottsligheten måste staten eskalera pressen mot brottsligheten mer än vad brottslingarna klarar av oavsett var problemet finns.
Personligen tycker jag det är hög tid att på allvar ifrågasätta mediernas objektivitet och sanningshalt all rapportering.
Vill man komma tillrätta med problematiken skall man inte försöka ta billiga poäng genom att ta ett fall och jämföra med ett annat. särskilt inte utan att ha torrt på fötterna.
Per Fridholm visar i inlägg #5 att artikelförfattaren på grund av slarv eller med flit missat att redovisa ett antal viktiga detaljer för resonemanget. Som blivande jurist är det särskillt allvarligt.
Integrationsmisslyckande 1980-2011
http://9misslyckande.wordpress.com/
Fakta massinvandringen 2011
http://22misslyckande.wordpress.com/
Detta har vår Regeringen, Riksdag, media mfl i 30 års tid effektigt tigit ned med rasist och främlingsfientlighet!
Våra politiker har satt ett mål med extrem massinvandring som måste genomföras!
Trots skyhög arbetslöshet hos 100.000 arbetslösa invandrare fortsätter Regeringen och Riksdag samt medier ljuga om "brist på arbetskraft" samt "behoven"
Tror media vi är idiotförklarade? När ska vi få en ÖPPEN debatt om detta?
Eller måste ert sjuka MÅL genomföras oavsett effekterna konsekvenserna och ALLA problemen?
VAD ska Sverige OMVANDLAS till och är det värt det?
Att 15-åringen ( och för den delen 50-åringen senast) inte skulle vara kända av polisen är en myt. Båda två var väl kända sedan tidigare. Ständigt denna mytbildning.
Intressant att så många gjort sig besväret att kolla upp fakta runt dessa brottsoffer. Det visar att det kanske inte är helt hopplöst läge i Sverige även om alla naiva do-gooders förmodligen till 100% litar på det våra vanligaste massmeda kläcker ur sig, nämligen myter och påhitt.
Kanske nåt för Ullentussen att addera till sin lista på "myter"?
Det är naturligtvis alltid tragiskt när "barn" kommer i skottlinjen, (även om man med massmedias definition på "barn" avser 0-35år.)
Inte ens den massivaste polisinsats kommer att avhjälpa problemen i Malmö.
Polisen är helt beroende av allmänhetens bistånd, och det biståndet lär man ALDRIG få i dessa områden som berörs!
Vid ett nyligen timat ingipande i Rinkeby "fick" man bara stenkastning som respons..
Det ÄR faktiskt synd om Malmö som en gång i tiden var en mysig stad men läget är ju nu så som Ilmar vill ha det.
Har inte läst DNs artikel men så här skriver Aftonbladet om "15-åringen".
"15-åringen utreddes för misshandel och olaga hot. Fyra dagar efter att målet avskrevs blev han mördad.
Den 27 december avskrev Malmö tingsrätt formellt målet mot 15-åringen – på nyårsnatten sköts han ihjäl. I polisens register finns sex anmälningar mot honom. De gäller narkotikabrott, våld mot tjänsteman, misshandel och flera fall där han hotat människor.
– Han var inte straffmyndig när de påstådda brotten begicks. Därför blev det inga åtal, säger pojkens försvarare Bo Gülich".
(slut citat)
Pojken var således känd av polisen och hade tom en egen försvarare vilket de flesta 15-åringar inte har.
Mikael Pettersson kriver:
"Det ger upphov till obehagliga frågor. Gör journalisterna skillnad på barn och barn?"
Självklart så gör dom det, precis som dom gör skillnad mellan vuxna och vuxna. Alla brottsoffer får inte samma uppmärksamhet och så har det alltid varit.
#20 Ann Helena Rudberg,
Mycket bra skrivet. Tack för länken.
"Varför" är väl den första frågan man ställer sig när ett barn (eller vuxen för den delen) har blivit mördat. Att journalister skulle skriva om hur tragiskt det är (varför de nu skulle behöva göra det, det kan man väl inse helt på egen hand?) utan att beröra motivet till brottet skulle vara helt absurt, och dessutom ganska obehagligt. Som om ett mord vore något helt vardagligt och slentrianmässigt och inte krävde något motiv.
Det aktuella mordet kommer dessutom i anslutning till en lång rad mord med kopplingar till kriminella gäng, så det är inte konstigt om många börjar tänka i de banorna. Hade journalisterna *inte* skrivit att offret inte har några kriminella kopplingar så hade de flesta utgått från att han hade det, så det är en högst relevant upplysning.
Men visst är det skrämmande hur lite uppmärksamhet det här ändå får.
Hej Mikael Pettersson, jag är nyfiken på varför du kallar dig f.d. Malmöbo? Du är ju uppvuxen i skyddade Härnösand och har under en kortare period studerat vid Lunds Universitet.
Var i Malmö bodde du egentligen?
@#20 Ann Helena Rudberg, tack för länken.
"...Det första som måste ske är att se hur verkligheten i Sverige ser ut och skildra den. Det gör inte längre journalistiken i dagstidningar. Inte heller i radio och TV. Detta arbete har tagits över av bloggare och andra på internet..."
Instämmer helt i detta!
En ny Jan Stenbeck behövs, någon som har resurserna, och viljan, att utmana den politiska korrektheten i "traditionell" massmedia och redovisa hur det verkligen ser ut med "framgångsrika" multikulturexperimentet ... denna gång utan att paketera det i något TV3-likt "blöjformat".
Varför skriva om det i tidningen överhuvudtaget?
Vi är nyfikna av oss-har det hänt, kan det drabba mig, kan jag förhindra att det drabbar mig i så fall.
Därför är dagens halvsanningar som media och polis kommer med endast retfulla.
Fantasin får fritt spelrum!
Avpixlat där mer fullständiga uppgifter kan finnas-har kallats för rasistiskt-varför då?
Men för en månad sedan löd helt andra tongångar från trygghetskonsulten Kjell Elefalk (boendes på Tyresö).
http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/01/kvinnorna-i-malm-blir-allt-try...
Än så länge vet vi inte etniciteten på gärningsmännen. Om det är invandrare bryr ni er inte - Om det är vita svenskar skriker ni rasist PGA
Integrationsmisslyckande 1980-2011
http://9misslyckande.wordpress.com/
Fakta massinvandringen 2011
http://22misslyckande.wordpress.com/
Hur kan NÅGON vara stolt över detta? Förutom våra politiker som har en VISION som misslyckats för länge sen?
Som ALDRIG öppet får debatteras!!?? Och tigs ned med rasist!?
Kolla länkarna - VILKA är extremisterna?
97.000 fick PUT - 28.000 sökte asyl - Var finns bostäderna och jobben?
Nej det är inte det viktigaste!
#23 Josef Konarkowski,
Läste på hans blogg ..karln (Mikael Pettersson) är ju Kommunist.!! Det förklarar allt.!
Mikael Pettersson har rätt. Mediabevakningen av den storskaliga invandringen av människor från områden i krig är verkligen usel.
I krig är det döda eller dödas som gäller och inga andra lagar. Det är inte minsta konstigt att människor från krigshärdar följer denna krigets lag.
Trenden är att allt fler människor från krig kommer till Sverige och skaffar sig barn som också blir indragna i krigandet. Vi kan se fram emot en enorm ökning av våldsbrott och annan kriminalitet.
Men media beskriver utvecklingen som om det handlar om enstaka människor som hamnat snett och mörkar det större sammanhanget. Det får till följd att overksamma åtgärder för att bekämpa våldet sätts in medan problemen fortsätter att växa.
Om inget görs kommer problemen att bli samhällshotande förr eller senare med risk för oerhört obehagliga konsekvenser. Media bär ett enormt ansvar för den utvecklingen.
Hmm, nu råkade det ju trots allt vara så att pojken i fråga varit aktiv på fel sida av lagen vid ett antal tillfällen men detta hade mot bakgrund av hans ålder inte renderat några andra påföljder än i enlighet med bestämmelserna LUL. Så långt från sanningen var Media alltså inte... Därtill skall väl även påpekas att i merparten av de nu annars aktuella morden faktiskt har kopplingar, på ett eller annat sätt, till viss ljusskygg verksamhet...
När jag läste #5 Per Fridholm, 2012-01-04, 00:0 inlägg så gick det bokstavligt talat kalla kårar efter ryggen. Den "skötsamme 15-åringen" hade alltså ett för sin ålder ganska digert syndaregister. Och inget av detta kommer fram i vår press/TV/Radio. Jag frågade delar av min familj, hur var15-åringen? Snäll var svaret.
Detta är medveten manipulation!!! Vad är det mer som vi fåkunniga inte skall få veta? Vi kan ju få fel idéer om vi får veta sanningen. Media har spårat ut!
En liten jämförelse: En såvitt känt skötsam 43-åring blir i Ludvika avtackad av sina kolleger. Sparkades ihjäl av ett gäng svarta män. Hur många spaltkilometer har den stackars saten fått?
Det här håller inte längre!
Jag uppmanar alla som ej längre vill bli förda bakom ljuset att totalt bojkotta svensk media.
Medierna skriver knappt något om det som händer i Malmö. Var finns Aftonbladet och Expressen? bättre och hålla på med detta om snöstormar och väder.. Tänk om någon av de stora tidningsblaskorna kunde göra något seriöst reportage om vad som händer i Malmö etc.. Men det kommer aldrig att ske.. Därför har jag slutat och köpa dessa skvallerblaskor som aldrig har någon vettig journalistik idag.
Kolla gärna in min blogg också. Den är inte lika snyggt designad som Mickes. Men jag tycker jag har ett par poänger. Bloggen finns till höger under artiklarna!
Summerat : Jag tycker Micke har en poäng - Man blir inte kriminell för att man befinner sig på Rosengård eller Lindängen. Skrämmande att folk verkar resonera så.
Vidare tycker jag att folk är aldelles för snabba med bedömningen att morden är gängrelaterade. Så gick snacket också när Mangs knäppte "invandrare" här i Malmö sist. Om det är en högerextrem dåre igen. Vad hjälper då manifestationer mot kriminalitet och illegala vapen? Om jag minns rätt så var Mangs vapen fullt legala.
Slutligen anser jag inte att några politiker ska få vinna poliiska poänger på dessa tragedier. Samma politiker som idag hetsar mot kriminaliteten bär ett ansvar för "förortens" förfall. Istället för att enbart ropa på hårdare tag borde vi kanske också fokusera på de bakomliggande orsakerna? Varför lockas våra barn av gäng och kriminalitet?
Enligt mitt enkla förmenande torde ett bättre avslut på artikel vara att vi bör fråga oss, som nation, som medborgare, som medmänniskor, vad som håller på att ske med vårt land och vår stad Malmö när våld och rädsla tagit över gatorna (även om det än så länge mestadels rör sig om våld mellan kriminella), när "barn" redan vid 15 års ålder har gjort sig skyldiga till mångfacetterad och allvarlig brottslighet, när barnligor driver omkring och rånar förbipasserande helt i det öppna, när vissa delar av staden mera liknar krigsgetton än det öppna och vackra landet jag växte upp i, när eleverna lämnar skolorna med massiva kunskapsbrister...
Naturligtvis är det alltid en tragedi då ett liv går förlorat, detta gäller såväl ett yngre som ett äldre. Men i ärlighetens namn är det nog hög tid att ta av skygglapparna och skåda sanningen i vitögat. Ty det är inte förrän vi alla kan ta till oss den faktiska situationen som vi faktiskt kan göra något åt situationen. Endast min ödmjuka åsikt, men den kan kanske vara värd något för någon...
vår en gång så vackra Istället för likgiltighet bör vi fråga oss vad som händer med ett land när mord på barn inte alltid blir förstasidesnyheter och med ett samhälle som gör skillnad på ”rena” brottsoffer och de andra som förmodligen har sig själva att skylla.