Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Ryssland

Åsa Lindestam om Ryssland

Valförrättarna trodde att de skulle slippa räkna

Jag får känslan mycket starkt, valförrättarna hade inte räknat med oss, de hade ingen aning om hur det gick till egentligen, de hade inte tänkt stanna så länge i vallokalen, de hade inte läst vallagen, de visste inte hur det gick till, skriver Åsa Lindestam, riksdagsledamot (S) och valövervakare under valet i Ryssland.


Om författaren

Åsa Lindestam, riksdagsledamot (S) och valövervakare för OSSE vid valet i Ryssland.

Valfusk?

Varför ställer vallokalerna upp med 8 kvinnor av 9 möjliga som valförrättare? Är det för att de räknar snabbare, kan uppfatta vallagen och tyda den på rätt sätt? Är det för att de har större uthållighet dessa minst 14 timmar som valet borde ta i varje lokal? För att de fortfarande efter 14 timmar orkar säga ifrån när de upplever att något är på väg att bära snett - eller finns det andra djupt liggande orsaker?

Som riksdagsledamot i världen har jag ofta sett de manliga församlingarna och de manliga nätverk av betydande personer som organiserar vår världs politiska spörsmål. Ibland på podiet i församlingar finns enbart män, fullt upptagna med att synas i rampljuset.

Som valobservatör har jag upplevt många länder. I flera vallokaler världen över där jag varit har kvinnor dominerat arenan. Hur kan det komma sig att i så viktiga uppdrag bryts plötsligt det mönster som annars gäller?

Det som dessutom slår mig i vallokaler i Ryssland (när jag frågar) är att ordförande för vallokalen alla andra dagar på året ofta har en chefsposition över de övriga som är valförrättare. Vad kan det betyda och hur förhåller de sig till varandra?

Förutom det rent klumpiga valfusk med familjeröstning (mannen går in i valbåset tillsammans med kvinnan och pekar var hon ska kryssa) eller föräldern som har den unga dottern med och där mor och dotter röstar (och dottern ser inte ut att ha fyllt ens 15 år) så kan jag den här gången se att några knäpper kort på sin valsedel (visst kan det vara kul att ha kvar - men det är även ett bevis på att ha "röstat rätt" för den som vill visa) så finns något annat under ytan.

Tidigt på dagen kan jag bara känna det i luften. Vi erbjuds stolar, vi träffar ordförande för vallokalerna, vi visas runt och får se det vi önskar att se, väloljat, välsmort, välgjort.

Men vi slår oss ner, småpratar med varandra och med dem som vill prata med oss, tillåter oss själva att sitta länge i vällokaler och verkligen känna in kvaliteten i varje lokal. Hur hanteras den gamla människan, den person som ber om hjälp, den som är upprörd?

Vi beslutar att återvända till två av våra vallokaler, dels den där vi tyckte det var ansträngt, dels till den första vallokalen där vi var med på öppningen och kunde se hur väl allt var organiserat.

I den ansträngda vallokalen var ordförande frånvarande igen när vi kom, hon fanns en trappa upp med de män som skulle vara "stödjande" om det behövdes. I vallokalen satt alla trötta kvinnor kvar på sina platser, de lokala valobservatörerna fanns där ännu och på behörigt avstånd så de inte kunde följa allt så tydligt. Den något svettiga ordföranden dök upp efter att ha blivit hämtad, bad omgående att få sina frågor från mig för att kunna leverera svar och sa att hon hade annat att göra, försvann upp i trappan igen. Eftersom jag placerat mig mycket nära de arbetande valförrättarna kan jag se att det är ytterst få som har röstat i den här lokalen fast timmen börjar bli sen. Det finns bara några få rader påskrivna på varje sida som indikerar att folk röstat. När jag frågar varför säger man att det är många gamla som finns i området, att de inte orkar komma till vallokalen.

När vi vill ställa frågor går vi upp i trappan och hittar rummet där kvinnan och ett par män i medelåldern sitter. Vår ordförande reser sig, besvarar våra frågor. Vi går ner igen. Jag ber att få titta i vallängden, valförrättaren säger nej, ser orolig ut och hänvisar till ordförande. Hon kommer, nickar och låter mig kolla. Vi upplever att de är glada när vi går.

I vår sista vallokal har vi varit förut. Den finns i ett konserthus, vi har ena foajén till vallokal och i den andra hänger folk kläder och går på konsert.

Vi möts av flera journalister som stoppar oss, frågar vad vi är för ena, och försvinner sen utan följdfrågor. En observatör går fram till bordet, börjar med hög röst kritisera vallängden, hon kandiderar till Duman och anser att det inte gått rätt till - men det känns inte äkta. Varför? Hon skriker, inte åt kvinnan, utan med ansiktet vänt mot oss. Högljutt tar hon telefonen, filmar lokal och ordförande, kommenterar vad hon ser och berättar om det ofördelaktiga, säger att filmen ska offentliggöras. Två till poliser kommer, fler observatörer reagerar, jag tror nästan slagsmål står för dörren. Allt är fortfarande overkligt. Ytterligare två poliser dyker upp, nu är de fem stycken poliser Någon försvinner från lokalen och helt plötsligt går brandlarmet igång: på engelska! Ingen bryr sig, allt tjuter och vi sitter lugnt kvar.

En valförrättare, den enda som gjort detta före, säger med hög röst till de andra vad de ska göra: Pricka av dem som röstat här utan att tillhöra lokalen. Hon tar kommandot, ordförande sitter lugnt. Valförrättaren organiserar, de lokala valobservatörerna lägger sig i, kräver annan ordning, allt blir högljutt igen, en manlig observatör går emellan så kvinnorna inte kan skrika åt varandra - och så här fortsätter det...

Sammanräkningen blir klar mycket sent, 726 röster i vallokalen har avgetts och 63 har röstat hemifrån. Det här räknas gång på gång. Summan stämmer inte med de avlagda rösterna, det fattas 20 st. En mängd fantasifulla förslag kommer från de närvarande hur situationen ska hanteras. Ordförande intar en mycket passiv roll. Den unga observatören ringer och kollar hur man ska hantera situationen. Slutligen bestäms att de 20 rösterna ska sättas upp på listan "borttappade röster".

Valsedlarna räknas, sorteras efter parti och räknas av en person under överinseende av alla de andra. Högarna växer, Enade Ryssland, kommunistpartiet och Rättvisa Ryssland har stora högar men även Jabloko. Någon har en enda röst. Någon har fyra röster.

På väggen sitter det offentliga anslaget. Här ska man fylla i så alla kan se resultatet. Alla är trötta, och så småningom är allt räknat. Valförrättaren fyller i, observatörerna skriver upp siffrorna i sina block. Jag går fram och kollar, ser att Jabloko fått 4 röster och ett annat parti fått deras röster. Frågar... varför? Och de ber om ursäkt, ändrar siffrorna utan att bli upprörda och anser allt klart.

Går det till så här överallt? Är allt riggat från början och de trodde att de skulle slippa räkna, att det kunde gå att fylla i siffror ändå? Jag får känslan mycket starkt, de hade inte räknat med oss, de hade ingen aning om hur det gick till egentligen, de hade inte tänkt stanna så länge i vallokalen, de hade inte läst vallagen, de visste inte hur det gick till, de litade på sin chef och ordförande... och vad visste hon?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41414

8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det var väl bra att ni tittade till valet.
Men hade det inte varit bättre om ni engagerat er i valrörelsen?
Vad jag förstår sker valet mellan Putins parti och ett antal partier från kommunisttiden.
Är det inte där vi kan börja kritisera Putins Ryssland?

Permalänk | Anmäl #1 Lars Kronqvist, 2011-12-06, 11:16

Det är uppenbart att du, Åsa Lindestam, vurmar för det här Jabloko. Vill bara informera dig och alla andra att Jabloko bara är en löjlig liten sekt med ett obefintligt folkligt stöd. Inse att ryssarna har ett annat synsätt än ni!

Permalänk | Anmäl #2 Leopold, 2011-12-06, 17:55

"Tycker Du illa om Åsa?"

Nej, jag känner henne inte.

"Tycker Du illa om Jabloko?"

Nej, men ryska folket gör uppenbarligen det. Det är det som räknas.

"eller tycker Du illa om alla som har synpunkter på Ryssland?"

Nej, men jag blir en aning less på alla viktigpettrar som ska styra vad folk i andra länder ska rösta fram för ledare.

Permalänk | Anmäl #4 Leopold, 2011-12-06, 20:57

Svenne, du brukar poppa upp på Newsmill när det gäller att antingen förvara Serber eller att försvara Putin. Du påstår att Jabloko är ett litet sekteristiskt parti utan stöd......du har inte funderat över att det kan bero på det stora valfusk som tydligen har pågått om man skall tro alla partiska OCH opartiska kontrollanter? Jag tycker att du bajsar på det ryska folket när du talar om för dem vad de skall tycka och vilken förmodad "mentalitet" det folket har.... Så du tycker att det ligger i det ryska folket öde och mentalitet och folksjäl att styras av valfuskare?

Permalänk | Anmäl #5 Peter Zrinski, 2011-12-07, 15:40

Så du har alltså något emot serber, Peter Zrinski?

Det är du och dina gelikar som skiter på det ryska folket genom att försöka pracka på dem folk de inte vill ha. Du tycker alltså att det är du och dina likasinnade som ska bestämma vilket folk som ska styra Ryssland?

Jag har många kontakter inom alla skikt i Ryssland och så mycket är klart att Jabloko är det ingen som bryr sig om.

Det var aldrig någonsin något klagomål 2004 då den rakt igenom vedervärdige Saakasjvili fick 96 procent av rösterna i det georgiska valet.

Permalänk | Anmäl #6 Leopold, 2011-12-07, 15:49

Nej, det är väl onekligen så att rysk demokrati lämnar mycket övrigt att önska, men jag tror att tills dess att det föreligger bevis för ett samordnat valfusk beordrat och kontrollerat av Putin och hans krets så kanske ''oberoende'' valobservatörer skall låta bli att sprida dessa rykten offentligt? Har ni tänkt att åka tillbaka vid nästa val och bli vänligt mottagna? Har ni tänkt att det ni säger kan ha konsekvenser även för de observatörer som reser nästa gång om det är så att det blir allmänt känt att svenska valobservatörer utgår från att organiserat valfusk sker och att de som jobbar i vallokalerna är odugliga idioter som inte bryr sig eller vill läsa vallagen?

Jag tänker på hur folk i svenska vallokaler skulle reagera om det kom en trupp välmenande utlänningar och ville kolla vallängden? Kanske skulle även en funktionär på Gröndalsskolan titta mot sin överordnade och vilja ha klartecken från henne/honom? Om dessa dessutom hade rykte om sig att ständigt anklaga den svenska regeringen för valfusk så skulle kanske även svenska journalister ställa en del sura frågor, eller vad tror ni? Jag vet inte, men det är möjligt. Att sedan kalla det ''valfusk'' när folk ''familjeröstar'' är väl kanske att ta i, eller? Då skulle ju många svenskar också syssla med detta!

Permalänk | Anmäl #7 Per Mikael Nilsson, 2011-12-07, 20:04

Jag tycker att det är RYSSARNA som i rättvisa val, utan den utbredda valfusk som är rapporterad, skall avgöra sitt lands framtid. Och i det ingår inte det du försöker pracka på dem. Du har din syn på hur ryssar skall vara och agera baserat på dina fördomar om hur ortodoxa människor skall bete sig...börjar min teori brännas? Den här valobservatören såg att Jabloko fick en bra bunt med röster, ändå redovisades bara 4. Är det rätt tycker du? Tydligen fanns det ett antal ryssar i det valdistriktet som föredrog lite depraverad liberalism eller hur?
Jag har serber i släkten lille vän, så det där om serber kan du ju bara glömma. Jag har väldigt mycket emot de serber som mördade och våldtog i Bosnien,Kroatien samt den serbiska provinsen Kosovo. Jag har även en hel del emot de serber som stödde Milosevic i hans kamp, inte för ett Jugoslavien som många har fått för sig, utan för ett Storserbien.
Hade jag hatat serber så hade jag förmodligen inte presenterat så förbaskat mycket serbisk musik på you-tube som jag har gjort.

Permalänk | Anmäl #8 Peter Zrinski, 2011-12-07, 20:12

Nej, jag har ingen syn alls på hur ryssar ska vara. Det kan bara de själva bestämma och den där rösthögen på Jabloko tror jag inte ett dyft på. Är det några som blivit förfördelade är det snarare kommunistpartiet.

Att du inte har något emot serber tror jag inte heller på. I så fall skulle du inte komma med den löjliga lögnen om ett Storserbien. Och jag är inte din "lilla vän" bara så du vet.

Permalänk | Anmäl #9 Leopold, 2011-12-07, 20:53


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Stora risker med MP:s energipolitik
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.