Skolan

Bertil Törestad om Skolan

Skolforskningen är inte riktig forskning

Många hävdar att forskningen i skolan ska utföras av lärare. Den utprövande verksamhet som sker vid Modellskolan i Jönköping håller på att spåra ur helt. Ovetenskapliga metoder används där för att undervisa lärare i vetenskaplighet, skriver Bertil Törestad, fd universitetslektor och lärarutbildare.


Om författaren

Fil dr i psykologi

fd universitetslektor

lärarutbildare

 

Undervisningen i våra skolor ska bygga på vetenskap och s.k. beprövad erfarenhet. Vad det senare egentligen innebär har aldrig blivit ordentligt klargjort. Oftast avser begreppet något som en individ eller grupp av individer hållit på med länge och så att säga själva beprövat, utan egentlig kritisk utomstående granskning. Man tycker helt enkelt att det fungerat. Forskning står högt i kurs i vårt samhälle och många varuproducenter vill kunna hänvisa till forskningsresultat som stöd för sin verksamhet. Man använder ofta då omskrivande formuleringar som t.ex. ´kliniskt testad´ eller ´säljs endast på apotek´ eller också så anlitar man verkliga eller ”utklädda” läkare eller tandläkare som utifrån sin status uttalar sitt förtroende för en specifik produkt.

Forskning är en verksamhet som ytterst bygger på mänsklig nyfikenhet. Denna för mänsklighetens utveckling så avgörande egenskap har under åren kommit att institutionaliseras och utförs nu i stor utsträckning på våra universitet, högskolor eller i stora organisationer. Forskningsresultat har bidragit till vårt välstånd, botandet av sjukdomar, en ökad förståelse av oss själva och till kunskap om vårt släktes utveckling och ovissa framtid.
Forskning är oerhört viktigt för människor och begreppet forskning och det kritiska, metodologiska tänkande som hör samman med den måste bevaras i sin seriösa form och inte omvandlas till nyckfulla idéströmningar där tyckanden och upplevelser antas kunna bilda underlag för ökade kunskaper.

I skolan skall alltså forskning hållas högt och det kritiska tänkandet får inte förfuskas. På senare tid har en diskussion uppstått om inte lärare skulle börja forska på sin verksamhet för att därmed öka sin kompetens. I samband med denna debatt har i Gränna i Jönköpings län en s.k. modellskola skapats i samarbete mellan länet och Högskolan i Jönköping. Den drivande kraften har varit professor Tomas Kroksmark på högskolan. Förväntningarna är att lärarna där genom egen forskning ska utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt. I juni år lade femton lärare fram sju c-uppsatser, av vilka en antagits i Didaktisk tidskrift och sedan recenserats av mig på Skollyftet.se.

Nu har en ny artikel från Modellskolan publicerats i nämnda tidskrift. Den är skriven av Ann-Christine Wennergren och Pia Åman (Didaktisk tidskrift, vol. 20 (4), s. 207-230) och söker beskriva Modellskolans utveckling under den första perioden. Det måste omedelbart sägas att läsningen av artikeln inger allvarliga betänkligheter.

Det som gör att man blir undrande är författarnas (och Modellskolans(?) inställning till forskningsverksamhet. En huvudingång till deras forskning är s.k. praxisgemenskaper. En sådan gemenskap är helt enkelt en form av samtalsgrupper där dialogiska möten mellan lärarna sägs leda till att berättelser, reflektioner och perspektiv uppstår. Man ska lyssna aktivt och se för att kunna ifrågasätta det för-givet-tagna. I praxisgemenskapen antas också kunskap genereras samtidigt som omvärlden relativiseras. Ett annat passande ord för denna gemenskap skulle kunna vara samkväm.

En metod som används är s.k. skuggning, vilket beskrivs som  ett mellanting mellan deltagande och icke-deltagande observation. Forskarna blev därmed både deltagare och iakttagare. De olika delarna av den process som studien omfattar skapade tre berättelser; en om föreläsningen, en om ett seminarium och en om handledningen. Därefter följer berättelserna som består av en blandning av objektivt observerbara fakta och upplevelser, känslor, repliker och slutsatser. Berättelserna är utformade som små noveller
som för handlingen framåt.

Författarna betonar att det är deras verklighet som beskrivs. De skriver också att ”trovärdigheten i förfarandet inte innebär att uppnå konsensus utan att göra våra slutsatser transparanta och möjliga för andra att bedöma”. Projektet är avsett att pågå i fyra år till och författarna menar att aspekter av projektet är överförbara till andra skolor.

Bland det som kan kritiseras finns bland annat forskarrollen i studien. Författarna uppträder
i sin skuggning i dubbla roller, både som observatörer och aktörer. Detta gör att författarna både medvetet och omedvetet påverkar det som görs och sägs omkring dem. Enbart detta faktum gör hela förfarandet tveksamt från en vetenskaplig synpunkt.

Möjligheten för andra lärare och skolor att göra om förfarandet är tämligen stor. Men poängen med att låna en metod är ju att den har något påtagligt och mer allmänt att bidra med. Det har inte denna studie. Generaliserbarheten och användbarheten ute i lärandepraktiken är så obetydlig att de medel som lagts på denna studie och de kommande insatserna under de fyra år projektet ska pågå kan betraktas som bortkastade.

Resultatredovisningen i form av s.k. berättelser ger ett närmast naivt och amatörmässigt intryck. Det liknar det som skulle ske om man direkt återgav allt som förekommit under en föreläsning, en handledning,  ett seminarium eller rentav en längre diskussion i ett lärarrum. Slutsumman blir ett sammelsurium av repliker, observerbara fakta och upplevda känslor och stämningar.

Läsaren bör gå till originalartikeln men min slutsats av läsningen av rapporten är att så här kan det inte få fortsätta varken i Modellskolan eller annorstädes i vårt land.  Begreppet forskning urholkas helt av det föga strukturerade angreppssätt som introduceras i forskarutbildningen på skolan. Jag har hört om liknande försök till s.k. forskning på andra lärarutbildningar men detta postmodernistiska sätt att arbeta och tänka förtjänar inte att upprepas. Modellskolans syn på verkligheten är ytterligt socialkonstruktiv och förnekar att sanningar finns. En sådan flytande syn på omvärlden är varken forskningsmässig eller vetenskapligt givande. Det skulle förvåna mig om inte professor Kroksmark som Modellskolans inspiratör håller med mig om att denna väg för skolan inte alls är framkomlig om avsikten är att lärarna ska bli mer kritiskt medvetna och därmed komma att inta ett mer vetenskapligt förhållningssätt..




Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/40707

19 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Dessvärre tror jag att den typ av forskningsmetodologi du beskriver är dominerande inom svensk pedagogik, som tyvärr blivit en sociologisk avfälling. Kvalitativa ansatser och studier som helt saknar generaliserbarhet är det som premieras och lovordas inom disciplinen. Kvantitativa ansatser är utslag av positivistisk naivitet som inte hör hemma inom pedagogiken. Ett steg i rätt riktning vore att släppa kopplet från sociologin och åter knyta an till psykologin - inte minst metodologiskt. Men hur får man en eller två generationer av pedagogiska "forskare" att tänka om? Varför ska man forska på vad som faktiskt sker på skolorna när man kan diskursanalysera sryrdokument? Eller ägna sig åt den typ av observationsstudier som artikelförfattaren beskriver?

Permalänk | Anmäl #1 Peter Illi, 2011-11-10, 18:01

Ja, det blir ett svårt pedagogiskt uppdrag att
omskola pedagogerna!

Permalänk | Anmäl #2 Bertil Törestad, 2011-11-10, 18:27

Lovvärd artikel. En lösning vore att specificera vilken andel som skall utgöras av beprövad erfarenhet och vilken andel som skall utgöras av vetenskap. När vi uppnår tydlighet och genomskinlighet är oftast resten förhållandevis enkelt.

Permalänk | Anmäl #4 Martin A, 2011-11-10, 20:28

Den stora frågan är vem som ska bepröva erfarenheten. Oftast blir det man själv. Gör någon utomstående det bör det kallas utvärdering.

Permalänk | Anmäl #5 Bertil Törestad, 2011-11-10, 21:18

#6

Nej, absolut inte!

Permalänk | Anmäl #7 Bertil Törestad, 2011-11-11, 10:49

Men om vi inte har den här typen av "forskning" så får ju inte politikerna det beslutsunderlag de vill ha! Utan den här typen av "forskning" skulle vi till exempel inte ha den skola vi har idag där alla, oavsett förmåga och intresse, går i samma klass. Den tråkiga forskningen, baserad på vetenskapliga metoder, skulle inte gett oss dagens förnämliga skola där alla i jämlikhetens namn knappt lär sig något.

Permalänk | Anmäl #8 Totte, 2011-11-12, 00:25

Törestad har ett hedervärt intresse av att arbeta för en rigorös vetenskaplighet i pedagogisk forskning. Samma gäller fler av kommentarerna. Vissa skjuter dock mycket högt över målet, bl.a. Peter Illis märkliga inlägg. Illi förordar ansatser från psykologin i. st. f. sociologin och han hyllar kvantitativa metoder och dokumentanalys. Visst, det finns utrymmer för psykologiska ansatser, för dokumentanlys och kvantitativa metoder men INTE som polemisk motsats till sociologi, kvalitativa metoder och observationsstudier. Dessa ansatser har nämligen också stort värde. Vad som är avgörande är hur relevanta datainsamlingarna är i.f.h. till vad man vill veta, hur transparenta datanalyserna är och hur prövbara resultaten är. Med Illis rekommendationer skulle bl.a. min egen forskning bli omöjlig. Den har skett inom läroplansteori d.v.s försök att förklara varför vissa innehåll i undervisning har uppstått som "giltig kunskap".Studier av stoffurval och granskning av dess uppkomst är centralt i pedagogik. För att genomföra sådana studier behövs dokumentanalyser och de brukar luta mot historia och kutursociologi. Men det faktiska innehållet bestäms inte av bara styrdokumenten utan dessa transformeras genom tolkning, tillägg, lärares personliga repertoarer etc. och i realiseringen inverkar klassrumsklimat, ekonomiska och tidsmässiga ramar och mycket annat. För att ge svar på frågor om hur innehåll väljs krävs alltså mycket komplexa analyser med inslag av historiska, skoladministratiiva, ekonomiska, kultursociologiska m.fl. ansatser.
Låt mig också säga någonting om lärares deltagande i pedagogisk forskning. EN AV FLERA värdefulla inriktningar av tillämpad forskning är s.k. "praxisnära forskning", vilken kan användas för att utveckla urval, organisering och genomförande av undervisningsinnehåll i syfte att förbättra resultaten av elevers lärande. I sådana utvecklingsprojekt med forskningsmässig utvärdering har det stort värde att lärare deltar och de kan med utgångspunkt i hur elever mottar och förstår undervisningen bidra med uppfinningsrika förslag till förbättringar. Men naturligtvis ska de inte själva skriva utvärderingsresultaten utan det ska en utomstående objektiv observatör göra med de mätinstrument som lämpar sig, må det vara provuppgifter, fenomenografiska elevintervjuer, kommunikationsanalyser eller annat.
Vi kan värna om vetenskapligheten i pedagogik utan att kasta ut några barn med något badvatten.
Bästa hälsningar
Göran Linde
Prof.emeritus i pedagogik, Stockholms Univ.

Permalänk | Anmäl #12 Göran Linde, 2011-11-12, 10:08

Problemet är kanske att det inte finns något vatten i badkaret.

Permalänk | Anmäl #13 Bertil Törestad, 2011-11-12, 10:49

Varför forskar lärarna på pedagogik när pedagogik knappast kan räknas till ett område där vetenskaplighet är speciellt framträdande? Popper hade sannolikt avfärdat hela grenen som pladder precis som han gjorde med psykoanalys. Målet var ju att skapa en känsla för vetenskaplighet och den är som tydligast inom naturvetenskapen. Vi ser ju uppenbart att dessa lärare inte har en hum om vilka krav som borde ställas på vetenskaplig forskning, dvs falsifierbarhet, reproducerbarhet och generaliserbarhet. Studier som blott återger en situation och drar slutsatser av exemplet som inte är tillämpbara någonstans förutom i just det exemplet är inte vetenskap. Åtminstone tycker inte jag att det kan räknas som det.

Permalänk | Anmäl #14 Johannes Westlund, 2011-11-12, 14:11

Linde,

Jag tror knappast att det är att skjuta över målet att önska ett filosofiskt och metodologiskt systemskifte inom pedagogiken. Det är inte heller jag som bygger upp en polemisk dikotomi gällande forskningsmetodik. Det vetenskapligt sunda är självklart att välja metod efter forskningsfråga. Problemet är att den dominerande trenden inom pedagogiken är att välja forskningsfråga efter metod och den helt dominernade ansatsen är kvalitativ. Jag vill till och med hävda att det på en del pedagogiska institutioner saknas kompetens avseende kvantitativ metod, man får låna in folk från andra discipliner eller lärosäten till de kvantitativa metodpassen. Och polemiken är snarast regel: svenska pedagogikstudenter får lära sig att det inte finns någon verklighet och att kvantitativ forskning är "ytlig" och "oförmögen att ge några värdefulla svar".

Jag kan inte bedöma huruvida Lindes egen forskning skulle ha ett existensberättigande inom en vetenskap som inte är fixerad vid sociologiska, svepande teorier men om den endast kan existera i en sådan kontext skulle jag inte gråta blod vid en eventuell palatsrevolution.

Permalänk | Anmäl #15 Peter Illi, 2011-11-12, 15:14

Vetenskapsteoretiska frågor knutna till disciplinen pedagogik skiljer sig knappast från de som gäller för andra samhällsvetenskaper. Samhällsvetenskapernas objekt är kollektivt mänskligt handlande och de lagbundenheter och generaliteter som råder och begreppsbildning om dessa fenomen, vare sig det gäller ekonomiskt handlande, politiskt handlande, värde-och kunskapsförmedlande verksamhet eller annat socialt handlande. Därför finns det också gemenskap i teoriansatser mellan de olika disciplinerna. Det huvudsakliga objektet i pedagogik är uppfostran och undervisning d.v.s. hur världsbilder och livsåskådningar formas genom påverkan. Framträdande specifika objekt är hur normer och kunskapsinnehåll väljs, hur påverkansformerna utformas och hur innehåll mottas. Det vore märkligt om inte sociologiska teorier skulle användas som ansatser för att undersöka den sortens sociala fenomen. Jag vet inte vari Peter Ili grundar sitt påstående att sociologiska teorier är "svepande", alltså rent generellt. Det finns välgrundad och minre välgrundad teori i sociologi som i andra samhällsvetenskaper. Och vari består problemet med kvalitativa ansatser (detta sagt utan att förringa värdet av kvantitativa ansatser när forskningsfrågan påkallar det). Om vi t.ex. vill veta varför ett visst ämne lyfts fram i styrdokumenten vid en viss tidpunkt eller hur kommunikationsmönster i klassrum varierar med klasstorlek, tidstillgång, nivåspridning hos eleverna m.m. eller om vi vill veta hur elever uppfattar och förstår vad en elektrisk strömkrets är, då måste vi kategorisera våra insamlade data och ge dem beteckningar för att kunna fortsätta analysen. Vi forskar då kvalitativt och vi gör det därför att det material vi har och de frågor vi ställer bäst besvaras med verbala medel.
Sedan håller jag gärna med om att kunskaperna i statistik är bristfälliga vid våra pedagogiska institutioner. I vissa undersökningar erfordras statistisk bearbetning men handledarna på olika uppsatsnivåer har ofta för dåligt på fötterna. Jag kan tänka mig (rent spekulativt) att skälet till detta är att statistisk bearbetning och experimentell metod var mer eller mindre allenarådande förr (i min generation) och detta på bekostnad av andra mer kvalitativt inriktade metoder och att motreaktionen slog över. Det väsentliga är dock att forskningsfrågan avgör ansatsen och att forskaren behärskar de instrument hon använder (T.EX. att ha en verklig beläsenhet och övning i hermeneutik om man avser att göra texttolkningar). För övrigt tycker jag det är lite onödigt att diskutera pedagogikdisciplinens vetenskaplighet utan hänvisningar till vilken forskning vi kritiserar. Hittills har bara Törestad bemödat sig om detta.

Permalänk | Anmäl #18 Göran Linde, 2011-11-12, 18:07

#16 Gunilla Madegård: Allting kokar ner till vad man anser om vetenskap. Vetenskap brukar ofta bedömas utefter dess användbarhet. En så kallat "sann" teori kan betraktas som den användbaraste approximationen av ett fenomen. En studie där observatören också är aktör och alltså skapar någon form av bias åt okänt håll, där generaliserbarheten är noll och reproducerbarheten är noll, ja är det verkligen en användbar studie?

Sedan så var väl poängen att lärarna skulle få lära sig vetenskaplighet. Det har uppenbart inte skett. Ville man vara pedagogisk skulle man ha valt ut forskningsområden där vetenskapligheten är väldigt framträdande och tydlig. Denna kunskapsrelativism som präglar humanvetenskapen generellt är ganska skrämmande. Tacka vet jag fysik. Jag vet att det fysiska vetandet är högre än humanvetenskapen helt enkelt därför att fysiken är mer användbar. Man kan förutsäga fenomen, man kan beräkna exakt vad som kommer hända, man kan faktiskt simulera universums tillkomst utifrån fysiska teorier som helt överenstämmer med empirisk data man samlat. Humanvetenskapen är fast i att man inte har en aning om hur man ska skapa förutsägbarhet. Man kan bara i efterhand konstatera att tja... det hände och sedan komma med en analys om varför. Sen händer motsatsen och då blir analysen helt annorlunda. Det bästa är ju nästan att det snarare är regel än undantag att två oberoende observatörer kommer fram till helt olika analyser och slutsatser av samma fenomen. Är det verkligen vetande då? Jag tycker det låter som tyckande. Ett grundkrav måste vara att alla forskare ska kunna göra samma analys utifrån samma händelse.

Permalänk | Anmäl #19 Johannes Westlund, 2011-11-12, 19:08

@Madegård
Du anser uppenbarligen att kvantitet alltid kan ersättas av kvalitet. Inom pedagogiken kan man mycket väl, om man var intresserad av det, använda kombinationer av kvalitativa och kvantitativa metoder för att göra utvärderingar.
Verbala utvärderingar före och efter en insats är att svåra att jämföra utan kvantitativa metoder. Där har du ett exempel. I stället sysslar skolforskarna med upplevelsemätningar av några enstaka individer. Vad gör vi av resulaten av sådana studier
????

@Linde
Hur kommunikationsmönster i klassrum varierar? Hur undersöker vi det? Genom att studera ett par klassers kommunikation?
Vad gör vi med resultaten? Sprider dem som generella tendenser för klassrumsinteraktion?
Ja, möjligen men felaktigt. Får en djupare förståelse för just dessa klasser? Ja, möjligen.

Med kunskaper i kvantitativa metoder (såsom variansanalys mm) kommer dessutom ett djupare vetenskapligt tänkande,
enligt min erfarenhet. Utan kännedom om varians (i dess vidare mening) och reliabilitet/validitet och stickprovs giltighet lockas man alltför lätt ut på troskyldighetens
mörka vatten.

Permalänk | Anmäl #20 Bertil Törestad, 2011-11-12, 19:21

Bertil Törestad. Du skriver: ""Hur kommunikationsmönster i klassrum varierar? Hur undersöker vi det? Genom att studera ett par klassers kommunikation?Vad gör vi med resultaten? Sprider dem som generella tendenser för klassrumsinteraktion?"
Som doktor i psykologi och därmed antagigen bevandrad i beteendevetenskapernas mer klassiska verk antaar jag att du har kännedom om den epokgörande studien av (Belleack et. al. (1966): The Language of Classroom, New York, Columbia Press), vilken har väglett kommande studier av klasrumsspråk i flera svenska studier och det är verkligen inte fråga om mikrostudidier utan om att finna generella mönster i klassruskommunikation i omfattande material. Klassumsinteraktionen har stor betydelse för läranderesultat. Turtagande och andra aspekter av klassumsspråk skljer sig från samtalsnormer i andra sammanhang. Bellack med medarbetare grundade sina studier i talaktsteorin av Searle.
Jag uppfattade din inledande artikel här på Newsmeill som ett seriöst försök att strama upp pedagogikforskningens vetenskapliga stringens och trovärdighet men jag blir lite besviken när du utan ytterligare hänvisningar påstår att
"Utan kännedom om varians (i dess vidare mening) och reliabilitet/validitet och stickprovs giltighet lockas man alltför lätt ut på troskyldighetens
mörka vatten." Får jag påmina om att den socviolog som kanske mest väglett svensk pedagogak forskning med inriktning mot kultursociologiska studier är Pierre Boudieu, som var en hängiven empiriker och tillämpade korrespendensanalysen som metod för att sudera samvariation mellan uppfattningar ioch vanor och detta som en vidaeutveckling av variansanysen. Du gör svepande uttalanden om pedagikforskning i dina kommentarer utan att som i din inledande arikel referera til de studier du vill kritisera. jag blir lite besviken.

Permalänk | Anmäl #25 Göran Linde, 2011-11-13, 00:24

@ Linde
När jag talar om bristande insikter i statistiska begrepp så avser jag nu verksamma didaktiker och pedagoger. Jag känner visst till de studier du refererar till men det är ju inte 60-talets forskning vi debatterar, utan skolforskningen här och nu i landet!
Där är det dystert, tro mig!

Permalänk | Anmäl #27 Bertil Törestad, 2011-11-13, 07:33

Bertil Törestad. Javisst - vi debatterar skolforskningen här och nu i landet och inte 60-talets forskning. Men metodutveckling är någonting som i hög utsträckning sker i lång tidsutdräkt med vidareutveckling och modifieringar av tidigare metoder. Forskning sker inom traditioner där man ser längst från jättens axlar. Den aktuella klassrumsforskningen i Sverige bygger i hög grad på modifieringar av Bellacks teknifiering av talaktsteori. Urban Dahllöf på sin tid och Ulf P. Lundgren var förgrundsfigurer inom detta. Om jag inte tar fel (för jag följer inte svensk forskning på nära håll numera som pensionär i Portugal) så arbetar Donald Broadys kultursociologiska forskningsgrupp i Uppsala fortfarande mycket med Bourdieuinspirerad sociologi och inom denna tradition mycket med korrespondensanalyser av omfattande empiriska material. Men jag håller med dig om att det finns stora brister i statistiskt kunnande bland svenska pedagoger och det är synd i de fall då forskningsfrågan påkallar statistisk bearbetning men forskningsfrågor inom pedagogik påkallar kanske oftare gedigna kunskaper i tolkning med verbala medel.
Till de kommentatorer som belyst värdet av neurobiologiska ansatser i vissa pedagogiska frågor vill jag nämna att i min senaste studie, som var en forskningsöversikt gjord för DEJA-delegationen inom Utb.dep. så har jag lyft fram aktuella rapporter inom denna ansats, dock ej svenska sådana. Se: Linde,G; Naeslund, L & Sundblad, B (2010): Resultatuppföljning, läskvalitet och skolutveckling. Rapport XIII. SOU 2010:97.

Permalänk | Anmäl #28 Göran Linde, 2011-11-13, 13:04

@
Tack för ditt litteraturtips!

Permalänk | Anmäl #29 Bertil Törestad, 2011-11-13, 15:26

Vem ska egentligen bepröva erfarenheten, tänk på det.. tycker man får ett ganska bra svar.

Permalänk | Anmäl #32 Nisse Persson, 2012-01-01, 23:21

Haha "det är hopplöst ett svårt pedagogiskt uppdrag att
omskola pedagogerna!"

Permalänk | Anmäl #33 Vera John, 2012-05-05, 00:25

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.