Om författaren
Författare, föreläsare, senaste publicerade bok "Your career in your hands", 2011.
De Beauvoir menade naturligtvis när det gäller platsen i den sociala hierarkin och inte när det gäller det biologiska könet. Hela boken släpptes, 2010, inte bara halva som tidigare. När boken översattes och släpptes i Sverige första gången (1973) togs omkring 400 sidor bort, som handlade om menstruation, incest, prostitution och lesbisk kärlek. Varför då, kan jag undra, för att skydda männen?
Nu är det 2012 och de små flickorna, som skall bli kvinnor, kommer fortfarande att skolas in i rollen att behaga och lyda männen och följa de strukturer som enligt många debattörer vårdas av oss män och gör oss till grymma makthavare. Ja, inte alla män, såklart, en del män är helt normala, kanske till och med vuxna och lever som jämställda partners med en kvinna. Har jag hört.
För alla män är inte våldsamma, alla män våldtar inte, alla män är inte pedofiler. Men uppenbarligen väldigt många, svårt att få fram siffror där, eftersom mörkertalet alltid är enormt stort, enligt experterna. Det går inte en dag utan att det rapporteras om pedofilnätverk, sexuellt ofredande av barn, misshandelsfall, köp av prostituerade etc. Hundratals, tusentals, män är inblandade och inte bara i Sverige. Våldtäkt är en erkänd metod att kränka både kvinnor och män, i hela världen, framförallt i krig.
Unga flickor görs alltså till kvinnor, men gäller inte samma sak pojkarna som ska bli män? Naturligtvis är det så, men det får alldeles för lite utrymme i debatten. På de flesta debatter och seminarier jag deltagit ställs krav på att männen, de vuxna männen, måste förändras, släppa fram kvinnorna, gå ut sidan och ställa sig… Ja vart då, var ska vi ställa oss? I skamvrån? Av vilken anledning då? Förändras hur? Ska vi straffas för att vi gjort precis som de små flickorna, anammat de rådande strukturer och våra välvilliga föräldrars arbete att uppfostra oss till män? Och är det egentligen föräldrarna vi ska anklaga? Hur många barn, födda på 60 talet och fram tills idag, har egentligen uppfostrats av sina föräldrar? Är det inte i själva verket så att dagis, förskolan, tagit den största delen av det jobbet? Och är det inte så att de flesta som arbetar inom förskolan är kvinnor? Vad lär dom ut när det gäller jämställdhet och könsroller?
Och ändå, den största frågan och problemet är ju; Varför och vart går det fel för så många män? Det räcker inte att skylla på Internet och våldsfilmer. Faktum kvarstår, pojkar och flickor visats i samma miljöer när det växer upp, men behandlas uppenbarligen väldigt olika av oss vuxna. Det är alltså vi, den nu vuxna generationen som skapar dessa manliga ”monster”, för det kan väl inte vara så att flickorna görs till kvinnor och pojkarna är födda ”onda”? Det måste väl gälla lika för bägge könen, vi görs till män respektive kvinnor av den generation som leder oss för tillfället.
Läs gärna den bortglömda boken ”Ställd” (Ordfronts förlag, 1999) av Susan Faludi som visar hur pojkarna formas. Boken försvann i svallvågorna efter Backlash, av samma författare, som visade hur synd det var om kvinnorna. ”Ställd” visar den andra sidan av myntet.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/42015
Det är ett märkligt samhälle vi lever i - att vara homosexuell har upphöjts till norm och att vara man är numera en sorts sjukdom.
Nu dröjer det inte länge innan de sätter en bokstavsförkortning på vår diagnos och skriver åtgärdsprogram i skolan för att lindra konsekvenserna av den förhatliga y-kromosomen.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2012-01-05, 01:56
Du liknar en manlig genusfeminist. Av det du skriver, kan man bara dra slutsatsen att könen är konstruerade. Det är våra könsliga gener som söker sig till olika verksamheter, vilka predestinerat är de som vi kan utläsa av könens beteenden. Vi som individer förstärker själva vår könstillhörighet. Förstår man inte detta begår man våld mot människor om man försöker repressivt förbjuda naturliga könsuttryck. Beträffande våld, är detta oacceptabelt oberoende av kön.
Permalänk | Anmäl
Björn Boström, 2012-01-05, 09:24
Lite problematiskt är det att en del tongivande genusdebattörer så definitivt förnekar det genetiska arvet, "formen" man eller kvinna. Den påverkan miljön har är för mig en styrning som kan vara mer eller mindre radikal. Att undvika att vara "rak" och styra utvecklingen av individen inom denna biologiska form, är att skapa identitetslöshet, rotlöshet, osäkerhet och kan i många fall även skapa våldsbenägna och gränslösa individer. Vi har ett ansvar att se till att fördelningen av män och kvinnor i förskola, skola och arbetsliv är så nära 50/50 som möjligt och att förståelsen för både mäns och kvinnors vilkor tydliggörs. Det ska inte vara så att pojkar ska anpassas till en kvinnlig form, eller kanske i enstaka fall även tvärtom. En tydlig mansroll och en fostran av män av män kommer att ge oss starka, modiga, sansade och jämställda män i en framtid. Som det nu ser ut går utvecklingen åt fel håll.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2012-01-05, 16:11
Denna kommentar av mig (#6) var tidigare kommentar #1, men refuserades av Newsmill på grunder som jag inte kan förstå. Är det någon som kan se problemet med denna kommentar? Jag har skrivit till Newsmills redaktion för att få en förklaring, då jag misstänker att man har en dubbel agenda.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2012-01-05, 16:24
Kristian, det var ju det jag skrev. Förskolan-kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Lars Einar Engström, 2012-01-05, 18:24
Vad jag tror saknas är en insikt om vad genus är och vad det har för psykosocial betydelse.
Människan verkar ha en medfödd psykologisk könsidentitet, dom försök som baserats på att könsidentiteten skulle vara formbar har misslyckats fatalt och utgör idag dom starkaste bevisen för motsatsen.
Varför har människan en könsidentitet? Man kan observera att könsroller och könsideal inte bara är något som prackas på utifrån, det är något som aktivt söks av barn och ungdomar, utifrån deras könsidentitet. Det verkar finnas ett behov, och lämnas behovet otillfredsställt så verkar ungdomarna skapa egna könsideal. Vad leder det till måntro? Anorektiska tjejer, passiva/aggressiva killar och mängder med psykiska problem kanske?
Ser man till den sociala funktionen tvärkulturellt kan man se ett rätt tydligt mönster av socialiseringsmekanism i det. I väl fungerande samhällen socialiserar könsrollen in män(och i något mindre grad även kvinnorna) i samhället. Är det då så himla konstigt att vi får dom problem vi har?
I vilket fall måste man fråga sig varför unga människor mår så dåligt idag, och det är med hög sannolikhet ibland förändringarna i den psykosociala miljön man kan hitta en stor del av orsakerna. Eftersom det finns en uppenbar risk att dom tankeströmmar som dominerar idag är en del av problemet behöver man titta kritiskt på dom.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2012-01-05, 23:35
Jösses... Den överväldigande majoriteten av män är varken våldsamma, våldtar eller är pedofiler.
Såvida man inte är rubbad, har en sexuell störning, är någon slags hallick eller sysslar med människohandel som affärsidé så sysslar man inte med "köp av prostituerade". Man köper inte människor, man köper en service.
Självklart förtjänar säljaren av en sådan service samma respekt som säljare av annan typ av service. Självklart är det säljaren som ska bestämma vad som erbjuds.
Att köpa sex borde rimligen inte betraktas som något konstigare än att köpa massage eller ett mål mat på en restaurang - och nej, jag skulle ALDRIG se ner på en kvinna som köpt sex av en man, så nej, jag hycklar inte.
SJÄLVKLART ska man ALDRIG utnyttja vare sig kvinnor eller män som inte är fria att röra sig som de vill, men sexköp i sig är bara resultatet av att tillfredsställelsen av en mänsklig drift finns på en marknad.
Rätt fascinerande att det anses helt OK att köpa fotmassage men inte genitalmassage med orgasm. Tillåt mig skratta.
Har dock själv vare sig behov av eller önskan om att köpa vare sig fotmassage eller sex (så nej, jag är ingen lagbrytare). Dock vore det mig hycklande förmätet att försöka förneka någon annan att göra det, med någon slags moraliserande överton (och jag skulle förstås inte försöka sätta dit en person för en sådan handling).
Det finns ett korrelation mellan ett samhälles trygghet och frihet för kvinnor och dess tolerans av prostitution. Det kanske LÅTER sexistiskt, men det är bara att konstatera att i Thailand, Japan, Nederländerna, Tyskland, Danmark m.fl. länder som har en tolerant syn på prostitution så är våldtäkt ett relativt litet problem och kvinnor tenderar att röra sig friare och tryggare än i länder med en mer ängslig och moraliserande lagstiftning och syn på prostitution.
Också historiskt verkar det finnas ett positivt samband mellan kvinnors frihet och toleransen av prostitution. Fundera ett slag på kvinnors relativa frihet i det förra sekelskiftets prostitutionstoleranta Paris (som det romantiserats så mycket om och som hade en stark lockelse på fritänkare och konstnärssjälar).
På flera håll i Afrika är våldtäkter mot kvinnor ett allvarligt samhällsproblem. Tillåt mig gissa att i t.ex. Gambia dit västerländska kvinnor lär åka för att köpa sex så är vådltäkter ett relativt litet samhällsproblem. Tillåt mig gissa att i Gambia är kvinnor relativt säkra.
Har jag rätt?
Jag råkar vara av åsikten att en vuxen kvinna - precis som en vuxen man - förtjänar att behandlas med den respekten att hon själv är fullt kapabel att avgöra och ta ansvar för vad hon gör med sin egen kropp.
Och nej, jag tror inte att bordeller skulle sprida sig som en löpeld över Stockholm om sexköpslagen skrotades. Har folk redan glömt hur det var innan lagen infördes 1999?
Filmen "Lilja 4-Ever" är en bra skildring av de hemskheter som man skulle kunna bekämpa på ett bättre sätt om man istället för att jaga hederliga sexköpare skrotade den otidsenliga sexköpslagen och istället satte in större resurser på att bekämpa människohandel, människorov och allsköns relaterat elände, inklusive sex med minderåriga i de vidrigaste situationer.
Sådär, tänk vad många ängsliga moralister - som är mindre intresserade av kvinnors säkerhet och mer intresserade av att försöka klämma åt män - som jag måste ha retat upp nu... (Ibland måste man röra om i grytan för att komma någon vart.)
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-02-23, 19:57
Jag håller med första kommentaren. Vart är vi påväg?
Permalänk | Anmäl
Emily Svensson, 2012-03-24, 06:11
Bra och ordentligt underbyggd artikel-äntligen nån som kan skriva och har tänkt!
Ni andra kan jag bara säga -lycka till- ni har lång väg att gå och många missförstånd att klara ut. Konsekvensen av tex Peters tänkande innebär att hans syster mamma eller dotter lika gärna kan utbilda sig till prostituerad som fotvårdare eller sjukgymnast! Sen är det så att våldtäkter och våld mot kvinnor ökar då kvinnor kräver mer frihet och jämställdhet dvs att demokratiska rättigheter till arbete och frihet-inte tvärt om. Och det är ett problem i tyskland att man ännu inte kommit längre än att man tycker hemmafruar dvs omvårdnad av friskt man mot snålpengar och dålig pension är helt ok-från männens sida förstås-kvinnorna är av en helt annan mening och jobbar för sina rättigheter till goda liv. Alla de länder som har tillåten prostitution har den som ett hot mot kvinnor för att visa vad som väntar dem och att de inte ska tro att de har samma rättigheter till ett liv som männen som förstås har makten.De ensamma kvinnor som ibland syns officiellt i maktområden typ Thatcher, Merkel är ett slags underliga gisslanfigurer som gör det män gillar men inte vågar. Du kan ge ditt huvud i pant på att när en kvinna kommer i chefsposition-så gäller det nedläggning eller åtstramningspolitik! Dessa järnladys gör nämligen ett ännu tuffare jobb än en hel karl och det vet männen -annars skulle hon inte fått posten! Det ska bli något helt annat när cirka 40% av makthavarna är kvinnor! Sverige riksdag med varannan damernas visar direkt på att makten försköts till utskotten där besluten togs av -män! Nu vet ingen varför vi ska har Riksdagen längre- den är totalt tandlös. Detta kommer att ske-vi är redan i ett stort paradigmskifte som började 1994! Med en smäll kommer alla att se klart vi har ingen annan möjlighet om vi vill överleva-och det sker samtidigt som de sista diktaturerna faller-folken vill ha frihet! Vi kommer aldrig mer att kunna ha det så att 90% av världens tillgångar ägs av en procent av dess män! Hur kan ni blunda?
Permalänk | Anmäl
kerstin diedrich, 2012-04-01, 22:57
9 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är ett märkligt samhälle vi lever i - att vara homosexuell har upphöjts till norm och att vara man är numera en sorts sjukdom.
Nu dröjer det inte länge innan de sätter en bokstavsförkortning på vår diagnos och skriver åtgärdsprogram i skolan för att lindra konsekvenserna av den förhatliga y-kromosomen.
Du liknar en manlig genusfeminist. Av det du skriver, kan man bara dra slutsatsen att könen är konstruerade. Det är våra könsliga gener som söker sig till olika verksamheter, vilka predestinerat är de som vi kan utläsa av könens beteenden. Vi som individer förstärker själva vår könstillhörighet. Förstår man inte detta begår man våld mot människor om man försöker repressivt förbjuda naturliga könsuttryck. Beträffande våld, är detta oacceptabelt oberoende av kön.
Lite problematiskt är det att en del tongivande genusdebattörer så definitivt förnekar det genetiska arvet, "formen" man eller kvinna. Den påverkan miljön har är för mig en styrning som kan vara mer eller mindre radikal. Att undvika att vara "rak" och styra utvecklingen av individen inom denna biologiska form, är att skapa identitetslöshet, rotlöshet, osäkerhet och kan i många fall även skapa våldsbenägna och gränslösa individer. Vi har ett ansvar att se till att fördelningen av män och kvinnor i förskola, skola och arbetsliv är så nära 50/50 som möjligt och att förståelsen för både mäns och kvinnors vilkor tydliggörs. Det ska inte vara så att pojkar ska anpassas till en kvinnlig form, eller kanske i enstaka fall även tvärtom. En tydlig mansroll och en fostran av män av män kommer att ge oss starka, modiga, sansade och jämställda män i en framtid. Som det nu ser ut går utvecklingen åt fel håll.
Denna kommentar av mig (#6) var tidigare kommentar #1, men refuserades av Newsmill på grunder som jag inte kan förstå. Är det någon som kan se problemet med denna kommentar? Jag har skrivit till Newsmills redaktion för att få en förklaring, då jag misstänker att man har en dubbel agenda.
Kristian, det var ju det jag skrev. Förskolan-kvinnor.
Vad jag tror saknas är en insikt om vad genus är och vad det har för psykosocial betydelse.
Människan verkar ha en medfödd psykologisk könsidentitet, dom försök som baserats på att könsidentiteten skulle vara formbar har misslyckats fatalt och utgör idag dom starkaste bevisen för motsatsen.
Varför har människan en könsidentitet? Man kan observera att könsroller och könsideal inte bara är något som prackas på utifrån, det är något som aktivt söks av barn och ungdomar, utifrån deras könsidentitet. Det verkar finnas ett behov, och lämnas behovet otillfredsställt så verkar ungdomarna skapa egna könsideal. Vad leder det till måntro? Anorektiska tjejer, passiva/aggressiva killar och mängder med psykiska problem kanske?
Ser man till den sociala funktionen tvärkulturellt kan man se ett rätt tydligt mönster av socialiseringsmekanism i det. I väl fungerande samhällen socialiserar könsrollen in män(och i något mindre grad även kvinnorna) i samhället. Är det då så himla konstigt att vi får dom problem vi har?
I vilket fall måste man fråga sig varför unga människor mår så dåligt idag, och det är med hög sannolikhet ibland förändringarna i den psykosociala miljön man kan hitta en stor del av orsakerna. Eftersom det finns en uppenbar risk att dom tankeströmmar som dominerar idag är en del av problemet behöver man titta kritiskt på dom.
Jösses... Den överväldigande majoriteten av män är varken våldsamma, våldtar eller är pedofiler.
Såvida man inte är rubbad, har en sexuell störning, är någon slags hallick eller sysslar med människohandel som affärsidé så sysslar man inte med "köp av prostituerade". Man köper inte människor, man köper en service.
Självklart förtjänar säljaren av en sådan service samma respekt som säljare av annan typ av service. Självklart är det säljaren som ska bestämma vad som erbjuds.
Att köpa sex borde rimligen inte betraktas som något konstigare än att köpa massage eller ett mål mat på en restaurang - och nej, jag skulle ALDRIG se ner på en kvinna som köpt sex av en man, så nej, jag hycklar inte.
SJÄLVKLART ska man ALDRIG utnyttja vare sig kvinnor eller män som inte är fria att röra sig som de vill, men sexköp i sig är bara resultatet av att tillfredsställelsen av en mänsklig drift finns på en marknad.
Rätt fascinerande att det anses helt OK att köpa fotmassage men inte genitalmassage med orgasm. Tillåt mig skratta.
Har dock själv vare sig behov av eller önskan om att köpa vare sig fotmassage eller sex (så nej, jag är ingen lagbrytare). Dock vore det mig hycklande förmätet att försöka förneka någon annan att göra det, med någon slags moraliserande överton (och jag skulle förstås inte försöka sätta dit en person för en sådan handling).
Det finns ett korrelation mellan ett samhälles trygghet och frihet för kvinnor och dess tolerans av prostitution. Det kanske LÅTER sexistiskt, men det är bara att konstatera att i Thailand, Japan, Nederländerna, Tyskland, Danmark m.fl. länder som har en tolerant syn på prostitution så är våldtäkt ett relativt litet problem och kvinnor tenderar att röra sig friare och tryggare än i länder med en mer ängslig och moraliserande lagstiftning och syn på prostitution.
Också historiskt verkar det finnas ett positivt samband mellan kvinnors frihet och toleransen av prostitution. Fundera ett slag på kvinnors relativa frihet i det förra sekelskiftets prostitutionstoleranta Paris (som det romantiserats så mycket om och som hade en stark lockelse på fritänkare och konstnärssjälar).
På flera håll i Afrika är våldtäkter mot kvinnor ett allvarligt samhällsproblem. Tillåt mig gissa att i t.ex. Gambia dit västerländska kvinnor lär åka för att köpa sex så är vådltäkter ett relativt litet samhällsproblem. Tillåt mig gissa att i Gambia är kvinnor relativt säkra.
Har jag rätt?
Jag råkar vara av åsikten att en vuxen kvinna - precis som en vuxen man - förtjänar att behandlas med den respekten att hon själv är fullt kapabel att avgöra och ta ansvar för vad hon gör med sin egen kropp.
Och nej, jag tror inte att bordeller skulle sprida sig som en löpeld över Stockholm om sexköpslagen skrotades. Har folk redan glömt hur det var innan lagen infördes 1999?
Filmen "Lilja 4-Ever" är en bra skildring av de hemskheter som man skulle kunna bekämpa på ett bättre sätt om man istället för att jaga hederliga sexköpare skrotade den otidsenliga sexköpslagen och istället satte in större resurser på att bekämpa människohandel, människorov och allsköns relaterat elände, inklusive sex med minderåriga i de vidrigaste situationer.
Sådär, tänk vad många ängsliga moralister - som är mindre intresserade av kvinnors säkerhet och mer intresserade av att försöka klämma åt män - som jag måste ha retat upp nu... (Ibland måste man röra om i grytan för att komma någon vart.)
Jag håller med första kommentaren. Vart är vi påväg?
Bra och ordentligt underbyggd artikel-äntligen nån som kan skriva och har tänkt!
Ni andra kan jag bara säga -lycka till- ni har lång väg att gå och många missförstånd att klara ut. Konsekvensen av tex Peters tänkande innebär att hans syster mamma eller dotter lika gärna kan utbilda sig till prostituerad som fotvårdare eller sjukgymnast! Sen är det så att våldtäkter och våld mot kvinnor ökar då kvinnor kräver mer frihet och jämställdhet dvs att demokratiska rättigheter till arbete och frihet-inte tvärt om. Och det är ett problem i tyskland att man ännu inte kommit längre än att man tycker hemmafruar dvs omvårdnad av friskt man mot snålpengar och dålig pension är helt ok-från männens sida förstås-kvinnorna är av en helt annan mening och jobbar för sina rättigheter till goda liv. Alla de länder som har tillåten prostitution har den som ett hot mot kvinnor för att visa vad som väntar dem och att de inte ska tro att de har samma rättigheter till ett liv som männen som förstås har makten.De ensamma kvinnor som ibland syns officiellt i maktområden typ Thatcher, Merkel är ett slags underliga gisslanfigurer som gör det män gillar men inte vågar. Du kan ge ditt huvud i pant på att när en kvinna kommer i chefsposition-så gäller det nedläggning eller åtstramningspolitik! Dessa järnladys gör nämligen ett ännu tuffare jobb än en hel karl och det vet männen -annars skulle hon inte fått posten! Det ska bli något helt annat när cirka 40% av makthavarna är kvinnor! Sverige riksdag med varannan damernas visar direkt på att makten försköts till utskotten där besluten togs av -män! Nu vet ingen varför vi ska har Riksdagen längre- den är totalt tandlös. Detta kommer att ske-vi är redan i ett stort paradigmskifte som började 1994! Med en smäll kommer alla att se klart vi har ingen annan möjlighet om vi vill överleva-och det sker samtidigt som de sista diktaturerna faller-folken vill ha frihet! Vi kommer aldrig mer att kunna ha det så att 90% av världens tillgångar ägs av en procent av dess män! Hur kan ni blunda?