"För några år sedan var det en stor skrämselkampanj om "den usla svenska djurhållningen" när det gällde grisar, aktivisterna gjorde olaga intrång på hundratals bondgårdar och tog filmer som skulle "bevisa" vanvården. Ett hundratal grisbönder polisanmäldes och alla friades då det naturligtvis inte var fråga om vanvård eller misskötsel."
För naturligtvis kan det inte handlat om att djurhållarna städade upp inför officiella inspektioner...
Våld förekommer tyvärr från fler grupper. Nu senast var det en miljöpartistisk politiker som blivit angripen, troligen av varghatare, vilket inte är första gången sådana tar till terrormetoder. När Per Wramner var generaldirektör på fiskeriverket fick han säposkydd efter mordhot från fiskare som inte tyckte staten skulle lägga sig i.
Permalänk | Anmäl
u_7333, 2011-11-03, 21:40
Hur många dog förra året till islamistisk terrorism? Hur många dog förra året till förvirrade hippiesar? I rest my case. Ytterligare en "debattör" har tagit tillfället i akt att torpedera sin egen trovärdighet. Stort tack till Olle Fjordman.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-11-03, 21:45
#1 Thomas Palm Om det var så lätt att bara "städa upp" för att få gården godkänd får man en misstanke om att det inte var så illa som det påstods.
#2 Martin A, Konstig kommentar... eller vad det nu är?
Att fuska till en avslöjande film är tillåtet, därför att ändamålet helgar medle, enligt aktivisternas tankesätt.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-11-03, 22:05
Och i kolumnen till höger om denna artikel står det:
"Glasbitar i kyckling kan främja en demokratisk debatt".. Va???
Säger en hel del om de självrättfärdigande tokstollar som kallar sig "Djurrättsaktivister"!
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2011-11-03, 22:41
Civila olydnads plats i en demokrati är svår.
Generellt sett är högerns syn på civil olydnad negativ medan vänstern är mera positiv.
Civil olydnad skapades i mitten av 1800-talet av David Thoreau i boken “Om civilt motstånd” . I protest mot USA:s förtryck av de svarta vägrade han att betala skatt. Han krävde att han skulle straffas. Thoreau gjorde straffet till en del av handlingen.
I Sverige är Almstriden i Stockholm 1971 i Kungsträdgården ett exempel på civil olydnad, där miljörörelsen handgripligen stoppade kommunfullmäktiges beslut att såga ner 13 almar som stod i vägen för byggandet av en tunnelbaneuppgång. Protesten sågs som en symbol för de omfattande rivningarna på Norrmalm samt miljonprogrammets storskaliga monotoni.
Ses idag som en milstolpe för miljörörelsen i Sverige men också för den miljöanpassade staden.
Civil olydnad är en politisk realitet. Frågan är var gränserna går? Det avgörs av brottsbalken. Skadegörelse innebär bestraffning, utan hänsyn till, om det övergripande målet för denna eventuellt kan ses som gott. Det finns rättsfall som visar att så är fallet.
OF vill - om jag tolkar honom rätt - hänföra all civil olydnad som terrorism, vilket knappast kan ses som i överensstämmelse med vanligt språkbruk. Terrorism gäller i första hand våld riktat mot människor. I de fall där civil olydnad innebär våld mot människor är det adekvat att tala om terrorism.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-11-03, 22:58
Givetvis är tex mordbrand oacceptabelt som metod om det nu förekommit. Men att man tar sig in och filmar missförhållanden är enligt mitt sätt ett bra sätt att visa att djurhållningen inte sköts som den skall. Och att hänvisa till vår starka lagstftning osv är ju inte ett hållbart argument mot aktivisterna. Det är ju hur det ser ut i verkligheten när ingen ser som är det viktiga.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2011-11-03, 23:20
"Attackerna mot matindustrin" står det överst. Även djurrättsaktivister äter mat som kommer från matindustrin. "Protester mot djurplågeri" vore en mera passande rubrik.
Olle Fjordgren gör visst ingen skillnad på djurrättsförespråkare och miljöskyddsförespråkare vilket är ett stort misstag. Det gäller att hålla ordning på de olika begreppen.
Islamister dödar överlägset fler människor än i Europa såväl som världen jämfört med djurrättsförespråkare.
"Vi lägger massor med energi på att spåra eventuell terror med religiösa förtecken men ignorerar vår inhemska Ecoterrorism som håller på att slå ut hela näringsgrenar, driva företag och personer i konkurs, ödelägga vår natur och hotar grunderna för vårt demokratiska samhälle - om vi inte tar krafttag innan det är för sent!"
- Är det något som öderlägger vår natur så är det djuruppfödningen. Detta är grundläggande fakta. Och utan natur så finns det inga förutsättningar ens för demokrati då vi vet att kampen för rent vatten och övriga grundläggande naturresurser är en källa till svåra konflikter.
"Dessutom så startar djurrättsaktivisterna återigen upp en kampanj mot svensk grisuppfödning lagom till jul. Ett flertal grisuppfödare rapporterar om nattliga olagliga besök i sina djurstallar av aktivister som begår olaga intrång och skadegörelse. Det kommer förmodligen också att komma kampanjer mot halalslaktat kött i vinter och mot försäljningen av ägg från burhöns i vår."
- Alla dem som har baskunskaper i etologi förstår att grisuppfödning är rent djurplågeri. Det finns inget "humant" med grisuppfödningen utan dessa varelser är inget annat är produkter som skall födas upp fortast möjligt på minsta möjliga yta med största möjliga lönsamhet.
Vad gäller halalslaktandet så talar det för sig själv. Vad säger ditt sunda förnuft om skillnaden mellan att skära halsen av ett medvetslöst djur och ett djur som är vid fullt medvetande?
Skulle bur i höns vara ett "humant" sätt att hålla djur? Absolut inte.
"När minkarna släpps ut i naturen ger det upphov till irreparabla skador på det lokala djurlivet. Minken är inte naturligt förekommande i Sverige och när tusentals släpps lösa på ett begränsat område så försvinner djurlivet när fågelbon plundras, rådjurskid äts upp, kräftor och fisk försvinner. Dessutom dör en överväldigande stor del av minkarna en kvalfull död när de blir överkörda i trafiken."
- Å ena sidan en ömmande för de djur som minkarna eventuellt dödar och å andra sidan ingen sympati alls för minkarnas situation. Detta kallas hyckleri. Och jag undrar än en gång vad ditt sunda förnuft säger om skillnaden mellan en kvalfull död och ett kvalfullt liv? Vilket varar längst?
"För några år sedan var det en stor skrämselkampanj om "den usla svenska djurhållningen" när det gällde grisar, aktivisterna gjorde olaga intrång på hundratals bondgårdar och tog filmer som skulle "bevisa" vanvården. Ett hundratal grisbönder polisanmäldes och alla friades då det naturligtvis inte var fråga om vanvård eller misskötsel."
- Det var solklara fall av vanvård. Att bönderna friades är bortom mitt förstånd men så har rättväsendet visat sig ha brister det också.
Än en gång handlar det om grundläggande kunskaper om djurens behov. Och varför inte göra en film om grisarnas liv om grisuppfödarna nu inte har något att dölja? Det skulle nog vara slutet på grisindustrin om något sådant företogs därför att sanningen är den att grisarna packas ihop i små boxar och får där spendera de sex månader de har i livet utan någon som helst aktivitet överhuvudtaget. Om inte det är vanvård så säg.
"Faktum är att Sverige har världens bästa och starkaste djurskyddslag, den var en "gåva" från dåvarande statsminister Ingvar Carlsson till Astrid Lindgren på hennes 80-årsdag."
- Måhända har vi världen bästa djurskyddslag men det säger inte så mycket. Djuren kan ändå bli behandlade väldigt illa. Skillnaden är den att de behandlas sämre i andra länder. Detta sätt att tala är enbart ett sätt att försöka dölja fakta.
"Mindre mängder svenskt kött säljs och okontrollerat importerat kött från länder med högst suspekt djurhållning väller in över gränserna och landar i grytorna hos våra barn och gamla, tack vare detta."
- Suspekt djurhållning har vi redan i Sverige. Detta har gång på gång bevisats av såväl djurrättsförespråkare som vanlig media.
"Dessutom har svenska grisproducenter regelbundna besök av veterinärer som kollar hur djuren mår och länsstyrelsens djurskyddskontrollanter kan komma när som helst och göra oanmälda besök i grisstallarna."
- Veterinärerna har ingen utbildning i etologi och är enbart där för att övervaka djurens fysiska hälsa. En människa kan vara kärnfrisk rent kroppsligt men uppleva ett psykologiskt och själsligt helvete. Detsamma gäller djuren.
Vad gäller djurskyddsinspektörerna så har de enbart tid för de mest akuta fallen då deras budget är kraftigt begränsad p.g.a. alliansens politik.
"I Norrland har fiskodlingar med hundratusentals foreller saboterats och kassarna skurits sönder så forellerna kunde rymma och orsaka svåra skador på den ekologiska balansen i våra känsliga älvar."
- Om risk för svåra skador föreligger p.g.a. odlingar, varför då odla överhuvudtaget? Skador kan uppstå på andra vis än sabotage. Skulle du odlarna få skulden för det? Jag tror då inte det.
"Jag vill uppmana våra politiker att ta tag i de hot mot demokratin som Ecoterrorism innebär och se till att polisens olika delar får de direktiv och krav som behövs för att få grepp om Ecoterrorismen."
- Jag vill uppmana våra politiker att vara goda föredömen och tänka på vad de äter. Forskarna säger gång på gång att vårt köttätande är en stor miljöbov och att maten ej kommer att räcka till om vi insisterar på att fortsätta äta kött.
Och i slutändan så handlar det om djuret som är en tänkande och kännande varelse precis som dig och mig.
Permalänk | Anmäl
John Skjöld, 2011-11-04, 00:01
I cannot even bother to read, exept the headline. One look at this fellow says everything, don't you think? Is it so that it is possible to read a person's mind by face-expression? You tell me!
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2011-11-04, 00:38
Alldeles rätt!
För det första, Islam är FREDENS RELIGION. Trodde faktiskt inte att någon hade kunnat missa det.
Islam är den enda religion där djur, kvinnor, minoritetsgrupper - kort sagt alla som skulle kunna vara utsatta i samhället får respekt och vördnad i vardagen.
Männen i Islam har en helt annan respekt för kvinnor än i andra religioner. Sent ska syndaren vakna (svenskarna)
Kramar till alla snälla,
MVH
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
http://batikhaxanberit.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis, 2011-11-04, 00:40
Vad sägs om att terroriststämpla bankerna och t ex Nordeas vd Christian Clausen och Nordeas ordförande Björn Wahlroos.
Det hade alltså varit billigare att ha sina pengar i madrassen än i Nordeas fonder, ändå plockar Clausen ut 10 miljoner i årslön, 100 miljoner i pension om 3 år och får en lägenhet för 22,5 miljon.
Som pricken över i:et säger Björn Wahlroos: "Jag skulle gärna höja hans lön så att han skulle kunna köpa flera lägenheter om han så vill."
Plötsligt börjar Hitlers, Mao Tse Tungs och Lenins agerande framstå i en ny historisk dager.
Ekoterrorism är inget dåligt namn. Den har dessutom försatt hela EU i en recession.
"De största aktivistgrupperna i dag i Sverige är ALF (Animal Liberation Front) - man tackar."
Nej, det är naturligtvis inte bra med att ta lagen/moralen i egna händer, vare sig det gäller Eko eller Eco-brottslighet, vare sig den befinner sig innanför eller utanför lagen. Dock vill jag nog hävda att Christian Clausen och Nordeas ordförande Björn Wahlroos är i en egen terrordivision.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-11-04, 01:46
Snälla Köttindustrin, jag är ingen idiot. Var snäll o förolämpa inte min intelligens med snacket om ekoterrorister och den idiotiska jämförelsen med islamister.
Människors stigande köttkonsumtion är ett ekologiskt hot mot vår framtida existens på den här planeten och det är dags att göra något åt det!
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-11-04, 02:20
#6 Doktor Eleph@nt
Det här är inte civil olydnad. Det här är militant olydnad, eller mer korrekt terrorism.
Till författaren: att jämföra ekoterroristdåd - islamistdåd ett mot ett är vilseledande.
Permalänk | Anmäl
u_18551, 2011-11-04, 04:06
Jag upplever det som oerhört odemokratiskt att militanta grupper i samhället, med egenintresse och egna dolda agendor, tillåts använda företag, banker, regeringar, krig, massmedia mm för att nå sina egna syften utan att samhället reagerar nämnvärt på detta.
Permalänk | Anmäl
Amal Ibrandt, 2011-11-04, 05:27
Det behövs mycket mer ljus på denna terrorism. Den gröna terrorismens ursprung står att finna i Greenpeace. De var terroristklassade av den franska underrättelsetjänsten på 80-talet. De är terroristklassade i Danmark, om jag är rätt underrättad. De uppför sig som terrorister när de olagligt stör laglig verksamhet.
Man behöver också belysa hur exempelvis WWF och SNF legitimerar ecoterroristerna. Dessutom har dessa hyllade organisationer börjat uppträda som maffiaorganisationer. De utlovar "beskydd" om företag låter sig miljöcertifieras av dem. Nu kräver de att staten ska lagstifta att alla företag ska vara certifierade. Med utpressningsmetoder klämmer de sig in som mellanhänder, skaffar sig makt och pengar.
OF skriver, "I Sverige har vi ingen som helst kunskap eller beredskap om dessa frågor på myndighetsnivå. Varför är det då en sådan snedvridning mellan reella hotbilder och de rättsvårdande myndigheternas fokus?"
Svaret är att såväl våra myndigheter (experter, handläggare etc) som MSM är infiltrerat av röda och gröna aktivister som spelar med i förräderiet.
Att allt detta är ett allvarligt hot mot såväl demokrati, äganderätt som individens frihet står utom tvivel.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-11-04, 09:02
# 18 Bror Viktor
Hört talas om ironi?
Berit är roande med sina fyndiga inlägg som perfekt ger bilden av hur en batikhäxa resonerar.
Permalänk | Anmäl
Patrik V, 2011-11-04, 09:16
#17 Samuel Lindén Här har vi kanske en eco-djurrätts-terrorist?
För vem skulle inte , med tanke på deras förvridna syn på verkligheten, använda utseendet på en person som ett argument för en åsikt och dessutom använda ordet "vedervärdigt" om denna artikel. Kanske Samuel Linden hör till dem som gärna tuttar på något han inte gillar.
Olle Fjordgren är förbannad, det syns, och det förstår jag.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-11-04, 09:30
#20, Patrik V:
Jg förstod nog inte att det handlade om ironi, så dumt som det inlägget var tog jag det på allvar för en del inlägg är ju hur knäppa som helst. Ursäkta min okunnighet, men en batikhäxa?
Vad representerar det menar du?
Permalänk | Anmäl
Bror Viktor, 2011-11-04, 09:40
"Den amerikanska federala polisen FBI anser att djurrättsaktivism och annan Ecoterrorism är ett mycket större hot mot USAs befolkning än någonting som al-Qaida kan åstadkomma."
"Anser att".. men en så länge har inte 9/11-dådet överträffats av någon teroristgrupp.
"Det kommer förmodligen också att komma kampanjer mot halalslaktat kött i vinter och mot försäljningen av ägg från burhöns i vår."
Du kommer i så fall med goda nyheter där, Olle Fjorden. Att protestera mot halalslakt är tabu i Sverige. Det är dags att bryta den! Men det är bara något du förmodar. Jag tror att inte det kommer att ske. Om djuraktivisterna står till vänster så går gränsen där även för dem.
#18 Bror Viktor,
Berit von..etc är batikhäxan par excellence. Det är bara hennes humor som skiljer henne från de övriga då dessa helt saknar denna egenskap. Jag tycker vi alla ger henne en kram tillbaka.
(för det är väl en "hon eller..."?)
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-04, 10:21
Utmärkt artikel Olle Fjordgren!
Det är viktigt att uppmärksamma hur hot och våld mot människor som inte har samma åsikter som en själv blivit vardag idag. Denna typ av terrorism legitimeras också av medias och politikers flathet när det gäller att försvara demokrati och den enskildes rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Ingemar Nordin, 2011-11-04, 10:34
Oj, jag verkar ha kränkt en hel del personer föreställningar...
Mitt syfte med artikeln var att påvisa problemen vi har med Ecoterrorism i Sverige, inte att diskutera den religiösa terrorn
.
Under mitt liv har jag bott och arbetat i , bl a, Egypten, Sudan, Jemen, Somalia, Afghanistan, Pakistan och Sri Lanka. Jag har sett mer av Islam, och vad den kan ställa till med för elände, på närmare håll än de flesta andra i Sverige.
Men, risken för religiös terror i Sverige är faktiskt överskattad, terror används om du inte kan få din vilja igenom med fredliga medel, såsom Ecoterroristerna.
Islamisterna däremot verkar få vad de vill - utan att behöva tillgripa våld... Vi godkänner sharialagar sedan många år i Sverige, den religiösa polisen får verka ostört i Malmö osv osv.
Varför tillgripa våld när du redan fått det du vill?
Men det kanske kan bli en annan artikel...
Permalänk | Anmäl
Olle Fjordgren, 2011-11-04, 10:36
#16 Samuel Lindén
"nazistiska övergrepp som sker mot djur runt om i världen"
Vad är ett nazstistiskt övergrepp?
Spelar det någon roll vilken politiskt färg ett övergrepp har? Gör ett brunt övergrepp mer ont än ett rött?
Permalänk | Anmäl
BoB, 2011-11-04, 11:15
Att det är så illa är skrämmande. Sverige styrs inte längre av lagar, allra minst grundlagar utan av politiker som "Tycker". Eller kanske rättare sagt av en "Nomenklatura" som "Tycker"
Permalänk | Anmäl
Ingvar Engelbrecht, 2011-11-04, 11:22
OF:s insnävning av civi olydnadsbegreppet så att alla som använder civil olydnad ska ses som terrorister är underhållande. Ha, ha, ha. Så blir det nog inte.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-11-04, 11:54
Ärligt, tar någon den här före detta pantbankschefen och guldkrämaren på allvar?
Naturligtvis finns det ett militanta djurrättsaktivister som SÄPO bör ta på största allvar, precis som en mycket större grupp varghatare i bygderna, som gör livet surt för glesbygdsbefolkningen. Att åtla med cyanid är ett ganska grovt brott ... Polisen som utreder jaktbrott har ingen lätt uppgift; ingen vet, ingen har sett ... Här kan vi tala om sharialagar i våra egna lokalsamhällen. Viss skillnad mot Fjordmarks hjärnspöken. Halalslakt, precis som kocherslakt (samma sak, glöm inte det) utan att djuret är bedövat är inte tillåtet enligt svensk djurskyddslag. (Jakt är däremot tillåtet, trots att konsekvensen för djuret är lika. Ett stort djur dör inte av skottet, utan av att det förblöder, alternativt söndertrasade lungor.)
Nej, det verkar som Fjordgren söker nytt säkerhetsarbete.
Gå gärna in på "Folkaktionen ny rovdjurspolitik", så får läsa vad dessa självutnämnda företrädare för glesbygden tycker.
Riktiga terr
Permalänk | Anmäl
Bo L Jonsson, 2011-11-04, 12:01
Civil olydnad används oftast mot myndigheter.
Jag kan inte ens i min fantasi förväxla en grisuppfödare i Småland med en myndighet att utöva civil olydnad mot....
Permalänk | Anmäl
Olle Fjordgren, 2011-11-04, 12:06
Ja, alla ni som skriver att jag är oseriös... jag som kvinna i Sverige är van vid att utsättas för diverse härskartekniker av mansgrisar.
Men så lätt trycker man inte ner en socialsekreterare i Lidingö. Jag har mer skinn på näsan än så!
Tack för kramen!
Kramar till alla snälla,
MVH
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
Permalänk | Anmäl
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis, 2011-11-04, 13:48
Bara titeln på den här artikeln får en att gapa - jag trodde det var första april idag.... faktiskt...
Fast å andra sidan... djurrättsaktivister är ju ett större terrorhot mot ekosystemet än vad islamister är... Släpp ut si o så många antal av minkar i ett område - då jäsikens är det kris - total ödeläggelse...
Skämt å sido - den här artikeln så som den är skriven - man tar den tyvärr inte på allvar.
Jag vet att djurrättsaktivister kan vara nog så jäkliga, besvärliga och t.o.m. hotfulla.... men att sätta dom över våldsbenägna islamister - det är väl att gå med håven?
Permalänk | Anmäl
Mialian, 2011-11-04, 14:20
Se #25...
Permalänk | Anmäl
Olle Fjordgren, 2011-11-04, 14:38
Att jämföra skadegörelse och sabotage (och även personförföljelse) med terrorism är naturligtvis att gå alldeles för långt, och heller inte värt att ta på allvar.
Poängen i Fjordgrens inlägg är att han tycks bortse från högerextremism, som i vart fall i norden stått för några riktigt kusliga attentat.
En terrorhandling var den självmordsbombaren i Stockholm. Det dådet var islamistiskt, men sedan är det högerextremism. Utöya var fruktansvärt, vi hade lasermannen för ett antal år sedan, som fått en uppföljare som nu sitter häktad. Detta kallar jag terrorism.
Permalänk | Anmäl
Bo L Jonsson, 2011-11-04, 15:07
Otroligt att så många försvarar de metoder som används. Att kalla det för civil olydnad att förstöra privat egendom, släppa ut minkar och använda andra olagliga metoder visar på ett otroligt förakt för lagar och medmänniskor. Det finns inget som helst försvar för ett sådant beteende. Att polisen ser mellan fingrarna på sådana övergrepp visar inte på något annat än ett rättssamhälle i förfall.
Permalänk | Anmäl
Ingvar Engelbrecht, 2011-11-04, 15:24
Ingvar #36 det är inte acceptabelt att angripa människor, men Olle gör sitt bästa för att bunta ihop sådant med att smita in på en grisfarm för att dokumentera övergrepp och kallar båda för terrorism.
I särklass störst antal terrordåd i Europa står dessutom vare sig djurrättsaktivister eller islamister för utan olika nationalistiska rörelser.
Permalänk | Anmäl
u_7333, 2011-11-04, 15:40
Thomas Palm.
Skit samma. Poängen med artikeln är att uppmärksamma på en företeelse som är förkastlig och som "samhället" blundar för. Det är möjligt att han överdriver i vissa avseenden men det förtar inte poängen. Och många här FÖRSVARAR beteendet och det är vad jag riktade min kommentar mot.
Permalänk | Anmäl
Ingvar Engelbrecht, 2011-11-04, 15:46
Hur många slakteribilar har djurrättsaktivister i Sverige bränt upp?
Thomas, Bo L, Mialian mfl, får man inte ens räkna mordbrand som terrorism?
De terroriserar laglydiga medborgare, de terroriserar hederliga företag, de terroriserar politiker, de terroriserar myndigheter, inte alltid med attentat, men alltid med avsikt att underkuva, i strid med demokratiska beslut, vad skulle ni kalla det?
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-11-04, 16:20
#39. :-)
Permalänk | Anmäl
Olle Fjordgren, 2011-11-04, 16:24
Bara individer på den yttersta använder sig av uttryck som "ecofascism" och "feminazism".
Fascism och nazism är ideologier som bygger på att inte alla är jämlika, eller att vissa är mer jämlika än andra. Djurrättsaktivister och feminister står så långt ifrån fascism och nazism som det bara är möjligt. De är varandras motpoler. Exempelvis "ecofascisten" Albert Schweitzer, en biocentrist som förespråkade vegetarianism.
Olle Fjordgren och de andra fascisterna (de riktiga fascisterna, som är reella hot mot mänskligheten) försöker vända antifascisterna till fascister och sig själva till demokratins förkämpar. Lyckas de inte med det så har de ändå urvattnat begreppen fascism och nazism, så de vinner oavsett.
Olle Fjordgren och hans likar ser sig som försvarare av den "naturliga ordningen". Denna "naturliga ordning" kan bara komma från en högre makt. Och eftersom det inte kan vara buddhismen eller hinduismen, så återstår egentligen bara kristendomen. (Judendomen eller islam är ju uteslutna.)
"Det ska komma en tid, då människan kommer att betrakta dödandet av djur på samma sätt som hon nu betraktar dödandet av människor." - Leonardo da Vinci
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-11-04, 17:47
Peter H
Du anar inte hur fel du har, på samtliga punkter.
Men du kanske har Fablernas värld som rättesnöre?
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-11-04, 18:36
#42 Mats Jangdal, Var exakt har jag fel? Menar du att fascism står för jämlikhet och djurvänner och feminister är emot?
Fjant.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-11-04, 18:57
Civil olydnad, OK om det inte drabbar mig , vill säga!!
Civil olydnad, att bränna ner djurrättsaktivisternas samlingslokal och att bränna upp deras Ford Transit som de åker omkring med på natten. OK, OK!
Allt är möjligt om man använder deras egna förvridna synsätt!
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-11-04, 19:02
En gammal nyhet
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/fler-palsbutiker-utsatts-for-grov-va...
Det gamla paret som haft sin pälsaffär i hela sitt liv och nu tvingas slå igen. Sånt är trist. Som om det skulle förändra världen.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-11-04, 19:08
#36 Ingvar Engelbrecht, "Rättssamhälle", precis som "rättsstat", är värdeneutrala ord. Slaveriet försvarades av rättsstater i 350 år. Och slaveriförsvararna använde samma argument som du gör.
Detta är inte en fråga om juridik, utan om moral.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-11-04, 19:54
Ja du Olle, när människor år ut och år in ropar på rättvisa och omsorg om både djur och människor och makten trött och däst tittar ner från sina höga hästar och stoppar in ännu en pralin i sin glappande käft, så tröttnar riktiga människor och tar saken i egna händer. Ta dig en titt på den här filmen och försök sen njuta av dina baconlindade dadlar.
http://ettlivsomgris.se/
Permalänk | Anmäl
u_8426, 2011-11-04, 19:51
#47 Elisabeth Hellman, Och ett garanterat dåligt sätt att förändra någonting är att sätta eld på lastbilar, Mcdonalds hak och andra övergreppsliknande aktioner. Man får ingen sympati från de som man vill påverka.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-11-04, 20:19
Att förneka missförhållanden inom svensk djurhållning är bara löjligt. Och att jämföra "ekoterrorister" som sätter eld på slaktbilar med jihadister som dödar 100-tals är ännu värre. Dessutom är artikelskrivaren emot kampanjer mot burhöns, som att bara att någon inte delar hans åsikter ska klassas som terrorism
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2011-11-04, 20:26
Nu anser jag inte att våld är den rätta vägen för att komma tillrätta med djurplågeri, eller hänsynslös exploatering av svagare individer som man också kan kalla det.
Men om någon frågade mig vilket som var minst förkastligt/idiotiskt/vanvettigt/sinnesrubbat etc; våld i den sedan länge döde våldsprofetens namn eller våld för att hindra övergrepp mot djur, så säger jag tveklöst att det sistnämnda är minst dåligt.
Men som sagt...
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2011-11-04, 21:32
#43 Peter
Skrattretande att bli kallad för fjant av dig.
Dina frågor om min värdering av fascismen är irrelevanta i denna debatt. Jag har inte kallat dessa terrorister för fascister.
Däremot så har du rätt i ditt antagande att jag inte anser dem vara goda demokrater, om det är det du menar med jämlikhet i ditt inlägg.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-11-04, 21:46
Jag har flera gånger på Newsmill uttryckt mina åsikter om det kontraproduktiva i en del av djurrättsrörelsens metoder och mål. Så jag anser mig ha en rätt sund syn i frågan trots att mina sympatier i allmänhet ligger hos djurrättsrörelsen.
Får en dock en rätt fadd smak i munnen när Newsmill så fritt släpper igenom en artikel av en en person med så tydlig personlig/företagsmässig agenda. Givetvis blir det inte bättre av att herr Fjordgren undanlåter att dela med sig av hela sitt engagemang i den här frågan.
Är det verkligen Newsmills roll i debatten? Att agera distributionskanal för kamouflerad propaganda?
Tycker artikeln i sig är ett osmakligt övergrepp på hela debatten om djurrätt väl i nivå med de mest missriktade pälsbutiksaktioner. Att Olle inte ens ids vara tydlig med sina egna intressen i frågan är bara skamligt.
Permalänk | Anmäl
Kim Lund, 2011-11-05, 03:02
Kim, Peter mfl
Djurrättsaktivister och deras sympatisörer är tydligen så övertygade om det moraliska i sin övertygelse att de är beredda att kompromissa med lag och rätt. De verkar till och med vara beredda att sätta sina medmänniskor på undantag för att genomdriva sin idealistiska syn på djur. Det är kanske det som skrämmer mest av allt, bristen på sinne för proportioner, avsaknaden av självdistans.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2011-11-05, 08:45
#51 Mats Jangdal, sluta uppför dig som ett grälsjukt litet barn.
Olle Fjordgren jämställer omtanke för levande varelser med fascism. Nu är inte den första Olle Fjordgren fascisten som har försökt vända något positivt till något negativt. Glenn Beck kopplade empati till utrotningen av judar.
http://www.youtube.com/watch?v=JngI1_8beoA
Fjant är en beskrivning som används för fjantar som dig.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-11-05, 09:35
#48: Djurrättsaktivister är inte ute efter dina eller andras sympatier utan de kräver att lagar följs, att lagar ändras eller stärks och de kämpar för en god djurhållning och skötsel.
Eftersom köttindustri, pälsindustri eller medicinindustri anser att pengar och effektivitet är viktigare än välmående djur och att industrin efter påtryckningar ändå vägrar att förbättra djurförhållandena, så återstår bara att hota det enda som är viktigt för dem - ekonomin/vinsten.
Du tycker det är synd om det gamla paret som tvingats slå igen sin butik - själv tycker jag synd om de här:
http://vimeo.com/13847628
Permalänk | Anmäl
u_8426, 2011-11-05, 10:15
#55 Elisabeth Hellman,
Ja, djur när viktigare än människor.
Och naturligtvis är djurrättsaktivister ute efter andras sympatier. Spela inte dum.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-11-05, 14:45
57 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"För några år sedan var det en stor skrämselkampanj om "den usla svenska djurhållningen" när det gällde grisar, aktivisterna gjorde olaga intrång på hundratals bondgårdar och tog filmer som skulle "bevisa" vanvården. Ett hundratal grisbönder polisanmäldes och alla friades då det naturligtvis inte var fråga om vanvård eller misskötsel."
För naturligtvis kan det inte handlat om att djurhållarna städade upp inför officiella inspektioner...
Våld förekommer tyvärr från fler grupper. Nu senast var det en miljöpartistisk politiker som blivit angripen, troligen av varghatare, vilket inte är första gången sådana tar till terrormetoder. När Per Wramner var generaldirektör på fiskeriverket fick han säposkydd efter mordhot från fiskare som inte tyckte staten skulle lägga sig i.
Hur många dog förra året till islamistisk terrorism? Hur många dog förra året till förvirrade hippiesar? I rest my case. Ytterligare en "debattör" har tagit tillfället i akt att torpedera sin egen trovärdighet. Stort tack till Olle Fjordman.
#1 Thomas Palm Om det var så lätt att bara "städa upp" för att få gården godkänd får man en misstanke om att det inte var så illa som det påstods.
#2 Martin A, Konstig kommentar... eller vad det nu är?
Att fuska till en avslöjande film är tillåtet, därför att ändamålet helgar medle, enligt aktivisternas tankesätt.
Och i kolumnen till höger om denna artikel står det:
"Glasbitar i kyckling kan främja en demokratisk debatt".. Va???
Säger en hel del om de självrättfärdigande tokstollar som kallar sig "Djurrättsaktivister"!
Civila olydnads plats i en demokrati är svår.
Generellt sett är högerns syn på civil olydnad negativ medan vänstern är mera positiv.
Civil olydnad skapades i mitten av 1800-talet av David Thoreau i boken “Om civilt motstånd” . I protest mot USA:s förtryck av de svarta vägrade han att betala skatt. Han krävde att han skulle straffas. Thoreau gjorde straffet till en del av handlingen.
I Sverige är Almstriden i Stockholm 1971 i Kungsträdgården ett exempel på civil olydnad, där miljörörelsen handgripligen stoppade kommunfullmäktiges beslut att såga ner 13 almar som stod i vägen för byggandet av en tunnelbaneuppgång. Protesten sågs som en symbol för de omfattande rivningarna på Norrmalm samt miljonprogrammets storskaliga monotoni.
Ses idag som en milstolpe för miljörörelsen i Sverige men också för den miljöanpassade staden.
Civil olydnad är en politisk realitet. Frågan är var gränserna går? Det avgörs av brottsbalken. Skadegörelse innebär bestraffning, utan hänsyn till, om det övergripande målet för denna eventuellt kan ses som gott. Det finns rättsfall som visar att så är fallet.
OF vill - om jag tolkar honom rätt - hänföra all civil olydnad som terrorism, vilket knappast kan ses som i överensstämmelse med vanligt språkbruk. Terrorism gäller i första hand våld riktat mot människor. I de fall där civil olydnad innebär våld mot människor är det adekvat att tala om terrorism.
Givetvis är tex mordbrand oacceptabelt som metod om det nu förekommit. Men att man tar sig in och filmar missförhållanden är enligt mitt sätt ett bra sätt att visa att djurhållningen inte sköts som den skall. Och att hänvisa till vår starka lagstftning osv är ju inte ett hållbart argument mot aktivisterna. Det är ju hur det ser ut i verkligheten när ingen ser som är det viktiga.
"Attackerna mot matindustrin" står det överst. Även djurrättsaktivister äter mat som kommer från matindustrin. "Protester mot djurplågeri" vore en mera passande rubrik.
Olle Fjordgren gör visst ingen skillnad på djurrättsförespråkare och miljöskyddsförespråkare vilket är ett stort misstag. Det gäller att hålla ordning på de olika begreppen.
Islamister dödar överlägset fler människor än i Europa såväl som världen jämfört med djurrättsförespråkare.
"Vi lägger massor med energi på att spåra eventuell terror med religiösa förtecken men ignorerar vår inhemska Ecoterrorism som håller på att slå ut hela näringsgrenar, driva företag och personer i konkurs, ödelägga vår natur och hotar grunderna för vårt demokratiska samhälle - om vi inte tar krafttag innan det är för sent!"
- Är det något som öderlägger vår natur så är det djuruppfödningen. Detta är grundläggande fakta. Och utan natur så finns det inga förutsättningar ens för demokrati då vi vet att kampen för rent vatten och övriga grundläggande naturresurser är en källa till svåra konflikter.
"Dessutom så startar djurrättsaktivisterna återigen upp en kampanj mot svensk grisuppfödning lagom till jul. Ett flertal grisuppfödare rapporterar om nattliga olagliga besök i sina djurstallar av aktivister som begår olaga intrång och skadegörelse. Det kommer förmodligen också att komma kampanjer mot halalslaktat kött i vinter och mot försäljningen av ägg från burhöns i vår."
- Alla dem som har baskunskaper i etologi förstår att grisuppfödning är rent djurplågeri. Det finns inget "humant" med grisuppfödningen utan dessa varelser är inget annat är produkter som skall födas upp fortast möjligt på minsta möjliga yta med största möjliga lönsamhet.
Vad gäller halalslaktandet så talar det för sig själv. Vad säger ditt sunda förnuft om skillnaden mellan att skära halsen av ett medvetslöst djur och ett djur som är vid fullt medvetande?
Skulle bur i höns vara ett "humant" sätt att hålla djur? Absolut inte.
"När minkarna släpps ut i naturen ger det upphov till irreparabla skador på det lokala djurlivet. Minken är inte naturligt förekommande i Sverige och när tusentals släpps lösa på ett begränsat område så försvinner djurlivet när fågelbon plundras, rådjurskid äts upp, kräftor och fisk försvinner. Dessutom dör en överväldigande stor del av minkarna en kvalfull död när de blir överkörda i trafiken."
- Å ena sidan en ömmande för de djur som minkarna eventuellt dödar och å andra sidan ingen sympati alls för minkarnas situation. Detta kallas hyckleri. Och jag undrar än en gång vad ditt sunda förnuft säger om skillnaden mellan en kvalfull död och ett kvalfullt liv? Vilket varar längst?
"För några år sedan var det en stor skrämselkampanj om "den usla svenska djurhållningen" när det gällde grisar, aktivisterna gjorde olaga intrång på hundratals bondgårdar och tog filmer som skulle "bevisa" vanvården. Ett hundratal grisbönder polisanmäldes och alla friades då det naturligtvis inte var fråga om vanvård eller misskötsel."
- Det var solklara fall av vanvård. Att bönderna friades är bortom mitt förstånd men så har rättväsendet visat sig ha brister det också.
Än en gång handlar det om grundläggande kunskaper om djurens behov. Och varför inte göra en film om grisarnas liv om grisuppfödarna nu inte har något att dölja? Det skulle nog vara slutet på grisindustrin om något sådant företogs därför att sanningen är den att grisarna packas ihop i små boxar och får där spendera de sex månader de har i livet utan någon som helst aktivitet överhuvudtaget. Om inte det är vanvård så säg.
"Faktum är att Sverige har världens bästa och starkaste djurskyddslag, den var en "gåva" från dåvarande statsminister Ingvar Carlsson till Astrid Lindgren på hennes 80-årsdag."
- Måhända har vi världen bästa djurskyddslag men det säger inte så mycket. Djuren kan ändå bli behandlade väldigt illa. Skillnaden är den att de behandlas sämre i andra länder. Detta sätt att tala är enbart ett sätt att försöka dölja fakta.
"Mindre mängder svenskt kött säljs och okontrollerat importerat kött från länder med högst suspekt djurhållning väller in över gränserna och landar i grytorna hos våra barn och gamla, tack vare detta."
- Suspekt djurhållning har vi redan i Sverige. Detta har gång på gång bevisats av såväl djurrättsförespråkare som vanlig media.
"Dessutom har svenska grisproducenter regelbundna besök av veterinärer som kollar hur djuren mår och länsstyrelsens djurskyddskontrollanter kan komma när som helst och göra oanmälda besök i grisstallarna."
- Veterinärerna har ingen utbildning i etologi och är enbart där för att övervaka djurens fysiska hälsa. En människa kan vara kärnfrisk rent kroppsligt men uppleva ett psykologiskt och själsligt helvete. Detsamma gäller djuren.
Vad gäller djurskyddsinspektörerna så har de enbart tid för de mest akuta fallen då deras budget är kraftigt begränsad p.g.a. alliansens politik.
"I Norrland har fiskodlingar med hundratusentals foreller saboterats och kassarna skurits sönder så forellerna kunde rymma och orsaka svåra skador på den ekologiska balansen i våra känsliga älvar."
- Om risk för svåra skador föreligger p.g.a. odlingar, varför då odla överhuvudtaget? Skador kan uppstå på andra vis än sabotage. Skulle du odlarna få skulden för det? Jag tror då inte det.
"Jag vill uppmana våra politiker att ta tag i de hot mot demokratin som Ecoterrorism innebär och se till att polisens olika delar får de direktiv och krav som behövs för att få grepp om Ecoterrorismen."
- Jag vill uppmana våra politiker att vara goda föredömen och tänka på vad de äter. Forskarna säger gång på gång att vårt köttätande är en stor miljöbov och att maten ej kommer att räcka till om vi insisterar på att fortsätta äta kött.
Och i slutändan så handlar det om djuret som är en tänkande och kännande varelse precis som dig och mig.
I cannot even bother to read, exept the headline. One look at this fellow says everything, don't you think? Is it so that it is possible to read a person's mind by face-expression? You tell me!
Alldeles rätt!
För det första, Islam är FREDENS RELIGION. Trodde faktiskt inte att någon hade kunnat missa det.
Islam är den enda religion där djur, kvinnor, minoritetsgrupper - kort sagt alla som skulle kunna vara utsatta i samhället får respekt och vördnad i vardagen.
Männen i Islam har en helt annan respekt för kvinnor än i andra religioner. Sent ska syndaren vakna (svenskarna)
Kramar till alla snälla,
MVH
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
http://batikhaxanberit.blogspot.com
Vad sägs om att terroriststämpla bankerna och t ex Nordeas vd Christian Clausen och Nordeas ordförande Björn Wahlroos.
Det hade alltså varit billigare att ha sina pengar i madrassen än i Nordeas fonder, ändå plockar Clausen ut 10 miljoner i årslön, 100 miljoner i pension om 3 år och får en lägenhet för 22,5 miljon.
Som pricken över i:et säger Björn Wahlroos: "Jag skulle gärna höja hans lön så att han skulle kunna köpa flera lägenheter om han så vill."
Plötsligt börjar Hitlers, Mao Tse Tungs och Lenins agerande framstå i en ny historisk dager.
Ekoterrorism är inget dåligt namn. Den har dessutom försatt hela EU i en recession.
"De största aktivistgrupperna i dag i Sverige är ALF (Animal Liberation Front) - man tackar."
Nej, det är naturligtvis inte bra med att ta lagen/moralen i egna händer, vare sig det gäller Eko eller Eco-brottslighet, vare sig den befinner sig innanför eller utanför lagen. Dock vill jag nog hävda att Christian Clausen och Nordeas ordförande Björn Wahlroos är i en egen terrordivision.
Snälla Köttindustrin, jag är ingen idiot. Var snäll o förolämpa inte min intelligens med snacket om ekoterrorister och den idiotiska jämförelsen med islamister.
Människors stigande köttkonsumtion är ett ekologiskt hot mot vår framtida existens på den här planeten och det är dags att göra något åt det!
#6 Doktor Eleph@nt
Det här är inte civil olydnad. Det här är militant olydnad, eller mer korrekt terrorism.
Till författaren: att jämföra ekoterroristdåd - islamistdåd ett mot ett är vilseledande.
Jag upplever det som oerhört odemokratiskt att militanta grupper i samhället, med egenintresse och egna dolda agendor, tillåts använda företag, banker, regeringar, krig, massmedia mm för att nå sina egna syften utan att samhället reagerar nämnvärt på detta.
Det behövs mycket mer ljus på denna terrorism. Den gröna terrorismens ursprung står att finna i Greenpeace. De var terroristklassade av den franska underrättelsetjänsten på 80-talet. De är terroristklassade i Danmark, om jag är rätt underrättad. De uppför sig som terrorister när de olagligt stör laglig verksamhet.
Man behöver också belysa hur exempelvis WWF och SNF legitimerar ecoterroristerna. Dessutom har dessa hyllade organisationer börjat uppträda som maffiaorganisationer. De utlovar "beskydd" om företag låter sig miljöcertifieras av dem. Nu kräver de att staten ska lagstifta att alla företag ska vara certifierade. Med utpressningsmetoder klämmer de sig in som mellanhänder, skaffar sig makt och pengar.
OF skriver, "I Sverige har vi ingen som helst kunskap eller beredskap om dessa frågor på myndighetsnivå. Varför är det då en sådan snedvridning mellan reella hotbilder och de rättsvårdande myndigheternas fokus?"
Svaret är att såväl våra myndigheter (experter, handläggare etc) som MSM är infiltrerat av röda och gröna aktivister som spelar med i förräderiet.
Att allt detta är ett allvarligt hot mot såväl demokrati, äganderätt som individens frihet står utom tvivel.
# 18 Bror Viktor
Hört talas om ironi?
Berit är roande med sina fyndiga inlägg som perfekt ger bilden av hur en batikhäxa resonerar.
#17 Samuel Lindén Här har vi kanske en eco-djurrätts-terrorist?
För vem skulle inte , med tanke på deras förvridna syn på verkligheten, använda utseendet på en person som ett argument för en åsikt och dessutom använda ordet "vedervärdigt" om denna artikel. Kanske Samuel Linden hör till dem som gärna tuttar på något han inte gillar.
Olle Fjordgren är förbannad, det syns, och det förstår jag.
#20, Patrik V:
Jg förstod nog inte att det handlade om ironi, så dumt som det inlägget var tog jag det på allvar för en del inlägg är ju hur knäppa som helst. Ursäkta min okunnighet, men en batikhäxa?
Vad representerar det menar du?
"Den amerikanska federala polisen FBI anser att djurrättsaktivism och annan Ecoterrorism är ett mycket större hot mot USAs befolkning än någonting som al-Qaida kan åstadkomma."
"Anser att".. men en så länge har inte 9/11-dådet överträffats av någon teroristgrupp.
"Det kommer förmodligen också att komma kampanjer mot halalslaktat kött i vinter och mot försäljningen av ägg från burhöns i vår."
Du kommer i så fall med goda nyheter där, Olle Fjorden. Att protestera mot halalslakt är tabu i Sverige. Det är dags att bryta den! Men det är bara något du förmodar. Jag tror att inte det kommer att ske. Om djuraktivisterna står till vänster så går gränsen där även för dem.
#18 Bror Viktor,
Berit von..etc är batikhäxan par excellence. Det är bara hennes humor som skiljer henne från de övriga då dessa helt saknar denna egenskap. Jag tycker vi alla ger henne en kram tillbaka.
(för det är väl en "hon eller..."?)
Utmärkt artikel Olle Fjordgren!
Det är viktigt att uppmärksamma hur hot och våld mot människor som inte har samma åsikter som en själv blivit vardag idag. Denna typ av terrorism legitimeras också av medias och politikers flathet när det gäller att försvara demokrati och den enskildes rättigheter.
Oj, jag verkar ha kränkt en hel del personer föreställningar...
Mitt syfte med artikeln var att påvisa problemen vi har med Ecoterrorism i Sverige, inte att diskutera den religiösa terrorn
.
Under mitt liv har jag bott och arbetat i , bl a, Egypten, Sudan, Jemen, Somalia, Afghanistan, Pakistan och Sri Lanka. Jag har sett mer av Islam, och vad den kan ställa till med för elände, på närmare håll än de flesta andra i Sverige.
Men, risken för religiös terror i Sverige är faktiskt överskattad, terror används om du inte kan få din vilja igenom med fredliga medel, såsom Ecoterroristerna.
Islamisterna däremot verkar få vad de vill - utan att behöva tillgripa våld... Vi godkänner sharialagar sedan många år i Sverige, den religiösa polisen får verka ostört i Malmö osv osv.
Varför tillgripa våld när du redan fått det du vill?
Men det kanske kan bli en annan artikel...
#16 Samuel Lindén
"nazistiska övergrepp som sker mot djur runt om i världen"
Vad är ett nazstistiskt övergrepp?
Spelar det någon roll vilken politiskt färg ett övergrepp har? Gör ett brunt övergrepp mer ont än ett rött?
Att det är så illa är skrämmande. Sverige styrs inte längre av lagar, allra minst grundlagar utan av politiker som "Tycker". Eller kanske rättare sagt av en "Nomenklatura" som "Tycker"
OF:s insnävning av civi olydnadsbegreppet så att alla som använder civil olydnad ska ses som terrorister är underhållande. Ha, ha, ha. Så blir det nog inte.
Ärligt, tar någon den här före detta pantbankschefen och guldkrämaren på allvar?
Naturligtvis finns det ett militanta djurrättsaktivister som SÄPO bör ta på största allvar, precis som en mycket större grupp varghatare i bygderna, som gör livet surt för glesbygdsbefolkningen. Att åtla med cyanid är ett ganska grovt brott ... Polisen som utreder jaktbrott har ingen lätt uppgift; ingen vet, ingen har sett ... Här kan vi tala om sharialagar i våra egna lokalsamhällen. Viss skillnad mot Fjordmarks hjärnspöken. Halalslakt, precis som kocherslakt (samma sak, glöm inte det) utan att djuret är bedövat är inte tillåtet enligt svensk djurskyddslag. (Jakt är däremot tillåtet, trots att konsekvensen för djuret är lika. Ett stort djur dör inte av skottet, utan av att det förblöder, alternativt söndertrasade lungor.)
Nej, det verkar som Fjordgren söker nytt säkerhetsarbete.
Gå gärna in på "Folkaktionen ny rovdjurspolitik", så får läsa vad dessa självutnämnda företrädare för glesbygden tycker.
Riktiga terr
Civil olydnad används oftast mot myndigheter.
Jag kan inte ens i min fantasi förväxla en grisuppfödare i Småland med en myndighet att utöva civil olydnad mot....
Ja, alla ni som skriver att jag är oseriös... jag som kvinna i Sverige är van vid att utsättas för diverse härskartekniker av mansgrisar.
Men så lätt trycker man inte ner en socialsekreterare i Lidingö. Jag har mer skinn på näsan än så!
Tack för kramen!
Kramar till alla snälla,
MVH
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
Bara titeln på den här artikeln får en att gapa - jag trodde det var första april idag.... faktiskt...
Fast å andra sidan... djurrättsaktivister är ju ett större terrorhot mot ekosystemet än vad islamister är... Släpp ut si o så många antal av minkar i ett område - då jäsikens är det kris - total ödeläggelse...
Skämt å sido - den här artikeln så som den är skriven - man tar den tyvärr inte på allvar.
Jag vet att djurrättsaktivister kan vara nog så jäkliga, besvärliga och t.o.m. hotfulla.... men att sätta dom över våldsbenägna islamister - det är väl att gå med håven?
Se #25...
Att jämföra skadegörelse och sabotage (och även personförföljelse) med terrorism är naturligtvis att gå alldeles för långt, och heller inte värt att ta på allvar.
Poängen i Fjordgrens inlägg är att han tycks bortse från högerextremism, som i vart fall i norden stått för några riktigt kusliga attentat.
En terrorhandling var den självmordsbombaren i Stockholm. Det dådet var islamistiskt, men sedan är det högerextremism. Utöya var fruktansvärt, vi hade lasermannen för ett antal år sedan, som fått en uppföljare som nu sitter häktad. Detta kallar jag terrorism.
Otroligt att så många försvarar de metoder som används. Att kalla det för civil olydnad att förstöra privat egendom, släppa ut minkar och använda andra olagliga metoder visar på ett otroligt förakt för lagar och medmänniskor. Det finns inget som helst försvar för ett sådant beteende. Att polisen ser mellan fingrarna på sådana övergrepp visar inte på något annat än ett rättssamhälle i förfall.
Ingvar #36 det är inte acceptabelt att angripa människor, men Olle gör sitt bästa för att bunta ihop sådant med att smita in på en grisfarm för att dokumentera övergrepp och kallar båda för terrorism.
I särklass störst antal terrordåd i Europa står dessutom vare sig djurrättsaktivister eller islamister för utan olika nationalistiska rörelser.
Thomas Palm.
Skit samma. Poängen med artikeln är att uppmärksamma på en företeelse som är förkastlig och som "samhället" blundar för. Det är möjligt att han överdriver i vissa avseenden men det förtar inte poängen. Och många här FÖRSVARAR beteendet och det är vad jag riktade min kommentar mot.
Hur många slakteribilar har djurrättsaktivister i Sverige bränt upp?
Thomas, Bo L, Mialian mfl, får man inte ens räkna mordbrand som terrorism?
De terroriserar laglydiga medborgare, de terroriserar hederliga företag, de terroriserar politiker, de terroriserar myndigheter, inte alltid med attentat, men alltid med avsikt att underkuva, i strid med demokratiska beslut, vad skulle ni kalla det?
#39. :-)
Bara individer på den yttersta använder sig av uttryck som "ecofascism" och "feminazism".
Fascism och nazism är ideologier som bygger på att inte alla är jämlika, eller att vissa är mer jämlika än andra. Djurrättsaktivister och feminister står så långt ifrån fascism och nazism som det bara är möjligt. De är varandras motpoler. Exempelvis "ecofascisten" Albert Schweitzer, en biocentrist som förespråkade vegetarianism.
Olle Fjordgren och de andra fascisterna (de riktiga fascisterna, som är reella hot mot mänskligheten) försöker vända antifascisterna till fascister och sig själva till demokratins förkämpar. Lyckas de inte med det så har de ändå urvattnat begreppen fascism och nazism, så de vinner oavsett.
Olle Fjordgren och hans likar ser sig som försvarare av den "naturliga ordningen". Denna "naturliga ordning" kan bara komma från en högre makt. Och eftersom det inte kan vara buddhismen eller hinduismen, så återstår egentligen bara kristendomen. (Judendomen eller islam är ju uteslutna.)
"Det ska komma en tid, då människan kommer att betrakta dödandet av djur på samma sätt som hon nu betraktar dödandet av människor." - Leonardo da Vinci
Peter H
Du anar inte hur fel du har, på samtliga punkter.
Men du kanske har Fablernas värld som rättesnöre?
#42 Mats Jangdal, Var exakt har jag fel? Menar du att fascism står för jämlikhet och djurvänner och feminister är emot?
Fjant.
Civil olydnad, OK om det inte drabbar mig , vill säga!!
Civil olydnad, att bränna ner djurrättsaktivisternas samlingslokal och att bränna upp deras Ford Transit som de åker omkring med på natten. OK, OK!
Allt är möjligt om man använder deras egna förvridna synsätt!
En gammal nyhet
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/fler-palsbutiker-utsatts-for-grov-va...
Det gamla paret som haft sin pälsaffär i hela sitt liv och nu tvingas slå igen. Sånt är trist. Som om det skulle förändra världen.
#36 Ingvar Engelbrecht, "Rättssamhälle", precis som "rättsstat", är värdeneutrala ord. Slaveriet försvarades av rättsstater i 350 år. Och slaveriförsvararna använde samma argument som du gör.
Detta är inte en fråga om juridik, utan om moral.
Ja du Olle, när människor år ut och år in ropar på rättvisa och omsorg om både djur och människor och makten trött och däst tittar ner från sina höga hästar och stoppar in ännu en pralin i sin glappande käft, så tröttnar riktiga människor och tar saken i egna händer. Ta dig en titt på den här filmen och försök sen njuta av dina baconlindade dadlar.
http://ettlivsomgris.se/
#47 Elisabeth Hellman, Och ett garanterat dåligt sätt att förändra någonting är att sätta eld på lastbilar, Mcdonalds hak och andra övergreppsliknande aktioner. Man får ingen sympati från de som man vill påverka.
Att förneka missförhållanden inom svensk djurhållning är bara löjligt. Och att jämföra "ekoterrorister" som sätter eld på slaktbilar med jihadister som dödar 100-tals är ännu värre. Dessutom är artikelskrivaren emot kampanjer mot burhöns, som att bara att någon inte delar hans åsikter ska klassas som terrorism
Nu anser jag inte att våld är den rätta vägen för att komma tillrätta med djurplågeri, eller hänsynslös exploatering av svagare individer som man också kan kalla det.
Men om någon frågade mig vilket som var minst förkastligt/idiotiskt/vanvettigt/sinnesrubbat etc; våld i den sedan länge döde våldsprofetens namn eller våld för att hindra övergrepp mot djur, så säger jag tveklöst att det sistnämnda är minst dåligt.
Men som sagt...
#43 Peter
Skrattretande att bli kallad för fjant av dig.
Dina frågor om min värdering av fascismen är irrelevanta i denna debatt. Jag har inte kallat dessa terrorister för fascister.
Däremot så har du rätt i ditt antagande att jag inte anser dem vara goda demokrater, om det är det du menar med jämlikhet i ditt inlägg.
Jag har flera gånger på Newsmill uttryckt mina åsikter om det kontraproduktiva i en del av djurrättsrörelsens metoder och mål. Så jag anser mig ha en rätt sund syn i frågan trots att mina sympatier i allmänhet ligger hos djurrättsrörelsen.
Får en dock en rätt fadd smak i munnen när Newsmill så fritt släpper igenom en artikel av en en person med så tydlig personlig/företagsmässig agenda. Givetvis blir det inte bättre av att herr Fjordgren undanlåter att dela med sig av hela sitt engagemang i den här frågan.
Är det verkligen Newsmills roll i debatten? Att agera distributionskanal för kamouflerad propaganda?
Tycker artikeln i sig är ett osmakligt övergrepp på hela debatten om djurrätt väl i nivå med de mest missriktade pälsbutiksaktioner. Att Olle inte ens ids vara tydlig med sina egna intressen i frågan är bara skamligt.
Kim, Peter mfl
Djurrättsaktivister och deras sympatisörer är tydligen så övertygade om det moraliska i sin övertygelse att de är beredda att kompromissa med lag och rätt. De verkar till och med vara beredda att sätta sina medmänniskor på undantag för att genomdriva sin idealistiska syn på djur. Det är kanske det som skrämmer mest av allt, bristen på sinne för proportioner, avsaknaden av självdistans.
#51 Mats Jangdal, sluta uppför dig som ett grälsjukt litet barn.
Olle Fjordgren jämställer omtanke för levande varelser med fascism. Nu är inte den första Olle Fjordgren fascisten som har försökt vända något positivt till något negativt. Glenn Beck kopplade empati till utrotningen av judar.
http://www.youtube.com/watch?v=JngI1_8beoA
Fjant är en beskrivning som används för fjantar som dig.
#48: Djurrättsaktivister är inte ute efter dina eller andras sympatier utan de kräver att lagar följs, att lagar ändras eller stärks och de kämpar för en god djurhållning och skötsel.
Eftersom köttindustri, pälsindustri eller medicinindustri anser att pengar och effektivitet är viktigare än välmående djur och att industrin efter påtryckningar ändå vägrar att förbättra djurförhållandena, så återstår bara att hota det enda som är viktigt för dem - ekonomin/vinsten.
Du tycker det är synd om det gamla paret som tvingats slå igen sin butik - själv tycker jag synd om de här:
http://vimeo.com/13847628
#55 Elisabeth Hellman,
Ja, djur när viktigare än människor.
Och naturligtvis är djurrättsaktivister ute efter andras sympatier. Spela inte dum.