Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Debatt i Lund - Synd om mannen?

Pelle Billing om Debatt i Lund - Synd om mannen?

Mansfrågor behöver erkännas som begrepp

I Lund ska det i veckan diskuteras huruvida det är synd om mannen. En sådan frågeställning kan bara uppstå i ett samhällsklimat där mansfrågorna ännu inte erkänts som begrepp. Den viktiga frågan är istället om Sverige är redo för en jämställdhetspolitik som innefattar båda könen?


Om författaren

Pelle Billing skriver och föreläser om jämställdhet. Du finner fler artiklar på hans blogg.

Om vi hör talas om en man som trillat och dött på sin arbetsplats tycker vi det låter hemskt och tragiskt, och konstaterar att arbetsmiljön faktiskt måste bli bättre.

Om en man hänger sig blir vi ledsna, och kanske även upprörda över att psykiatrin inte fungerar bättre.

Om vi ser en hemlös man på stan kanske vi ger honom en peng, samtidigt som vi undrar varför socialtjänsten inte kan ta hand om dessa människor – de gjorde ju det förr.

Det är således inget fel på vår empati för män. Vi tycker alla synd om män som far illa, och vill att samhället ska fungera bättre när det har fallerat. Därmed har vi gjort vårt, eller? Inte riktigt. När män far illa ser vi sällan hela bilden. Var det en slump att vi såg en hemlös man, eller var det relativt förutsägbart?

Mannen som hängde sig var inte ensam. Två av tre av de som tar sitt liv är just män. Mannen som föll till sin död på jobbet är tyvärr också i gott sällskap. Nio av tio av de som dör på sin arbetsplats är av manligt kön och totalt sett är det cirka femtio män som dör årligen. Den hemlöse mannen var ingen slump, utan tre av fyra hemlösa är just män.

I vårt samhälle finns ett dolt kontrakt som säger att när kvinnor far illa ska vi kalla det en kvinnofråga och integrera det i jämställdhetspolitiken. Och gott så, det finns ett flertal viktiga frågor som främst drabbar kvinnor. Tyvärr säger samma kontrakt att när män far illa ska det inte kallas en mansfråga, och inte integreras i jämställdhetspolitiken.

Hur kan det ha blivit så här? En förklaring är att mannen länge varit norm ute i samhället, och därmed har han varit synlig som människa, men osynlig som könad varelse. Att en man är utsatt just för att han är man är en ekvation som många av oss har svårt att få ihop.

Ett annat faktum som gör oss blinda är att det fortfarande är en majoritet av män på samhällets toppositioner. Framgångsrika män syns i tidningar och på TV. Då är det lätt att glömma hur det ser ut på samhällets botten. Att män är de som dominerar våra fängelser, att män dör i förtid, att män som inte lyckas på arbetsmarknaden ofta blir utan egna barn eller förlorar dem efter en separation. Vårt samhälle belönar män som lyckas, men kan vara kallt och hårt för den som misslyckas.

Betyder detta att det är synd om mannen? Nej, det är det inte. Men det är dags för honom att berätta hur han mår. Dags för honom att kräva ett erkännande av mansfrågor som begrepp.

Vi har fortfarande en regering som hårdnackat vägrar att erkänna behovet av mansfrågorna i jämställdhetspolitiken. Delvis beror det på okunskap, delvis handlar det om att inte vilja stöta sig med väljare genom att bryta ny mark.

Mansfrågor står dock inte i motsatsförhållande till kvinnofrågor. Den som bryr sig om män bryr sig inte mindre om kvinnor. Istället är det så att mans- och kvinnofrågorna inte sällan hänger ihop, och om vi vill förbättra vardagen för ena könet måste vi även ta hand om det andra.

Jag hoppas därför att fler och fler människor i Sveriga ska börja erkänna mansfrågorna som begrepp. För det är först när den folkliga opinionen tar fart som politikerna kommer att följa efter.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41609

9 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ett samhälle som bryr sig om både kvinnors och mäns problem lika mycket är ett mänskligt samhälle.Det samhälle som inte gör det är ett könsrasistiskt samhälle

Permalänk | Anmäl #1 michael lilja, 2011-12-14, 22:50

Vi ska ta hand om våra medmänniskor som far illa, om och när de vill ha hjälp.

Men ska vi verkligen lyfta mansfrågor separat? Vi har nu lyft kvinnofrågor separat i 30 år och det har skapat ett genus-träsk, som luktar allt annat än frihet och jämställdhet. Ska vi verkligen eskalera detta? Ska vi verkligen ta samma resa en gång till men för män. "Tydliggöra". Skapa en manlig "offer-roll". Definiera "strukturer". Och allt annan som finns i dagens genus-retorik.

Jag tror det bästa vi kan göra för mannen är att erkänna våran manlighet. Att sluta försöka tävla i ett vara en bättre "kvinna". Det håller på att bli absurt.

Likhet inför lagen ska gälla, vilket inte gäller för män idag. Lika rätt till utbildning och samhällets resurser oberoende av kön. Familjens integritet ska stärkas (inget mera myndighets-petande, snälla!). Könsroller ska bejakas, men inte stänga dörrar. Den som jobbar hårt ska inte hållas tillbaka av lagar och regleringar.

Samhället måste sluta att peta i vad vi är och blir. Låt oss vara män och kvinnor. Låt oss göra karriär eller stanna hemma. Låt oss göra dessa val helt själva.

Där någonstans får vi också en bättre tillvaro för oss alla, män och kvinnor. Genuspolitiken den slänger vi på historiens sophög. Saknad av ingen.

Permalänk | Anmäl #2 Per Nydahl, 2011-12-14, 23:01

Jag håller med föregående talare. Superfeministerna är alla lesbiska, vilket gör deras ställningstagande naturligt om än inte särskilt intelligent. Att den typen av resonemang just nu i det könsförvirrade Sverge, är intressant och spännande lär väl så småningom gå över.
Alla gillar och leker med sina nya leksaker.
Att intelligenta heteronormala går på den visan, har mer med ett slags missriktad naiv solidaritet att göra.
Nöts nog också bort så småningom.
När saker och ting återgår till det mer heteronormativa, så kommer dessa homosexuella grupper att skria i högan sky, om backlash etc, men troligen för döva öron.
Saker har en cyklicitet som är mycket äldre än kulturknuttarna, vilket nog ordnar saker och ting efter hand. Det är egentligen bara socialkonstruktivisterna som tror att det blivi en bestående ändring pga sin enormt självöverskattade kunskap.
Låt dem härja ett tag, med tiden lugnar de sig nog och eventuellt skaffar de sig också kunskap om människor, eller om de inte är stendumma, empirisk lärdom.

Permalänk | Anmäl #3 Kristian Grönqvist, 2011-12-14, 23:14

Pelle Billing:
"I Lund ska det i veckan diskuteras huruvida det är synd om mannen. En sådan frågeställning kan bara uppstå i ett samhällsklimat där mansfrågorna ännu inte erkänts som begrepp."

Mycket bra observation! Bättre att kunna peka på fällan med fri hand, än att bli varse den först när den slagit igen om foten, så att säga.

Vidare:
"Den viktiga frågan är istället om Sverige är redo för en jämställdhetspolitik som innefattar båda könen?"

Som du själv konstaterar senare i din artikel kommer "Sverige" att vara redo för en sådan politik, först när folkopinionen lyckats baxa politikerna till den. Det som hänt i debatten och på din blogg den senaste tiden är löftesrikt (och kanske rentav världsunikt?), men jag gissar att det egentligen inte är "början på slutet" på "jämställdismens" kamp för en mera balanserad beskrivning av världen och de olika könens villkor i den, utan snarare "slutet på början" för densamma, för att tala med Winston Churchills ord. De/vi som stödjer dig får nog vara beredda på en fortsatt kamp på många plan, och på att behöva vara lika beslutsamma som nämnde brittiske herre, med sin cigarr:
http://www.youtube.com/watch?v=eL78M9yw8kM :-)

Permalänk | Anmäl #4 John H Nilsson, 2011-12-15, 03:04

Även jag anser att det är bättre att lyfta frågor som rör individen, inte olika grupper (hur vi än väljer att dela in folk). Ingen är behjälpt av att reduceras från att vara en individ med egna rättigheter och friheter till en bärare av en gruppidentitet, som dessutom fastställts av någon annan än en själv. Då berövas man sina individuella rättigheter.

Därmed inte sagt att många problem kan relateras till, till exempel kön. Men det beror på att samhället skapat dessa problem eftersom man inte satt individernas fri och rättigheter i samhället främst.

Permalänk | Anmäl #6 Sture Svensson, 2011-12-15, 10:57

Det borde vara självklart att om man åtgärdar alla problem för kvinnor, och struntar i problem som i huvudsak drabbar män så blir resultatet i slutändan ojämställdhet. Feminismen har genom sitt ensidiga fokus och dominans blivit sexistisk, kvinnor värderas i den politiska praktiken högre än män idag. Vad som behövs är helhetssyn, i stället för särintressen.

För övrigt anser jag att politisk korrekthet bör förintas.

Permalänk | Anmäl #7 Karl Kullman, 2011-12-15, 12:19

Debatten i Lund är över. Jag menar att Jarlbro vann.

Suck.

Här kan du rösta på vem det är mest synd om:
http://tystatankar.com/2011/12/15/debatt-i-lund-an-slank-dom-hit/

Permalänk | Anmäl #8 Mats Olsson, 2011-12-15, 22:26

Pelle, mansfrågor erkänns ju i debatten i Lund av Liv Strömqvist när hon pratar om att vårdnadstvisterna kan grunda sig i synen på kvinnor och män som olika goda föräldrar och av Jens Liljestrand när han pratar om "genustramset" i förskolor i form av lärare som säger åt pojkar att inte gråta. Och det håller jag med om är genistrams att säga åt pojkar att inte gråta. Detta spinner även Strömqvist vidare på. Det är att ta mansfrågor på allvar.

Att fängelserna domineras av män är också något som tas på allvar, inte minst av mansforskare och kriminologer.

Permalänk | Anmäl #10 Niclas Kuoppa, 2011-12-16, 11:22

"Hur fostras män att bli till sådana här odjur, som denna domare som piskar sin egen dotter hårt med sin livrem i 8 minuter i sträck?"

Det är genom alla tider kvinnor som haft privilegiet att fostra barnen, så börja med att se till dig själv och andra kvinnor för att identifiera vad som gått fel i uppfostran hos dom få män som begår våldshandlingar.

Permalänk | Anmäl #12 Joel Bergqvist, 2011-12-17, 10:29

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.