EMU

Margareta Sandstedt

SD: Svenska folket bör få rösta om Merkozypakten

Margareta Sandstedt, EU-nämnden (SD): Om Sverige ska ansluta sig till den finanspolitiska pakten bör det hållas en folkomröstning.


Om författaren

Riksdagsledamot SD - ledamot EU-nämnden.

Mot bakgrund av den nu publicerade "finanspolitiska pakten" kan man notera att det demokratiska underskottet fortsätter att öka i eurozonen. Tack vare den allvarliga eurokrisen kan nu hela europrojektet snabbt omvandlas till en supranationell stat där regeringar bl.a. kan tvingas få sina budgetar godkända innan de överlämnas till nationella parlament. Det fransk-tyska förslaget, vilket i mångt och mycket överlevde manglingarna på toppmötet, innehåller också en "gyllene regel". Den klargör att EU17, samt andra länder som väljer att delta i den finanspolitiska pakten, ska skriva in en klausul i sina konstitutioner och därigenom lova att i framtiden ha en balanserad budget. Därmed kan ingen längre bestämma helt och fullt över sin egen finanspolitik. Man kräver även automatiska korrigeringsmekanismer. Dessa kan jag inte förstå på annat sätt än att utgifterna per automatik kommer sänkas alternativt skatterna höjas om underskott hotar. Notera i sammanhanget att det inte är kraftiga underskott man diskuterar då man sätter 0.5 procent som gräns. En kvalificerad gissning är därför att utgifter som inte genererar tillväxt och som konsumeras blir det första som får stryka på foten. Pensionsutbetalningar är typexempel på sådana utgifter.

Den nuvarande utvecklingen är dock beklagligtvis helt logisk med tanke på tidigare år av godtrogenhet, brist på kulturell samsyn kring ekonomiska normer och frånvaro av ansvarstagande. Den union vi nu ser växa fram blir därför att likna med ett skräckvälde ur ett demokratiskt perspektiv sett från unionsmedborgarens gamla bild av nationalstaten. EU har haft ett demokratiskt underskott sedan starten och det har inte avhjälpts genom senaste fördraget då Lissabon har regler inbyggt för att tillåta EU att tugga i sig fler och fler politikområden. Detta borde ha diskuterats grundligare, offentligare och dessutom underställts folkomröstningar i fler länder.

Det var tur att svenskarna röstade nej till euron. Därmed har vi fortfarande valet att ställa oss utanför. Vi är inte med i eurozonen och berörs därför inte direkt av denna senaste maktförskjutning. Men vi kan inte heller rimligen säga nej till regler som ett samlat EU17 säger sig vilja ha för att kontrollera varandra trots att man kan tycka synd om de medborgare som troligen blivit vilseledda av de politiker som nu tar till åtstramningspaket. Dessutom kan länder välja att frivilligt ansluta sig till den finanspolitiska pakten, men jag anser att det inte är rätt väg att gå för Sverige. I vart fall inte utan en beslutande folkomröstning innan. Vill det svenska folket någon gång i framtiden avhända sig sin suveränitet finns det litet att göra åt saken.

Slutpoängen blir att vi måste vara väldigt klara med att varje överlämnande av nationellt självbestämmande, oavsett om det sker genom pakt, protokoll eller fördragsändring, ska föregås av en genomlysning av problematiken och en respektfull debatt samt avslutas med beslutande folkomröstning.

Frågan man kan ta med sig från den rådande utvecklingen är hur intresset för politik kommer att utvecklas när vanmakt sprider sig i folkdjupet. I ett längre perspektiv kan det också bli aktuellt att fråga sig: Behövs verkligen de olika partierna och är det någon vits överhuvudtaget att gå till valurnorna i de enskilda medlemsstaterna, om en gemensam politisk inriktning över nästan hela eurozonen redan bestämt spelplanen och reglerna på överstatlig nivå?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41637

18 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Äntligen har SD vaknat.

Utmärkt med beslutande folkomröstning om Euro-pakten och gärna om hela EU eftersom unionen är helt annorlunda sedan Lissabon avtalet.

Sedan borde SD ta in i ert partiprogram att ni vill ha direktdemokrati med beslutande folkomröstningar i ALLA frågor som i Schweiz.
Svenska folket kan inte överlämna ansvaret för halva Sveriges ekonomi till 349 karriärssugna och arvodeshungriga samt ansvarslösa politiska broilers.

Permalänk | Anmäl #1 Johnny Andersson, 2011-12-14, 17:06

Känns ändå helt värdelöst med en folkomröstning då dessa inte är bindande i Sverige. Folket väljer alltid fel och regeringen gör tvärtemot.

Permalänk | Anmäl #2 Magnus Pernils, 2011-12-14, 17:21

Utan att i övrigt sympatisera med SD var detta en mycket bra artikel. Vart har debatten om våra folkomröstningar om Euron och EU tagit vägen när partierna S/M/F/K/C var tok-ja? När man var tveksam till Euron var man ju av de stora partierna sedd som en bakåtsträvare och lite småkorkad och eventuellt också pensionär. Just för att man inte hade valutan att ta till som regulator vid lågkonjunktur. Nu är det nästan på plats med en "förlåt vi hade visst fel"-kampanj till svenska folket från dessa.

Permalänk | Anmäl #3 Johan Delorean, 2011-12-14, 17:28

Min åsikt den är att Svenska pengar till EU alltid ska avräknas från U-hjälpen/biståndet till fattiga länder.

Permalänk | Anmäl #4 Micael calmén, 2011-12-14, 17:33

Tack för ett bra inlägg. Bra kommentar också som kräver direktdemokrati som i Schewiz.. Nu gäller det bara att byta ut EU-minister Birgitta Ohlsson som fått storhetsvansinne och pläderar för ännu mer makt till EU. Vad är det som händer när politiker kommer ner till de riktigt stora köttgrytorna i Bryssel? Har hon kanske ändå Reinfeldt och
Alliansen bakom sig? De övriga tokstollarna i fp-toppen är ju lika naiva som Ohlsson när det gäller EU och valutaunionen.
http://runelanestrand.wordpress.com/2011/12/09/reinfeldt-en-svensk-quisl...

Permalänk | Anmäl #5 Rune Lanestrand, 2011-12-14, 17:38

#3 Johan Delorean
Nu lär en del rakryggade socialdemokratiska ledare vara anledningen till att det blev ett nej till euron i folkomröstningen trots att hela den svenska eliten (däribland majoriteten av SAPs ledning) försökte trycka ner euron i halsen på oss. Jag kan inte detta i detalj eftersom jag var M/FP på den tiden och såg SAP som en grå massa. Men andra kan och vet.

Permalänk | Anmäl #6 Martin A, 2011-12-14, 18:48

En ytterst väl balanserad artikel.

Med den föreslagna uppläggningen så kommer "EU" från tid till annan att föreskriva vad ett land skall göra. De nationella politikerna kommer att slippa ifrån att själva ta obehagliga beslut och är frestade att hänvisa till "dom i Bryssel". Hur länge kommer en sådan "union" att fungera?

Permalänk | Anmäl #7 Gösta Oscarsson, 2011-12-14, 18:46

Å nej! Nu kommer alla andra partier att tycka tvärtom. Allt enligt principen "Man kan aldrig dela en åsikt med SD oavsett hur vettig den än är".

Permalänk | Anmäl #8 Lennart Persson, 2011-12-14, 19:56

Vi bör först och främst ha en ny folkomröstning om utträde ur EU då det utvecklats till något totalt annorlunda än vad som utlovades när vi gick med. Ingen sa något om att demokratin skulle avskaffas och att vi skulle få en president utan möjlighet att välja, tillsatt på livstid (Herman Rompuy) däremot skulle vi få öl och vin i butikerna och det blev vi helt blåsta på liksom allt annat som utlovades, det enda vi fått är mer skulder för att betala åtskilliga miljarder om året till en evigt växande byråkrati. Det var fruktansvärt dumt att gå med i den klubben.

Permalänk | Anmäl #10 Mikael Forsberg, 2011-12-15, 04:08

Bra och självklart förslag. I samma folkomröstning bör vi rösta om vi ska gå ur EU också. EU är inte idag detsamma som vad vi röstade för 1995.

Permalänk | Anmäl #11 Tomas Eriksson, 2011-12-15, 07:01

Sverigedemokraterna har inte förstått att framtiden ligger i en europeisk superstat istället för den ynkliga och maktlösa position lokal-nationalismen erbjuder.

Hur ska vi kunna klara dagens och framtidens utmaningar utan ett tätare samarbete inom Europa? EU erbjuder enorma möjligheter för nationalistiska krafter om vi bara förmår se den högre nivå av gemenskap som finns i Europa.

En gång i tiden stod svensk mot svensk men sen höjdes nivån och svenskarna enades och ett framgångsrikt land skapades. Varför kan inte denna process upprepas?

Vi européer har en gemensam historia, en gemensam kultur och gemensamma fiender. Utan samarbete och integration är vi rökta.

Permalänk | Anmäl #12 Bo T, 2011-12-15, 08:10

"Vi européer har en gemensam historia, en gemensam kultur och gemensamma fiender. Utan samarbete och integration är vi rökta."

Med samarbete och integration är vi krökta.
Vi svenskar har bara rötter i barbariet,allt med kulturellt värde har kommit från andra kulturer, enl. en viss statsminister,
dessutom är vi väldigt töntiga ,allt enl. en fd tänkt statsminister.

Vänner är bra att ha, men när dom lurar dig gäller det att snabbt göra sig av med dom,detta gäller framförallt politiker.

Permalänk | Anmäl #13 Tommy Persson, 2011-12-15, 10:20

Givetvis, #13 Tommy Persson, måste Reinfeldt-Borg detroniseras om det ska bli någon ordning och det kommer demokratin sköta om.

Tyvärr måste det bli värre innan det kan bli bättre. Övertron på ekonomismen som samhällsbyggande ideologi är mycket stark för närvarande.

Men med fetrecession, kollapsad bostadsbubbla och exploderande massarbetslöshet 2012-13 kan maktskiftet komma redan 2014. Den borgerliga politiken har nått vägs ände.

Permalänk | Anmäl #14 Bo T, 2011-12-15, 10:48

Makt är ingen kärnfysik. Det är enkelt.

Partierna i 7-klövern vill bibehålla sin makt. Detta är ett minimum.
Partierna i 7-klövern vill helst öka antalet som röstar på dem.

Allt som hotar maktbalansen är farligt. Det är därför folkomröstningarna bara är vägledande och inte behöver följas.

Folkomröstningarna skulle kunna sänka balansen till politikernas nackdel. Bättre då att göra saker i skymundan, som Reinfeldt. HAN SA INTE ETT ORD i valrörelsen om att han tänkte ändra grundlagen till att vi skulle bli mångkulturella.

Detta är Sveriges nya Moderaterna. Nya tillvägagångssätt = mindre öppenhet.

Permalänk | Anmäl #15 Göran Karlson, 2011-12-15, 12:24

@Göran Karlsson:
Han glömde även nämna att EU medlemskapet numera är inskrivet i grundlagen.

Permalänk | Anmäl #16 Johnson, 2011-12-15, 23:06

Europakten är typiskt sett en sådan fråga som inte lämpar sig för en folkomröstning. Det är folkrepresentationen som ska avgöra frågan. Jag är förvånad att en sverigedemokrat är så naiv. Sverigedemokraterna är i många avseenden realister.

Permalänk | Anmäl #17 Kent Tore Olofsson, 2011-12-15, 23:33

# 17

Jag håller inte med dig. Jag håller inte med dig alls, faktiskt.

Europakten handlar om att släppa iväg ännu mer av vår suveränitet till ansiktslösa byråkrater i Bryssel, och just därför är det alldeles självklart att det först krävs en folkomröstning om saken!

Permalänk | Anmäl #18 Tage Sundin, 2011-12-16, 20:28

I verkligheten så har vi inte röstat om att släppa någon makt överhuvudtaget. EG-omröstningen var ett eller såldes i varje fall som ett handelsavtal så fort ett nytt av gjordes så försvann den legitimiteten folkomröstningen gav nu så liknar EU inte EG på många sätt och en folkomröstningen vore lämplig. Detta är inget som EU eller dess supporters vill för EU och demokrati är som eld och vatten helt oförenliga vilket gör det till ett projekt för enfaldiga idealister styrd av en elit med stort media stöd trots deras syfte att verka för öppenhet och folkstyre.

Permalänk | Anmäl #19 Tor, 2011-12-17, 16:33

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.