Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

EMU

Carl B Hamilton om EMU

Sverige ska inte välja den brittiska vägen

Storbritannien står utanför budgetpakten och EU delas i två delar. Den ena delen består av euroländerna plus bland annat våra närmsta grannar runt Östersjön. Den andra delen kommer att ha det EU-fientliga, ekonomiskt vanskötta och konservativt styrda Storbritannien som fundament. Sverige bör välja rätt sida, skriver Carl B Hamilton, ekonomiskpolitisk talesman (FP) och ordförande i riksdagens EU-nämnd.


Om författaren

Carl B Hamilton, ekonomiskpolitisk talesman (FP) och ordförande i riksdagens EU-nämnd.

Hur förankrat blev socialdemokraternas nej-beslut beträffande den nya budgetpakten? Redan innan EU-nämndens sammanträde ens var avslutat i fredags hade socialdemokraterna hunnit både kalla till pressträff och avsluta densamma. Kanske var det därför partiet missade det större historiska innehållet i uppgörelsen på EU-toppmötet fredagen den 9/12.

Resultatet blev nämligen att Storbritannien står utanför budgetpakten och att EU därmed delas i två delar. Den ena delen består av euroländerna plus bland annat våra närmsta grannar runt Östersjön. Den andra delen kommer att ha det EU-fientliga, ekonomiskt vanskötta och konservativt styrda Storbritannien som fundament. Är det med denna typ av intressen och värderingar Sverige skall alliera sig med inför framtiden?

Var hör Sverige hemma? Hos utpräglade EU-skeptiker och destruktiva, européer, eller hos länder med värderingar som i Finland, Tyskland, de tre baltiska staterna, Polen, Benelux, Österrike, Irland med flera som brottas med uppgiften att reparera Europa? Ska Sveriges stol stå tom när dessa länder träffas?

I Storbritannien är kritiken och oron stor hos dem som inte är EU-fientliga. Lägg märke till att Camerons regering lade in sitt veto mot att de 17 euroländerna ålägger sig själva nya regler för ekonomisk styrning - inte mot några regler som skulle komma att tillämpas i Storbritannien. Euroländernas ansträngningar att rädda sig själva vill alltså Cameron försvåra. Inrikespolitiskt är Camerons beteende applåderat av de egna, men starkt kritiserat av t ex Labour, Liberalerna och Financial Times ledarsida. Labours skuggutrikesminister Douglas Alexander kallar förhandlingarna för "katastrofala" därför att hanteringen fört Storbritannien till "isolering".

Ska Sverige följa med in i denna isolering? Ja, tycks Alexanders systerparti i Sverige mena, utan längre analys eller reflektion.

För Sverige är riskerna stora och uppenbara. Euroländerna och de länder som frivilligt ansluter sig till budgetpakten kommer rimligen vid sina möten - som inledningsvis kommer att fokusera på ekonomiska frågor - att diskutera och komma överens om sådant som rör den inre marknaden och handelsfrågor, skattefrågor och arbetsmarknadsfrågor. Sedan kan besluten av denna stora grupp länder komma att tas upp och drivas vidare inom EU, och vid EU-möten. Detta gör de desto lättare eftersom beslut i inremarknadsfrågor numera tas med kvalificerad majoritet och den majoriteten utmejslar dessa länder lätt vid sina egna månadsmöten.

Bortfallet av Storbritannien är en allvarlig motgång för Sveriges traditionella hållning när det gäller den inre marknadens fortsatta utveckling, motstånd mot regleringar och för frihandel. I britternas frånvaro i dessa frågor riskerar besluten i hela Europa att bli mer inriktade på regleringar och protektionism, särskilt om också Sverige avstår. Att som Håkan Juholt hänvisa till Sveriges folkomröstning 2003 som skäl för att inte aktivt arbeta framåt i dessa breda ekonomiskpolitiska frågor, som kommer upp vid budgetpaktens månatliga möten, är en för Sverige riskabel och irrelevant strategi.

Det demokratiska underskottet skulle för vår del bli större och våra möjligheter att tillvarata och skydda våra värderingar och ekonomiska intressen mindre om vi står utanför.

Vi har inte råd att låta Sveriges stol stå tom när budgetpakten samlas.

Tisdagen den 13 december kl 13 återrapporterar statsminister Fredrik Reinfeldt i riksdagens kammare från toppmötet, och det sänds direkt i SVT.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41592

30 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Sverige ska inte välja den brittiska vägen"

Helt riktigt. Svergie borde lämna EU helt och hållet.
EU har urartat totalt och är på väg att bli ännu värre.

Permalänk | Anmäl #1 Leif D, 2011-12-12, 13:33

Carl B Hamilton inser inte att EU måste dumpa slöddret om det någonsin ska bli en verksamhet med potens. Folk som lever på bidrag och kriminalitet har ingen plats i unionen.

Permalänk | Anmäl #2 Bo T, 2011-12-12, 13:38

Jag satt just och tänkte hur länge Johan Norbergs välskrivna artikel skulle få stå oimotsagd av CBH.
Behövde inte vänta länge.
Tyvärr var denna inte lika välskriven.

Sverige kan i efterhand implementera allt eller inget om vi vill som de andra kommer fram till. Att vi ska behöva anpassa vår ekonomi och lagstiftning efter länder som i vissa fall ligger 15-20 år efter oss av budgetsanering och väl förd ekonomisk politik och i vissa fall än mer är tokerier.

Och bara för att man står utanför innebär inte att man står på samma sida som Storbritannien man kan faktiskt komma fram till likartade ståndpunkter från helt skilda perspektiv.

Permalänk | Anmäl #3 Mats F Eriksson, 2011-12-12, 13:45

Carl B Hamilton är en av de bästa politiker...

att övertyga mig, om att en röst på folkpartiet är en röst på min
egen undergång. Min röst i nästa EU val, går till det parti som
aktivt vill störta det korrumperade EU, och återföra det till dess
ursprungliga idé, samarbete över gränserna, och med fölkets
vilja som garanti för demokratin.

Permalänk | Anmäl #4 per svensson, 2011-12-12, 13:49

Jag blir oerhört nervös när jag läser artikeln, är det på den nivån debatten kommer att föras? Det tog alltså bara 10år innan fredsprojektet EU står på randen till splittring och vi har ett vi och dom-tänkande. Carl B Hamilton skriver om "destruktiva, européer" kontra de fina länderna som "brottas med uppgiften att reparera Europa"
För mig låter det som början på något oerhört obehagligt, kanske bäst att hoppa av EU innan Europa har startat sitt tredje världskrig.

Permalänk | Anmäl #5 BoB, 2011-12-12, 13:52

OOm vi ska tala vanskötta länder så bör väl Frankrike ligga före Storbrittannien. Frankrike glider obekymrat med i vinnarhålet och överlägger förtroligt med Merkel. Efter världskriget Gled de Gaulle in först i segerparaden och lyckades bli ockupationsmakt i Tyskland, det land man stött under kriget genom Vichyregeringen. England verkar mera att lita på

Permalänk | Anmäl #6 Sten O Andersson, 2011-12-12, 14:05

" Den andra delen kommer att ha det EU-fientliga, ekonomiskt vanskötta och konservativt styrda Storbritannien som fundament"

Ja, mycket bättre att ställa sig på sidan av de EU-vänliga ekonomiskt havererade och vanskötta länderna som grekland, spanien, italien, portugal, frankrike mm.

Permalänk | Anmäl #7 Wincent Englander, 2011-12-12, 14:15

Det största problemet är att det är fel personer som blir politiker. Se hur svårt dom har att släppa makten så förstår Ni vad jag menar. Juholt t.ex blir hellre ensam som social demokrat än han släpper makten. Tyvärr måste vi dra med dom vi har för de dugliga människorna vill inte bli politiker. Jag skulle gärna se att en sådan som "Greve" Carl B Hamilton utbytt mot Johan Norberg. Det skulle gynna Sverige.

Permalänk | Anmäl #9 u_15024, 2011-12-12, 15:46

Som någon annan kommentar redan noterat så är Carl B Hamiltons ordval något lite förråat. Det är inte något som väcker respekt. Tog det verkligen bara 10 år innan politikerna inom EU blev hatiska mot varann? Det verkar inte bättre än så. Hur ska det sluta?

I dagens Sydsvenska skriven en USA-ekonom på pricken om EU/EMU och varför det falerar. Jag rekommenderar läsning. Orsaken till att Stockholmare kan acceptera att betala högre skatt, de går mest till Norrland och Malmö, är att vi inom landet känner solidaritet med varann. Men det finns inte en svensk som vill ge en krona till Grekland. Och tydligen finns inte en grek som vill spara en krona så Tyskland slipper betala. Och utan solidaritet mellan människorna, EU är skapat uppifrån av politiker, så faller allt samman. Tur ingen politiker talat om "det tusenåriga riket" i detta fall.

Permalänk | Anmäl #10 Tom Eliasson, 2011-12-12, 15:52

Sverige SKA välja den brittiska vägen!! CBH förvirring skulle göra oss till ett framtida Grekland.

Permalänk | Anmäl #11 Roger Sjöman, 2011-12-12, 15:55

Tomas Eilasson.
Ja, jag ser att artikelförfattaren använder "Fientlig" två gånger och "destruktiv" . Det vore hårda omdömen om folk som inte håller med till fullo, om det inte gått inflation i dessa ord så de är inte värda mer än en punkt. Men de används fortfarande av folk som inte kan acceptera att de har fel.

Permalänk | Anmäl #12 u_15024, 2011-12-12, 16:02

Korrekt, #10 Thomas Eliasson. Det som saknas är solidaritet inom EU och den kommer först att uppstå den dag en gemensam fiende definieras.

Det här kan dock inte ekonomister som Carl B Hamilton förstå, ekonomister tror att människors högsta önskan är pengar och att man kan få folk att göra precis vad som helst bara man håller pengar framför dem som moroten framför åsnan.

Alla människor är inte girigbukar.

Permalänk | Anmäl #13 Bo T, 2011-12-12, 16:32

Förutom skällsorden så håller jag med #14 Samuel Lindén. Demokrati står inte högt i kurs i EU.

Permalänk | Anmäl #15 Marion, 2011-12-12, 17:05

CBH har helt fel igen. Sverige skall naturligtvis säga ett rungande NEJ till alla förslag som begränsar vår självständighet och handlingsfrihet, samt utlysa beslutande folkomröstning om Lissabonavtalet.

Sverige borde driva frågan om den totalt misslyckade valutaunionen EMU (alla valutaunioner i världshistorien har mislyckats) skall avvecklas och återgång till nationella valutor, penningpolitik och finanspolitik, samt att all överstatlighet inom EU avskaffas. Sverige måste kräva att B-lags länder som Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Grekland, Belgien och alla andra länder som har mer än 60% av BNP i statssuld eller mer än 3% budgetunderskott omgående amorterar ner sina statsskulder till 60% eller lämnar unionen.

Det är hög tid för Sverige att lämna den odemokratiska och ekonomiskt vanskötta diktaturen EU. Ett enkelt och billigt frihandelsavtal räcker bra för Sverige. Idag betalar vi 16 miljarder netto för att EU skall bestämma över oss, det är inte inflytande det är bara dumt.

Carl B Hamilton har helt förlorat kontakten med vad svenska folket vill och fortsätter propagera för EMU anslutning och EU deltagande, vad skall vi med politiker till som har så dåligt omdöme?

Permalänk | Anmäl #16 Johnny Andersson, 2011-12-12, 17:12

Tragiskt att se hatet mot Storbritannien (och ofta anti-USA hat) som EU förespråkare häver ur sig trots att Cameron själv är fanatiskt pro-EU och gärna glömmer "gjutjärns starka" vallöften om omröstning för att glädja sina herrar i Bryssel. Kanske är det istället hat mot befolkningen i alla medlemsländer som vägrar foga sig för deras översittarfasoner speciellt britter.

Sverige har inte euron och tjänar inget på att kasta pengar på den speciellt som de bara är bortkastade, utan ingen som helst tacksamhet finns för det och förstås det löser inga av problemen den skapat för flera euroländer. Att stå utanför OCH behålla våra pengar det har vi allt att vinna på.

Permalänk | Anmäl #17 Tor, 2011-12-12, 17:15

Argumentationen är snällt uttryckt "lite konstruerad"

Vi förstår att Hamilton har svårt att hålla masken inför det faktum att EU gjort bort sig totalt och till och med EUskeptiker har blivit överraskade av det uppenbara folkförakt och inkompetens EU levererat.

Det är klart som fan att man ska vara "fientlig" till en överstatlig elitorganisation med icke folkvalada kommissionärer när dess största projekt/experiment slutar i rena ekonomiska katastrofen.
Det går inte att läögga skulden på PIGSländerna då EUs nomenklaturá var fullständigt medvetena om vad det var för ekonomier de plockade in under samma tak.

EUROprojektet var mer av arten " nuffa ner för backen och håll tummarna" och vår politska elitnobless var helt okritiska till sitt eget lilla projekt. Nu gick det åt helvete ioch alla länders (de där som fortfarande tycker att demokrati är något värt) medborgare vill inte bli stryda av inkompetenta idioter långt borta i nåt Bryssel de inte har koll på.

EU har tvärtemot sin strävan bevisat att nationalism och nationell suveränitet är ett mycket tryggare fundament att bygga på. Folkets och de folkvaldas makt och kontroll skall stärkas och inte skickas ut och bort till något ansiktslöst byråkratifäöste utom medborgaqrnas kontroll.

Eu fick chansen och Eu sket ner sig. Den nationella demoratins värde i sin makt och kontroll hat fått sin tytdlighet.. Hamiltons retorik är fylld av medveten och välkläende ångest inför det haveri och inkompetens EU uppvisat..

Isolera sig ifrån EU? Ja tack Hamilton, Vem fan har råd eller lust att vara med? Rensa bort alla tankar om EUskatter och en europeisk supoerstat så har ni underlättat och demokratiserat det missfoster som nu växt fram. EU skall ha mindre makt och inte mer.

Permalänk | Anmäl #18 Berg Säker, 2011-12-12, 17:45

Vi borde utöka det ekonomiska samarbetet med de länder som är mest lika oss så det fungerar under både goda och dåliga tider. Då kan vi göra Norden och norra Europa till en depressionstålig ekonomisk motor som kan hålla igång södra Europa genom handel som garanteras av de fyra friheterna med rörlighet för människor, varor, tjänster och kapital.

Det är omöjligt att forcera alla EU:s länder att bli helt lika och nu bevisar verkligheten att det är omöjligt att forcera fram en gemensam valuta för hela EU. I stället för att försöka göra det omöjliga, misslyckas och riskera att EU förlorar sin legitimitet och spricker sönder borde vi skala ner EU:s ambitioner och koncentrera oss på de fyra friheterna och låta tiden ha sin gång. Efter några generationer smälter nog EU samman så det blir tre, två eller till och med ett enda valutaområde.

Permalänk | Anmäl #19 Magnus Redin, 2011-12-12, 17:48

Glöm inte att ALLA valutaunioner i världshistorien har misslyckats och efter 10 års tid är det nu EMU's tur. Det var ett döfött idiot projekt från början.

Permalänk | Anmäl #20 Johnny Andersson, 2011-12-12, 18:08

Det är skönt att bo i en "randstat" med en egen "skvalpvaluta"!

Permalänk | Anmäl #21 Benadom Flydde, 2011-12-12, 18:12

Ständigt denna Hamilton. Det är inte utan att han börjar likna en balansfigur (leksak för de minsta som gungar fram och tillbaka utan att tippa), oavsett hur dåligt det går för euron och EMU-länderna dyker han upp och försöker att på olika sätt få ner Sverige i träsket. Sluta Carl B Hamilton innan det blir lyteskomik.

Permalänk | Anmäl #22 u_17696, 2011-12-12, 18:14

Jag är övertygad om att CBH skulle försvara EMU in i den blå abyss som riskerar att bli dess grav, medan alla andra redan har hoppat i livbåtarna och räddat sig själva. Denna naivitet och detta dogmatiska malande får mig verkligen att undra om det är ett desperat försök att hitta sympatier för att hålla sig kvar i riksdagen. Tillsätt en utredning CBH, istället för att blint basunera ut att du vill ta hela besättningen (Svenska medborgarna) med i djupet, för isåfall kommer dom att göra myteri

Permalänk | Anmäl #23 Mikael, 2011-12-12, 20:12

Jag undrar om inte newsmillomröstningarna är lika tillförlitliga som valen i Ryssland. 51% positiva till EMU.... haha, dra den om rödluvan också.

Permalänk | Anmäl #24 Johan Johansson, 2011-12-12, 22:11

#24

Det är ju för att folk inte förstår frågorna. Newsmill skulle kunna göra dessa tydligare och hålla sig borta från begrepp som "millningar".

Minns själv när jag hittade till Newsmill första gången och råkade rösta fel.

Permalänk | Anmäl #25 Mikael, 2011-12-12, 22:29

Eftersom debatten just nu handlar om vem som ogillar Hamilton mest så kan jag passapå att framföra min egen ståndpunkt.

Sverige kan faktiskt avvakta.

Det första är att vi inte ska gå britternas ärenden, kom ihåg att vi förlorade halva Sverige år 1805 för att vi var med på ett brittiskt frihandelsprojekt. Tjeckoslovalien och Polen 38 och Jugoslavien 41 är andra brittiska katastrofer.

För det andra, vi har alltid klarat oss bra när vi väntar. Vi missade både korstågen och första och andra världskriget genom att inte hoppa in i nån korkad prestigekonflikt.

Allting har ett pris, men förhoppningsvis räcker det att minska privat och företagsskuldsättning samt att skaffa en riktig näringslivspolitik, liknande tyskland.

Och just det, inte gå USAs ärenden heller.

Permalänk | Anmäl #26 Anders Olsson, 2011-12-12, 23:48

Vän-fienderetoriken lurar ingen. Verkligen roligt att se hur mycket klokare och välbalanserade kommentatorerna är än artikelförfattaren! Demokratisk dialog på Newsmill kan faktiskt fungera och förhoppningsvis kommer kritiken att hjälpa till att rösta bort CBH i nästa val.

Permalänk | Anmäl #27 Bertil Rolf, 2011-12-13, 17:49

Jag är så trött på hatiska politiker som alltid skall välja den eller den sidan. Sverige skall stå utanför, inte på Storbritanniens sida utan bara Sveriges Sida. Euron har ingen framtid det såg vi som röstade nej för 10 år sedan. Vi såg prishöjningarna i Euro området och insåg att Grekland. Irland och dom andra aldrig kommer att klara sig. Vi vill gärna se en återgång till EG och att den marknaden skall fungera fullt ut. Låt oss köpa en ny bil i Tyskland utan extra avgifter först då har vi en inre marknad. Ta bort alla undantag. plus att vi har klarat av att handla med varandra med olika valutor i tusental år. Livet tar inte slut med EURO.

Permalänk | Anmäl #28 Per Sandberg, 2011-12-13, 19:48

Det blåser snålt om Europaprojektet dessa dagar, och världens undergång tycks vara nära. All heder till Hamilton som står upp för sina ideal, även när det stormar.

Permalänk | Anmäl #29 ville vittumainen, 2011-12-14, 22:08

#29: Eller så kanske det är bättre att vara lite ödmjuk och erkänna för sig själv att man har haft fel.

Permalänk | Anmäl #30 Johan Johansson, 2011-12-15, 00:07

#30. Bara för att det stormar så behöver det inte betyda att man har fel. Snarare tvärtimot.

Permalänk | Anmäl #31 ville vittumainen, 2011-12-15, 18:08

Hamilton är en så kallad "rabiat" Euro/EMU anhängare kosta vad det kosta vill.... Ävenså klankar han ner på England, märkligt Alliansen gör Precis som Tacher gjorde och Alliansens egen man Hamilton har åsikter om England. Ungefär som med Emu/Euron det håller på att gå käpprätt ner i diket med Emu bara en tidsfråga innan första avhoppen kommer MEN lika fullt Vill Hamilton ha oss med i det havererande samarbetet... Jo Jo Ungefär som med FPartisternas inställning till arbetslös arbetskraftsinvandring...ju mer ju bättre...

Permalänk | Anmäl #32 Nils A Lindgren, 2011-12-26, 00:09

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.