Det är ju hökarna som bestämmer på bägge sidorna. Så länge de säger att det bara är med militära medel vi kan ge befolkningen vad den vill? ha så kommer inget att hända, bara mer döda.
Jag säger som Bamse, den som är stark måste vara snäll. I det är fallet är det Israel som är starkt och måste visa det moderata Palestina att de kan få en egen stat och att bosättningarna kommer att upphöra och rivas ned.
Permalänk | Anmäl
Peter A, 2011-10-30, 21:50
Självklart är detta oviktigt i Sverige. Det är ju tydligare och tydligare för varje år att vi ska inse i Sverige att Israel inte har någon existensrätt. Därför är det oviktigt när raketer faller ner över skolor, skolbussar och sjukhus i Israel. Ration som vi inte ska glömma är något man i Sverige gärna vill glömma. På den Israeliska sidan är 20% av de omkomna militärer samt 80% civila. På den andra siden är 20% civila och 80% militanta.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-10-30, 22:15
Såklart inte svensk press skriver om detta. Då kan ju folk få reda på sanningen. Sanningen passar inte när det gäller terrorism mot Israel. Då är alltid Israel boven. Märkligt.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2011-10-30, 22:18
Någon som orkar göra en lista på alla övergrepp som de israeliska ockupationstrupperna och bosättarna gör på Västbanken och som inte rapporteras i svensk press? De har annat att skriva om än varenda händelse i det eviga utbytet av fientligheter mellan palestinier och israeler, speciellt nu när det händer så mycket annat runt om i regionen.
"Hamas i Gaza har nu blivit mäkta populära tack vare sin vita slavhandel. "
Vit slavhandel? Inte ofta man ser ett så rasistiskt uttryck användas nuförtiden. Det handlade om en fångutväxling mellan två stater i krig (I alla fall hävdar Israel att det är krig för att kunna upprätthålla sin blockad)
Permalänk | Anmäl
u_7333, 2011-10-30, 22:40
Jag föreslår att du läser lite om Israel oräkneliga brott och vad de har gjort först och alla övergreppen och sedan snackar om "oj vad synd att vi fick leva i skyddsrum". Vilken bubbla lever du? Är du ens medveten om vad Israel sysslar med? Eller känns det bara skönt att övertala sig själva bara för att det är bekvämt att tänka så ensidigt..äh orka.
Permalänk | Anmäl
souciance eqdam rashti, 2011-10-30, 22:44
Jag ser nu att du tydligen bor i Jerusalem.
Skriv då din banderoll till nästa demonstrationståg:
"FÖLJ INTERNATIONELL RÄTT", samla gänget och vandra mot Israels regering.
Tre ord är allt så slipper du belasta newsmills läsare med en diskussion om massmedias objektivitet.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-30, 22:44
"Förr eller senare kommer Israel att vedergälla attackerna. "
Jovisst, och de här raketerna var sannolikt en vedergällning för Israels förra vedergällning; som var en vedergällning för raketerna som kom innan dess. Det tar aldrig slut det här.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-10-30, 22:53
Ja du Noomi,
Som socialsekreterare på Lidingö skulle jag kunna berätta ett och annat om desperata palestinier som jag har hjälpt (bl.a. via mina kontakter på Migrationsverket) att få asyl, bostad och en tryggad ekonomi. Aldrig har jag dock behövt hjälpa någon från Israel.
Hur kommer det sig tror du, Noomi?
Permalänk | Anmäl
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis, 2011-10-30, 23:14
Tror du det jag skriver ovan är ett rent och skärt sammanträffande, är du så naiv?
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
http://batikhaxanberit.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis, 2011-10-30, 23:15
Man märker att visa individer, trots att FN funnits i 60 år, inte har den blekaste aning om att inga uttalanden enligt Kapitel VI, (i stort sett alla) är på något vis tvingande, ingen slags internationell lag. Det är helt enkelt så att alla de dussintals muslimska länderna plus ett antal u-länder har räckt upp handen utan att ha en aning om vad de sysslar med. Se
http://www.youtube.com/watch?v=7MWEhZP1Ums för fullständig beskrivning hur de tänker.
Jag kan en bättre ordbok över Mellanöstern skriven av en arab, se
http://negevsandviper.endoftheinternet.org/?p=88
Som den första kommentaren, man måste vara snäll. Vad gjorde Israel åt Gazanerna bara veckor innan de avfyrade tre dussin raketer och granater? Kolla http://israelisverige.info/?p=9684
Högern i Israel börjar kräva att Netanyahu och Barak GÖR något och inte bara gaggar om hur farliga de är. Det är faktiskt deras plikt att STOPPA alla raketavfallen med nödvändiga medel! Gaza består i stort sett av terrorister och deras mänskliga sköldar, som tyvärr inte har någon slags immunitet i krig när terrorister gömmer sig bakom dom. Minns vad Goldstone sa i sin avbön:
Hundreds more rockets and mortar rounds have been directed at civilian targets in southern Israel. That comparatively few Israelis have been killed by the unlawful rocket and mortar attacks from Gaza in no way minimizes the criminality. The U.N. Human Rights Council should condemn these heinous acts in the strongest terms.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2011-10-31, 00:05
Det är intressant att arabvärldens diktatorer skjuter mot sin egen befolkning samtidigt som blickarna riktas mot Israel, en demokratisk stat, som aldrig någonsin har hotat sin egen befolkning?
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-10-31, 02:00
Noomi
Tack för din artikel. Vi får innerligt hoppas att Du kan fortsätta att rapportera ifrån Israel, dvs att palestinierna inte får raketer, som kan skjutas ända till Jerusalem.
Jag håller med dig; ingen rapportering har gjorts i svensk press, vad jag kan se om det palestinska raketanfallen och granatregnet. Det finns heller ingen som rapporterar om vad det får för konsekvenser för livet i Israel.
Att döma av läsar reaktionerna på din artikel, finns det tyvärr inte mycket empati heller för det israeliska folket, som lever under påtagligt hot hela tiden. En viktig anledning till det kan ju vara att pressen underlåter att rapportera om detta och vad det innebär för en befolkning att leva så. Jag tror ingen enda person i Sverige skulle acceptera om det var Sverige, som var utsatt för konstant raketbeskjutning ifrån Norge eller Danmark. Det skulle ställas långt högljuddare krav än vad som görs i Israel på vedergällning och skydd.
Permalänk | Anmäl
Inger Andersson, 2011-10-31, 02:12
#15 Christer Eriksson...Libyen.
Det är intressant hur Libyen och Irak utsätts för FNs villkorade uppmärksamhet när man bryter mot FNs uppmaningar, medan Israel går fria.
"Blickarna riktas mot..."
Du har hört talas om Libyen va?
(Det är intressant hur människan fungerar, hur man stänger av den verklighet som inte passar in i ens argumentation.)
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 06:55
Finns det någon lätt tillgänglig källa för luftvärnslarm och raketanfallsstatistik? T.ex. någon officiell websida som presenterar det med snygg nog grafik för att användas i en tidning. Jag kommer inte att använda den källan då jag har annat för mig men någon bland newsmills läsare borde ha nytta av den.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-10-31, 06:57
#16 Inger Andersson...Empati för det Israeliska folket?
Det är just det det gör.
Vi har två ledande grupper som vegeterar på konflikten och använder folket som verktyg.
Yassir Arafat på sin tid var miljardär som underhöll en liten dam för 1,5 miljon i månaden i Paris, samtidigt som Palestinagrupperna i Sverige gick med bössan och samlade in pengar.
Hela konflikten är ett cyniskt spel med just folket. Samtidigt är det "folket" själva i regionen som måste ta över händelserna på båda sidor.
Noomi Berlinger-Stahl är ett lika stort hinder för konfliktens lösning som vilken självmordsbombare som helst, därför måste FN gå in militärt som man har gjort i andra länder där extremismen sätter agendan.
Om det nu inte är för sent före den totala apokalypsen. Israel hade haft ett helt annat internationellt stöd om man följde FNs anvisningar.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 07:05
Så länge judarna visar svaghet genom att inte fördriva araberna från sitt område kommer provokationerna att fortsätta.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-10-31, 07:17
Artikelförfattaren skriver helt uppåt väggarna som vanligt (är det inte märkligt att hon får sitta i Israel och skriva propaganda som publiceras här?) och backas upp omedelbart av fil lic och Bo T.
Säger inte det allt?
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-10-31, 07:23
Håller helt med dig, Backfire. Skrämmande att en sån här vedervärdig lögnpropaganda alls får publiceras.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2011-10-31, 07:30
Okej, "Svenne", vad i Berlinger-Stahls artikel är "vedervärdig lögnpropaganda"? Att 39 raketer skjutits mot Israel under veckoslutet? Om du anser att hennes påstående inte stämmer, så ge belägg. För min del anser jag hennes tal om "vit slavhandel" vara malplacerat, men det framgår tydligt att det är hennes egen benämning på ett bakomliggande faktum (fångutväxlingen). Så nu kan du (och "Backfire", för den delen) passa på att väga era sakargument mot Berlinger-Stahls. För det kan ni väl...inte sant?
Permalänk | Anmäl
Rick, 2011-10-31, 08:13
Vadå "backas upp", #21 Backfire? Jag kritiserar ju Israel för att man inte genomför skilsmässan med araberna och avslutar konflikten.
Och jag kritiserar araberna för att man inte tar hand om palestinierna på sitt eget territorium och därmed håller miljoner människor utanför den arabiska gemenskapen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-10-31, 09:00
Snabbkoll på nättidningar visar att detta verkligen är en bortvald nyhet i Sverige. Man kan ju undra vad som hänt med den svenska objektiviteten och neutraliteten sedan Raoul Wallenbergs heroiska dagar. Dagens dito heroism i Sverige består av att våga blunda för besvärliga sanningar framgångsrikt när folkskeppet Sverige har fått en politisk slagsida.
Själv måste jag medge att jag struntar totalt i vilka nyheter må hända rapporteras från konflikten mellan Israel och palestinier ty det går inte skilja de gamla från de nya. Nyheter som man sände tio år sedan är precis lika aktuella idag och dagens är precis lika inaktuella som de gamla. Det har endast dykt upp några nya namn samtidigt som de gamla fallit i glömska. I den meningen spelar det ingen större roll för mitt vidkommande om pressen nämnt attacken eller ej. Men det retar mig att man låtsas som man vore opartisk i konflikten.
Den retrospektiva historiska blicken säger ändå något väldigt viktigt om detta konfliktområde och dess folk att de innehar det absolut världsrekordet i fredsöverenskommelser och -avtal. Synd bara allt papper med fina signaturer, sigill och alla kostnader som sådana ritualer innebär när alltsammans ändå har gått till spillo.
Anmärkningsvärt är även att ett litet område kan få stormakterna spela med i detta makabra skådespeleri år efter år.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2011-10-31, 09:11
"Israel hade haft ett helt annat internationellt stöd om man följde FNs anvisningar."
#19 Alf Carlsson. Du verkar ha en närmast religiös barnatro på FN, en av världens mest korrumperade organisationer.
En av huvudorsakerna till att konflikten aldrig dör är att FN gett palestinierna en egen helt unik flyktingstatus som går i arv vilket gör att palestinierna inte kan kräva medborgarskap i de länder de bor i utan hänvisas till att fortsätta kampen för att utplåna Israel och utrota judarna vars tillgångar de är utlovade av Arafat & consortes.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-10-31, 09:22
Hjärtligt tack, Noomi Berlinger-Stahl för Din artikel, och Bo T. för Dina kommentarer.
Permalänk | Anmäl
eru rasist va?, 2011-10-31, 10:37
FN borde omedelbart ha protesterat mot raketbeskjutningen. När det inte görs visar FN att attacker mot Israel inte räknas. Varför ska då Israel lyssna till FN?
De som stöder Palestinska Myndigheten monetärt borde omedelbart ryta ifrån. Men FN följer sitt trogna mönster och tar inte i saken. Det går inte, givet vilka som sitter i FNs olika organ, givet det inflytande israelhatande länder har. Man får inte igenom någon resolution mot de som attackerar israel. Inte heller Sverige som är ett av de största bidragarsländerna till Palestinska Myndigheten säger pip. Man sätter en oskriven regel att raketattacker mot Israel är acceptabla. De ignoreras. Media hänger med.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-10-31, 10:51
Det viktigaste är att inga kristna människor, i Israel och på de ockuperade områdena, skadas av varken muslimer eller judar.
Israel borde snarast häva ockupationen av kristna församlingar och samhällen och vi måste kräva lika rättigheter för alla människor i Israel och ockuperade områden.
Kristna/sekulära borde starta stora tidningar, radio och TV enheter i Israel som kan bedriva opinion för ett mänskligare samhälle, plus egna banker och advokatkontor som kan bedriva aktivt lobby arbete.
Det är viktigt att kristna involverar sig i Israels politik i minst samma utsträckning som judar involverar sig i kristna länders lagar och ploitik. Sedan måste det kvalificera sig som hets mot folkgrupp att kritisera kristna eller sekulära västerlänningar. Det är också jätteviktigt att Israel blir 100% mångkulturellt, där alla etniciteter, religiösa och icke religiösa har exakt samma rättigheter, dvs vi Goyim skall ha samma rättigheter som judar i israel.
Det vore rättvist.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-10-31, 12:29
# 33 Johnny Andersson
"Det är också jätteviktigt att Israel blir 100% mångkulturellt, där alla etniciteter, religiösa och icke religiösa har exakt samma rättigheter, dvs vi Goyim skall ha samma rättigheter som judar i israel."
Det kravet är faktiskt redan uppfyllt.
Permalänk | Anmäl
Inger Andersson, 2011-10-31, 14:05
# 19 Alf Carlsson
" Noomi Berlinger-Stahl är ett lika stort hinder för konfliktens lösning som vilken självmordsbombare som helst, därför måste FN gå in militärt som man har gjort i andra länder där extremismen sätter agendan. "
Jämställer Du yttrandefrihet och en självmordsbombares handlingar och anser att i båda fallen handlar det om extremism?
Jag har svårt att tro att du på allvar kan mena det, om du inser vad det innebär.
Tusentals människor offrar sitt liv för det fria ordet skull i andra länder. Anser Du att FN skall gå in militärt och bomba alla de länder som har yttrandefrihet och pressfrihet?
Isåfall måste Sverige vara ett av de första länder, som måste bombas, eftersom vi tidigt har infört dessa demokratiska fri- och rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Inger Andersson, 2011-10-31, 14:17
#35 Inger Andersson...FN har satt gränserna för Israel, vilket betraktas som ett övergrepp av ena sidan konflikten. Oavsett om beslutet var rätt eller fel, vilket är konfliktens grund, så har FN fastställt gränserna.
Nu vill FN att Israel nöjer sig med dessa gränser och backar från ockupationen. Gör man inte det, ska man vidta nödvändiga åtgärder, vilket ytterst är en militär intervention. Det är inte mer dramatiskt än att man går in i Libyen.
Yttrandefriheten är den intellektuelles rätt i första hand. Här finns oftast utbildning och tid för eftertanke. Noomi Berlinger-Stahl har all tid i världen och är uppmanad att skriva om vilken rätt hon tycker palestinierna har, men fortsätter ändå mala på enögt och enfaldigt.
Ska du tvunget värdera vem som är det största hindret för en lösning, så kommer Noomi Berlinger-Stahl före självmordsbombaren, som representant för den sionistiska lobbyn.
1000-tals självmordsbombare har offrat sitt liv för...
I Japan hyllas dessa självmordsbombare som nationens hjältar.
Jag vill se en artikel av Noomi Berlinger-Stahl som handlar om palestinernas rätt.
Eller du kanske ska skriva den?
För den måste väl skrivas?
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 14:44
#35 Inger Andersson...FN har satt gränserna för Israel, vilket betraktas som ett övergrepp av ena sidan konflikten. Oavsett om beslutet var rätt eller fel, vilket är konfliktens grund, så har FN fastställt gränserna.
Nu vill FN att Israel nöjer sig med dessa gränser och backar från ockupationen. Gör man inte det, ska man vidta nödvändiga åtgärder, vilket ytterst är en militär intervention. Det är inte mer dramatiskt än att man går in i Libyen.
Yttrandefriheten är den intellektuelles rätt i första hand. Här finns oftast utbildning och tid för eftertanke. Noomi Berlinger-Stahl har all tid i världen och är uppmanad att skriva om vilken rätt hon tycker palestinierna har, men fortsätter ändå mala på enögt och enfaldigt.
Ska du tvunget värdera vem som är det största hindret för en lösning, så kommer Noomi Berlinger-Stahl före självmordsbombaren, som representant för den sionistiska lobbyn.
1000-tals självmordsbombare har offrat sitt liv för...
I Japan hyllas dessa självmordsbombare som nationens hjältar.
Jag vill se en artikel av Noomi Berlinger-Stahl som handlar om palestinernas rätt.
Eller du kanske ska skriva den?
För den måste väl skrivas?
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 14:44
Apropå media och Israel, blogg.svansbo.se rapporterar hur TT beskriver de senaste vändorna:
"...Regelbundet beskjuter olika grupper Israel med raketer. Antingen skickar man planlöst grad-raketer eller också skjuter man riktat mot städer. Detta för att döda människor och sprida skräck.
I onsdags attackerades israel med raketer igen. Därför svarade IDF med en attackerade mot en bas för islamiska jihad. Där förbereddes enligt IDF ytterligare raketattacker. Så här återgavs händelsen TT-telegram (DN, SvD, Expressen):
Nio palestinier i södra Gazaremsan dödades när israeliska stridsflygare på lördagen angrep träningsläger för vad israeliska militären kallar ”terrorister”.
TTs telegram sägs vara TT-AFP-Reuters. Reuters har ett riktigt nyhetstelegram om händelsen: Israel trades fire with Gaza’s Islamic Jihad, 10 dead . Så här beskriver de israels attack:
The Israeli air force attacked a base of the Islamic Jihad group, killing five top militants, in retaliation for what Israeli officials said were Gaza-based rocket attacks on the Jewish state. Four other militants died in subsequent raids. […]
Israel’s military said its aircraft ”targeted a terrorist squad … that was preparing to launch long-range rockets.”
Jämför detta med TTs telegram. Det ena är en nyhetstext, den andra ett personligt ställningstagande..."
TT har skrivit konstigt i åratal.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-10-31, 15:13
Nu vart du alldeles översiggiven , Alf::
"...Diskuterar man islam har man islamafobi
Diskuterar man kapitalismen är man kommunist och terrorist
Diskuterar man feminismen är man patriark och hatar kvinnor
Diskuterar man Israel så är man antisemit
Diskuterar man invandring är man rasist..."
Fel på alla rader. Det beror på hur man diskuterar och argumenterar, Alf. Diskuterar man extremistiskt, okunnigt, födomsfullt etc så uppfattas man nog som den extremist, islamofob, invandrarhatisk, misogynist, homofob, antisemit etc. man är, eller kan vara. Ofta uttrycker sig folk enligt gamla antisemitiska mönster men hatar kanske inte judar speciellt, kanske bara ser ner på judar (vilket iofs kallas antisemitism av de flesta). Kanske det bara handlar om ignorans, arrogans och illvilja? (vilket iofs är tre ingredienser i rasistiskt tänkande).
Det gäller att diskutera rakt, uppriktigt, informerat, inte göra ett ord som sionist till skällsord, t.ex. och det gäller att vara villig att ta in ny information och värna om nyans och balans.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-10-31, 15:28
@Alf Carlsson. Vad innebär att "diskutera Israel"?
På något sätt får jag en känsla av att du vill "diskutera" judar men jag hoppas och tror att jag har fel.
Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-10-31, 15:46
För övrigt är det fantastiskt hur konflikten mellan judar och araber förmår engagera vissa svenskar på vänsterkanten och ändå är vänsterns favoriter mer eller mindre religiösa högerextrema grupperingar.
För mig är detta en ekvation som inte bara är olösbar utan också grotesk.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-10-31, 16:03
#40 A-K Roth...hahaha. Sionismen är en av våra extremismer. Att överhuvudtaget reflektera över att en bit mark har tilldelats ett visst folk kräver en extremism som också utvecklades genom t ex Sternligan. Man kan inte göra sionist till ett skällsord, det är ett skällsord och ett totalt förakt för extremismen och dess oförsonlighet.
Det är lika extremt att tro att man har ett antal damer att hämta i himmelriket om man lämnar jorden som martyr genom att spränga sig till döds.
Israels situation ska inte diskuteras utifrån extremismen, utan utifrån att FN fattade ett beslut som man kan tycka vad min vill om. Detta beslut måste följas som en respekt för FN oavsett vad man tycker om beslutet eller FNs medlemsländer. Det är alltså inte någon slags respekt för sionisterna, utan för FN, som gör att världen har en skyldighet gentemot Israel. Denna skyldighet kräver ömsesidighet och när den inte uppfylls så tappar Israels trovärdighet som en del av världssamfundet mark. Det är bara en djup tragedi för Israels folk att man inte förstår det och utvecklingen i regionen tyder på att man kommer att behöva allt stöd man kan få från FN. Men det är alltid svårt att få stöd från en man pissar på.
Så #39 A-K Roth, sionismen är Israels största problem, så stort att israeler t o m deserterar från den stat man föddes i och söker medborgarskap i andra länder.
"vara villig att ta in ny information och värna om nyans och balans....etc."
Det är mkt märkligt hur sternligor och Folke Bernadotte faller ur ramen, eller att Israel har ett hyllningspris uppkallat efter Sternligan för den som gjort förtjänstfulla insatser för staten Israels överlevnad.
I oljudet från de sionistiska propagandahögtalarna dör varje paus, varje frasering och nyansering.
Åtskilliga gånger har jag nu krävt att Noomi Berlinger-Stahl ska skriva om det palestinska folkets rätt. Att folk dör är ingen nyhet, att båda sidor hatar varandra är ingen nyhet, att rapportering vinklas är ingen nyhet, att Israel skiter i FN är ingen nyhet.
Men vilka rättigheter har de människor som har sina rötter i Palestina/Israel men som inte tillåts bo och leva där?
DET skulle kanske kunna gå under begreppen "värna om nyans och balans".
Jag tycker uppriktigt synd om folken på båda sidor som ska behöva ärva denna evighetskonflikt.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 16:41
#43 Alf Carlsson. Du är själv ett exempel på varför konflikten är så svår att lösa.
Du väljer nämligen att lägga hela skulden på judarna i Israel genom att göra sionism till ett skällsord och dra fram Sternligan och mordet på Bernadotte.
Att skuldbelägga en sida i en konflikt leder sällan framåt.
Kanske borde du vara lite mer skeptisk till propagandan från Hamas?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-10-31, 17:26
#43 Alf Carlsson. Du är själv ett exempel på varför konflikten är så svår att lösa.
Du väljer nämligen att lägga hela skulden på judarna i Israel genom att göra sionism till ett skällsord och dra fram Sternligan och mordet på Bernadotte.
Att skuldbelägga en sida i en konflikt leder sällan framåt.
Kanske borde du vara lite mer skeptisk till propagandan från Hamas?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-10-31, 17:26
#45 Nurmela...Jag har klargjort detta åtskilliga gånger.
Jag tar bara ställning till FNs beslut. Säger FN att Israel ska omfatta Israels extremaste definition av sina gränser, så låt det ske.
Israels och Palestinas folk ska vända blicken mot FN och accepotera de beslut som fattas där. RAKT AV. Man är inte kapabla själva att lösa konflikten.
Jag hörde nu på nyheterna att Palestina blir UNESCOS 195 medlem.
Vad ska vi tycka om det?
Sverige och USA röstade nej. (Den svenske representanten är inte representativ för vad svenska folket tycker).
Vi har en Palestinsk regering som vill vara med i ett internationellt samarbete: "Enligt FN-stadgan är syftet är att verka till fred och säkerhet genom främjande av internationellt samarbete inom områdena utbildning, vetenskap och kultur utan åtskillnad med avseende av ras, kön, språk eller religion i syfte att främja den universella respekten för rättvisa, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter och grundläggande friheter."
Ska vi tycka att detta är bra eller ska vi tycka att det är en politisk manöver riktad mot staten Israel? Hur ser den "nyanserade" debatten ut?
Att man inte vek sig för USAs hot om att dra in anslaget ansågs av inslaget vara ett tecken på USAs minskande dominans i världspolitiken, samt att Israel blir alltmer isolerat.
Det är inte Hamas som isolerar Israel. Det är Noomi Berlinger-Stahl som isolerar Israel. Detta ser vem som helst som sitter lite högre upp i publiken och varningar har har ropats länge.
Så förstå det #45 Nurmela, jag intresserar mig inte ett dugg för hur det löses, utan att det blir löst och att FN måste erkännas som skiljenämnd.
Att sen våra nyanserade sionister får det till antisemitism är inget jag kan göra något åt.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 17:40
#42 Nurmela...engagera folk på vänsterkanten?
"Det är märkvärdigt hur du lyckas göra detta till en konflikt mellan judar och araber." Blanda inte in mig i ett så idiotiskt påstående.
Detta är en konflikt mellan Israeler och Palestinier och konflikten är den enskilt farligaste på jordklotet, där Israel sitter på kärnvapen och där man hyser jordklotets mest ortodoxa extremister. Idén med att landet skänktes judarna av Gud för flera 1000 år sen, där man "äntligen kommit hem" etc. Jag har svårt att se ett land vars extremaste extremister utan att tveka, skulle använda kärnvapen för att "aldrig mer fördrivas från sitt land". Man skulle hellre dö, oavsett hur många man än drog med sig.
Detta är min oro, min fantasi och min intuition utifrån de budskap som lämnar den Israeliska "minareten". Noomi Berlinger-Stahl har inte gett mig ett ords anledning att rubba den oron, tvärtom.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 17:53
Jag är nog en gräslig människa... tjatet om Israel/Palestina, vem har rätt till vad där nere - Ärligt talat - jag som är på botten av det svenska samhället - jag bryr mig inte alls... Alltså - jag är en gräslig människa som inte bryr sig.
Folk där nere... *pekar* de kan slåss o ha ihjäl varandra så mycket de bara vill... Jag bekymrar mig om att få ihop till brödfödan nästa månad här i Sverige.
Säkerligen så försvinner nog den här kommentaren nånstans för den var vad mången svensk börjar tycka om haveriet i Mellanöstern.
Permalänk | Anmäl
Mialian, 2011-10-31, 18:54
Carlsson verkar tro att FN, med sina många diktaturer som medlemmar, har förmåga att intressera sig och lösa konflikten i MÖ.
Skämtar Alf Carlsson?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2011-10-31, 18:58
#49 t...Jag sitter på 27:e raden och berättar vad jag ser. Jag beklagar folk som belastas med medeltida sanningar, som ska dessutom ska ärvas i en konflikt där alla vill vara hönan. Eller ägget.
Revolten i Nordafrika har kallats den Nordafrikanska våren...I Västvärlden har demokratins införande hyllats och första vinnaren ut var det islamistiska partiet Ennahda. I Libyen talas om samma sak och där var det USA, Frankrike m fl genom Nato, som beredde marken.
Så då är det väl bara att vänta på "barbariet och civilisationsförstörelsen." Samtidigt har barbarerna antagits som medlemmar i Unesco.
Så det är nog fler än svensk media och vänster som stödjer "barbariet och civilisationens undergång".
Jag önskar er alla lycka till med er balans och era nyanseringar. Jag går och köper en QP-meny med extra bearnaisesås och en coca och kommer tillbaka och ser landskampen mellan IFK Israel och Palestina FF.
Själv håller jag på Milan eller det lag där Zlatan spelar. Han har en klar filosofi som är lätt att förstå. "Det gäller att spela bollen och den som gör flest mål vinner matchen."
Och förmodligen har han rätt.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 19:15
#46 Alf Carlsson,
>>Israels och Palestinas folk ska vända blicken mot FN och accepotera de beslut som fattas där.
Så FN är en trovärdig och neutral domare? Det var det roligaste jag hört på länge.
Vill du ersätta svenska domarväsendet med dömda seriemördare också?!
Här är lite om kritiken av FNs organ för mänskliga rättigheter.
Den första blev nedlagt för att det var helt kapat av vidriga diktatorer som kritiserade Israel varje år, men inte t.ex. Sudan -- som valdes in som medlem 2004!!
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Commission_on_Human_Rights#C...
Den ersattes 2006, som inte var mycket bättre:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Human_Rights_Council#Specifi...
Efter ett år hade den fördömt Israel i nio resolutioner -- och om just Sudan hade den uttryckt "concern" en gång...
(Även med en palestinsk beskrivning av Israel så var Sudan säkert 1000 gånger värre under den perioden.)
Permalänk | Anmäl
u_1620, 2011-10-31, 19:45
Någon efterlyste en artikel om palestiniers rättigheter. Ska jag avslöja en hemlighet - rättigheter och skyldigheter kommer alltid samtidigt! Man får rättigheter när man uppfyller skyldigheter.Har du betalt din skatt i 30 år har du rättighet till sjukvård och pension.
Läs Osloöverenskommelsen. Arafat fick rättigheten till kontroll över area A, B fram till förhandlad fred. Skyldigheterna var bl.a. totalt stopp för terror och hatpropaganda - Israel har väntat i 18 år. Palestinierna hade ingenting innan dess så det var ett stort steg uppåt! Nu försöker tyvärr Abbas gå tillbaka till hur det var innan Osloavtalet.
Vägplanen - rättigheten är en palestinsk stat, som är slutmålet. Lieberman sa i sitt första tal som utrikesminister att han följer vägplanen. Skyldigheterna är att marschera Vägen som planen beskriver parallellt med Israel. För att överhuvud taget komma på vägen krävs absolut stopp på terror och hatpropaganda....... Världen väntar.
Så frågan är närmast trivial.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2011-10-31, 19:56
Den här diskussionen om vilken part som har rätt eller fel i konflikten kan väl iofs vara intressant, men den hjälper knappast någon som är drabbad av kriget. Jag anser tvärtom att artiklar som den här bidrar till ökad polarisering och minskade chanser till fred i området.
Det viktiga är att parterna börjar respektera varandra som människor, vilket dom helt klart inte gör idag. Noomi Berlinger-Stahl är inte intresserad av ökad respekt mellan israeler och palestinier. Hon är bara intresserad av att samla så många pr-poäng som möjligt till det egna laget, Israelerna.
Tyvärr är det ju så att många tjänar på fortsatt krig i området. Arabvärldens diktatorer t ex har länge levt gott på konflikten. Så frågan jag tycker Noomi Berlinger-Stahl ska ställa sig är: Skulle hon välkomna fred och ömsesidig respekt mellan israeler och palestinier?
Skulle hon acceptera att palestinierna också fick köpa hus, mark och leva i Israel på samma villkor som som de judiska israelerna gör idag? Jag hoppas det, men tror det tyvärr inte.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-10-31, 20:59
#17 Alf Carlsson
Du pratar i nattmössan. Hade du ägt någon form av intellektuell hederlighet hade du erkänt att Israel är det land som har fått mer resolutioner mot sig i FN än alla andra muslimska länder tillsammans. Och det beror på att diktaturer som Libyen, Syrien och Pakistan och andra diktaturer försöker att avleda uppmärksamheten från sina egna människofientiga regimer genom att fokusera problemen på den enda demokratin i regionen, Israel.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-10-31, 21:20
#58 Johnny Andersson
Eftersom media, enligt dig, styrs av judar kan du lugnt räkna med att ditt IP-nummer är registrerad och din identitet fastställd. Därav kan du med samma säkerhet glömma alla framtida lån på banken, som enligt dig ägs av judar, och din familj tvingas att svälta när du blir av med ditt jobb, som enligt din egen logik styrs av judar. Lycka till grabben:-)
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2011-10-31, 21:35
# Mattias Berggren
"Skulle hon välkomna fred och ömsesidig respekt mellan israeler och palestinier?
Skulle hon acceptera att palestinierna också fick köpa hus, mark och leva i Israel på samma villkor som som de judiska israelerna gör idag? Jag hoppas det, men tror det tyvärr inte. "
När det gäller din första fråga, så tror jag att de flesta israeler, skulle välkomna det mer än något annat.
När det gäller din andra fråga, så måste du ange mera exakt vad Du menar.
Palestinier finns i många länder runt om i arabvärlden. Är det alla dem Du inkluderar i din fråga och Din förhoppning att de skall kunna köpa hus, mark och leva i Israel på samma villkor som de judiska israelerna?
Som Du kanske känner till så är Israel ett extremt litet land, kanske lika stort som halva Småland, där det redan bor över 7 miljoner människor.
Om det är de israeliska palestinierna, som du menar, så har de redan de rättigheter, som du efterlyser och hoppas på. De israeliska palestinierna uppgår till ca 1,4 miljoner människor i Israel och deras rättigheter är exakt likadana, som de judiska och kristna invånarnas rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Inger Andersson, 2011-10-31, 22:14
#54 Ralph Haglund, fil.lic....oh, herr licentiaten. Det var ju jag som skrev om rättigheter, "den intellektuellt ohederlige FNL-kommunisten och antisemiten".
Har jag betalt min A-kassa i 30 år innebär inte det rätt att få ut A-kassa.
"Någon efterlyste en artikel om palestiniers rättigheter."
Nej, så var det inte alls. Och det kanske är det som är problemet. Herr licentiaten läser inte hela meningar, utan lägger själv in sina bisatser, så att det ska passa in i herr licentiatens eget huvud.
"Åtskilliga gånger har jag nu krävt att Noomi Berlinger-Stahl ska skriva om det palestinska folkets rätt."
Det handlar om att just Noomi Berlinger-Stahl ska skriva om vilka rättigheter hon tycker att Palestinierna har. Jag vill veta om just hon är förmögen till empati, att sätta sig in i andra sidans situation eller om hon bara är intresserad av hur just Israel är förfördelade.
#57 Christer Eriksson...
Det saknar helt betydelse hur många diktaturer som befolkar FN. Det enda man läser annars är att FN är ett redskap åt USA.
FN är den organisation som världen orkat mobilisera oavsett vad man tycker om enskilda medlemsländer och vad jag vet finns det ingen resolution som vill skicka ut Israelerna i havet. Ban Ki Moon har kritiserats våldsamt av Sveriges första dam, internrevisorn Inga-Britt Ahlenius. Han är en korrumperad nolla enligt henne. Icke desto mindre är det han som innehar posten, det är vad världen kan prestera och måste underordna sig om man ska räkna med ett internationellt stöd.
Det är som den här valpen Tobias Billström som inte betalade TV-licens, men som ångrade sig när han hamnade i regeringen.
Det här handlar om trovärdighet och att bygga långsiktigt och Israel kvalar inte ens in till ett lokalt seriespel i regionen.
#60 Inger Andersson..."De israeliska palestinierna rättigheter är exakt likadana, som de judiska och kristna invånarnas rättigheter."
Kan Noomi Berlinger-Stahl eller någon annan i Israel boende bekräfta detta?
Vad skulle du Inger Andersson, som ständigt ställer frågor utan att svara, säga om att det finns en apartheid i Israel?
Söker man på "Apartheid i israel" så får man nämligen upp en bild där bland andra Nelson Mandela har synpunker:
http://www.fib.se/utrikes/item/476-apartheid-i-israel
Han avslutar med orden:
"Nelson Mandela, och det internationella samfundet, har slagit fast att apartheid i alla dess former är ett brott mot mänskligheten. Därför måste vi nu med kraft agera mot världens enda kvarvarande apartheid-stat."
Kan det vara sant Inger Andersson?
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-31, 23:07
#60 Inger Andersson:
"Om det är de israeliska palestinierna, som du menar, så har de redan de rättigheter, som du efterlyser och hoppas på. De israeliska palestinierna uppgår till ca 1,4 miljoner människor i Israel och deras rättigheter är exakt likadana, som de judiska och kristna invånarnas rättigheter."
Vilken heltjock lögn...
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-10-31, 23:11
#Inger Andersson.
Jag vet knappt var jag ska börja.
Endast judar får enligt israelisk lag göra militärtjänst och ingå i den israeliska armen. Det är en oerhört viktig del i den sionistiska strategin, judar kan man lita på att de vill slåss mot den judiska statens fiender.
Man kan också lita på att de ser till att israeliska palestinier har mycket svårt att ta sig fram i sitt eget land. Palestinier stoppas i ideliga vägspärrar i timmar i sträck. Det händer titt som tätt att skadade och sjuka palestinier dör i vägspärrar på vägen till sjukhus. Judiska israeler har inga såna problem.
De endast judiska soldaterna tvångsförflyttar palestinier som bor för nära viktiga judiska bosättningar, eller på nåt annat sätt olämpligt ur den israeliska staten synpunkt. Palestinska butiker, och hela kvarter, tvingas stänga och flytta för att deras ägare har fel religion. Även kristna palestinier drabbas. Man hänvisar till "säkerhetsskäl". Det går att fortsätta ganska länge på det här temat.
Israel har olika skollagar, och olika skolor, för judar, muslimer och kristna. Det är också en viktig del i den sionistiska strategin, inte bra om judiska barnen får vara för mycket tillsammans med muslimska barn.
Det här är bara ett axplock, det går att ta upp väldigt många fler exempel.
Så Inger Andersson, inte ens de skrivna lagarna är likadana för alla israels innevånare; och de oskrivna är förstås mycket mer gynnande av de judiska innevånarna.
För mig så liknar det apartheid.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2011-10-31, 23:49
86 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är ju hökarna som bestämmer på bägge sidorna. Så länge de säger att det bara är med militära medel vi kan ge befolkningen vad den vill? ha så kommer inget att hända, bara mer döda.
Jag säger som Bamse, den som är stark måste vara snäll. I det är fallet är det Israel som är starkt och måste visa det moderata Palestina att de kan få en egen stat och att bosättningarna kommer att upphöra och rivas ned.
Självklart är detta oviktigt i Sverige. Det är ju tydligare och tydligare för varje år att vi ska inse i Sverige att Israel inte har någon existensrätt. Därför är det oviktigt när raketer faller ner över skolor, skolbussar och sjukhus i Israel. Ration som vi inte ska glömma är något man i Sverige gärna vill glömma. På den Israeliska sidan är 20% av de omkomna militärer samt 80% civila. På den andra siden är 20% civila och 80% militanta.
Såklart inte svensk press skriver om detta. Då kan ju folk få reda på sanningen. Sanningen passar inte när det gäller terrorism mot Israel. Då är alltid Israel boven. Märkligt.
Någon som orkar göra en lista på alla övergrepp som de israeliska ockupationstrupperna och bosättarna gör på Västbanken och som inte rapporteras i svensk press? De har annat att skriva om än varenda händelse i det eviga utbytet av fientligheter mellan palestinier och israeler, speciellt nu när det händer så mycket annat runt om i regionen.
"Hamas i Gaza har nu blivit mäkta populära tack vare sin vita slavhandel. "
Vit slavhandel? Inte ofta man ser ett så rasistiskt uttryck användas nuförtiden. Det handlade om en fångutväxling mellan två stater i krig (I alla fall hävdar Israel att det är krig för att kunna upprätthålla sin blockad)
Jag föreslår att du läser lite om Israel oräkneliga brott och vad de har gjort först och alla övergreppen och sedan snackar om "oj vad synd att vi fick leva i skyddsrum". Vilken bubbla lever du? Är du ens medveten om vad Israel sysslar med? Eller känns det bara skönt att övertala sig själva bara för att det är bekvämt att tänka så ensidigt..äh orka.
Jag ser nu att du tydligen bor i Jerusalem.
Skriv då din banderoll till nästa demonstrationståg:
"FÖLJ INTERNATIONELL RÄTT", samla gänget och vandra mot Israels regering.
Tre ord är allt så slipper du belasta newsmills läsare med en diskussion om massmedias objektivitet.
"Förr eller senare kommer Israel att vedergälla attackerna. "
Jovisst, och de här raketerna var sannolikt en vedergällning för Israels förra vedergällning; som var en vedergällning för raketerna som kom innan dess. Det tar aldrig slut det här.
Ja du Noomi,
Som socialsekreterare på Lidingö skulle jag kunna berätta ett och annat om desperata palestinier som jag har hjälpt (bl.a. via mina kontakter på Migrationsverket) att få asyl, bostad och en tryggad ekonomi. Aldrig har jag dock behövt hjälpa någon från Israel.
Hur kommer det sig tror du, Noomi?
Tror du det jag skriver ovan är ett rent och skärt sammanträffande, är du så naiv?
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
http://batikhaxanberit.blogspot.com
Man märker att visa individer, trots att FN funnits i 60 år, inte har den blekaste aning om att inga uttalanden enligt Kapitel VI, (i stort sett alla) är på något vis tvingande, ingen slags internationell lag. Det är helt enkelt så att alla de dussintals muslimska länderna plus ett antal u-länder har räckt upp handen utan att ha en aning om vad de sysslar med. Se
http://www.youtube.com/watch?v=7MWEhZP1Ums för fullständig beskrivning hur de tänker.
Jag kan en bättre ordbok över Mellanöstern skriven av en arab, se
http://negevsandviper.endoftheinternet.org/?p=88
Som den första kommentaren, man måste vara snäll. Vad gjorde Israel åt Gazanerna bara veckor innan de avfyrade tre dussin raketer och granater? Kolla http://israelisverige.info/?p=9684
Högern i Israel börjar kräva att Netanyahu och Barak GÖR något och inte bara gaggar om hur farliga de är. Det är faktiskt deras plikt att STOPPA alla raketavfallen med nödvändiga medel! Gaza består i stort sett av terrorister och deras mänskliga sköldar, som tyvärr inte har någon slags immunitet i krig när terrorister gömmer sig bakom dom. Minns vad Goldstone sa i sin avbön:
Hundreds more rockets and mortar rounds have been directed at civilian targets in southern Israel. That comparatively few Israelis have been killed by the unlawful rocket and mortar attacks from Gaza in no way minimizes the criminality. The U.N. Human Rights Council should condemn these heinous acts in the strongest terms.
Det är intressant att arabvärldens diktatorer skjuter mot sin egen befolkning samtidigt som blickarna riktas mot Israel, en demokratisk stat, som aldrig någonsin har hotat sin egen befolkning?
Noomi
Tack för din artikel. Vi får innerligt hoppas att Du kan fortsätta att rapportera ifrån Israel, dvs att palestinierna inte får raketer, som kan skjutas ända till Jerusalem.
Jag håller med dig; ingen rapportering har gjorts i svensk press, vad jag kan se om det palestinska raketanfallen och granatregnet. Det finns heller ingen som rapporterar om vad det får för konsekvenser för livet i Israel.
Att döma av läsar reaktionerna på din artikel, finns det tyvärr inte mycket empati heller för det israeliska folket, som lever under påtagligt hot hela tiden. En viktig anledning till det kan ju vara att pressen underlåter att rapportera om detta och vad det innebär för en befolkning att leva så. Jag tror ingen enda person i Sverige skulle acceptera om det var Sverige, som var utsatt för konstant raketbeskjutning ifrån Norge eller Danmark. Det skulle ställas långt högljuddare krav än vad som görs i Israel på vedergällning och skydd.
#15 Christer Eriksson...Libyen.
Det är intressant hur Libyen och Irak utsätts för FNs villkorade uppmärksamhet när man bryter mot FNs uppmaningar, medan Israel går fria.
"Blickarna riktas mot..."
Du har hört talas om Libyen va?
(Det är intressant hur människan fungerar, hur man stänger av den verklighet som inte passar in i ens argumentation.)
Finns det någon lätt tillgänglig källa för luftvärnslarm och raketanfallsstatistik? T.ex. någon officiell websida som presenterar det med snygg nog grafik för att användas i en tidning. Jag kommer inte att använda den källan då jag har annat för mig men någon bland newsmills läsare borde ha nytta av den.
#16 Inger Andersson...Empati för det Israeliska folket?
Det är just det det gör.
Vi har två ledande grupper som vegeterar på konflikten och använder folket som verktyg.
Yassir Arafat på sin tid var miljardär som underhöll en liten dam för 1,5 miljon i månaden i Paris, samtidigt som Palestinagrupperna i Sverige gick med bössan och samlade in pengar.
Hela konflikten är ett cyniskt spel med just folket. Samtidigt är det "folket" själva i regionen som måste ta över händelserna på båda sidor.
Noomi Berlinger-Stahl är ett lika stort hinder för konfliktens lösning som vilken självmordsbombare som helst, därför måste FN gå in militärt som man har gjort i andra länder där extremismen sätter agendan.
Om det nu inte är för sent före den totala apokalypsen. Israel hade haft ett helt annat internationellt stöd om man följde FNs anvisningar.
Så länge judarna visar svaghet genom att inte fördriva araberna från sitt område kommer provokationerna att fortsätta.
Artikelförfattaren skriver helt uppåt väggarna som vanligt (är det inte märkligt att hon får sitta i Israel och skriva propaganda som publiceras här?) och backas upp omedelbart av fil lic och Bo T.
Säger inte det allt?
Håller helt med dig, Backfire. Skrämmande att en sån här vedervärdig lögnpropaganda alls får publiceras.
Okej, "Svenne", vad i Berlinger-Stahls artikel är "vedervärdig lögnpropaganda"? Att 39 raketer skjutits mot Israel under veckoslutet? Om du anser att hennes påstående inte stämmer, så ge belägg. För min del anser jag hennes tal om "vit slavhandel" vara malplacerat, men det framgår tydligt att det är hennes egen benämning på ett bakomliggande faktum (fångutväxlingen). Så nu kan du (och "Backfire", för den delen) passa på att väga era sakargument mot Berlinger-Stahls. För det kan ni väl...inte sant?
Vadå "backas upp", #21 Backfire? Jag kritiserar ju Israel för att man inte genomför skilsmässan med araberna och avslutar konflikten.
Och jag kritiserar araberna för att man inte tar hand om palestinierna på sitt eget territorium och därmed håller miljoner människor utanför den arabiska gemenskapen.
Snabbkoll på nättidningar visar att detta verkligen är en bortvald nyhet i Sverige. Man kan ju undra vad som hänt med den svenska objektiviteten och neutraliteten sedan Raoul Wallenbergs heroiska dagar. Dagens dito heroism i Sverige består av att våga blunda för besvärliga sanningar framgångsrikt när folkskeppet Sverige har fått en politisk slagsida.
Själv måste jag medge att jag struntar totalt i vilka nyheter må hända rapporteras från konflikten mellan Israel och palestinier ty det går inte skilja de gamla från de nya. Nyheter som man sände tio år sedan är precis lika aktuella idag och dagens är precis lika inaktuella som de gamla. Det har endast dykt upp några nya namn samtidigt som de gamla fallit i glömska. I den meningen spelar det ingen större roll för mitt vidkommande om pressen nämnt attacken eller ej. Men det retar mig att man låtsas som man vore opartisk i konflikten.
Den retrospektiva historiska blicken säger ändå något väldigt viktigt om detta konfliktområde och dess folk att de innehar det absolut världsrekordet i fredsöverenskommelser och -avtal. Synd bara allt papper med fina signaturer, sigill och alla kostnader som sådana ritualer innebär när alltsammans ändå har gått till spillo.
Anmärkningsvärt är även att ett litet område kan få stormakterna spela med i detta makabra skådespeleri år efter år.
"Israel hade haft ett helt annat internationellt stöd om man följde FNs anvisningar."
#19 Alf Carlsson. Du verkar ha en närmast religiös barnatro på FN, en av världens mest korrumperade organisationer.
En av huvudorsakerna till att konflikten aldrig dör är att FN gett palestinierna en egen helt unik flyktingstatus som går i arv vilket gör att palestinierna inte kan kräva medborgarskap i de länder de bor i utan hänvisas till att fortsätta kampen för att utplåna Israel och utrota judarna vars tillgångar de är utlovade av Arafat & consortes.
Hjärtligt tack, Noomi Berlinger-Stahl för Din artikel, och Bo T. för Dina kommentarer.
FN borde omedelbart ha protesterat mot raketbeskjutningen. När det inte görs visar FN att attacker mot Israel inte räknas. Varför ska då Israel lyssna till FN?
De som stöder Palestinska Myndigheten monetärt borde omedelbart ryta ifrån. Men FN följer sitt trogna mönster och tar inte i saken. Det går inte, givet vilka som sitter i FNs olika organ, givet det inflytande israelhatande länder har. Man får inte igenom någon resolution mot de som attackerar israel. Inte heller Sverige som är ett av de största bidragarsländerna till Palestinska Myndigheten säger pip. Man sätter en oskriven regel att raketattacker mot Israel är acceptabla. De ignoreras. Media hänger med.
Det viktigaste är att inga kristna människor, i Israel och på de ockuperade områdena, skadas av varken muslimer eller judar.
Israel borde snarast häva ockupationen av kristna församlingar och samhällen och vi måste kräva lika rättigheter för alla människor i Israel och ockuperade områden.
Kristna/sekulära borde starta stora tidningar, radio och TV enheter i Israel som kan bedriva opinion för ett mänskligare samhälle, plus egna banker och advokatkontor som kan bedriva aktivt lobby arbete.
Det är viktigt att kristna involverar sig i Israels politik i minst samma utsträckning som judar involverar sig i kristna länders lagar och ploitik. Sedan måste det kvalificera sig som hets mot folkgrupp att kritisera kristna eller sekulära västerlänningar. Det är också jätteviktigt att Israel blir 100% mångkulturellt, där alla etniciteter, religiösa och icke religiösa har exakt samma rättigheter, dvs vi Goyim skall ha samma rättigheter som judar i israel.
Det vore rättvist.
# 33 Johnny Andersson
"Det är också jätteviktigt att Israel blir 100% mångkulturellt, där alla etniciteter, religiösa och icke religiösa har exakt samma rättigheter, dvs vi Goyim skall ha samma rättigheter som judar i israel."
Det kravet är faktiskt redan uppfyllt.
# 19 Alf Carlsson
" Noomi Berlinger-Stahl är ett lika stort hinder för konfliktens lösning som vilken självmordsbombare som helst, därför måste FN gå in militärt som man har gjort i andra länder där extremismen sätter agendan. "
Jämställer Du yttrandefrihet och en självmordsbombares handlingar och anser att i båda fallen handlar det om extremism?
Jag har svårt att tro att du på allvar kan mena det, om du inser vad det innebär.
Tusentals människor offrar sitt liv för det fria ordet skull i andra länder. Anser Du att FN skall gå in militärt och bomba alla de länder som har yttrandefrihet och pressfrihet?
Isåfall måste Sverige vara ett av de första länder, som måste bombas, eftersom vi tidigt har infört dessa demokratiska fri- och rättigheter.
#35 Inger Andersson...FN har satt gränserna för Israel, vilket betraktas som ett övergrepp av ena sidan konflikten. Oavsett om beslutet var rätt eller fel, vilket är konfliktens grund, så har FN fastställt gränserna.
Nu vill FN att Israel nöjer sig med dessa gränser och backar från ockupationen. Gör man inte det, ska man vidta nödvändiga åtgärder, vilket ytterst är en militär intervention. Det är inte mer dramatiskt än att man går in i Libyen.
Yttrandefriheten är den intellektuelles rätt i första hand. Här finns oftast utbildning och tid för eftertanke. Noomi Berlinger-Stahl har all tid i världen och är uppmanad att skriva om vilken rätt hon tycker palestinierna har, men fortsätter ändå mala på enögt och enfaldigt.
Ska du tvunget värdera vem som är det största hindret för en lösning, så kommer Noomi Berlinger-Stahl före självmordsbombaren, som representant för den sionistiska lobbyn.
1000-tals självmordsbombare har offrat sitt liv för...
I Japan hyllas dessa självmordsbombare som nationens hjältar.
Jag vill se en artikel av Noomi Berlinger-Stahl som handlar om palestinernas rätt.
Eller du kanske ska skriva den?
För den måste väl skrivas?
#35 Inger Andersson...FN har satt gränserna för Israel, vilket betraktas som ett övergrepp av ena sidan konflikten. Oavsett om beslutet var rätt eller fel, vilket är konfliktens grund, så har FN fastställt gränserna.
Nu vill FN att Israel nöjer sig med dessa gränser och backar från ockupationen. Gör man inte det, ska man vidta nödvändiga åtgärder, vilket ytterst är en militär intervention. Det är inte mer dramatiskt än att man går in i Libyen.
Yttrandefriheten är den intellektuelles rätt i första hand. Här finns oftast utbildning och tid för eftertanke. Noomi Berlinger-Stahl har all tid i världen och är uppmanad att skriva om vilken rätt hon tycker palestinierna har, men fortsätter ändå mala på enögt och enfaldigt.
Ska du tvunget värdera vem som är det största hindret för en lösning, så kommer Noomi Berlinger-Stahl före självmordsbombaren, som representant för den sionistiska lobbyn.
1000-tals självmordsbombare har offrat sitt liv för...
I Japan hyllas dessa självmordsbombare som nationens hjältar.
Jag vill se en artikel av Noomi Berlinger-Stahl som handlar om palestinernas rätt.
Eller du kanske ska skriva den?
För den måste väl skrivas?
Apropå media och Israel, blogg.svansbo.se rapporterar hur TT beskriver de senaste vändorna:
"...Regelbundet beskjuter olika grupper Israel med raketer. Antingen skickar man planlöst grad-raketer eller också skjuter man riktat mot städer. Detta för att döda människor och sprida skräck.
I onsdags attackerades israel med raketer igen. Därför svarade IDF med en attackerade mot en bas för islamiska jihad. Där förbereddes enligt IDF ytterligare raketattacker. Så här återgavs händelsen TT-telegram (DN, SvD, Expressen):
Nio palestinier i södra Gazaremsan dödades när israeliska stridsflygare på lördagen angrep träningsläger för vad israeliska militären kallar ”terrorister”.
TTs telegram sägs vara TT-AFP-Reuters. Reuters har ett riktigt nyhetstelegram om händelsen: Israel trades fire with Gaza’s Islamic Jihad, 10 dead . Så här beskriver de israels attack:
The Israeli air force attacked a base of the Islamic Jihad group, killing five top militants, in retaliation for what Israeli officials said were Gaza-based rocket attacks on the Jewish state. Four other militants died in subsequent raids. […]
Israel’s military said its aircraft ”targeted a terrorist squad … that was preparing to launch long-range rockets.”
Jämför detta med TTs telegram. Det ena är en nyhetstext, den andra ett personligt ställningstagande..."
TT har skrivit konstigt i åratal.
Nu vart du alldeles översiggiven , Alf::
"...Diskuterar man islam har man islamafobi
Diskuterar man kapitalismen är man kommunist och terrorist
Diskuterar man feminismen är man patriark och hatar kvinnor
Diskuterar man Israel så är man antisemit
Diskuterar man invandring är man rasist..."
Fel på alla rader. Det beror på hur man diskuterar och argumenterar, Alf. Diskuterar man extremistiskt, okunnigt, födomsfullt etc så uppfattas man nog som den extremist, islamofob, invandrarhatisk, misogynist, homofob, antisemit etc. man är, eller kan vara. Ofta uttrycker sig folk enligt gamla antisemitiska mönster men hatar kanske inte judar speciellt, kanske bara ser ner på judar (vilket iofs kallas antisemitism av de flesta). Kanske det bara handlar om ignorans, arrogans och illvilja? (vilket iofs är tre ingredienser i rasistiskt tänkande).
Det gäller att diskutera rakt, uppriktigt, informerat, inte göra ett ord som sionist till skällsord, t.ex. och det gäller att vara villig att ta in ny information och värna om nyans och balans.
@Alf Carlsson. Vad innebär att "diskutera Israel"?
På något sätt får jag en känsla av att du vill "diskutera" judar men jag hoppas och tror att jag har fel.
Eller hur?
För övrigt är det fantastiskt hur konflikten mellan judar och araber förmår engagera vissa svenskar på vänsterkanten och ändå är vänsterns favoriter mer eller mindre religiösa högerextrema grupperingar.
För mig är detta en ekvation som inte bara är olösbar utan också grotesk.
#40 A-K Roth...hahaha. Sionismen är en av våra extremismer. Att överhuvudtaget reflektera över att en bit mark har tilldelats ett visst folk kräver en extremism som också utvecklades genom t ex Sternligan. Man kan inte göra sionist till ett skällsord, det är ett skällsord och ett totalt förakt för extremismen och dess oförsonlighet.
Det är lika extremt att tro att man har ett antal damer att hämta i himmelriket om man lämnar jorden som martyr genom att spränga sig till döds.
Israels situation ska inte diskuteras utifrån extremismen, utan utifrån att FN fattade ett beslut som man kan tycka vad min vill om. Detta beslut måste följas som en respekt för FN oavsett vad man tycker om beslutet eller FNs medlemsländer. Det är alltså inte någon slags respekt för sionisterna, utan för FN, som gör att världen har en skyldighet gentemot Israel. Denna skyldighet kräver ömsesidighet och när den inte uppfylls så tappar Israels trovärdighet som en del av världssamfundet mark. Det är bara en djup tragedi för Israels folk att man inte förstår det och utvecklingen i regionen tyder på att man kommer att behöva allt stöd man kan få från FN. Men det är alltid svårt att få stöd från en man pissar på.
Så #39 A-K Roth, sionismen är Israels största problem, så stort att israeler t o m deserterar från den stat man föddes i och söker medborgarskap i andra länder.
"vara villig att ta in ny information och värna om nyans och balans....etc."
Det är mkt märkligt hur sternligor och Folke Bernadotte faller ur ramen, eller att Israel har ett hyllningspris uppkallat efter Sternligan för den som gjort förtjänstfulla insatser för staten Israels överlevnad.
I oljudet från de sionistiska propagandahögtalarna dör varje paus, varje frasering och nyansering.
Åtskilliga gånger har jag nu krävt att Noomi Berlinger-Stahl ska skriva om det palestinska folkets rätt. Att folk dör är ingen nyhet, att båda sidor hatar varandra är ingen nyhet, att rapportering vinklas är ingen nyhet, att Israel skiter i FN är ingen nyhet.
Men vilka rättigheter har de människor som har sina rötter i Palestina/Israel men som inte tillåts bo och leva där?
DET skulle kanske kunna gå under begreppen "värna om nyans och balans".
Jag tycker uppriktigt synd om folken på båda sidor som ska behöva ärva denna evighetskonflikt.
#43 Alf Carlsson. Du är själv ett exempel på varför konflikten är så svår att lösa.
Du väljer nämligen att lägga hela skulden på judarna i Israel genom att göra sionism till ett skällsord och dra fram Sternligan och mordet på Bernadotte.
Att skuldbelägga en sida i en konflikt leder sällan framåt.
Kanske borde du vara lite mer skeptisk till propagandan från Hamas?
#43 Alf Carlsson. Du är själv ett exempel på varför konflikten är så svår att lösa.
Du väljer nämligen att lägga hela skulden på judarna i Israel genom att göra sionism till ett skällsord och dra fram Sternligan och mordet på Bernadotte.
Att skuldbelägga en sida i en konflikt leder sällan framåt.
Kanske borde du vara lite mer skeptisk till propagandan från Hamas?
#45 Nurmela...Jag har klargjort detta åtskilliga gånger.
Jag tar bara ställning till FNs beslut. Säger FN att Israel ska omfatta Israels extremaste definition av sina gränser, så låt det ske.
Israels och Palestinas folk ska vända blicken mot FN och accepotera de beslut som fattas där. RAKT AV. Man är inte kapabla själva att lösa konflikten.
Jag hörde nu på nyheterna att Palestina blir UNESCOS 195 medlem.
Vad ska vi tycka om det?
Sverige och USA röstade nej. (Den svenske representanten är inte representativ för vad svenska folket tycker).
Vi har en Palestinsk regering som vill vara med i ett internationellt samarbete: "Enligt FN-stadgan är syftet är att verka till fred och säkerhet genom främjande av internationellt samarbete inom områdena utbildning, vetenskap och kultur utan åtskillnad med avseende av ras, kön, språk eller religion i syfte att främja den universella respekten för rättvisa, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter och grundläggande friheter."
Ska vi tycka att detta är bra eller ska vi tycka att det är en politisk manöver riktad mot staten Israel? Hur ser den "nyanserade" debatten ut?
Att man inte vek sig för USAs hot om att dra in anslaget ansågs av inslaget vara ett tecken på USAs minskande dominans i världspolitiken, samt att Israel blir alltmer isolerat.
Det är inte Hamas som isolerar Israel. Det är Noomi Berlinger-Stahl som isolerar Israel. Detta ser vem som helst som sitter lite högre upp i publiken och varningar har har ropats länge.
Så förstå det #45 Nurmela, jag intresserar mig inte ett dugg för hur det löses, utan att det blir löst och att FN måste erkännas som skiljenämnd.
Att sen våra nyanserade sionister får det till antisemitism är inget jag kan göra något åt.
#42 Nurmela...engagera folk på vänsterkanten?
"Det är märkvärdigt hur du lyckas göra detta till en konflikt mellan judar och araber." Blanda inte in mig i ett så idiotiskt påstående.
Detta är en konflikt mellan Israeler och Palestinier och konflikten är den enskilt farligaste på jordklotet, där Israel sitter på kärnvapen och där man hyser jordklotets mest ortodoxa extremister. Idén med att landet skänktes judarna av Gud för flera 1000 år sen, där man "äntligen kommit hem" etc. Jag har svårt att se ett land vars extremaste extremister utan att tveka, skulle använda kärnvapen för att "aldrig mer fördrivas från sitt land". Man skulle hellre dö, oavsett hur många man än drog med sig.
Detta är min oro, min fantasi och min intuition utifrån de budskap som lämnar den Israeliska "minareten". Noomi Berlinger-Stahl har inte gett mig ett ords anledning att rubba den oron, tvärtom.
Jag är nog en gräslig människa... tjatet om Israel/Palestina, vem har rätt till vad där nere - Ärligt talat - jag som är på botten av det svenska samhället - jag bryr mig inte alls... Alltså - jag är en gräslig människa som inte bryr sig.
Folk där nere... *pekar* de kan slåss o ha ihjäl varandra så mycket de bara vill... Jag bekymrar mig om att få ihop till brödfödan nästa månad här i Sverige.
Säkerligen så försvinner nog den här kommentaren nånstans för den var vad mången svensk börjar tycka om haveriet i Mellanöstern.
Carlsson verkar tro att FN, med sina många diktaturer som medlemmar, har förmåga att intressera sig och lösa konflikten i MÖ.
Skämtar Alf Carlsson?
#49 t...Jag sitter på 27:e raden och berättar vad jag ser. Jag beklagar folk som belastas med medeltida sanningar, som ska dessutom ska ärvas i en konflikt där alla vill vara hönan. Eller ägget.
Revolten i Nordafrika har kallats den Nordafrikanska våren...I Västvärlden har demokratins införande hyllats och första vinnaren ut var det islamistiska partiet Ennahda. I Libyen talas om samma sak och där var det USA, Frankrike m fl genom Nato, som beredde marken.
Så då är det väl bara att vänta på "barbariet och civilisationsförstörelsen." Samtidigt har barbarerna antagits som medlemmar i Unesco.
Så det är nog fler än svensk media och vänster som stödjer "barbariet och civilisationens undergång".
Jag önskar er alla lycka till med er balans och era nyanseringar. Jag går och köper en QP-meny med extra bearnaisesås och en coca och kommer tillbaka och ser landskampen mellan IFK Israel och Palestina FF.
Själv håller jag på Milan eller det lag där Zlatan spelar. Han har en klar filosofi som är lätt att förstå. "Det gäller att spela bollen och den som gör flest mål vinner matchen."
Och förmodligen har han rätt.
#46 Alf Carlsson,
>>Israels och Palestinas folk ska vända blicken mot FN och accepotera de beslut som fattas där.
Så FN är en trovärdig och neutral domare? Det var det roligaste jag hört på länge.
Vill du ersätta svenska domarväsendet med dömda seriemördare också?!
Här är lite om kritiken av FNs organ för mänskliga rättigheter.
Den första blev nedlagt för att det var helt kapat av vidriga diktatorer som kritiserade Israel varje år, men inte t.ex. Sudan -- som valdes in som medlem 2004!!
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Commission_on_Human_Rights#C...
Den ersattes 2006, som inte var mycket bättre:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Human_Rights_Council#Specifi...
Efter ett år hade den fördömt Israel i nio resolutioner -- och om just Sudan hade den uttryckt "concern" en gång...
(Även med en palestinsk beskrivning av Israel så var Sudan säkert 1000 gånger värre under den perioden.)
Någon efterlyste en artikel om palestiniers rättigheter. Ska jag avslöja en hemlighet - rättigheter och skyldigheter kommer alltid samtidigt! Man får rättigheter när man uppfyller skyldigheter.Har du betalt din skatt i 30 år har du rättighet till sjukvård och pension.
Läs Osloöverenskommelsen. Arafat fick rättigheten till kontroll över area A, B fram till förhandlad fred. Skyldigheterna var bl.a. totalt stopp för terror och hatpropaganda - Israel har väntat i 18 år. Palestinierna hade ingenting innan dess så det var ett stort steg uppåt! Nu försöker tyvärr Abbas gå tillbaka till hur det var innan Osloavtalet.
Vägplanen - rättigheten är en palestinsk stat, som är slutmålet. Lieberman sa i sitt första tal som utrikesminister att han följer vägplanen. Skyldigheterna är att marschera Vägen som planen beskriver parallellt med Israel. För att överhuvud taget komma på vägen krävs absolut stopp på terror och hatpropaganda....... Världen väntar.
Så frågan är närmast trivial.
Den här diskussionen om vilken part som har rätt eller fel i konflikten kan väl iofs vara intressant, men den hjälper knappast någon som är drabbad av kriget. Jag anser tvärtom att artiklar som den här bidrar till ökad polarisering och minskade chanser till fred i området.
Det viktiga är att parterna börjar respektera varandra som människor, vilket dom helt klart inte gör idag. Noomi Berlinger-Stahl är inte intresserad av ökad respekt mellan israeler och palestinier. Hon är bara intresserad av att samla så många pr-poäng som möjligt till det egna laget, Israelerna.
Tyvärr är det ju så att många tjänar på fortsatt krig i området. Arabvärldens diktatorer t ex har länge levt gott på konflikten. Så frågan jag tycker Noomi Berlinger-Stahl ska ställa sig är: Skulle hon välkomna fred och ömsesidig respekt mellan israeler och palestinier?
Skulle hon acceptera att palestinierna också fick köpa hus, mark och leva i Israel på samma villkor som som de judiska israelerna gör idag? Jag hoppas det, men tror det tyvärr inte.
#17 Alf Carlsson
Du pratar i nattmössan. Hade du ägt någon form av intellektuell hederlighet hade du erkänt att Israel är det land som har fått mer resolutioner mot sig i FN än alla andra muslimska länder tillsammans. Och det beror på att diktaturer som Libyen, Syrien och Pakistan och andra diktaturer försöker att avleda uppmärksamheten från sina egna människofientiga regimer genom att fokusera problemen på den enda demokratin i regionen, Israel.
#58 Johnny Andersson
Eftersom media, enligt dig, styrs av judar kan du lugnt räkna med att ditt IP-nummer är registrerad och din identitet fastställd. Därav kan du med samma säkerhet glömma alla framtida lån på banken, som enligt dig ägs av judar, och din familj tvingas att svälta när du blir av med ditt jobb, som enligt din egen logik styrs av judar. Lycka till grabben:-)
# Mattias Berggren
"Skulle hon välkomna fred och ömsesidig respekt mellan israeler och palestinier?
Skulle hon acceptera att palestinierna också fick köpa hus, mark och leva i Israel på samma villkor som som de judiska israelerna gör idag? Jag hoppas det, men tror det tyvärr inte. "
När det gäller din första fråga, så tror jag att de flesta israeler, skulle välkomna det mer än något annat.
När det gäller din andra fråga, så måste du ange mera exakt vad Du menar.
Palestinier finns i många länder runt om i arabvärlden. Är det alla dem Du inkluderar i din fråga och Din förhoppning att de skall kunna köpa hus, mark och leva i Israel på samma villkor som de judiska israelerna?
Som Du kanske känner till så är Israel ett extremt litet land, kanske lika stort som halva Småland, där det redan bor över 7 miljoner människor.
Om det är de israeliska palestinierna, som du menar, så har de redan de rättigheter, som du efterlyser och hoppas på. De israeliska palestinierna uppgår till ca 1,4 miljoner människor i Israel och deras rättigheter är exakt likadana, som de judiska och kristna invånarnas rättigheter.
#54 Ralph Haglund, fil.lic....oh, herr licentiaten. Det var ju jag som skrev om rättigheter, "den intellektuellt ohederlige FNL-kommunisten och antisemiten".
Har jag betalt min A-kassa i 30 år innebär inte det rätt att få ut A-kassa.
"Någon efterlyste en artikel om palestiniers rättigheter."
Nej, så var det inte alls. Och det kanske är det som är problemet. Herr licentiaten läser inte hela meningar, utan lägger själv in sina bisatser, så att det ska passa in i herr licentiatens eget huvud.
"Åtskilliga gånger har jag nu krävt att Noomi Berlinger-Stahl ska skriva om det palestinska folkets rätt."
Det handlar om att just Noomi Berlinger-Stahl ska skriva om vilka rättigheter hon tycker att Palestinierna har. Jag vill veta om just hon är förmögen till empati, att sätta sig in i andra sidans situation eller om hon bara är intresserad av hur just Israel är förfördelade.
#57 Christer Eriksson...
Det saknar helt betydelse hur många diktaturer som befolkar FN. Det enda man läser annars är att FN är ett redskap åt USA.
FN är den organisation som världen orkat mobilisera oavsett vad man tycker om enskilda medlemsländer och vad jag vet finns det ingen resolution som vill skicka ut Israelerna i havet. Ban Ki Moon har kritiserats våldsamt av Sveriges första dam, internrevisorn Inga-Britt Ahlenius. Han är en korrumperad nolla enligt henne. Icke desto mindre är det han som innehar posten, det är vad världen kan prestera och måste underordna sig om man ska räkna med ett internationellt stöd.
Det är som den här valpen Tobias Billström som inte betalade TV-licens, men som ångrade sig när han hamnade i regeringen.
Det här handlar om trovärdighet och att bygga långsiktigt och Israel kvalar inte ens in till ett lokalt seriespel i regionen.
#60 Inger Andersson..."De israeliska palestinierna rättigheter är exakt likadana, som de judiska och kristna invånarnas rättigheter."
Kan Noomi Berlinger-Stahl eller någon annan i Israel boende bekräfta detta?
Vad skulle du Inger Andersson, som ständigt ställer frågor utan att svara, säga om att det finns en apartheid i Israel?
Söker man på "Apartheid i israel" så får man nämligen upp en bild där bland andra Nelson Mandela har synpunker:
http://www.fib.se/utrikes/item/476-apartheid-i-israel
Han avslutar med orden:
"Nelson Mandela, och det internationella samfundet, har slagit fast att apartheid i alla dess former är ett brott mot mänskligheten. Därför måste vi nu med kraft agera mot världens enda kvarvarande apartheid-stat."
Kan det vara sant Inger Andersson?
#60 Inger Andersson:
"Om det är de israeliska palestinierna, som du menar, så har de redan de rättigheter, som du efterlyser och hoppas på. De israeliska palestinierna uppgår till ca 1,4 miljoner människor i Israel och deras rättigheter är exakt likadana, som de judiska och kristna invånarnas rättigheter."
Vilken heltjock lögn...
#Inger Andersson.
Jag vet knappt var jag ska börja.
Endast judar får enligt israelisk lag göra militärtjänst och ingå i den israeliska armen. Det är en oerhört viktig del i den sionistiska strategin, judar kan man lita på att de vill slåss mot den judiska statens fiender.
Man kan också lita på att de ser till att israeliska palestinier har mycket svårt att ta sig fram i sitt eget land. Palestinier stoppas i ideliga vägspärrar i timmar i sträck. Det händer titt som tätt att skadade och sjuka palestinier dör i vägspärrar på vägen till sjukhus. Judiska israeler har inga såna problem.
De endast judiska soldaterna tvångsförflyttar palestinier som bor för nära viktiga judiska bosättningar, eller på nåt annat sätt olämpligt ur den israeliska staten synpunkt. Palestinska butiker, och hela kvarter, tvingas stänga och flytta för att deras ägare har fel religion. Även kristna palestinier drabbas. Man hänvisar till "säkerhetsskäl". Det går att fortsätta ganska länge på det här temat.
Israel har olika skollagar, och olika skolor, för judar, muslimer och kristna. Det är också en viktig del i den sionistiska strategin, inte bra om judiska barnen får vara för mycket tillsammans med muslimska barn.
Det här är bara ett axplock, det går att ta upp väldigt många fler exempel.
Så Inger Andersson, inte ens de skrivna lagarna är likadana för alla israels innevånare; och de oskrivna är förstås mycket mer gynnande av de judiska innevånarna.
För mig så liknar det apartheid.