Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvotering till styrelser

Lars Einar Engström om Kvotering till styrelser

Varför skulle kvinnor vara farliga?

Det finns någonting förnedrande i hela debattenkring kvotering. Att "hota" med att tvingas ta in kvinnor innebär ju att dessa är/kan vara farliga. För vad? Vill vi inte ha in "den andra sortens" människor i våra kamratkretsar? Vad är det i så fall vi vill dölja i grabbgänget? Det frågar sig Lars Einar Engström, författare och föreläsare.


Om författaren

Lars Einar Engström

www.sexisten.se

Författare, psykolog och föreläsare. Skrivit 4 böcker i ämnet sexism. Publicerad i Sverige, Danmark, Island och  på engelska på amazon.co. Föreläst i flera länder i Europa. Första boken hette "En sexists bekännelser" och kom 2005, bok två "Sexistens karriärhandbok", 2007, trean var en antologi "Våld till vardags, 2008, den senatse i Sverige "En sexists funderingar", 2010. Jag skriver krönikor och www.ihm.se och har skrivit ett antal debattartiklar i svenska tidningar.

Är kvinnor farliga?

Nej, inte generellt och inte jämfört med män. Men jag undrar om inte några av oss är rädda? Är det inte därför kvotering har uppfattats och använts som ett hot? "Om ni inte skärper er så lagstiftar vi", sa socialdemokraten Margareta Winberg för några år sedan. Och se, antalet kvinnor i styrelser ökade. Winberg försvann, så även hotet, och rekryteringen av kvinnor avstannade.

"Hotet" finns inte lika tydligt, idag, men nu när jämställdhetsminister Nyamko Sabuni vill att kvinnor ska kvoteras in i kommunala bolagsstyrelser så uppfattar en del detta som ett nytt hot. Kommunala bolag först och vad väntar sedan? Tänk om regering och riksdag fattar beslut om att lagstifta i hela näringslivet? Vilket flera länder i Europa diskuterar. Vad gör vi då?

Det finns någonting förnedrande i hela debatten. Att "hota" med kvotering av kvinnor innebär ju att dessa är/kan vara farliga. För vad? Vill vi inte ha in "den andra sortens" människor i våra kamratkretsar? Vad är det i så fall vi vill dölja i grabbgänget? Vad kan kvinnorna avslöja om oss killar?

Ingenting, säger några män jag pratar med på en konferens, det har med kompetensen att göra. Javisst ja, det var ju det där med kompetensen. Vi vill ju inte ha in någon i gänget som inte är kompetent och som vi alla vet, det finns ju inga kvinnor, i alla fall inte många, som är komptenta nog att sitta i Ericssons styrelse. Som om det finns många män som har den kompetensen.

Men ingen har väl någonsin sagt att kompetenskravet skulle tas bort vid en eventuell kvoteringslag? Varför skulle något företag, stort eller litet, ta in en inkompetent människa bara för att denna människa är kvinna? (Som om alla män i styrelser är komptenta.)

Och det finns fortfarande män, där ute, som spjärnar emot när det gäller könsmixade grupper, oavsett nivå, något som naturligtvis påverkar rekrytering och tillsättandet av nya tjänster. Och dessa män (jodå, det finns några kvinnor också) rekryterar alltså efter kön istället för kompetens.

I Sverige diskuterar vi fortfarande om kvinnor är lika bra-kompetenta som män och om de är värda lika mycket i lön. Och ibland dyker det upp någon politiker och skrämmer näringslivet med hotet att "om ni inte tar in fler kvinnor så lagstiftar vi om kvotering". Häxan väntar runt hörnet, grabbar, och hon är arg som ett bi.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41545

14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Om du var ensamstående med barn och en kvinna inte fanns med i bilden, skulle du acceptera att samhället utsåg en kvinna som du inte känner eller kanske inte ens delar värderingar med skulle komma in i ditt liv och med dig uppfostra dina barn för att dom skulle få en jämlik uppfostran ?

Varför skulle ett privat företag då acceptera att dyligt gäller för att förvalta deras kapital ?

Permalänk | Anmäl #1 Mats F Eriksson, 2011-12-12, 11:18

Känns som att jämföra äpple och päron, men nej, jag skulle inte acceptera att det kom en kvinna till mitt HEM när det gäller barnuppfostran. På förskolan fungerar det dock så. Företagen kommer att ta in kvinnor utifrån kompetens och inte utifrån kompisrelationer från ROK 1 på Karlsberg eller jaktlaget. Företagen kan vara lugna, det finns ett antal undersökningar som visar att kvinnor är försiktigare och mer långsiktiga när det gäller andras pengar.

Permalänk | Anmäl #2 Lars Einar Engström, 2011-12-12, 11:48

#2 Lars Einar Engström

Jag har ju uppenbarligen en lite avikande uppfattning än du i denna fråga, i stat, kommun och landsting helt ok där kan man besluta vad man vill men inte när det kommer till privat ägande.

Det måste finnas en gräns för hur mycket staten har rätt att modifiera den privata äganderätten.
Det är staten som ska tjäna medborgarna inte medborgarna som ska tjäna staten.

Detta är ett utslag av ett föråldrat socialistiskt tänkande på äganderätten.

Permalänk | Anmäl #4 Mats F Eriksson, 2011-12-12, 12:04

"Det finns någonting förnedrande i hela debatten."

Ja, Lars Einar Engström, det är förnedrande med en debatt som bygger på feministiska floskler som att män skulle vara överordnade.

Man behöver inte röra sig speciellt mycket i det svenska samhället för att se att det finns minsta lika mycket matriarkala strukturer som patriarkala.

Skillnaden är att de matriarkala synoderna använder sig av ett påhittat förtryck för att stärka sina positioner och för att försvara de övergrepp man utsätter andra för.

Varför diskuterar vi inte de destruktiva matriarkala strukturerna lika mycket som de patriarkala?

Permalänk | Anmäl #5 Bo T, 2011-12-12, 14:56

Bo, kan du hjälpa mig, ge mig några exemple på de matriarkala strukturerna.

Permalänk | Anmäl #6 Lars Einar Engström, 2011-12-12, 15:51

Nej, du har helt fel! Ditt sätt att tänka har fastnat på 1900-talet. Idag är vi jämställda och alla glastak är krossade. Det är DÄRFÖR kvotering skulle vara så skadligt för det är ju per definition orättvist.

Permalänk | Anmäl #7 Louis Friend, 2011-12-12, 17:28

Jag gör inget annat än redogör för dem, i böcker och på seminarier. Varför är kvotering orättvist? Tror du att det finns en koppling mellan kvotering och kompetens? Glastaket borta? Nja, skulle inte tro det;) Ja lite trix skulle jag också vilja hör mer om.

Permalänk | Anmäl #10 Lars Einar Engström, 2011-12-12, 18:19

#8 Gunilla

Det är ju helt omöjligt att veta. Det kan ju finnas tusen olika anledningar och du verkar utgå ifrån att det faktiskt är ett problem, vilket jag definitivt inte gör. Om vi inte börjar uppträda, leva som och tro på att vi är jämställda, hur ska vi nånsin lyckas bli det?

Det enda vi kan veta är ju att kvotering är av ondo. Jämställdhet kan ju aldrig definieras som 50/50.

Permalänk | Anmäl #11 Louis Friend, 2011-12-12, 18:27

Det krävs väl inget snille att konstatera att socialister inte tycker om fri företagsamhet. Kvinnor kan f.ö. ha så många kvinnliga ledamöter
de vill i de företag de äger.

Permalänk | Anmäl #13 Robert Pettersson, 2011-12-12, 18:46

#7 Louis Friend, alla glastak är inte krossade. Kvinnohatet är fortfarande starkt i samhället, även bland kvinnor. Ett konkret exempel på detta är hur många ser kvinnor som antingen madonna eller hora. Denna syn på kvinnor delas även av många kvinnor.

Detta kvinnohat är givetvis inlärt eller religiöst/kulturellt.

Permalänk | Anmäl #15 u_3826, 2011-12-12, 19:48

#14 Gunilla Madegård
Det är enkelt att definiera socialister. Det är de som är emot fri företagsamhet. Sedan kan de kalla sig vad som helst, det gör ingen skillnad.

Permalänk | Anmäl #19 Robert Pettersson, 2011-12-12, 20:53

Kristian,
Kvinnor behövs inom alla yrken, jag har föreläst på Skanska som anställer kvinnor som asfaltsläggare (nej det är inte muskler som behövs) Räddningsverket nu MSB arbetar med upplysning till brandmän, Gruvindustrin letar kvinnor till sina maskiner(nej inte muskler) etc. Sverige är ganska ensamt i världen om att ha en så enormt segregerad arbetsmarknad som vi har. Sorgligt.

Permalänk | Anmäl #24 Lars Einar Engström, 2011-12-13, 07:41

#24 Lars Einar Engström

"Sverige är ganska ensamt i världen om att ha en så enormt segregerad arbetsmarknad som vi har. Sorgligt."

Möjligen beroende på att vi inte var med i WW II ?
Stora delar av industrierna var ju då fyllda med kvinnor i länder som var det. Iofs efter kriget gick allt tillbaka till tidigare mönster men traditionen hade brutits.

Permalänk | Anmäl #25 Mats F Eriksson, 2011-12-13, 07:53

Jag är glad att Europas bästa finansminister Anders Borg kallar sig feminist. Han är väl inte socialist, eller?
Bo, gå in på www.ihm.se så kan du läsa om några förnedrande exempel.

Permalänk | Anmäl #27 Lars Einar Engström, 2011-12-13, 15:41

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Stora risker med MP:s energipolitik
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.