Jag håller med Lennart om att det är hemskt att nazidemonstrationen hålls den dag då världens blickar riktas mot vårt land. Samtidigt vore det ännu hemskare om det inte fanns någon som protesterade.
Genom att sluta upp i massiva motdemonstrationer så visar vi vad vi tycker och vägrar ge nazisterna den legitimitet de strävar efter. Nu har vi chansen att visa världen att i Sverige accepterar vi inte nazism. På detta sätt visar vi solidaritet med de grupper i landet som riskerar att utsättas för nazisternas ideér. Samtidigt skickar vi en signal till länder där högerextremismen, tex Ungern, ofta kan stå oemotsagd, om att motstånd lönar sig!
I övrigt hoppas jag att fascisterna aldrig återkommer till Salem och att Lennart och övriga invånare äntligen kan få sin efterlängtade julfrid.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-09, 21:31
#1 Håller inte med. Man ska inte sjuka till nazisters nivå, om man nu inte är vänsterextremist vilka redan befinner sig där. Gatan har ingen lagstiftande makt, i en demokrati är det de folkvalda och inte de som skriker högst som avgör vad som är rätt och fel.
Permalänk | Anmäl
Zeth Arkö Gogman, 2011-12-09, 21:50
#3 På vilket sätt sjunker man till nazisternas nivå om man protesterar mot dem? Jag förstår inte vad du menar. Motdemonstrationen imorgon är helt laglig. Bla LO och riksdagspartier står bakom den. Utveckla gärna ditt resonemang för det känns obegripligt.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-09, 21:55
Som utomstående observatör har jag noterat att det är motdemonstranterna som stått för mest av våld och skadegörelse under åren. Det tycker jag man skall framhålla så att inte deras aktioner romantiseras. Högerextremisterna kan vi ogilla men gulla inte med den motsatta parten som tyvärr är alltför vanligt i svensk media.
Sen vill jag säga till Lennart Kalderen att liksom i valstugor så har jag hört moderata medlemmar uttala främlingsfientligheter mellan "skål och vägg" så du skall kanske vända dig en del innåt också i partiet generellt.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-12-09, 22:50
Ja, det är bedrövligt att Polisen har gett dessa demonstranter och motdemonstranter tillstånd att genomföra sina dunkla budskap exakt på Nobeldagen!!
Man borde väl veta vid det här laget att alla typer av huliganer väljer sina tillfällen för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt.
Varför spelar Polisen med i detta spel?
Vi får hoppas att Stadshuset står kvar imorgon trots allt.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-12-10, 09:30
#16 Marguerithe: Jag stödjer ingen av grupperna som demonstrerar även om jag stödjer deras sakfrågor (mot våld och mot svenskfientlighet), men sedan Nobelstiftelsen börjat blanda sig i politiken får de acceptera att sådana här politiska demonstrationer sker den här dagen.
Permalänk | Anmäl
Tomas Eriksson, 2011-12-10, 10:07
Det är märkligt hur Kalderén i denna orgie av självförhärligande försöker få det att framstå som att det är hans och övriga Salembors (men framför allt hans egen) förtjänst att demonstrationen i dag hålls i Stockholm och inte i Salem. Vad jag vet har arrangörerna själva valt att förflytta demonstrationen till City.
Vidare ska vi inte förglömma att det enligt stolt vänstertradition brukar vara de rara små 'motdemonstranterna' som står för majoriteten av den förödelse och våld som nödvändiggör polisinsatser i miljonkronorsklassen.
Permalänk | Anmäl
Alma Noyes, 2011-12-10, 10:51
#18 Det stora flertalet av motdemonstranterna är helt fredliga. Givetvis måste man ta avstånd från allt våld.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-10, 10:53
Grattis Salem!
Nu slipper ni hemsökas av höger- och vänsteridioter som bara vill slåss. Men denna ilska är ändå ett tecken på ett dysfunktionellt samhälle (som dessutom med allianspolitik blir konsekvent värre). Bra då att de frustrerade bråkar så nära Riksdagshuset som möjligt. Kanske kommer dom på att motståndaren inte är på andra sidan kravallstaketet utan på andra sidan den fina fasaden.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-12-10, 11:00
"17 Tomas Eriksson. Jag anser också att Nobelstiftelsen har agerat under all kritik med många politiker som medlöpare.
Om dessa demonstrationer enbart har kommit till för att stödja Jimmie Åkessons rätt att delta i något som borde vara självklart, tycker jag ändå att alla bråkstakar kunde vänta till imorgon.
Nobelpristagarna kan inte göra något åt vårt exkluderande samhälle.
Hade personligen önskat att Kungafamiljen nobbat Nobel i år, då de alla är starkt emot allt utanförskap.
Tyvärr har de ju inte möjlighet att välja, de får sitta och le mitt i demokraturen.
Permalänk | Anmäl
Marguerithe, 2011-12-10, 11:11
#3: Man får gärna demonstrera mot rasism men om man förlägger sin "motdemonstration" bredvid den man demonstrerar emot och dessutom tar med visselpipor och vuvuzelor visar det att man sjunkit till nazisters nivå eftersom man uppenbarligen tror på mobbens makt och inte på demokratin. Gatan har ingen lagstiftande makt. Spelar ingen roll hur många kommunister, anarkister eller nazister som skriker, slåss och kränker varandra.
Permalänk | Anmäl
Zeth Arkö Gogman, 2011-12-10, 16:07
#22 Det du egentligen vill är alltså att nazisterna skall kunna sprida sin hatpropaganda ostört. Ingen annan skall få visa att de tycker annorlunda och bua åt det de säger? I så fall så förstår inte du vad demokrati är. Det är du som är icke-demokrat. Sedan får inte motdemonstranterna använda våld, varken mot polis eller någon annan. Det är en självklarhet. Men att säga vad man tycker, det får man. Även på ett högljutt sätt. Det håller även polisen och vår grundlag med om.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-10, 16:48
Martin A #7
Det du tar upp är mitt i prick!
Lennart Kalderén borde skämmas!
Här ser vi vad ett människoliv är värt i hans värld.
Jag mår illa.
Permalänk | Anmäl
karin grubb sellin, 2011-12-10, 16:53
Lite komisk är situationen dock. På ena sidan står nazister - som hatar judar. På andra sidan står svenska kommunister och syndikalister, panarabiska sympatisörer, islamister - som hatar judar.
Rimligtvis borde den här demonstrationen kunna leda till en stor kärleksdemonstration, där de båda extremgrupperna gemensamt lägger ner sina meningsskiljaktligheter och kärleksfullt omfamnar varandra i en rörande aktion som skulle få Adolf Hitler att dansa i sin grav.
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2011-12-10, 18:06
Det tragiska i det hela är att vänsterextremsterna tror att folk uppfattar dem som en god motkraft till nazistern.
Dock är det icke så. Vi avskyr er lika mycker som vi avskyr de högerextrema.
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2011-12-10, 18:12
Salem hade inget värde för mej innan den här artikeln.
Nu fick ordet Salem ett väldigt negativt värde, helt i klass med Sjöbo.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2011-12-10, 18:23
#23: Man ska absolut demonstrera mot nazism om man känner för det. Men inte i anslutning till nazisternas egna demonstration. De får hålla sina demonstrationer ostört, och alla andra ska också få göra det. Finns ingen mening som helst med att stå och störa några som manifesterar, i så fall kan man anordna en civiliserad debatt. Gatan har som sagt ingen lagstiftande makt, de demokratiska organen finns till för den som vill skapa förändring i ett samhälle på demokratisk väg.
Permalänk | Anmäl
Zeth Arkö Gogman, 2011-12-10, 18:30
#28 Men nu är det inte upp till dig att bestämma vad som är meningsfullt eller inte. Det finns en grundlag och den gäller. Punkt slut. Om du vill ändra den så att man inte får hålla motdemonstrationer var man vill så måste du ha två riksdags beslut bakom dig med ett val emellan.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-10, 18:45
#26 Det är dock typiskt för nazister att utmåla alla som ogillar dem som "vänsterextremister". Vad är det för extremt med att ogilla nazism? Det är ett språkbruk som går ut på att försöka normalisera nazism.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-10, 19:01
Det är vänsterextremister som ligger bakom demonstrationen, trotskister och syndikalister. Det är en vänsterextrem, kollektivistisk hållning att den som är flest och skriker högst ute på gatorna avgör vad som gäller i en demokrati. Det är samma logik som ligger bakom försök till revolutioner. Jag tycker att samhället har en skyldighet att skydda sina medborgare från radikal samhällsomstörtande verksamhet, oavsett om den är nazistisk, anarkistisk eller kommunistisk.
Permalänk | Anmäl
Zeth Arkö Gogman, 2011-12-10, 19:34
#32 Jag håller absolut med dig om att samhället har en skyldighet att skydda alla sina medborgare. Det är också viktigt att slå vakt om den fina demokrati som vi byggt upp under de senaste 90-åren. Diktatur är ett elände. Det var ju skönt att vi är överens om något i alla fall, eller hur Zeth:-)
När det gäller motdemonstranternas politiska hemvist så vill jag påstå att det är media som vinklar ganska hårt. Antingen är det medvetet (man vill att folk skall ta avstånd från aktivism) eller så är det omedvetet (man filmar dem som syns och märks mest). Idag var det ju ett par tusen som demonstrerade, i alla åldrar. Många "vanliga" människor passade på att delta i en värdig manifestation mot nazism. I TV-reportagen, som jag sett i alla fall, säger man inte ett ord om detta utan rapporterar bara om det fåtal som kastat smällare.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-10, 20:39
Nu kan vi gå på våra gator. Vi återkommer herr kalseren om tio år och frågar
Om julmarknaderna är lila idylliska eller föremål förbhetsk fördrivning av det judiskt/krians arvet?
Permalänk | Anmäl
Göran Sandström, 2011-12-10, 22:12
Det är ju synd att inte borgare går ut och demonstrerar mot nazister och rasister. Istället tycker man att dessa åsikter och manifestationer ska få hållas och man jämställer nazister med vänsteraktivister. En riktig antirasist har nolltolerans mot nassarna och hindrar nyrekryteringen. Om nassarna ständigt möter motstånd hålls antalet nere. Deras åsikt är inte en åsikt, den är ett brott.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-12-10, 23:20
#34: Visst är det skönt att vi är överens om något Martin. :) Det är mycket möjligt att det fanns så kallat vanligt folk på plats som demonstrerade mot nazisterna. Jag tycker ändå inte att det är en bra idé med motdemonstrationer som bevisligen ju är ett ypperligt tillfälle för vänsterextremister att ta till våld och visa att de är på samma nivå som sina fiender. Man får gärna hålla demonstrationen på annan plats, eller på samma plats på annat datum. Men det finns ingen mening med att slösa stora resurser för att en uppretad massa ska få störa en annan massa. Det visar bara på en otäck kollektivistisk mentalitet, "vi är fler än er alltså har vi rätt".
#36: Man hindrar absolut ingen nyrekrytering av någonting genom att ställa sig ute och skrika och trakassera människor. Om något så bidrar man snarare till att de får sympati av vanligt folk som annars skulle se dem som ett gäng dårar. Rekrytering sker mestadels i den privata sfären oavsett om det gäller en lokal schackklubb, ett demokratiskt ungdomsförbund eller en anarkistisk/nazistisk kamporganisation.
Sedan undrar jag om du grundar dina åsikter om att vissa åsikter ska vara brottsliga i känslomässiga uppstötningar eller i logik och ideologi? Trodde väl inte det...
Permalänk | Anmäl
Zeth Arkö Gogman, 2011-12-11, 00:54
#36: Åsiktsfrihet är förlegat?
Permalänk | Anmäl
Erik S. Andersson, 2011-12-11, 08:09
#37 och #38
Nazism är ett förtryck mer än en åsikt. Jag minns från skoltiden hur skinheads (nazister) satte skräck i alla med lite utländskt utseende. Ett litet antal kan göra tillvaron trist för väldigt många.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-11, 10:19
#39
Jag anser att kommunism och nazism är att förakta. Men i vårt vänstervridna förvirrade land så är kommunism helt ok. Sjukt
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-12-11, 11:50
# Jag vet inte om kommunism, om man menar diktaturer, är ok i Sverige. Enligt mig blir de ganska tillplattade i media. Ohly fick det ju ganska hett om öronen till exempel. I Sverige finns det en ganska bred konsensus om att inte acceptera totalitära läror.
Sedan finns det enligt mig ett problem med att högerfolk ofta kallar allt som verkar det minsta vänster för kommunism. Man skall komma ihåg att socialdemokraterna varit drivande för att genomföra både demokrati och mänskliga rättigheter i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-12-11, 12:11
#37. Det finns en logik. Har man organiserat sig i ett ny-nazistiskt parti som Svenskarnas parti eller ND då har man gått från åsikt till handling. Antidemokratiska partier och partier som inte respekterar mänskliga rättigheter kan inte vara legitima. Det är därför vi har Expo som håller koll på dessa grupper.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-12-11, 18:55
#42 Johan E Karlsson
Men expo i sig har alldeles för nära kopplingar till den revolutionära vänstern. Inbilla dig inte att de anställda på expo har några demokratiska värderingar.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-12-12, 07:51
30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag håller med Lennart om att det är hemskt att nazidemonstrationen hålls den dag då världens blickar riktas mot vårt land. Samtidigt vore det ännu hemskare om det inte fanns någon som protesterade.
Genom att sluta upp i massiva motdemonstrationer så visar vi vad vi tycker och vägrar ge nazisterna den legitimitet de strävar efter. Nu har vi chansen att visa världen att i Sverige accepterar vi inte nazism. På detta sätt visar vi solidaritet med de grupper i landet som riskerar att utsättas för nazisternas ideér. Samtidigt skickar vi en signal till länder där högerextremismen, tex Ungern, ofta kan stå oemotsagd, om att motstånd lönar sig!
I övrigt hoppas jag att fascisterna aldrig återkommer till Salem och att Lennart och övriga invånare äntligen kan få sin efterlängtade julfrid.
#1 Håller inte med. Man ska inte sjuka till nazisters nivå, om man nu inte är vänsterextremist vilka redan befinner sig där. Gatan har ingen lagstiftande makt, i en demokrati är det de folkvalda och inte de som skriker högst som avgör vad som är rätt och fel.
#3 På vilket sätt sjunker man till nazisternas nivå om man protesterar mot dem? Jag förstår inte vad du menar. Motdemonstrationen imorgon är helt laglig. Bla LO och riksdagspartier står bakom den. Utveckla gärna ditt resonemang för det känns obegripligt.
Som utomstående observatör har jag noterat att det är motdemonstranterna som stått för mest av våld och skadegörelse under åren. Det tycker jag man skall framhålla så att inte deras aktioner romantiseras. Högerextremisterna kan vi ogilla men gulla inte med den motsatta parten som tyvärr är alltför vanligt i svensk media.
Sen vill jag säga till Lennart Kalderen att liksom i valstugor så har jag hört moderata medlemmar uttala främlingsfientligheter mellan "skål och vägg" så du skall kanske vända dig en del innåt också i partiet generellt.
Ja, det är bedrövligt att Polisen har gett dessa demonstranter och motdemonstranter tillstånd att genomföra sina dunkla budskap exakt på Nobeldagen!!
Man borde väl veta vid det här laget att alla typer av huliganer väljer sina tillfällen för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt.
Varför spelar Polisen med i detta spel?
Vi får hoppas att Stadshuset står kvar imorgon trots allt.
#16 Marguerithe: Jag stödjer ingen av grupperna som demonstrerar även om jag stödjer deras sakfrågor (mot våld och mot svenskfientlighet), men sedan Nobelstiftelsen börjat blanda sig i politiken får de acceptera att sådana här politiska demonstrationer sker den här dagen.
Det är märkligt hur Kalderén i denna orgie av självförhärligande försöker få det att framstå som att det är hans och övriga Salembors (men framför allt hans egen) förtjänst att demonstrationen i dag hålls i Stockholm och inte i Salem. Vad jag vet har arrangörerna själva valt att förflytta demonstrationen till City.
Vidare ska vi inte förglömma att det enligt stolt vänstertradition brukar vara de rara små 'motdemonstranterna' som står för majoriteten av den förödelse och våld som nödvändiggör polisinsatser i miljonkronorsklassen.
#18 Det stora flertalet av motdemonstranterna är helt fredliga. Givetvis måste man ta avstånd från allt våld.
Grattis Salem!
Nu slipper ni hemsökas av höger- och vänsteridioter som bara vill slåss. Men denna ilska är ändå ett tecken på ett dysfunktionellt samhälle (som dessutom med allianspolitik blir konsekvent värre). Bra då att de frustrerade bråkar så nära Riksdagshuset som möjligt. Kanske kommer dom på att motståndaren inte är på andra sidan kravallstaketet utan på andra sidan den fina fasaden.
"17 Tomas Eriksson. Jag anser också att Nobelstiftelsen har agerat under all kritik med många politiker som medlöpare.
Om dessa demonstrationer enbart har kommit till för att stödja Jimmie Åkessons rätt att delta i något som borde vara självklart, tycker jag ändå att alla bråkstakar kunde vänta till imorgon.
Nobelpristagarna kan inte göra något åt vårt exkluderande samhälle.
Hade personligen önskat att Kungafamiljen nobbat Nobel i år, då de alla är starkt emot allt utanförskap.
Tyvärr har de ju inte möjlighet att välja, de får sitta och le mitt i demokraturen.
#3: Man får gärna demonstrera mot rasism men om man förlägger sin "motdemonstration" bredvid den man demonstrerar emot och dessutom tar med visselpipor och vuvuzelor visar det att man sjunkit till nazisters nivå eftersom man uppenbarligen tror på mobbens makt och inte på demokratin. Gatan har ingen lagstiftande makt. Spelar ingen roll hur många kommunister, anarkister eller nazister som skriker, slåss och kränker varandra.
#22 Det du egentligen vill är alltså att nazisterna skall kunna sprida sin hatpropaganda ostört. Ingen annan skall få visa att de tycker annorlunda och bua åt det de säger? I så fall så förstår inte du vad demokrati är. Det är du som är icke-demokrat. Sedan får inte motdemonstranterna använda våld, varken mot polis eller någon annan. Det är en självklarhet. Men att säga vad man tycker, det får man. Även på ett högljutt sätt. Det håller även polisen och vår grundlag med om.
Martin A #7
Det du tar upp är mitt i prick!
Lennart Kalderén borde skämmas!
Här ser vi vad ett människoliv är värt i hans värld.
Jag mår illa.
Lite komisk är situationen dock. På ena sidan står nazister - som hatar judar. På andra sidan står svenska kommunister och syndikalister, panarabiska sympatisörer, islamister - som hatar judar.
Rimligtvis borde den här demonstrationen kunna leda till en stor kärleksdemonstration, där de båda extremgrupperna gemensamt lägger ner sina meningsskiljaktligheter och kärleksfullt omfamnar varandra i en rörande aktion som skulle få Adolf Hitler att dansa i sin grav.
Det tragiska i det hela är att vänsterextremsterna tror att folk uppfattar dem som en god motkraft till nazistern.
Dock är det icke så. Vi avskyr er lika mycker som vi avskyr de högerextrema.
Salem hade inget värde för mej innan den här artikeln.
Nu fick ordet Salem ett väldigt negativt värde, helt i klass med Sjöbo.
#23: Man ska absolut demonstrera mot nazism om man känner för det. Men inte i anslutning till nazisternas egna demonstration. De får hålla sina demonstrationer ostört, och alla andra ska också få göra det. Finns ingen mening som helst med att stå och störa några som manifesterar, i så fall kan man anordna en civiliserad debatt. Gatan har som sagt ingen lagstiftande makt, de demokratiska organen finns till för den som vill skapa förändring i ett samhälle på demokratisk väg.
#28 Men nu är det inte upp till dig att bestämma vad som är meningsfullt eller inte. Det finns en grundlag och den gäller. Punkt slut. Om du vill ändra den så att man inte får hålla motdemonstrationer var man vill så måste du ha två riksdags beslut bakom dig med ett val emellan.
#26 Det är dock typiskt för nazister att utmåla alla som ogillar dem som "vänsterextremister". Vad är det för extremt med att ogilla nazism? Det är ett språkbruk som går ut på att försöka normalisera nazism.
Det är vänsterextremister som ligger bakom demonstrationen, trotskister och syndikalister. Det är en vänsterextrem, kollektivistisk hållning att den som är flest och skriker högst ute på gatorna avgör vad som gäller i en demokrati. Det är samma logik som ligger bakom försök till revolutioner. Jag tycker att samhället har en skyldighet att skydda sina medborgare från radikal samhällsomstörtande verksamhet, oavsett om den är nazistisk, anarkistisk eller kommunistisk.
#32 Jag håller absolut med dig om att samhället har en skyldighet att skydda alla sina medborgare. Det är också viktigt att slå vakt om den fina demokrati som vi byggt upp under de senaste 90-åren. Diktatur är ett elände. Det var ju skönt att vi är överens om något i alla fall, eller hur Zeth:-)
När det gäller motdemonstranternas politiska hemvist så vill jag påstå att det är media som vinklar ganska hårt. Antingen är det medvetet (man vill att folk skall ta avstånd från aktivism) eller så är det omedvetet (man filmar dem som syns och märks mest). Idag var det ju ett par tusen som demonstrerade, i alla åldrar. Många "vanliga" människor passade på att delta i en värdig manifestation mot nazism. I TV-reportagen, som jag sett i alla fall, säger man inte ett ord om detta utan rapporterar bara om det fåtal som kastat smällare.
Nu kan vi gå på våra gator. Vi återkommer herr kalseren om tio år och frågar
Om julmarknaderna är lila idylliska eller föremål förbhetsk fördrivning av det judiskt/krians arvet?
Det är ju synd att inte borgare går ut och demonstrerar mot nazister och rasister. Istället tycker man att dessa åsikter och manifestationer ska få hållas och man jämställer nazister med vänsteraktivister. En riktig antirasist har nolltolerans mot nassarna och hindrar nyrekryteringen. Om nassarna ständigt möter motstånd hålls antalet nere. Deras åsikt är inte en åsikt, den är ett brott.
#34: Visst är det skönt att vi är överens om något Martin. :) Det är mycket möjligt att det fanns så kallat vanligt folk på plats som demonstrerade mot nazisterna. Jag tycker ändå inte att det är en bra idé med motdemonstrationer som bevisligen ju är ett ypperligt tillfälle för vänsterextremister att ta till våld och visa att de är på samma nivå som sina fiender. Man får gärna hålla demonstrationen på annan plats, eller på samma plats på annat datum. Men det finns ingen mening med att slösa stora resurser för att en uppretad massa ska få störa en annan massa. Det visar bara på en otäck kollektivistisk mentalitet, "vi är fler än er alltså har vi rätt".
#36: Man hindrar absolut ingen nyrekrytering av någonting genom att ställa sig ute och skrika och trakassera människor. Om något så bidrar man snarare till att de får sympati av vanligt folk som annars skulle se dem som ett gäng dårar. Rekrytering sker mestadels i den privata sfären oavsett om det gäller en lokal schackklubb, ett demokratiskt ungdomsförbund eller en anarkistisk/nazistisk kamporganisation.
Sedan undrar jag om du grundar dina åsikter om att vissa åsikter ska vara brottsliga i känslomässiga uppstötningar eller i logik och ideologi? Trodde väl inte det...
#36: Åsiktsfrihet är förlegat?
#37 och #38
Nazism är ett förtryck mer än en åsikt. Jag minns från skoltiden hur skinheads (nazister) satte skräck i alla med lite utländskt utseende. Ett litet antal kan göra tillvaron trist för väldigt många.
#39
Jag anser att kommunism och nazism är att förakta. Men i vårt vänstervridna förvirrade land så är kommunism helt ok. Sjukt
# Jag vet inte om kommunism, om man menar diktaturer, är ok i Sverige. Enligt mig blir de ganska tillplattade i media. Ohly fick det ju ganska hett om öronen till exempel. I Sverige finns det en ganska bred konsensus om att inte acceptera totalitära läror.
Sedan finns det enligt mig ett problem med att högerfolk ofta kallar allt som verkar det minsta vänster för kommunism. Man skall komma ihåg att socialdemokraterna varit drivande för att genomföra både demokrati och mänskliga rättigheter i Sverige.
#37. Det finns en logik. Har man organiserat sig i ett ny-nazistiskt parti som Svenskarnas parti eller ND då har man gått från åsikt till handling. Antidemokratiska partier och partier som inte respekterar mänskliga rättigheter kan inte vara legitima. Det är därför vi har Expo som håller koll på dessa grupper.
#42 Johan E Karlsson
Men expo i sig har alldeles för nära kopplingar till den revolutionära vänstern. Inbilla dig inte att de anställda på expo har några demokratiska värderingar.