När jag läser din artikel, Lars Einar Engström, kommer jag att tänka på en episod ur mitt yrkesliv. En gosse i Tyskland hade ansökt om ett patent. Jag, i min naivitet, kände oro för att det kunde ställa till besvärligheter för det företag jag arbetade hos. Jag kontaktade en ”Rechtsanwalt” (advokat) med patentfrågor som specialitet. Han sade, efter att ha läst gossens ansökan ungefär följande: Oroas inte av detta – det saknar höjd. Det kommer aldrig att kunna patenteras.
Han hade rätt!
Permalänk | Anmäl
Observator, 2011-12-23, 18:35
Hela artikeln andas 80-talet revisited.
Lars-Einar Engström. Alla , som någon gång jobbat i brancher som du nämner, så är det främsta skälet till en skev fördelning av utländskfödd kontra infödda i den absoluta näringstoppen , inget annat än en fråga om kompetens.
Hur mycket du än vill ge sken av att det finns en aktiv mekanismen av diskriminering, så verkar du ignorera spelreglerna i alla brancher som inte är skattefinansierade, som din egen t.ex.
Var glad, griljera julskinkan, och var förvissad om att alla Sveriges företagare gör sitt yttersta för att dra in kapital från utlandet. Det är samma pengar som du lever och frodas på. På andras framgång.
Glöm inte.
Förresten : Hur ser sammansättningen av utlandsfödda individer som har anställning ut i ditt eget område ?
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-12-23, 20:52
Den här artikeln är nog bland den värsta goja jag läst. Det verkar vara designat för att passa in i det postmoderna ramverk som varit så populärt de senaste tjugofem åren med hang ups på diffusa patriarkat samt diffust "diskriminerande" nordiska urinvånare. Misstänker att konsulten som skrivit ihop artiklen tjänar stora pengar genom föreläsningar inom offentlig sektor. Det är så det brukar vara med den här typen av bedragare.
Att vi medvetet ideologiserar den offentliga sektorn med dessa politiska projekt är en sak, det degenererar långsamt dessa delar av samhället men skadan är ändå begränsad och inom vissa specifika sektorer.
Däremot så är det av yttersta vikt att vi låter den privata ekonomiska sfären vara utanför dessa ideologiska projekt utan djupare världstillvändhet. Det är trots allt dessa sektorer som genererar vår utrikeshandel och till syvende och sist försörjer oss. Den privata sfären måste hållas strikt meritokratiskt i den mån det går samt styras opolitiserat rationellt.
Detta borde egentligen även ideologerna inse. Även de måste ju äta.
Permalänk | Anmäl
Karl Fredrik Forsberg, 2011-12-23, 23:11
Nu är det Newsmill som sätter rubrik och formar ingress, det hoppas jag att alla känner till, men på vilket sätt är det, Lars Einar Engström, vederlagt att "Framtiden ligger i mångfalden"? Trovärdiga referenser?
I sin iver att etablera en tes om att en invandrare är invandrare är en invandrare lyfter artikelförfattaren fram en indier, en italienare, en grek och en ryss. Dessa personer har som bekant föga gemensamt med profilen på invandrare som vi ser idag.
En tankeställare i sammanhanget var att när Cycleurope och Salvatori Grimaldi köpte Bianchi var det ett ramaskri i italienska tidningar att deras kända, fina varumärke hade köpts upp av utlänningar.
Sedan begår artikelförfattaren ett stort logiskt felsteg då han å ena sidan framhäver de utlandsföddas förmåga att starta företag och samtidigt efterlyser utlandsfödda direktörer, det vill säga företagsledare. Jag hoppas verkligen att de har både kunskap och förmåga att leda sina företag oavsett bolagsform.
Om vårt land ska ha en framtid så vill det till att både närvarande och nytillkomna har både vilja och förmåga att kunna forma en framtid och bidra till samhällsutvecklingen genom arbete.
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-12-24, 00:21
Jag lär mig hela tiden, tack för era kommentarer!
Jodå mångfalden är redan här och därför också framtiden! Det ska vi som sagt vara glada över. Skattefinansierad? Jag? På vilket sätt? Jag skulle gärna arbeta mer med offentlig sektor, hur kommer jag in där?
Kompetens är ett töjbart begrepp, kamratskap och enkelspårighet, likriktning är mer stabila urvalsgrunder.
Permalänk | Anmäl
Lars Einar Engström, 2011-12-24, 07:18
#5 Lars Einar Engström! Du har dessvärre fel. Framtiden är ALDRIG här. Det ligger i sakens natur. Invandringen är här idag. Men framtiden är först i morgon.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-12-24, 07:56
"Jodå mångfalden är redan här och därför också framtiden" det du, Lars Einar Engström, just gjorde dig skyldig till kallas cirkelbevis eftersom slutsatsen också är premissen och är en retorisk fint som brukas ta till då man egentligen saknar argumentation.
Som du vet så betyder mångfald multikultur eller mångkultur som statsmakten föredrar att kalla den (SOU 2007:50) på grund av stigmatiseringen som nuvarande implementation fört med sig. Då är det modigt alternativt dumdristigt att som dig gå ut och förespråka en samhällsutveckling som de mest prominenta politikerna i Europa har tagit bestämt avstånd ifrån på grund av att det inte fungerar.
I normalt svenskt traditionellt svensk språkbruk syftar "framtiden är" till lösningsförslag till problem eller för att peka ut en möjlig karriärväg för dem som inte ännu valt karriär. Det kan vara så att multikultur är en möjlig framtid men då får man nog lägga om kursen ordentligt när det gäller urvalet.
Kompetens är förmåga att lösa en uppgift och som det ser ut just nu så kommer det att ta mellan sju och femton år för den tillkommande majoriteten att lösa annat än de enklaste arbetsuppgifterna. Eftersom vår gemensamma kassa är begränsad och de sociala välfärdssystems ersättningsnivåer bygger på ett antagande om en viss inkomstprofil så kommer de att utsättas för oöverstigliga påfrestningar om Sverige fortsätter på den inslagna vägen.
Med din modell av framtiden kan det mycket väl bli så att vi kommer att drömma oss tillbaka till en förgången tid då Carema Care stod för äldreomsorgen för det alternativ som vi utsätts för är så mycket sämre.
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-12-24, 08:22
Janne, fel och fel, jag vet inte det, men jag förstår vad du menar ang min rad om framtiden.
...mellan sju och femton år för den tillkommande majoriteten...Beq Differ, kan du utveckla det där?
Permalänk | Anmäl
Lars Einar Engström, 2011-12-24, 12:37
När mångfalden når direktörsledet.
Svar, när dom många duktiga invandrare som vi har inom näringslivet har jobbat upp sig till direktörsnivå.
Det är inget konstigt att vissa förändringar tar lite tid.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2011-12-24, 12:52
#8 Lars Einar Engström: Läs "Invandringen och de offentliga finanserna" av Jan Ekberg (Rapport till Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi 2009:3).
Per Gudmundson, SvD 27 november 2009 om rapporten: "7 år. Så lång tid tar det från det att en invandrare får uppehållstillstånd tills dess att densamme har ett arbete, om man tar MEDIANTIDEN som riktmärke.
Hälften av männen har jobb efter fem år. För kvinnorna är bilden ännu dystrare. Efter fem år i Sverige står nästan två av tre invandrarkvinnor fortfarande utan arbete. Och för en stor del tycks arbetslivet ALDRIG komma närmare hur lång tid som än går. Omkring var fjärde invandrare har efter nio år i Sverige fortfarande inte hittat sitt första jobb."
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-12-24, 19:48
Lars Einar Engström: "...mellan sju och femton år för den tillkommande majoriteten...Beq Differ, kan du utveckla det där?"
Eh, borde inte du veta det där INNAN du basunerar ut allt fantastiskt som framtiden har att erbjuda?
Resonemanget om att vi nu lever i ett mångkulturellt samhälle och måste anpassa oss är så fult och ohederligt att det saknar motstycke. Först är man helt döv inför varningssignalerna, sedan konstaterar man att man inte lyckats med integrationen och därför måste sänka nivån på allt vi tagit för givet (eftersom alternativet nu är totalt kaos) och slutligen är det invandringskritikernas fel att det inte går som tänkt eftersom de inte tänker göra grovjobbet?
"Framtiden ligger i mångfalden"? Vad är det för argument? Man kan lika gärna säga att framtiden är döden, det är lika sant och lika ogiltigt som argument.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-24, 22:18
Mångfalden når ALDRIG direktörsledet, lika lite som det når det översta politikerskiktet eller slakpressens ledargarnityr. De som är ivrigast i sin "gilla olika"-fetischism brukar också vara de som själva befinner sig längst bort från mångkulturen. Idel helvita bostadsområden med kritvita grannar, inte en tanke på lite självreflektion där inte.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-24, 22:21
@Beg Differ, #12
"på vilket sätt är det, Lars Einar Engström, vederlagt att "Framtiden ligger i mångfalden"?"
Jag tror att du menar "belagt". Att belägga är att bevisa, medan att vederlägga är att motbevisa.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-12-25, 00:23
Framgångsrika samhällen har mångfald! Bevisat äver hela världen.
Permalänk | Anmäl
Lars Einar Engström, 2011-12-25, 07:50
#13 Init: "I stand corrected". Såg det inte förrän du påpekade det. Redigerinsdjävulen, det är vedertaget att om tar man bort en negation måste även verbet byta tecken.
/#4 Beg Differ
#14 Lars Einar Engström: Efter ditt senaste inlägg, insorterad under retorik = troll. Som julläsning rekommenderar jag "Asterix och tvedräkten". Om du inte redan har läst den, man kan annars få det intrycket?
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-12-25, 08:39
Det största hindret för en human (obs!) mångfald, är överordnade diktat från statsfeministisk enfald!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2011-12-25, 18:55
Börjar det inte osa lite rasism i att använda ordet mångfald.
Alla är väl lika, eller är vi egentligen olika. Eller tycker du att det hänger på hudfärg hur man är som människa.
Det har gått inflation i dessa floskler och jag är skapligt trött på ord som mångfald och andra PK-ord som egentligen om man tänker efter är rena paradoxer på sig själva. Synd att de tjatas sönder i pinsamma artiklar som denna.
Företagen är faktiskt beroende av att det skramlar in pengar och företagen satsar på allt som gör detta möjligt, det är väl en självklarhet.
Anställningar ska självklart grundas på meriter och/eller erfarenhet inte för att passa in i floskelmaffians planer och kom ihåg att det är ingen merit att vara homosexuell utan samma spelregler gäller även för dem.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-12-26, 10:04
Andersx,
Du har helt rätt, meriter och kompetens ska gälla. I länder som är bättre på att ta tillvara just kompetens än vad Sverige är ser vi också framgång. Den dagen vi går enbart på kompetens då har vi kommit långt.
Beg Differ, Asterix? Ja varför inte, nej har inte läst den. Har du?
Permalänk | Anmäl
Lars Einar Engström, 2011-12-26, 11:22
"Framgångsrika samhällen har mångfald! Bevisat äver hela världen."
Nu har tydligen maskineriet skurit ihop totalt. Balkan, var det framgångsrikt? Israel/Palestina? Sydafrika?
Sen undrar jag hur mångfaldsutopin går ihop med din syn på kvinnan och mannen. Du skriver i en intervju såhär:
"– Hur ser de ideologiska förutsättningarna ut för ett jämställt samhälle idag?
– Det är enkelt. Faktiskt. Man kan lära gamla hundar sitta men det är tungt och tar lång tid. Men man måste ju börja redan på dagis, måste sluta göra flickorna till hjälpflickor."
Åhå, så hur ska somalier och araber som uppfostrats att hata kvinnor lyckas nå toppen i Sverige? Eller inbegriper mångfalden att vi måste acceptera att skippa jämställdheten?
Troll var ordet.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2011-12-26, 11:30
Lars Einar
Va bra då är vi ju överens om det, trots allt.
//En anledning till invandrares något högre benägenhet att driva egna företag skulle kunna vara att det är extra svårt för denna grupp att hitta en anställning hos befintliga företag. (Siffror enl. Thulin.)//
Detta beror inte alls på det som Thulin skriver utan det beror absolut på vårt kulturarv från folkhemstiden.
Svenskar är om jag får generallisera "uppfostrade" eller uppväxta med att vara lojala arbetare. Detta formades under en stigande industrialisering på 50-80 talet med tungt kollektivt fabriksarbetande och för att sedan gå hem och på putsa på volvon, gräla på frugan, gå ut med hunden, glo på TV , dricka öl och äta chips och allt vad det var.
Det bör även sägas att svenskar som utvandrade till USA skapade sig ett bra rykte som hårt arbetande människor så kanske ligger det lite även i vår äldre historia.
Tex. Afrikaner och Asiater har en helt annan bakgrund gällande arbete där egenföretagande och mindre verksamheter är mer vanligt förekommande.
Synd att det ska letas fram den ena påhittade anledningen efter den andre till diskriminering för att hitta orsaker till invandrares tillkortakommanden.
Rom byggdes inte över en natt.......
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-12-26, 12:05
Jadu, Lars-Einar....
Så "framtiden är redan här"?
Jaså?
Och det förflutna kommer i morgon?
Ett ganska så präktigt självmål till och med för att komma från en floskelföreläsare.
Och sedan slår du helt utan andra källor än ditt eget tyckande fast att "framtiden ligger i mångfalden".
Efter att ha kört ditt namn på ratsit undrar jag nu när framtiden ska komma till DITT bostadsområde?
Mitt förslag är att du startar med att integrera dig själv i framtidens mångfald genom att flytta från det etniskt homogena stockholms innerstad till ett av alla dessa fantastiska mångfaldsområden.
Sedan, när du har integrerat dig själv, kan du börja ställa krav på andra att göra detsamma.
Men av någon anledning väljer du att bo kvar i ditt segregerade helvita kvarter.
Varför?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-12-26, 12:41
Magnus
Vi vet ju båda att framtiden ligger i integration och minskad invandring om vi ska ha ett samhälle värt namnet. Mångfald är ett integrationshämmande ord som låter gulligt men som givetvis aldrig fungerar i praktiken.
Vi lever i ett dynamiskt samhälle med alla tillhörande mänskliga egenheter som strävar efter att fungera som en enhet vilket innebär att vi blir mer och mer lika med tiden.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-12-26, 13:06
Det förflutna bär vi med oss dagligen. Andersx, egenföretagarna, småföretagarna är de som bygger landet. Magnus, Floskelföreläsare, jag?! Du måste blnda ihop mig med någon annan. När hörde du mig senast?
Permalänk | Anmäl
Lars Einar Engström, 2011-12-26, 16:49
#24 Lars Einar Engström
1+1 = 2
Och en föreläsare som skriver att framtiden redan är här är per definition en floskelföreläsare.
Och du glömde svara på frågan;
Varför?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-12-27, 01:14
Jag är van vid floskler, osanningar, tyckande och trams men detta tar banne mig priset.
#20 Nu har tydligen maskineriet skurit ihop totalt. Balkan, var det framgångsrikt? Israel/Palestina? Sydafrika?
Ja? Skrattar högt.
"Är inte det lite dumt med tanke på att mötet med andra kulturer underlättas betydligt om man känner till seder och bruk och hur vi/ man gör affärer?"
Och där har du ju ett möjligt svar på varför det är lite invandrarfattigt i chefsleden... Om vi nu talar om invandrare från Mellanöstern och Afrika. Du nämner ju själv flera chefspersoner med annat ursprung än svenskt, men det är inte "invandrat" nog kanske?
Sen kan säkert du också nämna flera svenska storföretag som klarat sig mycket bra ute i världen utan afrikanska chefer. Förlåt att jag raljerar... det går inte att låta bli. Men vissst, jag kan absolut se fördelar med en arabisk chef i ett företag som gör affärer med arabvärlden, det kan nog berörda företag också. Eftersom de vill tjäna pengar. Men inte bedriva välgörenhet.
Det är väl bara bra om invandrare startar företag? Hur får du det till ett problem? Hur får du det till att handla om diskriminering och varför?? De anställer för övrigt nästan aldrig svenskar i dessa företag och det är - bra? Eller? Undrar om de anställer många handikappade och homosexuella. Har utredning gjorts?
Det är det vanliga dravlet sett från ett enda perspektiv. Ditt. Svenska. Som säger att alla som inte är långa vita heterosexuella män är offer och måste få hjälp. Kvoteras in. Få extra stöd. Få dörrarna öppnade för sig utan egen ansträngning. Särskilt om de råkar komma från Afrika, sitter i rullstol eller har sex med någon av samma kön. En kombination borde ju vara oslagbara meriter. Du tycker inte att det är en LITEN smula nedlåtande..?
Vill du ha jobb på "meriten" att du har högt hårfäste? Vill du bli inkvoterad på ett jobb i Teheran som "vit/kristen"?
Verkar inte som om du har tänkt igenom riktigt... men tack för underhållningen.
Permalänk | Anmäl
Bettina Berg, 2011-12-27, 04:47
Mer konstruktiva förslag och vänligare ton! Inte så mycket om vad man INTE ska göra och hur dumma alla andra är.
:-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-27, 13:13
Bra artikel Lars Einar! Ibland kan det tyvärr stöta på patrull att vara alltför hoppfull och positiv till framtiden. :-(
"Och 2012, då öppnar vi dörrarna för alla människor oavsett ursprung, sexuell läggning eller funktionshinder. Eller hur?"
Det är självklart i den riktningen vi måste gå.
:-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-27, 13:24
25# Magnus Matsson
Angående din fråga till L-E: Ja vi segregerar oss ständigt lite till mans.
Men det är ju just detta jag tror han vill ändra på. Även han, du och jag kan göra små framsteg. Även om det inte betyder att alla bör flytta till mixområden och mixkulturer genast. ;-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-27, 13:39
Nisse: "Ja vi segregerar oss ständigt lite till mans.
Men det är ju just detta jag tror han vill ändra på. Även han, du och jag kan göra små framsteg. Även om det inte betyder att alla bör flytta till mixområden och mixkulturer genast. ;-)"
Nej, naturligtvis... Varför ska mångkulturkramare behöva lämna sina helvita ekosystem på en gång? De kan flytta till mixområdet senare (om nånsin), samma mixområde där jag och många motståndare till multikulti redan bor och har gjort så under en längre tid. Varför skulle någon som "bara vill ha fred på jorden" behöva leva som denne lär? Jag orkar inte med detta extrema hycklande längre.
Artikeln är skriven av en utsliten gubbjävel som försöker berika sig på mångkulturen eftersom ingen där skulle våga ifrågasätta hans tomma och innehållslösa argument... En föreläsare? Skaffa ett hederligt jobb istället.
För övrigt undrar jag varför det är så populärt att alla från höger till vänster ska välja MITT umgänge, MINA grannar och så vidare? Får jag inte välja själv? Tvångsintegrationen kommer oundvikligen att explodera i ert ansikte förr eller senare, tar ni ansvar för det då?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-27, 19:43
"Det är dags att speeda upp" skriver fåntratten.
Det är det SANNERLIGEN, och tro mig, du kommer inte att gilla det du ser.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-27, 21:16
#31 Nisse
Jag tror också att han vill ändra på det.
Förmodligen är det därför som han väljer att bo i ett etniskt segregerat område istället för i den mångfald som han förespråkar.
Det låter väl logiskt, tycker du inte?
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-12-28, 00:52
#32 Åke
Du är väl inte tvingad till något? Av vem isåfall?
Det enda som jag tycker vi tvingas till är att acceptera att världen växer, vi blir fler och att folk rör sig och kommunicerar lättare och snabbare för varje dag. Personligen bor jag i utlandet i ett otroligt multikulturellt mixat område, och jag gillar det.
Det finns massor av människor som lever i mixområden och som trivs och gillar det. Tråkigt att du inte diggar det. Det finns massor av människor i världen som gillar att blanda sig, ta till sig främmande kulturer och berikas av nytt. Bli inte så provocerad av det. Det är inget farligt. Inte heller om någon som artikelförfattaren hoppas att vi får en mix och tillåtande attityd att anställa människor oavsett ursprung, även i chefspositioner.
Jag älskar möten mellan kulturer. Inte minst inom konstområdet.
Jag gillar österlänsk konst och filosofi samt musik från mellanöstern samtidigt som jag gillar helsvensk musikkultur typ Lena Willenmark och Ale Möller.
Ofta undrar jag vad Sverigedemokrater menar med ”svensk kultur”.
Vad gillar du för musik Åke? Vad är svensk kultur för dig?
Låt artikelförfattaren bo var han vill och sluta att kalla honom fula saker. Och varför blir du så arg och måste kalla folk saker? Även Ni andra som blir raderade här.
Ska ni förändra världen/Sverige genom att tala om för folk att de är utslitna gubbjävlar och liknande? Är det en politisk debattnivå representativ för Sverigedemokrater? En debattnivå värdig Sverige?Jag hoppas inte det.
Igen...Låt folk utvecklas och beblanda sig som de vill. Du behöver inte provoceras så av det. Det står oss fritt att bo, utvecklas, berika och beblanda oss som vi vill. Även i demokratin Sverige.
Här lite fin svensk musik att lyssna på:
http://open.spotify.com/track/22fsajPosYWYd9ibqoT5qR
:-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-28, 13:01
#34 Magnus Mattson
Tycker du det vore bättre om han var en vit segererad man i etniskt segererat område som tyckte att man INTE bör anställa folk med visst ursprung i chefsposition? Mindre hyckel?
Kan jag då bättre förespråka mångfald, utan att hyckla, för att jag lever integrerat i ett kulturmixat samhälle?
I övrigt tror jag inte du vet var L-E bor utan bara antar. Kanske har du rätt....men som sagt....jag tycker fortfarande det är bättre att han är FÖR att anställa folk oavsett ursprung, sexuell läggning eller funktionshinder.
Alltid något eller hur? Håller du inte med om att man bör anställa oavsett dessa "förbehåll", så långt det går?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-28, 13:24
Ursäkta felstavningen....segregerad/t ska det stå.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-28, 13:29
#35 Nisse – du skriver: ”Personligen bor jag i utlandet i ett otroligt multikulturellt mixat område, och jag gillar det.” Låter intressant. Jag har själv en del erfarenhet av områden med en rik mix av kulturer – men det har alltid varit antingen de finaste områdena i huvudstaden där den ”högsta” bråkdelen av en procent av den inhemska befolkningen bodde eller ”ghetton” för ”expats”. De förra har nästan uteslutande bildat familj med sin egen ”tribe”, de senare har varit tillfälliga besökare sysselsatta i internationella företag och organisationer och är därför inte relevanta i denna diskussion. I alla länder jag har närmare erfarenhet av, så har jag kunnat märka misstänksamhet och osämja mellan urskiljbara inhemska kulturella grupperingar. Här i Sverige har vi ju möjligheten att studera hur pysmysigt samerna och de svenska bonnläpparna i Norrland (för mig allt norr om en linje dragen mellan Göteborg och Stockholm) sammanlever. Det skulle vara intressant att höra varifrån (världsdel om du inte vill ange land) du fått dina positiva multikultiintryck.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2011-12-28, 18:04
31 års massinvandring
Integrationsmisslyckande 1980-2011
http://www.arguments.n.nu/
Detta kommer ALDRIG nå direktörselden!
Permalänk | Anmäl
Johan Karlsson, 2011-12-28, 22:17
#36 Nisse
Svaren på dina tre första frågetecken är: Ja, Ja och Ja.
Detta grundar jag inte på några "rasteorier" utan helt enkelt på devisen "Lev som du lär".
Efter att ha tvingats flytta från två "mångkulturella" (inom citationstecken eftersom det trots mångkulturen inte går att få varesig svensk husmanskost eller rysk rödbetssoppa) områden så är jag mer än lovligt trött på personer som själva bor i helvita områden men trots detta förespråkar mångkultur.
Att förespråka någonting som man själv inte vill ta del av kallas för hyckleri.
Ratsit.se gör det väldigt lätt att se var folk bor. Eller åtminstone var dom är folkbokförda.
Jag är av den åsikten att folk ska anställas utifrån företagets behov och de sökandes kompetens. Den som anser att folk ska anställas beroende på deras hudfärg/etnicitet anser samtidigt per definition att andra INTE ska anställas eftersom dom inte har den hudfärg/etnicitet som krävs.
Ett annat ord för detta är rasism.
Vill artikelförfattaren anställa folk baserat på deras hudfärg/etnicitet- och därmed alltså även låta bli att anställa folk eftersom dom har fel hudfärg/etnicitet så är han rasist.
Detta skulle han KANSKE kunna få vara om han anställde folk med det som han anser är rätt hudfärg/etnicitet i sitt eget företag. Men jag tycker att han ska låta bli att uppmana andra företagare att anställa enligt sådana rasistiska premiser.
Jag tycker att artikelförfattaren ska sluta predika för andra vilka dom ska anställa. Han kan istället föregå med gott exempel och starta ett företag själv och där kan han enbart anställa folk som har den etnicitet och hudfärg som han anser vara den rätta, om det nu roar honom.
Svenska arbetsgivare är inte rasister - förutom en mikroskopiskt liten klick- utan dom är kapitalister, m a o; dom anställer dom som har den kompetens och talar det språket som behövs för att företaget ska kunna klara att gå med vinst och undvika att gå i konkurs.
De tre största "invandringsländerna" (alltså de länder som Sverige tar emot flest invandrare ifrån) har en analfabetism på mellan 40-60 %.
DÄR finns förklaringen till att invandrare är överrepresenterade i arbetslöshetsstatistiken och underrepresenterade i företagens styrelser och ledning.
Permalänk | Anmäl
Magnus Mattsson, 2011-12-28, 22:53
Nisse: Jag finner det lönlöst att försöka förklara men gör ett försök ändå. Du begriper uppenbarligen inte den röda tråden i mitt resonemang? Jag blir ÖVERKÖRD av alla er som älskar att tugga kebab och dansa marockanska folkdanser. Det antyds att det är MIG det är fel på som inte delar ert intresse, det är JAG som anses vara problemet med havererad mångkultur.
Vad fan, du sitter i Spanien och bestämmer hur det ska se ut i Sverige, vilka grannar jag bör ha? Varför kan inte ni mångkulturfetischister bara vissla iväg och ta del av den fantastiska mångkulturen, varför måste den tryckas ner i halsen på mig också? Jag trodde jorden var en större plats än att jag måste delta i era fantasier?
Varför leder du in samtaltet på att jag skulle vara rädd för mixen? Jag har bott i den tillräckligt för att kunna dra en egen slutsats, att själv veta att jag inte gillar den. Är du rädd för all mat du inte tycker om? Det är ett jävla sätt att konstant försöka förminska mina åsikter, att insinuera att jag är rädd eller okunnig när saken är att jag fått nog och är redigt förbannad. Jag anser att man bara kan ha en så slapp attityd som du har om man inte bryr sig nämnvärt eller som den slitna gubbjäveln gör, menar att allt är oundvikligt och omöjligt att ta kontroll över och därmed istället försöka sko sig på detta faktum. Artikelförfattaren ska inte propagera för en enda invandrare till så länge han inte står högst upp på barrikaderna och tar första smällen själv, det är ett hycklande utan motstycke. Sverige har tillräckligt med invandringskramare som borde göra min motvilliga medverkan i introduktionen till ett smärre problem men konstigt nog känns det som om jag och mina meningsfränder får allt kastat i knät som om det vore vi som var orsaken till era tillkortakommanden?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-29, 00:46
Jag måste bara spinna vidare på dina tankegångar, Nisse.
För det första, vad har min musiksmak med saken att göra?
Du tror verkligen att vi är inavlade bönder som undviker all kontakt med allt som inte anses vara pur-pur-pursvenskt? Snacka om att se allt i svart eller vitt... Bara för att jag gillar t.ex. Eddie Murphys filmer betyder det väl inte att jag måste bo i ett afroghetto? Eller att jag inte kan tycka om en pizza bara för att jag har åsikter om invandringspolitiken och dess inverkan på vårt samhälle? När jag ville se pyramiderna åkte jag TILL Egypten, det värsta jag vet är när servitörer utomlands försöker impa på mig på knagglig svenska. Jag åkte ju dit för att uppleva DERAS kultur, inte för att trivas i "mixen". Jag är ingen rasbiolog eller hudfärgsfetischist men konstigt nog är det sånt jag alltid får börja att förneka när jag diskuterar med er?
Jag skulle vilja vända på frågan om rädsla. Vad är DU rädd förr eftersom mångkulturen måste forceras fram oavsett resultat? Tror du att invandrare på nåt sätt är utrotningshotade och kommer att ta slut innan du hunnit samla på dig en nivå som får dig att känna dig som en trygg världsmedborgare? Sanningen är nog att du sticker så fort det blir för hett i köket men kan du nånsin ägna en tanke åt alla andra som inte har den möjligheten? De som tvingas vara kvar i resultatet av ditt etnosurfande?
Vi är många som inte tycker att invandraren i sig är problemet, det är mängden av dem på så kort tid som vi inte kan hantera. Det stora problemet är ni svenskar (ivrigt påhejade av politiker, journalister och utslitna mångfaldskonsulter) som är helt fartblinda och inte lyssnar på argument. Det enda sättet att få er uppmärksamhet verkar vara att sparka undan fötterna på er och du undrar varför jag framstår som arg?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-29, 01:21
#39
Spanien.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-29, 19:57
Magnus Mattson och Ake Krohn.
Tack for era svar. Ska lasa dem lite nogrannare inom kort och svarar något efter nyår. Mycket annat arbete några dagar nu.
Gott nytt år. :-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-29, 20:18
Gott Nytt År till dig med, Nisse! :-)
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-30, 03:58
#45
Ante mig. Och vad med Euskadi ta Askatasuna (ETA)?? Och har det slutat att jäsa och bubbla i Katalonien?
Permalänk | Anmäl
Observator, 2011-12-30, 12:48
#41 Magnus:
Jag tror inte han menar att någon ska TVINGAS att anställa någon med en speciell hudfärg/etnicitet.Vad får dig att tro det?
Att uppmana andra till jämlik behandling är inte rasism.
Visst ska man försöka leva som man lär men man bör inte hårddra devisen in i absurdum. Jag kan t.ex. förespråka att mina barn läser böcker även om jag själv aldrig gör det. Jag kan anse, tro eller inse att det berikar dem och att det kommer att hjälpa dem i livet.
Jag ska dock inte tvinga dem till något.
Jag kan t.ex. förespråka att de inte röker...även om jag själv gör det.
Det vore ganska dumt att förespråka att de rökte, bara för att undgå bli kallad för hycklare, eller hur? Bättre då att fortsätta förespråka icke rökning och samtidigt försöka sluta själv.
För mig betyder mångkultur inte bara att bo och beblanda sig rent fysiskt utan även att man tar intryck och lärdom från många kulturer t.ex.via olika medier. Det kan man göra var man än bor och vem man än bor med. Internet är en kultursökare och mötesblandare av rang sällan skådad.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-01-02, 23:18
#43 & #44
Åke:
”Vad fan, du sitter i Spanien och bestämmer hur det ska se ut i Sverige, vilka grannar jag bör ha?”
Nej, Du får bestämma själv vilka grannar du ska ha. Jag röstar dock i Sverige enligt lag eftersom jag fortfarande är svensk medborgare och även bor i Sverige periodvis. Tycker du att man ska mista sin rösträtt i Sverige om man bor utomlands en viss tid? Hur många månader? Försök gärna konkretisera dina idéer med mera än att bara be någon ”vissla iväg”.
”Jag blir ÖVERKÖRD av alla er som älskar att tugga kebab och dansa marockanska folkdanser”
Vaddå "ER"? Bunta gärna inte ihop alla som inte tycker precis som du och tro att det är en enhetlig grupp som alla tycker likadant. Jag äter inte kebab och dansar inte marockanska folkdanser. Jag älskar inget avdera. Jag skrev att jag älskar möten mellan kulturer... exempelvis inom musik.
”Jag trodde jorden var en större plats än att jag måste delta i era fantasier?”
Vem fantiserar? Vilka fantasier tvingar jag dig delta i?
”Det antyds att det är MIG det är fel på som inte delar ert intresse, det är JAG som anses vara problemet med havererad mångkultur.”
Jag tycker du ska försöka specificera dig bättre ... vilkas intresse? ...VEM antyder detta och VAR i texten antyder dem detta?
”Varför leder du in samtaltet på att jag skulle vara rädd för mixen? Vad är DU rädd förr eftersom mångkulturen måste forceras fram oavsett resultat?”
Jag ställer ingen fråga om rädsla. Jag skriver att du inte behöver bli provocerad...d.v.s. inte reta dig så. Och jag forcerar ingen mångkultur. Jag anser ABSOLUT INTE att den ska forceras fram oavsett resultat.
”Det är ett jävla sätt att konstant försöka förminska mina åsikter, att insinuera att jag är rädd eller okunnig”
Igen Åke....jag har inte sagt något om rädsla eller okunnighet. Och vi måste tåla när någon är av annan åsikt utan att känna oss förminskade eller förolämpade. ”Gubbjävel” och liknande är däremot direkt förolämpande och inget man säger i politisk debatt vanligtvis i Sverige.
Du använder i övrigt ord som ”överkörd”, ”bestämma över”, ”trycka ner mångkulturen i halsen på dig” o.s.v. Men jag tvingar dig inte till något. Jag skriver ju för fasen bara vad JAG gillar. Jag får väl gilla vad jag vill? Jag har mina åsikter och redogör dem för dig. Du är välkommen att redogöra för dina. Jag har aldrig kallat dig nåt fult. Det har inte artikelförfattaren heller.
”Du tror verkligen att vi är inavlade bönder som undviker all kontakt med allt som inte anses vara pur-pur-pursvenskt?”
Nej det tror jag verkligen inte. Om du med ”vi” menar sverigedemokrater så inser jag att det finns många olika människotyper och yrkeskategorier inom SD. Även invandrare.
Och Åke, du undrar vidare varför jag frågar dig om musik. Jag gillar musik. Jag ville dela med mig av Frifot till dig eller andra för att jag tycker de representerar bra svensk kultur.
Vidare skriver du att jag är en "mångkulturfetichist" vilket jag inte håller med om samt att jag ”nog sticker så fort det blir hett i köket" och har en "slapp attityd". Är det en mer engagerad attityd med ”sliten gubbjävel” å sånt? Skulle Sverige bli ett bättre land om vi fick den typen av engagemang i den politiska debatten? Varför inte ännu fräsigare ord? Nej Åke...kanske vill folk inte diskutera med dig tillslut om du fortsätter så. Kanske något för NM att fundera på också. Eller för SD.
”Vi är många som inte tycker att invandraren i sig är problemet, det är mängden av dem på så kort tid som vi inte kan hantera.”
Bra och tänkvärd mening. Kanske lider vi av en slags kollektiv stress av att allt går så fort och att vi så snabbt blir fler och fler överallt på jorden? Men vems är felet? Och hur ska det bäst hanteras då?
God fortsättning!
:-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-01-02, 23:42
#48 Observator:
Jag har bott både på fastlandet och på olika turistöar.
Största toleransen finns på turistöarna som jag ser det.
Lite sämre tolerans på fastlandet där man som du säger t.o.m har provinser/landskap som vill vara självständiga...t.o.m. med E.T.A. i norr. (De har nu dock deklarerat att de lägger ner vapnen vilket bör ses som ett framsteg).
Och ja...Barcelona och Katalonien kan också hålla på och snacka och stoltsera lite för mycket om självständighet, tycker jag. Även om de har en rik mix internt egentligen, och i många andra avseenden är den modernaste regionen. (T.ex. har man äntligen förbjudit tjurfäktning där, vilket kan bli tongivande för resten av Spanien).
Södra Spanien upplever jag mer human-tolerant än norra, trots t.ex. en del problem med båtflyktingar från Afrika utan dokument.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-01-02, 23:48
46 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
När jag läser din artikel, Lars Einar Engström, kommer jag att tänka på en episod ur mitt yrkesliv. En gosse i Tyskland hade ansökt om ett patent. Jag, i min naivitet, kände oro för att det kunde ställa till besvärligheter för det företag jag arbetade hos. Jag kontaktade en ”Rechtsanwalt” (advokat) med patentfrågor som specialitet. Han sade, efter att ha läst gossens ansökan ungefär följande: Oroas inte av detta – det saknar höjd. Det kommer aldrig att kunna patenteras.
Han hade rätt!
Hela artikeln andas 80-talet revisited.
Lars-Einar Engström. Alla , som någon gång jobbat i brancher som du nämner, så är det främsta skälet till en skev fördelning av utländskfödd kontra infödda i den absoluta näringstoppen , inget annat än en fråga om kompetens.
Hur mycket du än vill ge sken av att det finns en aktiv mekanismen av diskriminering, så verkar du ignorera spelreglerna i alla brancher som inte är skattefinansierade, som din egen t.ex.
Var glad, griljera julskinkan, och var förvissad om att alla Sveriges företagare gör sitt yttersta för att dra in kapital från utlandet. Det är samma pengar som du lever och frodas på. På andras framgång.
Glöm inte.
Förresten : Hur ser sammansättningen av utlandsfödda individer som har anställning ut i ditt eget område ?
Den här artikeln är nog bland den värsta goja jag läst. Det verkar vara designat för att passa in i det postmoderna ramverk som varit så populärt de senaste tjugofem åren med hang ups på diffusa patriarkat samt diffust "diskriminerande" nordiska urinvånare. Misstänker att konsulten som skrivit ihop artiklen tjänar stora pengar genom föreläsningar inom offentlig sektor. Det är så det brukar vara med den här typen av bedragare.
Att vi medvetet ideologiserar den offentliga sektorn med dessa politiska projekt är en sak, det degenererar långsamt dessa delar av samhället men skadan är ändå begränsad och inom vissa specifika sektorer.
Däremot så är det av yttersta vikt att vi låter den privata ekonomiska sfären vara utanför dessa ideologiska projekt utan djupare världstillvändhet. Det är trots allt dessa sektorer som genererar vår utrikeshandel och till syvende och sist försörjer oss. Den privata sfären måste hållas strikt meritokratiskt i den mån det går samt styras opolitiserat rationellt.
Detta borde egentligen även ideologerna inse. Även de måste ju äta.
Nu är det Newsmill som sätter rubrik och formar ingress, det hoppas jag att alla känner till, men på vilket sätt är det, Lars Einar Engström, vederlagt att "Framtiden ligger i mångfalden"? Trovärdiga referenser?
I sin iver att etablera en tes om att en invandrare är invandrare är en invandrare lyfter artikelförfattaren fram en indier, en italienare, en grek och en ryss. Dessa personer har som bekant föga gemensamt med profilen på invandrare som vi ser idag.
En tankeställare i sammanhanget var att när Cycleurope och Salvatori Grimaldi köpte Bianchi var det ett ramaskri i italienska tidningar att deras kända, fina varumärke hade köpts upp av utlänningar.
Sedan begår artikelförfattaren ett stort logiskt felsteg då han å ena sidan framhäver de utlandsföddas förmåga att starta företag och samtidigt efterlyser utlandsfödda direktörer, det vill säga företagsledare. Jag hoppas verkligen att de har både kunskap och förmåga att leda sina företag oavsett bolagsform.
Om vårt land ska ha en framtid så vill det till att både närvarande och nytillkomna har både vilja och förmåga att kunna forma en framtid och bidra till samhällsutvecklingen genom arbete.
Jag lär mig hela tiden, tack för era kommentarer!
Jodå mångfalden är redan här och därför också framtiden! Det ska vi som sagt vara glada över. Skattefinansierad? Jag? På vilket sätt? Jag skulle gärna arbeta mer med offentlig sektor, hur kommer jag in där?
Kompetens är ett töjbart begrepp, kamratskap och enkelspårighet, likriktning är mer stabila urvalsgrunder.
#5 Lars Einar Engström! Du har dessvärre fel. Framtiden är ALDRIG här. Det ligger i sakens natur. Invandringen är här idag. Men framtiden är först i morgon.
"Jodå mångfalden är redan här och därför också framtiden" det du, Lars Einar Engström, just gjorde dig skyldig till kallas cirkelbevis eftersom slutsatsen också är premissen och är en retorisk fint som brukas ta till då man egentligen saknar argumentation.
Som du vet så betyder mångfald multikultur eller mångkultur som statsmakten föredrar att kalla den (SOU 2007:50) på grund av stigmatiseringen som nuvarande implementation fört med sig. Då är det modigt alternativt dumdristigt att som dig gå ut och förespråka en samhällsutveckling som de mest prominenta politikerna i Europa har tagit bestämt avstånd ifrån på grund av att det inte fungerar.
I normalt svenskt traditionellt svensk språkbruk syftar "framtiden är" till lösningsförslag till problem eller för att peka ut en möjlig karriärväg för dem som inte ännu valt karriär. Det kan vara så att multikultur är en möjlig framtid men då får man nog lägga om kursen ordentligt när det gäller urvalet.
Kompetens är förmåga att lösa en uppgift och som det ser ut just nu så kommer det att ta mellan sju och femton år för den tillkommande majoriteten att lösa annat än de enklaste arbetsuppgifterna. Eftersom vår gemensamma kassa är begränsad och de sociala välfärdssystems ersättningsnivåer bygger på ett antagande om en viss inkomstprofil så kommer de att utsättas för oöverstigliga påfrestningar om Sverige fortsätter på den inslagna vägen.
Med din modell av framtiden kan det mycket väl bli så att vi kommer att drömma oss tillbaka till en förgången tid då Carema Care stod för äldreomsorgen för det alternativ som vi utsätts för är så mycket sämre.
Janne, fel och fel, jag vet inte det, men jag förstår vad du menar ang min rad om framtiden.
...mellan sju och femton år för den tillkommande majoriteten...Beq Differ, kan du utveckla det där?
När mångfalden når direktörsledet.
Svar, när dom många duktiga invandrare som vi har inom näringslivet har jobbat upp sig till direktörsnivå.
Det är inget konstigt att vissa förändringar tar lite tid.
#8 Lars Einar Engström: Läs "Invandringen och de offentliga finanserna" av Jan Ekberg (Rapport till Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi 2009:3).
Per Gudmundson, SvD 27 november 2009 om rapporten: "7 år. Så lång tid tar det från det att en invandrare får uppehållstillstånd tills dess att densamme har ett arbete, om man tar MEDIANTIDEN som riktmärke.
Hälften av männen har jobb efter fem år. För kvinnorna är bilden ännu dystrare. Efter fem år i Sverige står nästan två av tre invandrarkvinnor fortfarande utan arbete. Och för en stor del tycks arbetslivet ALDRIG komma närmare hur lång tid som än går. Omkring var fjärde invandrare har efter nio år i Sverige fortfarande inte hittat sitt första jobb."
Lars Einar Engström: "...mellan sju och femton år för den tillkommande majoriteten...Beq Differ, kan du utveckla det där?"
Eh, borde inte du veta det där INNAN du basunerar ut allt fantastiskt som framtiden har att erbjuda?
Resonemanget om att vi nu lever i ett mångkulturellt samhälle och måste anpassa oss är så fult och ohederligt att det saknar motstycke. Först är man helt döv inför varningssignalerna, sedan konstaterar man att man inte lyckats med integrationen och därför måste sänka nivån på allt vi tagit för givet (eftersom alternativet nu är totalt kaos) och slutligen är det invandringskritikernas fel att det inte går som tänkt eftersom de inte tänker göra grovjobbet?
"Framtiden ligger i mångfalden"? Vad är det för argument? Man kan lika gärna säga att framtiden är döden, det är lika sant och lika ogiltigt som argument.
Mångfalden når ALDRIG direktörsledet, lika lite som det når det översta politikerskiktet eller slakpressens ledargarnityr. De som är ivrigast i sin "gilla olika"-fetischism brukar också vara de som själva befinner sig längst bort från mångkulturen. Idel helvita bostadsområden med kritvita grannar, inte en tanke på lite självreflektion där inte.
@Beg Differ, #12
"på vilket sätt är det, Lars Einar Engström, vederlagt att "Framtiden ligger i mångfalden"?"
Jag tror att du menar "belagt". Att belägga är att bevisa, medan att vederlägga är att motbevisa.
Framgångsrika samhällen har mångfald! Bevisat äver hela världen.
#13 Init: "I stand corrected". Såg det inte förrän du påpekade det. Redigerinsdjävulen, det är vedertaget att om tar man bort en negation måste även verbet byta tecken.
/#4 Beg Differ
#14 Lars Einar Engström: Efter ditt senaste inlägg, insorterad under retorik = troll. Som julläsning rekommenderar jag "Asterix och tvedräkten". Om du inte redan har läst den, man kan annars få det intrycket?
Det största hindret för en human (obs!) mångfald, är överordnade diktat från statsfeministisk enfald!
Börjar det inte osa lite rasism i att använda ordet mångfald.
Alla är väl lika, eller är vi egentligen olika. Eller tycker du att det hänger på hudfärg hur man är som människa.
Det har gått inflation i dessa floskler och jag är skapligt trött på ord som mångfald och andra PK-ord som egentligen om man tänker efter är rena paradoxer på sig själva. Synd att de tjatas sönder i pinsamma artiklar som denna.
Företagen är faktiskt beroende av att det skramlar in pengar och företagen satsar på allt som gör detta möjligt, det är väl en självklarhet.
Anställningar ska självklart grundas på meriter och/eller erfarenhet inte för att passa in i floskelmaffians planer och kom ihåg att det är ingen merit att vara homosexuell utan samma spelregler gäller även för dem.
Andersx,
Du har helt rätt, meriter och kompetens ska gälla. I länder som är bättre på att ta tillvara just kompetens än vad Sverige är ser vi också framgång. Den dagen vi går enbart på kompetens då har vi kommit långt.
Beg Differ, Asterix? Ja varför inte, nej har inte läst den. Har du?
"Framgångsrika samhällen har mångfald! Bevisat äver hela världen."
Nu har tydligen maskineriet skurit ihop totalt. Balkan, var det framgångsrikt? Israel/Palestina? Sydafrika?
Sen undrar jag hur mångfaldsutopin går ihop med din syn på kvinnan och mannen. Du skriver i en intervju såhär:
"– Hur ser de ideologiska förutsättningarna ut för ett jämställt samhälle idag?
– Det är enkelt. Faktiskt. Man kan lära gamla hundar sitta men det är tungt och tar lång tid. Men man måste ju börja redan på dagis, måste sluta göra flickorna till hjälpflickor."
Åhå, så hur ska somalier och araber som uppfostrats att hata kvinnor lyckas nå toppen i Sverige? Eller inbegriper mångfalden att vi måste acceptera att skippa jämställdheten?
Troll var ordet.
Lars Einar
Va bra då är vi ju överens om det, trots allt.
//En anledning till invandrares något högre benägenhet att driva egna företag skulle kunna vara att det är extra svårt för denna grupp att hitta en anställning hos befintliga företag. (Siffror enl. Thulin.)//
Detta beror inte alls på det som Thulin skriver utan det beror absolut på vårt kulturarv från folkhemstiden.
Svenskar är om jag får generallisera "uppfostrade" eller uppväxta med att vara lojala arbetare. Detta formades under en stigande industrialisering på 50-80 talet med tungt kollektivt fabriksarbetande och för att sedan gå hem och på putsa på volvon, gräla på frugan, gå ut med hunden, glo på TV , dricka öl och äta chips och allt vad det var.
Det bör även sägas att svenskar som utvandrade till USA skapade sig ett bra rykte som hårt arbetande människor så kanske ligger det lite även i vår äldre historia.
Tex. Afrikaner och Asiater har en helt annan bakgrund gällande arbete där egenföretagande och mindre verksamheter är mer vanligt förekommande.
Synd att det ska letas fram den ena påhittade anledningen efter den andre till diskriminering för att hitta orsaker till invandrares tillkortakommanden.
Rom byggdes inte över en natt.......
Jadu, Lars-Einar....
Så "framtiden är redan här"?
Jaså?
Och det förflutna kommer i morgon?
Ett ganska så präktigt självmål till och med för att komma från en floskelföreläsare.
Och sedan slår du helt utan andra källor än ditt eget tyckande fast att "framtiden ligger i mångfalden".
Efter att ha kört ditt namn på ratsit undrar jag nu när framtiden ska komma till DITT bostadsområde?
Mitt förslag är att du startar med att integrera dig själv i framtidens mångfald genom att flytta från det etniskt homogena stockholms innerstad till ett av alla dessa fantastiska mångfaldsområden.
Sedan, när du har integrerat dig själv, kan du börja ställa krav på andra att göra detsamma.
Men av någon anledning väljer du att bo kvar i ditt segregerade helvita kvarter.
Varför?
Magnus
Vi vet ju båda att framtiden ligger i integration och minskad invandring om vi ska ha ett samhälle värt namnet. Mångfald är ett integrationshämmande ord som låter gulligt men som givetvis aldrig fungerar i praktiken.
Vi lever i ett dynamiskt samhälle med alla tillhörande mänskliga egenheter som strävar efter att fungera som en enhet vilket innebär att vi blir mer och mer lika med tiden.
Det förflutna bär vi med oss dagligen. Andersx, egenföretagarna, småföretagarna är de som bygger landet. Magnus, Floskelföreläsare, jag?! Du måste blnda ihop mig med någon annan. När hörde du mig senast?
#24 Lars Einar Engström
1+1 = 2
Och en föreläsare som skriver att framtiden redan är här är per definition en floskelföreläsare.
Och du glömde svara på frågan;
Varför?
Jag är van vid floskler, osanningar, tyckande och trams men detta tar banne mig priset.
#20 Nu har tydligen maskineriet skurit ihop totalt. Balkan, var det framgångsrikt? Israel/Palestina? Sydafrika?
Ja? Skrattar högt.
"Är inte det lite dumt med tanke på att mötet med andra kulturer underlättas betydligt om man känner till seder och bruk och hur vi/ man gör affärer?"
Och där har du ju ett möjligt svar på varför det är lite invandrarfattigt i chefsleden... Om vi nu talar om invandrare från Mellanöstern och Afrika. Du nämner ju själv flera chefspersoner med annat ursprung än svenskt, men det är inte "invandrat" nog kanske?
Sen kan säkert du också nämna flera svenska storföretag som klarat sig mycket bra ute i världen utan afrikanska chefer. Förlåt att jag raljerar... det går inte att låta bli. Men vissst, jag kan absolut se fördelar med en arabisk chef i ett företag som gör affärer med arabvärlden, det kan nog berörda företag också. Eftersom de vill tjäna pengar. Men inte bedriva välgörenhet.
Det är väl bara bra om invandrare startar företag? Hur får du det till ett problem? Hur får du det till att handla om diskriminering och varför?? De anställer för övrigt nästan aldrig svenskar i dessa företag och det är - bra? Eller? Undrar om de anställer många handikappade och homosexuella. Har utredning gjorts?
Det är det vanliga dravlet sett från ett enda perspektiv. Ditt. Svenska. Som säger att alla som inte är långa vita heterosexuella män är offer och måste få hjälp. Kvoteras in. Få extra stöd. Få dörrarna öppnade för sig utan egen ansträngning. Särskilt om de råkar komma från Afrika, sitter i rullstol eller har sex med någon av samma kön. En kombination borde ju vara oslagbara meriter. Du tycker inte att det är en LITEN smula nedlåtande..?
Vill du ha jobb på "meriten" att du har högt hårfäste? Vill du bli inkvoterad på ett jobb i Teheran som "vit/kristen"?
Verkar inte som om du har tänkt igenom riktigt... men tack för underhållningen.
Mer konstruktiva förslag och vänligare ton! Inte så mycket om vad man INTE ska göra och hur dumma alla andra är.
:-)
Bra artikel Lars Einar! Ibland kan det tyvärr stöta på patrull att vara alltför hoppfull och positiv till framtiden. :-(
"Och 2012, då öppnar vi dörrarna för alla människor oavsett ursprung, sexuell läggning eller funktionshinder. Eller hur?"
Det är självklart i den riktningen vi måste gå.
:-)
25# Magnus Matsson
Angående din fråga till L-E: Ja vi segregerar oss ständigt lite till mans.
Men det är ju just detta jag tror han vill ändra på. Även han, du och jag kan göra små framsteg. Även om det inte betyder att alla bör flytta till mixområden och mixkulturer genast. ;-)
Nisse: "Ja vi segregerar oss ständigt lite till mans.
Men det är ju just detta jag tror han vill ändra på. Även han, du och jag kan göra små framsteg. Även om det inte betyder att alla bör flytta till mixområden och mixkulturer genast. ;-)"
Nej, naturligtvis... Varför ska mångkulturkramare behöva lämna sina helvita ekosystem på en gång? De kan flytta till mixområdet senare (om nånsin), samma mixområde där jag och många motståndare till multikulti redan bor och har gjort så under en längre tid. Varför skulle någon som "bara vill ha fred på jorden" behöva leva som denne lär? Jag orkar inte med detta extrema hycklande längre.
Artikeln är skriven av en utsliten gubbjävel som försöker berika sig på mångkulturen eftersom ingen där skulle våga ifrågasätta hans tomma och innehållslösa argument... En föreläsare? Skaffa ett hederligt jobb istället.
För övrigt undrar jag varför det är så populärt att alla från höger till vänster ska välja MITT umgänge, MINA grannar och så vidare? Får jag inte välja själv? Tvångsintegrationen kommer oundvikligen att explodera i ert ansikte förr eller senare, tar ni ansvar för det då?
"Det är dags att speeda upp" skriver fåntratten.
Det är det SANNERLIGEN, och tro mig, du kommer inte att gilla det du ser.
#31 Nisse
Jag tror också att han vill ändra på det.
Förmodligen är det därför som han väljer att bo i ett etniskt segregerat område istället för i den mångfald som han förespråkar.
Det låter väl logiskt, tycker du inte?
#32 Åke
Du är väl inte tvingad till något? Av vem isåfall?
Det enda som jag tycker vi tvingas till är att acceptera att världen växer, vi blir fler och att folk rör sig och kommunicerar lättare och snabbare för varje dag. Personligen bor jag i utlandet i ett otroligt multikulturellt mixat område, och jag gillar det.
Det finns massor av människor som lever i mixområden och som trivs och gillar det. Tråkigt att du inte diggar det. Det finns massor av människor i världen som gillar att blanda sig, ta till sig främmande kulturer och berikas av nytt. Bli inte så provocerad av det. Det är inget farligt. Inte heller om någon som artikelförfattaren hoppas att vi får en mix och tillåtande attityd att anställa människor oavsett ursprung, även i chefspositioner.
Jag älskar möten mellan kulturer. Inte minst inom konstområdet.
Jag gillar österlänsk konst och filosofi samt musik från mellanöstern samtidigt som jag gillar helsvensk musikkultur typ Lena Willenmark och Ale Möller.
Ofta undrar jag vad Sverigedemokrater menar med ”svensk kultur”.
Vad gillar du för musik Åke? Vad är svensk kultur för dig?
Låt artikelförfattaren bo var han vill och sluta att kalla honom fula saker. Och varför blir du så arg och måste kalla folk saker? Även Ni andra som blir raderade här.
Ska ni förändra världen/Sverige genom att tala om för folk att de är utslitna gubbjävlar och liknande? Är det en politisk debattnivå representativ för Sverigedemokrater? En debattnivå värdig Sverige?Jag hoppas inte det.
Igen...Låt folk utvecklas och beblanda sig som de vill. Du behöver inte provoceras så av det. Det står oss fritt att bo, utvecklas, berika och beblanda oss som vi vill. Även i demokratin Sverige.
Här lite fin svensk musik att lyssna på:
http://open.spotify.com/track/22fsajPosYWYd9ibqoT5qR
:-)
#34 Magnus Mattson
Tycker du det vore bättre om han var en vit segererad man i etniskt segererat område som tyckte att man INTE bör anställa folk med visst ursprung i chefsposition? Mindre hyckel?
Kan jag då bättre förespråka mångfald, utan att hyckla, för att jag lever integrerat i ett kulturmixat samhälle?
I övrigt tror jag inte du vet var L-E bor utan bara antar. Kanske har du rätt....men som sagt....jag tycker fortfarande det är bättre att han är FÖR att anställa folk oavsett ursprung, sexuell läggning eller funktionshinder.
Alltid något eller hur? Håller du inte med om att man bör anställa oavsett dessa "förbehåll", så långt det går?
Ursäkta felstavningen....segregerad/t ska det stå.
#35 Nisse – du skriver: ”Personligen bor jag i utlandet i ett otroligt multikulturellt mixat område, och jag gillar det.” Låter intressant. Jag har själv en del erfarenhet av områden med en rik mix av kulturer – men det har alltid varit antingen de finaste områdena i huvudstaden där den ”högsta” bråkdelen av en procent av den inhemska befolkningen bodde eller ”ghetton” för ”expats”. De förra har nästan uteslutande bildat familj med sin egen ”tribe”, de senare har varit tillfälliga besökare sysselsatta i internationella företag och organisationer och är därför inte relevanta i denna diskussion. I alla länder jag har närmare erfarenhet av, så har jag kunnat märka misstänksamhet och osämja mellan urskiljbara inhemska kulturella grupperingar. Här i Sverige har vi ju möjligheten att studera hur pysmysigt samerna och de svenska bonnläpparna i Norrland (för mig allt norr om en linje dragen mellan Göteborg och Stockholm) sammanlever. Det skulle vara intressant att höra varifrån (världsdel om du inte vill ange land) du fått dina positiva multikultiintryck.
31 års massinvandring
Integrationsmisslyckande 1980-2011
http://www.arguments.n.nu/
Detta kommer ALDRIG nå direktörselden!
#36 Nisse
Svaren på dina tre första frågetecken är: Ja, Ja och Ja.
Detta grundar jag inte på några "rasteorier" utan helt enkelt på devisen "Lev som du lär".
Efter att ha tvingats flytta från två "mångkulturella" (inom citationstecken eftersom det trots mångkulturen inte går att få varesig svensk husmanskost eller rysk rödbetssoppa) områden så är jag mer än lovligt trött på personer som själva bor i helvita områden men trots detta förespråkar mångkultur.
Att förespråka någonting som man själv inte vill ta del av kallas för hyckleri.
Ratsit.se gör det väldigt lätt att se var folk bor. Eller åtminstone var dom är folkbokförda.
Jag är av den åsikten att folk ska anställas utifrån företagets behov och de sökandes kompetens. Den som anser att folk ska anställas beroende på deras hudfärg/etnicitet anser samtidigt per definition att andra INTE ska anställas eftersom dom inte har den hudfärg/etnicitet som krävs.
Ett annat ord för detta är rasism.
Vill artikelförfattaren anställa folk baserat på deras hudfärg/etnicitet- och därmed alltså även låta bli att anställa folk eftersom dom har fel hudfärg/etnicitet så är han rasist.
Detta skulle han KANSKE kunna få vara om han anställde folk med det som han anser är rätt hudfärg/etnicitet i sitt eget företag. Men jag tycker att han ska låta bli att uppmana andra företagare att anställa enligt sådana rasistiska premiser.
Jag tycker att artikelförfattaren ska sluta predika för andra vilka dom ska anställa. Han kan istället föregå med gott exempel och starta ett företag själv och där kan han enbart anställa folk som har den etnicitet och hudfärg som han anser vara den rätta, om det nu roar honom.
Svenska arbetsgivare är inte rasister - förutom en mikroskopiskt liten klick- utan dom är kapitalister, m a o; dom anställer dom som har den kompetens och talar det språket som behövs för att företaget ska kunna klara att gå med vinst och undvika att gå i konkurs.
De tre största "invandringsländerna" (alltså de länder som Sverige tar emot flest invandrare ifrån) har en analfabetism på mellan 40-60 %.
DÄR finns förklaringen till att invandrare är överrepresenterade i arbetslöshetsstatistiken och underrepresenterade i företagens styrelser och ledning.
Nisse: Jag finner det lönlöst att försöka förklara men gör ett försök ändå. Du begriper uppenbarligen inte den röda tråden i mitt resonemang? Jag blir ÖVERKÖRD av alla er som älskar att tugga kebab och dansa marockanska folkdanser. Det antyds att det är MIG det är fel på som inte delar ert intresse, det är JAG som anses vara problemet med havererad mångkultur.
Vad fan, du sitter i Spanien och bestämmer hur det ska se ut i Sverige, vilka grannar jag bör ha? Varför kan inte ni mångkulturfetischister bara vissla iväg och ta del av den fantastiska mångkulturen, varför måste den tryckas ner i halsen på mig också? Jag trodde jorden var en större plats än att jag måste delta i era fantasier?
Varför leder du in samtaltet på att jag skulle vara rädd för mixen? Jag har bott i den tillräckligt för att kunna dra en egen slutsats, att själv veta att jag inte gillar den. Är du rädd för all mat du inte tycker om? Det är ett jävla sätt att konstant försöka förminska mina åsikter, att insinuera att jag är rädd eller okunnig när saken är att jag fått nog och är redigt förbannad. Jag anser att man bara kan ha en så slapp attityd som du har om man inte bryr sig nämnvärt eller som den slitna gubbjäveln gör, menar att allt är oundvikligt och omöjligt att ta kontroll över och därmed istället försöka sko sig på detta faktum. Artikelförfattaren ska inte propagera för en enda invandrare till så länge han inte står högst upp på barrikaderna och tar första smällen själv, det är ett hycklande utan motstycke. Sverige har tillräckligt med invandringskramare som borde göra min motvilliga medverkan i introduktionen till ett smärre problem men konstigt nog känns det som om jag och mina meningsfränder får allt kastat i knät som om det vore vi som var orsaken till era tillkortakommanden?
Jag måste bara spinna vidare på dina tankegångar, Nisse.
För det första, vad har min musiksmak med saken att göra?
Du tror verkligen att vi är inavlade bönder som undviker all kontakt med allt som inte anses vara pur-pur-pursvenskt? Snacka om att se allt i svart eller vitt... Bara för att jag gillar t.ex. Eddie Murphys filmer betyder det väl inte att jag måste bo i ett afroghetto? Eller att jag inte kan tycka om en pizza bara för att jag har åsikter om invandringspolitiken och dess inverkan på vårt samhälle? När jag ville se pyramiderna åkte jag TILL Egypten, det värsta jag vet är när servitörer utomlands försöker impa på mig på knagglig svenska. Jag åkte ju dit för att uppleva DERAS kultur, inte för att trivas i "mixen". Jag är ingen rasbiolog eller hudfärgsfetischist men konstigt nog är det sånt jag alltid får börja att förneka när jag diskuterar med er?
Jag skulle vilja vända på frågan om rädsla. Vad är DU rädd förr eftersom mångkulturen måste forceras fram oavsett resultat? Tror du att invandrare på nåt sätt är utrotningshotade och kommer att ta slut innan du hunnit samla på dig en nivå som får dig att känna dig som en trygg världsmedborgare? Sanningen är nog att du sticker så fort det blir för hett i köket men kan du nånsin ägna en tanke åt alla andra som inte har den möjligheten? De som tvingas vara kvar i resultatet av ditt etnosurfande?
Vi är många som inte tycker att invandraren i sig är problemet, det är mängden av dem på så kort tid som vi inte kan hantera. Det stora problemet är ni svenskar (ivrigt påhejade av politiker, journalister och utslitna mångfaldskonsulter) som är helt fartblinda och inte lyssnar på argument. Det enda sättet att få er uppmärksamhet verkar vara att sparka undan fötterna på er och du undrar varför jag framstår som arg?
#39
Spanien.
Magnus Mattson och Ake Krohn.
Tack for era svar. Ska lasa dem lite nogrannare inom kort och svarar något efter nyår. Mycket annat arbete några dagar nu.
Gott nytt år. :-)
Gott Nytt År till dig med, Nisse! :-)
#45
Ante mig. Och vad med Euskadi ta Askatasuna (ETA)?? Och har det slutat att jäsa och bubbla i Katalonien?
#41 Magnus:
Jag tror inte han menar att någon ska TVINGAS att anställa någon med en speciell hudfärg/etnicitet.Vad får dig att tro det?
Att uppmana andra till jämlik behandling är inte rasism.
Visst ska man försöka leva som man lär men man bör inte hårddra devisen in i absurdum. Jag kan t.ex. förespråka att mina barn läser böcker även om jag själv aldrig gör det. Jag kan anse, tro eller inse att det berikar dem och att det kommer att hjälpa dem i livet.
Jag ska dock inte tvinga dem till något.
Jag kan t.ex. förespråka att de inte röker...även om jag själv gör det.
Det vore ganska dumt att förespråka att de rökte, bara för att undgå bli kallad för hycklare, eller hur? Bättre då att fortsätta förespråka icke rökning och samtidigt försöka sluta själv.
För mig betyder mångkultur inte bara att bo och beblanda sig rent fysiskt utan även att man tar intryck och lärdom från många kulturer t.ex.via olika medier. Det kan man göra var man än bor och vem man än bor med. Internet är en kultursökare och mötesblandare av rang sällan skådad.
#43 & #44
Åke:
”Vad fan, du sitter i Spanien och bestämmer hur det ska se ut i Sverige, vilka grannar jag bör ha?”
Nej, Du får bestämma själv vilka grannar du ska ha. Jag röstar dock i Sverige enligt lag eftersom jag fortfarande är svensk medborgare och även bor i Sverige periodvis. Tycker du att man ska mista sin rösträtt i Sverige om man bor utomlands en viss tid? Hur många månader? Försök gärna konkretisera dina idéer med mera än att bara be någon ”vissla iväg”.
”Jag blir ÖVERKÖRD av alla er som älskar att tugga kebab och dansa marockanska folkdanser”
Vaddå "ER"? Bunta gärna inte ihop alla som inte tycker precis som du och tro att det är en enhetlig grupp som alla tycker likadant. Jag äter inte kebab och dansar inte marockanska folkdanser. Jag älskar inget avdera. Jag skrev att jag älskar möten mellan kulturer... exempelvis inom musik.
”Jag trodde jorden var en större plats än att jag måste delta i era fantasier?”
Vem fantiserar? Vilka fantasier tvingar jag dig delta i?
”Det antyds att det är MIG det är fel på som inte delar ert intresse, det är JAG som anses vara problemet med havererad mångkultur.”
Jag tycker du ska försöka specificera dig bättre ... vilkas intresse? ...VEM antyder detta och VAR i texten antyder dem detta?
”Varför leder du in samtaltet på att jag skulle vara rädd för mixen? Vad är DU rädd förr eftersom mångkulturen måste forceras fram oavsett resultat?”
Jag ställer ingen fråga om rädsla. Jag skriver att du inte behöver bli provocerad...d.v.s. inte reta dig så. Och jag forcerar ingen mångkultur. Jag anser ABSOLUT INTE att den ska forceras fram oavsett resultat.
”Det är ett jävla sätt att konstant försöka förminska mina åsikter, att insinuera att jag är rädd eller okunnig”
Igen Åke....jag har inte sagt något om rädsla eller okunnighet. Och vi måste tåla när någon är av annan åsikt utan att känna oss förminskade eller förolämpade. ”Gubbjävel” och liknande är däremot direkt förolämpande och inget man säger i politisk debatt vanligtvis i Sverige.
Du använder i övrigt ord som ”överkörd”, ”bestämma över”, ”trycka ner mångkulturen i halsen på dig” o.s.v. Men jag tvingar dig inte till något. Jag skriver ju för fasen bara vad JAG gillar. Jag får väl gilla vad jag vill? Jag har mina åsikter och redogör dem för dig. Du är välkommen att redogöra för dina. Jag har aldrig kallat dig nåt fult. Det har inte artikelförfattaren heller.
”Du tror verkligen att vi är inavlade bönder som undviker all kontakt med allt som inte anses vara pur-pur-pursvenskt?”
Nej det tror jag verkligen inte. Om du med ”vi” menar sverigedemokrater så inser jag att det finns många olika människotyper och yrkeskategorier inom SD. Även invandrare.
Och Åke, du undrar vidare varför jag frågar dig om musik. Jag gillar musik. Jag ville dela med mig av Frifot till dig eller andra för att jag tycker de representerar bra svensk kultur.
Vidare skriver du att jag är en "mångkulturfetichist" vilket jag inte håller med om samt att jag ”nog sticker så fort det blir hett i köket" och har en "slapp attityd". Är det en mer engagerad attityd med ”sliten gubbjävel” å sånt? Skulle Sverige bli ett bättre land om vi fick den typen av engagemang i den politiska debatten? Varför inte ännu fräsigare ord? Nej Åke...kanske vill folk inte diskutera med dig tillslut om du fortsätter så. Kanske något för NM att fundera på också. Eller för SD.
”Vi är många som inte tycker att invandraren i sig är problemet, det är mängden av dem på så kort tid som vi inte kan hantera.”
Bra och tänkvärd mening. Kanske lider vi av en slags kollektiv stress av att allt går så fort och att vi så snabbt blir fler och fler överallt på jorden? Men vems är felet? Och hur ska det bäst hanteras då?
God fortsättning!
:-)
#48 Observator:
Jag har bott både på fastlandet och på olika turistöar.
Största toleransen finns på turistöarna som jag ser det.
Lite sämre tolerans på fastlandet där man som du säger t.o.m har provinser/landskap som vill vara självständiga...t.o.m. med E.T.A. i norr. (De har nu dock deklarerat att de lägger ner vapnen vilket bör ses som ett framsteg).
Och ja...Barcelona och Katalonien kan också hålla på och snacka och stoltsera lite för mycket om självständighet, tycker jag. Även om de har en rik mix internt egentligen, och i många andra avseenden är den modernaste regionen. (T.ex. har man äntligen förbjudit tjurfäktning där, vilket kan bli tongivande för resten av Spanien).
Södra Spanien upplever jag mer human-tolerant än norra, trots t.ex. en del problem med båtflyktingar från Afrika utan dokument.