Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Christopher Hitchens 1949-2011

Daniel Nord om Christopher Hitchens 1949-2011

Sverige gick miste om Hitchens

Daniel Nord, komiker: Att höra Hitchens tala är en harmonisk blandning av att bevittna intellektuell skärpa och underhållning. I Sverige var Christopher Hitchens på sin höjd vagt familjär. Själv skulle han förmodligen ha räknat Sveriges förhållande till religionen som delvis föredömligt, men också uddlöst.


Om författaren

Masterstudent i historia, Stockholms Universitet. Ståuppkomiker.

Den som har surfat efter klipp från hetska diskussioner på amerikansk kabel-tv (ett regelbundet inslag i s.k. "political commentary shows", mer eller mindre öppet vinklade nyhetskommentarer utan egentlig motsvarighet i Sverige) landar förr eller senare vid Christopher Hitchens.

Och sen är man sannolikt fast. Det dröjer inte länge förrän man börjat plöja igenom det till synes aldrig sinande arkivet av intervjuer och debatter där denna Oxfordutbildade journalist och författare med retorisk briljans, en rejäl portion humor och svindlande pålästhet förklarar varför Irakkriget inte bara var berättigat utan nödvändigt. Och varför det är en bra sak att gud inte finns. Tydligen ska Hitchens i tidiga år fått höra av sin mamma att "the greatest sin is to be boring".

Oavsett om man håller med Hitchens i hans ståndpunkter eller inte, lär man knappast kunna förneka att han lyssnade. Att höra Hitchens tala är en harmonisk blandning av att bevittna intellektuell skärpa och underhållning. Dessa ramade genomlöpande in de åsikter som undantagslöst framfördes med makalös precision. Ateismförespråkande kollegan Richard Dawkins kompletterade omslaget till engelska pocketutgåvan av Hitchens "God Is Not Great" med ett mycket sägande citat; "Om du bjuds in att debattera med Christopher Hitchens, avböj."

Arkivet med debatter från både kabel-tv, religiösa institutioner och bokmässor finns fortfarande kvar där ute, lika mycket som den uppsjö av artiklar och böcker Hitchens lämnat efter sig. Men från och med nu kommer det inte längre fyllas på.

Att Hitchens bortgång tycks röna viss uppmärksamhet i svenska medier är något av en (positiv) överraskning. Under hans livstid var de nämligen märkbart sparsamma i sina omnämningar av både honom och de tre kollegorna i "The Four Horsemen". Dessa fyra författare, Hitchens i sällskap av Sam Harris, Richard Dawkins och Daniel Dennett, har i den anglosaxiska litterära världen lämnat ett markant avtryck med sin religionskritik efter den 11:e september. I Sverige har intresset varit ljummet.

Kanske har vi i Sverige som världens sannolikt mest sekulariserade land inte tyckt att det varit tillräckligt relevant att informera oss om den (betydande) roll religionen spelar i världen idag. Eller kanske har vissa även här ryggat tillbaka i rädslan för att förolämpa det "heliga". Många har säkert godtagit ursäkterna om att det aldrig är just religionen som leder till vidriga handlingar, och flera har förmodligen blandat ihop kritik av sharialagar och starkt fördömande av islamistisk terrorism med motbjudande ideologi hos främlingsfientliga partier.

Även om Sverige i stor utsträckning lämnat religionen bakom sig tycks vi inte redo att ärligt prata om den. Hitchens var alltid tydlig med att det är den upplysta, sekulära människan som ska känna sig förolämpad när den får höra att den inte kan skilja rätt från fel utan en gudomlig instans. Att det är vi som ska vara upprörda när danska ambassader attackeras i Mellanöstern på grund av att Rasmussen inte ändrat grundlagen för att förbjuda Mohammedkarikatyrer i den danska pressen.

Sverige hade gjort gott i att uppmärksamma denna man och hans sekulära idéer som det halvvägs lever upp till bättre än något annat land i världen. Må vi veta att åtminstone de senare finns kvar.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41739

19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Frågan är hur sekulärt Sverige är när det är uppenbart att den rådande submuslimska statsreligionen slår fast att det är en svår synd att beröra islam och muslimer.

Svenskens mening i livet är att underordna sig vissa främmande folk och religioner. Undrar vad Christopher Hitchens skulle ha sagt om det.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2011-12-19, 15:04

#1: Vi har ju livets ordare i regeringen också vad jag vet. Bättre att oroa sig för dem då dessa har reell makt, till skillnad från sveriges muslimer.

Permalänk | Anmäl #2 Brooke, 2011-12-19, 17:36

Läget i Sverige är under kontroll :-)

t.o.m KD tillåter abort... ingen vågar ens göra ett enda litet bibelcitat i riksdagens kammare ... Ingen verkar ha tolkningsföreträde längre angående Jesus personlighet och dåd, han är t.o.m Queer ,enligt vissa... Kyrkobesökare blir färre och färre.

Som Ateist anser jag att detta är en naturlig utveckling av kampen mot religiös inflytande i samhället. Konsekvensen av Jesus och den allstädes överhängande makten - Gud - har med tiden blivit ett pluralistisk smörgåsbord av sund saklig kritik ( Hitchens) eller frågan om Jesus överhuvudtaget var så trogen mot de normer han själv predikade.

Hitchens mission var inte att bli kvitt religion, han ville som humanist hitta en fredlig samexistens med troende av alla sorter. Hitchens är inte heller en skrivbordsfilosof, han har varit på ständig resa och besökt både konflikthärdar och samhällen som fungerar harmoniskt. Hans erbjudande till mänskligheten är en humanismen som hjälper andra utan motprestation eller missionerande. Hans erbjudande är insikten om hur snabbt vi kan radera ut fattigdom i tredje världen( Genom att ge fanken i stupida religiösa doktriner) och ge kvinnorna egenmakt (Empowerment)

Permalänk | Anmäl #3 Sven Stromitzky, 2011-12-19, 18:20

The Christopher Hitchens Youtube Channel
http://www.youtube.com/user/hitchenschannel?blend=1&ob=4

Permalänk | Anmäl #4 eru rasist va?, 2011-12-19, 21:40

Hitchens var en duktig debattör, men bidrog också till att sprida myten om ateism eller anti-teism som någon sorts ideal, snarare än det icke-ideal det där.

Det han talade tyst om är att många religiösa människor är mer upplysta än den genomsnittlige ateisten och att vara ateist är inget kvitto på varken intelligens eller bildning.

Permalänk | Anmäl #5 Per L, 2011-12-19, 21:48

Han förlorade debatter mot William Lane Craig, hade inga direkt bra argument mot Gud, verkar inte ens förstå argumenten för Gud. En sak om man förstår argumenten för Gud (ja det finns argument, kolla Stanfords uppslagsverk om filosofi om ni litar på det universitetet) och sen argumenterar emot dem, men Hitchens verkar ju inte ens förstå (eller vilja förstå?). Hur kan en enig hyllningskör haussa honom, förstår inte.

Han var säkert en god stylist men så värst bra argument mot Gud hade han inte, mest det eviga tjatet om korståg och Gamla testamentets krig o dyligt. Men vill givetvis inte erkänna kommunismens oerhörda illdåd som frukten av en ateistisk människosyn.

Permalänk | Anmäl #6 Petter Haraldsson, 2011-12-19, 23:17

#6 Petter Haraldsson

"Han var säkert en god stylist men så värst bra argument mot Gud hade han inte, mest det eviga tjatet om korståg och Gamla testamentets krig o dyligt. "

Arument MOT gud ?

Tanken är att de som tror på en gud och frälsare ska kunna ha det.

Men ... inte på bekostnad av en distoriserad världsbild som delar upp mänskligheten i det ena eller andra.

NU har vi Hitchens världsbild av en sekulär och lycklig gemenskap. Vad har ni troende uppnått ? Ett lågintensivt krig. Ett välgörenhetsarbete med bibeln som egentligt skäl.

Det kommer att ta lång tid att reparera misstaget att locka individer till den ena eller andra kyrkan, men , tro mig. Tiden för DETTA misstaget är på upphällningen.

Det enda vi behöver är att få höra hur kristna välgörenhetsorganisationer tillsammans med Islamska dito, är på vägen mot armageddon, av egen kraft.

Stå åt sidan, och låt humanister ta över. Ni vet inte vad ni ger er in på. Och till dags dato , så är det ett krympande mandat ni har.

Permalänk | Anmäl #7 Sven Stromitzky, 2011-12-20, 00:02

Stromitzky,

Jag skulle knappast säga att Hitchens mål uttryckligen var fredlig samexistens mellan alla religioner. Överflödigt att nämna hellre det framför en icke-fredlig sådan, men det var inte vid religionernas interna konflikter som han stannade i sin kritik.
Däremot kom han på The Four Horsemen-DVD:n med ett resonemang om att han för egen del inte visste om han ville att världen helt och hållet borde bli av med religionen. Jag kan tänka mig två anledningar; dels, eftersom detta i sig också är omöjligt, för att småskaligt konservera en viss typ av livsfilosofi (att möjligtvis rent pedagogiskt kunna kontrastera mot en bättre), dels för att ha någon kvar att argumentera mot. För Hitchens hade debatten ett värde sig. Som han uttryckte det i en av sina första intervjuer under cancerbehandlingen; "I'm not a unifier. I'm a divider."

Permalänk | Anmäl #8 Daniel Nord, 2011-12-20, 00:39

#8 Daniel

.... Liksom Hitchens utryckte det som att han hellre blev provocerad än blev den som provocerade.

Du har helt rätt i att Hitchens aldrig propagerade mellan religioners fredliga samexistens. Han har aldrig påstått något annat än en fredlig samexistens mellan religioner och deras ateister. Vi vet mycket väl , att det inte kommer att bli en fredlig samexistens mellan abrahamitiska religioner eftersom den hela tiden brakar ihop av egen kraft.

Tills dess, så är en divider nödvändig , dessvärre, för att peka ett finger åt den inneboende galenskapen som falskeligen kallar sig som unifier., och som inget annat har i beredskap än djup konservativa värderingar som idag inte är mer än en flotta av Titanics som gått på varsitt isberg.

Som sagt.

Låt Humanisterna ta över. Flytta på er. Eller gå under i ert eget framkallade träck av livsförnekande armageddon.
Ge humanism en chans .

Permalänk | Anmäl #9 Sven Stromitzky, 2011-12-20, 01:09

Petter Haraldson

Vad pratar du om? Hitchens sopade banan med William Lane Craig, det gjorde Sam Harris också. Har aldrig förstått Craigs så kallade briljans.

Det enda han sade var att om Gud gör något så är det per definition bra och moraliskt och vi ska rätta oss efter det.

Inte en enda gång förklarade han på vilka grunder han automatiskt antar att Gud är god och moralisk. Även om Gud finns, vad är det som säger att han inte är rakt igenom ond. Vad i mänsklighetens historia får någon att anta något annat?

Craig är ett skämt, precis som alla andra religiösa apologeter. Inte en tillstymmelse till bevis för något, bara en lång rad totalt grundlösa antaganden. Det är ju det TRO handlar om.

Permalänk | Anmäl #10 Kaj Grüssner, 2011-12-20, 06:38

Nord påpekar att hitchens inte omnämnts i svenska medier, inte konstigt, de saknar bildningsideal.

Permalänk | Anmäl #11 Doktor Eleph@nt, 2011-12-20, 07:06

Humanismen/ateism har ju fått flera chanser. Har gått sådär. Sovjet, Kina, Kuba, DDR. Alla har ersatt religionens träck med humanism och ateism. Behovet hos människan gällande något högre ersätts då med ideologi.

Permalänk | Anmäl #12 Joakim Nilsson1, 2011-12-20, 08:22

Joakim Nilsson,

Sovjet som exempel på humanism. Really?

Permalänk | Anmäl #13 Daniel Nord, 2011-12-20, 10:38

#12 Joakim Nilsson1,

"Sovjet, Kina, Kuba, DDR. Alla har ersatt religionens träck med humanism och ateism. Behovet hos människan gällande något högre ersätts då med ideologi."

Kristendom, islam och andra religioner ÄR ideologier i som är helt jämförbara med nazism och kommunism. Någon humanism finns förövrigt inte i dina exempel på ideologier. Enda skillnaden är att de religiösa ideologierna använder fantasifigurer som argument för att förtrycka.

Permalänk | Anmäl #14 Charlie Darwin, 2011-12-20, 10:44

#12 Joakim Nilsson1,

Jag kan lägga till att religionen verkligen fått sina chanser.
Två aktuella exempel är Iran och Uganda. Det har bara gått sådär.
Historiska exempel ryms inte i det här formatet, det blir för mycket blod, steningar och bålbränningar.

Permalänk | Anmäl #15 Charlie Darwin, 2011-12-20, 14:00

Det kommer alltid att finnas folk som på natten står och upprepar: Varde ljus, Varde ljus, Varde ljus. Och så finns det dom som uppfinner glödlampan.
Det finns alltid de som förbannar blåsten som djävulens påfund, samt de som bygger väderkvarnar.
Detr kommer alltid att finnas de som förbannar Gud eller djävulen för tsunamis och översvämningar och så finns det dom , som bygger på kullar.

Det kommer alltid att finnas korkade och det kommer alltid att finnas kloka.

Permalänk | Anmäl #16 Kristian Grönqvist, 2011-12-20, 14:55

#12 Joakim Nilsson1

De moderna nordeuropeiska staterna är några av, om inte de enskilt mest, sekulariserade i världen. Jag tycker inte att vi gör så hemskt illa ifrån oss i jämförelse med vilka andra system som helst.

Det är förövrigt väldigt svårt att finna verkliga exempel på när allt går åt pepparn för att ett samhälle är alltför evidensbaserat och i alltför hög grad förkastar dogmer.

När du säger att de kommunistiska staterna ersatte religionen med ateism (jag väljer att ignorera det bisarra påståendet att de skulle ha med humanism att göra) så har du fel. De ersatte en synnerligen dåligt underbyggd dogma med en annan, kommunismen.

Permalänk | Anmäl #17 Gustaf Sjöblom, 2011-12-20, 15:02

#17 Gustaf Sjöblom,

Religiösa fanatiker brukar ta till Stalin-kortet i brist på hållbara argument. Kontentan av det är att om man inte tror på sagofigurer så blir man massmördare.

Permalänk | Anmäl #18 Charlie Darwin, 2011-12-20, 15:10

Mycket ont blod märker jag. Jag kanske var otydlig och lite polemisk men ibland låter det som att religionen är grunden för all jävlighet i världen. Det är den inte utan det är människans natur som ligger bakom. Humanism/ateism är ingen lösning på problemet. Om jag inte minns helt fel så var det Platon som sa: "Bara de döda har sett slutet på krig" och det stämmer än idag och om 2400 år till, tyvärr.

Permalänk | Anmäl #19 Joakim Nilsson1, 2011-12-21, 01:23

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.