Om författaren
Generalsekreterare & fil dr Sophia Lövgren
Sveriges Makalösa Föräldrar
Sluta straffa ut ensamstående föräldrar! Emma Henriksson m.fl. tillhörande Kristdemokratiska familjepolitiska arbetsgruppen skriver i SvD:s Brännpunkt att det ska löna att hämta barnen tidigt, och vill därför att staten ska avsätta stimulansmedel för att med hjälp av elektroniska system i förskolorna (s.k. nuddisar) skapa ett system som gör att det lönar sig för föräldrarna att hämta tidigt. Författarna tror att detta kommer att leda till att fler föräldrar hämtar tidigt, vilket leder till ett minskat tryck på förskolan och kortare arbetsdagar för barnen.
Sveriges Makalösa Föräldrar ser det som självklart att föräldrar inte ska behöva betala för mer än den barnomsorg de nyttjar, men vill ändå uppmärksamma den grundläggande tanken i kristdemokraternas text om att ekonomiska belöningar får föräldrar att sluta tidigare på sina jobb. Vi tror att majoriteten av föräldrar vill umgås mer med sina barn, alldeles oavsett ekonomiska belöningar. Men vi ser också att verkligheten för en mycket stor grupp föräldrar är den att de aldrig någonsin kan gå lite tidigare, utan att som konsekvens få lägre lön vilket många av dem ekonomiskt inte klarar av.
Den grupp föräldrar författarna tänker på, är väl främst tjänstemän som relativt fritt kan kompa, flexa ut eller på andra sätt arbeta mer flexibelt. Makalösa Föräldrar tycker självfallet det är viktigt att även denna grupps barn får sluta tidigare, men vi tycker ändå det är viktigt att politiker i sina framtidsvisioner försöker ta hänsyn till alla småbarnsföräldrar; även t.ex. ensamstående föräldrar med liten flexibilitet i sina arbetstider.
Den absolut största grupp föräldrar som tvingas använda maxtaxa är delvis de som har fasta arbetstider som inte alls kan ruckas på, och som dessutom kanske också tillhör låginkomstgruppen, och vi tycker det är synd att det inte finns mer politisk vilja kring denna grupp. Ska den gruppen verkligen straffas ut med höjd barnomsorgsavgift? Visst, man kan hävda att det är upp till var och en att själv fixa sin egen lycka, och t.ex. ordna en högskoleutbildning, men all modern socialpsykologisk och sociologisk forskning visar tydligt att de s.k. val vi gör i livet är starkt avhängiga både tidigare val som gjorts i vår familj och släkt, och villkor som ges oss beroende på var vi t.ex. bor. Det duger inte längre att straffa ut människor för att de inte lyckats tillräckligt bra i form av högavlönat och flexibelt arbete, med andra ord, eftersom det inte är så enkelt som att utgå från att det är deras egna problem.
Och i det sammanhanget vill vi också stanna upp vid familjepolitiska arbetsgruppens kritik över att förskolans avgifter legat på samma nivå sedan 2004, trots att kostnaderna per barn stigit med 25 procent. Jag tycker att ett första värdigt steg vore att faktiskt se till den grupp av föräldrar som ojämförbart har det allra sämst, nämligen ensamstående mammor. Underhållsbidraget (på 1 273 kr) har legat på samma nivå i snart 18 år, förutom en höjning på 100 kronor för över tio år sedan. Kristdemokraterna har om jag förstått det rätt varit en av de starkaste motkrafterna till en höjning av detta enormt viktiga bidrag, som går direkt till den grupp som har det ekonomiskt svårast, och jag skulle gärna vilja höra skälen till varför motståndet mot denna höjning är så hård.Jag skulle önska att Kristdemokraternas familjepolitiska arbetsgrupp nu tydliggör sin omsorg om alla barn, och möjliggör för alla föräldrar att vara mer med sina barn!
- Höj underhållsbidraget och möjliggör för ensamstående föräldrar att t.ex. kunna unna sig att gå ner i tjänst!
- Arbeta för ett mer jämställt föräldraskap och stötta papporna att ta ut mer föräldraledighet, så att de också får chans att vara mer med sina barn!
- Låt alla småbarnsföräldrar få gå ner i arbetstid, utan att ekonomiskt förlora på det, även de som inte har flexibla arbetstider!
Kristdemokraterna har stridit lång tid för vårdnadsbidrag, ett bidrag som faktiskt en mycket liten grupp föräldrar tycks vilja ha, och nu strider de för ett belöningssystem som motverkar långa arbetsdagar för barnen i förskolan för de föräldrar som har lyxen att kunna gå lite tidigare från sitt jobb. Jag måste vara ärlig och medge att jag inte riktigt förstår valet av problematisering, eftersom det under denna höst varit tydligt i förskole-debatten att ett stort problem varit att många föräldrar hetsar varandra till att hämta barnen tidigt, och att det (märk väl, i vissa) bostadsområden innebär nästan tomma förskolor efter klockan tre. Kristdemokrater, var solidariska och se till de grupper av föräldrar som inte berörs av vare sig vårdnadsbidrag eller nuddisar!
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41745
KD:s förslag är bara ett desperat försök att få fler människor till vårdnadsbidraget. Genom att sänka maxtaxan så blir det något mer lönsamt att använda vårdnadsbidraget, men främst för arbetslösa och låginkomsttagare. Vårdnadsbidraget är inget annat än en kvinnofälla och motverkar att kvinnor kommer ut i arbetslivet.
Det är inte fel på partiledaren, det är fel på KD:s politik.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Persson, 2011-12-19, 15:39
I en värld som är extremt överbefolkad undrar man hur det kan komma sig att kvinnor skaffar sig barn och sen sparkar ut papporna för att försörja sig på bidrag.
Uppför sig mogna, samarbetsvilliga människor så?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-12-19, 15:44
Problemet är att det finns olika föräldrar. De som längtar ihjäl sig efter sina barn och har magkatarr av stress för att hinna jobba undan och hämta tidigt. Sedan har vi de som gärna sitter kvar och fikar på jobbet medan barnen sitter kvar sent på dagis och längtar efter att få gå hem. Och allt möjligt däremellan. Den första gruppen skulle bli ännu mer skuldtyngda av ett sådant här förslag medan den andra gruppen kanske skulle skärpa sig. Varför måste man alltid straffa alla?
Dessutom tror jag att det yttersta syftet med det här förslaget är att man ska kunna dra ner personalen till ett minimum.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-12-19, 16:18
För oss ensamstående som inte har så mycket val finns det en annan åtgärd som skulle vara mycket välkommen. Lite bakgrund först:
Idag räknar man maxtaxan utifrån ett belopp på 42 000 kronor för hushållet. Hushållsinkomster därunder betalar 3% av bruttoinkomsten i barnomsorgsavgift. Inkomster därutöver betalar maxbeloppet som är 1260 kronor i månaden. Hur många ensamstående föräldrar har sådana inkomster att de kommer upp i 42 000? Nuvarande systemet innebär att sammanboende får en rabatt och att maxbeloppet per förälder är 630 kronor per månad medan det för en ensamstående kan vara över 800 kronor i månaden. I underhållsstödet på 1273 kronor som omnämns i artikeln inräknas inte avgifter för att barnen behöver barnomsorg. Det är ju den föräldern som är ensamstående som behöver barnomsorgen och inte den föräldern som träffar sin mamma eller pappa varannan helg, resonerar man.
Jag, som ensamstående förälder, har inga problem med att betala mina 3% i maxtaxan. Men man kan höja beräkningsbeloppet från 42 000 kronor upp 300 000 kronor (hushåll med så höga inkomster skulle då betala för vad barnomsorgsplatsen kostar i sin helhet). Det kanske skulle få fart på de som ändå har möjlighet att flexa sin arbetstid på ett sådant sätt att de kan hämta barnen tidigare och ändå spara en slant på det.
Hur ser Sophia Lövgren på det förslaget?
Sen vill jag låsa fast underhållsstödet till något index, exempelvis prisbasbeloppet. Då skulle det förändras över tid, precis som omkostnaderna för barnet gör det. Om man utgår från prisbasbeloppet anser jag att 5% av det per månad är rimligt, och då ligger det i nivå med hur stort underhållsstödet var i början på 90-talet.
Hur ser Sophia Lovgren på det förslaget?
Nu ska jag och min son baka pepparkakshus! ;)
Permalänk | Anmäl
Hanns Boris, 2011-12-19, 16:41
Det är alldeles utmärkt att man får en bonus om man hämtar hem barnen från dagis klockan tre. Dagisköerna som finns överallt i Skåne skulle minska då. Att en mindre del ensamstående föräldrar inte klarar den tiden är tråkigt, men det bör ingå i en kalkyl när man separerar. Det är inte samhällets uppgift att ekonomiskt jämställa ensamstående med par.
För övrigt kostar en dagisplats kanske 8000 kr/månad, en summa som nästan ingen ensamstående betalar in i skatt varje månad. Så det är en ren förlust att de arbetar alls. Där kommer KDs förslag om vårdnadspeng in, men det marknadsfördes på fel sätt vilket sänkte det för samhället ekonomiskt positiva förslaget.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-12-19, 19:08
#5
Bäste hr Eliasson,
Nu förutsätter du att myndiga människor skulle kunna antas förstå konsekvenser av sina handlanden och möjligen ta anvar för dem.
Det är inget artikelförfattaren eller någon-annans-pengar-betalar-knarkare håller för högt.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2011-12-19, 20:55
#6: Och självklart kan du ansvar för dina handlingar mr Croker?
Jag funderar på om du överhividtaget läst artiklen och detsamma gäller Hr Eliasson. Självgodheten pyser över i era kommentarer.
För er är samhället enbart en plånboksfråga. Inte en fråga om skapa goda villkor för människor att leva i och för barn att växa upp. Är det så ni vill ha det föreslår jag att ni flyttar till något riktigt u-land. Får jag föreslå Kamerun, Belize eller Kambodja? Sedan skall ni förstås inte ha högre lön än medelinkomsttagaren i dessa länder för det är det jag antar ni har i Sverige. Där har ni samhällen där plånboken styr, den styr varje minut av människors liv och skatten är ganska lätt att smita undan. Go and grab it boys! The good life is waiting for you.
Permalänk | Anmäl
u_6048, 2011-12-19, 23:49
# Thomas Elliasson
"För övrigt kostar en dagisplats kanske 8000 kr/månad, en summa som nästan ingen ensamstående betalar in i skatt varje månad. Så det är en ren förlust att de arbetar alls."
Också ett sätt att se på saken. Det funkar säkert utmärkt, så länga man lyckas tänka bort det enkla faktum att en människa som arbetar genererar en vinst till sin arbetsgivare och tillväxt i samhällsekonomin. Dessutom omsätts oftast lönen från ett arbete i konsumtion som i sin tur skapar nya arbetstillfällen, vinster för företagen och tillväxt i välfärdssamhället.
Kristdemokrater och övriga "Mad men"-nostalgiker verkar helt enkelt inte förstå lönearbetets centrala roll i en tillväxtdriven marknadsekonomi.
Gud bevare oss alla från hemmafru-lobbyns inflytande över finansdepartementet.
Permalänk | Anmäl
Max, 2011-12-20, 07:44
Nu har mina barn växt ifrån dagisåldern, tack och lov, men en liten bakgrund.
Jag har "normala" kontorstider och min fru har schemalagda tider med helgtjänstgöring,hon valde dessutom att gå ner i arbetstid. Det innebar att vi låg i intervallet upp till 24h/v. Ofta kunde vi hämta tidigare, vi hade föräldrar som gärna hämtade barnen och tillbringade tid med dem, inte på vårt initiativ utan barnens och mor/farföräldrar. Ett arrangemang som passade oss fint. Vi låg under köpta timmar i princip varje dag, men de fåtal gånger som vi var försenade blev det ett oherrans liv om att skriva upp.
Jag kan förstå att man vill veta om man behöver extra tjänster, men har man föräldrar som har sitt då andra barn så har man förmodligen lite koll på tiderna.
Jag tycker det är ett bra förslag att få ett stämpelkort.
Utgångsläget måste vara maxtaxan, men jag tycker man skall kunna balansera sina övertidstimmar mot sina underskottstimmar.
Permalänk | Anmäl
Anders Eliasson, 2011-12-20, 07:51
Mr J,
Du får vara precis så såssigt indignerad du vill.
Att folk som håller ihop i snitt får mindre problematiska barn än de som splittar när ”de inte känner pirret längre” eller inte klarar av att hålla sig till den man en gång lovat – vet alla.
Det är samhällsekonomiskt ruttet att sponsra familjekonstellationer som vi vet inte är bra för barn.
Men så är jag inte myrdalit heller utan en hårt arbetande lutheransk småbarnsfar som kämpar så det glöder för att få allt att funka.
Klart du hatar det – såsse!
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2011-12-20, 13:31
Barngrupperna på dagis är alldeles för stora på sina håll och alla bör hämta hem sina barn så tidigt som möjligt. Detta är fördelaktigt även för de barn som måste stanna längre tid. Då blir det lugnare för de som är kvar och barnen kan ha det trevligt med personalen istället.
Däremot tycker jag inte föräldrar ska ha extra reabatt på dagisavgiften för de timmar som de inte utnyttjar, de betalar ju ändå inte fullt pris för de timmar som de utnyttjar.
Jag har själv varit ensamstående mamma, vi bodde i eget hus och jag hade kapital så jag behövde inte dagis de första åren och det har gått bra i slutändändan för mitt barn. Men resan har varit tuff. Barnen vill ha och behöver en pappa också - de vill att mamma och pappa ska bo tillsammans - och själv behöver man backas up med kärlek och på annat sätt från en man och far. Någon ny man som även kan vara en god far åt barnet är inte lätt att hitta sedan och jag ville inte utsätta mitt barn för eventuellt misslyckade försök, dessutom är det svårt att få tid..
Mitt bestämda råd till alla unga kvinnor är därför: Se till att ha en stabil och hållbar relation med en man innan barn anskaffas. Var sedan väldigt rädd om relationen både för egen och barnens skull.
Visa hänsyn, omtanke och generositet, kräv aldrig något som du inte själv ger, men ta emot det du får och sätt inte näsan i vädret. Var också ärlig och öppen. Visa ett gott och hederligt uppförande, helt enkelt. Då blir också mannen foglig och och snäll och förmodligen trogen.
Nu sedan mitt barn är utfluget och klarar sig bra själv, har jag en ny man och vi har det väldigt bra med varandra och alla våra barn sedan tidigare och jag har lärt mig läxan.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-12-21, 13:19
PS
Håller med om att underhållsbidraget gott kan höjas, pappan har också ett ansvar och skyldigheter. Sen kan flerbarnstillägget tas bort, det är inte rimligt att få betalt för att föda många barn i dagens läge. Det föds redan för många barn runt om i världen
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-12-21, 15:58
12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
KD:s förslag är bara ett desperat försök att få fler människor till vårdnadsbidraget. Genom att sänka maxtaxan så blir det något mer lönsamt att använda vårdnadsbidraget, men främst för arbetslösa och låginkomsttagare. Vårdnadsbidraget är inget annat än en kvinnofälla och motverkar att kvinnor kommer ut i arbetslivet.
Det är inte fel på partiledaren, det är fel på KD:s politik.
I en värld som är extremt överbefolkad undrar man hur det kan komma sig att kvinnor skaffar sig barn och sen sparkar ut papporna för att försörja sig på bidrag.
Uppför sig mogna, samarbetsvilliga människor så?
Problemet är att det finns olika föräldrar. De som längtar ihjäl sig efter sina barn och har magkatarr av stress för att hinna jobba undan och hämta tidigt. Sedan har vi de som gärna sitter kvar och fikar på jobbet medan barnen sitter kvar sent på dagis och längtar efter att få gå hem. Och allt möjligt däremellan. Den första gruppen skulle bli ännu mer skuldtyngda av ett sådant här förslag medan den andra gruppen kanske skulle skärpa sig. Varför måste man alltid straffa alla?
Dessutom tror jag att det yttersta syftet med det här förslaget är att man ska kunna dra ner personalen till ett minimum.
För oss ensamstående som inte har så mycket val finns det en annan åtgärd som skulle vara mycket välkommen. Lite bakgrund först:
Idag räknar man maxtaxan utifrån ett belopp på 42 000 kronor för hushållet. Hushållsinkomster därunder betalar 3% av bruttoinkomsten i barnomsorgsavgift. Inkomster därutöver betalar maxbeloppet som är 1260 kronor i månaden. Hur många ensamstående föräldrar har sådana inkomster att de kommer upp i 42 000? Nuvarande systemet innebär att sammanboende får en rabatt och att maxbeloppet per förälder är 630 kronor per månad medan det för en ensamstående kan vara över 800 kronor i månaden. I underhållsstödet på 1273 kronor som omnämns i artikeln inräknas inte avgifter för att barnen behöver barnomsorg. Det är ju den föräldern som är ensamstående som behöver barnomsorgen och inte den föräldern som träffar sin mamma eller pappa varannan helg, resonerar man.
Jag, som ensamstående förälder, har inga problem med att betala mina 3% i maxtaxan. Men man kan höja beräkningsbeloppet från 42 000 kronor upp 300 000 kronor (hushåll med så höga inkomster skulle då betala för vad barnomsorgsplatsen kostar i sin helhet). Det kanske skulle få fart på de som ändå har möjlighet att flexa sin arbetstid på ett sådant sätt att de kan hämta barnen tidigare och ändå spara en slant på det.
Hur ser Sophia Lövgren på det förslaget?
Sen vill jag låsa fast underhållsstödet till något index, exempelvis prisbasbeloppet. Då skulle det förändras över tid, precis som omkostnaderna för barnet gör det. Om man utgår från prisbasbeloppet anser jag att 5% av det per månad är rimligt, och då ligger det i nivå med hur stort underhållsstödet var i början på 90-talet.
Hur ser Sophia Lovgren på det förslaget?
Nu ska jag och min son baka pepparkakshus! ;)
Det är alldeles utmärkt att man får en bonus om man hämtar hem barnen från dagis klockan tre. Dagisköerna som finns överallt i Skåne skulle minska då. Att en mindre del ensamstående föräldrar inte klarar den tiden är tråkigt, men det bör ingå i en kalkyl när man separerar. Det är inte samhällets uppgift att ekonomiskt jämställa ensamstående med par.
För övrigt kostar en dagisplats kanske 8000 kr/månad, en summa som nästan ingen ensamstående betalar in i skatt varje månad. Så det är en ren förlust att de arbetar alls. Där kommer KDs förslag om vårdnadspeng in, men det marknadsfördes på fel sätt vilket sänkte det för samhället ekonomiskt positiva förslaget.
#5
Bäste hr Eliasson,
Nu förutsätter du att myndiga människor skulle kunna antas förstå konsekvenser av sina handlanden och möjligen ta anvar för dem.
Det är inget artikelförfattaren eller någon-annans-pengar-betalar-knarkare håller för högt.
#6: Och självklart kan du ansvar för dina handlingar mr Croker?
Jag funderar på om du överhividtaget läst artiklen och detsamma gäller Hr Eliasson. Självgodheten pyser över i era kommentarer.
För er är samhället enbart en plånboksfråga. Inte en fråga om skapa goda villkor för människor att leva i och för barn att växa upp. Är det så ni vill ha det föreslår jag att ni flyttar till något riktigt u-land. Får jag föreslå Kamerun, Belize eller Kambodja? Sedan skall ni förstås inte ha högre lön än medelinkomsttagaren i dessa länder för det är det jag antar ni har i Sverige. Där har ni samhällen där plånboken styr, den styr varje minut av människors liv och skatten är ganska lätt att smita undan. Go and grab it boys! The good life is waiting for you.
# Thomas Elliasson
"För övrigt kostar en dagisplats kanske 8000 kr/månad, en summa som nästan ingen ensamstående betalar in i skatt varje månad. Så det är en ren förlust att de arbetar alls."
Också ett sätt att se på saken. Det funkar säkert utmärkt, så länga man lyckas tänka bort det enkla faktum att en människa som arbetar genererar en vinst till sin arbetsgivare och tillväxt i samhällsekonomin. Dessutom omsätts oftast lönen från ett arbete i konsumtion som i sin tur skapar nya arbetstillfällen, vinster för företagen och tillväxt i välfärdssamhället.
Kristdemokrater och övriga "Mad men"-nostalgiker verkar helt enkelt inte förstå lönearbetets centrala roll i en tillväxtdriven marknadsekonomi.
Gud bevare oss alla från hemmafru-lobbyns inflytande över finansdepartementet.
Nu har mina barn växt ifrån dagisåldern, tack och lov, men en liten bakgrund.
Jag har "normala" kontorstider och min fru har schemalagda tider med helgtjänstgöring,hon valde dessutom att gå ner i arbetstid. Det innebar att vi låg i intervallet upp till 24h/v. Ofta kunde vi hämta tidigare, vi hade föräldrar som gärna hämtade barnen och tillbringade tid med dem, inte på vårt initiativ utan barnens och mor/farföräldrar. Ett arrangemang som passade oss fint. Vi låg under köpta timmar i princip varje dag, men de fåtal gånger som vi var försenade blev det ett oherrans liv om att skriva upp.
Jag kan förstå att man vill veta om man behöver extra tjänster, men har man föräldrar som har sitt då andra barn så har man förmodligen lite koll på tiderna.
Jag tycker det är ett bra förslag att få ett stämpelkort.
Utgångsläget måste vara maxtaxan, men jag tycker man skall kunna balansera sina övertidstimmar mot sina underskottstimmar.
Mr J,
Du får vara precis så såssigt indignerad du vill.
Att folk som håller ihop i snitt får mindre problematiska barn än de som splittar när ”de inte känner pirret längre” eller inte klarar av att hålla sig till den man en gång lovat – vet alla.
Det är samhällsekonomiskt ruttet att sponsra familjekonstellationer som vi vet inte är bra för barn.
Men så är jag inte myrdalit heller utan en hårt arbetande lutheransk småbarnsfar som kämpar så det glöder för att få allt att funka.
Klart du hatar det – såsse!
Barngrupperna på dagis är alldeles för stora på sina håll och alla bör hämta hem sina barn så tidigt som möjligt. Detta är fördelaktigt även för de barn som måste stanna längre tid. Då blir det lugnare för de som är kvar och barnen kan ha det trevligt med personalen istället.
Däremot tycker jag inte föräldrar ska ha extra reabatt på dagisavgiften för de timmar som de inte utnyttjar, de betalar ju ändå inte fullt pris för de timmar som de utnyttjar.
Jag har själv varit ensamstående mamma, vi bodde i eget hus och jag hade kapital så jag behövde inte dagis de första åren och det har gått bra i slutändändan för mitt barn. Men resan har varit tuff. Barnen vill ha och behöver en pappa också - de vill att mamma och pappa ska bo tillsammans - och själv behöver man backas up med kärlek och på annat sätt från en man och far. Någon ny man som även kan vara en god far åt barnet är inte lätt att hitta sedan och jag ville inte utsätta mitt barn för eventuellt misslyckade försök, dessutom är det svårt att få tid..
Mitt bestämda råd till alla unga kvinnor är därför: Se till att ha en stabil och hållbar relation med en man innan barn anskaffas. Var sedan väldigt rädd om relationen både för egen och barnens skull.
Visa hänsyn, omtanke och generositet, kräv aldrig något som du inte själv ger, men ta emot det du får och sätt inte näsan i vädret. Var också ärlig och öppen. Visa ett gott och hederligt uppförande, helt enkelt. Då blir också mannen foglig och och snäll och förmodligen trogen.
Nu sedan mitt barn är utfluget och klarar sig bra själv, har jag en ny man och vi har det väldigt bra med varandra och alla våra barn sedan tidigare och jag har lärt mig läxan.
PS
Håller med om att underhållsbidraget gott kan höjas, pappan har också ett ansvar och skyldigheter. Sen kan flerbarnstillägget tas bort, det är inte rimligt att få betalt för att föda många barn i dagens läge. Det föds redan för många barn runt om i världen