Carema spel,svältande patienter,personal som uppmanas släcka bränder själva,oskattade övervinster..Fy fan säger jag.Du ber om eftertanke.
Carema är ett jävla spektakel.
Permalänk | Anmäl
Micael calmén, 2011-12-22, 17:25
Hade det inte varit bra om patienterna kommer ut i friska luften ibland istället?
Permalänk | Anmäl
Micael calmén, 2011-12-22, 17:26
Det är våra skattepengar som går till ditt arvode Håkan! Vad gör du för nytta? Förklara vinsterna och värdering av vårdföretagen. Vård-oligarkerna bör visa hur de deras vinster har förbättrat vården. Var finns vårdinspektionen? Var finns revisorerna som kan granska utförsäljningarna?
Permalänk | Anmäl
Jonas Eriksson, 2011-12-22, 18:15
Det är ju bekvämt att vädja om sympati från borgerliga väljare med hänvisning till att nyheten publicerats i (s) Aftonbladet. Men samma nyhet står ju också i DN.
Jag ser att en forskare Marta Szebehely i DN framhåller amerikanska studier som visar att stora vinstdrivande vårdkedjor håller lägre kvalitet. I Sverige finns ännu inga studier.
Noterar även att min käpphäst om resurser är ett väldigt viktigt kvalitetsmått i vården: "Enligt Marta Szebehely är personaltätheten den främsta kvalitetsfaktorn inom äldrevården. Svensk forskning visar att personaltätheten i svenska privata boenden är tio procent lägre än i kommunala."
Källa: http://www.dn.se/sthlm/privatiseringen-hela-havet-stormar
Ett flertal personer har dött på grund av Caremas vanvård. Vem anordnar demonstration för dessa? De hade inte råd att köpa sig PR-företag som Carema gör.
Det här är kallahamrade invidier som jobbar för Carema, att gå över lik stör dem inte. Bara bankkontot växer.
Håkan Tenelius jobb är att vara desinformatör.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-22, 18:29
Lite mer skriande exempel på vanvård försöker tydligen Carema muta sig ifrån genom att betala anhöriga för att hålla tyst.
Källa: http://www.dn.se/sthlm/carema-forsokte-kopa-min-tystnad
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-22, 18:53
Sveriges Kim Young un är märkligt tyst om det här, Reinfeldt framträder liksom Kim bara en gång om året eller så. Reinfeldt vill inte gärna uttala sig. Men nu nyligen sa han bl. a. om Carema kan göra så stora vinster så måste det finnas pengar och spara.
- Jo om man är beredd att gå över lik och vanvårda så finns det ju hur mycket pengar som helst att spara in för skattebetalarna. Tycker jag.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-22, 19:08
Carema är inte en sämre vårdorganisation än andra kommunala och privata. Tyvärr har de upprörande "misstagen" visat sig inte stämma.
Kvar är frågan om vinsterna. Man kan ju hävda att vinster som privata företag gör vilka kommer ur skattebetalarnas ficka inte skall få föras ur landet. I konsekvensens namn bör det då gälla även bensinbolag, it-företag, bilproducenter osv. Frågan då blir hur många utländska och svenska företag som blir beredda att investera i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Temkin, 2011-12-22, 19:49
#9 Temkin, jämförelsen håller inte. Bensinbolag, it-företag, bilproducenter får inte pengar av staten. Inget privat företag ska leva på skattefinansiering.
Carema svälter de människor, varav åtminstone en till döds, de får pengar för att nära. Caremas ledning och de politiker som har möjliggjort vanvården måste ställas inför rätta. Inte minst då vi vet att Carema och Moderaterna har ingått i ett oheligt samarbete.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-12-22, 20:09
Traditionellt har vi haft offentlig vård i Sverige. Högern hävdade - med start för cirka 20 år sedan - då att privat vård har både högre kvalitet och är billigare. Det hävdar regeringen så sent som 2008 i en av sina propositioner och även idag. Det är själva anledningen till ett systemskiftet.
Vänstern har varit skeptiska men inte sagt så mycket.
SNS-rapporten visar, och detta är anmärkningsvärt, att det inte finns något empiriskt stöd för att privat verksamhet är bättre och billigare.
Vi har gjort ett gigantiskt systemskifte utan att ha reda på fakta. Det är konstigt.
Det borde inte komma som någon överraskning eftersom USA:s privata sjukvårdssystem är ungefär dubbelt så dyrt och har dåliga resultat enligt WHO.
Så här säger forskaren Göran Dahlgren här på Newsmill: "En rad internationella studier liksom Karolinska Institutets uppföljning av Vårdval Stockholm visar emellertid att produktiviteten ofta är högre inom den offentliga vården än inom den privat vinstdrivna vården. I en rapport från European Observatory görs följande bedömning av kunskapsläget i denna fråga: "Ökad produktivitet genom privatisering har visat sig vara en ideologisk tro snarare än en verklighetsbaserad analys"."
Han har skrivit mera om detta i Socialmedicinsk tidskrift nr 1 2010.
I en studie av ca 1000 äldreboenden gjord av en amerikansk forskare Harrington (2003) så visas att hög vinst är förknippad med sämre kvalitet på vården eller: " were associated with significantly more total deficiencies and serious deficiencies."
källa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14668664
Höga vinster i äldrevården är förknippade med dålig kvalitet i vården, så är det säger forskningen.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-22, 20:18
Jaha, så nu är problemet media helt plötsligt. Visst är det jobbigt att bli granskad?
Inse istället att grundproblemet är att privat vård för skattepengar är moraliskt fel. Man skall inte kunna sno åt sig vinster genom att snåla och vara gniden med vård som gamlingarna redan har betalt under ett liva av slit och släp.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-22, 20:55
Sanningen är den att Carema var i blåsväder redan för 3 år sedan. Då sa man att man skulle förbättra sig, något man aldrig gjorde.
Lika är det med Attendo, de var i blåsväder, red ut stormen och gjorde ingenting.
Håkan du skriver om de dåliga löner personer som jobbar i sjukvården får, det är en direkt följd av att borgerliga politiker vill spara så mycket som möjligt.
I åratal så har de borgerliga lurat folk i att privata företag är effektivare än statliga, för de som har jobbar i stora privata företag så är det skrattretande. Privata företag är lika ineffektiva och inkompetenta som andra.
Permalänk | Anmäl
Arne Nilsson, 2011-12-22, 21:08
Carema med sina otydliga ägare är olämpliga att hanha omsorgen i landet, det måste finnas ett mer personligt ansvar än ett riskkapitalbolag utomlands.
Vård och omsorg är skattefinansierat och då måste det finnas ett ansvarstagande personligt eftersom det är människor det handlar om, det viktigaste vi har. Det är inte biltillverkning det handlar om som kan skyfflas lite vartsom hursomhelst. Omsorg av människor är så mycket mer komplicerat än vad en blöja kostar, förstår de inte sådant så är de inte lämpade att arbeta med människor.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2011-12-22, 21:20
"den låga statusen på omsorgsyrket" tja, den hänger naturligtvis ihop med den usla lönen och de dåliga arbetsvillkoren. Men att höja lönen och förbättra arbetsvillkoren kommer aldrig på fråga ty det innebär att man får tumma på avkastningskravet och minska storleken på bonusar till de som sitter i ledningen.
Permalänk | Anmäl
Jonas Öhström, 2011-12-22, 22:01
Oansvarig mediemytbildning pågår tydligen i all önsklig välmåga här: http://www.dn.se/sthlm/anstallda-uppmanas-tavla-i-att-spara-pengar
Får man förmoda att herrn återkommer med fler dementier inom snar framtid, då, eller?
Permalänk | Anmäl
JR Krueger, 2011-12-22, 22:14
Som någon skrev, Carema och alliansen går hand i hand. Detta får vi med moderaterna vid rodret. Ändå toppnoterade de i Novus decembermätning. Det går inte att driva vinstdrivande vårdbolag, det säger sig självt. Maximal vinst och bra vård går inte hand i hand.
Håkan tillhör det lägsta i mina ögon. Hur kan du sova gott? Det är klart det löser väl ditt feta bankkonto.
Man behandlar inte våra gamla så här! Undrar om Håkan skulle sätta sin egen mamma på ett Carema hem, tror inte det!
Permalänk | Anmäl
Andreas Olsson, 2011-12-22, 23:00
Om privat drivna verksamheter kan skära guld med täljkniv så tycker jag detta pekar på oerhörda brister i effektiviteten hos offentligt drivna verksamheter. Det kan ju inte enbart vara återanvända blöjor som är källan till de stora profiterna. Samtidigt verkar de flesta privata verksamheter vara populära. Annars hade väl ganska många ha röstat med fötterna.
Permalänk | Anmäl
Gösta Oscarsson, 2011-12-22, 23:28
#10 Peter.
Offentliga sektorn köper produkter och tjänster från privata aktörer för millijardbelopp varje år. En del av dessa företag för vinsterna av dessa affärer utanför Sverige. Bensinbolagen har kontrakt med stat, landsting och kommun, IT-bolagen har statsavtal, bilbolagen har kontrakt med polis, försvarsmakt mfl Omfattningen är mycket stor och omfattar 10000tals olika produkter och tjänster. Kolla gärna upp med SCB.
Jag blir nyfiken på vilka länkar du upptäckt mellan Carema och Moderaterna. Utveckla gärna.
Permalänk | Anmäl
Temkin, 2011-12-23, 00:12
Hela den här debatten är märklig och sjuk. Politikerna är ytterst ansvariga för vem man upphandlar vård till. De har valt modellen billigast vinner. Jag är övertygad om att det finns alternativ som förvisso hade en högre prislapp, men som faktiskt kan leverera bättre kvalitet. Problemet är inte Carema. Carema är på sin höjd ett symptom. Det är systemet det är fel på, Carema agerar helt inom dess ramar. Oetiskt kan tyckas, men man får inga pluspoäng för etiskt agerande i offentlig upphandling. Ändra systemet så att brukarvärdena ger pluspoäng istället för enbart priset. Ett sätt att göra det är att göra som med skolan. Det kan i alla fall vara värt att testa. För varje pensionär i verksamheten erhålls en fix summa pengar oberoende (godkänd) huvudman. Sedan får vem som helst söka tillstånd och etablera sig. Då kan alternativ uppstå och kunderna kommer välja den service de litar mest på. Det enda vettiga långsiktiga sättet att skaffa vinst och ett bra kundunderlag är att bedriva en värdig vård. Så på lång sikt kommer svindlarna att sållas bort och kvar blir de om verkligen vill göra ett värdigt jobb. Och dessa får göra precis hur de vill med vinsten. Om man har en attraktiv verksamhet så spelar det ju faktiskt ingen roll vilket belopp vinsten uppgår till. Kan någon driva en effektiv och attraktiv verksamhet så ska inte denne person bestraffas för det eller tvingas förvalta pengarna på ett visst sätt. Det vi vill ha är ju bättre kvalitet. Ifall verksamheterna gör vinst eller förlust är för oss ointressant. Gör de bra kvalitet för de pengarna vi ger dem ska vi skita i deras interna ekonomi. Gör de inte bra kvalitet för pengarna är det ju det vi ska klaga på och kräva förbättringar inom. Inte att de ska tvingas ordna upp sitt bokslut så att det finns fler röda siffror. Det är ju helt bakvänt tänkt. Som brukare och beställare bör vi ge fasen i vårdgivarnas ekonomi. Vi är ute efter kvalitet för de pengar vi satsar. Det är kvalitet som borde vara frågan, inte vinst!
Permalänk | Anmäl
Johannes Westlund, 2011-12-23, 02:24
#18. Du undrar om X skulle vilja ha sin mor på ett Carema hem.
Ryktet om Carema är inte alls sant för alla Carema äldreboenden. Tvärt om. Min mor är på ett Carema hem och bättre ställe har jag aldrig sett. Och jag har hälsat på äldre släktingar på såväl privata som kommunala äldreboenden.
När hemmet blev privat togs en personaltjänst/dygn bort. Låter allvarligt men verkligheten blev den att man aldrig längre hittar personal som tar sig extra raster med kaffe i TV-rummet numera får även de äldre gå dit in när de vill.
Hur löste de detta? Jo genom att låta de äldre utifrån egna önskemål välja när de vill ha frukost mellan 7 och halv elva. Genom att inte längre släpa upp alla på en gång utan låta de som vill sova längre så säger även personalen att de fått mer tid.
Själv kommer jag alltid oanmäld. Bor i Göteborg och mamma bor på ett hem i Linköping inom gångavstånd från min syster som är där minst en gång varje vecka. Själv klarar jag inte längre av att låna min dotters bil och köra upp utan måste antingen åka tåg eller med min dotter eller en bekant som har sommarstuga i Östergötland. Inte ens min släkt vet när jag kommer eftersom jag pga svår värk och handikapp aldrig kan planera för mer än en dag i taget. Så jag kan komma när som helst under dagen också.
På mammas avdelning, kanske också på de andra på samma hem vad vet jag?, kokar de alltid potatisen och gör i ordning alla grönsaker färska såväl som fryst och inlagda själva. De bakar ibland på avdelningen, ibland tar personal och bakar hemma. Alltid något gott till kaffet. Den som inte vill ha dagens efterrätt kan få kräm och mjölk.
Frukosten är riklig och maten är god. Mycket bättre än de flesta dagens på lunchrestauranger. Jag har själv ätit där.
Enda jag möjligen skulle kunna klaga på är att de alltid tycks ha tid för kaffe och kaka/bulle. De äldre som vill kan alltså dricka morgonkaffe till frukost, förmiddagskaffe, lunchkaffe, eftermiddagskaffe (ibland två gånger sommartid), kaffe efter middagen och kaffe på kvällen. I och för sig passar det min mamma perfekt. Hon äter mer än vad hon gjorde hemma under alla år trots att hon nu är snart 96 och behöver hjälp sedan några månader med matning av lagad mat.
Personligen tror jag det handlar om vem som är föreståndare och vilka som arbetar i personalen. Man skall akta sig för att dra alla över en kam.
Permalänk | Anmäl
Inger E Johansson, 2011-12-23, 08:44
Inger, du tar själv upp att de tagit bort personal. Du påstår sedan att det är lika bra eftersom personalen då inte kan fika lika mycket.
De timmar du spenderar på Carema handlar om ett fåtal sett till dygnets timmar.
Ja du Inger, äldrevården är en maskin där undersköterskor jobbar, tidiga arbetspass blandat med delade pass, blandat med kvällspass och i vissa fall även natt. Storhelger och vanliga dagar året runt. De sliter något enormt.
Träffade för ett tag sedan en undersköterska som slitit i 15 år, nu var ryggen sönder och det var slut med jobbet. Utsliten och dessutom hånad av sådana som dig.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-23, 10:43
De flesta som fortsätter att spy galla ignorerar glatt det som Tenelius inlägg handlar om, nämligen att rapporteringen till stor del bygger på myter och tidningsankor. Argumentationen blir ungefär så här:
Tenelius: Uppgiften om att Carema väger blöjor för att spara pengar är fel, vilket till och med erkänns av DN.
Vänsterskribent X: Nehej du, Carema är onda och ljuger, vilket bevisas av att de väger blöjor för att spara pengar. Det kan man läsa om i DN, så det är sant.
Upprepa resonemanget ovan med valfri tidningsanka: Döende framför TV:n, Sängbrist, Caremaspel, eller vad man nu vill. Hätska utfall görs utan uppbackning av någon fakta, förutom "en anonym före detta anställd" som DN har talat med. Ja, det vore ju konstigt om det inte fanns någon förbannad vänsterpartist bland de före detta anställda, som av politiska skäl tycker det är kul att smutskasta privat vård. Glöm inte att personalen följer med vid kommunernas entreprenadupphandlingar, så det är klart att en del anställda inte är det minsta förtjusta över tanken att ha ett privat företag som arbetsgivare.
Att den nya arbetsgivaren, vilken icke-kommunal det nu må vara, sedan också drar ner på personalen gör naturligtvis upprördheten ännu större. Särskilt om det gör så att man måste jobba hårdare.
När får vi se en jämförelse av kvaliteten inom privat och kommunal omsorg? Om media hade lagt ner lika mycket resurser på att granska offentligt driven verksamhet hade ju bilden blivit en annan än den vi ser nu.
Permalänk | Anmäl
Lollo Kvist, 2011-12-23, 10:48
#23 Du har fel. Så fel du kan ha.
Under de fyra år som min mor varit där, så var jag från min fars sista tid (också där) och fram till för ett och ett halvt år sedan där betydligt mer. Vissa fall dagar i sträck. Jag känner personalen väl och de som är kvar har samma bild som jag har. Det har faktiskt blivit bättre vård mer tid ägnas åt de gamla en och en. Något de aldrig hann med på samma sätt trots att de var en anställd/dag mer förut.
Varför? Först och främst för det jag berättade om hur de gamla själva får styra när de går upp. Det gör stor skillnad och har bl.a. gjort att delade pass inte längre förekommer. Det har också gjort att betongförfarandet med att alla skall upp, tvättas och kläs samtidigt samt köras ut för att äta samtidigt på morgonen helt försvunnit. Det har också gjort det möjligt för de gamla att få gå eller få hjälp att lägga sig ovanpå och vila antingen efter att de ätit frukost eller lunch. Något som aldrig hanns med förut då personalen hade delade arbetspass och betongförfarande när de gamla skulle gå upp eller lägga sig.
Jag tillbringar olika lång tid när jag är där uppe. Som sagt kan jag komma när som helst och dagar i sträck när jag ligger hos bekant. Hur lång tid jag tillbringar där beror dels på min egen hälsa men främst på hur mycket min mor orkar. Hon är dement.
Som jag också berättade så bor min syster nära och är där minst en gång i veckan. Ibland ensam, ibland med min svåger som är sköterska med lång erfarenhet. Finns även andra som arbetar inom vården, med specialistutbildning, som kommer till min mor på besök.
En sak som kanske gör skillnaden. Den som är föreståndare är en som har lång erfarenhet i sin medicinska roll som ansvarig för sjuka äldre och dementa.
Permalänk | Anmäl
Inger E Johansson, 2011-12-23, 11:27
Lollo, Carema lägger via Tenelius fram en del fakta som de visar att massmedia rapporterar falskt.
Sök gärna på Carema hos DN och ta del av deras artikelserie så kanske du ändrar uppfattning.
Läser man lite noggrannare i massmedia så undrar jag om det inte finns kvar en del frågetecken även i de fall som Tenelius tar upp:
Mannen döende framför TV:n:
"En elev vid kommunens undersköterskeutbildning som praktiserade där avslöjade för en kommunpolitiker som är kontaktpolitiker inom just äldreomsorgen att ledningen av besparingsskäl vägrat att ta in extrapersonal för att vaka över en döende dement man med svåra smärtor och dödsångest.
I stället rullades han in i dagrummet och sattes framför tv:n. Senare på natten dog den äldre mannen."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/doende-lamnades-framfor-tvn
Resultat: Uppgift står emot uppgift.
Blöjvägning: En i personalen i Dagens Nyheters artikel, glöm inte att det är en i personalen Tenelius, du jobbar inte där säger: – Vi får inte byta en blöja förrän den nått sin fulla kapacitet. Syftet är rätt och slätt att hålla nere förbrukningen och spara pengar, säger en person i företaget.
Personalens uppgift står emot Carema. Uppgift står emot uppgift.
Källa: http://www.dn.se/sthlm/kissblojorna-vags--for-att-spara-pengar
Mannen på madrassen: ”Patienten kunde välja själv och önskade sova på golvet”, säger Kerstin Stålskog, chef för äldreomsorgen inom Carema. Men det stämmer inte enligt medarbetarna.
Källa: http://www.dn.se/sthlm/patienten-ville-sova-pa-golvet
Resultat: Uppgift står emot uppgift.
Man kan konstatera att i alla tre fallen tjänar uppgiftslämnaren ingenting på att ljuga men Carema tjänar pengar på att tillbakavisa dem.
Tenelius hävdar att uppgifterna är falska men han har ingen opartisk utredning att luta sig emot. Det beror på att Socialstyrelsen sällan gör sådana utredningar och när de genomförs fokuserar de på ärendets dokumentation.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/larm-om-vanvard-utreds-sallan-ute-i-ver...
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-23, 11:26
Alltså Inger du fantiserar, så här är det:
Visst kan man få sova på morgonen i offentliga boenden och gå upp när man vill. Men faktum är att många vill gå upp ungefär samma tid. Faktum är också att många är gamla och trötta och vill lägga sig tidigt.
Om man rent hypotetiskt tänker sig att nästan alla, som behöver hjälp skulle lägga sig klockan 24 så skulle det vara svårt att ordna det. Nästan all personal jobbar dagtid, efter klockan 21 så slutar dagpersonalen och går hem. Under natten finns bara ett fåtal personal på hela anläggningen.
Hävdar du att Carema har full bemanning fram till midnatt eller längre? Det måste de ju ha om alla ska få gå och lägga sin när de vill och om många är behöver hjälp för att lägga sig.
Många pensionärar bor hemma och får hjälp av hemtjänsten där. Det kan röra sig om ganska omfattande hjälp med besök ett flertal gånger per dygn. Många pensionärer ser aldrig ett särskilt boende eller ålderdomshem som det hette förr.
Men i de fall som de gör det är det ofta pensionärer som behöver mycket hjälp som inte går att klara hemma.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-23, 11:40
Och Inger, du beskriver ju själv hur dålig du är, när du behöver mer hjälp: Välj Carema! De är ju så bra
Alla Alliansen väljare ska bo på Carema. Där är ju allting så bra.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-23, 11:59
#26: Nej, du gör det för enkelt för dig och orkar inte gräva längre än att använda DN som källa. Det räcker inte.
Så här säger Falu Kommun om "TV-fallet" (läs pressmeddelandet): "Vi har säkerställt att det i detta avseende inte finns någonting att anmärka på när det gäller det i media omskrivna dödsfallet, säger Jonas Hampus Sektionschef, Falu kommun."
Uppgift mot uppgift? Ja, en person som bevisligen inte ens jobbade vid händelsen mot kommunens egen utredning och den dokumentation som finns i fallet. Enda rimliga slutsatsen: Tidningsanka.
Om blöjorna så säger tom Josefin Hökerberg själv på journalisten.se att "Vad gäller vägningen av blöjor känner väl de flesta till att man väger blöjor för att hitta rätt inkontinensskydd." (!!) Ja, till och med reportern känner tydligen till det vid det här laget, synd att hon inte införskaffade sig den kunskapen innan artikeln skrevs. Så här står inte ens ord mot ord.
Madrassen är väl som du säger svår att bedöma baserat på den information som finns, men men kan ju undra varför DN inte lyckas få ett ansikte som bekräftar storyn? Om den anställde är rädd - varför inte den boende eller dess anhöriga? Mystiken tätnar.
Du missar också en väldigt central punkt när du säger att DNs källor inte har något att vinna på att ljuga. Men du har fel, det kan finnas flera orsaker: Politisk bakgrund, att man ogillar privat vård, är en stark sådan. Att man fått sluta av olika skäl, tex att man misskött sitt jobb, är en annan. De flesta människor tycker inte att de själva gjort fel i ett sådant läge utan skyller på arbetsgivaren.
Det här vara bara tre exempel. Caremaspelet, som inlägget handlade om, är ett ytterligare.
Jag tror att alla inblandade parter utom möjligen DN skulle välkomna att Socialstyrelsen faktiskt tittade på fallen och tillhandahöll mer fakta. Den nuvarande debatten är fånig.
Permalänk | Anmäl
Lollo Kvist, 2011-12-23, 12:54
Så vitt jag vet har inte Falu kommun producerat någon offentlig utredning i fallet.
Sektionschefen du nämner har inte arbetat på boendet.
Uppgift står mot uppgift.
Samma kommun som beställt entreprenaden kan dessutom knappast räknas som oberoende.
Det är därför jag tog upp Socialstyrelsen. Men inte ens den centrala myndigheten på området försöker klargöra vad som hänt. De undersöker sällan något på plats. De struntar i många anmälningar och i andra studerar de endast dokumentationen. I enstaka fall inhämtar de dokumentationen på plats.
Så när personalen, som faktiskt jobbar i äldreomsorgen till skillnad mot Tenelius, larmar om missförhållanden så står uppgift mot uppgift.
Uppgiften om blöjvägning för att spara pengar kommer också från personalen på det aktuella äldreboendet.
Så tyvärr Lollo det är nog du som gör det lite lätt för dig i ditt starka stöd för Carema. Du har ingen oberoende dokumentation för det.
Mitt uppmaning är ändra Socialstyrelsens uppgift så att de gör helhetsundersökningar utförda av forskarutbildade utredare.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-23, 13:06
De här privatiseringarna inom vården, skolan, järnvägen och elen har varit ett rätt spektakulärt fiasko.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-23, 13:39
#30:
Falu kommun har gjort ett officiellt uttalande. Vet inte om det räcker som "officiell utredning" för dig?
DNs källa jobbade enligt kommunen inte ens vid tidpunkten för händelsen. Men du kanske menar att kommunen ljuger på denna punkt?
Du kan alltid hävda att "uppgift står mot uppgift" om du väljer att inte värdera källorna. Det blir då en närmast en fråga för filosoferna att föra denna debatt vidare: Hur kan vi veta att vi vet något? Människor med sunt förnuft skulle inte fortsätta att upprepa "uppgift står mot uppgift" när den ena parten, i detta fall DNs källa, bevisligen inte kan känna till händelseförloppet.
Håller med dig om din uppmaning till Socialstyrelsen, ändå. Så även om vi är oense om medias källgranskning så är vi överens om ett bra botemedel. Tror inte DN skulle välkomna det - då måste de ju sluta hitta på nyheter. Gud vad jobbigt att göra riktigt research, det tar tid och kostar pengar.
Permalänk | Anmäl
Lollo Kvist, 2011-12-23, 14:20
#20 Temkin, menar du allvar? Tror du på riktigt att jag är mentalt efterbliven? Att kommunala bolag köper bensin och andra tjänster från ett privat företag har inget (och jag betonar ingenting över huvud taget) gemensamt med det Carema gör.
Vi betalar inga skattepengar till oljebolagen eller till Elgiganten eller var än de kommunala bolagen köper sina tjänster och varor. De köps på den fria marknaden.
Carema och andra privata aktörer inom äldre- och sjukvården opererar inte på en fri marknad. Betalningen de får per ”kund” är inte marknadsanpassad. Priset styrs inte av kvalitet. Det finns inget incitament för Carema och andra aktörer att erbjuda kvalitet av något slag. De kan inte öka vinsten genom att erbjuda bättre service, bättre mat, etc. Det enda sätt de kan öka vinsten är att sänka kostnaderna. På den fria marknaden kan ett företag ta mer betalt genom att erbjuda högre kvalitet än sina konkurrenter. Detta funkar inte i detta fall. Så Carema maximerar sin vinst genom att dra ner på utgifter, så som att ge ”kunderna” 60-70% av matportionerna. Åtminstone en ”kund” har svultit ihjäl till följd av detta.
Detta vet varje normalbegåvad människa.
Som om kopplingen mellan Carema och Moderaterna skulle vara en hemlighet.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/631175-toppmoderaterna-vagrar-svara-...
Moderaten Kristina Axén-Olin var ”etisk rådgivare” för Carema, som om maffiaorganisationer bryr sig om etik.
Det yttersta beviset på korruption är hur Moderaterna låter det fortgå.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-12-23, 17:24
Lollo, ett officiellt uttalande är inte en utredning. En utredning har problem, en bakgrund, metoder, insamlat datamaterial och ett resultat samt publiceras som kommunens publikation.
En utredning är utförd av särskilt utbildad personal helst utanför kommande - i det här fallet Falun kommun.
Falu kommun har inte gjort någon utredning. Hampus, sektionschefen medger: "Han bekräftar dock att mannen sattes framför tv:n på eftermiddagen - timmarna innan han dog. "
Expressen frågar: "Men han ska ha haft svåra smärtor och dödsångest nät han placerades framför tv:n. "
Hampus: "- Det kan mycket väl stämma. Jag kan varken bekräfta eller dementera det."
Eleven var där och såg det hela, han var inte där på natten när mannen dog. Eleven har heller aldrig sagt att han dog framför TV:n och att han sett när det skedde.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2622308/kommunen-han-avled-inte-ensam-...
Tro inte på Vårdförbundets myter - de är duktiga på desinformation - det här borde utretts av kunniga utredare på djupet.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-23, 18:20
rättning: vårdförbundet ska vara vårdföretagarna
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-23, 19:38
Anledningarna till att unga skyr vården kan ju också vara låg lön och en orimlig arbetsbörda som gör att man inte KAN göra ett bra jobb.
Vinst i vården är en katastrof.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-12-24, 15:13
#28 Doktor Eleph@nt, du är tydligen politiskt indoktrinerad. Doktor i vad då förresten. För någon som helst aning om verkligheten på många ställen där det finns privata aktörer som gör bra ifrån sig, bl. a. Carema som inte alls är så illa rent generellt som du och andra vänsternissar försöker få det till. Sjuk är den som inte vill göra källkritisk kontroll i verkligheten. Det är allvarlig sjukdom det.
När det gäller Carema så är det faktiskt så att där min mor är, är det betydligt bättre omsorg, omtanke, ömhet, närhet, tid för de äldre, bättre mat (min mor äter dubbelt så mycket som hon gjorde hemma ens när hon var 40 år) och det är så bra oavsett vad du tror. Du har ingen aning om verkligheten och hur det skiljer sig från äldreboende till äldreboende. De värsta jag sett har varit kommunala och den kommunal hemtjänsten är under all kritik. Det är till och med så att flera av tjänsterna görs bättre och kostar mindre även för äldre låginkomsttagare att ta via RUT-avdrag. Och många i min egen del av Göteborg gör så trots att de har riktigt låg pension. Kommunaltjänsten är under all kritik.
Permalänk | Anmäl
Inger E Johansson, 2011-12-24, 16:12
#33 Din begåvning kan jag inte uttala mig om. Jag får ta dig på ditt ord att du tillhör de normalt begåvades skara.
Rubriken för debatten är "vinst i välfärdsföretag". I denna är argumentet "tycker du inte som jag så är du dum i huvudet" en strålande argumentation. Gratulerar.
Tack för din info om kopplingen mellan M och Carema. Liknande kopplingar finns mellan alla politiska partier och näringsliv, fackföreningsrörelse, statliga myndigheter, miljöorganisationer m.fl.
Ditt avslöjande är ungefär lika upphetsande som Expressens kungabilder.
God Jul
Permalänk | Anmäl
Temkin, 2011-12-24, 23:03
#34 Doktorn! Det är för roligt att du slåss för att försvara en historia som inte ens tidningen där den dök upp först (DN) försvarar längre! DN tog tillbaka och publicerade en dementi. Du kanske skulle skriva till dem och framlägga dina nya uppgifter? Uppgift står mot uppgift, Dr Elefant mot resten av världen. Stor komik.
Permalänk | Anmäl
Lollo Kvist, 2011-12-25, 18:09
Lollo, jag har inte sett någon dementi i de artiklar som jag sett en från pea nilsson och den andre från claes svahn.
Men länka gärna till artikeln så att jag får ta del av den.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-25, 21:14
#11. Det är fel att det är svensk tradition att all vård ska vara offentlig. Däremot att den ska vara offentligt betald. Fram till 80-talet var en stor del av vården privat med i stort sett fri etableringsrätt. Detta byttes ut mot upphandlingar och framförallt politikerstyrd vård. Och därtill hörande köer.
Det som behövs nu är en fungerande marknad med fri etablering och överskott på platser, och en betalningsmodell som bygger på att endast upptagna platser ersätts och då för den vård som ges. Då kan missnöjda (med offentlig eller privat vård) enkelt byta med resultatet att den som missköter sig får mindre inkomster.
Receptet är alltså inte mer socialism utan mer kapitalism. Och därmed verklig valfrihet.
Permalänk | Anmäl
Roger Eriksson, 2011-12-26, 00:15
Carema o.likn. privata alternativ har på senare tid fått stå ut med massor av, troligtvis, obefogad kritik.
Nu verkar det som om det äntligen börjar komma fram lite fakta i stället för den svartmålning som vår vänsterstyrda media har prackat på oss.
Tex. D.N skrev 2011-12-22:
”Flera inslag i TV 4 Nyheterna Stockholm om Carema Care var osakliga, fastslår Granskningsnämnden för radio och tv. I inslagen, som sändes i april, hävdades att Carema fuskat och låtit Stockholms stad betala för fler hemtjänsttimmar än vad bolaget utfört.
Nämnden menar bland annat att TV 4 Stockholm inte haft tillräckligt med underlag för att dra den slutsatsen och fäller därför tv-stationen.”
Det skulle vara MYCKET intressant när, och om, media skulle börja granska de kommunala och/eller landstingsstyrda alternativen.
Efter det att jag personligen har vissa erfarenheter av dessa sistnämnda så borde det komma fram att dessa skulle få minst lika många anmärkningar som nu de privata alternativen får.
Den vinst för de privata alternativen som har debatterats flitigt på senare tid torde framför allt bero på att många privata alternativ gör ett mer effektivt arbete med betydligt mindre administationskostnader.
Kort sagt: En granskning av den offentliga sektorn (skola, läkarvård, äldrevård, vårdcentraler, o.likn. skulle troligtvis ge ett lika ”dåligt” (om inte sämre) resultat än den granskning som nu Carema o.likn. privata alternativ nu utsätts för
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-12-26, 13:27
Lollo har inte kommit upp med någon länk med dementi so far.
Man ska ha klart för sig att DN citerar anställda på Caremas boenden, som uttalar sig anonymt.
De anställda går alltså inte i svaromål offentligt, vilket Håkan Tenelius och Vårdföretagarna utnyttjar för att hävda att det är myter.
Men Tenelius har ingen utredning att luta sig emot.
Tenelius lägger själv fram myter. Men detta är inget oväntat, Svenskt Näringsliv och deras förbund är vana att komma undan med halvsanningar och lögner.
Den kritiska debatten är inte så stark här i landet.
Och den ideologiska följsamheten gränsar till fanatism på den borgerliga sidan. Privat verksamhet får inte kritiseras.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-26, 21:35
Doktorn, köp Expressen idag och läs. Du blir mer och mer ensam om din politiserade bild. Bra av Expressen att släppa prestigen och se på saken med nya ögon. Undrar om Pravda, förlåt DN, kommer att våga sig på samma sak.
Permalänk | Anmäl
Lollo Kvist, 2011-12-27, 12:00
Elefanten har försvunnit någon annanstans efter att debatten tagit en oväntad vändning. Förmodligen på väg till en porslinsbutik nära dig.
Permalänk | Anmäl
Lollo Kvist, 2011-12-28, 22:58
42 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Carema spel,svältande patienter,personal som uppmanas släcka bränder själva,oskattade övervinster..Fy fan säger jag.Du ber om eftertanke.
Carema är ett jävla spektakel.
Hade det inte varit bra om patienterna kommer ut i friska luften ibland istället?
Det är våra skattepengar som går till ditt arvode Håkan! Vad gör du för nytta? Förklara vinsterna och värdering av vårdföretagen. Vård-oligarkerna bör visa hur de deras vinster har förbättrat vården. Var finns vårdinspektionen? Var finns revisorerna som kan granska utförsäljningarna?
Det är ju bekvämt att vädja om sympati från borgerliga väljare med hänvisning till att nyheten publicerats i (s) Aftonbladet. Men samma nyhet står ju också i DN.
Jag ser att en forskare Marta Szebehely i DN framhåller amerikanska studier som visar att stora vinstdrivande vårdkedjor håller lägre kvalitet. I Sverige finns ännu inga studier.
Noterar även att min käpphäst om resurser är ett väldigt viktigt kvalitetsmått i vården: "Enligt Marta Szebehely är personaltätheten den främsta kvalitetsfaktorn inom äldrevården. Svensk forskning visar att personaltätheten i svenska privata boenden är tio procent lägre än i kommunala."
Källa: http://www.dn.se/sthlm/privatiseringen-hela-havet-stormar
Ett flertal personer har dött på grund av Caremas vanvård. Vem anordnar demonstration för dessa? De hade inte råd att köpa sig PR-företag som Carema gör.
Det här är kallahamrade invidier som jobbar för Carema, att gå över lik stör dem inte. Bara bankkontot växer.
Håkan Tenelius jobb är att vara desinformatör.
Lite mer skriande exempel på vanvård försöker tydligen Carema muta sig ifrån genom att betala anhöriga för att hålla tyst.
Källa: http://www.dn.se/sthlm/carema-forsokte-kopa-min-tystnad
Sveriges Kim Young un är märkligt tyst om det här, Reinfeldt framträder liksom Kim bara en gång om året eller så. Reinfeldt vill inte gärna uttala sig. Men nu nyligen sa han bl. a. om Carema kan göra så stora vinster så måste det finnas pengar och spara.
- Jo om man är beredd att gå över lik och vanvårda så finns det ju hur mycket pengar som helst att spara in för skattebetalarna. Tycker jag.
Carema är inte en sämre vårdorganisation än andra kommunala och privata. Tyvärr har de upprörande "misstagen" visat sig inte stämma.
Kvar är frågan om vinsterna. Man kan ju hävda att vinster som privata företag gör vilka kommer ur skattebetalarnas ficka inte skall få föras ur landet. I konsekvensens namn bör det då gälla även bensinbolag, it-företag, bilproducenter osv. Frågan då blir hur många utländska och svenska företag som blir beredda att investera i Sverige.
#9 Temkin, jämförelsen håller inte. Bensinbolag, it-företag, bilproducenter får inte pengar av staten. Inget privat företag ska leva på skattefinansiering.
Carema svälter de människor, varav åtminstone en till döds, de får pengar för att nära. Caremas ledning och de politiker som har möjliggjort vanvården måste ställas inför rätta. Inte minst då vi vet att Carema och Moderaterna har ingått i ett oheligt samarbete.
Traditionellt har vi haft offentlig vård i Sverige. Högern hävdade - med start för cirka 20 år sedan - då att privat vård har både högre kvalitet och är billigare. Det hävdar regeringen så sent som 2008 i en av sina propositioner och även idag. Det är själva anledningen till ett systemskiftet.
Vänstern har varit skeptiska men inte sagt så mycket.
SNS-rapporten visar, och detta är anmärkningsvärt, att det inte finns något empiriskt stöd för att privat verksamhet är bättre och billigare.
Vi har gjort ett gigantiskt systemskifte utan att ha reda på fakta. Det är konstigt.
Det borde inte komma som någon överraskning eftersom USA:s privata sjukvårdssystem är ungefär dubbelt så dyrt och har dåliga resultat enligt WHO.
Så här säger forskaren Göran Dahlgren här på Newsmill: "En rad internationella studier liksom Karolinska Institutets uppföljning av Vårdval Stockholm visar emellertid att produktiviteten ofta är högre inom den offentliga vården än inom den privat vinstdrivna vården. I en rapport från European Observatory görs följande bedömning av kunskapsläget i denna fråga: "Ökad produktivitet genom privatisering har visat sig vara en ideologisk tro snarare än en verklighetsbaserad analys"."
Han har skrivit mera om detta i Socialmedicinsk tidskrift nr 1 2010.
I en studie av ca 1000 äldreboenden gjord av en amerikansk forskare Harrington (2003) så visas att hög vinst är förknippad med sämre kvalitet på vården eller: " were associated with significantly more total deficiencies and serious deficiencies."
källa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14668664
Höga vinster i äldrevården är förknippade med dålig kvalitet i vården, så är det säger forskningen.
Jaha, så nu är problemet media helt plötsligt. Visst är det jobbigt att bli granskad?
Inse istället att grundproblemet är att privat vård för skattepengar är moraliskt fel. Man skall inte kunna sno åt sig vinster genom att snåla och vara gniden med vård som gamlingarna redan har betalt under ett liva av slit och släp.
Sanningen är den att Carema var i blåsväder redan för 3 år sedan. Då sa man att man skulle förbättra sig, något man aldrig gjorde.
Lika är det med Attendo, de var i blåsväder, red ut stormen och gjorde ingenting.
Håkan du skriver om de dåliga löner personer som jobbar i sjukvården får, det är en direkt följd av att borgerliga politiker vill spara så mycket som möjligt.
I åratal så har de borgerliga lurat folk i att privata företag är effektivare än statliga, för de som har jobbar i stora privata företag så är det skrattretande. Privata företag är lika ineffektiva och inkompetenta som andra.
Carema med sina otydliga ägare är olämpliga att hanha omsorgen i landet, det måste finnas ett mer personligt ansvar än ett riskkapitalbolag utomlands.
Vård och omsorg är skattefinansierat och då måste det finnas ett ansvarstagande personligt eftersom det är människor det handlar om, det viktigaste vi har. Det är inte biltillverkning det handlar om som kan skyfflas lite vartsom hursomhelst. Omsorg av människor är så mycket mer komplicerat än vad en blöja kostar, förstår de inte sådant så är de inte lämpade att arbeta med människor.
"den låga statusen på omsorgsyrket" tja, den hänger naturligtvis ihop med den usla lönen och de dåliga arbetsvillkoren. Men att höja lönen och förbättra arbetsvillkoren kommer aldrig på fråga ty det innebär att man får tumma på avkastningskravet och minska storleken på bonusar till de som sitter i ledningen.
Oansvarig mediemytbildning pågår tydligen i all önsklig välmåga här: http://www.dn.se/sthlm/anstallda-uppmanas-tavla-i-att-spara-pengar
Får man förmoda att herrn återkommer med fler dementier inom snar framtid, då, eller?
Som någon skrev, Carema och alliansen går hand i hand. Detta får vi med moderaterna vid rodret. Ändå toppnoterade de i Novus decembermätning. Det går inte att driva vinstdrivande vårdbolag, det säger sig självt. Maximal vinst och bra vård går inte hand i hand.
Håkan tillhör det lägsta i mina ögon. Hur kan du sova gott? Det är klart det löser väl ditt feta bankkonto.
Man behandlar inte våra gamla så här! Undrar om Håkan skulle sätta sin egen mamma på ett Carema hem, tror inte det!
Om privat drivna verksamheter kan skära guld med täljkniv så tycker jag detta pekar på oerhörda brister i effektiviteten hos offentligt drivna verksamheter. Det kan ju inte enbart vara återanvända blöjor som är källan till de stora profiterna. Samtidigt verkar de flesta privata verksamheter vara populära. Annars hade väl ganska många ha röstat med fötterna.
#10 Peter.
Offentliga sektorn köper produkter och tjänster från privata aktörer för millijardbelopp varje år. En del av dessa företag för vinsterna av dessa affärer utanför Sverige. Bensinbolagen har kontrakt med stat, landsting och kommun, IT-bolagen har statsavtal, bilbolagen har kontrakt med polis, försvarsmakt mfl Omfattningen är mycket stor och omfattar 10000tals olika produkter och tjänster. Kolla gärna upp med SCB.
Jag blir nyfiken på vilka länkar du upptäckt mellan Carema och Moderaterna. Utveckla gärna.
Hela den här debatten är märklig och sjuk. Politikerna är ytterst ansvariga för vem man upphandlar vård till. De har valt modellen billigast vinner. Jag är övertygad om att det finns alternativ som förvisso hade en högre prislapp, men som faktiskt kan leverera bättre kvalitet. Problemet är inte Carema. Carema är på sin höjd ett symptom. Det är systemet det är fel på, Carema agerar helt inom dess ramar. Oetiskt kan tyckas, men man får inga pluspoäng för etiskt agerande i offentlig upphandling. Ändra systemet så att brukarvärdena ger pluspoäng istället för enbart priset. Ett sätt att göra det är att göra som med skolan. Det kan i alla fall vara värt att testa. För varje pensionär i verksamheten erhålls en fix summa pengar oberoende (godkänd) huvudman. Sedan får vem som helst söka tillstånd och etablera sig. Då kan alternativ uppstå och kunderna kommer välja den service de litar mest på. Det enda vettiga långsiktiga sättet att skaffa vinst och ett bra kundunderlag är att bedriva en värdig vård. Så på lång sikt kommer svindlarna att sållas bort och kvar blir de om verkligen vill göra ett värdigt jobb. Och dessa får göra precis hur de vill med vinsten. Om man har en attraktiv verksamhet så spelar det ju faktiskt ingen roll vilket belopp vinsten uppgår till. Kan någon driva en effektiv och attraktiv verksamhet så ska inte denne person bestraffas för det eller tvingas förvalta pengarna på ett visst sätt. Det vi vill ha är ju bättre kvalitet. Ifall verksamheterna gör vinst eller förlust är för oss ointressant. Gör de bra kvalitet för de pengarna vi ger dem ska vi skita i deras interna ekonomi. Gör de inte bra kvalitet för pengarna är det ju det vi ska klaga på och kräva förbättringar inom. Inte att de ska tvingas ordna upp sitt bokslut så att det finns fler röda siffror. Det är ju helt bakvänt tänkt. Som brukare och beställare bör vi ge fasen i vårdgivarnas ekonomi. Vi är ute efter kvalitet för de pengar vi satsar. Det är kvalitet som borde vara frågan, inte vinst!
#18. Du undrar om X skulle vilja ha sin mor på ett Carema hem.
Ryktet om Carema är inte alls sant för alla Carema äldreboenden. Tvärt om. Min mor är på ett Carema hem och bättre ställe har jag aldrig sett. Och jag har hälsat på äldre släktingar på såväl privata som kommunala äldreboenden.
När hemmet blev privat togs en personaltjänst/dygn bort. Låter allvarligt men verkligheten blev den att man aldrig längre hittar personal som tar sig extra raster med kaffe i TV-rummet numera får även de äldre gå dit in när de vill.
Hur löste de detta? Jo genom att låta de äldre utifrån egna önskemål välja när de vill ha frukost mellan 7 och halv elva. Genom att inte längre släpa upp alla på en gång utan låta de som vill sova längre så säger även personalen att de fått mer tid.
Själv kommer jag alltid oanmäld. Bor i Göteborg och mamma bor på ett hem i Linköping inom gångavstånd från min syster som är där minst en gång varje vecka. Själv klarar jag inte längre av att låna min dotters bil och köra upp utan måste antingen åka tåg eller med min dotter eller en bekant som har sommarstuga i Östergötland. Inte ens min släkt vet när jag kommer eftersom jag pga svår värk och handikapp aldrig kan planera för mer än en dag i taget. Så jag kan komma när som helst under dagen också.
På mammas avdelning, kanske också på de andra på samma hem vad vet jag?, kokar de alltid potatisen och gör i ordning alla grönsaker färska såväl som fryst och inlagda själva. De bakar ibland på avdelningen, ibland tar personal och bakar hemma. Alltid något gott till kaffet. Den som inte vill ha dagens efterrätt kan få kräm och mjölk.
Frukosten är riklig och maten är god. Mycket bättre än de flesta dagens på lunchrestauranger. Jag har själv ätit där.
Enda jag möjligen skulle kunna klaga på är att de alltid tycks ha tid för kaffe och kaka/bulle. De äldre som vill kan alltså dricka morgonkaffe till frukost, förmiddagskaffe, lunchkaffe, eftermiddagskaffe (ibland två gånger sommartid), kaffe efter middagen och kaffe på kvällen. I och för sig passar det min mamma perfekt. Hon äter mer än vad hon gjorde hemma under alla år trots att hon nu är snart 96 och behöver hjälp sedan några månader med matning av lagad mat.
Personligen tror jag det handlar om vem som är föreståndare och vilka som arbetar i personalen. Man skall akta sig för att dra alla över en kam.
Inger, du tar själv upp att de tagit bort personal. Du påstår sedan att det är lika bra eftersom personalen då inte kan fika lika mycket.
De timmar du spenderar på Carema handlar om ett fåtal sett till dygnets timmar.
Ja du Inger, äldrevården är en maskin där undersköterskor jobbar, tidiga arbetspass blandat med delade pass, blandat med kvällspass och i vissa fall även natt. Storhelger och vanliga dagar året runt. De sliter något enormt.
Träffade för ett tag sedan en undersköterska som slitit i 15 år, nu var ryggen sönder och det var slut med jobbet. Utsliten och dessutom hånad av sådana som dig.
De flesta som fortsätter att spy galla ignorerar glatt det som Tenelius inlägg handlar om, nämligen att rapporteringen till stor del bygger på myter och tidningsankor. Argumentationen blir ungefär så här:
Tenelius: Uppgiften om att Carema väger blöjor för att spara pengar är fel, vilket till och med erkänns av DN.
Vänsterskribent X: Nehej du, Carema är onda och ljuger, vilket bevisas av att de väger blöjor för att spara pengar. Det kan man läsa om i DN, så det är sant.
Upprepa resonemanget ovan med valfri tidningsanka: Döende framför TV:n, Sängbrist, Caremaspel, eller vad man nu vill. Hätska utfall görs utan uppbackning av någon fakta, förutom "en anonym före detta anställd" som DN har talat med. Ja, det vore ju konstigt om det inte fanns någon förbannad vänsterpartist bland de före detta anställda, som av politiska skäl tycker det är kul att smutskasta privat vård. Glöm inte att personalen följer med vid kommunernas entreprenadupphandlingar, så det är klart att en del anställda inte är det minsta förtjusta över tanken att ha ett privat företag som arbetsgivare.
Att den nya arbetsgivaren, vilken icke-kommunal det nu må vara, sedan också drar ner på personalen gör naturligtvis upprördheten ännu större. Särskilt om det gör så att man måste jobba hårdare.
När får vi se en jämförelse av kvaliteten inom privat och kommunal omsorg? Om media hade lagt ner lika mycket resurser på att granska offentligt driven verksamhet hade ju bilden blivit en annan än den vi ser nu.
#23 Du har fel. Så fel du kan ha.
Under de fyra år som min mor varit där, så var jag från min fars sista tid (också där) och fram till för ett och ett halvt år sedan där betydligt mer. Vissa fall dagar i sträck. Jag känner personalen väl och de som är kvar har samma bild som jag har. Det har faktiskt blivit bättre vård mer tid ägnas åt de gamla en och en. Något de aldrig hann med på samma sätt trots att de var en anställd/dag mer förut.
Varför? Först och främst för det jag berättade om hur de gamla själva får styra när de går upp. Det gör stor skillnad och har bl.a. gjort att delade pass inte längre förekommer. Det har också gjort att betongförfarandet med att alla skall upp, tvättas och kläs samtidigt samt köras ut för att äta samtidigt på morgonen helt försvunnit. Det har också gjort det möjligt för de gamla att få gå eller få hjälp att lägga sig ovanpå och vila antingen efter att de ätit frukost eller lunch. Något som aldrig hanns med förut då personalen hade delade arbetspass och betongförfarande när de gamla skulle gå upp eller lägga sig.
Jag tillbringar olika lång tid när jag är där uppe. Som sagt kan jag komma när som helst och dagar i sträck när jag ligger hos bekant. Hur lång tid jag tillbringar där beror dels på min egen hälsa men främst på hur mycket min mor orkar. Hon är dement.
Som jag också berättade så bor min syster nära och är där minst en gång i veckan. Ibland ensam, ibland med min svåger som är sköterska med lång erfarenhet. Finns även andra som arbetar inom vården, med specialistutbildning, som kommer till min mor på besök.
En sak som kanske gör skillnaden. Den som är föreståndare är en som har lång erfarenhet i sin medicinska roll som ansvarig för sjuka äldre och dementa.
Lollo, Carema lägger via Tenelius fram en del fakta som de visar att massmedia rapporterar falskt.
Sök gärna på Carema hos DN och ta del av deras artikelserie så kanske du ändrar uppfattning.
Läser man lite noggrannare i massmedia så undrar jag om det inte finns kvar en del frågetecken även i de fall som Tenelius tar upp:
Mannen döende framför TV:n:
"En elev vid kommunens undersköterskeutbildning som praktiserade där avslöjade för en kommunpolitiker som är kontaktpolitiker inom just äldreomsorgen att ledningen av besparingsskäl vägrat att ta in extrapersonal för att vaka över en döende dement man med svåra smärtor och dödsångest.
I stället rullades han in i dagrummet och sattes framför tv:n. Senare på natten dog den äldre mannen."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/doende-lamnades-framfor-tvn
Resultat: Uppgift står emot uppgift.
Blöjvägning: En i personalen i Dagens Nyheters artikel, glöm inte att det är en i personalen Tenelius, du jobbar inte där säger: – Vi får inte byta en blöja förrän den nått sin fulla kapacitet. Syftet är rätt och slätt att hålla nere förbrukningen och spara pengar, säger en person i företaget.
Personalens uppgift står emot Carema. Uppgift står emot uppgift.
Källa: http://www.dn.se/sthlm/kissblojorna-vags--for-att-spara-pengar
Mannen på madrassen: ”Patienten kunde välja själv och önskade sova på golvet”, säger Kerstin Stålskog, chef för äldreomsorgen inom Carema. Men det stämmer inte enligt medarbetarna.
Källa: http://www.dn.se/sthlm/patienten-ville-sova-pa-golvet
Resultat: Uppgift står emot uppgift.
Man kan konstatera att i alla tre fallen tjänar uppgiftslämnaren ingenting på att ljuga men Carema tjänar pengar på att tillbakavisa dem.
Tenelius hävdar att uppgifterna är falska men han har ingen opartisk utredning att luta sig emot. Det beror på att Socialstyrelsen sällan gör sådana utredningar och när de genomförs fokuserar de på ärendets dokumentation.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/larm-om-vanvard-utreds-sallan-ute-i-ver...
Alltså Inger du fantiserar, så här är det:
Visst kan man få sova på morgonen i offentliga boenden och gå upp när man vill. Men faktum är att många vill gå upp ungefär samma tid. Faktum är också att många är gamla och trötta och vill lägga sig tidigt.
Om man rent hypotetiskt tänker sig att nästan alla, som behöver hjälp skulle lägga sig klockan 24 så skulle det vara svårt att ordna det. Nästan all personal jobbar dagtid, efter klockan 21 så slutar dagpersonalen och går hem. Under natten finns bara ett fåtal personal på hela anläggningen.
Hävdar du att Carema har full bemanning fram till midnatt eller längre? Det måste de ju ha om alla ska få gå och lägga sin när de vill och om många är behöver hjälp för att lägga sig.
Många pensionärar bor hemma och får hjälp av hemtjänsten där. Det kan röra sig om ganska omfattande hjälp med besök ett flertal gånger per dygn. Många pensionärer ser aldrig ett särskilt boende eller ålderdomshem som det hette förr.
Men i de fall som de gör det är det ofta pensionärer som behöver mycket hjälp som inte går att klara hemma.
Och Inger, du beskriver ju själv hur dålig du är, när du behöver mer hjälp: Välj Carema! De är ju så bra
Alla Alliansen väljare ska bo på Carema. Där är ju allting så bra.
#26: Nej, du gör det för enkelt för dig och orkar inte gräva längre än att använda DN som källa. Det räcker inte.
Så här säger Falu Kommun om "TV-fallet" (läs pressmeddelandet): "Vi har säkerställt att det i detta avseende inte finns någonting att anmärka på när det gäller det i media omskrivna dödsfallet, säger Jonas Hampus Sektionschef, Falu kommun."
Uppgift mot uppgift? Ja, en person som bevisligen inte ens jobbade vid händelsen mot kommunens egen utredning och den dokumentation som finns i fallet. Enda rimliga slutsatsen: Tidningsanka.
Om blöjorna så säger tom Josefin Hökerberg själv på journalisten.se att "Vad gäller vägningen av blöjor känner väl de flesta till att man väger blöjor för att hitta rätt inkontinensskydd." (!!) Ja, till och med reportern känner tydligen till det vid det här laget, synd att hon inte införskaffade sig den kunskapen innan artikeln skrevs. Så här står inte ens ord mot ord.
Madrassen är väl som du säger svår att bedöma baserat på den information som finns, men men kan ju undra varför DN inte lyckas få ett ansikte som bekräftar storyn? Om den anställde är rädd - varför inte den boende eller dess anhöriga? Mystiken tätnar.
Du missar också en väldigt central punkt när du säger att DNs källor inte har något att vinna på att ljuga. Men du har fel, det kan finnas flera orsaker: Politisk bakgrund, att man ogillar privat vård, är en stark sådan. Att man fått sluta av olika skäl, tex att man misskött sitt jobb, är en annan. De flesta människor tycker inte att de själva gjort fel i ett sådant läge utan skyller på arbetsgivaren.
Det här vara bara tre exempel. Caremaspelet, som inlägget handlade om, är ett ytterligare.
Jag tror att alla inblandade parter utom möjligen DN skulle välkomna att Socialstyrelsen faktiskt tittade på fallen och tillhandahöll mer fakta. Den nuvarande debatten är fånig.
Så vitt jag vet har inte Falu kommun producerat någon offentlig utredning i fallet.
Sektionschefen du nämner har inte arbetat på boendet.
Uppgift står mot uppgift.
Samma kommun som beställt entreprenaden kan dessutom knappast räknas som oberoende.
Det är därför jag tog upp Socialstyrelsen. Men inte ens den centrala myndigheten på området försöker klargöra vad som hänt. De undersöker sällan något på plats. De struntar i många anmälningar och i andra studerar de endast dokumentationen. I enstaka fall inhämtar de dokumentationen på plats.
Så när personalen, som faktiskt jobbar i äldreomsorgen till skillnad mot Tenelius, larmar om missförhållanden så står uppgift mot uppgift.
Uppgiften om blöjvägning för att spara pengar kommer också från personalen på det aktuella äldreboendet.
Så tyvärr Lollo det är nog du som gör det lite lätt för dig i ditt starka stöd för Carema. Du har ingen oberoende dokumentation för det.
Mitt uppmaning är ändra Socialstyrelsens uppgift så att de gör helhetsundersökningar utförda av forskarutbildade utredare.
De här privatiseringarna inom vården, skolan, järnvägen och elen har varit ett rätt spektakulärt fiasko.
#30:
Falu kommun har gjort ett officiellt uttalande. Vet inte om det räcker som "officiell utredning" för dig?
DNs källa jobbade enligt kommunen inte ens vid tidpunkten för händelsen. Men du kanske menar att kommunen ljuger på denna punkt?
Du kan alltid hävda att "uppgift står mot uppgift" om du väljer att inte värdera källorna. Det blir då en närmast en fråga för filosoferna att föra denna debatt vidare: Hur kan vi veta att vi vet något? Människor med sunt förnuft skulle inte fortsätta att upprepa "uppgift står mot uppgift" när den ena parten, i detta fall DNs källa, bevisligen inte kan känna till händelseförloppet.
Håller med dig om din uppmaning till Socialstyrelsen, ändå. Så även om vi är oense om medias källgranskning så är vi överens om ett bra botemedel. Tror inte DN skulle välkomna det - då måste de ju sluta hitta på nyheter. Gud vad jobbigt att göra riktigt research, det tar tid och kostar pengar.
#20 Temkin, menar du allvar? Tror du på riktigt att jag är mentalt efterbliven? Att kommunala bolag köper bensin och andra tjänster från ett privat företag har inget (och jag betonar ingenting över huvud taget) gemensamt med det Carema gör.
Vi betalar inga skattepengar till oljebolagen eller till Elgiganten eller var än de kommunala bolagen köper sina tjänster och varor. De köps på den fria marknaden.
Carema och andra privata aktörer inom äldre- och sjukvården opererar inte på en fri marknad. Betalningen de får per ”kund” är inte marknadsanpassad. Priset styrs inte av kvalitet. Det finns inget incitament för Carema och andra aktörer att erbjuda kvalitet av något slag. De kan inte öka vinsten genom att erbjuda bättre service, bättre mat, etc. Det enda sätt de kan öka vinsten är att sänka kostnaderna. På den fria marknaden kan ett företag ta mer betalt genom att erbjuda högre kvalitet än sina konkurrenter. Detta funkar inte i detta fall. Så Carema maximerar sin vinst genom att dra ner på utgifter, så som att ge ”kunderna” 60-70% av matportionerna. Åtminstone en ”kund” har svultit ihjäl till följd av detta.
Detta vet varje normalbegåvad människa.
Som om kopplingen mellan Carema och Moderaterna skulle vara en hemlighet.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/631175-toppmoderaterna-vagrar-svara-...
Moderaten Kristina Axén-Olin var ”etisk rådgivare” för Carema, som om maffiaorganisationer bryr sig om etik.
Det yttersta beviset på korruption är hur Moderaterna låter det fortgå.
Lollo, ett officiellt uttalande är inte en utredning. En utredning har problem, en bakgrund, metoder, insamlat datamaterial och ett resultat samt publiceras som kommunens publikation.
En utredning är utförd av särskilt utbildad personal helst utanför kommande - i det här fallet Falun kommun.
Falu kommun har inte gjort någon utredning. Hampus, sektionschefen medger: "Han bekräftar dock att mannen sattes framför tv:n på eftermiddagen - timmarna innan han dog. "
Expressen frågar: "Men han ska ha haft svåra smärtor och dödsångest nät han placerades framför tv:n. "
Hampus: "- Det kan mycket väl stämma. Jag kan varken bekräfta eller dementera det."
Eleven var där och såg det hela, han var inte där på natten när mannen dog. Eleven har heller aldrig sagt att han dog framför TV:n och att han sett när det skedde.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2622308/kommunen-han-avled-inte-ensam-...
Tro inte på Vårdförbundets myter - de är duktiga på desinformation - det här borde utretts av kunniga utredare på djupet.
rättning: vårdförbundet ska vara vårdföretagarna
Anledningarna till att unga skyr vården kan ju också vara låg lön och en orimlig arbetsbörda som gör att man inte KAN göra ett bra jobb.
Vinst i vården är en katastrof.
#28 Doktor Eleph@nt, du är tydligen politiskt indoktrinerad. Doktor i vad då förresten. För någon som helst aning om verkligheten på många ställen där det finns privata aktörer som gör bra ifrån sig, bl. a. Carema som inte alls är så illa rent generellt som du och andra vänsternissar försöker få det till. Sjuk är den som inte vill göra källkritisk kontroll i verkligheten. Det är allvarlig sjukdom det.
När det gäller Carema så är det faktiskt så att där min mor är, är det betydligt bättre omsorg, omtanke, ömhet, närhet, tid för de äldre, bättre mat (min mor äter dubbelt så mycket som hon gjorde hemma ens när hon var 40 år) och det är så bra oavsett vad du tror. Du har ingen aning om verkligheten och hur det skiljer sig från äldreboende till äldreboende. De värsta jag sett har varit kommunala och den kommunal hemtjänsten är under all kritik. Det är till och med så att flera av tjänsterna görs bättre och kostar mindre även för äldre låginkomsttagare att ta via RUT-avdrag. Och många i min egen del av Göteborg gör så trots att de har riktigt låg pension. Kommunaltjänsten är under all kritik.
#33 Din begåvning kan jag inte uttala mig om. Jag får ta dig på ditt ord att du tillhör de normalt begåvades skara.
Rubriken för debatten är "vinst i välfärdsföretag". I denna är argumentet "tycker du inte som jag så är du dum i huvudet" en strålande argumentation. Gratulerar.
Tack för din info om kopplingen mellan M och Carema. Liknande kopplingar finns mellan alla politiska partier och näringsliv, fackföreningsrörelse, statliga myndigheter, miljöorganisationer m.fl.
Ditt avslöjande är ungefär lika upphetsande som Expressens kungabilder.
God Jul
#34 Doktorn! Det är för roligt att du slåss för att försvara en historia som inte ens tidningen där den dök upp först (DN) försvarar längre! DN tog tillbaka och publicerade en dementi. Du kanske skulle skriva till dem och framlägga dina nya uppgifter? Uppgift står mot uppgift, Dr Elefant mot resten av världen. Stor komik.
Lollo, jag har inte sett någon dementi i de artiklar som jag sett en från pea nilsson och den andre från claes svahn.
Men länka gärna till artikeln så att jag får ta del av den.
#11. Det är fel att det är svensk tradition att all vård ska vara offentlig. Däremot att den ska vara offentligt betald. Fram till 80-talet var en stor del av vården privat med i stort sett fri etableringsrätt. Detta byttes ut mot upphandlingar och framförallt politikerstyrd vård. Och därtill hörande köer.
Det som behövs nu är en fungerande marknad med fri etablering och överskott på platser, och en betalningsmodell som bygger på att endast upptagna platser ersätts och då för den vård som ges. Då kan missnöjda (med offentlig eller privat vård) enkelt byta med resultatet att den som missköter sig får mindre inkomster.
Receptet är alltså inte mer socialism utan mer kapitalism. Och därmed verklig valfrihet.
Carema o.likn. privata alternativ har på senare tid fått stå ut med massor av, troligtvis, obefogad kritik.
Nu verkar det som om det äntligen börjar komma fram lite fakta i stället för den svartmålning som vår vänsterstyrda media har prackat på oss.
Tex. D.N skrev 2011-12-22:
”Flera inslag i TV 4 Nyheterna Stockholm om Carema Care var osakliga, fastslår Granskningsnämnden för radio och tv. I inslagen, som sändes i april, hävdades att Carema fuskat och låtit Stockholms stad betala för fler hemtjänsttimmar än vad bolaget utfört.
Nämnden menar bland annat att TV 4 Stockholm inte haft tillräckligt med underlag för att dra den slutsatsen och fäller därför tv-stationen.”
Det skulle vara MYCKET intressant när, och om, media skulle börja granska de kommunala och/eller landstingsstyrda alternativen.
Efter det att jag personligen har vissa erfarenheter av dessa sistnämnda så borde det komma fram att dessa skulle få minst lika många anmärkningar som nu de privata alternativen får.
Den vinst för de privata alternativen som har debatterats flitigt på senare tid torde framför allt bero på att många privata alternativ gör ett mer effektivt arbete med betydligt mindre administationskostnader.
Kort sagt: En granskning av den offentliga sektorn (skola, läkarvård, äldrevård, vårdcentraler, o.likn. skulle troligtvis ge ett lika ”dåligt” (om inte sämre) resultat än den granskning som nu Carema o.likn. privata alternativ nu utsätts för
Lollo har inte kommit upp med någon länk med dementi so far.
Man ska ha klart för sig att DN citerar anställda på Caremas boenden, som uttalar sig anonymt.
De anställda går alltså inte i svaromål offentligt, vilket Håkan Tenelius och Vårdföretagarna utnyttjar för att hävda att det är myter.
Men Tenelius har ingen utredning att luta sig emot.
Tenelius lägger själv fram myter. Men detta är inget oväntat, Svenskt Näringsliv och deras förbund är vana att komma undan med halvsanningar och lögner.
Den kritiska debatten är inte så stark här i landet.
Och den ideologiska följsamheten gränsar till fanatism på den borgerliga sidan. Privat verksamhet får inte kritiseras.
Doktorn, köp Expressen idag och läs. Du blir mer och mer ensam om din politiserade bild. Bra av Expressen att släppa prestigen och se på saken med nya ögon. Undrar om Pravda, förlåt DN, kommer att våga sig på samma sak.
Elefanten har försvunnit någon annanstans efter att debatten tagit en oväntad vändning. Förmodligen på väg till en porslinsbutik nära dig.