Artikelförfattaren hänvisar till Cordobadeklarationen om att syftet med ett sånt likställande är att kränka judar. Men säger sedan att han inte vet vilka eventuella uppsåt Gina Dirawi har bakom sina formuleringar.
Jag anser inte att likställandet med Israel och "vad Hitler gjorde" är antisemitism även om jag tycker illa om likställandet i sig.
Det jag tycker mest illa om är dock att vänsterpolitiker i Sverige och andra västländer cyniskt använder Palestinakonflikten som en bricka i sitt politiska spel och lierar sig ibland med islamister.
Deras feminism och kamp för jämställdhet tar slut just där.
Jag har själv ingen "favorit" i Palestinakonflikten.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-01, 16:49
Kritik mot Israel är naturligtvist inte antisemitism och fullt legitimt. Men den som på fullt allvar jämför Israel med Nazityskland förfalskar verkligheten och kan misstänkas för att förneka Israels rätt att existera.
Jag har ingen aning om vem Gina Dirawi är men om hon har gjort den jämförelsen i sin blogg som Ulf Öfverberg gör gällande så bör hon genast ta avstånd från den. Om inte, så tycker jag inte att hon har hon något att göra i Melodifestivalen.
Permalänk | Anmäl
Mose Apelblat, 2011-11-01, 17:12
AnaGina är inte "anti judar" som hon skriver på sin blogg. Bara detta uttryck är en känd stereotyp när man försöker ursäkta det som följer därefter. Och då skriver hon vidare och ställer frågan "om invandrarna i Sverige kom och tog över och slängde ut svenskarna ur sina hem så skulle ni inte gjort samma sak?" Hennes "samma sak" är att
israelerna är invandrarna i Palestina som "slängde ut" araberna "ur sina hem" (vilket är väldigt långt från historisk sanning). Hon "förklarar" mera när hon identifierar terrorhandlingar "som idiotiska saker" som t.ex. "raketer" (som idag regnar över Israel - drygt 30 på en dag). SVT försöker förklara att AnaGina var 19 år då hon skrev om dessa "idiotiska saker" (nu är hon 20). Jag vet inte om åldern är en ursäkt, men när man "avancerar" till en offentlig person måste man vara ansvarig för sina ord.
Permalänk | Anmäl
Anton Frisk, 2011-11-01, 17:47
Först anklagar du Ginanånting för att vara antisemitist, sen, i sista stycket, jämför du henne med nazisterna under 30talet.
Snacka om att ha dubbelmoral
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2011-11-01, 17:47
Tredje inlägget på två dagar på Newsmill som vrålar om antisemitism i olika sammanhang. Börjar bli aningen tröttsamt...
Visst, Gina Dirawi överdriver, men på allvar alltså, skall ett sådant enstaka uttalande diskvalificera henne från att delta i den helt opolitiska Melodifestivalen? Vad tror Ulf att hon skall göra? Börja vifta med nazistflaggor i direktsändning?
Permalänk | Anmäl
u_7333, 2011-11-01, 18:05
Palestinier som bir i anslutning till israeliska bosättningar blir attackerade och deras mark förstörs genom att tex olivträd förstörs.
Tacka fan för att man blir förbannad.
En släkting till mig reste på en rundresa i Israel med guide.
Kommentaren efter hemkomsten var att det var det otrevligaste
folk hon stött på.
Det har inget med antisemitism att göra men vissa slulle
säkert påstå det.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-11-01, 18:08
Tänk att vissa glömt att det var samma vänster folk som höjde rösterna emot Nazismen när de såg vad som höll på att hända i Tyskland när Hitler kom till makten.
Höger folket tyckte att Hitler skulle få göra som han ville i sitt land.
Det finns bara en sak man kan lära sig av historia, och det är att ingen lär sig något av historia.
Israel befolkas av en minoritet av världens Judar och representerar inte på något sätt alla judar trotts att de själva vill få det att verka så.
All kritik riktad emot israel kallas antisemitism och även Judar kallas antisemiter på löpande band av Israel deras fd soldater som kommit med bevis av övergrepp gjorda av Israels armé kallas antisemiter.
Israel är det största hotet mot Judar värden över av den enkla anledningen att de tar sig rätten att tala i deras vägnar.
Permalänk | Anmäl
Laban Andersson, 2011-11-01, 18:14
Jag tycker det är fel när man
Fäller fosforbomber över kvinnor och barn
Beskjuter städer med raketer och artilleri
Tvångsdeporterar människor
Konfiskerar land
Om det gör mig till antisimit så tar jag det med glädje.
Alternativet att vara tyst är ännu värre.
Tycker Ulf Öfverberg borde sätta sig ner lite och ta en stilla tankestund och fundera var det gick fel någonstans.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-11-01, 18:11
Gina Darawis kommentarer är riktade mot staten Israel och dess förda politik. Hon riktar inte någon gång kritik eller hatiska uttalanden mot judar i allmänhet. Därför kan hon inte kallas antisemit. Detta kan också enkelt utläsas ur det blotta faktum att Gina Darawi uppenbarligen inte har det minsta problem med att medverka som programledare jämte judinnan Sarah Dawn Finer.
Permalänk | Anmäl
Johan Andersson, 2011-11-01, 18:21
"Den israeliska regeringen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel. De är rasister, de förtrycker, och de mördar folk som inte är som dem!"
Ett obegåvat påstående och en dum liknelse, javisst, men antisemitism är det knappast.
Om jag kallar mördarregimen i Iran för svin och jämför dem med fan vet vad så blir jag ju inte per automaik islamofob, eller hur?
Hon beskriver ju sin syn på den israeliska regimen, inte det judiska folket.
Permalänk | Anmäl
Jonas Hasting, 2011-11-01, 18:27
SVT klarar inte av att vara opartiska. Släck SVT snarast.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-11-01, 18:57
....ännu en av alla dessa artiklar som anklagar var och varannan för att vara antisemit. Men det gäller ju att hålla liv i det spöket så länge det går...! Lite tröttsamt kan man ju tycka. Samtidigt säger ju detta en del om Newsmill som fortlöpande tar in dessa alster.
Permalänk | Anmäl
Juncta Valenta, 2011-11-01, 19:25
Nu kommer vi in på verkligt känsliga saker: MELODIFESTIVALEN !
Permalänk | Anmäl
Göran Eklund, 2011-11-01, 19:44
#25
Vad ÄR antisemitism? Tycker du verkligen inte att ordet behöver definieras eller har alla rätt som skriker ut det hur som helst menar du?
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-11-01, 20:25
Visst blir man trött.
Återigen visar Israels verbala hjälpryttare att dom inte kan skilja på staten Israel och det judiska folket.
Om det finns något i det här sorgliga historien som är antisemitiskt så är det att göra judar synonyma med staten Israel.
Jag vet inte om det är värt besväret, men vill ändå upplysa Ulf Öfverberg om att alla judar inte bär ansvaret för rasismen i Israel.
Att tänka som UÖ och samtidigt anklaga andra för rasism kallas för projicering i psykologiska termer.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-11-01, 20:30
Thomas Palm!
Tror du att någon med hennes rasistiska uttalande mot "Palestina" hade fått stå som programledare på SvT? Hardly. Ni gör skillnad på folk o folk. Där är vänsterns stora problem. Har du "rätt" åsikter så är det ok.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-11-01, 20:44
#26 Det är definierat och hon har gått över gränsen. Vad andra "tycker" om den definitionen är irrelevant och därför är det intellektuellt slött och ganska humoristisk att försöka sig på att ändra på den.
Hej, jag känner för att ändra definitionen av...hmm...cirkelns area. Istället för πr^2 så tycker jag att det ska vara e^3. Någon som hänger på, ni som gillar att ändra?
Permalänk | Anmäl
Micke D, 2011-11-01, 20:44
Det ÄR ett övertramp att säga att "Den israeliska regeringen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel"; det håller jag med Ulf Öfverberg om. Men samtidigt är staten Israel inte lika med den judiska religionen eller etniciteten.
Det finns judar som ogillar staten staten Israel lika mycket som Gina Dirawi, och de är inte heller några antisemiter.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-11-01, 20:55
#20 Lisa Abramowicz, 2011-11-01
Lyckligtvis har ni inom den proisraeliska lobbyn inte lyckats göra detta förslag till definition av antisemitism till annat än riktlinjer för ett fåtal organisationer.
Detta förslag till riktlinjer utarbetades av en byrå inom EU-byråkratin som, ironiskt nog för oss svenskar, kallas FRA. Det är därför intellektuellt ohederligt av dig att kalla det för "EU:s definition".
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_Rights_Agency#Report:_Working_D...
Ironiskt nog drabbar denna definition av antisemitism även anti-sionistiska rättrogna judar!
För att undgå att bli anklagad för antisemitism bör israelkritiker fortsättningsvis undvika jämförelser med Hitler och Nazi-Tyskland.
Istället kan man ju ta och jämföra med Stalin och Sovjet istället. Stalin-Sovjet var för övrigt var först ut på plan när det gällde att formellt erkänna den sionistiska staten Israel. Så det passar ju bra.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2011-11-01, 21:03
Jämförelser med nazi-tyskland görs numera regelmässigt i alla möjliga debatter av osofistikerade debattörer. Att spela ut antisemitism-snyftkortet så snart detta råkar användas mot Israel är bara löjligt. Hur vore det med en definition av antisemitism som de flesta kan ställa sig bakom?
Permalänk | Anmäl
Per L, 2011-11-01, 21:15
Vilket snickesnack Ulf Öfverberg...
"För dem av oss som mer eller mindre följer den samtida forskningen kring antisemitism står det klart att dessa uttalanden är klassiskt antisemitiska uttalanden i modern skepnad. "
Det här är det värsta av allt. Den "moderna antisemitismen" som du pratar om är ju i sammanhanget bara ert försök att använda ett redan laddat ord för att beskriva något ni inte tycker om.
Föremålet för kritiken var staten Israel. Staten Israel är en organisation och den är inte på något sätt representativ för judar världen över, eller ens Israeler för den delen (det är som bekant en demokrati). Nu håller jag visserligen inte med om den kritiken i just det här fallet, jag anser att Israel har rätt att försvara sig precis som alla andra länder. Däremot är det snudd på patetiskt att kalla människor som öppet kritiserar Israel för antisemiter. Om någon ogillar Israel på grund av att det är "den judiska staten" så är den personen antisemit eftersom orsaken till ogillandet är att det är en judisk stat. Om någon ogillar Israel på grund av andra orsaker är personen inte antisemit. Så enkelt är det.
Antisemitism är ju i grund och botten en rasteori. Rasteorier har förkastats, den biologiska skillnaden "raser" emellan är ofta mindre än inom raser. De genetiska skillnaderna är så minimala att dessa kan förkastas helt. Skillnaderna i utseende är ju rätt stora men det är bara mänsklig "bias"
Att försöka använda antisemitism som ett vapen mot allt man ogillar underminerar ordets verkliga innebörd. Du försöker medvetet med din artikel att koppla loss antisemitismen från rasteorin när du pratar om "modern antisemitism". På så sätt bidrar du till att lösgöra ordet från dess antivetenskaplighet och ge det en ny, legitim innebörd.
Jag är själv av judisk härkomst och mina förfäder har fått utstå både det ena och det andra från riktiga antisemiter.
Om 20 år rycker folk på axlarna åt antisemitism om ni fortsätter hålla på som ni gör.
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2011-11-01, 21:31
#33 Jag håller inte med, en ung tjej borde ju ha historieundervisningen i färskare minne än t ex jag har.
Sen måste jag erkänna att "delegitimisera" ingår inte i mitt ordförråd, vad betyder det?
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-11-01, 21:33
Men snälla Israel-lobbyn. Förstår ni inte att ni driver en pinsamt antiintellektuell kampanj på ett sätt som snarast skadar er sak. Självklart har precis vem som helst i världen rätt att vara mycket kritisk mot Israel s politik och det innebär ingalunda att dessa personer i nästa mening måste svära sig fria från att vara antisemiter. Sluta upp med att blanda ihop staten Israels intresse med judars intresse. Det blir bara pinsamt att läsa för personer som själva vet bättre än så.
Permalänk | Anmäl
Sandhamn, 2011-11-01, 21:31
Palestinakramarna ser aldrig något fel i det som palestinierna och det islamistiska Hamas gör! -De ser bara fel hos Israel och rättfärdigar tydlignen numera judehat, judehets. -Kristallnatt i Sverige inom 5 år, utfört av?
Israelvänner kritiserar stora delar, eller delar av Israels kritik, men är också noga med att betona palestiniernas roll i detta, och ser hur palestinierna utnyttjas av vänsterpolitiker och av arabstaterna som en bricka i ett politiskt spel och i religiöst syfte! -Men palestinierna gör aldrig fel, de aggerar aldrig dumt, de är felfria!
Inte undra på att konflikte fortsätter när palestinakramarna inte kan ta av skygglapparna och öppna båda ögonen och erkänna palestinierna och övriga arabstaters roll i konflikten! -Varför behandlas palestier som 2a klassens medborgare i omgivande arabländer föresten?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-11-01, 21:39
Focusera inte på det negativa! Focusera på det possitiva! Focusera på att bygga upp en stat, istället för att bråka med grannen!
Bygg inte på ockuperad mark!
Vad är då ockuperad mark?
Var Pommern, Livland, Finland ockuperat? Baltikum var ju aldrig ockuperat mellan andra världskriget och fram till Sovjetunionens upplösning enligt svenska medier och vänsterpolitiker. -Tibet är uppenbarligen inte ockuperat, och Nördkorea och Zimbawe är ganska trevliga länder? -Skåne var ju ockuperat av Danmark, och Jämtland av Danmark/Norge! -
Hur ser palestinakramarna på den arabiska ockupationsmakten Marocko och dess ockupation av Västsahara? Samt på Iran, Turkiet, Irak och Syriens ockupation av Kurdistan?
Stora delar av Tyskland öster om Oder-Neise och gamla Preussen är ockuperat? Polen borde väl flyttas österut in i nuvarande Vitryssland! -Listan kan göras lån över s k ockuperade områden. Dvs områden som erövrats under krig!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-11-01, 21:57
Är det antisemitiskt? Det är iaf djupt korkat och felaktigt. Man kan säga mycket om Israel, en ledande anti-Apartheid expert och professor i folkrätt från Sydafrika som var med och kämpade mot Apartheid menar att Israel på vissa sätt är värre än Sydafrika i sin behandling av palestinier.
Sydafrikas vita regering byggde trots allt skolor och vägar åt de svarta - trots att det inte stod i deras mandat. Israel i sin tur gör inte ens det och stjäl deras åkermark och vattenförsörjning.
Men att jämföra med Hitler eller Nazityskland är djupt kränkande, därför att här talar vi om folkmord. Man kan anklaga Israel för mycket, men folkmord är knappast en av dem, och att likställa staten med en av världens mest onda regimer genom tiderna som hade som ett av dess uttryckliga mål att utrota alla judar är inte bara korkat; det visar på fientligt avvisande av judisk förföljelse.
Det Israel gör idag är inte rätt men man kan inte koppla Israel = Judar på sättet som tjejen gör, särskilt när man drar in Nazityskland som drabbade alla judar enbart på grund av deras ras/religion.
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2011-11-01, 22:09
#39
Jag håller med dig, men det är ju artikelförfattaren som kopplar ihop Israel och Judar genom att kalla Israelkritik för antisemitism.
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2011-11-01, 22:24
Inge_Mar
Turkiet ockuperar Kurdistan !!
"Kurder" är ett så kallat folk som inte har ordet "kurd" i ordlistan.Tänk er ett folk som inte har sitt namn i språket hur är det möjligt?
Så frågan till Inge-Mar får vara NÄR & VAR krigade turkar & kurder mot varandra som slutade med att "kurderna " förlorade sitt "Kurdistan".
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-11-01, 22:52
Ordmissbruk och offermentalitet som vanligt. Någon som är överraskad?
Permalänk | Anmäl
Marion Cobretti, 2011-11-01, 23:58
Jag skrev vad jag anser på min blogg, för den som är intresserad går det bra att gå in www.ramona-fransson.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2011-11-02, 01:11
Det blir helt tokigt att snacka om hoger och vanster i denna konflikt. De flesta svenskar tar avstand fran mycket av israeliskt agerande. Det galler saval vansterpartister som moderater.
Lojevackande att alltid skrika "vargen kommer!" ("antisemitism!") sa fort man uttalar nagot som inte ar smickrande for den israeliska staten. Till slut kommer ingen att lyssna de ganger verklig antisemitism visar sig.
Lat oss halla oss till fakta: Israel ockuperar olagligt mark som inte tillhor dem. Israel fortsatter dessutom att bygga pa denna mark som "svar", dvs. som ren provokation eller vedergallning - detta oavsett hur manga fredsplaner, overenskommelser, FN-resolutioner och internationella domstolsbeslut som tas eller gors.
Visst terroriserar palestinierna Israel och orsakar fruktansvarda saker genom att t.ex. spranga bussar i Israel, men ar det nagon har som seriost tror att inte t.ex. japaner skulle terrorisera USA om USA olagligt 66 ar efter andra varldskrigets slut fortfarande hade ockuperat Japan?
Den internationella domstolen i Hague AR den yttersta tolkaren av internationell lag! (Om det nu handelsevis inte racker med Israels varldsrekord i antal icke foljda FN-resolutioner.)
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2011-11-02, 04:49
Inge #38, lär dig skilja mellan annektering och ockupation. Kina har annekterat Tibet. De ser det som en del av landet Kina och har gjort innevånarna där till medborgare. En ren erövring visserligen, och djupt omoralisk, men folket är i alla fall inte statslöst. De har samma rättigheter som andra kineser (vilka i och för sig inte är så många)
Israel valde 1967 att inte annektera Västbanken och göra den till israeliskt territorium och innevånarna där till israeliska medborgare. Istället tvingar de bit för bit bort folket där och tar själv över marken, medan palestinierna är statslösa.
Nu när du fått skillnaden klar för dig, tycker du att Israel borde annektera Västbanken?
Permalänk | Anmäl
u_7333, 2011-11-02, 08:24
Det är ingen nyhet att SVT är en antisemitisk bastion. Hela rapporteringen från Mellanösternkonflikten är strikt och konsekvent anti-israelisk och oftast en ren vidarebefordran av arabisk propaganda.
Hittills har dock Melodifestivalen varit befriad från antisemitism och jämställt Israel med europeiska stater. Det är synd att även denna oas nu är kontaminerad och förstörd av SVT.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-11-02, 08:39
#9 Dragan Maximovic,
"...så jag hade önskat att fler i Sverige kunde arbeta emot jämställdheten (nu menar jag den som PK folket KALLAR "jämställdhet" - dvs utgångspunkten att kvinnor och män är lika varandra i genomsnittliga val och beteende om inte uppfostran "gjorde oss" till manliga och kvinnliga)"
Felet med religiösa fanatiker är att de överdriver skillnaden mellan män och kvinnor. Men en del feminister överdriver likheterna.
Med jämställdhet menar jag att män och kvinnor skall ha samma grundläggande rättigheter. Femister (till vänster) skulle vara mer trovärdiga om de prioriterade reellt kvinnoförtryck (exempelvis från religiöst håll) istället för att diskutera "manligt och kvinnligt" och "patriarkaet" som de påstår finns i det svenska samhället . Ett hyckleri som idag saknar motstycke i Sverige eftersom de stödjer riktiga patriarkat när andra värden (USA-och Israelhat) tar över.
"Tvärtom är de mest jämställda länderna också de med flest singlar och flest skilsmässor, samt flest VÅLDTÄKTER (sverige)"
Är det ett problem att det finns många singlar och fler skilsmässor?
Ditt resonemang om våldtäkter är märkligt. Är det kvinnors fel att män våldtar dem? I så fall omyndigförklarar du alla män. Men det kan lika gärna vara så att toleransen mot våldtäkter är så låg att man anmäler dem. I andra länder där kvinnoförtryck sanktioneras av religionen så är det ingen idé att anmäla en våldtäkt för då blir det piskrapp elelr stening.
Detta var lite off-topic, men jag känner mig tvingen att kommentera
ditt inlägg.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-02, 09:11
""Den israeliska regeringen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel. De är rasister, de förtrycker, och de mördar folk som inte är som dem!""
Byt ut israeliska regeringen mot Islam och då skulle vi få en hel veckas med löpsedlar om vilken rasist hon är. Och mordhot o mordförsök. Konstigt att det är fullt legitimt att smutskasta judar utan att det sägs nåt...
Permalänk | Anmäl
Roger Sjöman, 2011-11-02, 09:36
Att jämföra det israel gör och gjort mot palestinierna är alls inte fel att jämföra med vad nazisternas gjorde mot de mosaiskt troende.
Utrotningstemat är det samma och det har sedan länge stått klart att palestinierna mest är i vägen för det zionistiska intresset att bygga Storisrael. De aldrig upphörande markstölderna på Västbanken och bombattacker mot civila kvinnor och barn bär syn för sägen. Här kan man spåra en identifikation med ens egna förövare från ww2 i den durkdrivna empatilösheten..
Hur ska man annars klassa den bottenlösa och djävulska ondska som förtryckar- och Terrorstaten blottar, inte minst nu senast, genom att hämnas Palestinas strävanden efter internationellt erkännande, gemenskap i FN, efter fred och frihet liksom alla andra nationer, genom att hålla inne palestinierna egna pengar och det förhastade beslutet om att "snarast" bygga 2000 nya bosättningar på Västbanken.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-svarar-med-nya-bosattningar
Vad är egentligen det annat en bottenlös och djävulsk ondska vars rottrådar vi kan spåra till ställen med namn som Dachau, Buchenvald, Treblinka och Birkenau. Här avhumaniserades stora delar av dagens zionister. Här har en identifiering med de mosaiskt troendes egna förövare utgjort en väsentlig del av gruppsykologin. Så den som inte tycker om jämförelserna mellan nazisternas fasansfulla brott och israels internationella kriminalitet bör snarast fundera på varifrån den i dagarna blottlagda hämndlystnaden och ondskan bottnar i.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2011-11-02, 09:44
#33 Mose Apelblat
"Ni äldre litet till åren komna - vad har ni att säga till ert försvar" frågar Apelblat grötmyndigt. Tja - vi känner inget behov av att försvara nåt annat än fred frihet och rättvisa.
Nån som, däremot, har behov av att både försvara och förklara sig är israel. Vi väntar
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2011-11-02, 09:53
Att många jämför Israels politik mot Palestina med Hitler är inte alls konstig. Man vill visa att trots allt lidande som den judiska befolkningen gick igenom har de inte lärt sig någonting i sitt eget agerande gentemot Palestina.
Permalänk | Anmäl
oscar andersson, 2011-11-02, 11:06
@ #12 Yariv Helldén,
Du undrar retoriskt om judar sprängde tyska bussar och förföljde tyskar? Nej, men man använde liknande metoder mot palestinier och kristna redan före WWII . Man kan nästan säga att judiska terroristligor som t.ex Sternligan (som bla mördade Folke Bernadotte) uppfann den moderna terrorismen.
När UK bestämde att det var judarna som skulle styra Palestina var judarna i området cirka 10 %. Den etniska rensning som sedan följde bedrevs genom sionistisk terrorism, med bomber på marknader och kaféer som vanligaste metod.
Detta började redan på 20-talet.
Vore kul om du läste på lite innan du skriver om historien.
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2011-11-02, 12:19
Roger #54, skall det vara så svårt att förstå skillnaden mellan staten Israel och judar? Byt istället ut den israeliska regeringen mot den syriska och tänk dig en svensk med syrisk bakgrund som skrev:
"Den syriska regimen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel. De är rasister, de förtrycker, och de mördar folk som inte är som dem!"
Skulle folk mer än höja på ögonbrynen över ett något överdrivet språkbruk? Ja tvivlar. Det skulle i alla fall inte grävas fram ett och ett halvt år i efterhand bara för att misskreditera personen.
Man kan undra hur Ulf Öfverberg gått tillväga för att alls hitta citatet. Har han ett stort register över personer som någon gång sagt något elakt om Israel eller såg han att en person med palestinskt påbrå skulle få en roll i TV och satte igång att lusläsa hennes blogg bara för att hitta något skit?
Permalänk | Anmäl
u_7333, 2011-11-02, 14:00
Har aldrig förstått varför det finns så många antisemiter i Sverige. Helt befängt och orättvist.
Sverig skulle spela en DC match mot Israel för några år sedan. I Malmö. Rena kaoset i staden. De blev tvingade till att spela utan publik, medan de verkliga antisemiterna härjade.
Min fråga: Hur kom det sig att ett U21 (tror jag) fick möta et israeliskt lag i Göteborg några månader senare, med publik?
Det finns inte några proportioner!
Permalänk | Anmäl
katta, 2011-11-02, 15:08
Det vore trevligt om referenser till Hitlertyskland användes ytterst sparsamt.
Det gäller båda sidor av denna konflikt. Israel och dess självutnämnda propagandister, inte minst.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-11-02, 18:10
#63
Kan bara hålla med dig.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2011-11-02, 20:39
Tack Ulf Öfverberg för Din artikel.
Det är en viktig artikel, som Du skrivit och jag håller helt med Dig.
Man kan inte bli annat än beklämd, när man tar del av många av läsarreaktionerna.
Permalänk | Anmäl
Inger Andersson, 2011-11-03, 00:47
#67
Håller helt med dig om att semiter är mäniskor som talar semitiska språk. Palestinier och judar tillhör följdaktigen samma folk som bott i Levanten, Fertile Crescent, Civilisationernas vagga you name it, i årtusenden. Så den som vill bekämpa rasism blir bara förvirrad om han/hon läser Israels sk informatörer.
Permalänk | Anmäl
Johan E Karlsson, 2011-11-03, 02:30
#66 Johnny Andersson,
Gina Dirawis lagliga rätt att få säga dumma saker är naturligtvis självklar. Artikelförfattaren diskuterar snarare vilka Svt skall anställa eller inte, han säger inget om att hon skall fängslas för sina åsikter. Själv anser jag att med tanke på hur många vänsterdiktaturktramare Svt haft i sina tv-soffor genom decennierna så förstår jag vet inte varför han bråkar om just Gina Dirawis.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-03, 08:52
Att framföra antisemitiska åsikter är nu oftast helt OK bara man byter ut ”Judar” mot ”Sionister”. Nu finns det ju få judar, vare sig i Israel eller i något annat land, som INTE är sionister, i alla fall i den meningen att man stödjer existensen av en judisk nation. Så ”Judar” och ”Sionister” har därför, inte utan grund, bland många kommit att uppfattas som i princip samma sak.
Vill man därför torgföra antisemitiska idéer som att ”Judarna mördar barn” och ”Det finns en judisk världskonspiration” så är det i dag helt legitimt om man framställer sig som ”Palestinavän” och i stället säger att ”Vi måste stoppa sionisterna mördande av oskyldiga barn” och hävdar att det finns en ”Mäktig sionistisk lobby i världen som stödjer Israels förtryck”.
Permalänk | Anmäl
Roger Svensson 2, 2011-11-03, 13:42
#66 Johnny Andersson
"Sedan kan det vara på sin plats att påminna om att det var faktiskt judiska organisationer som förklarade Hitler-Tyskland krig redan i mars 1933 och inledde en världsbojkott av Tyska varor. Tolv år senare vann de kriget och 60 miljoner människor var döda varav 6 miljoner var judar. Det dog alltså betydligt fler tyskar än judar i kriget. "
Så andra världskriget var alltså judarnas fel och dessutom så krävde deras krig flera nazistiska offer än judar? Vilken historiebok har du läst?
Det är förresten bra att du nämner Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights. states. Lars Wilksfallet visar att man behöver påminna om detta
om och om igen.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-03, 14:26
Johnny Andersson. Din replik är visserligen borta nu, men
Hitlers och nazismens brott blir inte mindre bara för att det skulle ha föregåtts av en bojkott från judiskt håll. En sådan bojkott mot ett land med en nyvald antisemitisk regim är inget konstigt i sig. Jag håller dock med om att historieskrivning inte skall vara politisk korrekt. Den skall enbart vara korrekt.
Och det skadar inte om krigens förlorare också får vara med att skriva historien.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-11-04, 09:23
#81 Charlie Darwin, tack för din kommentar.
Fan vad det censureras i denna tråd, skärpning moderatorer och visa lite respekt för yttrandefriheten och demokratin, tack!
Krigsbrott är naturligtvis alltid krigsbrott, men det var inte bara Hitler som begick dem. Efterkrigstids propagandan har lagt all skuld på Tyskland och förklaring till allt som hände var att Hitler var galen.
Därför är den nästan bortglömda händelsen med den judiska krigsförklaringen och bojkotten i mars 1933 (som vad jag förstår varade till krigets slut), en händelse som förklarar den eskalerade utvecklingen i Tyskland väldigt väl.
Sedan har jag förstått att tyskarna ansåg sig förlora WW1 på grund av judiska ledare lyckades övertala USA att gå med i kriget mot Tyskland i utbyte mot Palestina från England och en orättfärdig fred i Versallies 1921, lade grunden till den ökande anti-Semitism och Hitlers väg till makten.
Får man höra en lögn 1000-gånger så är det svårt att tro på sanningen första gången man hör den. Det är enbart tack vare Internet som denna typ av dokument och forskning kommer fram, enda informationskanalen som MSM inte kan kontrollera ännu.
Precis som du säger, så vill vi veta den historiska sanningen och inte hjärntvättas med en politiskt korrekta sanning.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-11-04, 10:54
65 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Artikelförfattaren hänvisar till Cordobadeklarationen om att syftet med ett sånt likställande är att kränka judar. Men säger sedan att han inte vet vilka eventuella uppsåt Gina Dirawi har bakom sina formuleringar.
Jag anser inte att likställandet med Israel och "vad Hitler gjorde" är antisemitism även om jag tycker illa om likställandet i sig.
Det jag tycker mest illa om är dock att vänsterpolitiker i Sverige och andra västländer cyniskt använder Palestinakonflikten som en bricka i sitt politiska spel och lierar sig ibland med islamister.
Deras feminism och kamp för jämställdhet tar slut just där.
Jag har själv ingen "favorit" i Palestinakonflikten.
Kritik mot Israel är naturligtvist inte antisemitism och fullt legitimt. Men den som på fullt allvar jämför Israel med Nazityskland förfalskar verkligheten och kan misstänkas för att förneka Israels rätt att existera.
Jag har ingen aning om vem Gina Dirawi är men om hon har gjort den jämförelsen i sin blogg som Ulf Öfverberg gör gällande så bör hon genast ta avstånd från den. Om inte, så tycker jag inte att hon har hon något att göra i Melodifestivalen.
AnaGina är inte "anti judar" som hon skriver på sin blogg. Bara detta uttryck är en känd stereotyp när man försöker ursäkta det som följer därefter. Och då skriver hon vidare och ställer frågan "om invandrarna i Sverige kom och tog över och slängde ut svenskarna ur sina hem så skulle ni inte gjort samma sak?" Hennes "samma sak" är att
israelerna är invandrarna i Palestina som "slängde ut" araberna "ur sina hem" (vilket är väldigt långt från historisk sanning). Hon "förklarar" mera när hon identifierar terrorhandlingar "som idiotiska saker" som t.ex. "raketer" (som idag regnar över Israel - drygt 30 på en dag). SVT försöker förklara att AnaGina var 19 år då hon skrev om dessa "idiotiska saker" (nu är hon 20). Jag vet inte om åldern är en ursäkt, men när man "avancerar" till en offentlig person måste man vara ansvarig för sina ord.
Först anklagar du Ginanånting för att vara antisemitist, sen, i sista stycket, jämför du henne med nazisterna under 30talet.
Snacka om att ha dubbelmoral
Tredje inlägget på två dagar på Newsmill som vrålar om antisemitism i olika sammanhang. Börjar bli aningen tröttsamt...
Visst, Gina Dirawi överdriver, men på allvar alltså, skall ett sådant enstaka uttalande diskvalificera henne från att delta i den helt opolitiska Melodifestivalen? Vad tror Ulf att hon skall göra? Börja vifta med nazistflaggor i direktsändning?
Palestinier som bir i anslutning till israeliska bosättningar blir attackerade och deras mark förstörs genom att tex olivträd förstörs.
Tacka fan för att man blir förbannad.
En släkting till mig reste på en rundresa i Israel med guide.
Kommentaren efter hemkomsten var att det var det otrevligaste
folk hon stött på.
Det har inget med antisemitism att göra men vissa slulle
säkert påstå det.
Tänk att vissa glömt att det var samma vänster folk som höjde rösterna emot Nazismen när de såg vad som höll på att hända i Tyskland när Hitler kom till makten.
Höger folket tyckte att Hitler skulle få göra som han ville i sitt land.
Det finns bara en sak man kan lära sig av historia, och det är att ingen lär sig något av historia.
Israel befolkas av en minoritet av världens Judar och representerar inte på något sätt alla judar trotts att de själva vill få det att verka så.
All kritik riktad emot israel kallas antisemitism och även Judar kallas antisemiter på löpande band av Israel deras fd soldater som kommit med bevis av övergrepp gjorda av Israels armé kallas antisemiter.
Israel är det största hotet mot Judar värden över av den enkla anledningen att de tar sig rätten att tala i deras vägnar.
Jag tycker det är fel när man
Fäller fosforbomber över kvinnor och barn
Beskjuter städer med raketer och artilleri
Tvångsdeporterar människor
Konfiskerar land
Om det gör mig till antisimit så tar jag det med glädje.
Alternativet att vara tyst är ännu värre.
Tycker Ulf Öfverberg borde sätta sig ner lite och ta en stilla tankestund och fundera var det gick fel någonstans.
Gina Darawis kommentarer är riktade mot staten Israel och dess förda politik. Hon riktar inte någon gång kritik eller hatiska uttalanden mot judar i allmänhet. Därför kan hon inte kallas antisemit. Detta kan också enkelt utläsas ur det blotta faktum att Gina Darawi uppenbarligen inte har det minsta problem med att medverka som programledare jämte judinnan Sarah Dawn Finer.
"Den israeliska regeringen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel. De är rasister, de förtrycker, och de mördar folk som inte är som dem!"
Ett obegåvat påstående och en dum liknelse, javisst, men antisemitism är det knappast.
Om jag kallar mördarregimen i Iran för svin och jämför dem med fan vet vad så blir jag ju inte per automaik islamofob, eller hur?
Hon beskriver ju sin syn på den israeliska regimen, inte det judiska folket.
SVT klarar inte av att vara opartiska. Släck SVT snarast.
....ännu en av alla dessa artiklar som anklagar var och varannan för att vara antisemit. Men det gäller ju att hålla liv i det spöket så länge det går...! Lite tröttsamt kan man ju tycka. Samtidigt säger ju detta en del om Newsmill som fortlöpande tar in dessa alster.
Nu kommer vi in på verkligt känsliga saker: MELODIFESTIVALEN !
#25
Vad ÄR antisemitism? Tycker du verkligen inte att ordet behöver definieras eller har alla rätt som skriker ut det hur som helst menar du?
Visst blir man trött.
Återigen visar Israels verbala hjälpryttare att dom inte kan skilja på staten Israel och det judiska folket.
Om det finns något i det här sorgliga historien som är antisemitiskt så är det att göra judar synonyma med staten Israel.
Jag vet inte om det är värt besväret, men vill ändå upplysa Ulf Öfverberg om att alla judar inte bär ansvaret för rasismen i Israel.
Att tänka som UÖ och samtidigt anklaga andra för rasism kallas för projicering i psykologiska termer.
Thomas Palm!
Tror du att någon med hennes rasistiska uttalande mot "Palestina" hade fått stå som programledare på SvT? Hardly. Ni gör skillnad på folk o folk. Där är vänsterns stora problem. Har du "rätt" åsikter så är det ok.
#26 Det är definierat och hon har gått över gränsen. Vad andra "tycker" om den definitionen är irrelevant och därför är det intellektuellt slött och ganska humoristisk att försöka sig på att ändra på den.
Hej, jag känner för att ändra definitionen av...hmm...cirkelns area. Istället för πr^2 så tycker jag att det ska vara e^3. Någon som hänger på, ni som gillar att ändra?
Det ÄR ett övertramp att säga att "Den israeliska regeringen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel"; det håller jag med Ulf Öfverberg om. Men samtidigt är staten Israel inte lika med den judiska religionen eller etniciteten.
Det finns judar som ogillar staten staten Israel lika mycket som Gina Dirawi, och de är inte heller några antisemiter.
#20 Lisa Abramowicz, 2011-11-01
Lyckligtvis har ni inom den proisraeliska lobbyn inte lyckats göra detta förslag till definition av antisemitism till annat än riktlinjer för ett fåtal organisationer.
Detta förslag till riktlinjer utarbetades av en byrå inom EU-byråkratin som, ironiskt nog för oss svenskar, kallas FRA. Det är därför intellektuellt ohederligt av dig att kalla det för "EU:s definition".
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_Rights_Agency#Report:_Working_D...
Ironiskt nog drabbar denna definition av antisemitism även anti-sionistiska rättrogna judar!
För att undgå att bli anklagad för antisemitism bör israelkritiker fortsättningsvis undvika jämförelser med Hitler och Nazi-Tyskland.
Istället kan man ju ta och jämföra med Stalin och Sovjet istället. Stalin-Sovjet var för övrigt var först ut på plan när det gällde att formellt erkänna den sionistiska staten Israel. Så det passar ju bra.
Jämförelser med nazi-tyskland görs numera regelmässigt i alla möjliga debatter av osofistikerade debattörer. Att spela ut antisemitism-snyftkortet så snart detta råkar användas mot Israel är bara löjligt. Hur vore det med en definition av antisemitism som de flesta kan ställa sig bakom?
Vilket snickesnack Ulf Öfverberg...
"För dem av oss som mer eller mindre följer den samtida forskningen kring antisemitism står det klart att dessa uttalanden är klassiskt antisemitiska uttalanden i modern skepnad. "
Det här är det värsta av allt. Den "moderna antisemitismen" som du pratar om är ju i sammanhanget bara ert försök att använda ett redan laddat ord för att beskriva något ni inte tycker om.
Föremålet för kritiken var staten Israel. Staten Israel är en organisation och den är inte på något sätt representativ för judar världen över, eller ens Israeler för den delen (det är som bekant en demokrati). Nu håller jag visserligen inte med om den kritiken i just det här fallet, jag anser att Israel har rätt att försvara sig precis som alla andra länder. Däremot är det snudd på patetiskt att kalla människor som öppet kritiserar Israel för antisemiter. Om någon ogillar Israel på grund av att det är "den judiska staten" så är den personen antisemit eftersom orsaken till ogillandet är att det är en judisk stat. Om någon ogillar Israel på grund av andra orsaker är personen inte antisemit. Så enkelt är det.
Antisemitism är ju i grund och botten en rasteori. Rasteorier har förkastats, den biologiska skillnaden "raser" emellan är ofta mindre än inom raser. De genetiska skillnaderna är så minimala att dessa kan förkastas helt. Skillnaderna i utseende är ju rätt stora men det är bara mänsklig "bias"
Att försöka använda antisemitism som ett vapen mot allt man ogillar underminerar ordets verkliga innebörd. Du försöker medvetet med din artikel att koppla loss antisemitismen från rasteorin när du pratar om "modern antisemitism". På så sätt bidrar du till att lösgöra ordet från dess antivetenskaplighet och ge det en ny, legitim innebörd.
Jag är själv av judisk härkomst och mina förfäder har fått utstå både det ena och det andra från riktiga antisemiter.
Om 20 år rycker folk på axlarna åt antisemitism om ni fortsätter hålla på som ni gör.
#33 Jag håller inte med, en ung tjej borde ju ha historieundervisningen i färskare minne än t ex jag har.
Sen måste jag erkänna att "delegitimisera" ingår inte i mitt ordförråd, vad betyder det?
Men snälla Israel-lobbyn. Förstår ni inte att ni driver en pinsamt antiintellektuell kampanj på ett sätt som snarast skadar er sak. Självklart har precis vem som helst i världen rätt att vara mycket kritisk mot Israel s politik och det innebär ingalunda att dessa personer i nästa mening måste svära sig fria från att vara antisemiter. Sluta upp med att blanda ihop staten Israels intresse med judars intresse. Det blir bara pinsamt att läsa för personer som själva vet bättre än så.
Palestinakramarna ser aldrig något fel i det som palestinierna och det islamistiska Hamas gör! -De ser bara fel hos Israel och rättfärdigar tydlignen numera judehat, judehets. -Kristallnatt i Sverige inom 5 år, utfört av?
Israelvänner kritiserar stora delar, eller delar av Israels kritik, men är också noga med att betona palestiniernas roll i detta, och ser hur palestinierna utnyttjas av vänsterpolitiker och av arabstaterna som en bricka i ett politiskt spel och i religiöst syfte! -Men palestinierna gör aldrig fel, de aggerar aldrig dumt, de är felfria!
Inte undra på att konflikte fortsätter när palestinakramarna inte kan ta av skygglapparna och öppna båda ögonen och erkänna palestinierna och övriga arabstaters roll i konflikten! -Varför behandlas palestier som 2a klassens medborgare i omgivande arabländer föresten?
Focusera inte på det negativa! Focusera på det possitiva! Focusera på att bygga upp en stat, istället för att bråka med grannen!
Bygg inte på ockuperad mark!
Vad är då ockuperad mark?
Var Pommern, Livland, Finland ockuperat? Baltikum var ju aldrig ockuperat mellan andra världskriget och fram till Sovjetunionens upplösning enligt svenska medier och vänsterpolitiker. -Tibet är uppenbarligen inte ockuperat, och Nördkorea och Zimbawe är ganska trevliga länder? -Skåne var ju ockuperat av Danmark, och Jämtland av Danmark/Norge! -
Hur ser palestinakramarna på den arabiska ockupationsmakten Marocko och dess ockupation av Västsahara? Samt på Iran, Turkiet, Irak och Syriens ockupation av Kurdistan?
Stora delar av Tyskland öster om Oder-Neise och gamla Preussen är ockuperat? Polen borde väl flyttas österut in i nuvarande Vitryssland! -Listan kan göras lån över s k ockuperade områden. Dvs områden som erövrats under krig!
Är det antisemitiskt? Det är iaf djupt korkat och felaktigt. Man kan säga mycket om Israel, en ledande anti-Apartheid expert och professor i folkrätt från Sydafrika som var med och kämpade mot Apartheid menar att Israel på vissa sätt är värre än Sydafrika i sin behandling av palestinier.
Sydafrikas vita regering byggde trots allt skolor och vägar åt de svarta - trots att det inte stod i deras mandat. Israel i sin tur gör inte ens det och stjäl deras åkermark och vattenförsörjning.
Men att jämföra med Hitler eller Nazityskland är djupt kränkande, därför att här talar vi om folkmord. Man kan anklaga Israel för mycket, men folkmord är knappast en av dem, och att likställa staten med en av världens mest onda regimer genom tiderna som hade som ett av dess uttryckliga mål att utrota alla judar är inte bara korkat; det visar på fientligt avvisande av judisk förföljelse.
Det Israel gör idag är inte rätt men man kan inte koppla Israel = Judar på sättet som tjejen gör, särskilt när man drar in Nazityskland som drabbade alla judar enbart på grund av deras ras/religion.
#39
Jag håller med dig, men det är ju artikelförfattaren som kopplar ihop Israel och Judar genom att kalla Israelkritik för antisemitism.
Inge_Mar
Turkiet ockuperar Kurdistan !!
"Kurder" är ett så kallat folk som inte har ordet "kurd" i ordlistan.Tänk er ett folk som inte har sitt namn i språket hur är det möjligt?
Så frågan till Inge-Mar får vara NÄR & VAR krigade turkar & kurder mot varandra som slutade med att "kurderna " förlorade sitt "Kurdistan".
Ordmissbruk och offermentalitet som vanligt. Någon som är överraskad?
Jag skrev vad jag anser på min blogg, för den som är intresserad går det bra att gå in www.ramona-fransson.blogspot.com
Det blir helt tokigt att snacka om hoger och vanster i denna konflikt. De flesta svenskar tar avstand fran mycket av israeliskt agerande. Det galler saval vansterpartister som moderater.
Lojevackande att alltid skrika "vargen kommer!" ("antisemitism!") sa fort man uttalar nagot som inte ar smickrande for den israeliska staten. Till slut kommer ingen att lyssna de ganger verklig antisemitism visar sig.
Lat oss halla oss till fakta: Israel ockuperar olagligt mark som inte tillhor dem. Israel fortsatter dessutom att bygga pa denna mark som "svar", dvs. som ren provokation eller vedergallning - detta oavsett hur manga fredsplaner, overenskommelser, FN-resolutioner och internationella domstolsbeslut som tas eller gors.
Visst terroriserar palestinierna Israel och orsakar fruktansvarda saker genom att t.ex. spranga bussar i Israel, men ar det nagon har som seriost tror att inte t.ex. japaner skulle terrorisera USA om USA olagligt 66 ar efter andra varldskrigets slut fortfarande hade ockuperat Japan?
Den internationella domstolen i Hague AR den yttersta tolkaren av internationell lag! (Om det nu handelsevis inte racker med Israels varldsrekord i antal icke foljda FN-resolutioner.)
Inge #38, lär dig skilja mellan annektering och ockupation. Kina har annekterat Tibet. De ser det som en del av landet Kina och har gjort innevånarna där till medborgare. En ren erövring visserligen, och djupt omoralisk, men folket är i alla fall inte statslöst. De har samma rättigheter som andra kineser (vilka i och för sig inte är så många)
Israel valde 1967 att inte annektera Västbanken och göra den till israeliskt territorium och innevånarna där till israeliska medborgare. Istället tvingar de bit för bit bort folket där och tar själv över marken, medan palestinierna är statslösa.
Nu när du fått skillnaden klar för dig, tycker du att Israel borde annektera Västbanken?
Det är ingen nyhet att SVT är en antisemitisk bastion. Hela rapporteringen från Mellanösternkonflikten är strikt och konsekvent anti-israelisk och oftast en ren vidarebefordran av arabisk propaganda.
Hittills har dock Melodifestivalen varit befriad från antisemitism och jämställt Israel med europeiska stater. Det är synd att även denna oas nu är kontaminerad och förstörd av SVT.
#9 Dragan Maximovic,
"...så jag hade önskat att fler i Sverige kunde arbeta emot jämställdheten (nu menar jag den som PK folket KALLAR "jämställdhet" - dvs utgångspunkten att kvinnor och män är lika varandra i genomsnittliga val och beteende om inte uppfostran "gjorde oss" till manliga och kvinnliga)"
Felet med religiösa fanatiker är att de överdriver skillnaden mellan män och kvinnor. Men en del feminister överdriver likheterna.
Med jämställdhet menar jag att män och kvinnor skall ha samma grundläggande rättigheter. Femister (till vänster) skulle vara mer trovärdiga om de prioriterade reellt kvinnoförtryck (exempelvis från religiöst håll) istället för att diskutera "manligt och kvinnligt" och "patriarkaet" som de påstår finns i det svenska samhället . Ett hyckleri som idag saknar motstycke i Sverige eftersom de stödjer riktiga patriarkat när andra värden (USA-och Israelhat) tar över.
"Tvärtom är de mest jämställda länderna också de med flest singlar och flest skilsmässor, samt flest VÅLDTÄKTER (sverige)"
Är det ett problem att det finns många singlar och fler skilsmässor?
Ditt resonemang om våldtäkter är märkligt. Är det kvinnors fel att män våldtar dem? I så fall omyndigförklarar du alla män. Men det kan lika gärna vara så att toleransen mot våldtäkter är så låg att man anmäler dem. I andra länder där kvinnoförtryck sanktioneras av religionen så är det ingen idé att anmäla en våldtäkt för då blir det piskrapp elelr stening.
Detta var lite off-topic, men jag känner mig tvingen att kommentera
ditt inlägg.
""Den israeliska regeringen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel. De är rasister, de förtrycker, och de mördar folk som inte är som dem!""
Byt ut israeliska regeringen mot Islam och då skulle vi få en hel veckas med löpsedlar om vilken rasist hon är. Och mordhot o mordförsök. Konstigt att det är fullt legitimt att smutskasta judar utan att det sägs nåt...
Att jämföra det israel gör och gjort mot palestinierna är alls inte fel att jämföra med vad nazisternas gjorde mot de mosaiskt troende.
Utrotningstemat är det samma och det har sedan länge stått klart att palestinierna mest är i vägen för det zionistiska intresset att bygga Storisrael. De aldrig upphörande markstölderna på Västbanken och bombattacker mot civila kvinnor och barn bär syn för sägen. Här kan man spåra en identifikation med ens egna förövare från ww2 i den durkdrivna empatilösheten..
Hur ska man annars klassa den bottenlösa och djävulska ondska som förtryckar- och Terrorstaten blottar, inte minst nu senast, genom att hämnas Palestinas strävanden efter internationellt erkännande, gemenskap i FN, efter fred och frihet liksom alla andra nationer, genom att hålla inne palestinierna egna pengar och det förhastade beslutet om att "snarast" bygga 2000 nya bosättningar på Västbanken.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-svarar-med-nya-bosattningar
Vad är egentligen det annat en bottenlös och djävulsk ondska vars rottrådar vi kan spåra till ställen med namn som Dachau, Buchenvald, Treblinka och Birkenau. Här avhumaniserades stora delar av dagens zionister. Här har en identifiering med de mosaiskt troendes egna förövare utgjort en väsentlig del av gruppsykologin. Så den som inte tycker om jämförelserna mellan nazisternas fasansfulla brott och israels internationella kriminalitet bör snarast fundera på varifrån den i dagarna blottlagda hämndlystnaden och ondskan bottnar i.
#33 Mose Apelblat
"Ni äldre litet till åren komna - vad har ni att säga till ert försvar" frågar Apelblat grötmyndigt. Tja - vi känner inget behov av att försvara nåt annat än fred frihet och rättvisa.
Nån som, däremot, har behov av att både försvara och förklara sig är israel. Vi väntar
Att många jämför Israels politik mot Palestina med Hitler är inte alls konstig. Man vill visa att trots allt lidande som den judiska befolkningen gick igenom har de inte lärt sig någonting i sitt eget agerande gentemot Palestina.
@ #12 Yariv Helldén,
Du undrar retoriskt om judar sprängde tyska bussar och förföljde tyskar? Nej, men man använde liknande metoder mot palestinier och kristna redan före WWII . Man kan nästan säga att judiska terroristligor som t.ex Sternligan (som bla mördade Folke Bernadotte) uppfann den moderna terrorismen.
När UK bestämde att det var judarna som skulle styra Palestina var judarna i området cirka 10 %. Den etniska rensning som sedan följde bedrevs genom sionistisk terrorism, med bomber på marknader och kaféer som vanligaste metod.
Detta började redan på 20-talet.
Vore kul om du läste på lite innan du skriver om historien.
Roger #54, skall det vara så svårt att förstå skillnaden mellan staten Israel och judar? Byt istället ut den israeliska regeringen mot den syriska och tänk dig en svensk med syrisk bakgrund som skrev:
"Den syriska regimen gör samma sak som Hitler gjorde mot deras folk fast med andra medel. De är rasister, de förtrycker, och de mördar folk som inte är som dem!"
Skulle folk mer än höja på ögonbrynen över ett något överdrivet språkbruk? Ja tvivlar. Det skulle i alla fall inte grävas fram ett och ett halvt år i efterhand bara för att misskreditera personen.
Man kan undra hur Ulf Öfverberg gått tillväga för att alls hitta citatet. Har han ett stort register över personer som någon gång sagt något elakt om Israel eller såg han att en person med palestinskt påbrå skulle få en roll i TV och satte igång att lusläsa hennes blogg bara för att hitta något skit?
Har aldrig förstått varför det finns så många antisemiter i Sverige. Helt befängt och orättvist.
Sverig skulle spela en DC match mot Israel för några år sedan. I Malmö. Rena kaoset i staden. De blev tvingade till att spela utan publik, medan de verkliga antisemiterna härjade.
Min fråga: Hur kom det sig att ett U21 (tror jag) fick möta et israeliskt lag i Göteborg några månader senare, med publik?
Det finns inte några proportioner!
Det vore trevligt om referenser till Hitlertyskland användes ytterst sparsamt.
Det gäller båda sidor av denna konflikt. Israel och dess självutnämnda propagandister, inte minst.
#63
Kan bara hålla med dig.
Tack Ulf Öfverberg för Din artikel.
Det är en viktig artikel, som Du skrivit och jag håller helt med Dig.
Man kan inte bli annat än beklämd, när man tar del av många av läsarreaktionerna.
#67
Håller helt med dig om att semiter är mäniskor som talar semitiska språk. Palestinier och judar tillhör följdaktigen samma folk som bott i Levanten, Fertile Crescent, Civilisationernas vagga you name it, i årtusenden. Så den som vill bekämpa rasism blir bara förvirrad om han/hon läser Israels sk informatörer.
#66 Johnny Andersson,
Gina Dirawis lagliga rätt att få säga dumma saker är naturligtvis självklar. Artikelförfattaren diskuterar snarare vilka Svt skall anställa eller inte, han säger inget om att hon skall fängslas för sina åsikter. Själv anser jag att med tanke på hur många vänsterdiktaturktramare Svt haft i sina tv-soffor genom decennierna så förstår jag vet inte varför han bråkar om just Gina Dirawis.
Att framföra antisemitiska åsikter är nu oftast helt OK bara man byter ut ”Judar” mot ”Sionister”. Nu finns det ju få judar, vare sig i Israel eller i något annat land, som INTE är sionister, i alla fall i den meningen att man stödjer existensen av en judisk nation. Så ”Judar” och ”Sionister” har därför, inte utan grund, bland många kommit att uppfattas som i princip samma sak.
Vill man därför torgföra antisemitiska idéer som att ”Judarna mördar barn” och ”Det finns en judisk världskonspiration” så är det i dag helt legitimt om man framställer sig som ”Palestinavän” och i stället säger att ”Vi måste stoppa sionisterna mördande av oskyldiga barn” och hävdar att det finns en ”Mäktig sionistisk lobby i världen som stödjer Israels förtryck”.
#66 Johnny Andersson
"Sedan kan det vara på sin plats att påminna om att det var faktiskt judiska organisationer som förklarade Hitler-Tyskland krig redan i mars 1933 och inledde en världsbojkott av Tyska varor. Tolv år senare vann de kriget och 60 miljoner människor var döda varav 6 miljoner var judar. Det dog alltså betydligt fler tyskar än judar i kriget. "
Så andra världskriget var alltså judarnas fel och dessutom så krävde deras krig flera nazistiska offer än judar? Vilken historiebok har du läst?
Det är förresten bra att du nämner Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights. states. Lars Wilksfallet visar att man behöver påminna om detta
om och om igen.
Johnny Andersson. Din replik är visserligen borta nu, men
Hitlers och nazismens brott blir inte mindre bara för att det skulle ha föregåtts av en bojkott från judiskt håll. En sådan bojkott mot ett land med en nyvald antisemitisk regim är inget konstigt i sig. Jag håller dock med om att historieskrivning inte skall vara politisk korrekt. Den skall enbart vara korrekt.
Och det skadar inte om krigens förlorare också får vara med att skriva historien.
#81 Charlie Darwin, tack för din kommentar.
Fan vad det censureras i denna tråd, skärpning moderatorer och visa lite respekt för yttrandefriheten och demokratin, tack!
Krigsbrott är naturligtvis alltid krigsbrott, men det var inte bara Hitler som begick dem. Efterkrigstids propagandan har lagt all skuld på Tyskland och förklaring till allt som hände var att Hitler var galen.
Därför är den nästan bortglömda händelsen med den judiska krigsförklaringen och bojkotten i mars 1933 (som vad jag förstår varade till krigets slut), en händelse som förklarar den eskalerade utvecklingen i Tyskland väldigt väl.
Sedan har jag förstått att tyskarna ansåg sig förlora WW1 på grund av judiska ledare lyckades övertala USA att gå med i kriget mot Tyskland i utbyte mot Palestina från England och en orättfärdig fred i Versallies 1921, lade grunden till den ökande anti-Semitism och Hitlers väg till makten.
Får man höra en lögn 1000-gånger så är det svårt att tro på sanningen första gången man hör den. Det är enbart tack vare Internet som denna typ av dokument och forskning kommer fram, enda informationskanalen som MSM inte kan kontrollera ännu.
Precis som du säger, så vill vi veta den historiska sanningen och inte hjärntvättas med en politiskt korrekta sanning.