Pyttsan heller!
Dom ska ta sitt straff utan svensk intervention på skattebetalarnas bekostnad. Låt dom nu sitta där och avtjäna dom år dom fått.
Permalänk | Anmäl
Patrik V, 2011-12-22, 17:02
Skicka Hamilton!
Permalänk | Anmäl
Peter A, 2011-12-22, 17:22
En kort repa i sverige och ett medborgarskap som politikerna ger bort som vore det dasspapper ingen landsman gör. Alldeles oavsett om Dawit Isak är en modig och rättskaffens man som kämpar för någonting bra. Svenska journalister har unisont vänt sig emot sverige och svenskarna. Då skall de heller inte förvänta sig något stöd från sverige och svenskarna när de råkar i trubbel. Ränn nu iväg till dina såta bröder i den politiska klassen och sök stöd och tröst hos dem? Ni är som ler och långhalm.
I ett normalt land med ickesvenska journalister vore dock artikeln både ärlig och principiellt korrekt. Men nu är det sverige vi talar om?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-12-22, 17:27
Varför har denna artikel rubriken Lundin Petroleum?
Permalänk | Anmäl
Louis Friend, 2011-12-22, 17:48
Varför ska Sverige hjälpa dom här? Vill dom ha hjälp så kan ju något av de länder de brukar försvara hjälpa dom, tex Nordkorea eller Kuba.
Dessutom har dom ju velat leva under socialism i flera långa år. Nu har dom chansen att få göra det. Ingen frihet, inga ägodelar och påtvingad absolut lydnad med hårda straff om dom inte sköter sig.
Permalänk | Anmäl
Johan Arve, 2011-12-22, 18:49
Märklig och lömsk artikel.
1) På vilket sätt skulle Martin ha bekämpat demokratin? Mig veterligen så har det väl aldrig förekommit några kuppförsök eller annat från vänsterkanten i Sverige. Att vara med i ett parti som är emot parlamentarismen är inte samma sak som att man bekämpar demokratin.
2) Otäckt att ta upp alla fängslade och mördade journalister och insinuera att Martin på något sätt har med detta att göra.
3) Även läskigt att skriva att Martin och den etiopiska regimen har samma politiska uppfattning. Regimen sysslar med etnisk rensning av somalier för att komma åt oljeresurserna. Håller man på med sådant så är man knappast marxist. Att man kallar sig det kan ju dock ingen hindra.
Jag tror att Martin är både naiv och lite dumdristig, men absolut inte det monster som han utmålas som i artikeln. Fult att försöka svärta ned honom med lögner och absurda insinuationer i ett så här viktigt läge.
Och innan alla hatkommentarerna kommer: Jag är inte kommunist och jag tänker inte flytta till Nordkorea.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-22, 19:24
#9 Skojar du eller? Jag tror nog att journalister har fattat att vissa resor är farliga. Tror du inte att Martin och Johan fattade att det var skitfarligt att gå in i Ogaden för att försöka skriva om den etniska rensningen av somalier i området?
Det är väl bra att det finns folk som har modet att ta upp kampen mot vidriga övergrepp. Självklart skall vi stötta dem när de hamnar i trubbel.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-22, 20:22
#8 Martin:
1) Jag ser inte att det står i artikeln, däremot i rubriken. Och rubriken är inte alltid satt av den som skrivit artikeln. Däremot så är det sant att Martin har stött diktaturer som varit värre än Etiopien
2) Det är din tolkning, jag tycker inte alls att det görs sådana antydningar
3) Martin tycker om diktaturer, och där passar Etiopien in
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2011-12-22, 20:28
#11 Jag tycker dock att det är problematiskt att man klistrar på någon en massa lösa associationer på detta sätt i syfte att svartmåla och framställa någon som ond. Jag vet folk som älskar USA. Det innebär inte att jag i en motsvarande situation skulle sitta och anklaga dem för att gilla Abu Ghraib, elektriska stolen eller mord på fackföreningsmän i Latinamerika. Jag tycker att artikelförfattaren har en taskig människosyn.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-22, 20:42
En intressant fråga: Hur hade svenska myndigheter reagerad på om två etioper hade gripits i Sverige utan pass, med vapen och i samma gäng som myndighetshetkritiska terrorister? Hur hade svenska tidningar vinklat den saken?
Permalänk | Anmäl
Andreas Haaskjold, 2011-12-22, 21:25
#6 Tack o lov för Chili Palmer, så sant, historien upprepar sig och hyckleriet och för all del krokodil tårarna känns igen.
Permalänk | Anmäl
Jonas Öhström, 2011-12-22, 21:41
Dessa svenska myspysrevolutionärer kanske äntligen fattar att det här inte är nån lek? Låt dem sitta av straffet så får de se om det är så häftigt med diktaturer när de själva befinner sig i en?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-22, 22:35
Hur vet svensk media att dessa inte var där i syfte att bistå en terroristorganisation? Har svensk media mer tillförlitliga uppgifter än den etiopiska regeringen?
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2011-12-22, 23:02
problemet är att Carl Bildt värnar om alla regimer som släpper in Lundin Oil för att pumpa upp olja. Det är på olja Bildt har blivit mångmiljonär. Han skulle aldrig vara i politiken.
http://runelanestrand.wordpress.com/2011/12/21/carl-bildt-stodde-aparthe...
Permalänk | Anmäl
Rune Lanestrand, 2011-12-22, 23:20
Är det någongång Sverige varit i en politisk kniptångsmanöver så är det ifråga om Dawit Isak och nu våra två folkhjältar ur den marxistiska revolutionens söner.
Alla skall tas hem. Inget annat duger. Hur ryggmärgsreflexen än tar emot, så kan ingen av dom tas ifrån sina egna initiativ och integritet. Något som vi här uppe i kalla nord står upp för.
Allt annat vore ett låst lågintensivt krig för några principers skull.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-12-23, 00:26
De senaste åren har vi utsatts för en skur av förkunnelser från s.k. progressivt håll om att det inte finns någon svenskhet och framförallt inga svenskar. Vi är blott en konstruktion, ett låtsasfolk utan både kultur och historia.
Mot den bakgrunden blir det närmast obegripligt att vi ska bli särskilt upprörda över att just "svenskar" gripits och fängslats. Vore det inte lika illa om det handlade om kineser eller spanjorer??
Avslutningsvis är det väl en ödets ironi att en av de här journalisterna i försvar för Nord-Korea uttryckt att alla stater måste ha rätt att få utforma sina egna samhällen utan utomståendes intervention. Nu befinner de sig i ett sådant samhälle. Lycka till, får man väl säga.
Permalänk | Anmäl
Hedda Sandström, 2011-12-23, 01:47
#21 Hedda Sandström
Du sätter fingret på det. Dettaa lismande hyckleri. Jag kan inte skriva som du, tänka lika skarpt. SvD skulle må bra av din visdom.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-12-23, 04:41
De visste vad de gav sig in på. Låt dem sitta där. Slösa inte svenskarnas skattepengar på att få dem fria. Det är lika osmakligt som när man gång på gång ska få hem Kuba-svensken från sina nöjesresor till konfliktområden.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-12-23, 09:14
”De svenska myndigheterna och alla tänkbara organisationer måste fortsätta agera och finna ytterligare vägar för påtryckningar för att få de två frigivna,”
Här infinner sig en principiell fråga som Staffan bara besvarar indirekt men utan att motivera sitt ställningstagande.
Och den frågan lyder hur ska Svenska staten förhålla sig när Svenska medborgare söms för brott utomlands?
Ska Svenska staten alltid verka för att dom friges och slipper straff?
Under en tid så var svaret på den sista frågan ja. Svenska staten har tex sett till så att pedofildömda personer fått slippa straff utomlands och i stället få komma hem.
Ett av de mer uppmärksammade fallen var Malexandermördaren Jackie Arklöv som innan Malexandermorden dömdes till 8 års fängelse för krigsbrott i Bosnien innefattande bla tortyr av kvinnliga fångar men som efter det att Svenska staten agerat frigavs så han slapp straffet för krigsförbrytelser och kunde åka hem för att kunna begå nya brott här hemma.
Efter Malexandermorden kom en del att ifrågasätta svenska statens agerande i fallet Jackie Arklöv. Även i fallet med krigsförbrytelserna i Bosnien fanns brottsoffer och anhöriga till brottsoffer som ju Svenska staten körde över genom att tillse att Arklövs slapp straff. Min åsikt är att man i varje fall där en svensk döms utomlands måste göra en bedömning om huruvida svenska staten ska agera för att få hem dom eller ej, I fallet Jackie Arklöv så borde man ha låtit honom sitta av sitt straff.
Rubriken till artikeln lyder: ”Därför ska Schibbye ha stöd av den demokrati han tidigare bekämpat”
Men jag tycker inte att det i artikeln motiveras särskilt väl varför Sverige ska stödja journalisterna. I artikeln talas om att journalister mördats i Ryssland men jag kan inte se att det är något skäl utan varje fall måste studeras vart dör sig,
Såvitt jag minns vad gäller de journalister som mördats i Ryssland som tex kvinnan som jag inte minns namnet på så hade hon inte anslutit sig till någon väpnad grupp.
”Det är en plikt för Sverige att värna om sina medborgares” skriver Staffan Skott men jag menar att man som individ också har ett ansvar för sina handlingar och att det kan inte vara svenska statens uppgift att verka för att alla svenskar som vistas utomlands defacto ska ha samma immunitet som våra diplomater.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2011-12-23, 09:33
Dessa ny-etiopier Martin och Johan ska naturligtvis respektera sitt nya hemlands lagar och ta sitt straff, Sverige ska inte lägga sig i andra länders inre angelägenheter.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-23, 10:42
Tänk er följande om Sverige varit en diktatur som Etiopien och de flesta lever i extrem fattigdom. I stora delar av Mälardalen har hittats en oljereserv. Ett amerikanskt företag erbjuder sig att exploatera området lierad med diktatorn som fördriver bort människor och mördar de som gör motstånd. Två amerikanska journalister tar sig in i Sverige illegalt för att undersöka det Amerikanska företagets förehavanden. Journalisterna får eskort av några i oppositionen för ta sig fram till området, men all opposition är förbjuden och har terrorstämplats av diktatorn. Svenska SÄPO har snabbt arresterat de två Journalisterna som genast anklagas för terrorism. Den Svenska domstolen som är lika med diktatorns godtycke dömer de två journalisterna till livstid fängelse.
Helt okej enligt många NM:s kommentatorer, ingen skall blanda sig i diktatorer och lierade företags ekonomiska intressen. Fy fan!
Permalänk | Anmäl
Kent Karlsson, 2011-12-23, 13:30
#26 Chili Palmer
Ja, Staffans Skott artikel luktar illa. Debattämnet är Lundin Petroleum och nu försöker denne kommunistjagar-sosse att styra in debatten på annat håll och tasksparka på Martin Schibbye. Det är i och för sig ett tilltag som helt är i linje med den avvikarförföljelsekultur som under årtionden odlats inom SAP/LO-nomenklaturan, så någon anledning till förvåning föreligger därför inte.
Staffan Skott har under 50 år tillhört SAP/LO-nomenklaturan och antalet lik som finns i dennas garderob har vi ännu inte fått full kännedom om. Tvångssterilisering, åsiktstregistrering, kollektivanslutning, olaga internering av politiska motståndare, delaktighet i kidnappningar och tortyr, är bara skummet på ytan.
Artikeln är så off topic det kan bli. Staffan Lundin nämner inte Lundin i texten, inte ens en endaste gång.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-12-23, 14:05
#28 Är denne man sosse? Chockerande i så fall. Varför skulle en sosse indirekt vilja stödja den etiopiska regeringens rensning av somalier i Ogaden? Han låter mer som en blåmoderat än en sosse enligt mig.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-23, 15:33
Nummer 22
Ironi kan vara rolig, Martin. Om den skrivs av någon som har en florett i handen och med några skickliga snittar kan skala av offret tills inget annat än den nakna huden återstår av henne eller honom.
Du, Martin, har istället beväpnat dig med en slö yxa. Men den kanske passar din läggning bättre?!
God Jul!
Permalänk | Anmäl
Hedda Sandström, 2011-12-23, 20:04
Mariam Osman Sharifay,
man blir lite mörkrädd när man ser att NM inte betror dej med att kunna hantera kommentarer.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-12-23, 21:20
"Svenska medier fortsätter att stjälpa,inte hjälpa."
Läs Merith Wagers blogg.
Permalänk | Anmäl
Karl Andersson, 2011-12-23, 21:59
Det är lite märkligt att det går att kommentera Staffan Skotts inlägg men inte socialdemokraten Mariam Osman Sharifays krav på att moderaten Bildt skall sättas i karantän.
Är hon så säker på sin sak att hon inte anser det mödan värt att lyssna på läsarna eller är det NM redaktion som fattat beslutet åt henne?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-12-23, 22:30
#30 Chili Palmer
Precis. Du träffade huvudet på spiken. Det flesta av oss tycker lika illa om högerextremister och vänsterextermister och deras våldsbenägenhet och deras dogmatiska tro på att just de kan diktera vad andra skall tycka och tänka.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-12-23, 22:41
Jag måste erkänna att jag allt som oftast har svårt för hur andra tänker. Här har vi två journalister som brutit emot ett lands lagar. Jag tror inte att det är ifrågasatt. Det måste de själva också ha förstått att de gjorde. De tog en risk som vilka brottslingar som helst. Kan då ändamålet helga medlen? Nej det kan det inte. Om så vore så skulle det alltid gå att hävda beroende på vilken utgångspunkt man tar. Syndikalisterna tar tanken på att ändamålen helgar medlen som stöd för en rent kriminell utpressning av näringsidkare. De som anser sig slåss för djurens rätt terroriserar pälshandlare och djuruppfödare och tycker att ändamålen helgar medlen. De i den så kallade autonoma vänster terroriserar meningsmotståndare och tycker att ändamålen helgar medlen. Extrema muslimer spränger de som inte lyder i bitar. Ändamålen helgar medlen. Det mest bisarra är att så många stöder tanken. Hur många har hört vänstern kritisera (på allvar, inte bara läpparna bekännelse) terroristerna i djurrättsrörelsen eller syndikalisterna. Hur många har hört muslimer på allvar kritisera de som förespråkar ojämlika, grymma och föråldrade Sharialagar, eller ens terroristerna som mördar urskiljningslöst.
Nej, ge journalisterna det stöd vi kan men låt dem själva ta ansvar för sina egna val.
Permalänk | Anmäl
Totte, 2011-12-24, 11:03
Med tanke på den onämnbara frågan på Newsmill... Nordkorea är ett namn som plötsligt dyker upp.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-25, 04:10
Mister J: Vad det måste svida att ett par terrorkramare och åsiktsfränder till dig nu fått den behandling de förtjänar? Det enda tråkiga är att du fortfarande befinner dig på fri fot men det är priset jag betalar för demokrati i Sverige, även du ska ju ha rätt till din åsikt hur idiotisk den må vara.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2011-12-29, 00:52
31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Pyttsan heller!
Dom ska ta sitt straff utan svensk intervention på skattebetalarnas bekostnad. Låt dom nu sitta där och avtjäna dom år dom fått.
Skicka Hamilton!
En kort repa i sverige och ett medborgarskap som politikerna ger bort som vore det dasspapper ingen landsman gör. Alldeles oavsett om Dawit Isak är en modig och rättskaffens man som kämpar för någonting bra. Svenska journalister har unisont vänt sig emot sverige och svenskarna. Då skall de heller inte förvänta sig något stöd från sverige och svenskarna när de råkar i trubbel. Ränn nu iväg till dina såta bröder i den politiska klassen och sök stöd och tröst hos dem? Ni är som ler och långhalm.
I ett normalt land med ickesvenska journalister vore dock artikeln både ärlig och principiellt korrekt. Men nu är det sverige vi talar om?
Varför har denna artikel rubriken Lundin Petroleum?
Varför ska Sverige hjälpa dom här? Vill dom ha hjälp så kan ju något av de länder de brukar försvara hjälpa dom, tex Nordkorea eller Kuba.
Dessutom har dom ju velat leva under socialism i flera långa år. Nu har dom chansen att få göra det. Ingen frihet, inga ägodelar och påtvingad absolut lydnad med hårda straff om dom inte sköter sig.
Märklig och lömsk artikel.
1) På vilket sätt skulle Martin ha bekämpat demokratin? Mig veterligen så har det väl aldrig förekommit några kuppförsök eller annat från vänsterkanten i Sverige. Att vara med i ett parti som är emot parlamentarismen är inte samma sak som att man bekämpar demokratin.
2) Otäckt att ta upp alla fängslade och mördade journalister och insinuera att Martin på något sätt har med detta att göra.
3) Även läskigt att skriva att Martin och den etiopiska regimen har samma politiska uppfattning. Regimen sysslar med etnisk rensning av somalier för att komma åt oljeresurserna. Håller man på med sådant så är man knappast marxist. Att man kallar sig det kan ju dock ingen hindra.
Jag tror att Martin är både naiv och lite dumdristig, men absolut inte det monster som han utmålas som i artikeln. Fult att försöka svärta ned honom med lögner och absurda insinuationer i ett så här viktigt läge.
Och innan alla hatkommentarerna kommer: Jag är inte kommunist och jag tänker inte flytta till Nordkorea.
#9 Skojar du eller? Jag tror nog att journalister har fattat att vissa resor är farliga. Tror du inte att Martin och Johan fattade att det var skitfarligt att gå in i Ogaden för att försöka skriva om den etniska rensningen av somalier i området?
Det är väl bra att det finns folk som har modet att ta upp kampen mot vidriga övergrepp. Självklart skall vi stötta dem när de hamnar i trubbel.
#8 Martin:
1) Jag ser inte att det står i artikeln, däremot i rubriken. Och rubriken är inte alltid satt av den som skrivit artikeln. Däremot så är det sant att Martin har stött diktaturer som varit värre än Etiopien
2) Det är din tolkning, jag tycker inte alls att det görs sådana antydningar
3) Martin tycker om diktaturer, och där passar Etiopien in
#11 Jag tycker dock att det är problematiskt att man klistrar på någon en massa lösa associationer på detta sätt i syfte att svartmåla och framställa någon som ond. Jag vet folk som älskar USA. Det innebär inte att jag i en motsvarande situation skulle sitta och anklaga dem för att gilla Abu Ghraib, elektriska stolen eller mord på fackföreningsmän i Latinamerika. Jag tycker att artikelförfattaren har en taskig människosyn.
En intressant fråga: Hur hade svenska myndigheter reagerad på om två etioper hade gripits i Sverige utan pass, med vapen och i samma gäng som myndighetshetkritiska terrorister? Hur hade svenska tidningar vinklat den saken?
#6 Tack o lov för Chili Palmer, så sant, historien upprepar sig och hyckleriet och för all del krokodil tårarna känns igen.
Dessa svenska myspysrevolutionärer kanske äntligen fattar att det här inte är nån lek? Låt dem sitta av straffet så får de se om det är så häftigt med diktaturer när de själva befinner sig i en?
Hur vet svensk media att dessa inte var där i syfte att bistå en terroristorganisation? Har svensk media mer tillförlitliga uppgifter än den etiopiska regeringen?
problemet är att Carl Bildt värnar om alla regimer som släpper in Lundin Oil för att pumpa upp olja. Det är på olja Bildt har blivit mångmiljonär. Han skulle aldrig vara i politiken.
http://runelanestrand.wordpress.com/2011/12/21/carl-bildt-stodde-aparthe...
Är det någongång Sverige varit i en politisk kniptångsmanöver så är det ifråga om Dawit Isak och nu våra två folkhjältar ur den marxistiska revolutionens söner.
Alla skall tas hem. Inget annat duger. Hur ryggmärgsreflexen än tar emot, så kan ingen av dom tas ifrån sina egna initiativ och integritet. Något som vi här uppe i kalla nord står upp för.
Allt annat vore ett låst lågintensivt krig för några principers skull.
De senaste åren har vi utsatts för en skur av förkunnelser från s.k. progressivt håll om att det inte finns någon svenskhet och framförallt inga svenskar. Vi är blott en konstruktion, ett låtsasfolk utan både kultur och historia.
Mot den bakgrunden blir det närmast obegripligt att vi ska bli särskilt upprörda över att just "svenskar" gripits och fängslats. Vore det inte lika illa om det handlade om kineser eller spanjorer??
Avslutningsvis är det väl en ödets ironi att en av de här journalisterna i försvar för Nord-Korea uttryckt att alla stater måste ha rätt att få utforma sina egna samhällen utan utomståendes intervention. Nu befinner de sig i ett sådant samhälle. Lycka till, får man väl säga.
#21 Hedda Sandström
Du sätter fingret på det. Dettaa lismande hyckleri. Jag kan inte skriva som du, tänka lika skarpt. SvD skulle må bra av din visdom.
De visste vad de gav sig in på. Låt dem sitta där. Slösa inte svenskarnas skattepengar på att få dem fria. Det är lika osmakligt som när man gång på gång ska få hem Kuba-svensken från sina nöjesresor till konfliktområden.
”De svenska myndigheterna och alla tänkbara organisationer måste fortsätta agera och finna ytterligare vägar för påtryckningar för att få de två frigivna,”
Här infinner sig en principiell fråga som Staffan bara besvarar indirekt men utan att motivera sitt ställningstagande.
Och den frågan lyder hur ska Svenska staten förhålla sig när Svenska medborgare söms för brott utomlands?
Ska Svenska staten alltid verka för att dom friges och slipper straff?
Under en tid så var svaret på den sista frågan ja. Svenska staten har tex sett till så att pedofildömda personer fått slippa straff utomlands och i stället få komma hem.
Ett av de mer uppmärksammade fallen var Malexandermördaren Jackie Arklöv som innan Malexandermorden dömdes till 8 års fängelse för krigsbrott i Bosnien innefattande bla tortyr av kvinnliga fångar men som efter det att Svenska staten agerat frigavs så han slapp straffet för krigsförbrytelser och kunde åka hem för att kunna begå nya brott här hemma.
Efter Malexandermorden kom en del att ifrågasätta svenska statens agerande i fallet Jackie Arklöv. Även i fallet med krigsförbrytelserna i Bosnien fanns brottsoffer och anhöriga till brottsoffer som ju Svenska staten körde över genom att tillse att Arklövs slapp straff. Min åsikt är att man i varje fall där en svensk döms utomlands måste göra en bedömning om huruvida svenska staten ska agera för att få hem dom eller ej, I fallet Jackie Arklöv så borde man ha låtit honom sitta av sitt straff.
Rubriken till artikeln lyder: ”Därför ska Schibbye ha stöd av den demokrati han tidigare bekämpat”
Men jag tycker inte att det i artikeln motiveras särskilt väl varför Sverige ska stödja journalisterna. I artikeln talas om att journalister mördats i Ryssland men jag kan inte se att det är något skäl utan varje fall måste studeras vart dör sig,
Såvitt jag minns vad gäller de journalister som mördats i Ryssland som tex kvinnan som jag inte minns namnet på så hade hon inte anslutit sig till någon väpnad grupp.
”Det är en plikt för Sverige att värna om sina medborgares” skriver Staffan Skott men jag menar att man som individ också har ett ansvar för sina handlingar och att det kan inte vara svenska statens uppgift att verka för att alla svenskar som vistas utomlands defacto ska ha samma immunitet som våra diplomater.
Dessa ny-etiopier Martin och Johan ska naturligtvis respektera sitt nya hemlands lagar och ta sitt straff, Sverige ska inte lägga sig i andra länders inre angelägenheter.
Tänk er följande om Sverige varit en diktatur som Etiopien och de flesta lever i extrem fattigdom. I stora delar av Mälardalen har hittats en oljereserv. Ett amerikanskt företag erbjuder sig att exploatera området lierad med diktatorn som fördriver bort människor och mördar de som gör motstånd. Två amerikanska journalister tar sig in i Sverige illegalt för att undersöka det Amerikanska företagets förehavanden. Journalisterna får eskort av några i oppositionen för ta sig fram till området, men all opposition är förbjuden och har terrorstämplats av diktatorn. Svenska SÄPO har snabbt arresterat de två Journalisterna som genast anklagas för terrorism. Den Svenska domstolen som är lika med diktatorns godtycke dömer de två journalisterna till livstid fängelse.
Helt okej enligt många NM:s kommentatorer, ingen skall blanda sig i diktatorer och lierade företags ekonomiska intressen. Fy fan!
#26 Chili Palmer
Ja, Staffans Skott artikel luktar illa. Debattämnet är Lundin Petroleum och nu försöker denne kommunistjagar-sosse att styra in debatten på annat håll och tasksparka på Martin Schibbye. Det är i och för sig ett tilltag som helt är i linje med den avvikarförföljelsekultur som under årtionden odlats inom SAP/LO-nomenklaturan, så någon anledning till förvåning föreligger därför inte.
Staffan Skott har under 50 år tillhört SAP/LO-nomenklaturan och antalet lik som finns i dennas garderob har vi ännu inte fått full kännedom om. Tvångssterilisering, åsiktstregistrering, kollektivanslutning, olaga internering av politiska motståndare, delaktighet i kidnappningar och tortyr, är bara skummet på ytan.
Artikeln är så off topic det kan bli. Staffan Lundin nämner inte Lundin i texten, inte ens en endaste gång.
#28 Är denne man sosse? Chockerande i så fall. Varför skulle en sosse indirekt vilja stödja den etiopiska regeringens rensning av somalier i Ogaden? Han låter mer som en blåmoderat än en sosse enligt mig.
Nummer 22
Ironi kan vara rolig, Martin. Om den skrivs av någon som har en florett i handen och med några skickliga snittar kan skala av offret tills inget annat än den nakna huden återstår av henne eller honom.
Du, Martin, har istället beväpnat dig med en slö yxa. Men den kanske passar din läggning bättre?!
God Jul!
Mariam Osman Sharifay,
man blir lite mörkrädd när man ser att NM inte betror dej med att kunna hantera kommentarer.
"Svenska medier fortsätter att stjälpa,inte hjälpa."
Läs Merith Wagers blogg.
Det är lite märkligt att det går att kommentera Staffan Skotts inlägg men inte socialdemokraten Mariam Osman Sharifays krav på att moderaten Bildt skall sättas i karantän.
Är hon så säker på sin sak att hon inte anser det mödan värt att lyssna på läsarna eller är det NM redaktion som fattat beslutet åt henne?
#30 Chili Palmer
Precis. Du träffade huvudet på spiken. Det flesta av oss tycker lika illa om högerextremister och vänsterextermister och deras våldsbenägenhet och deras dogmatiska tro på att just de kan diktera vad andra skall tycka och tänka.
Jag måste erkänna att jag allt som oftast har svårt för hur andra tänker. Här har vi två journalister som brutit emot ett lands lagar. Jag tror inte att det är ifrågasatt. Det måste de själva också ha förstått att de gjorde. De tog en risk som vilka brottslingar som helst. Kan då ändamålet helga medlen? Nej det kan det inte. Om så vore så skulle det alltid gå att hävda beroende på vilken utgångspunkt man tar. Syndikalisterna tar tanken på att ändamålen helgar medlen som stöd för en rent kriminell utpressning av näringsidkare. De som anser sig slåss för djurens rätt terroriserar pälshandlare och djuruppfödare och tycker att ändamålen helgar medlen. De i den så kallade autonoma vänster terroriserar meningsmotståndare och tycker att ändamålen helgar medlen. Extrema muslimer spränger de som inte lyder i bitar. Ändamålen helgar medlen. Det mest bisarra är att så många stöder tanken. Hur många har hört vänstern kritisera (på allvar, inte bara läpparna bekännelse) terroristerna i djurrättsrörelsen eller syndikalisterna. Hur många har hört muslimer på allvar kritisera de som förespråkar ojämlika, grymma och föråldrade Sharialagar, eller ens terroristerna som mördar urskiljningslöst.
Nej, ge journalisterna det stöd vi kan men låt dem själva ta ansvar för sina egna val.
Med tanke på den onämnbara frågan på Newsmill... Nordkorea är ett namn som plötsligt dyker upp.
Mister J: Vad det måste svida att ett par terrorkramare och åsiktsfränder till dig nu fått den behandling de förtjänar? Det enda tråkiga är att du fortfarande befinner dig på fri fot men det är priset jag betalar för demokrati i Sverige, även du ska ju ha rätt till din åsikt hur idiotisk den må vara.