Emilia Bjuggren!
Varför måste ni lägga era demonstrationer just idag på Nobeldagen, den dag på året som blickarna riktas mot Sverige??
Hade ni inte kunnat vänta till imorgon! Det hade gått lika bra i mitt tycke.
Allt detta är ju bara ett sätt att få uppmärksamhet. Vad kan Nobelpristagare och gäster göra åt tillståndet i Sverige?
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-12-10, 10:49
Återigen ett smaklöst exempel från vänsterhåll på att plocka enkla politiska poäng på en av de största tragedier i Norden.
Permalänk | Anmäl
Joacim Björk, 2011-12-10, 10:58
"Att börja prata om pris och kostnader när det kommer till människor som är i behov av vård bidrar inte till ett humanare Sverige."
Emilia, resurserna är inte oändliga. Håller du med om det?
Din och min sjukvård är vad vi har råd med efter att våra politiker har gjort en pioritering av de resurser som står till förfogande. Ja, i denna process har dom ställt grupper och behov mot varann, vilket är deras plikt och givetvis helt nödvändigt. Menar du att vissa behov ska gå utanför denna prioritering och få kosta vad de kostar? Resurserna tas från samma pott ska du veta.
Du har all rätt att tycka så förstås men kan du redovisa en lista vilka behov som inte ska vara med i prioriteringen utan ska få kosta vad de kostar. Och när du gör den listan, tror du inte att du då kommer att känna att det vore bra att i alla fall ha nån slags uppfattnnig om storeksordningen på dessa behov?
Permalänk | Anmäl
perper, 2011-12-10, 11:04
Marguerithe jag håller inte med dig om att manifestationen kan skjutas upp. Nazisterna har sin samling mitt inne i city idag och jag tycker det är helt nödvändigt att stå upp och visa att vi är många fler som är aktiva antirasister.
Joacim Björk, jag delar inte din syn. Jag tycker det är det minsta vi kan göra för att stå upp för och hedra offren som blev brutalt mördade att stå upp för vad de trodde på och kämpa vidare.
Permalänk | Anmäl
Emilia Bjuggren, 2011-12-10, 11:07
En sak till. När jag var ung fick jag lära mig att alla konflikter i världen beror på olika materiella intressen. Det här trodde jag länge på. Lurad var jag. Det är sant att det materiella intresset är en viktig faktor, "intresset ljuger inte". Men vem som helst som inte lurar sig själv kan ju se mängder av konflikter som beror på till exempel ras etnicitet religion. Frågan är om man ska utgå från världen som den är i sin analys.
Permalänk | Anmäl
perper, 2011-12-10, 11:18
Ändå hör man inga norska socialdemokrater som tycker så. Och ja, jag läser norska tidningar.
Permalänk | Anmäl
Joacim Björk, 2011-12-10, 11:19
Att demonstrera samtidigt med de högerextrema är oklokt. Det ger dem bara ökad uppmärksamhet. Idag, den 10 december, tar det dessutom fokus från Nobeldagen. Socialdemokraterna bör undvika att demonstrera med extremister, det må sedan handla om höger eller vänsterextrema. Med vänner som Ung vänster, behöver S inga fiender.
Permalänk | Anmäl
Martin Engman, 2011-12-10, 11:34
Så ni tänker åka ut från stadshuset, ta taxi ut till skolorna i Salem och berätta för barnen där vad dom ska tycka och vilka värderingar som dom ska ha.
Mycket bra initiativ.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2011-12-10, 11:39
Man blir glad och får hopp om mänskligheten när man läser att så många olika initiativ samtidigt valt att demonstrera mot högerextremism! Glöm inte vad som hände i Tyskland på 30-talet och glöm aldrig vad som hände på Utøya!
Permalänk | Anmäl
Lars Svensson, 2011-12-10, 11:40
Jag ids inte lyssna på alla dessa antirasister i form av Expo,
Lars Ohly och nu Emilia Buggare!
Ska jag stå upp mot något, så är det den aningslöshet och
dumhet, som dessa individer och vänsterextrema organi-
sationer representerar. Och du Emil, det finns inga pappers-
lösa, de är illegala invandrare.
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-12-10, 11:42
"9" Tomas Eriksson.
Mycket bra kommentar!
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-12-10, 11:43
Bra artikel. Håller med om att det är viktigt att vi sluter upp och visar att nazism inte är acceptabelt. Varje gång fascisterna får stå oemotsagda så växer de sig lite starkare.
En annan viktig poäng med motdemonstrationen är att visa solidaritet med de grupper i samhället som nazisterna vill attackera, tex flyktingar och homosexuella. De skall känna att de inte står ensamma och att det finns många som vill försvara dem mot nazisterna.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-10, 11:52
Klokt skrivet Lars Svensson!
Permalänk | Anmäl
Emilia Bjuggren, 2011-12-10, 11:58
Håller med dig Martin!
Permalänk | Anmäl
Emilia Bjuggren, 2011-12-10, 11:59
Väl talat Martin!
Permalänk | Anmäl
Lars Svensson, 2011-12-10, 12:04
#16, #17 & #19. Tycker att det är lite lustigt att ni berömmer varandra. Känns det som ni är isolerade? Stoltenberg gjorde inte några politiska poänger av Utøya och fick mycket respekt för det, kanske något att tänka på?
Sedan har jag inte mycket till övers för rasistiska grupperingar men tycker att man inte behöver slå dem för att man tycker annorlunda. Tycker inte heller att man ska försöka tysta dem med musik eller skrik möjligtvis däremot med argument i en debatt. Då känns det som man står upp för de demokratiska värderingarna istället.
Permalänk | Anmäl
Magnus, 2011-12-10, 12:22
En stor majoritet av svenskarna anser att invandringspolitiken är för slapp. 300-500 tusen anser att den är den viktigaste frågan för Sverige. Lyssna på folket snälla.
Permalänk | Anmäl
Anders B, 2011-12-10, 12:29
"12" Lars Svensson.
Om det hade varit så väl att vi kunnat säga som på 60-talet. "Det får aldrig hända det som hände i Tyskland på 30-talet".
Det är nog lite sent påtänkt att komma med sådant nu. Vi är väl redan där, och har varit länge i detta genommanipulerade land.
Så många mäniskor i Sverige som inte längre vågar säga högt vad man tycker och tänker. Ryktesspridning och förtal av offentliga människor som inte kan försvara sig mot media, verkar vara OK för alltför många.
Människor som Anders Behring Breivik har alltid funnits och kommer alltid att finnas. En labil person som levt i utanförskap (och utsatts för övergrepp som barn) och till slut bestämt sig för den slutgiltiga hämnden.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-12-10, 12:32
#21
Nazism är inte en åsikt utan ett förtryck. Motdemonstrationerna är helt lagliga, polisiärt sanktionerade och demokratiska. Om ni vill stoppa dem så är det ni som är odemokratiska.
#22 Det är rasisterna som vill splittra landet. De vill ställa grannar och arbetskamrater mot varandra.
#23 Vi är 94% av befolkningen. Rasisterna är i klar minioritet.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-10, 12:41
Då måste du mena all rasism! Annars är jag inte med.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2011-12-10, 12:42
Feminism är könsrasism så att vara antifeminist är som att vara antirasist
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2011-12-10, 12:48
Du skriver ". Attacken var politiskt motiverad" enligt undersökningar är han psykiskt sjuk. Gillar ni sossar att förvränga sanningen? Är ni ute efter att skapa hat och motsättningar?
Mitt förslag är att i alla fall försöka hålla er till sanningen, det ger mer förtroende. Ni kan ju fundera på varför sossarna har så lågt väljarstöd:)
Och bara så du vet Emilia Bjuggren, protesterar ni mot judehatet så protesterar ni PK-ister mot era allierade muslimerna och palestinagruppen. Detta är mycket underhållande:)
Permalänk | Anmäl
Peter Nordquist, 2011-12-10, 12:52
Förresten så är jag islamofob, antifeminist, antirasist, antisexist och antinazist. Det är samma mekanism jag hatar! Muslimer hatar kufar, bögar, judar och väst, feminister hatar män och väst, rasister hatar andra etniciteter, sexister hatar män, kvinnor bögar och lesb, nazister hatade väst, judar och bögar.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2011-12-10, 12:51
#24 Sådana som Breivik tror att de får legitimitet av framgångar för SD och andra högerextremistiska partier i våra grannländer. Att de alltid funnits stämmer väl inte så bra, eller hur? De behöver näring från en omgivning som accepterar fascism. Lars Svenssons parallell mellan Tyskland på 30-talet och Utöya tycker jag manar till eftertanke.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-10, 12:52
”Hatet sprids i vårt samhälle i form av rasism, islamofobi och antifeminism”…va? Kan du inte ”räkna” rätt längre än till tre, Emilia Bjuggren?
Eller vart tog antisemitism vägen? Alla judar har inte flytt Sverige än, vi har många modiga kvar. Vad har du att säga till dem?
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-12-10, 13:00
Det roliga är att svenska journalister åkte till Norge och skällde ut norska journalister att de inte lyckats vinkla ABBs brott till högerpartierna. Men då de i Norge inte är rädda för sanningen så vet de att det inte går då han var en galning, skrev själv att han inte var rasist och ville samarbeta med al-qaida .
Men tyvärr läser Emilia Bjuggren som alla andra sossar bara Aftonbladet..
Läs hela artikeln nedan från Sydsvenskan, mycket bra och talande om dagens PKism.
"I fallet Abdulwahab fanns en stark önskan att framställa terroristen som en ensam galning. I fallet Behring Breivik finns en lika stark önskan att terroristen inte får vara en ensam galning."
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article1587410/Om...
Permalänk | Anmäl
Peter Nordquist, 2011-12-10, 13:04
Det är bra att ni demonstrerar mot nassarna.
Den dag nazismens odörer får spridas oemotsagda
är den dagen första dagen människans evolution tar ett steg tillbaka.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-12-10, 13:04
#33 Mats F Eriksson, 2011-12-10, 13:04 är du islamofob? Det störta hotet mot muslimerna i Malmö är det stora antalet muslimer och vänsteraktivister som hotar de. Men det kanske är det du menar, att du vill stoppa vänsterextremisterna och inflödet av muslimer?
Permalänk | Anmäl
Peter Nordquist, 2011-12-10, 13:11
Nazism och "rasism" ( ja medvetet inom citationstecken eftersom uttrycket används fel) är mycket små problem i Sverige.
Ett betydligt större problem är de vänstergrupper, inget särskild utpekad, som tar detta minimala problem som intäkt för att börja slåss på gator och torg...
Skulle vänstern börja ge f-n i att slåss i Salem skulle denna sk "marsch/demonstration gå helt obemärkt förbi i media!
Men det kanske är kul att fajtas lite?? T o m synas i media? Slå ner några demonstranter för att visa "vilka som äger gatorna"?
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2011-12-10, 13:11
Fientlighet?
Hur sttor är sannolikheten att sju våldtäktsmän samlas på samma ställe (flyktingförläggningen i Mariannelund)? Och att dessa är arabiska män med muslimsk bakgrund?
För trettio år sedan hade sannolikheten varit noll. Idag är detta verklighet.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-12-10, 13:09
Det är bra, demonstrera gärna mot nazism och rasism. Utmärkt!
Skänk gärna också en tanke till de fem turister (varav fyra européer - en av dem svensk) som kidnappats i Mali, av muslimska al-Qaidas nordafrikanska falang, Aqim:
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=232788
http://www.ennaharonline.com/en/international/7867.html
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-12-10, 13:14
Verkligen ohederligt att blanda in "antifeminism" med rasism och nazism. fast lite försiktigt i ingressen endast...
Men feminism är könsrasism. Om man protesterar mot den vidriga pjäsen om SCUM, (vilket skett på flersa håll, med lika vidriga ansklagelser mot en demokratisk rättighet) anser du då att man är jämförbar med nazism?
Och det finns f.ö inget "lika värde" i socialdemokraternas, m.fl. partiers misandri! Ta avstånd från SCUM, och sluta hyckla!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2011-12-10, 13:18
#31 Christofer Catilan
Antisemitism inkluderas i begreppet rasism, antisemitism är en form av rasism, om man är antirasist så är man per definition motståndare till antisemitism så istället för att fundera över Emilias "räknekunskaper" bör du kanske fördjupa dig i begreppens innebörd...
#36 Robert Pettersson
Vad jag vet så är de män som du nämner inte arabiska, de har ingen som helst anknytning till något arabiskt land, (även om detta är helt orelevant i sammanhanget), och om de överhuvudtaget har muslimsk bakgrund så är de helt klart inte "rättrogna" muslimer eftersom våldtäkt är bland de absolut värsta synder man kan begå enligt islam.
Vidare så är det mycket vanligt att förövare som begår gruppvåldtäkt
känner varandra mycket väl sedan tidigare och att de kommer från samma sociala sfär, (oavsett vad de har för etnicitet).
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2011-12-10, 13:37
Det är till att vara en självutnämnd godhetsapostel.
Jag tycker att det är beklämmande att använda ABB som slagträ i den politiska debatten. Helt emot vad den norske statsministern har vädjat om. Ynkligt!
Permalänk | Anmäl
Bengrot, 2011-12-10, 13:34
Hur kan sossarna vara så falska och säger att de ska stå upp mot nazismen när de själva inte gör det och samarbetar med judehatande organisationer?
Tror de svenskar inte är läskunniga och går på vilket PK fjäsk som helst? Fyfan för sossarnas falskhet!
Permalänk | Anmäl
Peter Nordquist, 2011-12-10, 13:40
Det är bra Emilia. På dom bara. Tryck ner fascisterna i stövelskaften!
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-12-10, 13:41
Ser att Emma självklart är feminist och av den anledningen är för jämlikhet (jämställdhet!). Jämställdhet är jag för. Men logiken med feminism stämmer inte. Feminismen har sedan slutet av 80-talet – då feminismen var värd att kämpa för eftersom den fortfarande var en demokratirörelse – konstant drivit en hatkampanj mot män och att enbart kvinnor ska lyftas fram. Låt så vara, men då tycker jag att man inte ska säga att man är för jämställdhet.
Numer är jag en socialdemokrat som inte längre kan rösta på mitt parti. Jag skulle vilja engagera mig men det går inte eftersom socialdemokratin kidnappats av personer som anammat ett postmodernt tankesätt med rötter i freudiansk psykoanalys, jungiansk teologi, nihilism, litterär surrealism, fransk post-strukturalism, osv. Denna utveckling har lett till ett virrvarr av värdeomdömen som ändras från dag till dag; att verkligheten måste kontrolleras utifrån en tvingande teori om att allt är en öppen text som kan läsas hur som helst och att då döma ut dem som varit på plats och faktiskt sett hur det är; en falsk moral om den andre och där ett påstående är sant eftersom just uttalaren säger det. På sådana grunder kan ingen äkta moral byggas. Men det är alltså utifrån ovanstående premisser Emma ska ut och demonstrera.
Emma ska alltså demonstrera idag. Det sägs vara mot främlingsfientlighet, rasism och nazism. Jag kan på sätt och vis se det riktiga i detta – jag tror nog att Emma är uppriktig med sina goda ambitioner - och mycket få anser väl att rasism och nazism är bra. Problemet handlar inte att man demonstrerar mot rasism och nazism, utan när vissa grupperingar gör det. Deras tal om förståelse och solidaritet är inte äkta. Dessa grupperingar har utöver sin finfina målsättning om pluralism och förståelse för andra å andra sidan en agenda som leder till att människors fria val att leva minskar, målsättningen med deras mångkultur är inte ett gemensamt berikande, utan att istället se det enhetliga som fientligt och det avskiljande som något att värna om med mera. Menar verkligen Emma att vi ska stödja henne i detta?
Vad sägs om att istället vara för något som till exempel fler dagisplatser och fler förskolelärartjänster där män, gärna med invandrarbakgrund, uppmuntras att ansöka sig till; högre pension till våra pensionärer; satsningar på jobb åt våra unga; omfattande renovering av våra förorter; ett generöst mottagande av flyktingar så att de verkligen kan komma in i vårt samhälle (utan att behöva avstå från sin egen kultur). Är man inte för detta kommer vi att få den främlingsfientlighet som Emma säger sig kämpa mot och denna fientlighet kommer att vara ömsesidig. Så länge man har idén om att alla ska vara välkomna, och sedan är det just inget mer, kommer välfärden att urholkas pga den enorma mängden nyanlända anhöriginvandrare, ekonomisk migration och därtill gigantisk kostnad. Varför är man inte mot denna utveckling?
Permalänk | Anmäl
Pär Blomqvist, 2011-12-10, 13:48
Ni socialdemokrater tycker om att prata om solidaritet.
Var finns solidariteten för de äldre i vårat land som vanvårdas och i vissa fall svälter på våra äldrevårdsanstalter?
Var finns solidariteten för de miljontals ungdomar som i 20 års tid drabbats av nedskärningar inom skolan?
Vem tänker på de tusentals hemlösa i våra storstäder?
Var finns medkänslan för alla de brottsoffer som blir utsatta för en eskalerande kriminalitet?
Och var finns omtanken för de kvinnor och män som sliter hårt varje dag för att betala för hela kalaset?
Alla dessa människor är det som får betala priset för att invandringen ska få "kosta vad den kosta vill".
Våra fäder och förfäder har kämpat i hundratals år för att bygga upp det välfärdssamhälle vi bor i idag. Ett samhälle som på en generations tid riskerar att helt försvinna. Vart ligger solidariteten i det?
Permalänk | Anmäl
Joacim Björk, 2011-12-10, 13:57
Förlåt Emilia ska det vara.
Permalänk | Anmäl
Pär Blomqvist, 2011-12-10, 13:54
Menar skribenten den rasism som Sverige årligen importerar till landet?
Just fan, den existerar inte.
Permalänk | Anmäl
Kasper Sekiyama, 2011-12-10, 13:59
Alla som bidrager aktivt till polariseringen i samhället är lika goda kålsupare oavsett vilken sorts "-ister" de är. Emilia Bjuggren är en av de skyldiga.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-12-10, 14:03
Prognosen för detta land är minst sagt mörk.
Permalänk | Anmäl
Patrik V, 2011-12-10, 14:04
Med eller utan demonstrationer kommer det till konflikter om man inte förstår att svenskens ideal alltid är en utsträckt hand men inte en öppen dörr.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2011-12-10, 14:08
Alla som bor i Sverige skall vara jämställda med varandra, det är bra och du har ett gott hjärta Emilia. Däremot är jag emot den typen av nationalism du och övriga partier, förutom SD, tydligt har anammat och drivit till sin spets de senaste decenniet. Den ojämlikhet ni praktiserar sätter sina tydliga spår i omvärlden och visar på en egoism som är skrämmande och fruktansvärt farlig.
Det är nämligen så här att vi inte bara bör ta ett ansvar för de människor som kommer till Sverige utan vi är faktiskt skyldiga att göra vårt bästa för omvärlden. I nuläget tar vi kompetens från fattiga delar av världen utan en tanke på att faktiskt ge tillbaka någonting överhuvudtaget till det land som i desperation försöker utbilda folket.
Jag tycker ni borde demonstrera mot den typen av nazism istället för den är mycket farligare och väldigt mycket mer accepterad i samhället. Politiker går dagligen ut och säger hur vi är beroende av kompetens från fattiga länder och det är rent ut sagt skrämmande. Vi värderar individer som kommer till Sverige ungefär 600.000 ggr mer än individer i övriga omvärlden. Detta är ojämlikhet om något.
Sverige är ett land som faktiskt kan hjälpa andra länder och det är därmed vår skyldighet att göra detta på bästa sätt. Men istället praktiserar du Emilia och majoriteten av partier en modern form av slavhandel samt nazism och lurar er själva med att tro detta är solidariskt.
Där har ni något att demonstrera mot!
Permalänk | Anmäl
Kent S, 2011-12-10, 14:08
#41 Palestinian forever – Kommentar: ”…så istället för att fundera över Emilias räknekunskaper bör du kanske fördjupa dig i begreppens innebörd...”…!?
Va bra att du påpekar det!
Nu funderar jag, funderar och funderar. Och visst! Du har så rätt, din logik är helt lysande ty jag trodde att något var fel i vad hon skrev men ack så inte!
*
Palestinian forever: ”Antisemitism inkluderas i begreppet rasism, antisemitism är en form av rasism, om man är antirasist så är man per definition motståndare till antisemitism…”…så om man är antirasist så är man per definition motståndare till antisemitism och…
…i den meningen är inte islamofobi någon rasism alls eftersom islamofobi inkluderas inte i begreppet rasism såsom jag tidigare trott. Det ingår liksom inte med samma automatik i rasism som antisemitism och därför räknas som en annan sorts fenomen. Nu är bilden klar!
Islamofobi är enligt din logik precis som antifeminism. Antifeminism är nämligen inte någon form av rasism eftersom feminism är ideologi och ideologier tävlar per definition med varandra om folkets stöd...precis som marxism och antimarxism, kapitalism och antikapitalism osv. Intressant!
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-12-10, 14:13
"32"
Ja vi kan ju se att norska journalister har en helt annan utbildning och bildning än här.
I Sverige har ju mediakåren gått "Kommunisthögskolan" och vi ser ju nu hur allmänheten fallit i deras fällor inkl artikelförfattaren.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-12-10, 14:17
Jag tycker man skall stå upp mot både nazismen och kommunismen samt rasismen och antisemitismen. Hur ställer sig sossarna? Man lierar sig med kommunismen. Man stöder antisemitismen. Det är inte att vara mot varken extremsocialismen eller rasismen. Men i sossarnas värld är alla jämlika, bara det att vissa är mer jämlika än andra.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2011-12-10, 14:22
Hur kan man kalla sig feminist och samtidigt omfamna islam?
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-12-10, 14:30
Jag kämpar för samma mål men för att komma närmare dem måste man peta i svåra problem i samhället och försöka lösa dem konstruktivt så de inte lämnas till SD eller sämre.
Uttryck som islamofobi är farliga då de låter extremister med hat mot främlingar gömma sig bakom vanliga moderata muslimer. Det är lika dumt som att bemöta kritik mot nordkorea som socialistfobi och socialdemokrathat.
Hat som politisk metod måste motarbetas och det hat som är viktigast att motarbeta är det hat som är politiskt accepterat av många politiker, media och forskare och det hatet finns i Sverige inom den extrema feminismen.
Sedan finns det främlingsfientligt hat av svenskar gentemot invandrargrupper, mellan invandrargrupper och av invandrare mot svenskar. Skall man göra något bra åt det måste lagen fungera lika för alla och debatten ta upp alla konflikter, görs inte det kommer de som utsätts för hat utan att få stöd att bli bittra och söka efter andra lösningar och där har vi en av SD:s bästa rekryteringsunderlag.
Att tro att samhället är jämställt är livsfarligt när det finns en mycket stor risk för en period med krympande ekonomi och stora spänningar mellan olika grupper och mellan nationer. En mera realistisk syn på världen är att anta att livet är orättvist och fundera på hur fler skall kunna få bra chanser. Där kan vi ha många givande debatter mellan liberaler och socialister.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-12-10, 14:39
"Den politiska utvecklingen i Sverige oroar på flera områden. Nyligen stoppade migrationsministern Tobias Billström (M) en offentlig utredning från socialdepartementet om papperslösas rätt till vård med hänvisning att han saknar kostnadsberäkningar. Att börja prata om pris och kostnader när det kommer till människor som är i behov av vård bidrar inte till ett humanare Sverige."
Kostnadsberäkningar i vårdfrågor är ingen nyhet, det kan våra äldre intyga. Att hävda att det på något sätt är främlingsfientligt att göra kostnadsberäkningar för gratisvård till papperslösa är ju bara fånigt, såvida man menar att Sverige borde syssla med obegränsad välgörenhet utan kostnadstak dvs. Om man nu tycker att det är förfärligt att vi räknar på vad saker och ting kostar, så föreslår jag att man själv öppnar en flyktingmottagning/vårdcentral för papperslösa medan vi väntar på att socialdepartementets utredning blir färdig.
Men hur som helst, lycka till med motdemonstrationen och hoppas att ingen kommer till skada i år. Det vore tråkigt om folk över hela världen tvingades se extremhögern och extremvänstern slå varandra blodiga på gator och torg mitt under självaste Nobelfesten.
Permalänk | Anmäl
Christoffer Jansson, 2011-12-10, 14:37
93 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Emilia Bjuggren!
Varför måste ni lägga era demonstrationer just idag på Nobeldagen, den dag på året som blickarna riktas mot Sverige??
Hade ni inte kunnat vänta till imorgon! Det hade gått lika bra i mitt tycke.
Allt detta är ju bara ett sätt att få uppmärksamhet. Vad kan Nobelpristagare och gäster göra åt tillståndet i Sverige?
Återigen ett smaklöst exempel från vänsterhåll på att plocka enkla politiska poäng på en av de största tragedier i Norden.
"Att börja prata om pris och kostnader när det kommer till människor som är i behov av vård bidrar inte till ett humanare Sverige."
Emilia, resurserna är inte oändliga. Håller du med om det?
Din och min sjukvård är vad vi har råd med efter att våra politiker har gjort en pioritering av de resurser som står till förfogande. Ja, i denna process har dom ställt grupper och behov mot varann, vilket är deras plikt och givetvis helt nödvändigt. Menar du att vissa behov ska gå utanför denna prioritering och få kosta vad de kostar? Resurserna tas från samma pott ska du veta.
Du har all rätt att tycka så förstås men kan du redovisa en lista vilka behov som inte ska vara med i prioriteringen utan ska få kosta vad de kostar. Och när du gör den listan, tror du inte att du då kommer att känna att det vore bra att i alla fall ha nån slags uppfattnnig om storeksordningen på dessa behov?
Marguerithe jag håller inte med dig om att manifestationen kan skjutas upp. Nazisterna har sin samling mitt inne i city idag och jag tycker det är helt nödvändigt att stå upp och visa att vi är många fler som är aktiva antirasister.
Joacim Björk, jag delar inte din syn. Jag tycker det är det minsta vi kan göra för att stå upp för och hedra offren som blev brutalt mördade att stå upp för vad de trodde på och kämpa vidare.
En sak till. När jag var ung fick jag lära mig att alla konflikter i världen beror på olika materiella intressen. Det här trodde jag länge på. Lurad var jag. Det är sant att det materiella intresset är en viktig faktor, "intresset ljuger inte". Men vem som helst som inte lurar sig själv kan ju se mängder av konflikter som beror på till exempel ras etnicitet religion. Frågan är om man ska utgå från världen som den är i sin analys.
Ändå hör man inga norska socialdemokrater som tycker så. Och ja, jag läser norska tidningar.
Att demonstrera samtidigt med de högerextrema är oklokt. Det ger dem bara ökad uppmärksamhet. Idag, den 10 december, tar det dessutom fokus från Nobeldagen. Socialdemokraterna bör undvika att demonstrera med extremister, det må sedan handla om höger eller vänsterextrema. Med vänner som Ung vänster, behöver S inga fiender.
Så ni tänker åka ut från stadshuset, ta taxi ut till skolorna i Salem och berätta för barnen där vad dom ska tycka och vilka värderingar som dom ska ha.
Mycket bra initiativ.
Man blir glad och får hopp om mänskligheten när man läser att så många olika initiativ samtidigt valt att demonstrera mot högerextremism! Glöm inte vad som hände i Tyskland på 30-talet och glöm aldrig vad som hände på Utøya!
Jag ids inte lyssna på alla dessa antirasister i form av Expo,
Lars Ohly och nu Emilia Buggare!
Ska jag stå upp mot något, så är det den aningslöshet och
dumhet, som dessa individer och vänsterextrema organi-
sationer representerar. Och du Emil, det finns inga pappers-
lösa, de är illegala invandrare.
"9" Tomas Eriksson.
Mycket bra kommentar!
Bra artikel. Håller med om att det är viktigt att vi sluter upp och visar att nazism inte är acceptabelt. Varje gång fascisterna får stå oemotsagda så växer de sig lite starkare.
En annan viktig poäng med motdemonstrationen är att visa solidaritet med de grupper i samhället som nazisterna vill attackera, tex flyktingar och homosexuella. De skall känna att de inte står ensamma och att det finns många som vill försvara dem mot nazisterna.
Klokt skrivet Lars Svensson!
Håller med dig Martin!
Väl talat Martin!
#16, #17 & #19. Tycker att det är lite lustigt att ni berömmer varandra. Känns det som ni är isolerade? Stoltenberg gjorde inte några politiska poänger av Utøya och fick mycket respekt för det, kanske något att tänka på?
Sedan har jag inte mycket till övers för rasistiska grupperingar men tycker att man inte behöver slå dem för att man tycker annorlunda. Tycker inte heller att man ska försöka tysta dem med musik eller skrik möjligtvis däremot med argument i en debatt. Då känns det som man står upp för de demokratiska värderingarna istället.
En stor majoritet av svenskarna anser att invandringspolitiken är för slapp. 300-500 tusen anser att den är den viktigaste frågan för Sverige. Lyssna på folket snälla.
"12" Lars Svensson.
Om det hade varit så väl att vi kunnat säga som på 60-talet. "Det får aldrig hända det som hände i Tyskland på 30-talet".
Det är nog lite sent påtänkt att komma med sådant nu. Vi är väl redan där, och har varit länge i detta genommanipulerade land.
Så många mäniskor i Sverige som inte längre vågar säga högt vad man tycker och tänker. Ryktesspridning och förtal av offentliga människor som inte kan försvara sig mot media, verkar vara OK för alltför många.
Människor som Anders Behring Breivik har alltid funnits och kommer alltid att finnas. En labil person som levt i utanförskap (och utsatts för övergrepp som barn) och till slut bestämt sig för den slutgiltiga hämnden.
#21
Nazism är inte en åsikt utan ett förtryck. Motdemonstrationerna är helt lagliga, polisiärt sanktionerade och demokratiska. Om ni vill stoppa dem så är det ni som är odemokratiska.
#22 Det är rasisterna som vill splittra landet. De vill ställa grannar och arbetskamrater mot varandra.
#23 Vi är 94% av befolkningen. Rasisterna är i klar minioritet.
Då måste du mena all rasism! Annars är jag inte med.
Feminism är könsrasism så att vara antifeminist är som att vara antirasist
Du skriver ". Attacken var politiskt motiverad" enligt undersökningar är han psykiskt sjuk. Gillar ni sossar att förvränga sanningen? Är ni ute efter att skapa hat och motsättningar?
Mitt förslag är att i alla fall försöka hålla er till sanningen, det ger mer förtroende. Ni kan ju fundera på varför sossarna har så lågt väljarstöd:)
Och bara så du vet Emilia Bjuggren, protesterar ni mot judehatet så protesterar ni PK-ister mot era allierade muslimerna och palestinagruppen. Detta är mycket underhållande:)
Förresten så är jag islamofob, antifeminist, antirasist, antisexist och antinazist. Det är samma mekanism jag hatar! Muslimer hatar kufar, bögar, judar och väst, feminister hatar män och väst, rasister hatar andra etniciteter, sexister hatar män, kvinnor bögar och lesb, nazister hatade väst, judar och bögar.
#24 Sådana som Breivik tror att de får legitimitet av framgångar för SD och andra högerextremistiska partier i våra grannländer. Att de alltid funnits stämmer väl inte så bra, eller hur? De behöver näring från en omgivning som accepterar fascism. Lars Svenssons parallell mellan Tyskland på 30-talet och Utöya tycker jag manar till eftertanke.
”Hatet sprids i vårt samhälle i form av rasism, islamofobi och antifeminism”…va? Kan du inte ”räkna” rätt längre än till tre, Emilia Bjuggren?
Eller vart tog antisemitism vägen? Alla judar har inte flytt Sverige än, vi har många modiga kvar. Vad har du att säga till dem?
Det roliga är att svenska journalister åkte till Norge och skällde ut norska journalister att de inte lyckats vinkla ABBs brott till högerpartierna. Men då de i Norge inte är rädda för sanningen så vet de att det inte går då han var en galning, skrev själv att han inte var rasist och ville samarbeta med al-qaida .
Men tyvärr läser Emilia Bjuggren som alla andra sossar bara Aftonbladet..
Läs hela artikeln nedan från Sydsvenskan, mycket bra och talande om dagens PKism.
"I fallet Abdulwahab fanns en stark önskan att framställa terroristen som en ensam galning. I fallet Behring Breivik finns en lika stark önskan att terroristen inte får vara en ensam galning."
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article1587410/Om...
Det är bra att ni demonstrerar mot nassarna.
Den dag nazismens odörer får spridas oemotsagda
är den dagen första dagen människans evolution tar ett steg tillbaka.
#33 Mats F Eriksson, 2011-12-10, 13:04 är du islamofob? Det störta hotet mot muslimerna i Malmö är det stora antalet muslimer och vänsteraktivister som hotar de. Men det kanske är det du menar, att du vill stoppa vänsterextremisterna och inflödet av muslimer?
Nazism och "rasism" ( ja medvetet inom citationstecken eftersom uttrycket används fel) är mycket små problem i Sverige.
Ett betydligt större problem är de vänstergrupper, inget särskild utpekad, som tar detta minimala problem som intäkt för att börja slåss på gator och torg...
Skulle vänstern börja ge f-n i att slåss i Salem skulle denna sk "marsch/demonstration gå helt obemärkt förbi i media!
Men det kanske är kul att fajtas lite?? T o m synas i media? Slå ner några demonstranter för att visa "vilka som äger gatorna"?
Fientlighet?
Hur sttor är sannolikheten att sju våldtäktsmän samlas på samma ställe (flyktingförläggningen i Mariannelund)? Och att dessa är arabiska män med muslimsk bakgrund?
För trettio år sedan hade sannolikheten varit noll. Idag är detta verklighet.
Det är bra, demonstrera gärna mot nazism och rasism. Utmärkt!
Skänk gärna också en tanke till de fem turister (varav fyra européer - en av dem svensk) som kidnappats i Mali, av muslimska al-Qaidas nordafrikanska falang, Aqim:
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=232788
http://www.ennaharonline.com/en/international/7867.html
Verkligen ohederligt att blanda in "antifeminism" med rasism och nazism. fast lite försiktigt i ingressen endast...
Men feminism är könsrasism. Om man protesterar mot den vidriga pjäsen om SCUM, (vilket skett på flersa håll, med lika vidriga ansklagelser mot en demokratisk rättighet) anser du då att man är jämförbar med nazism?
Och det finns f.ö inget "lika värde" i socialdemokraternas, m.fl. partiers misandri! Ta avstånd från SCUM, och sluta hyckla!
#31 Christofer Catilan
Antisemitism inkluderas i begreppet rasism, antisemitism är en form av rasism, om man är antirasist så är man per definition motståndare till antisemitism så istället för att fundera över Emilias "räknekunskaper" bör du kanske fördjupa dig i begreppens innebörd...
#36 Robert Pettersson
Vad jag vet så är de män som du nämner inte arabiska, de har ingen som helst anknytning till något arabiskt land, (även om detta är helt orelevant i sammanhanget), och om de överhuvudtaget har muslimsk bakgrund så är de helt klart inte "rättrogna" muslimer eftersom våldtäkt är bland de absolut värsta synder man kan begå enligt islam.
Vidare så är det mycket vanligt att förövare som begår gruppvåldtäkt
känner varandra mycket väl sedan tidigare och att de kommer från samma sociala sfär, (oavsett vad de har för etnicitet).
Det är till att vara en självutnämnd godhetsapostel.
Jag tycker att det är beklämmande att använda ABB som slagträ i den politiska debatten. Helt emot vad den norske statsministern har vädjat om. Ynkligt!
Hur kan sossarna vara så falska och säger att de ska stå upp mot nazismen när de själva inte gör det och samarbetar med judehatande organisationer?
Tror de svenskar inte är läskunniga och går på vilket PK fjäsk som helst? Fyfan för sossarnas falskhet!
Det är bra Emilia. På dom bara. Tryck ner fascisterna i stövelskaften!
Ser att Emma självklart är feminist och av den anledningen är för jämlikhet (jämställdhet!). Jämställdhet är jag för. Men logiken med feminism stämmer inte. Feminismen har sedan slutet av 80-talet – då feminismen var värd att kämpa för eftersom den fortfarande var en demokratirörelse – konstant drivit en hatkampanj mot män och att enbart kvinnor ska lyftas fram. Låt så vara, men då tycker jag att man inte ska säga att man är för jämställdhet.
Numer är jag en socialdemokrat som inte längre kan rösta på mitt parti. Jag skulle vilja engagera mig men det går inte eftersom socialdemokratin kidnappats av personer som anammat ett postmodernt tankesätt med rötter i freudiansk psykoanalys, jungiansk teologi, nihilism, litterär surrealism, fransk post-strukturalism, osv. Denna utveckling har lett till ett virrvarr av värdeomdömen som ändras från dag till dag; att verkligheten måste kontrolleras utifrån en tvingande teori om att allt är en öppen text som kan läsas hur som helst och att då döma ut dem som varit på plats och faktiskt sett hur det är; en falsk moral om den andre och där ett påstående är sant eftersom just uttalaren säger det. På sådana grunder kan ingen äkta moral byggas. Men det är alltså utifrån ovanstående premisser Emma ska ut och demonstrera.
Emma ska alltså demonstrera idag. Det sägs vara mot främlingsfientlighet, rasism och nazism. Jag kan på sätt och vis se det riktiga i detta – jag tror nog att Emma är uppriktig med sina goda ambitioner - och mycket få anser väl att rasism och nazism är bra. Problemet handlar inte att man demonstrerar mot rasism och nazism, utan när vissa grupperingar gör det. Deras tal om förståelse och solidaritet är inte äkta. Dessa grupperingar har utöver sin finfina målsättning om pluralism och förståelse för andra å andra sidan en agenda som leder till att människors fria val att leva minskar, målsättningen med deras mångkultur är inte ett gemensamt berikande, utan att istället se det enhetliga som fientligt och det avskiljande som något att värna om med mera. Menar verkligen Emma att vi ska stödja henne i detta?
Vad sägs om att istället vara för något som till exempel fler dagisplatser och fler förskolelärartjänster där män, gärna med invandrarbakgrund, uppmuntras att ansöka sig till; högre pension till våra pensionärer; satsningar på jobb åt våra unga; omfattande renovering av våra förorter; ett generöst mottagande av flyktingar så att de verkligen kan komma in i vårt samhälle (utan att behöva avstå från sin egen kultur). Är man inte för detta kommer vi att få den främlingsfientlighet som Emma säger sig kämpa mot och denna fientlighet kommer att vara ömsesidig. Så länge man har idén om att alla ska vara välkomna, och sedan är det just inget mer, kommer välfärden att urholkas pga den enorma mängden nyanlända anhöriginvandrare, ekonomisk migration och därtill gigantisk kostnad. Varför är man inte mot denna utveckling?
Ni socialdemokrater tycker om att prata om solidaritet.
Var finns solidariteten för de äldre i vårat land som vanvårdas och i vissa fall svälter på våra äldrevårdsanstalter?
Var finns solidariteten för de miljontals ungdomar som i 20 års tid drabbats av nedskärningar inom skolan?
Vem tänker på de tusentals hemlösa i våra storstäder?
Var finns medkänslan för alla de brottsoffer som blir utsatta för en eskalerande kriminalitet?
Och var finns omtanken för de kvinnor och män som sliter hårt varje dag för att betala för hela kalaset?
Alla dessa människor är det som får betala priset för att invandringen ska få "kosta vad den kosta vill".
Våra fäder och förfäder har kämpat i hundratals år för att bygga upp det välfärdssamhälle vi bor i idag. Ett samhälle som på en generations tid riskerar att helt försvinna. Vart ligger solidariteten i det?
Förlåt Emilia ska det vara.
Menar skribenten den rasism som Sverige årligen importerar till landet?
Just fan, den existerar inte.
Alla som bidrager aktivt till polariseringen i samhället är lika goda kålsupare oavsett vilken sorts "-ister" de är. Emilia Bjuggren är en av de skyldiga.
Prognosen för detta land är minst sagt mörk.
Med eller utan demonstrationer kommer det till konflikter om man inte förstår att svenskens ideal alltid är en utsträckt hand men inte en öppen dörr.
Alla som bor i Sverige skall vara jämställda med varandra, det är bra och du har ett gott hjärta Emilia. Däremot är jag emot den typen av nationalism du och övriga partier, förutom SD, tydligt har anammat och drivit till sin spets de senaste decenniet. Den ojämlikhet ni praktiserar sätter sina tydliga spår i omvärlden och visar på en egoism som är skrämmande och fruktansvärt farlig.
Det är nämligen så här att vi inte bara bör ta ett ansvar för de människor som kommer till Sverige utan vi är faktiskt skyldiga att göra vårt bästa för omvärlden. I nuläget tar vi kompetens från fattiga delar av världen utan en tanke på att faktiskt ge tillbaka någonting överhuvudtaget till det land som i desperation försöker utbilda folket.
Jag tycker ni borde demonstrera mot den typen av nazism istället för den är mycket farligare och väldigt mycket mer accepterad i samhället. Politiker går dagligen ut och säger hur vi är beroende av kompetens från fattiga länder och det är rent ut sagt skrämmande. Vi värderar individer som kommer till Sverige ungefär 600.000 ggr mer än individer i övriga omvärlden. Detta är ojämlikhet om något.
Sverige är ett land som faktiskt kan hjälpa andra länder och det är därmed vår skyldighet att göra detta på bästa sätt. Men istället praktiserar du Emilia och majoriteten av partier en modern form av slavhandel samt nazism och lurar er själva med att tro detta är solidariskt.
Där har ni något att demonstrera mot!
#41 Palestinian forever – Kommentar: ”…så istället för att fundera över Emilias räknekunskaper bör du kanske fördjupa dig i begreppens innebörd...”…!?
Va bra att du påpekar det!
Nu funderar jag, funderar och funderar. Och visst! Du har så rätt, din logik är helt lysande ty jag trodde att något var fel i vad hon skrev men ack så inte!
*
Palestinian forever: ”Antisemitism inkluderas i begreppet rasism, antisemitism är en form av rasism, om man är antirasist så är man per definition motståndare till antisemitism…”…så om man är antirasist så är man per definition motståndare till antisemitism och…
…i den meningen är inte islamofobi någon rasism alls eftersom islamofobi inkluderas inte i begreppet rasism såsom jag tidigare trott. Det ingår liksom inte med samma automatik i rasism som antisemitism och därför räknas som en annan sorts fenomen. Nu är bilden klar!
Islamofobi är enligt din logik precis som antifeminism. Antifeminism är nämligen inte någon form av rasism eftersom feminism är ideologi och ideologier tävlar per definition med varandra om folkets stöd...precis som marxism och antimarxism, kapitalism och antikapitalism osv. Intressant!
"32"
Ja vi kan ju se att norska journalister har en helt annan utbildning och bildning än här.
I Sverige har ju mediakåren gått "Kommunisthögskolan" och vi ser ju nu hur allmänheten fallit i deras fällor inkl artikelförfattaren.
Jag tycker man skall stå upp mot både nazismen och kommunismen samt rasismen och antisemitismen. Hur ställer sig sossarna? Man lierar sig med kommunismen. Man stöder antisemitismen. Det är inte att vara mot varken extremsocialismen eller rasismen. Men i sossarnas värld är alla jämlika, bara det att vissa är mer jämlika än andra.
Hur kan man kalla sig feminist och samtidigt omfamna islam?
Jag kämpar för samma mål men för att komma närmare dem måste man peta i svåra problem i samhället och försöka lösa dem konstruktivt så de inte lämnas till SD eller sämre.
Uttryck som islamofobi är farliga då de låter extremister med hat mot främlingar gömma sig bakom vanliga moderata muslimer. Det är lika dumt som att bemöta kritik mot nordkorea som socialistfobi och socialdemokrathat.
Hat som politisk metod måste motarbetas och det hat som är viktigast att motarbeta är det hat som är politiskt accepterat av många politiker, media och forskare och det hatet finns i Sverige inom den extrema feminismen.
Sedan finns det främlingsfientligt hat av svenskar gentemot invandrargrupper, mellan invandrargrupper och av invandrare mot svenskar. Skall man göra något bra åt det måste lagen fungera lika för alla och debatten ta upp alla konflikter, görs inte det kommer de som utsätts för hat utan att få stöd att bli bittra och söka efter andra lösningar och där har vi en av SD:s bästa rekryteringsunderlag.
Att tro att samhället är jämställt är livsfarligt när det finns en mycket stor risk för en period med krympande ekonomi och stora spänningar mellan olika grupper och mellan nationer. En mera realistisk syn på världen är att anta att livet är orättvist och fundera på hur fler skall kunna få bra chanser. Där kan vi ha många givande debatter mellan liberaler och socialister.
"Den politiska utvecklingen i Sverige oroar på flera områden. Nyligen stoppade migrationsministern Tobias Billström (M) en offentlig utredning från socialdepartementet om papperslösas rätt till vård med hänvisning att han saknar kostnadsberäkningar. Att börja prata om pris och kostnader när det kommer till människor som är i behov av vård bidrar inte till ett humanare Sverige."
Kostnadsberäkningar i vårdfrågor är ingen nyhet, det kan våra äldre intyga. Att hävda att det på något sätt är främlingsfientligt att göra kostnadsberäkningar för gratisvård till papperslösa är ju bara fånigt, såvida man menar att Sverige borde syssla med obegränsad välgörenhet utan kostnadstak dvs. Om man nu tycker att det är förfärligt att vi räknar på vad saker och ting kostar, så föreslår jag att man själv öppnar en flyktingmottagning/vårdcentral för papperslösa medan vi väntar på att socialdepartementets utredning blir färdig.
Men hur som helst, lycka till med motdemonstrationen och hoppas att ingen kommer till skada i år. Det vore tråkigt om folk över hela världen tvingades se extremhögern och extremvänstern slå varandra blodiga på gator och torg mitt under självaste Nobelfesten.