Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Brottsbekämpning

Kent Ekeroth om Brottsbekämpning

Reepalu står för tomt prat till skillnad mot SD

Reepalu gick nyligen ut, med anledning av problemen med kriminalitet i Seved, med vad som i svensk debatt kan ses som radikala förslag. bland annat rörande att utvisa kriminella utlänningar. Problemet är bara att det är inte mycket mer än tomt prat, skriver Kenth Ekeroth, ledamot i justitieutskottet (SD) tillsammans med tre partikamrater från Malmö.


Om författaren

Magnus Olsson är kommunalråd för SD i Malmö. Kent Ekeroth är riksdagsledamot och sitter i Justitieutskottet. Jörgen Grubb är vice ordförande i SD Malmö och Per Ramhorn Malmöbo och riksdagsledamot.

Det enda parti i Sverige som faktiskt har lagt konkreta förslag för att komma tillrätta med situationen, och även står bakom sådana förslag, bland annat ett om att göra det mycket lättare att utvisa kriminella utlänningar, är Sverigedemokraterna.

Sevedsområdet mitt i Malmö har verkligen hamnat i hetluften. Dagligen sker det någon form av våldsyttringar i området. För ett år sedan hade gängen sina uppgörelser direkt utanför en förskola, vilket till slut eskalerade till grova knivslagsmål. Man fick omedelbart stänga förskolan på grund av säkerhetsrisken och flera föräldrar undrade varför inte polisen istället tog hand om gängen. Vid ett flertal tillfällen har polis och räddningstjänst blivit hotade och trakasserade.

Förra året attackerades polisen med fyrverkeripjäser och brandbomber. Efter detta har trakasserierna fortsatt och blivit en del av vardagen för boende och andra som verkar i området. Nu senast i oktober månad har både brevbärare och mäklare i sevedsområdet blivit antastade. Det rör sig om allt från att deras fordon har förstörts till att de blivit utsatta för fyrverkeribeskjutning och fysiska hot. Det har gått så långt att brevbärarna nu har blivit utrustade med överfallslarm samtidigt som mäklarfirmorna är frustrerade över att det under rådande omständigheter är svårt att bedriva verksamhet i området.

Hitintills har man från styrande håll under en längre tid gjort många försök att stävja våldshärden i området utan att fått bukt på den. Man har anordnat så väl gatufester som fiskeutflykter för att blidka våldsverkarna. Belysningen i området har förbättrats och möten med boende i området har anordnats av polis och socialförvaltning, allt i dialogens tecken. Nu senast har man instiftat projekt ”Örat mot marken” som innebär att de som verkar i området ska hålla utkik på vad som händer i området. Inga av dessa åtgärder har stoppat våldet som fortgår med stigande intensitet.

Polisen har under den senaste tiden förstärkt sin bevakning i området och inrättat så kallade ”mikroplatser”. Man uppger att detta har minskat våldet med 28%, jämfört med deras prognoser. Polisen är själva väldigt nöjda med sina insatser, dock verkar inte de boende och de som verkar i området vara detsamma då våldet fortfarande finns kvar.

Det har till och med gått så långt att stadsdelschefen kommit överens med andra stadsdelar att inte placera fler ”familjer med problem” i Sevedsområdet. Frågan är nu vem som till syvende och sist ska stå där med ”Svarte Petter” och få ta hand om dessa familjer.

Reepalus omtalade förslag att utvisa fler kriminella grundar sig dels i att medborgarskap ska ges lättare, vilket Sverigedemokraterna motsätter sig starkt. Medborgarskap ska vara ett privilegium och inte ges lättvindigt. Utöver det ska man komma ihåg att Reepalus förslag är som Folkpartiets ”språktest” – bedrägligt – eftersom det inte har stöd inom Socialdemokraterna överhuvudtaget. Det enda parti i Sverige som faktiskt har lagt ett konkret förslag om att göra det mycket lättare att utvisa kriminella utlänningar är Sverigedemokraterna, dessutom nu två år i rad i Sveriges riksdag, där utvisningarna ska gälla på livstid.

Utöver detta förslag kommer SD i Malmö inom kort lägga förslag till kommunfullmäktige om att:

  • Ge polisen möjlighet att spärra av gator i problemområden för att lättare kontrollera in- och utpassage.
  • Uppmana polisen att genomsöka bilar som passerar i det berörda området
  • Införa utegångsförbud för exempelvis ungdomar efter kl 22
  • Inrätta mobila polisstationer i området
  • Att efterfråga att insatsstyrkan sätts in om så krävs
  • Inrätta ett system med patrullerande väktare med ordningsvaktsförordnande

På riksnivå har SD motionerat om, förutom det ovan redovisade om att utvisa kriminella utlänningar, att:

  • En person som döms för tredje gången för vålds-, sexual eller narkotikabrott får automatiskt lagens strängaste straff plus maxtillägget för flerfaldigbrottslighet, där straffnivåerna dessutom höjs
  • Att förövare som är under 18 men över 15 år vid särskilt hänsynslös brottslighet ska dömas som vuxna och därmed inte åtnjuta den straffrabatt som föreligger
  • Införa fotboja på alla frisläppa fångar som blivit dömda för vålds-, sexual- eller narkotikabrott under en period efter frisläppandet för att på så sätt få dem att bevisa att de lämnat det kriminella bakom sig
  • Svenskt medborgarskap som givits på felaktiga uppgifter eller grunder ska återkallas
  • Tillåta att polisen använder sig av brottsprovokation

Sverigedemokraterna verkar för att det svenska samhället ska sluta dalta med kriminella. Ovanstående förslag, på både lokal och nationell nivå, tillsammans med en ansvarsfull invandringspolitik, skulle medföra en helt annan situation för Seved och liknande områden. Fler skulle rätteligen utvisas, fler skulle hamna i fängelse och dessutom under längre perioder, tillflödet av ”familjer med problem” skulle minska och befogenheterna för rättsväsendet skulle öka.

Vi presenterar här konkreta förslag, förankrade i vårt parti som helhet, som skulle göra verklig skillnad på våra gator och torg, till skillnad från tomt prat av en kommunstyrelseordförande inte ens har sitt eget parti med sig och som istället bär det största ansvaret för den uppkomna situationen i Malmö.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/40553

21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

#1
Du har mycket märklig uppfattning om vad tomt prat står för.

Att riksdagen inte under några omständigheter vill ta till sig bra förslag som kommer från SD just bara för att förslagen kommer från just från SD säger mer om sjuklöverns riksdagsledamöter än om SD:s riksdagsledamöter.

Hellre låter man situationen i Malmö försämras än tar SD:s förslag i akt.

Mobbingen i sandlådan fortsätter

Permalänk | Anmäl #2 Patrik V, 2011-11-01, 19:02

#1 Öh, nej. Tomt prat är att snacka utan att övergå till handling. Att komma med förslag och försöka förhandla om dessa är just motsatsen till tomt prat.

Permalänk | Anmäl #3 jon79, 2011-11-01, 19:02

Förslag: Inrätta helgbostäder för riksdagsmän i Seved. De skulle där kunna lära sig hur det fungerar i de områden som berikats med ett övermått av mångkultur. De kan tillbringa helgerna där till de har löst problemen.
I ett samhälle med ryggrad bor de politiska etablissimanget på de mest utsatta områdena. I Sverige flyr de till sina skyddade boenden.

Permalänk | Anmäl #4 Robert Pettersson, 2011-11-01, 19:11

Just det. TOMT PRAT. Allt medan kriminaliten sprider sig allt mer i vårt avlånga land. Våra politiker väljer ju att som strutsen gömma huvudet i sanden, och utomlands skrattar dom åt Sveriges vekhet och blåögdhet, när det kriminella som förstör så mycket, att inte svenskar längre vågar gå utomhus efter mörkrets inbrott
I andra länder är de betydligt mer hårda, men att önska att Sveriges lagar ska ändras till våldsoffrens fördel, är ju en saga vi bara kan drömma om. Det är SKANDAL.

Permalänk | Anmäl #5 KarinAndersson, 2011-11-01, 20:22

Det är bra förslag, men även om vi alla vet att det kommer stävja kriminaliteten något så vet vi även att övriga partier kommer rösta emot förslagen bara för att de kommer från SD. Att kriminaliteten fortsätter växa är något som vänsterpartierna gillar - de kriminella är ju offer i deras ögon.

Jag föreslår i stället att SD förslår att Sverige ska utöka invandringen, och då framför allt invandring av kriminella. Jag vill se tidningsrubrikerna när övriga partier röstar emot förslaget. Eller just ja, svensk media publicerar aldrig artiklar som ger SD bra PR.

Permalänk | Anmäl #6 Tomas Eriksson, 2011-11-01, 20:32

Hehe, bra förslag Tomas Eriksson.
Så lurar man barn att göra som man själv vill när de är i trotsåldern.

Permalänk | Anmäl #7 karin grubb sellin, 2011-11-01, 20:56

Jag gillar allt utom brottsprovokation. Man behöver knappast provocera fram nåt och provokationer går oftast oschysst tillväga.

Det är bättre att använda de lagar vi redan har och lagföra brottslingar och även hitta biltjuvar och inte tycka att det är något som försäkringsbolag ska syssla med.

Permalänk | Anmäl #8 Maria Nilsson, 2011-11-02, 00:35

Dagens politiker är en lyssnande och inkännande skara. Handling verkar bortprioriterat, se M och MP, och deras sifopartism. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sifopartism-ger-helt-ny-innebord-at...
Vi som vill ha mer verkstad får vara tydliga i valet-14.Då är klockan redan långt över 32.

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #9 Carina Nordén Åkerlund, 2011-11-02, 08:41

Lång över 23. Ska det vara.

Permalänk | Anmäl #10 Carina Nordén Åkerlund, 2011-11-02, 08:42

"Svenskt medborgarskap som givits på felaktiga uppgifter eller grunder ska återkallas"

Det är ju självklart, Kent Ekeroth, men det behövs mer kraftfulla åtgärder om utvecklingen ska vändas till förbättring.

Invandrare som varken är integrerade eller självförsörjande ska inte kunna få medborgarskap och de som redan fått medborgarskap utan att uppfylla kriterierna ska förmås återvända till hemländerna snarast.

De utländska enklaver som bildats de senaste åren måste upplösas.

Det kan låta hårt men det är för allas bästa. Om vi inte gör det nu när det är goda tider, på ett lugnt och kontrollerat sätt, så kommer det att ske under de dåliga tider som vi har framför oss med ökad risk att det sker på ett okontrollerat och våldsamt sätt och det vore katastrofalt.

Permalänk | Anmäl #11 Bo T, 2011-11-02, 10:39

#11

Jag håller med dig. Medborgarskap som fåtts på felaktig grund ska återkallas - även hos dem som begår brott.
Vad gäller de få flyktingar Sverige har tagit emot bör de återvända hem när läget där är under kontroll. Och eftersom flyktingarna måste ha rätten att förenas med sin familj måste vi även ha en generös anhörigutvandring.
Vi måste, för det första, se till att inte öka problemen, dvs få ett stopp på den destruktiva invandringspolitiken, för att sedan kunna göra något åt de problem vi redan har.

Permalänk | Anmäl #12 Quien Sabe, 2011-11-02, 11:29

Tyskland firar i år 50 år som mottagare av arbetskraftsinvandring från Turkiet. Syftet var att få arbetskraft till Tysk industri. Nu är Turkättlingarna ca 4 miljoner i Tyskland. Då fanns det ett syfte med invandring.
Vilket är dagens syfte med invandringen? Är det för att vi skall vara snälla eller utnyttjar vi dem som är villiga att låta sig utnyttjas?
Vi får i alla fall god tillgång till billig arbetskraft. Alltför god just nu.

Permalänk | Anmäl #13 Lars Kronqvist, 2011-11-02, 12:51

"Vilket är dagens syfte med invandringen? "

#13 Lars Kronqvist. Regeringen har sannolikt två dolda syften med den "generösa" migrationspolitiken, dels att skapa "good-will" i arabvärlden så att man kan göra oljeaffärer där och dels att dumpa arbetsmarknaden till näringslivets fromma.

I grunden handlar det om att skapa tillväxt i ekonomin vilket är högsta prioritet för den ekonomism som regeringen styrs av.

Att den förda politiken i andra hänseenden kan få extremt negativa långsiktiga effekter blundar man för. Enligt dogmatiskt religiös ekonomism löser nämligen tillväxt alla andra samhällsproblem och tillväxten är dessutom en naturlag.

Det är inte lite oroande att Sverige styrs av ett gäng religiösa fanatiker.

Permalänk | Anmäl #14 Bo T, 2011-11-02, 13:15

Så är det icke!

Reepalu är en av de enda politikerna i Sverige med lite ryggrad!

Till skillnad från kaviarvänstern så är han socialist på riktigt.

Kramar till alla snälla,
MVH
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
http://batikhaxanberit.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #15 Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis, 2011-11-02, 13:32

#16
Och det är relevant här hur?
Antar att du inte håller med om innehållet i artikeln bara för att det kommer från SD.

Permalänk | Anmäl #17 JEKJEK, 2011-11-02, 22:15

Håller med Kent på samtliga punkter men vill göra tillägget att samtliga som utvisas bör det tas DNA-prov på så att dom inte kan försöka ta sig in igen och söka asyl under ny identitet. Ta även fingeravtryck om dom inte redan har filat bort dessa.

Lite OT men vill även ta upp det här med regeringens utspel att aktivt rekrytera araber i MENA måste stoppas till varje pris! Vi har redan araber så det räcker och blir över och vill inte ha hit fler av dessa ointegrerbara individer. Tycker även ni bör pressa moderaterna hårdare om var dom får sina än så länge hemliga bidrag ifrån. Det är många på internet som misstänker att pengarna kommer ifrån Saudi. Kanske inte så konstigt eftersom många pusselbitar då skulle falla på plats.

Permalänk | Anmäl #18 Robin Shadowes, 2011-11-03, 00:13

Ilmar Reepalu är nog ärlig i sin avsiktsförklaring. Man måste ju vara jumbo-pantad för att inte inse att det får vara slut på cirkusen nu. Att Juholt inititalt ska ha varit positiv tror jag också på. Men sedan hände något: Media rykte i pk-kopplet.

Ja, de enda som kan göra något åt kaoset är SD. Det är för att de inte känner sig bundna vid det politiskt korrekta trädet som alla andra står och skäller under och pinkar revir runt.

Samtliga av Ekeroths förslag är värda att prova. Vad Sverige dessutom MÅSTE göra är att stoppa invandringen nästan helt under minst 5 år, så som Framstegspartiet i Norge har föreslagit, samt börja leta upp och utvisa illegala migranter. De lever i bästa fall på svartarbete. Bland Sveriges mellan 10 000 och 80 000 illegala invandrare finns en stor del av förklaringen till kriminaliteten.

Vidare måste tillflödet av illegala dämmas. Dels genom ett fullt fungerande gränsskydd dels genom utvisning medels färdtjänst av asylsökande som fått avslag. Inte som nu på "eget ansvar " eftersom få av dem frivilligt lämnar landet.

Ett fullt fungerande gränsskydd skulle även få andra positiva effekter; Försvårad trafficking, smuggling av droger och annat förbjudet som t.ex. skyddade arter, minskad fyllekörning av utländska lastbilschaufförer (ett stort problem visade den förra razzian) arbetsplatser och återupprättad respekt för vårt lands gränser.

Permalänk | Anmäl #19 Johannes Brahe, 2011-11-03, 02:07

#19 Johannes Brahe
Du kan fundera över hur det kommer sig, att dina helt vettiga åsikter, ofta bemöts som helt tokiga. Har det blivit något fel på landet?

Permalänk | Anmäl #20 Alvin Stoltz, 2011-11-04, 10:22

Kent Ekeroths presentation av SDs åtgärdsprogram gör mig både glad och ledsen. Glad eftersom det faktiskt är helt vettiga förslag som omedelbart skulle göra luften lite lättare att andas för oss som bor mitt i skiten. Ledsen eftersom jag ser hur även SD begränsar sig och håller igen - man borde naturligtvis vara långt mera radikala för att komma åt roten till problemen och inte endast syssla med damage control.

Men jag förstår att politik handlar om kompromisser och därför måste man ibland t.o.m gå dem till mötes som egentligen inte vill en väl.

Permalänk | Anmäl #21 Lennart Persson, 2011-11-04, 21:18

Jag vill av personliga skäl inte ta ställning etiskt i denna debatt. Men jag vill poängtera att utvisning av narkotikabrottslingar sannolikt accelererar narkotikakriminaliteten i Sverige.

Orsaken är att en utländsk narkotikabrottsling per definition har ett nätverk av langare i Sverige, men samtidigt av bekvämlighetsskäl föredrar att bo i Sverige. Sverige har ju högre standard än Turkiet, Afghanistan, Irak, Iran eller andra länder där många narkotikabrottslingar är födda.

När en langare utvisas till ett väsentligt fattigare land där han dessutom kan ha problem att etablera sig blir en naturlig reaktion att aktivera sitt svenska nätverk med producentkällor från hemlandet. Och det finns ju gott om sådana i nämnda länder.

Konsekvensen blir att hans svenska nätverk aktiveras med större volymer, lägre priser, bättre kvaliteter etc.

Men såvitt jag har förstått så minskar risken för utvisning när knarklangaren anger sitt nätverk och ökar när han håller tyst och följaktligen kan fortsätta bedriva narkotikahandel inom sitt nätverk.

Därför torde dagens utvisningspolicy av utländska narkotikalangare vara en av de faktorer som ökar tillgängligheten på narkotika i Sverige. Och det är i huvudsak svensk polis som ansvarar för denna policy. I sin kamp för att förtjäna karriärspoäng genom att detronisera så många knarkligor som möjligt - hotet om utvisning bidrar till att de utländska langarna tjallar på varandra - beaktar de inte att deras policy leder till ökad tillgänglighet av narkotika och ökad narkotikahandel i Sverige .... och varför skulle de göra det ?

Det är inte alltför svårt att statistiskt analysera fram vilka typer av invandrare som mest sannolikt genererar någon typ av kriminalitet i Sverige.
Kanske det vore en bra ide att ställa ökade krav på den gruppen av eventuella invandrare i stället för att ägna sig åt utvisningar som ytterligare skadar det svenska samhället ? Oavsett hur "etiskt befogade" de anses vara ....

Permalänk | Anmäl #24 Börje Lundberg, 2011-11-08, 00:04

Kent Ekeroth skriver:

"SD i Malmö inom kort lägga förslag till kommunfullmäktige om att:

*
Ge polisen möjlighet att spärra av gator i problemområden för att lättare kontrollera in- och utpassage.
*
Uppmana polisen att genomsöka bilar som passerar i det berörda området
*
Införa utegångsförbud för exempelvis ungdomar efter kl 22
*
Inrätta mobila polisstationer i området
*
Att efterfråga att insatsstyrkan sätts in om så krävs
*
Inrätta ett system med patrullerande väktare med ordningsvaktsförordnande"

Jag undrar just hur insatt Kent Ekeroth är i ämnet?
Att skicka fler poliser till div. "problemområden" är inget annat än att kasta bränslse på elden.

Detta då många av de unga som ställer till problem ser, framför allt, polisen som några representanter för det samhälle som de ogillar.

Ju fler poliser (som många gånger överskrider sina befogenheter)
Ju mer våld från de ungas sida blir det.

Det enda sättet för, i detta fallet, Sevedsborna att komma åt det aktuella problemet skulle kunna vara genom sk. grannsamverkan och TALA de unga till rätta.

Någon gång så måste Svensken vakna upp och sluta att tro att "storebror" (dvs: Staten) skal lösa alla problem.

Faktum är att det enbart är en ytterst liten grupp som orsakar problemen
Det stora flertalet på Seved o-likn. områden är de facto bra och hyggliga människor.

Det är dessa som det är upp till hur vida ett problemområde skall utvecklas till något ghetto liknande eller något bra.
INTE SAMHÄLLET!!!!!!

Gör något själva!!!

P.S: Ni som har lagt er röst på SD,
Har ni verkligen LÄST deras partiprogram samt upplevt hur de beter sig på sina sk. "landsmöten" och hur toppstyrda SD i realiteten är???

Ni som önskar en polisstat:
Rösta på SD

Permalänk | Anmäl #25 Bengt Hesdorf, 2011-11-27, 18:33

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.