Tack för ett balanserat inlägg och det är synd att du måste hänvisa till att lagar måste gälla. Själv tycker jag det är självklart var slutar det annars.
Just den här familjen hade om de inte ljugit och försvårat utredningar förmodligen haft en större chans att få stanna.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-12-16, 12:29
Bra skrivet. Jag håller med.
Permalänk | Anmäl
Tomas Eriksson, 2011-12-16, 12:35
Jag kan förstå ilskan hos de som lärt känna familjen, men det är ju personliga skäl och har inte med juridiken i fallet att göra. Vi har ju redan gått längre än vad som krävs av oss i syfte att fler skall få stanna.
Vi har en av världens mest frikostiga invandringspolicys i Sverige, hur långt skall vi sträcka oss. Lobbyismen för öppna gränser vet inget slut.
Det är en utopi med en gränslös värld. För att ta det kort så kommer folkmassor att flytta dit resurser finns. Dessa kommer att ta slut snabbt varvid folkmassorna flyttar till nästa "vattenhål". Det kommer att bli extremt stor konkurens om resurserna varvid strider kommer att utspelas. De starka kommer att gruppera sig och försvara det som de kommit över. De svaga kommer att göra återkommande försök att mobilisera sig för att ha en chans att överleva. Detta kommer att skapa nya landgränser där dessa gränser kommer att vara starkt övervakade av miliser. Det kommer att utkämpas krig om de "länder" som innehar resurser.
En gränslös värld kommer obönhörligen att skapa en dystopisk krigshärjad värld bestående av ännu starkare gränser.
Jag såg Debatt med dig Alice, och jag håller med dig. Men jag är ju bara en rasist, då jag inte förespråkar öppna gränser och är kritisk till Sveriges förda invandringspolitik.
Permalänk | Anmäl
Andreas Olsson, 2011-12-16, 12:32
Hade gärna sett en debatt mellan dig och Alexandra Pascalidou.
Permalänk | Anmäl
Josef Konarkowski, 2011-12-16, 12:37
Alice Teodorescu framstår allt mer som den ende samhällsdebattören som man orkar lyssna till.
Permalänk | Anmäl
sten malmlund, 2011-12-16, 12:38
Jag såg debatten och förvånades över att Alice vågade framföra dessa åsikter som brukar innebära att bli kallad rasist och nästan offentligt halshuggen. Jag köper hennes resonemang. Dessa arbetsuppgifter är helt omöjliga för migrationsverk och polis. Däremot kan jag inte låta bli att tycka att medmänsklighet ibland måste stå över lagen. Vi släpper in ekonomiska flyktingar , lögnare och kriminella i hundratal medan vi skickar ut en familj som rotat sig under många år, den gamla senila kvinnan till Ukraina och de Eritreanska, sjuka barnen utan mor till Italien !!! Där har man överträtt gränsen för vad vi tål !
Sedan är det flathet av politikerna att påstå att vi behöver så många fler invandrare för att täcka arbetskraftsbehovet.Den stora majoriteten vet inte hur det svenska samhället fungerar, har svårt att inordna sig och har ingen kompetens för arbetsmarknaden. Canada ställer krav på sina invandrare och där fungerar det !
Permalänk | Anmäl
Anders Bergstedt, 2011-12-16, 12:39
Till #7
Anders,
den här armeniska familjen ÄR ekonomiska flyktingar.
Armenien har börjat ett krig mot Azerbaijan 1988. P.g.a. kriget finns det idag 1 mln flyktingar i Azerbaijan och 30000 miste sitt liv. Efter kriget försämrades ekonomiska situationen i Armenien och folket utvandrar i flockar.
Situationen skulle förbättras i Armenien om de hade följt 4 UN resolutioner och släppa ockuperade Azerbaijanska landet (20% av Azerbaijan) , men det vill de inte. Varför skulle de vilja det? Armenien får miljoner i bistånd från EU (och Sverige) och USA. En del försvinner p.g.a. korruptionen i landet och folket utvandrar och försöker att berätta falska snyftiga historier i Migrationsverket i olika länder för att få uppehållstillstånd.
Det är väldig lätt för armenier att få ett medborgarskap i Ryssland, men de flesta armenier utvandrar till länder som Sverige, där de kan utnyttja sociala förmåner i form av social bidrag, gratis vård o.s.v. Tänk bara, den här familjen har funnits i Sverige i många år. Hyr mycket har det kostat till svenska skattebetalarna?
Permalänk | Anmäl
Bagirova Irade, 2011-12-16, 13:06
Hej Alice,
Du visar gång på gång att du för logiska resonemang upphängt på mänskliga rättigheterna om allas lika rätt och för att upprätthålla detta måste man ha gemensamma regler. Tydligt och stringent skrivet!
Men jag förstår inte vad som händer hos dig då du skriver:
"Personligen är jag för öppna gränser och få regleringar, inte minst på arbetsmarknaden, överlag. Jag tror inte att kommunalrådet Danielsson delar min uppfattning, något som är symptomatiskt för den här frågan där man gärna äter och sparar kakan på samma gång.
Sverige har en öppen och human politik på migrationsområdet, en politik vi ska vara stolta över. Men den måste baseras på tydlighet och några få okränkbara principer.
I Sverige ska den som har störst skyddsbehov, inte den som är mest kreativ eller uthållig, ges samhällets fulla stöd. Att inte uppge sin identitet ska aldrig premieras. Därför bör fokus ligga på snabba beslutsprocesser, skyndsam verkställighet av utfärdade beslut, samt öppna vägar för arbetskraftsinvandring."
För det första så känns det som att förespråka "fri arbetskraftsinvandring" är det nya jag är inte rasist .
Jag förespråkar fri invandring generellt skall då sättas upp som garant för att inte också du skall få epitetet rasist.
Hur ser logiken ut här? Den är som bortblåst Alice! Har aldrig sett sk liberaler som förespråkar fri arbetskraftsinvandring beskriva hur effekterna skulle se ut? Den logiken du så tydligt förespåkade högre upp i din text är som bortblåst.
Du skriver att vi skall vara stolta över vår migrationspolitik? Varför då? Hur går det ihop med avsaknaden av såväl identifikationshandling såsom resehandlingar vid anländet till Sverige? Hur går det ihop med din andra tes om att det är viktigt att asylsökande samarbetar?
För övrigt beskriver du också att Sverige ska premiera de med störst skyddsbehov? Oj då? Hur hänger det ihop med det omfattande svindleriet med id och resehandlingar? Hur hänger det ihop med den delen av asyl och anhörighetsinvandring som vi defacto tar emot i jämförelse med de fåtal flyktingar som hjälps hit från krishärdar?
Hur hänger det ihop med den mängden resurser som spenderas på de som tagit sig hit i jämförelse med de som inte hade kraften eller den mängden pengar som krävs för att ta sig över halva jordklotet utan handlingar?
Ytterst ologiska resonemang och jag är övertygad om att du ser detta själv. Den delen av texten är tänkt att fungera som ditt alibi men tyvärr sprack det.
Du är mkt vassare än så här Alice. För istället ditt resonemang utan dessa alibin. Det behövs inte. Du kan om du vill men jag vet inte om du vågar?
Trevlig helg
Ps. Andreas Olsson ovan är tydlig och stringent och det han säger ovan finns tydligt och empiriskt belagt. Lägg detta till din inledning om praxis så blir det bra. Ds
Permalänk | Anmäl
Ceasar Andersson, 2011-12-16, 13:03
Här kan man läsa vad armenierna tycker själva om utvandringen:
http://www.keghart.com/Keshishian_Emigration
"Armenia’s major problem is emigration — people are leaving the country. Actually it is the most important issue facing Armenia. More and more people are leaving Armenia emigrating to different countries— basically to Russia, 65% of those wishing to leave prefer Russia, then the Ukraine. The United States is a dream, and it is the third most wanted place to go, but it is not easy to immigrate to the United States.
Statistics vary, depending who is conducting it. Recently, Gallop conducted a thorough poll and found out that at least 40% of the citizens of Armenia are anxious to leave their homeland".
"During the past eight years alone, between 1992 to July 2010, more than 1.1 million people emigrated from Armenia, according to the Migration service. The majority of Armenians emigrate to Russia and Ukraine, specially to Moscow, but also to Altay, Voronezh (where there are aircraft factories), Kaliningrad, Kaluga, and other regions. Russia offers palatable conditions, gives them homes, offers work, transportation expenses of their belongings and bonus money — a one time deal somewhere between $4000 to $5000 and specially gives them citizenship within a year. It is the Russian law to lure migrants, people unhappy in the Motherland. According to some figures, 70,000 people leave Armenia annually while other place the figure higher"
Permalänk | Anmäl
Bagirova Irade, 2011-12-16, 13:10
Bra skrivet Alice.
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2011-12-16, 13:26
Debatt är ett vinklat program. Varför får tex i detta fall "snyftarna" så mycket längre repliker än andra ? Vidare om man läser Migrationsverkets handläggning så får man en helt annan bild av fallet.
Här är även alla datum för familjens asylärenden hos svenska myndigheter, direkt från Migrationsverket:
■02-09-06 Ansökan om uppehållstillstånd
■02-11-05 Avslag från Migrationsverket
■02-11-21- Överklagas till Utlänningsnämnden (Då fanns ännu inte systemet med migrationsdomstolar)
■03-05-15 Ej bifall från Utlänningsnämnden. Beslutet vinner laga kraft.
■05-02-14 Utvisningsärendet överlämnas till polis
■05-08-31 Ansöker uppehållstillstånd i Sverige igen.
■05-10-03 Avslag från Migrationsverket
■05-10-25 Överklagar till Utlänningsnämnden
■05-11-15 Ärendet återförvisas till Migrationsverket
■06-05-02 Avslag från Migrationsverket
■06-05-24 Överklagas till MD (Migrationsdomstol/Förvaltningsrätten)
■08-02-20 Ej bifall MD
■08-04-07 Ej prövningstillstånd Migrationsöverdomstolen (Kammarrätten)
■08-05-25 Utvisningsärendet överlämnas till polis
Permalänk | Anmäl
Tor Gustafsson, 2011-12-16, 14:01
#13 Tor Gustafsson
Ja, du har ju alldeles rätt...och nog kan man fråga sig varför Belinda
Olsson dolde dessa fakta?
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-12-16, 14:13
Aldrig har väl en politik präglats av en sådan extrem självgodhet och blåögdhet som den svenska migrationspolitiken anno 2011.
Fredrik Reinfeldt tror att han är Jesus som ska frälsa världen ifrån ondo och hela etablissemanget hänger på med ett floskelmakande utan motstycke. Snacka om masspsykos.
Hybris går före fall och det fall som väntar kommer att krossa det välstånd och den samhällsordning som tagit århundraden att bygga upp. Alla kommer att bli förlorare.
Alice Teodorescu diskuterar juridik men hon har glömt att lagstiftningen måste ha ett syfte och en konsekvensanalys.
Fri arbetskraftsinvandring betyder att Sverige ska ha de sämsta arbetsvillkoren i världen.
Undrar om det finns ett folkligt stöd för det, Alice Teodorescu.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-12-16, 14:36
Det finns en hel del oberoende och fria nätsajter som tar upp
sanningen bakom den utvisade familjens bedrägliga beteende!
Belinda Olssons "Debatt" fick ju slagsida redan från början, i och
med att Belinda mörkade dessa fakta!
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-12-16, 14:51
Man får ändå vara glad för det lilla.
Att det finns EN som påtalar det uppenbara; en lag ska gälla alla, säger mycket om debattklimatet i Sverige.
Att hon sen känner sig manad att framhålla att hon vill ha öppna gränser kanske gör att vissa kan höra vad hon säger om lagars beskaffenhet också.
Annars är hon behaglig att lyssna till och verkar klok så vi får väl se i fortsättningen om hon håller fast vid sin önskan om öppna gränser.
Permalänk | Anmäl
karin grubb sellin, 2011-12-16, 14:52
jag googlade lite om flyktingar från Armenien: här är olika fall av flyktingar från Armenien som försöker utnyttja svenska välfärden:
samma familj:
http://petterssons.bloggsida.se/politik/den-utvisade-familjen-fran-armenien
det värsta är att kriminella kommer till landet med flyktingstatus, se bloggen:
"2 svenska flickor (12 och 14 år) våldtogs av 3 pedofiler, alla tre hade armenisk ursprung, alla tre kom till Sverige som papperslösa p.g.a. Karabakhs krig , alla tre krävde armenisk tolk (enlig Linköpings Tingsrätts):
http://rakryggad.blogspot.com/2008/01/utlnningar-talas-fr-barnvldtkt.html
Här är ett till liknande fall när personer av armenisk urpsrung vådtog svenska kvinor och alla tre brottslingar kom till Sverige som flyktingar p.g.a. Karabakh krig;
http://frianyheter.wordpress.com/2009/07/16/gruppvaldtaktsman-fran-azerb...
Permalänk | Anmäl
vemn vemn, 2011-12-16, 15:17
Man kan ju undra varför denna familj fått bo här så länge?
Fungerar inte vårt generösa system för generöst?
10 år när beslutet kom efter två månader. Nån är lurad-alla blir besvikna!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2011-12-16, 16:28
Ett typexempel på medias snedvridna rapporteringar om ett avvisningsbeslut. Du var den enda som hade ett balanserat synsätt på det hela. Sen undrar jag varför kvinnan i familjen ska få ett jobb på ica affären i Ånge. Finns det inte andra arbetslösa i byn som behöver jobbet lika bra eller kanske bättre? Jag skäller ofta på media och deras påverkan på den allmänna opinionen. Genomslagskraften är enorm tyvärr är den också vinklad. Jatg har inget som helst förtroende för svensk press, zip nada
Permalänk | Anmäl
nisse hult 2, 2011-12-16, 18:14
Härligt att höra dig i debatt, du skulle definitiv inte passa som debattör i slaskpressen. Du är verkligen vågad. Land skall på lag byggas.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Lundqvist, 2011-12-16, 18:44
Väl talat och argumenterat. Dock rena självklarheter för alla utom journalister och annat löst PK folk med en agenda. För om det inte finns lag, vad får vi kvar - Libanon-77? Vad har skett med ”sanningen” i Sverige? Man anser sig uppenbarligen alltså inte kunna vinna eller övertyga med ärlighet och öppenhet från etablissemangets sida. Sådana förljugenheter har vi matats med från media i 20-30 år. Skrämmande. Och Belinda gjorde inget för att förbättra situationen. Även om framstegen för dem som föredrar sanningen framför lögnen går med myrsteg är det skönt att veta det inte går att fullständigt mörka längre, men det är väl endast för att SD numera sitter i riksdagen.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-12-16, 19:51
Tack, du sa det som behövde sägas. Den med störst behov måste gå före den som skrålar högst.
Permalänk | Anmäl
Lisa Tratt, 2011-12-16, 20:03
Och nu är du kallad högerextremist av Ali Esbati. För att du påpekar att land på lag måste byggas.
Kommentar?
Permalänk | Anmäl
Funtaren Funtaren, 2011-12-16, 22:37
Håller med dig, Alice, att lagen är och ska vara lika inför samtliga människor i vårt rike och värld, oavsett socialt nätverk, inkomst eller etnicitet. Dock gör jag avvägningen att lägga tyngden i detta drama på den svenska inhumana asylpolitiken. Se inte till att alla ska vara lika inför lagen och familjen visst ska utvisas för de inte har, enligt Billström (M), godkänd anledning att stanna.
Jag vill istället se en förbättring av den svenska migrationspolitiken där ärende skall humaniseras och se till individens behov (minns fallet Ganna) och där det ska finnas en maxgräns på behandlingen i en tidsfråga - åratal av bearbetning (eller vad som egentligen pågår) år orimligt, framförallt i Sverige år 2011.
Det gäller att prioritera och det gäller att visa handlingskraft med omedelbar verkan för att ändra synen på människor i behov av flytt. Verkligheten speglar inte den moderna världen, som vi så gärna vill leva i.
Permalänk | Anmäl
Johan Ahlberg, 2011-12-16, 23:18
Johan Ahlberg: ett sådant utomordentligt trams. Och vem bestämmer behovet av ”flytt”? Det har dock redan gjorts i detta fall. Att Sveriges migrationslagar i praxis är ett skämt håller jag dock med dig till fullo. Å ena sidan, klassisk svensk snällism, med, å andra sidan, kallhamrade ekonomiska liberala teorier, har gjort ett helt etablissemang (för att inte säga, samhälle) psykotisk vad gäller migrationsfrågor, och som sagt, konsekvent utvecklat en schizofren syn på vad som är rimliga behov för "flytt" och vilket ansvar just Sverige ska behöva ta för att andra ska få förverkliga sin önskan av en "flytt".
Angående maxgränsen: snarare är det så att maxgränsen inte ska finnas för att man inte ska lockas utnyttja sin eventuella förmåga att hålla sig undan rättvisan. Det är en av anledningarna till att det vistas så många människor illegalt i Sverige. Bättre att ta bort detta incitament.
Vad gäller Ganna kunde hon fått stanna, givet att släktingarna tog på sig det fulla sociala, ekonomiska och medicinska ansvaret för henne. Släktingarnas tacksamhet att få en fristad i Sverige tidigare borde göra dem extra villiga att ta på sig den uppoffringen för att på så sätt ge sitt bidrag för att minska resursanvändningen i det svenska samhället.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-12-17, 00:33
@#26 Johan Ahlberg, bortre gräns skriver du, den här familjen har haft en bortre gräns flera gånger men bestämt sig för att obstruera lagen.
De har förfalskat handlingar, de har ljugit för myndigheterna o.s.v. det finns inget ömmande för den här kriminella familjen.
För övrigt håller jag med Calle B om Ganna, tar familjen hela det sociala och ekonomiska ansvaret så bör hon få stanna.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2011-12-17, 10:55
Mycket märkligt att man kan utvisa folk efter 10 år i landet. Under den tiden har man ju hunnit starta ett nytt liv. Jag förstår inte riktigt med hur man som artikelförfattaren kan skriva att vi har en human flyktingpolitik om det får gå till på det här sättet. Här i Malmö har man dessutom bildat en ny insatsstyrka, "Möllevångspatrullen" som jagar papperslösa flyktingar i kvarteren runt möllan. Det är riktigt obehagligt tycker jag och många med mig här i stan .
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-17, 12:59
Ska se om detta lilla inlägg klarar Newsmill censuren.
Om man har fått avslag av Migrationsdomstolen så vistas man olagligt i Sverige. Det vill säga man vistas då illegalt och skall då avvisas. Enklare än så är det inte.
Det vore också intressant om media kunde berätta hur det går till I norge, Finland eller Danmark. De är mycket mer konsekventa än vad vi är i det naiva Sverige.
Permalänk | Anmäl
Olle Grind, 2011-12-17, 13:20
Uppfriskande och tydlig artikel. Vi lever i häxprocesstid då all sansad bebatt omöjliggörs då man lätt kan bli kallad, rasist, misogyn, opatriotisk eller någon annat epitet. Jag skulle kunna ta upp ett flertal exempel från min egen yrkesverksamhet men avstår.
Stum medborgare
dp
Permalänk | Anmäl
Dimitri Papastavrou, 2011-12-17, 15:19
#29 Men de fick sitt första beslut om utvisning efter 2 månader. Det borde knappats ha kommit som en chock för dem.
Läste idag att Älvdalens kommun slutar servera mjölk till sina skolbarn. Eleverna ska även få nöja sig med billigare mat. Allt detta för att kommunen ska spara 400 000 kr.
Denna familjen får ett chartrat plan för en halv mille, för att inte tänka på vilken kostnad för de svenska skattebetalarna dessa personer varit under de 10 år som de illegalt vistats i Sverige.
Jag tycker det är synd om ungarna i Älvdalen.
Permalänk | Anmäl
Joacim Björk, 2011-12-17, 16:02
Migrationsverket måste fungera bättre det ska inte dröja 10 år innan såna beslut och ja givetvis ska lagen följas men varför har det tagit så lång tid? Det är sadistiskt mot familjer och traumatiskt för barnen beslut om avslag och genomförande måste ske snabbt så inte lidandet förlängs och viktigare inte skapa falsk förhoppning.
Detta kan urholka migrationslagen genom att röster höjs för enskilda undantag på basis av av de är omtyckta det är inget skäl för undantag. Förstår inte hur migrationsverket fungerar tillåter folk stanna så länge är det för att skapa sympati för det nya "nybyggarlandet" som de gör det?
Permalänk | Anmäl
Tor, 2011-12-17, 16:20
Man kan ju inte ha handläggnings- och processtider på tio år, så de borde fått stanna på grund av det.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-17, 18:54
Alice söta gulliga Alice vad bra du är!!!
#35
Process tiden till det första avslaget var bara 2 månader så det var inte migrationsverkets fel i detta fallet.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-12-17, 20:04
Maria, hela processens utformning som leder fram till den totala tiden tio år är staten ansvarig för - orimligt och därför borde de fått stanna.
Sedan är väl inte Alices föräldrar från Sverige så hon borde tänkt på att det finns andra som behöver lämna sitt land.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-17, 20:07
Det finns alltså en del här som menar att om man lyckats hålla sig undan utvisning i 10 år, och alltså varit brottsling under hela denna tid, skall detta beteende premieras med ett permanent uppehållstillstånd.
Alltså, belöna lagtrots!
Inser ni vad ni argumenterar för? Vilka fler lagar är det ok att trotsa?
Permalänk | Anmäl
Funtaren Funtaren, 2011-12-17, 21:12
De har inte hållit sig undan tio år på raken, det har de inte gjort.
Processen ska handläggas rättsäkert och skyndsamt sedan ska avhysning ske vid avslag. I detta fall har inte det skett och det är statens ansvar, nu har det gått tio år. Denna mycket bristfälliga process borde staten tagit ansvar för och låtit dem stanna.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-12-17, 21:18
Till #39: Så om staten misslyckas med att hitta en brottsling innan preskriptionstiden löper ut så är han därmed rentvådd? Han har inte gjort något fel? Han bör belönas för sin skicklighet att gäcka polisen under denna tid?
Jag tror inte mina ögon, vad vissa människor ger uttryck för!
Permalänk | Anmäl
Funtaren Funtaren, 2011-12-17, 21:26
#40 Men dom har väl levt ganska öppet? Barnen verkar ju ha gått hela sitt liv i svensk skola. Man kan inte utvisa någon efter 10 år. Punkt slut.
Dessutom, om man håller sig gömd, gör man fel då menar du? Hade du själv velat bli utvisad till en diktatur eller ett krig?
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-17, 23:47
#41: Och hur gör det saken bättre att de kunnat "leva ganska öppet"? Det är ju bara ett tecken på att Sveriges polismyndigheter måste jobba bättre.
Jag vet inte hur ofta detta skall behöva sägas:
De har inte flyktingstatus. Deras anförda skäl har inte varit tillräckliga för att tillfredsställa ens Sveriges extremt liberala kriterier. Och Armenien är inte ett land som stämmer in på din beskrivning.
För mer information, titta på Merit Wagers blogg samt besök Migileaks där dokumentation kan hittas.
Och som sagt, de har varit igenom upprepade utredningar som alla gett samma resultat, samt uppvisat totalt trots mot lagen. Finns inte en chans att detta beteende skall premieras.
Permalänk | Anmäl
Funtaren Funtaren, 2011-12-18, 00:15
#41 igen: 10 år är en lång tid. Men de är själva ansvariga för att det tagit så lång tid. Hade de lytt det första avslaget hade de varit tillbaka i sitt hemland efter ett par månader och kunnat bygga ett liv där, på laglig bas.
Permalänk | Anmäl
Funtaren Funtaren, 2011-12-18, 00:19
#41 Martin,#39 Doktor Eleph@nt,#37 Doktor Eleph@nt,#37 Doktor Eleph@nt
Intressant och tänkvärd artikel A Teodoresku.
Det är den utformning vi har av alla rättsliga processer i Sverige. Den bygger på att folk folk följer myndighetsbeslut och domstolars domar utan att de tvingas därtill. Funkar visst dåligt när det gäller uppehållstillstånd. Krävs kanske mer än att lita på att den eller de som får ett negativt besked, faktiskt känner respekt för svenska myndigheters beslut. Kanske behövs tvång direkt? Jag vet inte, men efterlevnaden och respekten för svenska myndighetsbeslut verkar vara låg hos vissa. Kanske är det motiverat, med lite mer handfast tillrättavisning redan vid ingivandet av ansökan om att få bo i Sverige? Kanske, kanske inte. Kanske skulle jag som svensk börja tillämpa samma syn på myndighetsbeslut, som många som söker uppehållstillstånd uppenbarligen gör. Skulle förmodligen inte underlätta för dem som söker uppehållsrätt i Sverige.
Och när det gäller detta politikområde kan jag rekommendera att förkovra sig historiskt. Och är det så att man är för fri invandring, föreslår jag att man säger det öppet, utan att gömma sig bakom konventioner, principer eller långa handläggningstider. Sluta gå som katten runt het gröt, säg att ni vill ha fri invandring till Sverige. För är det så att ni fortsätter att motivera just den åsikten med hänvisning till regler, kommer ni att förlora. Och då inte bara diskussionen. Idéer står sig i realiteten slätt, till slut, mot tillämpning av reglerna. Tro't om ni vill.
Permalänk | Anmäl
u_17712, 2011-12-18, 00:32
Till ala nadra: många undrar varför tog det 10 år för verkställandet av beslutet?
Det ni måste veta, att det kommer tusentals flyktingar från Armenien varje år för att utnyttja svenska välfärden. De får stöd och vägledning från Armenisk riksförbundet. De föder barn i Sverige (kan förresten ngn förklara varför föder alla armeniska flyktingar barn i Sverige? Hjälper det på ngt sätt att vistas längre tid el få andra sociala förmåner? De vet alla regler och de vet att de kan ansöka minst 3 gånger, dra på tiden, sedan lyckas många av dem att få jobb och stanna i Sverige.
Här är ett typiskt exempel: två armeniska familjer , som består av tre generationer (pensionsålder, vuxna och nyfödda) sökte asyl. De kom till Sverige för några år sedan, men de berättar att de har flytt p.g.a. kriget mellan Armenien och Azerbaijan (som slutade 1994). Alla dess år befann sig familjer i Ryssland men där vil de inte stanna, eftrsom där måste man jobba för att kunna försörja sig. Familjer spelade i Migrationsverket”kristen/muslim kort” och berättade att man ”tvingar kristna at konverteras till muslimska tro”, men även om man byter religion ”lynchas de”. Migrationsverket fattade att allt detta är lögn eftersom Azerbaijan är väldigt tolerant till religiosa minoriteter; det finns i Azerbaijan fem ortodoxa kyrkor and sex synagoger.
Det finns 150 katoliker i Azerbaijan - och det har tagits beslut att bygga en katoliska kyrka.
Lögner hjälpte inte och familjen fick avslag. Men de visste regler och väntade att svenska advokaten ska överklaga. Svenska advokaten missade det. Nu stämde den armeniska familjen advokaten och de ska säkert gå samma vägen som familjen i Alice artikel – utnyttja svenska skattebetalarna 10 år till och sedan vet man inte, de ska kanske stanna?
Jag är en svensk skattebetalare och jag skulle helst se att mina pengar användas för att förbättra vården eller höja pensionen till dem som byggde Sverige; jag skulle helst se mina pengar användas för skolbarn, d.v.s. för dem som ska bestämma Sveriges framtid. Och jag absolut vägrar att betala skatter som ska gå till bedragarna.
Artikel finns här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4665624
Permalänk | Anmäl
Emil, 2011-12-18, 10:08
Till Emil, Funtaren, mfl
Till och med ansvariga politiker tycker att detta skötts på ett omänskligt sätt. Jag kan inte förstå hur ni kan försvara det sätt som ärendet hanterats.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-18, 11:34
Martin,
jag tycker inte att ärendet hanterats på ett omänskligt sätt. Jag tycker att de bedragarna uttnyttjade svenska välfärden i 10 år. Det finns miljontals människor i världen som skulle vilja komma till Sverige som ekonomiska flyktingar och vara med i kommunens "aktiviteter", Sverige har inte obegränsade resurser.
Vet du kanske varför Armenien vill inte ta hand om etniska armenier?
Permalänk | Anmäl
Emil, 2011-12-18, 11:51
#49: Snälla du. Politiker följer alltid minsta motståndets lag. Om de ser ett journalistdrev i antågande i en sådan här fråga säger de det som journalisterna vill höra.
Men jag kan hålla med om att det inte hanterats snyggt. De borde ha avvisats efter första avslaget och besparats de 10 åren i illegal existens. Men ansvaret för situationen är deras eget då de aktivt hållit sig undan från svensk lag.
Och ja, man gör fel om man håller sig undan verkställning av ikraftträtt domslut. Det finns inget land i världen som accepterar personer som vistas i det illegalt.
Permalänk | Anmäl
Funtaren Funtaren, 2011-12-18, 12:45
Dr Elephant du kan själv se i #13 hur det gick till, det tog inte 10 år. De kom första gången 2002 och 2008 lämnades det över till polisen, sen har det tagit 3 år till för att avhysa dem och varför vet jag inte. Familjen har även varit en vända i Armenien och återkommit med nya ansökningar, pappan har ljugit om sin identitet mm, det är inte det svenska systemet som har fel utan människorna.
Polisen har 18 000 utvisnings ärenden att ta itu med bortsett från all annan kriminalitet.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-12-18, 14:40
Jag läste Länsrättens i Stockholm domskäl till avslaget på begäran om asyl. Det borde alla göra. Tyvärr publiceras sådant inte på "vanliga" sajter, utan man får leta på diverse pestsmittade ställen. Om ni tror att ni orkar stå ut med detta så läs här: http://avpixlat.info/migileaks/wp-content/uploads/2011/12/UM4660-06.pdf och kommentera sedan sakfrågan. Var beslutet rätt eller fel?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-12-18, 19:36
#54: "pestsmittad"? Ja, i Sverige numera är distribution av sanningen "pestsmittat". Medan "journalister" som presenterar halvsanningar och helt döljer det som inte passar deras agenda har en lysande framtid i svenska media.
Är det ett sådant samhälle vi vill ha?
Permalänk | Anmäl
Funtaren Funtaren, 2011-12-18, 19:49
#55 Funtaren. Det kanske är ett sånt samhälle som vi hittills alltid har haft, så din fråga är berättigad. Är det så vi vill ha det? Varför är sanningen alltid hotad och lögnen alltid skyddad? Titta på STASI-arkiven bara ..
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-12-19, 09:49
Rubriken är väl funnen och innehållet i artikeln logiskt.
Permalänk | Anmäl
Marion, 2011-12-19, 19:41
49 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tack för ett balanserat inlägg och det är synd att du måste hänvisa till att lagar måste gälla. Själv tycker jag det är självklart var slutar det annars.
Just den här familjen hade om de inte ljugit och försvårat utredningar förmodligen haft en större chans att få stanna.
Bra skrivet. Jag håller med.
Jag kan förstå ilskan hos de som lärt känna familjen, men det är ju personliga skäl och har inte med juridiken i fallet att göra. Vi har ju redan gått längre än vad som krävs av oss i syfte att fler skall få stanna.
Vi har en av världens mest frikostiga invandringspolicys i Sverige, hur långt skall vi sträcka oss. Lobbyismen för öppna gränser vet inget slut.
Det är en utopi med en gränslös värld. För att ta det kort så kommer folkmassor att flytta dit resurser finns. Dessa kommer att ta slut snabbt varvid folkmassorna flyttar till nästa "vattenhål". Det kommer att bli extremt stor konkurens om resurserna varvid strider kommer att utspelas. De starka kommer att gruppera sig och försvara det som de kommit över. De svaga kommer att göra återkommande försök att mobilisera sig för att ha en chans att överleva. Detta kommer att skapa nya landgränser där dessa gränser kommer att vara starkt övervakade av miliser. Det kommer att utkämpas krig om de "länder" som innehar resurser.
En gränslös värld kommer obönhörligen att skapa en dystopisk krigshärjad värld bestående av ännu starkare gränser.
Jag såg Debatt med dig Alice, och jag håller med dig. Men jag är ju bara en rasist, då jag inte förespråkar öppna gränser och är kritisk till Sveriges förda invandringspolitik.
Hade gärna sett en debatt mellan dig och Alexandra Pascalidou.
Alice Teodorescu framstår allt mer som den ende samhällsdebattören som man orkar lyssna till.
Jag såg debatten och förvånades över att Alice vågade framföra dessa åsikter som brukar innebära att bli kallad rasist och nästan offentligt halshuggen. Jag köper hennes resonemang. Dessa arbetsuppgifter är helt omöjliga för migrationsverk och polis. Däremot kan jag inte låta bli att tycka att medmänsklighet ibland måste stå över lagen. Vi släpper in ekonomiska flyktingar , lögnare och kriminella i hundratal medan vi skickar ut en familj som rotat sig under många år, den gamla senila kvinnan till Ukraina och de Eritreanska, sjuka barnen utan mor till Italien !!! Där har man överträtt gränsen för vad vi tål !
Sedan är det flathet av politikerna att påstå att vi behöver så många fler invandrare för att täcka arbetskraftsbehovet.Den stora majoriteten vet inte hur det svenska samhället fungerar, har svårt att inordna sig och har ingen kompetens för arbetsmarknaden. Canada ställer krav på sina invandrare och där fungerar det !
Till #7
Anders,
den här armeniska familjen ÄR ekonomiska flyktingar.
Armenien har börjat ett krig mot Azerbaijan 1988. P.g.a. kriget finns det idag 1 mln flyktingar i Azerbaijan och 30000 miste sitt liv. Efter kriget försämrades ekonomiska situationen i Armenien och folket utvandrar i flockar.
Situationen skulle förbättras i Armenien om de hade följt 4 UN resolutioner och släppa ockuperade Azerbaijanska landet (20% av Azerbaijan) , men det vill de inte. Varför skulle de vilja det? Armenien får miljoner i bistånd från EU (och Sverige) och USA. En del försvinner p.g.a. korruptionen i landet och folket utvandrar och försöker att berätta falska snyftiga historier i Migrationsverket i olika länder för att få uppehållstillstånd.
Det är väldig lätt för armenier att få ett medborgarskap i Ryssland, men de flesta armenier utvandrar till länder som Sverige, där de kan utnyttja sociala förmåner i form av social bidrag, gratis vård o.s.v. Tänk bara, den här familjen har funnits i Sverige i många år. Hyr mycket har det kostat till svenska skattebetalarna?
Hej Alice,
Du visar gång på gång att du för logiska resonemang upphängt på mänskliga rättigheterna om allas lika rätt och för att upprätthålla detta måste man ha gemensamma regler. Tydligt och stringent skrivet!
Men jag förstår inte vad som händer hos dig då du skriver:
"Personligen är jag för öppna gränser och få regleringar, inte minst på arbetsmarknaden, överlag. Jag tror inte att kommunalrådet Danielsson delar min uppfattning, något som är symptomatiskt för den här frågan där man gärna äter och sparar kakan på samma gång.
Sverige har en öppen och human politik på migrationsområdet, en politik vi ska vara stolta över. Men den måste baseras på tydlighet och några få okränkbara principer.
I Sverige ska den som har störst skyddsbehov, inte den som är mest kreativ eller uthållig, ges samhällets fulla stöd. Att inte uppge sin identitet ska aldrig premieras. Därför bör fokus ligga på snabba beslutsprocesser, skyndsam verkställighet av utfärdade beslut, samt öppna vägar för arbetskraftsinvandring."
För det första så känns det som att förespråka "fri arbetskraftsinvandring" är det nya jag är inte rasist .
Jag förespråkar fri invandring generellt skall då sättas upp som garant för att inte också du skall få epitetet rasist.
Hur ser logiken ut här? Den är som bortblåst Alice! Har aldrig sett sk liberaler som förespråkar fri arbetskraftsinvandring beskriva hur effekterna skulle se ut? Den logiken du så tydligt förespåkade högre upp i din text är som bortblåst.
Du skriver att vi skall vara stolta över vår migrationspolitik? Varför då? Hur går det ihop med avsaknaden av såväl identifikationshandling såsom resehandlingar vid anländet till Sverige? Hur går det ihop med din andra tes om att det är viktigt att asylsökande samarbetar?
För övrigt beskriver du också att Sverige ska premiera de med störst skyddsbehov? Oj då? Hur hänger det ihop med det omfattande svindleriet med id och resehandlingar? Hur hänger det ihop med den delen av asyl och anhörighetsinvandring som vi defacto tar emot i jämförelse med de fåtal flyktingar som hjälps hit från krishärdar?
Hur hänger det ihop med den mängden resurser som spenderas på de som tagit sig hit i jämförelse med de som inte hade kraften eller den mängden pengar som krävs för att ta sig över halva jordklotet utan handlingar?
Ytterst ologiska resonemang och jag är övertygad om att du ser detta själv. Den delen av texten är tänkt att fungera som ditt alibi men tyvärr sprack det.
Du är mkt vassare än så här Alice. För istället ditt resonemang utan dessa alibin. Det behövs inte. Du kan om du vill men jag vet inte om du vågar?
Trevlig helg
Ps. Andreas Olsson ovan är tydlig och stringent och det han säger ovan finns tydligt och empiriskt belagt. Lägg detta till din inledning om praxis så blir det bra. Ds
Här kan man läsa vad armenierna tycker själva om utvandringen:
http://www.keghart.com/Keshishian_Emigration
"Armenia’s major problem is emigration — people are leaving the country. Actually it is the most important issue facing Armenia. More and more people are leaving Armenia emigrating to different countries— basically to Russia, 65% of those wishing to leave prefer Russia, then the Ukraine. The United States is a dream, and it is the third most wanted place to go, but it is not easy to immigrate to the United States.
Statistics vary, depending who is conducting it. Recently, Gallop conducted a thorough poll and found out that at least 40% of the citizens of Armenia are anxious to leave their homeland".
"During the past eight years alone, between 1992 to July 2010, more than 1.1 million people emigrated from Armenia, according to the Migration service. The majority of Armenians emigrate to Russia and Ukraine, specially to Moscow, but also to Altay, Voronezh (where there are aircraft factories), Kaliningrad, Kaluga, and other regions. Russia offers palatable conditions, gives them homes, offers work, transportation expenses of their belongings and bonus money — a one time deal somewhere between $4000 to $5000 and specially gives them citizenship within a year. It is the Russian law to lure migrants, people unhappy in the Motherland. According to some figures, 70,000 people leave Armenia annually while other place the figure higher"
Bra skrivet Alice.
Debatt är ett vinklat program. Varför får tex i detta fall "snyftarna" så mycket längre repliker än andra ? Vidare om man läser Migrationsverkets handläggning så får man en helt annan bild av fallet.
Här är även alla datum för familjens asylärenden hos svenska myndigheter, direkt från Migrationsverket:
■02-09-06 Ansökan om uppehållstillstånd
■02-11-05 Avslag från Migrationsverket
■02-11-21- Överklagas till Utlänningsnämnden (Då fanns ännu inte systemet med migrationsdomstolar)
■03-05-15 Ej bifall från Utlänningsnämnden. Beslutet vinner laga kraft.
■05-02-14 Utvisningsärendet överlämnas till polis
■05-08-31 Ansöker uppehållstillstånd i Sverige igen.
■05-10-03 Avslag från Migrationsverket
■05-10-25 Överklagar till Utlänningsnämnden
■05-11-15 Ärendet återförvisas till Migrationsverket
■06-05-02 Avslag från Migrationsverket
■06-05-24 Överklagas till MD (Migrationsdomstol/Förvaltningsrätten)
■08-02-20 Ej bifall MD
■08-04-07 Ej prövningstillstånd Migrationsöverdomstolen (Kammarrätten)
■08-05-25 Utvisningsärendet överlämnas till polis
#13 Tor Gustafsson
Ja, du har ju alldeles rätt...och nog kan man fråga sig varför Belinda
Olsson dolde dessa fakta?
Aldrig har väl en politik präglats av en sådan extrem självgodhet och blåögdhet som den svenska migrationspolitiken anno 2011.
Fredrik Reinfeldt tror att han är Jesus som ska frälsa världen ifrån ondo och hela etablissemanget hänger på med ett floskelmakande utan motstycke. Snacka om masspsykos.
Hybris går före fall och det fall som väntar kommer att krossa det välstånd och den samhällsordning som tagit århundraden att bygga upp. Alla kommer att bli förlorare.
Alice Teodorescu diskuterar juridik men hon har glömt att lagstiftningen måste ha ett syfte och en konsekvensanalys.
Fri arbetskraftsinvandring betyder att Sverige ska ha de sämsta arbetsvillkoren i världen.
Undrar om det finns ett folkligt stöd för det, Alice Teodorescu.
Det finns en hel del oberoende och fria nätsajter som tar upp
sanningen bakom den utvisade familjens bedrägliga beteende!
Belinda Olssons "Debatt" fick ju slagsida redan från början, i och
med att Belinda mörkade dessa fakta!
Man får ändå vara glad för det lilla.
Att det finns EN som påtalar det uppenbara; en lag ska gälla alla, säger mycket om debattklimatet i Sverige.
Att hon sen känner sig manad att framhålla att hon vill ha öppna gränser kanske gör att vissa kan höra vad hon säger om lagars beskaffenhet också.
Annars är hon behaglig att lyssna till och verkar klok så vi får väl se i fortsättningen om hon håller fast vid sin önskan om öppna gränser.
jag googlade lite om flyktingar från Armenien: här är olika fall av flyktingar från Armenien som försöker utnyttja svenska välfärden:
samma familj:
http://petterssons.bloggsida.se/politik/den-utvisade-familjen-fran-armenien
det värsta är att kriminella kommer till landet med flyktingstatus, se bloggen:
"2 svenska flickor (12 och 14 år) våldtogs av 3 pedofiler, alla tre hade armenisk ursprung, alla tre kom till Sverige som papperslösa p.g.a. Karabakhs krig , alla tre krävde armenisk tolk (enlig Linköpings Tingsrätts):
http://rakryggad.blogspot.com/2008/01/utlnningar-talas-fr-barnvldtkt.html
Här är ett till liknande fall när personer av armenisk urpsrung vådtog svenska kvinor och alla tre brottslingar kom till Sverige som flyktingar p.g.a. Karabakh krig;
http://frianyheter.wordpress.com/2009/07/16/gruppvaldtaktsman-fran-azerb...
Man kan ju undra varför denna familj fått bo här så länge?
Fungerar inte vårt generösa system för generöst?
10 år när beslutet kom efter två månader. Nån är lurad-alla blir besvikna!
Ett typexempel på medias snedvridna rapporteringar om ett avvisningsbeslut. Du var den enda som hade ett balanserat synsätt på det hela. Sen undrar jag varför kvinnan i familjen ska få ett jobb på ica affären i Ånge. Finns det inte andra arbetslösa i byn som behöver jobbet lika bra eller kanske bättre? Jag skäller ofta på media och deras påverkan på den allmänna opinionen. Genomslagskraften är enorm tyvärr är den också vinklad. Jatg har inget som helst förtroende för svensk press, zip nada
Härligt att höra dig i debatt, du skulle definitiv inte passa som debattör i slaskpressen. Du är verkligen vågad. Land skall på lag byggas.
Väl talat och argumenterat. Dock rena självklarheter för alla utom journalister och annat löst PK folk med en agenda. För om det inte finns lag, vad får vi kvar - Libanon-77? Vad har skett med ”sanningen” i Sverige? Man anser sig uppenbarligen alltså inte kunna vinna eller övertyga med ärlighet och öppenhet från etablissemangets sida. Sådana förljugenheter har vi matats med från media i 20-30 år. Skrämmande. Och Belinda gjorde inget för att förbättra situationen. Även om framstegen för dem som föredrar sanningen framför lögnen går med myrsteg är det skönt att veta det inte går att fullständigt mörka längre, men det är väl endast för att SD numera sitter i riksdagen.
Tack, du sa det som behövde sägas. Den med störst behov måste gå före den som skrålar högst.
Och nu är du kallad högerextremist av Ali Esbati. För att du påpekar att land på lag måste byggas.
Kommentar?
Håller med dig, Alice, att lagen är och ska vara lika inför samtliga människor i vårt rike och värld, oavsett socialt nätverk, inkomst eller etnicitet. Dock gör jag avvägningen att lägga tyngden i detta drama på den svenska inhumana asylpolitiken. Se inte till att alla ska vara lika inför lagen och familjen visst ska utvisas för de inte har, enligt Billström (M), godkänd anledning att stanna.
Jag vill istället se en förbättring av den svenska migrationspolitiken där ärende skall humaniseras och se till individens behov (minns fallet Ganna) och där det ska finnas en maxgräns på behandlingen i en tidsfråga - åratal av bearbetning (eller vad som egentligen pågår) år orimligt, framförallt i Sverige år 2011.
Det gäller att prioritera och det gäller att visa handlingskraft med omedelbar verkan för att ändra synen på människor i behov av flytt. Verkligheten speglar inte den moderna världen, som vi så gärna vill leva i.
Johan Ahlberg: ett sådant utomordentligt trams. Och vem bestämmer behovet av ”flytt”? Det har dock redan gjorts i detta fall. Att Sveriges migrationslagar i praxis är ett skämt håller jag dock med dig till fullo. Å ena sidan, klassisk svensk snällism, med, å andra sidan, kallhamrade ekonomiska liberala teorier, har gjort ett helt etablissemang (för att inte säga, samhälle) psykotisk vad gäller migrationsfrågor, och som sagt, konsekvent utvecklat en schizofren syn på vad som är rimliga behov för "flytt" och vilket ansvar just Sverige ska behöva ta för att andra ska få förverkliga sin önskan av en "flytt".
Angående maxgränsen: snarare är det så att maxgränsen inte ska finnas för att man inte ska lockas utnyttja sin eventuella förmåga att hålla sig undan rättvisan. Det är en av anledningarna till att det vistas så många människor illegalt i Sverige. Bättre att ta bort detta incitament.
Vad gäller Ganna kunde hon fått stanna, givet att släktingarna tog på sig det fulla sociala, ekonomiska och medicinska ansvaret för henne. Släktingarnas tacksamhet att få en fristad i Sverige tidigare borde göra dem extra villiga att ta på sig den uppoffringen för att på så sätt ge sitt bidrag för att minska resursanvändningen i det svenska samhället.
@#26 Johan Ahlberg, bortre gräns skriver du, den här familjen har haft en bortre gräns flera gånger men bestämt sig för att obstruera lagen.
De har förfalskat handlingar, de har ljugit för myndigheterna o.s.v. det finns inget ömmande för den här kriminella familjen.
För övrigt håller jag med Calle B om Ganna, tar familjen hela det sociala och ekonomiska ansvaret så bör hon få stanna.
Mycket märkligt att man kan utvisa folk efter 10 år i landet. Under den tiden har man ju hunnit starta ett nytt liv. Jag förstår inte riktigt med hur man som artikelförfattaren kan skriva att vi har en human flyktingpolitik om det får gå till på det här sättet. Här i Malmö har man dessutom bildat en ny insatsstyrka, "Möllevångspatrullen" som jagar papperslösa flyktingar i kvarteren runt möllan. Det är riktigt obehagligt tycker jag och många med mig här i stan .
Ska se om detta lilla inlägg klarar Newsmill censuren.
Om man har fått avslag av Migrationsdomstolen så vistas man olagligt i Sverige. Det vill säga man vistas då illegalt och skall då avvisas. Enklare än så är det inte.
Det vore också intressant om media kunde berätta hur det går till I norge, Finland eller Danmark. De är mycket mer konsekventa än vad vi är i det naiva Sverige.
Uppfriskande och tydlig artikel. Vi lever i häxprocesstid då all sansad bebatt omöjliggörs då man lätt kan bli kallad, rasist, misogyn, opatriotisk eller någon annat epitet. Jag skulle kunna ta upp ett flertal exempel från min egen yrkesverksamhet men avstår.
Stum medborgare
dp
#29 Men de fick sitt första beslut om utvisning efter 2 månader. Det borde knappats ha kommit som en chock för dem.
Läste idag att Älvdalens kommun slutar servera mjölk till sina skolbarn. Eleverna ska även få nöja sig med billigare mat. Allt detta för att kommunen ska spara 400 000 kr.
Denna familjen får ett chartrat plan för en halv mille, för att inte tänka på vilken kostnad för de svenska skattebetalarna dessa personer varit under de 10 år som de illegalt vistats i Sverige.
Jag tycker det är synd om ungarna i Älvdalen.
Migrationsverket måste fungera bättre det ska inte dröja 10 år innan såna beslut och ja givetvis ska lagen följas men varför har det tagit så lång tid? Det är sadistiskt mot familjer och traumatiskt för barnen beslut om avslag och genomförande måste ske snabbt så inte lidandet förlängs och viktigare inte skapa falsk förhoppning.
Detta kan urholka migrationslagen genom att röster höjs för enskilda undantag på basis av av de är omtyckta det är inget skäl för undantag. Förstår inte hur migrationsverket fungerar tillåter folk stanna så länge är det för att skapa sympati för det nya "nybyggarlandet" som de gör det?
Man kan ju inte ha handläggnings- och processtider på tio år, så de borde fått stanna på grund av det.
Alice söta gulliga Alice vad bra du är!!!
#35
Process tiden till det första avslaget var bara 2 månader så det var inte migrationsverkets fel i detta fallet.
Maria, hela processens utformning som leder fram till den totala tiden tio år är staten ansvarig för - orimligt och därför borde de fått stanna.
Sedan är väl inte Alices föräldrar från Sverige så hon borde tänkt på att det finns andra som behöver lämna sitt land.
Det finns alltså en del här som menar att om man lyckats hålla sig undan utvisning i 10 år, och alltså varit brottsling under hela denna tid, skall detta beteende premieras med ett permanent uppehållstillstånd.
Alltså, belöna lagtrots!
Inser ni vad ni argumenterar för? Vilka fler lagar är det ok att trotsa?
De har inte hållit sig undan tio år på raken, det har de inte gjort.
Processen ska handläggas rättsäkert och skyndsamt sedan ska avhysning ske vid avslag. I detta fall har inte det skett och det är statens ansvar, nu har det gått tio år. Denna mycket bristfälliga process borde staten tagit ansvar för och låtit dem stanna.
Till #39: Så om staten misslyckas med att hitta en brottsling innan preskriptionstiden löper ut så är han därmed rentvådd? Han har inte gjort något fel? Han bör belönas för sin skicklighet att gäcka polisen under denna tid?
Jag tror inte mina ögon, vad vissa människor ger uttryck för!
#40 Men dom har väl levt ganska öppet? Barnen verkar ju ha gått hela sitt liv i svensk skola. Man kan inte utvisa någon efter 10 år. Punkt slut.
Dessutom, om man håller sig gömd, gör man fel då menar du? Hade du själv velat bli utvisad till en diktatur eller ett krig?
#41: Och hur gör det saken bättre att de kunnat "leva ganska öppet"? Det är ju bara ett tecken på att Sveriges polismyndigheter måste jobba bättre.
Jag vet inte hur ofta detta skall behöva sägas:
De har inte flyktingstatus. Deras anförda skäl har inte varit tillräckliga för att tillfredsställa ens Sveriges extremt liberala kriterier. Och Armenien är inte ett land som stämmer in på din beskrivning.
För mer information, titta på Merit Wagers blogg samt besök Migileaks där dokumentation kan hittas.
Och som sagt, de har varit igenom upprepade utredningar som alla gett samma resultat, samt uppvisat totalt trots mot lagen. Finns inte en chans att detta beteende skall premieras.
#41 igen: 10 år är en lång tid. Men de är själva ansvariga för att det tagit så lång tid. Hade de lytt det första avslaget hade de varit tillbaka i sitt hemland efter ett par månader och kunnat bygga ett liv där, på laglig bas.
#41 Martin,#39 Doktor Eleph@nt,#37 Doktor Eleph@nt,#37 Doktor Eleph@nt
Intressant och tänkvärd artikel A Teodoresku.
Det är den utformning vi har av alla rättsliga processer i Sverige. Den bygger på att folk folk följer myndighetsbeslut och domstolars domar utan att de tvingas därtill. Funkar visst dåligt när det gäller uppehållstillstånd. Krävs kanske mer än att lita på att den eller de som får ett negativt besked, faktiskt känner respekt för svenska myndigheters beslut. Kanske behövs tvång direkt? Jag vet inte, men efterlevnaden och respekten för svenska myndighetsbeslut verkar vara låg hos vissa. Kanske är det motiverat, med lite mer handfast tillrättavisning redan vid ingivandet av ansökan om att få bo i Sverige? Kanske, kanske inte. Kanske skulle jag som svensk börja tillämpa samma syn på myndighetsbeslut, som många som söker uppehållstillstånd uppenbarligen gör. Skulle förmodligen inte underlätta för dem som söker uppehållsrätt i Sverige.
Och när det gäller detta politikområde kan jag rekommendera att förkovra sig historiskt. Och är det så att man är för fri invandring, föreslår jag att man säger det öppet, utan att gömma sig bakom konventioner, principer eller långa handläggningstider. Sluta gå som katten runt het gröt, säg att ni vill ha fri invandring till Sverige. För är det så att ni fortsätter att motivera just den åsikten med hänvisning till regler, kommer ni att förlora. Och då inte bara diskussionen. Idéer står sig i realiteten slätt, till slut, mot tillämpning av reglerna. Tro't om ni vill.
Till ala nadra: många undrar varför tog det 10 år för verkställandet av beslutet?
Det ni måste veta, att det kommer tusentals flyktingar från Armenien varje år för att utnyttja svenska välfärden. De får stöd och vägledning från Armenisk riksförbundet. De föder barn i Sverige (kan förresten ngn förklara varför föder alla armeniska flyktingar barn i Sverige? Hjälper det på ngt sätt att vistas längre tid el få andra sociala förmåner? De vet alla regler och de vet att de kan ansöka minst 3 gånger, dra på tiden, sedan lyckas många av dem att få jobb och stanna i Sverige.
Här är ett typiskt exempel: två armeniska familjer , som består av tre generationer (pensionsålder, vuxna och nyfödda) sökte asyl. De kom till Sverige för några år sedan, men de berättar att de har flytt p.g.a. kriget mellan Armenien och Azerbaijan (som slutade 1994). Alla dess år befann sig familjer i Ryssland men där vil de inte stanna, eftrsom där måste man jobba för att kunna försörja sig. Familjer spelade i Migrationsverket”kristen/muslim kort” och berättade att man ”tvingar kristna at konverteras till muslimska tro”, men även om man byter religion ”lynchas de”. Migrationsverket fattade att allt detta är lögn eftersom Azerbaijan är väldigt tolerant till religiosa minoriteter; det finns i Azerbaijan fem ortodoxa kyrkor and sex synagoger.
Det finns 150 katoliker i Azerbaijan - och det har tagits beslut att bygga en katoliska kyrka.
Lögner hjälpte inte och familjen fick avslag. Men de visste regler och väntade att svenska advokaten ska överklaga. Svenska advokaten missade det. Nu stämde den armeniska familjen advokaten och de ska säkert gå samma vägen som familjen i Alice artikel – utnyttja svenska skattebetalarna 10 år till och sedan vet man inte, de ska kanske stanna?
Jag är en svensk skattebetalare och jag skulle helst se att mina pengar användas för att förbättra vården eller höja pensionen till dem som byggde Sverige; jag skulle helst se mina pengar användas för skolbarn, d.v.s. för dem som ska bestämma Sveriges framtid. Och jag absolut vägrar att betala skatter som ska gå till bedragarna.
Artikel finns här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4665624
Till Emil, Funtaren, mfl
Till och med ansvariga politiker tycker att detta skötts på ett omänskligt sätt. Jag kan inte förstå hur ni kan försvara det sätt som ärendet hanterats.
Martin,
jag tycker inte att ärendet hanterats på ett omänskligt sätt. Jag tycker att de bedragarna uttnyttjade svenska välfärden i 10 år. Det finns miljontals människor i världen som skulle vilja komma till Sverige som ekonomiska flyktingar och vara med i kommunens "aktiviteter", Sverige har inte obegränsade resurser.
Vet du kanske varför Armenien vill inte ta hand om etniska armenier?
#49: Snälla du. Politiker följer alltid minsta motståndets lag. Om de ser ett journalistdrev i antågande i en sådan här fråga säger de det som journalisterna vill höra.
Men jag kan hålla med om att det inte hanterats snyggt. De borde ha avvisats efter första avslaget och besparats de 10 åren i illegal existens. Men ansvaret för situationen är deras eget då de aktivt hållit sig undan från svensk lag.
Och ja, man gör fel om man håller sig undan verkställning av ikraftträtt domslut. Det finns inget land i världen som accepterar personer som vistas i det illegalt.
Dr Elephant du kan själv se i #13 hur det gick till, det tog inte 10 år. De kom första gången 2002 och 2008 lämnades det över till polisen, sen har det tagit 3 år till för att avhysa dem och varför vet jag inte. Familjen har även varit en vända i Armenien och återkommit med nya ansökningar, pappan har ljugit om sin identitet mm, det är inte det svenska systemet som har fel utan människorna.
Polisen har 18 000 utvisnings ärenden att ta itu med bortsett från all annan kriminalitet.
Jag läste Länsrättens i Stockholm domskäl till avslaget på begäran om asyl. Det borde alla göra. Tyvärr publiceras sådant inte på "vanliga" sajter, utan man får leta på diverse pestsmittade ställen. Om ni tror att ni orkar stå ut med detta så läs här: http://avpixlat.info/migileaks/wp-content/uploads/2011/12/UM4660-06.pdf och kommentera sedan sakfrågan. Var beslutet rätt eller fel?
#54: "pestsmittad"? Ja, i Sverige numera är distribution av sanningen "pestsmittat". Medan "journalister" som presenterar halvsanningar och helt döljer det som inte passar deras agenda har en lysande framtid i svenska media.
Är det ett sådant samhälle vi vill ha?
#55 Funtaren. Det kanske är ett sånt samhälle som vi hittills alltid har haft, så din fråga är berättigad. Är det så vi vill ha det? Varför är sanningen alltid hotad och lögnen alltid skyddad? Titta på STASI-arkiven bara ..
Rubriken är väl funnen och innehållet i artikeln logiskt.