Det sedvanliga argumentet brukar vara att "svenskar också gör så" när denna typ av diskussion är på tapeten, som om det skulle göra saken bättre?
Fakta:
* En svensk tappar ansiktet om han slår sin fru
* En 'hedersman' tappar ansiktet om han inte slår sin fru.
Det går inte att bortförklara. Ingen av dessa humanisttomtar skulle komma på tanken att försöka förmildra barnaga, hustrumisshandel, våldäkt etc begånget av en svensk, varför talar man då inte klarspråk i hedersdebatten också?
Permalänk | Anmäl
Åke Krohn, 2011-11-07, 17:58
Andersson skriver: " I Sverige finns det många invandrarorganisationer där det i första hand är invandrarkvinnor som motarbetar hedersförtrycket som riskerar att bli anklagade för att vara vänsterradikaler."
Det är konstigt hur "vänster" ofta används som skällsord både på de som anses osynliggöra hedersproblematiken och de som arbetar emot den.
Newsmill kan väl be ansvariga från Fredsmuseum svara på Anderssons artikel.
Fredsmuséet ordnar seminarium den 24/11 "Debatten om hedersmord - en fråga om rasism?" kl 18.30-20.30 Cecilia Englund, som tidigare arbetet på Integrationsverket och Stiftelsen Expo föreläser.
http://www.fredsmuseum.se/kalendarium.asp
Ur artikeln i UNT:
" Tanken är att belysa att det finns andra former av hedersrelaterat våld än de som förknippas med invandrare och som det skrivs om i medierna. Det är en viktig fråga att diskutera framför allt för ungdomar som inte vet att det finns svensk hederskultur, säger verksamhetschef Jesper Magnusson.
Magnusson nämner våld i form av pennalism men också det våldsamma historiska arv som vi har i Norden där det till exempel inte var länge sedan som barnagan försvann. Men framför allt pratar han om våldet som sker innanför dörrarna till de svenska hemmen.
– Det vanligaste hedersvåldet, som fortfarande existerar, är i nära relationer mellan en svensk man och kvinna. Det pratar vi inte om på samma sätt som om våld i andra kulturer. Där finns ett stort mörkertal och dessa brott bevakas heller inte i medierna på samma sätt, poängterar Jesper Magnusson. /.../
I samband med utställningen anordnas också föreläsningar och kvällsprogram där olika aspekter av hedersrelaterat våld tas upp, som till exempel barn som växer upp med våld i familjen, rasism, våld i hbt-relationer, tvångsäktenskap och våld i nära relation.
– Vi kommer i snitt att ha ett kvällsprogram varannan vecka, säger Jesper Magnusson."
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2011-11-07, 18:22
Visst fanns de thedersvåldsliknande fenomen i Sverige också tidigare. Det var vanligt at tkvinnor som blivit med barn utan att vara gifta försköts av sina familjer eller tvingades dölja sin gravititet och lämna bort sina barn. På 18 00 talet förekom det att ungdomar inte fick gifta sig utav kärlek utan efter hur det bäst passade att slå ihop olika gårdar. Tack och lov har detta femonen utholkats allt mer och sedan 50 talet är det helt borta från vår kultur. Utom möjligtvis för kungahuset, men efter Viktorias bröllopp med en man av folket så verkar hederstänkande vara borta därifrån också.
Att jämföra baraga och hedersvåld där ungdomar hotas, misshandals eller dödas pga att de själva vill välja sin partner är horibelt.
vi har lyckas få bort sådant från vår kultur och det ska inte tillåtas få fäste igen med ett sådant tänk om invandrargrupperna inte accepterar det så accepterar inte vi dom så enkelt är det
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-11-07, 18:27
Anledningen till varför kvinnojourer ställer sig bakom denna utställning är att de är tvingade. Reaktionen från vanliga svenska män på det som verkligen är hedersvåld är inte det som deras ideologi förskrider. Deras ideologi bygger på att vita medelålders heterosexuella män är onda. Att de förtrycker sina flickvänner/fruar och samarbetar för att hålla kvinnan nere. När svenska män tvärtom ställer sig bakom de som utsatts för hedersvåld visar det en bild som går emot kvinnojourens bild. Denna bild måste suddas ut och det gör man enklast genom att vidga begreppet hedersvåld.
De försöker få det till att svenska män i allmänhet stödjer misshandel, barnaga, våldtäkt mm för de vill utmåla svenska män som onda. Att svenska män alltså ser dessa handlingar som hedersamma. Jag tror dock vi alla veta att svenska män föraktar de som utför sådana handlingar, vilket ställer till det för kvinnojouren för det gör det svårt för dem att fortsätta sin agenda.
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2011-11-07, 18:54
Väl skrivet Robert Johansson.
Permalänk | Anmäl
Magnus Hansson, 2011-11-07, 20:01
Tack för en nödvändig artikel, Bahareh Andersson. Jag har liksom inget att tillägga. Annat än att jag blev mörkrädd när jag läste artikeln du länkar till.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-07, 20:17
Jag använda sökorden i google: multikulturellt samhälle+risker.
Då hittade jag en intressant kortfattad föreläsning av socialantropologen Aje Carlbom vid Malmö Högskola. Han berättar vad han såg när han bodde i Rosengård under 3 år mitten på 1990 - talet. Lyssna gärna:
http://www.ur.se/samtiden/det-mangkulturella-samhallet/
Hans budskap är detta:
Det mångkulturella samhället innebär en risk att i det stora samhället etableras det små samhällen. De diskuterar hur förhållandet mellan män och kvinnor ska fungera samt om familje livet. Segerationen håller på att permanentas i den meningen att det byggs upp etniska - och religösa instutioner, alltså en offentlighet som är parallel till det svenska samhället. Det finns även en risk som är vanlig i det mångetniska eller mångkulturella samhällen. Det finns en rädsla och en känsla att det mångkulturella samhället kommer inte att fungera. .
Han går även igenom Malmö Stadsbudskap och hur dessa förhåller sig till verkligheten. Budskapen stämmer inte överens med verkligheten.
I en rapport visar att det mångkultueralla samhället kan vara ett hot mot demokratin och dess värdegrund.
Min tolkning är att de som lever i hederskulturen i Sverige lever i det små samhället med andra normer och värderingar än det stora samhället. Det svenska samhället som är det stora samhället ser hederskulturen som pågår i de småsamhällena som något som avikande och vars normer och värderingar stämmer inte alls överens med det stora svenska samhälle. När det stora samhället som det togs upp i SR P1 - Studio ett när polisen kom och ville ställa frågor, då blev det stora samhället kritiserad som intolerant. Fast det är tvärtom att slänga ut sin dotter ut från balkongen eller tvinga henne till självmord anser det stora samhället som fel och ett bort att mörda sin egen dotter. Fast i det lilla samhället anses det vara accepterat och mannen är normen i familjen som anser själv att han måste till vilket pris som helst ska behålla sin heder. Svagt av en man att mörda sin egen dotter när han endast ser henne som en sak och inte som en individ.
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson, 2011-11-07, 21:14
Susanna Svensson behöver läsa historia!
Först till myten om de utstötta kvinnorna som födde barn utanför och innan äktenskap. Det här är ju något som odlas allmänt i div TV- och radiosoffor. Jag blev lite tveksam när jag började fundera över min egen mormor och farmor. Båda fick barn innan äktenskapet, den ena två st med olika män, och ingen av dem stöttes ut. Fattigt hade de men utstötta... nej. Så småningom gifte de sig, båda två, med män som tog på sig försörjningsrollen och som blev pappor till ytterligare barn med farmor och mormor. När jag kollar lite grand bland vänner och bekanta verkar det som om utomäktenskapliga barn inte var speciellt ovanligt eller skamligt under det tidiga 1900-talet. Tilläggas att jag kommer från arbetarklass.
Så till historielektionen:
Vi har haft lagstadgat skydd för utomäktenskapliga barn, alltsedan tidigt 1500-tal (källa: Jan Myrdal). Tvångsäktenskap förbjöds i Sverige under tidigt 1600-tal och vi hade en särskild domstol i Karlskrona som tillsåg att tvångsäktenskap beivrades juridiskt (källa: Peter Englund)
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Sundelin, 2011-11-07, 21:33
Jag känner en hel del personer som är födda på 40 talet och tidigare som har asopterats av släkningar. Deras riktiga mödrar fick emigrera till amerika för att komma undan skammen. Det var först 1856 som husbondens plikt att tukta hustru, tjästefolk och barn togs bort
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2011-11-07, 22:26
Vad har landets medborgare och deras förtroendevalda för ansvar för vilken värdegrund enskilda invandrare har? Politikernas uppgift är inte att bedriva värdegrundsarbete bland befolkningen, det får civilsamhället klara själva. Politikernas uppgift är att lagstifta och det har de redan gjort. Allt som vi tycker är förkastligt i den s.k. "hederskulturen" täcks redan av lagstiftning. Bahareh Andersson gör säkert en hedervärd insats i sitt arbete mot förtryck, men det ger henne inte rätt att i frustration skuldbelägga hela det svenska samhället som inte valt att enögt och uteslutande fokusera på just detta problemet.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-11-07, 22:31
"När den svenska politiken och majoritetsbefolkningen legitimerar minoritetsgruppernas "rätt till sin kultur", tradition och religion utan att ta hänsyn till individens mänskliga rättigheter bidrar de till att bygga kulturella enklaver."
Vad har du för belägg för ovanstående? Inte en enda människa jag känner gör sig skyldig till det du påstår. Jag har heller aldrig sett några undersökningar som på något sätt stöder din analys. Svenska folket är i stort sett helt eniga i att mänskliga rättigheter går före religioner och alla andra värdegrunder. Det du inte gillar är att det finns människor som väljer att se fler än ett problem i samhället och som också tar sig friheten att jämföra problem både kvantitativt och kvalitativt. Dessa anklagas för kulturrelativism. Löjligt.
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-11-07, 22:49
"Svenska folket är i stort sett helt eniga" - problemet är dels alla politiker och journalister som är maniskträdda för att kallas rasister, dels alla invandrare som spottar på just det som alla SVENSKAR i grund och botten anser vara rätt.
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2011-11-07, 23:07
Vi har, under minst 4000 år klarat oss ifrån klantänkande och kulturrelaterat våld. Det här har gjort våra samhällen starka. Bonnsöners, pigor och drängars friarstrtåt till andra byar och trolovningsbarnen har räddat oss från klantänkande, minskat inaveln med allt vad det innebär av sjukdomar etc.. En annan sak... nordiska kvinnor har haft en fri och stark ställning i våra samhällen, tack vare friheten från klantänkandet. Var det så dåligt att vi måste prova den andra varianten nu.... 2011?
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Sundelin, 2011-11-07, 23:42
Intressant att detta kom upp på newsmill. Jag fick ett veritabelt raseriutbrott när jag i UNT 2011-11-03 läste en artikel författad av Maria Nyström om denna utställning. I artikeln intervjuas Jesper Magnusson från "Fredens Hus" i Uppsala. Jag kunde konstatera att utställaren Magnusson fick rejäl draghjälp av journalisten Nyström. Att jag blev så arg beror på att det som utställaren försöker visa (att hedersvåld är lika svenskt som köttbullar) för det första inte är sant, och att journalisten, så upphetsat att fukten kändes i mina fingrar som höll tidningen, gör sitt bästa att föra ut lögnen till sina läsare.
Bahareh Andersson är också arg. Hon är arg för att hon inser att denna osanna bild som förmedlas via utställare och journalist(er) försämrar i för de som hon kämpar för, utsatta kvinnor, i realiteten relativt sett flest av ickesvensk börd. Det kan jag känna sympati för
. Själv är jag mest arg för att detta hat mot svenskhet som de fakto manifesteras i detta. "Man" vill så förtvivlat gärna dra ner den svenske mannen på en lägre moralisk nivå, för att inte kontrasterna med hans konkurrenter skall bli för stor. Därför backar man inte för att förmedla rena lögner, så länge syftet är "gott".
Tyvärr snälla Bahareh, du måste förstå en sak, det finns en stor bild som beskriver hur världen fungerar, och när den bilden avviker från verkligheten måste den senare ändra på sig. Därför kommer du och de kvinnor som du (med rätta) kämpar för att få ta smällen. Precis som jag, en svensk man. Vi är helt enkelt ivägen för den sanna bilden.
Men en sak skull jag gärna vilja ha svar på: Varför gör Jesper Magnusson denna utställning, och varför skriver Maria Nyström så som hon gör om den. Varför "problematiserar" hon inte den, det brukar ju journalister annars älska att göra. Vad är deras riktiga agenda? Vart vill de komma? Det vill jag ha svar på, och jag vill att de skall tala om detta, utan lögner för hela det svenska folket.
Permalänk | Anmäl
Jonas Eriksson, 2011-11-08, 00:16
#9; Susanna Svensson.
Min mormor födde två utomäktenskapliga barn på 20-talet, med två olika fäder. Hon bodde kvar och brukade fädernegården hela sitt liv, där hon också uppfostrade sina barn. Och hon var en fullt accepterad, ja till och med respekterad, medlem av bygemenskapen.
Jag tror att det förakt vi idag tolkar som riktat mot "utomäktenskapliga barn" i själva verket var riktat mot slarv, tanklöshet och oförmåga att försörja sig. För mormor är långt ifrån enda exemplet i släkten. Och de som arbetade hårt, skötte sin familj och försörjde sig själva verkar inte ha haft några större problem.
Permalänk | Anmäl
Indicator Maculatus, 2011-11-08, 00:52
Tröttna inte Bahareh...
Du är en modig kvinna och får säkert Dina fiskar varma. Men det här ämnet måste på tapeten. Kulturmaffians heder är redan fransig, genuspedagogernas naturvetenskapliga felslut fullständigt avklädda, så det är bara att fortsätta. Någongång måste dessa nepotiska kulturpersonligheter inse, att deras världsbild inte stämmer. Att kartan och verkligheten är två olika saker. Att deras låtsade Sverige inte ser ut som det gjorde. Det måste också leda till ett konsekvenstänkande inte till intellektuellt spånande. Sånt har vi varit åskådare till i trettio år.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2011-11-08, 01:13
Per L
Svenska kvinnomisshandlare blir dömda för kvinnofridsbrott var å varannan dag , men hur ofta döms en muslim för det? Kan man då säga att samhället har tagit avstånd med lagens hjälp?
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-11-08, 01:24
Du är en tjusig och modig människa. Jag önskar Er lycka till. Vi står olika.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-11-08, 02:01
Svenska 'eliten'; politiker, journalister, s k kulturpersonligheter, har, enligt min mening, ballat ur fullständigt vad gäller invandringen, och frågor kring hur olika kulturers ärvda traditionsmönster yttrar sig kontra det svenska samhället.
Jag gör det lätt för mig, genom att rösta på sverigedemkraterna, för det är det snabbare sättet att komma åt dessa egendomliga låsningar, och tokerier, är just, att rösta på sverigedemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Bengt Johansson, 2011-11-08, 05:04
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Tänk er två kulturer, där den ena uppmanar unga flickor att banta lite onödigt mycket, och en annan kultur som uppmanar flickor att direkt svälta sig. Låt oss för enkelhetens skull anta att flickorna i dessa båda kulturer inte har tillgång till massor av godis och läsk och inte löper någon stor risk att bli verkligt tjocka om de inte utsätter sig själva för en sträng kontroll.
Nåja. I den ena av de här båda kulturerna kommer vi att möta många flickor som är lite onödigt smala. Kanske kommer flickorna att vara en smula svagare än de skulle ha varit om de hade vägt några kilo mer. Trots allt är flickorna ganska friska, fastän kanske inte så friska som de skulle ha varit om de hade vägt en aning mer.
I den andra kulturen är många flickor utmärglade och allvarligt försvagade. Flickorna drabbas lätt av sjukdom, har nedsatt immunförsvar och starkt ökad dödlighet.
Är den ena kulturens sätt att behandla sina flickor sämre än den andra kulturens? Absolut! Är den andra kulturen perfekt? Nej.
Finns det hederskultur bland etniska svenskar? Ja, jag är övertygad om det. Är den lika förödande, förtryckande och dödlig som den hederskultur som finns bland vissa invandrargrupper? Absolut inte. Kan hederskulturen enkelt delas upp efter etniska gränser, så att t.ex. alla kurder lever i en hederskultur? Absolut inte! Skulle Nalin Pekgul hota sina barn med tvångsgifte och hedersmord? Det är ju direkt absurt att tänka så.
Men ett påtagligt hederstänkande och en tvingande föräldramakt har funnits i Sverige för inte alls så länge sedan. I samband med Alla helgons dag berättade en bekant till mig att hennes föräldrar inte hade kunnat bli ett par förrän mannans pappa hade dött. Pappan tyckte helt enkelt inte att sonens flickvän var fin nog för hans pojke. Å andra sidan skulle pappan helt säkert inte ha dödat sonen om denne hade gift sig med sin flickvän mot faderns vilja.
Den strävan efter äganderätt och kontroll över sina anhöriga som utmärker hederskulturer finns också hos oss. Det betyder inte att vi har haft samma grymma traditioner i modern tid här som man har haft i Medelhavsområdet och Mellanöstern.
Vad som gör mig förtvivlad är att svenska myndigheter ägnar sig mer åt att relativisera svensk och "mellanöstern-präglad" hederskultur än att på verkligt allvar försöka bekämpa de synnerligen grymma avarter som förekommer i en del invandrarfamiljer och invandrarsläkter i Sverige. I namn av någon slags välvillig antirasism tycks en del myndighetspersoner säga "Såja, såja, det där är inte så farligt, vi svenskar är likadana" snarare än att ta itu med problem som tvångsgifte och "heders-självmord" bland invandrargrupper.
Jag blir särskilt upprörd när svenska myndigheter inte kan erbjuda utsatta invandrartjejer annan hjälp än ett skyddat boende. Varför ingriper man aldrig mot flickornas familjer, som utsätter flickorna för det direkt kriminella förtrycket? För övrigt drabbas även pojkar av detta hedersförtryck.
Men det är detta som är min fråga till svenska myndigheter. Varför försöker ni släta över frågan om hedersförtryck genom att antyda att svenskar är likadana själva, och då kan ju inte hedersförtrycket vara så farligt? Varför gör ni inte mer för de tiotusentals drabbade invandrarungdomarna än att ni öppnar små mesiga skyddade boenden, där de utsatta måste ligga och trycka som jagade djur? Varför kan ni inte ingripa mot dem som utsätter sina barn för ett direkt kriminellt förtryck? Är ni så rädda för "rasism" att ni tillåter grova former av förtryck och till och med mord, bara för att ni ska slippa ta i frågan om vissa invandrares hederskultur?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2011-11-08, 05:38
Gunilla M!
Jag är helt övertygad att Bahareh har ett normalt omdöme! Det är endast du som skruvar upp hatspiralen här på Newsmill. Än en gång tycker du att "dessa hedersvåldutsatta flickor" är just bara denna grupp. Var är de män i värld som blir utsatta? Jag undrar hur du får fram din förvrängda bild? Tänk alla de män som gifts bort i ett tvångsäktenskap! Nä Gunilla, din världsbild måste vara väldigt jobbig att ha eller se då den endast handlar om 50%av befolkningen. Undrar vem som har normalt omdöme!?
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-11-08, 05:50
#3 susanna svensson – Kommentar: ”Tack och lov har detta fenomen urholkats allt mer och sedan 50 talet är det helt borta från vår kultur.”
Det finns inget mänskligt fenomen som inte kan ha grava biverkningar och det beror på att vi människor tenderar att se saker så oförlåtligt ensidigt. Om vi ska tacka för den friheten undan ekonomiskt tvångsgifte så har vi tydligen inte kunnat förvalta den frihet utan skiljer oss som aldrig förr. Frihet utan motsvarande ansvar är en substanslös illusion. Alla misstag och skilsmässoprocesser skapar sin egen emotionella tvångströja utan like vilket ofta har oskyldiga offer som heter ”barnen”.
Frågan är om vi ska tacka eller beklaga för det?
Däremot har hedersvåld uppstått utav att folk bröt mot den moraliska stabilitetstanken som äktenskap ansågs som garant för. Men problemet är att när vi inte tvingas till något så kompenserar vi inte den lättnaden med eget ansvar och i den bemärkelsen har den beryktade kärleken också genomgått vulgaritetens inflation: det finns folk (några även välkända) som varit gifta dussintalet gånger.
Borde vi inte införa mängdrabatt på kärlek ty det är dyrt att gifta sig och skiljas för de flesta utan att tala om vad det kostar i personligt lidande?
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-11-08, 07:44
Än en gång visar det sig att Sverige importerar problem.
Räcker det inte med de problem vi har, Fredrik Reinfeldt?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-11-08, 08:01
Du har helt rätt, Bahareh Andersson!
Och jag motiverar min åsikt även med att vi INTE alls behöver kompromissa angående de ambitiösa mål som vi redan nått här i Sverige när det gäller människovärde, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, pressfrihet, you name it, som att en sådan kompromiss vore ett tecken på respekt för folks etniska, kulturella olikheter! Att kompromissa i en sådan mening handlar endast om kulturrelativistiskt självbedrägeri och ingenting annat.
Våra fri- och rättigheter är själva urkraften som skapat de förutsättningar som gör att vi kan ta emot flyktingar och då är det helt absurt att olika etniska grupper ska kunna plocka de rättigheter som passar deras synsätt men samtidigt rata resten. Fri- och rättigheter är inte en etnokulturell valmöjlighet utan ett existentiellt, socialt och politiskt faktum i Sverige som EN stat.
Bristen på rättigheter kan aldrig vara en rättighet utan en ren absurditet, ett fenomen som hörde hemma i forntiders feodal- och ståndssamhälle (Wikipedia) ”där olika sociala grupper skiljer sig från varandra genom juridiskt fastställda rättigheter och skyldigheter.” Men just något absurt försöker kulturrelativister framhäva!
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-11-08, 08:45
#22 Ann Sidbrant,
Jag applåderar ditt nyanserade inlägg och ditt försök att "hålla två tankar i huvudet samtidigt". Du skriver bland annat:
"Men ett påtagligt hederstänkande och en tvingande föräldramakt har funnits i Sverige för inte alls så länge sedan."
Det finns faktiskt fortfarande "ett påtagligt hederstänkande och en tvingande föräldramakt" i åtminstone en svensk familj av rang (och icke obetydligt symbolvärde) - nämligen vår kungafamilj. Där ser vi, utan att behöva relativisera alltför mycket, ett slags "svenskt hederstänkande" i aktion (även om "hedern" i detta fall inte bara berör just vederbörandes partnerval, utan också arbete etc). Kanske är detta ytterligare ett skäl till att lägga ner denna institution, eftersom kungafamiljen i detta avseende skulle kunna anses utgöra ett tveksamt föredöme, i synnerhet för andra mera traditionella (och våldsamma) "hederskulturer"?
Men å andra sidan kanske det är just denna "kungliga hederskultur", som ger kungafamiljen dess existensberättigande och dess psykologiskt mest betydelsefulla roll i det svenska folkets liv? Tänk om det är just detta vi betalar dem för: att de ska agera ut ett slags ställföreträdande "svensk heder", och att vi i individualismens gyllene tidevarv ändå inte riktigt förmår att helt "släppa taget" om det förflutna eller dess värderingar - på gott och ont? Kanske vill vi själva också slippa se och behöva ta ansvar för våra egna misslyckanden och vår egen trasighet, som Christofer Catilan fäster uppmärksamheten på i #24? Inte vidare hedersamt av någon av oss i så fall - att stänga in en familj i en gyllene bur, för att de ska bära det vi själva inte vill ta på oss... :-I
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-11-08, 09:22
"Varför kan ni inte ingripa mot dem som utsätter sina barn för ett direkt kriminellt förtryck?"
Det handlar om att regeringen vill ha en även fortsatt massiv invandring och att all opposition mot den därför måste kväsas, #22 Ann sidbrant.
I det ljuset är det självklart att alla myndigheter har fått order om att göra allt för att sopa alla problem under mattan.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-11-08, 09:38
Bahareh, jag har oerhört stolt över att du vågar ta denna debatt och göra den rättvisa.
I Sverige är endast medelklassens kvinnor skyddsvärda de andra har inte tillgång till finrummet.
Permalänk | Anmäl
Josef Konarkowski, 2011-11-08, 10:17
Kultur, religion, och politisk åskådning hör ihop, mer eller mindre.
Antag att en person invandrade från Monaco, och struntade i att betala skatt i Sverige. Personen förklarar att i hans hemland behöver inte medborgarna betala någon skatt. Enligt kulturrelativismen är alla system lika bra, och alltså borde han inte behöva betala skatt i Sverige, av hänsyn till hans kultur. Vi gillar ju olika, eller hur?
Ni hör ju själva hur absurt det låter. I Sverige gäller svensk lag och självfallet ska monegasken betala skatt. Samma regler gäller för alla, undantagslöst.
Därför är det fel att ta speciella hänsyn till grupper på grund av deras speciella kultur. Samma regler borde gälla för alla. Varför har så många så svårt att förstå, att genom att behandla människor olika så göder vi rasism och hat? Kasta ut kulturrelativismen NU!
Permalänk | Anmäl
Gunnar Claesson, 2011-11-08, 13:17
Tack för denna berikande artikel. Den orsakar en koppling som får mig att inse : det gigantiska framtida (i själva verket troligen redan nu) problemet med barn som är djupt skadade i själen (för livet) på grund av dom psykotiska skydds- och räddningsåtgärder av barnen som dom svenska världsbemästrarna ohämmat och oemotsagda håller på med. Liksom vi nu, efter den hittills gångna fraktionen av det grandiosa skydda-och-rädda-alla-i-hela-världen-efterhand-som-nya-fylls-på-efter-dom-som-redan-har-räddats-projektet, har hela landet nerlusat med något som jag inte kommer att använda ordet människor om i den här kommentaren.
Permalänk | Anmäl
Amal Ibrandt, 2011-11-08, 13:30
#42 Charlie Darwin, visst är det det. Men du såg hur snabbt mitt inlägg försvann. Jag kritiserade kristendomen. Fast det är ingen hemlighet att högerpopulister.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-11-08, 20:42
Här är mitt inlägg igen
Klart att barnmisshandel är jämförbart med ”hedersvåld”. Varför skulle det vara bättre att slå barn än kvinnor? Eller att slå ihjäl barn som i fallen här?
http://news.yahoo.com/blogs/lookout/pastor-corporal-punishment-advice-sc...
Prata om relativism.
”Hedersvåld” hör till islam. Därför är det dåligt.
Barnmisshandel tillhör kristendomen. Därför är det bra.
Varför ska vi försvara en vidrig barnmisshandlare som Livets ords Ulf Ekman?
http://www.youtube.com/watch?v=e_frMYFLP_c
(Jag antar att någon kristen barnmisshandlare anmälde mitt inlägg. Jag kommer att göra samma sak från och med nu.)
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-11-08, 20:48
#43 Peter H,
Uffe Ekman talar som bekant med kluven tunga :) .
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-08, 21:20
#10 Per L. Håller med dig! Jag vill bara tillägga att här är en till kostnad för invandringen.
Dessa kvinnor hade nog levt om de hade varit kvar i sina egna länder.
Och ja, jag har blivit ganska cynisk och empatilös.
Jag har blivit så väldigt ledsen över så många hemska händelser under åren av denna invandring av människor som ger upphov till obegripligt våld.
Nu skyddar jag mig mot det.
Permalänk | Anmäl
karin grubb sellin, 2011-11-09, 00:38
Gunilla Madegård,
Vad har du för kunskap om hedersvåld i familjer från mellanöstern? Du bor skyddad och isolerad från all form av mångkultur på Öland - din enda kunskap är vad du har läst på papper. Någon riktig, praktiskt, kunskap kommer du aldrig i närheten av.
Jag välkomnar dig och din man att flytta till Lindägen/Rosengård/Holma i Malmö. Bryt upp från det blekfeta, själlösa, kulturfattiga och tråksvenska Borgholm och omfamna kulturen.
Permalänk | Anmäl
Josef Konarkowski, 2011-11-09, 10:00
Tyvärr har denna diskussion saboterats på grund av många borttagna inlägg. Jag skulle vara tacksam om NM kunde motivera dessa ingrepp då åtminstone jag inte så vitt jag vet brutit mot några av NM:s regler.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-09, 13:31
Varför håller utställarna, och många av de som kommenterar här, på med dessa "kålsupar"-teorier som man antingen försöker bevisa eller motbevisa. Alltså: "vi hade det minsann likadant i SVerige förr i världen" (vad nyttar det verkligheten idag att veta hur det var förr???), eller "svenskar utövar också våld av heder".
Det finns EN sak som skiljer hedersrelaterat våld bland invandrare, från våld mellan svensk man och kvinna, eller våld mellan svensk pappa/mamma mot barn. Den ENDA saken är att i dessa hederskulturer är våldet sanktionerat av hela släkten. Pappa, mamma, farbröder, bröder tycker flickan ska slängas ut från balkongen.
I Sverige blir en misshandlande man djupt föraktad, och alla runtomkring, familj, grannar, vänner, tar avstånd från detta.
Ska det vara så svårt att fatta denna skillnad?
Hur många procent av etniskt svenska flickor får inte gå i affärer utan att ha manlig familjemedlem med sig? Och hur många procent av invandrarflickor får inte göra det?
Hur många procent av etniskt svenska flickor får själv välja vem de vill gifta sig med? Och hur många procent av invandrarflickor får göra det?
Ställ upp dessa svar i staplar bredvid varandra, och ni kommer att se sanningen.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2011-11-09, 13:59
Bra skrivet, fegheten känner inga gränser.
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2011-11-09, 18:55
#51 Viktoria Larsson, ”hedersrelaterat” våld borde snarare kallas skamrelaterat våld. Det handlar helt enkelt om att personen (eller personerna) i fråga är så osäker på sig själv och rädda för vad omgivningen ska tycka om honom. Av rädsla för vad någon kan komma att säga bakom ryggen på honom så slår fadern hellre ihjäl sin dotter.
Sladder är också konsekvenser av osäkerhet. Sladder bygger på rädslan att bli missförstådd. Genom sladder manipulerar man omgivningen. (Se Walter Benjamins Der destruktive Charakterhttp://www.textlog.de/benjamin-der-destruktive-charakter.html engelska: http://www.theoria.ca/theoria/archives/2007/01/benjamin-the-destructive-...)
Svartsjuka är också en konsekvens av osäkerhet. Svartsjuka män utgör ett dödligt hot mot alla kvinnor. Det är väldigt tydligt att osäkerhet och mindervärdeskomplex utgör ett av de största hoten mot mänskligheten.
”Den som spar sitt ris, han hatar sin son, men den som älskar honom agar honom i tid” (Ordspråksboken 13:24).
”Oförnuft låder vid barnets hjärta, men tuktans ris driver det bort” (Ordspråksboken 22:15).
”Låt icke gossen vara utan aga; ty om du slår honom med riset, så bevaras han från döden; ja, om du slår honom med riset, så räddar du hans själ undan dödsriket” (Ordspråksboken 23:13-14).
”Ris och tillrättavisning giver vishet, men ett oupptuktat barn drager skam över sin moder” (Ordspråksboken 29:15).
Citaten ovan visar att lust till att bestraffa är det centrala temat i kristendomen. (”Misstro var och en som äger lust att straffa.”- Nietzsche.) Men som det sista citatet visar så är också skam och osäkerhet involverat.
När Bernardinus av Siena attackerade den utbredda homosexualiteten i renässansens Florens så vände han sig till medborgarnas osäkerhet. Hans argument var, ”Vet ni vad de säger om oss i Tyskland?”
”O Italia, quanto ne se' contaminata più che altra provincia ! Va' a tedeschi, e ode che bello vanto e' danno a' Taliani! Dicono che non è generazione al mondo, che sieno maggiori sodomitti che Italiani.”
Argumentet var att ”ni” skämmer ut ”oss”.
Det är befängt att skämmas över vad någon annan gör. Tyvärr är det ingen idioti som man kan skratta bort.
Ytterst handlar allt detta om kontroll.
Du har rätt. Där är inte mycket som skiljer islams ”skamrelaterade våld” och kristendomens barnmisshandel.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-11-10, 20:22
Bra skrivet. I Sverige klarar inte politikerna att hantera konflikten mellan religionsfrihet och konsekvenserna av dess uttryck i verkligheten. Därför är det av politiskt intresse att förneka existensen av hederskultur alternativt att likställa och låtsas att hedersvåld, är lika som övrigt våld i relationer (såsom svartsjuka eller fylla) . Därför har kulturrelativism närmast blivit ett akademiskt ämne i sig, som, paradoxalt nog, drivs främst av vänsterintressen och feminister, vilka därmed går religiösa fundamentalisters ärenden istället för att försvara kvinnors intressen (som de säger sig göra). Alltså, en akrobatik på hög nivå i bakvänd logik. Det som skiljer hedersvåld från annat våld är att det är sanktionerat av familj, släkt och det samhälle där det förkommer. Det våld vi, från tidigare, är vana vid i Sverige är definitivt inte sanktionerat av någon. Vem har f.ö. sett en bror som är svartsjuk på sin syster, eller en far som är svartsjuk på sin dotter? Fega och godtroget toleranta politiker beviljar ledighet från undervisning (see skolborgarrådet) för flickor. De kämpar med näbbar och klor för att försvara tjejers rätt till heltäckande klädsel samtidigt som de kämpar för religionsförtryckta kvinnors rätt att slippa samma klädsel i andra länder. En klädkod som dessutom ger rätt att fördöma de kvinnor som inte följer klädreglerna. På så sätt går även de kvinnor som hävdar "friheten" i denna klädsel de konservativa männens ärende.
Permalänk | Anmäl
u_18878, 2011-11-11, 12:40
Lyssna på Socialantropologen Aje Carlbom som bodde i Rosengård, Malmö i tre år. Han gick igenom Malmö Stads budskap om det mulitikultuella samhället stämmer inte alls överens med hur verkligheten verkligen ser ut. Hans budskap är ett i det mång/mulitikulturella samhället finns det en risk att det etableras små samhällen i det stora samhället som han kallar för etniska enklaver för att hålla i sär det från vanlig segeration. Aje C menar att segerationen håller på att permanentas i den meningen att det håller på att byggas upp etniska - och religösa instutioner, alltså en offentlighet som är parallel till det svenska samhället. Detta innebär även att man instutionaliserar den rädsla och utplång som är väldigt vanlig i mångetniska - och i mångakulturella samhällen. Han tror att vi är inte riktigt säkra att det mångkulturella samhället kommer att fungera.
Malmö Stads slogan är möjligheter, mångfald och kulturella möten.
Han nämner en rapport som kom vintern 2009 som säger att det mångkulturella samhället är ett hot mot vår värdegrund.
Aje C:s argumnet att det etableras etniska enklaver. Alltså parallera små samhällen i det svenska samhället. I de små samhällena finns det andra värderingar än det dominerade samhället som används för att organisera familjelivet och förhållandet till relationen mellan män och kvinnor. Här menar han att Malmö Stadslogan stämmmer inte alls överens i den meningen att det mångkulturella samhället innebär möten och möjligheter. Samhället i samhället innebär att infödda svenskar och invandrare drar sig undan från varandra. Alltså Malmö Stads önskade mötena ute blir.
De små samhällena har sina så kallade ledare som späder på ytterligare rädslan för utplåning. Dessa ledare är sällan framröstade demokratiskt jämfört med SD som blev det. Dessa ledare förfram enkla budskap hur deras grupper i de små samhällena för vad deras grupp behöver för deras identitet som inte ska gå förlorat. I Sverige är det företrädesvis muslimska ledare som träder fram i offentligheten där de har ställt krav på hur nationalstaten ska reorganiseras för att pass islam. Dessa ledare inom forskning kallas fär aktivister eller så kallas de för islamsiter som menar att det är av yttersta vikt att muslimer bor i egna getton där de bygger upp egna offentligheter av instutioner som organiseras i enlighet med islam.
AJE C säger vidare att de kan lyckas med detta mycket stort och muslimska familjer upplever en påtagligt rädsla för att deras barn ska påverkas av västerländska i jämlikhet och att barnen ska individualiseras och därmed bli moraliska aktörer som inte längre bryr sig om familjen eller kollektivets önskningar. Islamisterna är en liten minoritet i minoriteten som kan utöva politiska åsikter mot familjerna. Här ser han vidare ett ytterligare problem att etablerade politiker är öppna för dialog med representatner för den muslimska befolkningen. Dialog och samverkan betyder i de flesta fall för man en dialog och samverkan med islamister. Det är ofta islamister som har etablerats sig på lokal nivå och även på riksnivå och har tagit på sig att representera den muslimska befolkningen inför staten, inför politiker, inför tjänstemän.
Se länk: http://www.ur.se/samtiden/det-mangkulturella-samhallet/
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson, 2011-11-13, 18:57
Läste i tidningen att ett barn dödas var femte timme av en familjemedlem i USA. 20 000 barn de senaste åren. Fyra gånger så många i antal som dödade soldater i Irak och Afghanistan. Vilket samhälle kommer det att bli i framtiden om det får fortsätta?Vilket samhälle vill vi ha när flickor och pojkar agas/ dödas för "hederns" skull? Heder borde bytas ut mot skam.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Palmgren, 2011-11-17, 11:48
41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det sedvanliga argumentet brukar vara att "svenskar också gör så" när denna typ av diskussion är på tapeten, som om det skulle göra saken bättre?
Fakta:
* En svensk tappar ansiktet om han slår sin fru
* En 'hedersman' tappar ansiktet om han inte slår sin fru.
Det går inte att bortförklara. Ingen av dessa humanisttomtar skulle komma på tanken att försöka förmildra barnaga, hustrumisshandel, våldäkt etc begånget av en svensk, varför talar man då inte klarspråk i hedersdebatten också?
Andersson skriver: " I Sverige finns det många invandrarorganisationer där det i första hand är invandrarkvinnor som motarbetar hedersförtrycket som riskerar att bli anklagade för att vara vänsterradikaler."
Det är konstigt hur "vänster" ofta används som skällsord både på de som anses osynliggöra hedersproblematiken och de som arbetar emot den.
Newsmill kan väl be ansvariga från Fredsmuseum svara på Anderssons artikel.
Fredsmuséet ordnar seminarium den 24/11 "Debatten om hedersmord - en fråga om rasism?" kl 18.30-20.30 Cecilia Englund, som tidigare arbetet på Integrationsverket och Stiftelsen Expo föreläser.
http://www.fredsmuseum.se/kalendarium.asp
Ur artikeln i UNT:
" Tanken är att belysa att det finns andra former av hedersrelaterat våld än de som förknippas med invandrare och som det skrivs om i medierna. Det är en viktig fråga att diskutera framför allt för ungdomar som inte vet att det finns svensk hederskultur, säger verksamhetschef Jesper Magnusson.
Magnusson nämner våld i form av pennalism men också det våldsamma historiska arv som vi har i Norden där det till exempel inte var länge sedan som barnagan försvann. Men framför allt pratar han om våldet som sker innanför dörrarna till de svenska hemmen.
– Det vanligaste hedersvåldet, som fortfarande existerar, är i nära relationer mellan en svensk man och kvinna. Det pratar vi inte om på samma sätt som om våld i andra kulturer. Där finns ett stort mörkertal och dessa brott bevakas heller inte i medierna på samma sätt, poängterar Jesper Magnusson. /.../
I samband med utställningen anordnas också föreläsningar och kvällsprogram där olika aspekter av hedersrelaterat våld tas upp, som till exempel barn som växer upp med våld i familjen, rasism, våld i hbt-relationer, tvångsäktenskap och våld i nära relation.
– Vi kommer i snitt att ha ett kvällsprogram varannan vecka, säger Jesper Magnusson."
Visst fanns de thedersvåldsliknande fenomen i Sverige också tidigare. Det var vanligt at tkvinnor som blivit med barn utan att vara gifta försköts av sina familjer eller tvingades dölja sin gravititet och lämna bort sina barn. På 18 00 talet förekom det att ungdomar inte fick gifta sig utav kärlek utan efter hur det bäst passade att slå ihop olika gårdar. Tack och lov har detta femonen utholkats allt mer och sedan 50 talet är det helt borta från vår kultur. Utom möjligtvis för kungahuset, men efter Viktorias bröllopp med en man av folket så verkar hederstänkande vara borta därifrån också.
Att jämföra baraga och hedersvåld där ungdomar hotas, misshandals eller dödas pga att de själva vill välja sin partner är horibelt.
vi har lyckas få bort sådant från vår kultur och det ska inte tillåtas få fäste igen med ett sådant tänk om invandrargrupperna inte accepterar det så accepterar inte vi dom så enkelt är det
Anledningen till varför kvinnojourer ställer sig bakom denna utställning är att de är tvingade. Reaktionen från vanliga svenska män på det som verkligen är hedersvåld är inte det som deras ideologi förskrider. Deras ideologi bygger på att vita medelålders heterosexuella män är onda. Att de förtrycker sina flickvänner/fruar och samarbetar för att hålla kvinnan nere. När svenska män tvärtom ställer sig bakom de som utsatts för hedersvåld visar det en bild som går emot kvinnojourens bild. Denna bild måste suddas ut och det gör man enklast genom att vidga begreppet hedersvåld.
De försöker få det till att svenska män i allmänhet stödjer misshandel, barnaga, våldtäkt mm för de vill utmåla svenska män som onda. Att svenska män alltså ser dessa handlingar som hedersamma. Jag tror dock vi alla veta att svenska män föraktar de som utför sådana handlingar, vilket ställer till det för kvinnojouren för det gör det svårt för dem att fortsätta sin agenda.
Väl skrivet Robert Johansson.
Tack för en nödvändig artikel, Bahareh Andersson. Jag har liksom inget att tillägga. Annat än att jag blev mörkrädd när jag läste artikeln du länkar till.
Jag använda sökorden i google: multikulturellt samhälle+risker.
Då hittade jag en intressant kortfattad föreläsning av socialantropologen Aje Carlbom vid Malmö Högskola. Han berättar vad han såg när han bodde i Rosengård under 3 år mitten på 1990 - talet. Lyssna gärna:
http://www.ur.se/samtiden/det-mangkulturella-samhallet/
Hans budskap är detta:
Det mångkulturella samhället innebär en risk att i det stora samhället etableras det små samhällen. De diskuterar hur förhållandet mellan män och kvinnor ska fungera samt om familje livet. Segerationen håller på att permanentas i den meningen att det byggs upp etniska - och religösa instutioner, alltså en offentlighet som är parallel till det svenska samhället. Det finns även en risk som är vanlig i det mångetniska eller mångkulturella samhällen. Det finns en rädsla och en känsla att det mångkulturella samhället kommer inte att fungera. .
Han går även igenom Malmö Stadsbudskap och hur dessa förhåller sig till verkligheten. Budskapen stämmer inte överens med verkligheten.
I en rapport visar att det mångkultueralla samhället kan vara ett hot mot demokratin och dess värdegrund.
Min tolkning är att de som lever i hederskulturen i Sverige lever i det små samhället med andra normer och värderingar än det stora samhället. Det svenska samhället som är det stora samhället ser hederskulturen som pågår i de småsamhällena som något som avikande och vars normer och värderingar stämmer inte alls överens med det stora svenska samhälle. När det stora samhället som det togs upp i SR P1 - Studio ett när polisen kom och ville ställa frågor, då blev det stora samhället kritiserad som intolerant. Fast det är tvärtom att slänga ut sin dotter ut från balkongen eller tvinga henne till självmord anser det stora samhället som fel och ett bort att mörda sin egen dotter. Fast i det lilla samhället anses det vara accepterat och mannen är normen i familjen som anser själv att han måste till vilket pris som helst ska behålla sin heder. Svagt av en man att mörda sin egen dotter när han endast ser henne som en sak och inte som en individ.
Susanna Svensson behöver läsa historia!
Först till myten om de utstötta kvinnorna som födde barn utanför och innan äktenskap. Det här är ju något som odlas allmänt i div TV- och radiosoffor. Jag blev lite tveksam när jag började fundera över min egen mormor och farmor. Båda fick barn innan äktenskapet, den ena två st med olika män, och ingen av dem stöttes ut. Fattigt hade de men utstötta... nej. Så småningom gifte de sig, båda två, med män som tog på sig försörjningsrollen och som blev pappor till ytterligare barn med farmor och mormor. När jag kollar lite grand bland vänner och bekanta verkar det som om utomäktenskapliga barn inte var speciellt ovanligt eller skamligt under det tidiga 1900-talet. Tilläggas att jag kommer från arbetarklass.
Så till historielektionen:
Vi har haft lagstadgat skydd för utomäktenskapliga barn, alltsedan tidigt 1500-tal (källa: Jan Myrdal). Tvångsäktenskap förbjöds i Sverige under tidigt 1600-tal och vi hade en särskild domstol i Karlskrona som tillsåg att tvångsäktenskap beivrades juridiskt (källa: Peter Englund)
Jag känner en hel del personer som är födda på 40 talet och tidigare som har asopterats av släkningar. Deras riktiga mödrar fick emigrera till amerika för att komma undan skammen. Det var först 1856 som husbondens plikt att tukta hustru, tjästefolk och barn togs bort
Vad har landets medborgare och deras förtroendevalda för ansvar för vilken värdegrund enskilda invandrare har? Politikernas uppgift är inte att bedriva värdegrundsarbete bland befolkningen, det får civilsamhället klara själva. Politikernas uppgift är att lagstifta och det har de redan gjort. Allt som vi tycker är förkastligt i den s.k. "hederskulturen" täcks redan av lagstiftning. Bahareh Andersson gör säkert en hedervärd insats i sitt arbete mot förtryck, men det ger henne inte rätt att i frustration skuldbelägga hela det svenska samhället som inte valt att enögt och uteslutande fokusera på just detta problemet.
"När den svenska politiken och majoritetsbefolkningen legitimerar minoritetsgruppernas "rätt till sin kultur", tradition och religion utan att ta hänsyn till individens mänskliga rättigheter bidrar de till att bygga kulturella enklaver."
Vad har du för belägg för ovanstående? Inte en enda människa jag känner gör sig skyldig till det du påstår. Jag har heller aldrig sett några undersökningar som på något sätt stöder din analys. Svenska folket är i stort sett helt eniga i att mänskliga rättigheter går före religioner och alla andra värdegrunder. Det du inte gillar är att det finns människor som väljer att se fler än ett problem i samhället och som också tar sig friheten att jämföra problem både kvantitativt och kvalitativt. Dessa anklagas för kulturrelativism. Löjligt.
"Svenska folket är i stort sett helt eniga" - problemet är dels alla politiker och journalister som är maniskträdda för att kallas rasister, dels alla invandrare som spottar på just det som alla SVENSKAR i grund och botten anser vara rätt.
Vi har, under minst 4000 år klarat oss ifrån klantänkande och kulturrelaterat våld. Det här har gjort våra samhällen starka. Bonnsöners, pigor och drängars friarstrtåt till andra byar och trolovningsbarnen har räddat oss från klantänkande, minskat inaveln med allt vad det innebär av sjukdomar etc.. En annan sak... nordiska kvinnor har haft en fri och stark ställning i våra samhällen, tack vare friheten från klantänkandet. Var det så dåligt att vi måste prova den andra varianten nu.... 2011?
Intressant att detta kom upp på newsmill. Jag fick ett veritabelt raseriutbrott när jag i UNT 2011-11-03 läste en artikel författad av Maria Nyström om denna utställning. I artikeln intervjuas Jesper Magnusson från "Fredens Hus" i Uppsala. Jag kunde konstatera att utställaren Magnusson fick rejäl draghjälp av journalisten Nyström. Att jag blev så arg beror på att det som utställaren försöker visa (att hedersvåld är lika svenskt som köttbullar) för det första inte är sant, och att journalisten, så upphetsat att fukten kändes i mina fingrar som höll tidningen, gör sitt bästa att föra ut lögnen till sina läsare.
Bahareh Andersson är också arg. Hon är arg för att hon inser att denna osanna bild som förmedlas via utställare och journalist(er) försämrar i för de som hon kämpar för, utsatta kvinnor, i realiteten relativt sett flest av ickesvensk börd. Det kan jag känna sympati för
. Själv är jag mest arg för att detta hat mot svenskhet som de fakto manifesteras i detta. "Man" vill så förtvivlat gärna dra ner den svenske mannen på en lägre moralisk nivå, för att inte kontrasterna med hans konkurrenter skall bli för stor. Därför backar man inte för att förmedla rena lögner, så länge syftet är "gott".
Tyvärr snälla Bahareh, du måste förstå en sak, det finns en stor bild som beskriver hur världen fungerar, och när den bilden avviker från verkligheten måste den senare ändra på sig. Därför kommer du och de kvinnor som du (med rätta) kämpar för att få ta smällen. Precis som jag, en svensk man. Vi är helt enkelt ivägen för den sanna bilden.
Men en sak skull jag gärna vilja ha svar på: Varför gör Jesper Magnusson denna utställning, och varför skriver Maria Nyström så som hon gör om den. Varför "problematiserar" hon inte den, det brukar ju journalister annars älska att göra. Vad är deras riktiga agenda? Vart vill de komma? Det vill jag ha svar på, och jag vill att de skall tala om detta, utan lögner för hela det svenska folket.
#9; Susanna Svensson.
Min mormor födde två utomäktenskapliga barn på 20-talet, med två olika fäder. Hon bodde kvar och brukade fädernegården hela sitt liv, där hon också uppfostrade sina barn. Och hon var en fullt accepterad, ja till och med respekterad, medlem av bygemenskapen.
Jag tror att det förakt vi idag tolkar som riktat mot "utomäktenskapliga barn" i själva verket var riktat mot slarv, tanklöshet och oförmåga att försörja sig. För mormor är långt ifrån enda exemplet i släkten. Och de som arbetade hårt, skötte sin familj och försörjde sig själva verkar inte ha haft några större problem.
Tröttna inte Bahareh...
Du är en modig kvinna och får säkert Dina fiskar varma. Men det här ämnet måste på tapeten. Kulturmaffians heder är redan fransig, genuspedagogernas naturvetenskapliga felslut fullständigt avklädda, så det är bara att fortsätta. Någongång måste dessa nepotiska kulturpersonligheter inse, att deras världsbild inte stämmer. Att kartan och verkligheten är två olika saker. Att deras låtsade Sverige inte ser ut som det gjorde. Det måste också leda till ett konsekvenstänkande inte till intellektuellt spånande. Sånt har vi varit åskådare till i trettio år.
Per L
Svenska kvinnomisshandlare blir dömda för kvinnofridsbrott var å varannan dag , men hur ofta döms en muslim för det? Kan man då säga att samhället har tagit avstånd med lagens hjälp?
Du är en tjusig och modig människa. Jag önskar Er lycka till. Vi står olika.
Svenska 'eliten'; politiker, journalister, s k kulturpersonligheter, har, enligt min mening, ballat ur fullständigt vad gäller invandringen, och frågor kring hur olika kulturers ärvda traditionsmönster yttrar sig kontra det svenska samhället.
Jag gör det lätt för mig, genom att rösta på sverigedemkraterna, för det är det snabbare sättet att komma åt dessa egendomliga låsningar, och tokerier, är just, att rösta på sverigedemokraterna.
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Tänk er två kulturer, där den ena uppmanar unga flickor att banta lite onödigt mycket, och en annan kultur som uppmanar flickor att direkt svälta sig. Låt oss för enkelhetens skull anta att flickorna i dessa båda kulturer inte har tillgång till massor av godis och läsk och inte löper någon stor risk att bli verkligt tjocka om de inte utsätter sig själva för en sträng kontroll.
Nåja. I den ena av de här båda kulturerna kommer vi att möta många flickor som är lite onödigt smala. Kanske kommer flickorna att vara en smula svagare än de skulle ha varit om de hade vägt några kilo mer. Trots allt är flickorna ganska friska, fastän kanske inte så friska som de skulle ha varit om de hade vägt en aning mer.
I den andra kulturen är många flickor utmärglade och allvarligt försvagade. Flickorna drabbas lätt av sjukdom, har nedsatt immunförsvar och starkt ökad dödlighet.
Är den ena kulturens sätt att behandla sina flickor sämre än den andra kulturens? Absolut! Är den andra kulturen perfekt? Nej.
Finns det hederskultur bland etniska svenskar? Ja, jag är övertygad om det. Är den lika förödande, förtryckande och dödlig som den hederskultur som finns bland vissa invandrargrupper? Absolut inte. Kan hederskulturen enkelt delas upp efter etniska gränser, så att t.ex. alla kurder lever i en hederskultur? Absolut inte! Skulle Nalin Pekgul hota sina barn med tvångsgifte och hedersmord? Det är ju direkt absurt att tänka så.
Men ett påtagligt hederstänkande och en tvingande föräldramakt har funnits i Sverige för inte alls så länge sedan. I samband med Alla helgons dag berättade en bekant till mig att hennes föräldrar inte hade kunnat bli ett par förrän mannans pappa hade dött. Pappan tyckte helt enkelt inte att sonens flickvän var fin nog för hans pojke. Å andra sidan skulle pappan helt säkert inte ha dödat sonen om denne hade gift sig med sin flickvän mot faderns vilja.
Den strävan efter äganderätt och kontroll över sina anhöriga som utmärker hederskulturer finns också hos oss. Det betyder inte att vi har haft samma grymma traditioner i modern tid här som man har haft i Medelhavsområdet och Mellanöstern.
Vad som gör mig förtvivlad är att svenska myndigheter ägnar sig mer åt att relativisera svensk och "mellanöstern-präglad" hederskultur än att på verkligt allvar försöka bekämpa de synnerligen grymma avarter som förekommer i en del invandrarfamiljer och invandrarsläkter i Sverige. I namn av någon slags välvillig antirasism tycks en del myndighetspersoner säga "Såja, såja, det där är inte så farligt, vi svenskar är likadana" snarare än att ta itu med problem som tvångsgifte och "heders-självmord" bland invandrargrupper.
Jag blir särskilt upprörd när svenska myndigheter inte kan erbjuda utsatta invandrartjejer annan hjälp än ett skyddat boende. Varför ingriper man aldrig mot flickornas familjer, som utsätter flickorna för det direkt kriminella förtrycket? För övrigt drabbas även pojkar av detta hedersförtryck.
Men det är detta som är min fråga till svenska myndigheter. Varför försöker ni släta över frågan om hedersförtryck genom att antyda att svenskar är likadana själva, och då kan ju inte hedersförtrycket vara så farligt? Varför gör ni inte mer för de tiotusentals drabbade invandrarungdomarna än att ni öppnar små mesiga skyddade boenden, där de utsatta måste ligga och trycka som jagade djur? Varför kan ni inte ingripa mot dem som utsätter sina barn för ett direkt kriminellt förtryck? Är ni så rädda för "rasism" att ni tillåter grova former av förtryck och till och med mord, bara för att ni ska slippa ta i frågan om vissa invandrares hederskultur?
Gunilla M!
Jag är helt övertygad att Bahareh har ett normalt omdöme! Det är endast du som skruvar upp hatspiralen här på Newsmill. Än en gång tycker du att "dessa hedersvåldutsatta flickor" är just bara denna grupp. Var är de män i värld som blir utsatta? Jag undrar hur du får fram din förvrängda bild? Tänk alla de män som gifts bort i ett tvångsäktenskap! Nä Gunilla, din världsbild måste vara väldigt jobbig att ha eller se då den endast handlar om 50%av befolkningen. Undrar vem som har normalt omdöme!?
#3 susanna svensson – Kommentar: ”Tack och lov har detta fenomen urholkats allt mer och sedan 50 talet är det helt borta från vår kultur.”
Det finns inget mänskligt fenomen som inte kan ha grava biverkningar och det beror på att vi människor tenderar att se saker så oförlåtligt ensidigt. Om vi ska tacka för den friheten undan ekonomiskt tvångsgifte så har vi tydligen inte kunnat förvalta den frihet utan skiljer oss som aldrig förr. Frihet utan motsvarande ansvar är en substanslös illusion. Alla misstag och skilsmässoprocesser skapar sin egen emotionella tvångströja utan like vilket ofta har oskyldiga offer som heter ”barnen”.
Frågan är om vi ska tacka eller beklaga för det?
Däremot har hedersvåld uppstått utav att folk bröt mot den moraliska stabilitetstanken som äktenskap ansågs som garant för. Men problemet är att när vi inte tvingas till något så kompenserar vi inte den lättnaden med eget ansvar och i den bemärkelsen har den beryktade kärleken också genomgått vulgaritetens inflation: det finns folk (några även välkända) som varit gifta dussintalet gånger.
Borde vi inte införa mängdrabatt på kärlek ty det är dyrt att gifta sig och skiljas för de flesta utan att tala om vad det kostar i personligt lidande?
Än en gång visar det sig att Sverige importerar problem.
Räcker det inte med de problem vi har, Fredrik Reinfeldt?
Du har helt rätt, Bahareh Andersson!
Och jag motiverar min åsikt även med att vi INTE alls behöver kompromissa angående de ambitiösa mål som vi redan nått här i Sverige när det gäller människovärde, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, pressfrihet, you name it, som att en sådan kompromiss vore ett tecken på respekt för folks etniska, kulturella olikheter! Att kompromissa i en sådan mening handlar endast om kulturrelativistiskt självbedrägeri och ingenting annat.
Våra fri- och rättigheter är själva urkraften som skapat de förutsättningar som gör att vi kan ta emot flyktingar och då är det helt absurt att olika etniska grupper ska kunna plocka de rättigheter som passar deras synsätt men samtidigt rata resten. Fri- och rättigheter är inte en etnokulturell valmöjlighet utan ett existentiellt, socialt och politiskt faktum i Sverige som EN stat.
Bristen på rättigheter kan aldrig vara en rättighet utan en ren absurditet, ett fenomen som hörde hemma i forntiders feodal- och ståndssamhälle (Wikipedia) ”där olika sociala grupper skiljer sig från varandra genom juridiskt fastställda rättigheter och skyldigheter.” Men just något absurt försöker kulturrelativister framhäva!
#22 Ann Sidbrant,
Jag applåderar ditt nyanserade inlägg och ditt försök att "hålla två tankar i huvudet samtidigt". Du skriver bland annat:
"Men ett påtagligt hederstänkande och en tvingande föräldramakt har funnits i Sverige för inte alls så länge sedan."
Det finns faktiskt fortfarande "ett påtagligt hederstänkande och en tvingande föräldramakt" i åtminstone en svensk familj av rang (och icke obetydligt symbolvärde) - nämligen vår kungafamilj. Där ser vi, utan att behöva relativisera alltför mycket, ett slags "svenskt hederstänkande" i aktion (även om "hedern" i detta fall inte bara berör just vederbörandes partnerval, utan också arbete etc). Kanske är detta ytterligare ett skäl till att lägga ner denna institution, eftersom kungafamiljen i detta avseende skulle kunna anses utgöra ett tveksamt föredöme, i synnerhet för andra mera traditionella (och våldsamma) "hederskulturer"?
Men å andra sidan kanske det är just denna "kungliga hederskultur", som ger kungafamiljen dess existensberättigande och dess psykologiskt mest betydelsefulla roll i det svenska folkets liv? Tänk om det är just detta vi betalar dem för: att de ska agera ut ett slags ställföreträdande "svensk heder", och att vi i individualismens gyllene tidevarv ändå inte riktigt förmår att helt "släppa taget" om det förflutna eller dess värderingar - på gott och ont? Kanske vill vi själva också slippa se och behöva ta ansvar för våra egna misslyckanden och vår egen trasighet, som Christofer Catilan fäster uppmärksamheten på i #24? Inte vidare hedersamt av någon av oss i så fall - att stänga in en familj i en gyllene bur, för att de ska bära det vi själva inte vill ta på oss... :-I
"Varför kan ni inte ingripa mot dem som utsätter sina barn för ett direkt kriminellt förtryck?"
Det handlar om att regeringen vill ha en även fortsatt massiv invandring och att all opposition mot den därför måste kväsas, #22 Ann sidbrant.
I det ljuset är det självklart att alla myndigheter har fått order om att göra allt för att sopa alla problem under mattan.
Bahareh, jag har oerhört stolt över att du vågar ta denna debatt och göra den rättvisa.
I Sverige är endast medelklassens kvinnor skyddsvärda de andra har inte tillgång till finrummet.
Kultur, religion, och politisk åskådning hör ihop, mer eller mindre.
Antag att en person invandrade från Monaco, och struntade i att betala skatt i Sverige. Personen förklarar att i hans hemland behöver inte medborgarna betala någon skatt. Enligt kulturrelativismen är alla system lika bra, och alltså borde han inte behöva betala skatt i Sverige, av hänsyn till hans kultur. Vi gillar ju olika, eller hur?
Ni hör ju själva hur absurt det låter. I Sverige gäller svensk lag och självfallet ska monegasken betala skatt. Samma regler gäller för alla, undantagslöst.
Därför är det fel att ta speciella hänsyn till grupper på grund av deras speciella kultur. Samma regler borde gälla för alla. Varför har så många så svårt att förstå, att genom att behandla människor olika så göder vi rasism och hat? Kasta ut kulturrelativismen NU!
Tack för denna berikande artikel. Den orsakar en koppling som får mig att inse : det gigantiska framtida (i själva verket troligen redan nu) problemet med barn som är djupt skadade i själen (för livet) på grund av dom psykotiska skydds- och räddningsåtgärder av barnen som dom svenska världsbemästrarna ohämmat och oemotsagda håller på med. Liksom vi nu, efter den hittills gångna fraktionen av det grandiosa skydda-och-rädda-alla-i-hela-världen-efterhand-som-nya-fylls-på-efter-dom-som-redan-har-räddats-projektet, har hela landet nerlusat med något som jag inte kommer att använda ordet människor om i den här kommentaren.
#42 Charlie Darwin, visst är det det. Men du såg hur snabbt mitt inlägg försvann. Jag kritiserade kristendomen. Fast det är ingen hemlighet att högerpopulister.
Här är mitt inlägg igen
Klart att barnmisshandel är jämförbart med ”hedersvåld”. Varför skulle det vara bättre att slå barn än kvinnor? Eller att slå ihjäl barn som i fallen här?
http://news.yahoo.com/blogs/lookout/pastor-corporal-punishment-advice-sc...
Prata om relativism.
”Hedersvåld” hör till islam. Därför är det dåligt.
Barnmisshandel tillhör kristendomen. Därför är det bra.
Varför ska vi försvara en vidrig barnmisshandlare som Livets ords Ulf Ekman?
http://www.youtube.com/watch?v=e_frMYFLP_c
(Jag antar att någon kristen barnmisshandlare anmälde mitt inlägg. Jag kommer att göra samma sak från och med nu.)
#43 Peter H,
Uffe Ekman talar som bekant med kluven tunga :) .
#10 Per L. Håller med dig! Jag vill bara tillägga att här är en till kostnad för invandringen.
Dessa kvinnor hade nog levt om de hade varit kvar i sina egna länder.
Och ja, jag har blivit ganska cynisk och empatilös.
Jag har blivit så väldigt ledsen över så många hemska händelser under åren av denna invandring av människor som ger upphov till obegripligt våld.
Nu skyddar jag mig mot det.
Gunilla Madegård,
Vad har du för kunskap om hedersvåld i familjer från mellanöstern? Du bor skyddad och isolerad från all form av mångkultur på Öland - din enda kunskap är vad du har läst på papper. Någon riktig, praktiskt, kunskap kommer du aldrig i närheten av.
Jag välkomnar dig och din man att flytta till Lindägen/Rosengård/Holma i Malmö. Bryt upp från det blekfeta, själlösa, kulturfattiga och tråksvenska Borgholm och omfamna kulturen.
Tyvärr har denna diskussion saboterats på grund av många borttagna inlägg. Jag skulle vara tacksam om NM kunde motivera dessa ingrepp då åtminstone jag inte så vitt jag vet brutit mot några av NM:s regler.
Varför håller utställarna, och många av de som kommenterar här, på med dessa "kålsupar"-teorier som man antingen försöker bevisa eller motbevisa. Alltså: "vi hade det minsann likadant i SVerige förr i världen" (vad nyttar det verkligheten idag att veta hur det var förr???), eller "svenskar utövar också våld av heder".
Det finns EN sak som skiljer hedersrelaterat våld bland invandrare, från våld mellan svensk man och kvinna, eller våld mellan svensk pappa/mamma mot barn. Den ENDA saken är att i dessa hederskulturer är våldet sanktionerat av hela släkten. Pappa, mamma, farbröder, bröder tycker flickan ska slängas ut från balkongen.
I Sverige blir en misshandlande man djupt föraktad, och alla runtomkring, familj, grannar, vänner, tar avstånd från detta.
Ska det vara så svårt att fatta denna skillnad?
Hur många procent av etniskt svenska flickor får inte gå i affärer utan att ha manlig familjemedlem med sig? Och hur många procent av invandrarflickor får inte göra det?
Hur många procent av etniskt svenska flickor får själv välja vem de vill gifta sig med? Och hur många procent av invandrarflickor får göra det?
Ställ upp dessa svar i staplar bredvid varandra, och ni kommer att se sanningen.
Bra skrivet, fegheten känner inga gränser.
#51 Viktoria Larsson, ”hedersrelaterat” våld borde snarare kallas skamrelaterat våld. Det handlar helt enkelt om att personen (eller personerna) i fråga är så osäker på sig själv och rädda för vad omgivningen ska tycka om honom. Av rädsla för vad någon kan komma att säga bakom ryggen på honom så slår fadern hellre ihjäl sin dotter.
Sladder är också konsekvenser av osäkerhet. Sladder bygger på rädslan att bli missförstådd. Genom sladder manipulerar man omgivningen. (Se Walter Benjamins Der destruktive Charakterhttp://www.textlog.de/benjamin-der-destruktive-charakter.html engelska: http://www.theoria.ca/theoria/archives/2007/01/benjamin-the-destructive-...)
Svartsjuka är också en konsekvens av osäkerhet. Svartsjuka män utgör ett dödligt hot mot alla kvinnor. Det är väldigt tydligt att osäkerhet och mindervärdeskomplex utgör ett av de största hoten mot mänskligheten.
”Den som spar sitt ris, han hatar sin son, men den som älskar honom agar honom i tid” (Ordspråksboken 13:24).
”Oförnuft låder vid barnets hjärta, men tuktans ris driver det bort” (Ordspråksboken 22:15).
”Låt icke gossen vara utan aga; ty om du slår honom med riset, så bevaras han från döden; ja, om du slår honom med riset, så räddar du hans själ undan dödsriket” (Ordspråksboken 23:13-14).
”Ris och tillrättavisning giver vishet, men ett oupptuktat barn drager skam över sin moder” (Ordspråksboken 29:15).
Citaten ovan visar att lust till att bestraffa är det centrala temat i kristendomen. (”Misstro var och en som äger lust att straffa.”- Nietzsche.) Men som det sista citatet visar så är också skam och osäkerhet involverat.
När Bernardinus av Siena attackerade den utbredda homosexualiteten i renässansens Florens så vände han sig till medborgarnas osäkerhet. Hans argument var, ”Vet ni vad de säger om oss i Tyskland?”
”O Italia, quanto ne se' contaminata più che altra provincia ! Va' a tedeschi, e ode che bello vanto e' danno a' Taliani! Dicono che non è generazione al mondo, che sieno maggiori sodomitti che Italiani.”
Argumentet var att ”ni” skämmer ut ”oss”.
Det är befängt att skämmas över vad någon annan gör. Tyvärr är det ingen idioti som man kan skratta bort.
Ytterst handlar allt detta om kontroll.
Du har rätt. Där är inte mycket som skiljer islams ”skamrelaterade våld” och kristendomens barnmisshandel.
Bra skrivet. I Sverige klarar inte politikerna att hantera konflikten mellan religionsfrihet och konsekvenserna av dess uttryck i verkligheten. Därför är det av politiskt intresse att förneka existensen av hederskultur alternativt att likställa och låtsas att hedersvåld, är lika som övrigt våld i relationer (såsom svartsjuka eller fylla) . Därför har kulturrelativism närmast blivit ett akademiskt ämne i sig, som, paradoxalt nog, drivs främst av vänsterintressen och feminister, vilka därmed går religiösa fundamentalisters ärenden istället för att försvara kvinnors intressen (som de säger sig göra). Alltså, en akrobatik på hög nivå i bakvänd logik. Det som skiljer hedersvåld från annat våld är att det är sanktionerat av familj, släkt och det samhälle där det förkommer. Det våld vi, från tidigare, är vana vid i Sverige är definitivt inte sanktionerat av någon. Vem har f.ö. sett en bror som är svartsjuk på sin syster, eller en far som är svartsjuk på sin dotter? Fega och godtroget toleranta politiker beviljar ledighet från undervisning (see skolborgarrådet) för flickor. De kämpar med näbbar och klor för att försvara tjejers rätt till heltäckande klädsel samtidigt som de kämpar för religionsförtryckta kvinnors rätt att slippa samma klädsel i andra länder. En klädkod som dessutom ger rätt att fördöma de kvinnor som inte följer klädreglerna. På så sätt går även de kvinnor som hävdar "friheten" i denna klädsel de konservativa männens ärende.
Lyssna på Socialantropologen Aje Carlbom som bodde i Rosengård, Malmö i tre år. Han gick igenom Malmö Stads budskap om det mulitikultuella samhället stämmer inte alls överens med hur verkligheten verkligen ser ut. Hans budskap är ett i det mång/mulitikulturella samhället finns det en risk att det etableras små samhällen i det stora samhället som han kallar för etniska enklaver för att hålla i sär det från vanlig segeration. Aje C menar att segerationen håller på att permanentas i den meningen att det håller på att byggas upp etniska - och religösa instutioner, alltså en offentlighet som är parallel till det svenska samhället. Detta innebär även att man instutionaliserar den rädsla och utplång som är väldigt vanlig i mångetniska - och i mångakulturella samhällen. Han tror att vi är inte riktigt säkra att det mångkulturella samhället kommer att fungera.
Malmö Stads slogan är möjligheter, mångfald och kulturella möten.
Han nämner en rapport som kom vintern 2009 som säger att det mångkulturella samhället är ett hot mot vår värdegrund.
Aje C:s argumnet att det etableras etniska enklaver. Alltså parallera små samhällen i det svenska samhället. I de små samhällena finns det andra värderingar än det dominerade samhället som används för att organisera familjelivet och förhållandet till relationen mellan män och kvinnor. Här menar han att Malmö Stadslogan stämmmer inte alls överens i den meningen att det mångkulturella samhället innebär möten och möjligheter. Samhället i samhället innebär att infödda svenskar och invandrare drar sig undan från varandra. Alltså Malmö Stads önskade mötena ute blir.
De små samhällena har sina så kallade ledare som späder på ytterligare rädslan för utplåning. Dessa ledare är sällan framröstade demokratiskt jämfört med SD som blev det. Dessa ledare förfram enkla budskap hur deras grupper i de små samhällena för vad deras grupp behöver för deras identitet som inte ska gå förlorat. I Sverige är det företrädesvis muslimska ledare som träder fram i offentligheten där de har ställt krav på hur nationalstaten ska reorganiseras för att pass islam. Dessa ledare inom forskning kallas fär aktivister eller så kallas de för islamsiter som menar att det är av yttersta vikt att muslimer bor i egna getton där de bygger upp egna offentligheter av instutioner som organiseras i enlighet med islam.
AJE C säger vidare att de kan lyckas med detta mycket stort och muslimska familjer upplever en påtagligt rädsla för att deras barn ska påverkas av västerländska i jämlikhet och att barnen ska individualiseras och därmed bli moraliska aktörer som inte längre bryr sig om familjen eller kollektivets önskningar. Islamisterna är en liten minoritet i minoriteten som kan utöva politiska åsikter mot familjerna. Här ser han vidare ett ytterligare problem att etablerade politiker är öppna för dialog med representatner för den muslimska befolkningen. Dialog och samverkan betyder i de flesta fall för man en dialog och samverkan med islamister. Det är ofta islamister som har etablerats sig på lokal nivå och även på riksnivå och har tagit på sig att representera den muslimska befolkningen inför staten, inför politiker, inför tjänstemän.
Se länk: http://www.ur.se/samtiden/det-mangkulturella-samhallet/
Läste i tidningen att ett barn dödas var femte timme av en familjemedlem i USA. 20 000 barn de senaste åren. Fyra gånger så många i antal som dödade soldater i Irak och Afghanistan. Vilket samhälle kommer det att bli i framtiden om det får fortsätta?Vilket samhälle vill vi ha när flickor och pojkar agas/ dödas för "hederns" skull? Heder borde bytas ut mot skam.