Jag är enig i din analys, att SD alltid varit ett enfrågeparti, och att de faktiskt är ett socialkonservativt parti i ytlig mening, då deras nationalism ju faktiskt bär den etiketten. Dock är det löjligt att blanda in politikers förtid. Visst, vissa av dem började i nazistiska partier - och det finns klart främlingsfientlighet inom partiet - men att låta partiets "rötter" vara i främlingsfientlighet på denna bakgrund är lågt. Hitta i stället det, i principprogrammet som pekar mot samma sak, så debatten kan bli saklig, och så inte SDs konspirationsparanoia får fotfäste i verkligheten. Det finns, vill jag våga säga, nog av främlingsfientliga åsikter i det "nya" principprogrammet!
Permalänk | Anmäl
Luca Noro, 2011-11-23, 11:51
Även du som tänkande människa måste förstå behovet att minst ett parti i landet måste stå kritisk till invandringen, för inget annat parti gör det ju.
Allt måste kritiskt granskas, och det är bara ett friskhetstecken att det finns några som tar även i de mest obekväma frågor. Bara för det ska självklart inte rasism uppmuntras.
Att de aspirerar på socialkonservatismen och 50-talets välstånd är väl inte så märkligt, det var då Sverige hade det som bäst i termer av ekonomi och framtidsutsikter. Det är nog många människor som lystet tittar tillbaka på de åren.
Permalänk | Anmäl
Örnen har-landat, 2011-11-23, 12:02
Widar Andersson
Ännu en i raden av epititskastande.
Du pratar om främlingsfientlighet, ta och fundera lite på den Svenskfientlighet som florerar inom dom övriga partierna och massmedia.
Jag håller inte med om allt SD står för, men jag värnar om Sverige och Svenskarna, till skillnad mot många proffstyckare och elitister som gör sitt yttersta för att dra utvecklingen i Sverige tillbaka till medeltiden.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-11-23, 12:40
Vid tidigare publiceringar av Vidar Andersson har jag tyckt att han har haft vettiga åsikter, men den här artikeln är ett lågvattenmärke av sämre sort. Men samtidigt kan jag förstå Vidars upprördhet över SD som i och med sin frammarsch rycker undan levebrödet för politikern Vidar A. Det är ingen hemlighet att SD i första hand tar sina röster från S. Inom LO är SD numera det näst största partiet.
Att kalla SD för främlingsfientligt är löjligt, det vet också Vidar om. SD är kritiska till att Sverige på alltför kort tid tagit in för många invandrare som inte kan etablera sig på arbetsmarknaden och bli självförsörjande.
Sen till det historiska förloppet som man ofta hänvisar till när det gäller specifikt SD som politiskt parti. Skulle vara av intresse att få en kommentar av Vidar om sina synpunkter på det rasbiologiska institutet som öppnades i Uppsala 1921. Vilka personer var intiativtagare?
Permalänk | Anmäl
sten malmlund, 2011-11-23, 13:02
Eftersom vi nu ska tala om rötter som det viktigaste:
Hur kommer det sig att Vänsterpartiet, som har sina rötter i kommunismen, den ism som skördat flest dödsoffer av alla ismer nazismen inkluderad, anses som rumsrent?
Partiet fanns med som underlag för ett regeringsalternativ förra valet. Och det kritiseras aldrig av journalistkåren.
Och det finns också en moderat riksdagsman som kan ifrågasättas, en wahhabist. Saudiska läroböcker, vars innehåll styrs av wahhabister, är fulla av hat mot judar, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4723799
Men han anses också som rumsren.
Och sossarna anses som rumsrena trots IB-affären.
Foliehatt på. Men det är väl så att de etablerade politikerna håller varandra bakom ryggen. Se bara på Geijeraffären. Synd att Doris Hopp är död, så att hon inte kan komma till TV-soffan och berätta sin historia. Liksom Hans Holmer. Jag skulle vilja veta vad han menade när ha sa i Dagens Nyheter 25 augusti 1986 : ”Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar.” Varför berättade han inte? Och jag undrar vad som finns på tsunamibanden. Och jag skulle vilja veta sanningen om mannen som föll från en balkong i Bredäng och vilka namn som fanns i telefonboken.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Claesson, 2011-11-23, 13:22
bla bla bla bla , fundera du på varför ljugholt och ditt parti är på väg ner och åter ner.
Att babbla om det meningslösa "främlingsfientlig", som är ungefär som att säga "de är otrevliga", "ohyfsade" osv.
En känslomässig yttring hos en motståndare.
J
Permalänk | Anmäl
olle wassberg, 2011-11-23, 13:23
"SD är ett främlingsfientligt parti."
Och Widar Andersson är en stalinistisk hatmånglare som vill strypa alla oliktänkande. Är det en bra ton i debatten?
Det Sverigedemokraterna säger är att det finns gränser för invandringen. Varför kan vi inte diskutera dessa gränser istället för att stapla pejorativa invektiv på varandra?
Har Socialdemokraterna gått ned sig så totalt att man inte klarar av att prestera ett enda hållbart sakargument för varför invandringen ska fortsätta öka trots alla problem som den orsakar?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-11-23, 13:30
Om det är "främlingsfientligt" att vilja reducera invandringen till normala nivåer och och tillbakavisa människofientlig kulturrelativism så kanske det här med "främlingsfientlighet" inte är så dumt trots allt...
Permalänk | Anmäl
Erik Larsson2, 2011-11-23, 13:54
Jag tycker att Jimme Åkesson var extremt tydlig när han i SVTs agenda förklarade att han fortfarande är nationalist, att SD fortfarande är ett nationalistiskt parti men att nationalismen är en logisk del i socialkonservatismen. När SD måste ta ställning i frågor som inte rör just nationalism är det på inget sätt märkligt att det ska förankras i partiprogrammet.
JÅ var nästan så tydlig att det var pinsamt och i ärlighetens namn förstår jag inte hur man kan misslyckas med att förstå vad han sa.
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2011-11-23, 14:45
Det måste kännas jobbigt att vara sosse när partiet hela tiden successivt tappar röster till SD.
Sluta kasta skit, lämna sandlådan och öppna istället era ögon och börja engagera er i den bistra vardag & verklighet som vanligt folk dagligen får fajtas med på gator och torg så kanske ni kan ställa upp även i kommande val.
SD arbetar för det Svenska folkets och landets framtid. Socialdemokraterna arbetar för dess avskaffande.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-11-23, 14:50
Alltså, när jag tittar på sverige idag så vet jag inte hur bestickande det är att några av SDs grundare på åttiotalet hade en bakgrund i Bevara Sverige Svenskt?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-11-23, 15:25
Widar Andersson maler på om främlingsfientlighet!
Men SD är de enda som vågar peka på flyktingfiaskot,
och de är de enda som påtalar EU-katastrofen! Likaså
är de på hugget när det gäller den vanskötta välfärden,
och de är också ensamma om att våga peka på den
utbredda kriminaliteten!
Jag ser inget främlingsfientligt i detta! Däremot undrar
jag vilka viktiga frågor som S driver? Vad har S att ställa
upp mot Åkessons tunga frågor, förutom det eviga svam-
let om främlingsfientlighet?
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2011-11-23, 15:41
En lång artikel bara för att få utstöta svordomen "främlingsfientlig" på slutet. Har inte detta nötts ner till ingenting vid det här laget.
Permalänk | Anmäl
perper, 2011-11-23, 16:25
Om SD - som det verkar- tar till sig det socialkonservativa begreppet "folkhem" blir det svårt för S. "Folkhem" myntades i Sverige av amiral Lindman, inte särskilt socialdemokratisk.
Per Albin tog till sig det och S gjorde sin version. Detta under framgång i långa tider mot en inskränkt borgerlighet som saknade förmåga att se historiskt utveckling. (Framstående S-ledare var uttalade antisemiter, vilket S gärna glömmer i hackandet på SD).
Men så tog det slut på 1970-talet. Att klara ut 70-talets ideologiska konkurs för S borde stå först på agendan för S. Bostadsbidrag till S-ledaren är en petitess, liksom Toblerone till nuvarande mångmiljonären Mona Sahlin. Arbetsbefriad.
Jag tror att S inte inser hur illa ute partiet är. I tre decennnier har partiets företrädare klamrat sig fast vid offentliga uppdrag, men nu är det på väg att ta slut också det.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2011-11-23, 18:40
Intressant inlägg från en företrädare för ett parti som var med och grundade ett rasbiologiskt institut.
F.ö. har det ju uppstått en vakans i S "kriskommision". Kanske något för Vidar?
Permalänk | Anmäl
Raoul Gonzalez, 2011-11-23, 22:37
Så här kunde det låta i sosseleden för bara 20 år sedan,
”Sverige borde akta sig för att ta emot flyktingar som kommer från kulturer med så väsensfrämmande seder och bruk att de skulle få svårt att anpassa sig i ett nordeuropeiskt land.”
Citatet kommer från den socialdemokratiske toppdiplomaten Sverker Åström i DN 1990. När han i en intervju i DN ombads förklarade sig sade han att han ”visserligen inte ville nedvärdera en huvudjägares kultur men en sådan människa skulle få svårt att anpassa sig i Vetlanda eller Gällivare.”
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-11-23, 23:26
Det var en tänkvärd artikel med många kloka synpunkter. Ifråga om det avslutande värdeomdömet har jag rakt motsatt åsikt. Jag instämmer dock på den viktiga punkten också här: främlingsfientlighet är av ondo.Men vem har skapat den?Jo Widar Andrssons parti. Skälet är inte ekonomiskt utan epidemiologiskt. HIV. Resistent tuberkulos. Om dessa farsoter från början stoppats vid gränserna, vilket givetvis borde ha skett, hade vi inte haft det sakliga problemet. Men nu har vi: etniska svenskar har av ren självbevarelsedrift allt skäl att motsätta sig integration. Det har jag framhållit flera gånger. Men det är ju som att ropa rakt ner i en säck potatis. Med mörkläggning av den farliga sanningen hjälps ALLA åt. Hur somhelst är det SD man skall rösta på. Det tänker jag själv göra efter tre decenniers välgrundat valskolk.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-11-24, 10:41
Främlingsfientliga?
Vet inte! Dåtidsromantiker kanske. En del naivt och lite omedvetet främlingsrädda kanske? Främmande för oliktänkande och främmande beteende. Obekväma vid mångfald.
Behöver komma bort från religions- och nationsgruppindelningar och inse att dessa tillhörighets-beting försvagas mer och mer och t.ex. intressebetingade grupptillhörighetskänslor är starkare nuförtiden.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-11-24, 13:02
Jag tror jag ska bli en SDnamedropper.
Man behöver inte uträtta ett skit, inte kunna nånting, aldrig uppnå något resultat.
Ändå så framstår man som hjälte på krogen eller vid middagsbjudningen.
Och så spelar man rollen som sann försvarare av hjälplösa och svaga, hundar och barn ,då spelar det ingen roll att man företräder en självgod elit som lever upp folks tillgångar.
Det är inget angrepp på sossarna, det kunde gälla vilket parti som helst.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2011-11-24, 18:00
Bra artikel av Widar Andersson men kompletterar näst sista meningen.
SD är vare sig borgerligt eller socialdemokratiskt. SD är ett "högerextremt" främlingsfientligt parti.
Vilket förklarar att de röstar höger med regeringen i nio av tio voteringar i riksdagen.
Permalänk | Anmäl
Kent Karlsson, 2011-11-26, 10:30
Vi har tröttnat på era trams attacker mot SD - Ni saknar argument och fakta!
http://misslyckande.wordpress.com/2011/11/26/114/
Alla som är för extrem invandring Regeringen för idag ska svara - Finns det jobb åt alla invandrare idag?
1) 35% utlandsfödda arbetslösa (218.000)
2) 100.000 flyktingar
3. 41.000 gästarbetare
4) 31.000 asylsökande
Hur kan man ta in över 70.000 ny arbetskraft när man har hög arbetslöshet hos gamla invandrare?
Permalänk | Anmäl
Johan Karlsson, 2011-11-27, 09:15
Sverige har ingen extrem invandring jämfört med andra länder.
SD bör sluta överdriva fakta.
Människor kommer att fortsätta röra sig mer och mer över gränser och mellan länder.
Om vi tänker "Världen" lite mer istället för att tänka "Sverige" så ofta, så kommer vi underlätta för oss själva så svenska vi är.
:-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-11-27, 12:53
#28 Kristian Grönqvist: Det är inte 6% av befolkningen som vill det SD vill, åtminstone inte när det gäller invandringspolitiken. Det är över 50% och detta har man mätt regelbundet i många år. Det är av-humaniseringen, alla myter och fördommar som media sprider om SD som skrämmer bort väljare som annars hade röstat på SD.
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2011-11-27, 18:15
@ #29 Kaffeburk
Jag är inte rädd för det SD säger sig vilja, förutom att det är lite tragiskt att Sd tydligen anser att min danska granne är ett hot mot nationen Sverige enligt definitionen i senaste partiprogrammet.
Det som skrämmer mig är symptisörerna, de som säger rent ut vad partiet vill. P^å Avpixlat.info som stöds av SD--toppen och hyllats av Jimmie Åkesson, har moderatorerna fullt skägg med att rensa ut kommentarer om vilken tortyr, dödsstraffmetod, förnedring och annat som invandrare borde utsättas för. Kommer dessa personer till makten då ligger vi alla risigt till.
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2011-11-28, 11:03
F.ö tycker jag att Widar ska tala med mycket små bokstäver pga sitt engagemang i Carema, som glatt för över miljardbelopp av våra skattepengar till utlandsbaserade riskkapitalbolag. Där kan vi prata om att Sverige förlorar skattepengar, och detta i en dimension som får kostnaderna för invandring att verka som en spott i havet.
Att både S och M gärna pysslar med att högröstat debattera med ett 6 procentsparti utan reell makt är ett utmärkt sätt för dem att kamouflera sin egen totala korruption. Och Jimmie Åkesson spelar glatt med för då kan han kanske anställa ännu fler släktingar och vänner som får hög riksdagslön.
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2011-11-28, 11:07
25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag är enig i din analys, att SD alltid varit ett enfrågeparti, och att de faktiskt är ett socialkonservativt parti i ytlig mening, då deras nationalism ju faktiskt bär den etiketten. Dock är det löjligt att blanda in politikers förtid. Visst, vissa av dem började i nazistiska partier - och det finns klart främlingsfientlighet inom partiet - men att låta partiets "rötter" vara i främlingsfientlighet på denna bakgrund är lågt. Hitta i stället det, i principprogrammet som pekar mot samma sak, så debatten kan bli saklig, och så inte SDs konspirationsparanoia får fotfäste i verkligheten. Det finns, vill jag våga säga, nog av främlingsfientliga åsikter i det "nya" principprogrammet!
Även du som tänkande människa måste förstå behovet att minst ett parti i landet måste stå kritisk till invandringen, för inget annat parti gör det ju.
Allt måste kritiskt granskas, och det är bara ett friskhetstecken att det finns några som tar även i de mest obekväma frågor. Bara för det ska självklart inte rasism uppmuntras.
Att de aspirerar på socialkonservatismen och 50-talets välstånd är väl inte så märkligt, det var då Sverige hade det som bäst i termer av ekonomi och framtidsutsikter. Det är nog många människor som lystet tittar tillbaka på de åren.
Widar Andersson
Ännu en i raden av epititskastande.
Du pratar om främlingsfientlighet, ta och fundera lite på den Svenskfientlighet som florerar inom dom övriga partierna och massmedia.
Jag håller inte med om allt SD står för, men jag värnar om Sverige och Svenskarna, till skillnad mot många proffstyckare och elitister som gör sitt yttersta för att dra utvecklingen i Sverige tillbaka till medeltiden.
Vid tidigare publiceringar av Vidar Andersson har jag tyckt att han har haft vettiga åsikter, men den här artikeln är ett lågvattenmärke av sämre sort. Men samtidigt kan jag förstå Vidars upprördhet över SD som i och med sin frammarsch rycker undan levebrödet för politikern Vidar A. Det är ingen hemlighet att SD i första hand tar sina röster från S. Inom LO är SD numera det näst största partiet.
Att kalla SD för främlingsfientligt är löjligt, det vet också Vidar om. SD är kritiska till att Sverige på alltför kort tid tagit in för många invandrare som inte kan etablera sig på arbetsmarknaden och bli självförsörjande.
Sen till det historiska förloppet som man ofta hänvisar till när det gäller specifikt SD som politiskt parti. Skulle vara av intresse att få en kommentar av Vidar om sina synpunkter på det rasbiologiska institutet som öppnades i Uppsala 1921. Vilka personer var intiativtagare?
Eftersom vi nu ska tala om rötter som det viktigaste:
Hur kommer det sig att Vänsterpartiet, som har sina rötter i kommunismen, den ism som skördat flest dödsoffer av alla ismer nazismen inkluderad, anses som rumsrent?
Partiet fanns med som underlag för ett regeringsalternativ förra valet. Och det kritiseras aldrig av journalistkåren.
Och det finns också en moderat riksdagsman som kan ifrågasättas, en wahhabist. Saudiska läroböcker, vars innehåll styrs av wahhabister, är fulla av hat mot judar, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4723799
Men han anses också som rumsren.
Och sossarna anses som rumsrena trots IB-affären.
Foliehatt på. Men det är väl så att de etablerade politikerna håller varandra bakom ryggen. Se bara på Geijeraffären. Synd att Doris Hopp är död, så att hon inte kan komma till TV-soffan och berätta sin historia. Liksom Hans Holmer. Jag skulle vilja veta vad han menade när ha sa i Dagens Nyheter 25 augusti 1986 : ”Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar.” Varför berättade han inte? Och jag undrar vad som finns på tsunamibanden. Och jag skulle vilja veta sanningen om mannen som föll från en balkong i Bredäng och vilka namn som fanns i telefonboken.
bla bla bla bla , fundera du på varför ljugholt och ditt parti är på väg ner och åter ner.
Att babbla om det meningslösa "främlingsfientlig", som är ungefär som att säga "de är otrevliga", "ohyfsade" osv.
En känslomässig yttring hos en motståndare.
J
"SD är ett främlingsfientligt parti."
Och Widar Andersson är en stalinistisk hatmånglare som vill strypa alla oliktänkande. Är det en bra ton i debatten?
Det Sverigedemokraterna säger är att det finns gränser för invandringen. Varför kan vi inte diskutera dessa gränser istället för att stapla pejorativa invektiv på varandra?
Har Socialdemokraterna gått ned sig så totalt att man inte klarar av att prestera ett enda hållbart sakargument för varför invandringen ska fortsätta öka trots alla problem som den orsakar?
Om det är "främlingsfientligt" att vilja reducera invandringen till normala nivåer och och tillbakavisa människofientlig kulturrelativism så kanske det här med "främlingsfientlighet" inte är så dumt trots allt...
Jag tycker att Jimme Åkesson var extremt tydlig när han i SVTs agenda förklarade att han fortfarande är nationalist, att SD fortfarande är ett nationalistiskt parti men att nationalismen är en logisk del i socialkonservatismen. När SD måste ta ställning i frågor som inte rör just nationalism är det på inget sätt märkligt att det ska förankras i partiprogrammet.
JÅ var nästan så tydlig att det var pinsamt och i ärlighetens namn förstår jag inte hur man kan misslyckas med att förstå vad han sa.
Det måste kännas jobbigt att vara sosse när partiet hela tiden successivt tappar röster till SD.
Sluta kasta skit, lämna sandlådan och öppna istället era ögon och börja engagera er i den bistra vardag & verklighet som vanligt folk dagligen får fajtas med på gator och torg så kanske ni kan ställa upp även i kommande val.
SD arbetar för det Svenska folkets och landets framtid. Socialdemokraterna arbetar för dess avskaffande.
Alltså, när jag tittar på sverige idag så vet jag inte hur bestickande det är att några av SDs grundare på åttiotalet hade en bakgrund i Bevara Sverige Svenskt?
Widar Andersson maler på om främlingsfientlighet!
Men SD är de enda som vågar peka på flyktingfiaskot,
och de är de enda som påtalar EU-katastrofen! Likaså
är de på hugget när det gäller den vanskötta välfärden,
och de är också ensamma om att våga peka på den
utbredda kriminaliteten!
Jag ser inget främlingsfientligt i detta! Däremot undrar
jag vilka viktiga frågor som S driver? Vad har S att ställa
upp mot Åkessons tunga frågor, förutom det eviga svam-
let om främlingsfientlighet?
En lång artikel bara för att få utstöta svordomen "främlingsfientlig" på slutet. Har inte detta nötts ner till ingenting vid det här laget.
Om SD - som det verkar- tar till sig det socialkonservativa begreppet "folkhem" blir det svårt för S. "Folkhem" myntades i Sverige av amiral Lindman, inte särskilt socialdemokratisk.
Per Albin tog till sig det och S gjorde sin version. Detta under framgång i långa tider mot en inskränkt borgerlighet som saknade förmåga att se historiskt utveckling. (Framstående S-ledare var uttalade antisemiter, vilket S gärna glömmer i hackandet på SD).
Men så tog det slut på 1970-talet. Att klara ut 70-talets ideologiska konkurs för S borde stå först på agendan för S. Bostadsbidrag till S-ledaren är en petitess, liksom Toblerone till nuvarande mångmiljonären Mona Sahlin. Arbetsbefriad.
Jag tror att S inte inser hur illa ute partiet är. I tre decennnier har partiets företrädare klamrat sig fast vid offentliga uppdrag, men nu är det på väg att ta slut också det.
Intressant inlägg från en företrädare för ett parti som var med och grundade ett rasbiologiskt institut.
F.ö. har det ju uppstått en vakans i S "kriskommision". Kanske något för Vidar?
Så här kunde det låta i sosseleden för bara 20 år sedan,
”Sverige borde akta sig för att ta emot flyktingar som kommer från kulturer med så väsensfrämmande seder och bruk att de skulle få svårt att anpassa sig i ett nordeuropeiskt land.”
Citatet kommer från den socialdemokratiske toppdiplomaten Sverker Åström i DN 1990. När han i en intervju i DN ombads förklarade sig sade han att han ”visserligen inte ville nedvärdera en huvudjägares kultur men en sådan människa skulle få svårt att anpassa sig i Vetlanda eller Gällivare.”
Det var en tänkvärd artikel med många kloka synpunkter. Ifråga om det avslutande värdeomdömet har jag rakt motsatt åsikt. Jag instämmer dock på den viktiga punkten också här: främlingsfientlighet är av ondo.Men vem har skapat den?Jo Widar Andrssons parti. Skälet är inte ekonomiskt utan epidemiologiskt. HIV. Resistent tuberkulos. Om dessa farsoter från början stoppats vid gränserna, vilket givetvis borde ha skett, hade vi inte haft det sakliga problemet. Men nu har vi: etniska svenskar har av ren självbevarelsedrift allt skäl att motsätta sig integration. Det har jag framhållit flera gånger. Men det är ju som att ropa rakt ner i en säck potatis. Med mörkläggning av den farliga sanningen hjälps ALLA åt. Hur somhelst är det SD man skall rösta på. Det tänker jag själv göra efter tre decenniers välgrundat valskolk.
Främlingsfientliga?
Vet inte! Dåtidsromantiker kanske. En del naivt och lite omedvetet främlingsrädda kanske? Främmande för oliktänkande och främmande beteende. Obekväma vid mångfald.
Behöver komma bort från religions- och nationsgruppindelningar och inse att dessa tillhörighets-beting försvagas mer och mer och t.ex. intressebetingade grupptillhörighetskänslor är starkare nuförtiden.
Jag tror jag ska bli en SDnamedropper.
Man behöver inte uträtta ett skit, inte kunna nånting, aldrig uppnå något resultat.
Ändå så framstår man som hjälte på krogen eller vid middagsbjudningen.
Och så spelar man rollen som sann försvarare av hjälplösa och svaga, hundar och barn ,då spelar det ingen roll att man företräder en självgod elit som lever upp folks tillgångar.
Det är inget angrepp på sossarna, det kunde gälla vilket parti som helst.
Bra artikel av Widar Andersson men kompletterar näst sista meningen.
SD är vare sig borgerligt eller socialdemokratiskt. SD är ett "högerextremt" främlingsfientligt parti.
Vilket förklarar att de röstar höger med regeringen i nio av tio voteringar i riksdagen.
Vi har tröttnat på era trams attacker mot SD - Ni saknar argument och fakta!
http://misslyckande.wordpress.com/2011/11/26/114/
Alla som är för extrem invandring Regeringen för idag ska svara - Finns det jobb åt alla invandrare idag?
1) 35% utlandsfödda arbetslösa (218.000)
2) 100.000 flyktingar
3. 41.000 gästarbetare
4) 31.000 asylsökande
Hur kan man ta in över 70.000 ny arbetskraft när man har hög arbetslöshet hos gamla invandrare?
Sverige har ingen extrem invandring jämfört med andra länder.
SD bör sluta överdriva fakta.
Människor kommer att fortsätta röra sig mer och mer över gränser och mellan länder.
Om vi tänker "Världen" lite mer istället för att tänka "Sverige" så ofta, så kommer vi underlätta för oss själva så svenska vi är.
:-)
#28 Kristian Grönqvist: Det är inte 6% av befolkningen som vill det SD vill, åtminstone inte när det gäller invandringspolitiken. Det är över 50% och detta har man mätt regelbundet i många år. Det är av-humaniseringen, alla myter och fördommar som media sprider om SD som skrämmer bort väljare som annars hade röstat på SD.
@ #29 Kaffeburk
Jag är inte rädd för det SD säger sig vilja, förutom att det är lite tragiskt att Sd tydligen anser att min danska granne är ett hot mot nationen Sverige enligt definitionen i senaste partiprogrammet.
Det som skrämmer mig är symptisörerna, de som säger rent ut vad partiet vill. P^å Avpixlat.info som stöds av SD--toppen och hyllats av Jimmie Åkesson, har moderatorerna fullt skägg med att rensa ut kommentarer om vilken tortyr, dödsstraffmetod, förnedring och annat som invandrare borde utsättas för. Kommer dessa personer till makten då ligger vi alla risigt till.
F.ö tycker jag att Widar ska tala med mycket små bokstäver pga sitt engagemang i Carema, som glatt för över miljardbelopp av våra skattepengar till utlandsbaserade riskkapitalbolag. Där kan vi prata om att Sverige förlorar skattepengar, och detta i en dimension som får kostnaderna för invandring att verka som en spott i havet.
Att både S och M gärna pysslar med att högröstat debattera med ett 6 procentsparti utan reell makt är ett utmärkt sätt för dem att kamouflera sin egen totala korruption. Och Jimmie Åkesson spelar glatt med för då kan han kanske anställa ännu fler släktingar och vänner som får hög riksdagslön.