Det lustiga är att det som tror sig vara mest fördomsfria, typ Alexandra Pascalidou eller varför inte också Ring P 1:s Täppas Fogelberg är de som är mest enkelspåriga för att inte säga just försdomsfulla.
De har båda sin mall för hur verkligheten ser ut och det spelar inge roll hur mycket som verdersäger den i verkligheten, de är fast i hur de tyckte som några och tjugo.
Vidare kan de vräka ur sig fördomfulla saker om folk som inte tycker som dem, mer tar sig friheten att okväda andra med annan åsikt.
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-10-29, 16:11
"Först och främst återges jag inte som en person, utan 'som den där persern'"
Nu sa inte Alexandra Pascalidou detta, hon sa
"det är nån med persiskt ursprung som är homofob".
För övrigt så håller jag med Bali om att Pascalidou borde komma med en ursäkt. Det finns andra moderater i riksdagen som förtjänar mer kritik för religiositet än Bali.
Permalänk | Anmäl
Erik Iversen, 2011-10-29, 16:15
Det finns även andra i riksdagen som får epitet kastade efter sig, t.ex. dom dom M inte vill ta i med tång ens.
Sen tycker jag nog att man inte ska kalla människor för det ena eller det andra utan att ha på fötterna.
Det finns ju en partikollega till Hanif som är uttalat homofobisk mm. men det verkar inte bekymmra M.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2011-10-29, 16:59
Hanif Balis behov av att i tid och otid nämna att han kom till Sverige som treåring är oändligt. Och, såklart, väldigt pinsamt.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Andersson, 2011-10-29, 17:01
Bra jobbat att som ensam treåring klara sig så bra i ett helt främmade land.För att inte tala om prestationen att ta sig hit.
Det kan inte ha gått till så, Nån annan hade nog bestämt att han skulle till Sverige. Nån annan skötte sannolikt kontakter med myndigheter. Nån annan köpte rimligen biljetten. Nån annan tog troligen hand om honom i samma minut som han kom fram.
För övrigt håller jag med vad han skriver men sluta med detta "ensam som treåring". Det väcker bara löje.
Permalänk | Anmäl
perper, 2011-10-29, 17:40
Vilket är ditt största problem Hanif att Pascalidou vräker ur sig saker eller att Waberi faktiskt har inflytande i riksdagen?
"Alexandra Pascalidou tycks ha hört att någon med invandrarbakgrund i Moderaterna har en grumlig inställning till homosexuella -"
Ehh vem kan det vara?? Är det moderaternas 10 000 kr fråga eller?
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-10-29, 17:53
SVT är ju nu inte känt för att stå för saklighet eller opartiskhet. SVTs roll är att förkunna det sanna politiska ordet.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2011-10-29, 18:49
Det är OK då Pascalidou säger sådant som NN Svensson inte ens bör tänka.
Permalänk | Anmäl
Göran Eklund, 2011-10-29, 19:44
Hanif Bali måste bestämma sig om han är en kompetent politiker. Eller om han är en inkvoterad invandrare. Att spela invandringskortet 13 gånger i en artikel på newsmill inger inte respekt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-10-29, 20:30
Svar till #12 Martin A: Var förespråkar jag kvotering? Du måste bestämma dig om du vill göra ett sakligt inlägg eller bara vara off-topic.
Permalänk | Anmäl
Hanif Bali, 2011-10-29, 23:14
Det betyder antagligen inte så mycket, men jag noterar ändå en lite "lustig" skrivning i Hanif Balis artikel. Han skriver i det näst sista stycket att:
..."Jag har varit med på Pridearrangemang så länge som jag har förstått innebörden av det. Så sent som i somras stod jag längst fram i ledet och försvarade Pride och öppenhet mot dem som tycker att kärlek är något att smussla med."
Hanif Bali skriver alltså att han: "försvarade [...] öppenhet mot dem som tycker att kärlek är något att smussla med", vilket faktiskt skulle kunna läsas som ett stöd för "homofober" och deras värderingar. Jag tänker att detta skulle kunna vara en "freudiansk felskrivning", i samma anda som det som skrivs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Freudiansk_fels%C3%A4gning - och att Hanif Bali helst skulle velat uttrycka "något som på annat sätt socialt sett är olämplig att yttra", typ något kritiskt och negativt om homosexuella.
Jag vet nästan ingenting om Hanif Bali, utöver det han själv skrivit ovan, så förhoppningsvis är jag fel ute. Kanske var det herr Waberi som Pascalidou avsåg? För att en person med hans åsikter får representera moderaterna i Sveriges riksdag, är för mig både oroväckande och obegripligt.
Permalänk | Anmäl
John H Nilsson, 2011-10-29, 23:21
Hanif Bali, du har all rätt att kräva svar(ursäkt )av A. Pascalidou ifall hennes uttalande var riktad gentemot dig som ensikld person.
Samtidigt bör du förtydliga för alla som läser ditt inlägg, hur du som treåring flydde(pga politisk förtryck riktad indirekt mot dig som person) genom Europa till Sverige?
PS.Det är bra att få ta del av politiska förtrycket,s mekanismer som drabbar treåriga barn och tvingar dessa att ensam vandra genom Europa till Sverige. DS
Permalänk | Anmäl
Bertel Kevin, 2011-10-30, 00:43
"Så långt känns opinionsbildande television igen"
Välkommen i klubben, även M utnyttjar detta när tillfälle ges.
"Moderaterna är ett lovligt mål "
Eeehh.. det finns ännu lovligare byte, och där deltar M själv med liv och lust.
Förövrigt så är det inte så smart att replikera via newsmill, på något som gått i TV. De som läser din artikel är försvinnande få jämfört med de som såg programmet. Försök replikera via TV, eller DN och SvD, annars kan man nog lika gärna låta bli.
Permalänk | Anmäl
Robet Stenkvist, 2011-10-30, 06:27
#8 perper...Du får ha en liten utbildning i svenska för invandrare:
"Jag kom ensam till Sverige som treåring".
Detta betyder inte att han kom själv.
Jag kom ENSAM till Sverige som treåring betyder utan anhöriga.
Jag kom SJÄLV till Sverige som treåring betyder att han löste biljetten och faktiskt och fysiskt genomförde en resa till Sverige.
Hanif Bali kom ensam men inte själv.
Sannolikt (helt utan att veta) kom han som adopterad och växte upp i en privilegierad miljö, för att nu betala tillbaka politiskt genom att fotsätta försvara privilegiesverige. Det finns inte mycket kärlek i det.
Däremot är han välformulerad och har säkert den respekt för HBTQ som han skriver om. Om sen Pascalidou ska be om ursäkt vet jag inte, hon sätter ju honom på kartan och ger honom en chans att visa upp sig i det offentliga ljuset.
Det är väl snarare mer berättigat att Hanif Bali ber om ursäkt för att han är moderat och säljer ut Sverige till det privata näringslivet, som i sin tur skapar finansiella problem för hela EU i biljonklassen. Det problemet synes något större än att den unge mannen råkat ut för en dumpning av Pascalidaou.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-30, 07:51
Sen "Två nötcreme och en moviebox - vår uppväxt i DDR-Sverige" av Filip och Fredrik.
Kan ett samhälle vara rikare och mer generöst än det samhälle som gett utrymme åt dessa kraftidioter? Dom har seglat på sina räkmackor genom majonnäsen och tackar sen för kaffet genom att kalla dåtidens mest demokratiska land på jordklotet för DDR.
Även Hanif Bali är mottagen och uppvuxen i detta samhälle, som han nu säljer ut till den privata girigheten.
Jag är inte jätteimponerad.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-30, 07:57
Du har inte rätt att kalla andra för RASISTER eller FRÄMLINGSFIENTLIGA!!!
Tack för argumentet Hanif Bali!!
Permalänk | Anmäl
Johan Karlsson, 2011-10-30, 08:31
Nu vet du hur det känns när du kallar SD för rasister Hanif!
Du får smaka på din egen medicin!
Permalänk | Anmäl
Johan Karlsson, 2011-10-30, 08:33
Sluta kalla andra rasister Hanif!
http://www.expressen.se/debatt/1.2521423/rasismen-ar-ditt-ansvar-nu-juholt
ag vet att jag i följande stycken argumenterar i egen sak. Jag vet också att sådant sällan uppskattas. Ändå måste jag göra ett försök. För många har tyst sett på när främlingshat och extremism normaliserats i Sverige.
För sommaren 2011 heter förgrundsfiguren för denna normaliseringsprocess inte Jimmie Åkesson. Den som just nu bär det yttersta ansvaret för att främlingsfientlighet fått en plats i svensk politiks finrum är Socialdemokraternas ledare Håkan Juholt.
I valet var alliansens budskap tydligt: Låt det största blocket styra. De rödgröna var ännu tydligare och lovade: Aldrig någonsin, aldrig någonstans, samarbeta med Sverige demokraterna.
Varför? Vanliga partier kan göra upp i sakfrågor och behålla sin ideologi, men uppgörelser med sverigedemokrater bidrar till att normalisera deras människosyn.
Permalänk | Anmäl
Johan Karlsson, 2011-10-30, 08:36
#14, Det är knappast att Waberi som Pascalido avsåg. Hon är uppväxt i Tensta och tro mig, hon kan se skillnad på perser och somalier.
Jag såg programmet och visst är det personliga åsikter som blandas med fördomar, knappast någon av dem har läst det där stycket i idéprogrammet. M det är inte nödvändgtivis fel att det är de personliga åsikterna som kommer fram, varför måste det vara så torrt sakligt jämt?
Dock borde urvalet av paneldeltagare vara lite annorlunda, när det gäller personer som har starka politiska åsikter. Det blev ju lite väl enkelriktat. Alternativt skulle programledaren kunna ställa upp som en "motpol".
Permalänk | Anmäl
David Holmberg, 2011-10-30, 08:47
#13 Hanif Bali
Nej, du förespråkar inte kvotering. Men du spelar på invandrarbakgrundgitarren i hela artikeln. Detta må vara befogat eller icke befogat. Men det är fortfarande ovärdigt och gissningsvis dålig strategi för din karriär. Du hade tillräckligt med ammunition i och med homofob.
I mitt undermedvetna sinne så har politiker på sig schablon-kläder, winberg - "torpeden", ingvar karlsson - "den ovillige", bildt - "kompetensmonstret", pekgul - "invandrarförklädet", sabuni - "invandrarförklädet", fredrik malm - "torpeden", maud - "pladdraren".
Men vad vet jag, folk kanske kan klä politiker i många olika kläder samtidigt. Det är du som är proffset.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-10-30, 08:53
Mig veterligen så spelar sabouni aldrig invandrarbakgrundskortet medan pekgul alltid gör det. Så vet inte om hon har samma etikett. Jag drog mest till med sabouni för argumentets skull.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-10-30, 08:56
Bali ar förvisso alltid framstått som ett stort skämt men att bli kränkt över det här är verkligen att ta det till en ny nivå.
Permalänk | Anmäl
Linus R, 2011-10-30, 10:31
Det är ett bevis på mognad och inre styrka att kunna vända andra kinden till, Bali.
Respekt får ingen gratis.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2011-10-30, 10:38
Det måste vara ett svaghetstecken för Moderata samlingspartiet att Hanif Bali är den enda i partiet med rötter i Iran. Eller hur kan han annars känna sig utpekad av en svepande formulering som "det är nån med persiskt ursprung som är homofob"?
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-10-30, 11:10
#27, nåväl, även (S) har väl bara en riksdagsledamot med persisk bakgrund (Maryam Yazdanfar).
Permalänk | Anmäl
David Holmberg, 2011-10-30, 11:30
Konceptet Nyhetsbyrån, är ett gammal koncept som föddes på 80 talet och just "journalister" som sätter sin prägel med en Vänstervriden syn på samtiden. Det går ut på att bjuda in "de främsta filosoferna och socionomerna av vår tid" (fniss) som ofta hamnar in som i trans och spyr ut galla mot Alliansen, med känsloargument som stämmer med redaktionen och är ett sätt att skaffa sig en biljett till listan av "resurser" som rings upp när det dags att få en liten med välbehövlig inkomst. På listan alltid står Özz Nujen, (filosofen och socionom, fniss igen) Claes Malmberg, som skall tala om vad rätt och fel är, inte genom en egen och exemplarisk leverne, men på en konstig tolkning av verkligheten och på ett förväntad gapigt sätt, som måste stämma så klart med redaktionen. Då låter man dessa uttala de sakerna som programmets redaktionen inte kan kan spy ut. Pascalidu är det balanserade inslaget, vilket visar vad sällskapet representerar.
Nyhetsbyrån, var passé redan på 80 talet, den riktar sig till unga som inte har "alla indianerna i konoten" och tror på att Palme kommer att ställa upp i nästa valet.
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2011-10-30, 12:08
Det största problemet i detta ärende är att SVT fortfarande existerar.
Lägg ner statsstyrd media snarast.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-10-30, 12:29
#31 G.Maxwell...Kommenterar du rätt artikel? Du verkar inte ha alla tomaterna i ketchupflaskan.
Olof Palme är trots sin död ett betydligt bättre val än de flesta av dagens politiker. Han är åtminstone inte kontraproduktiv som alliansens hösäckar.
Vad gäller Nyhetsbyrån, så är det att väl så gott alternativ som A-ekonomi, som berättar för hönsgården att "Nasdaq har backat 0,2 och dollarn står oförändrad mot kronan." Fårskallarnas television äger svenskens hjärna och några stänk av intellektuell betraktelse måste även vi få som uppskattar sådan, annars är det diskriminering av minoritet.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-30, 12:48
Visst! Alf, och Palme vinner visst i nästa val :-)
Ah även Jesus ska återuppstå har jag hört, då är allt möjligt. Relativistiskt, minst sagt.
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2011-10-30, 12:57
Alf Carlsson
Tycker du inte att du förhäver dig själv om du påstår att Nyhetsbyrån representerar detta: "några stänk av intellektuell betraktelse måste även vi få som uppskattar sådan, annars är det diskriminering av minoritet."
Skulle Viggo Cavling Özz Nûjen och Claes Malmberg prestera en form av intellektuell betraktelse??
Du verkar inte ha höga krav på livet!
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2011-10-30, 13:29
#29 David Holmberg: Så är det nog men att uttalandet från Pascalidou bara skulle omfatta bara riksdagsledamöter är väl inte belagt?
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-10-30, 13:50
#36 Beg Differ.
Nåväl, hon invänder i inslaget mot Özz påstående att partiet är helt vitt med att ”nu har de nån med persisk bakgrund, homofob”. Det antyder ändå att det skulle vara en någorlunda framträdande person i partiet, snarare än gräsrotspartimedlemmen ”Jafari” i Skärholmen (obs rent påhittat exempel av mig). För varför skulle en oväsentlig person som ingen känner till ens vara värd att nämna ?
Men, när jag lyssnar ytterligare några gånger på stycket så framträder ytterligare möjligheter. Ljudkvaliteten sjunker något mitt i det och det kan möjligen vara så att hon säger ”nån med persisk bakgrund, och homofoben” (där ”och:et är väldigt dolt). I så fall handlar det om två olika exempel på personer i moderaterna med utländsk bakgrund, dels den med persisk bakgrund (troligen Hanif), och dels ”homofoben” (oklart vem).
Den enda som kan bringa klarhet i det här är Alexandra själv.
Permalänk | Anmäl
David Holmberg, 2011-10-30, 15:38
#38 David Holmberg: Instämmer helt med din analys. Men nu hade Pascalidou tur eller var tillräckligt driven för att vara otydlig i personfrågan och lär nog inte efter debaclet komma med ett förtydligande.
Teorin med två personer är spännande speciellt med tanke på att Moderaterna faktiskt har minst en med sannolikhet intill visshet säker homofob i Riksdagen (enligt egen utsago). Men det är en annan debatt.
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-10-30, 16:10
Ja visst är det tråkigt att vi i dagens Sverige inte vågar tänka på lösningar utanför "boxen". Varför skulle man vara homofob bara för att man är perser?
Ett annat exempel är Dawit Isaak. Varför erbjuder Sverige inte asyl åt hans kidnappare? På så sätt skulle vi ju få tillbaka Dawit och som grädde på moset får vi flera stycken framtida atomfysiker, hjärnkirurger och kanske en och annan ingenjör.
Jag blev själv bortförd i Nigeria för ett par veckor sedan, så jag vet vad jag talar om.
Hälsningar till alla snälla, Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis Socialsekreterare på Lidingö & Debattör http://batikhaxanberit.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis, 2011-10-30, 18:39
#35 Maria Nilsson...Formatet är intellektuellt, sen presteras mer eller mindre intelligenta synpunkter. Viggo Cavling tillför definitivt nya infallsvinklar - Jag kollade "kvinnor vill vara hemma" med Pascalidu och Özz Nûjen och det var två helidioter som diskuterade en ickefråga.
Å andra sidan finns det andra ämnen och/eller andra personer där frågor väcks och diskuteras. Programmet är reflekterande (intellektuellt), till skillnad från en massa konsumtionsprogram.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-30, 20:39
Det är nog lika bra att du vänjer dig vid att bli påhoppad. Du är politiker, gubbe, medlem av patriarkatet, förmål för patriarkatethatet... Att du är en snäll grabb skiter de här brudarna i. De vill inte ditt bästa. Skaffa elefanthud och låt bli att ge igen. Inget göder hatet mer.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-10-30, 21:12
Hanif Bali
Du behöver inte bry dig om en sensationsdocka av Pascalidous karaktär. Hon är mest en beskäftig skrikhals som tack vara ett hyggligt ansikte kommit alltför långt inom media.
Bara det faktum att hon bidragit till tömma Greklands kassa - hon lär ha haft vidrigt bra betalt från grekiska T V och att hon nu bor på bättre plats än Rinkeby gör henne helt uselt trovärdig.
Så, bry dig inte om denna aggressiva förortsprodukt.
Permalänk | Anmäl
Magnus Wallin, 2011-10-31, 08:31
Vad är det här för gnäll? Varför skulle man inte få anklaga vem man vil för att vara en *fob? Det är ju liksom tidens grej... Du har ingen rätt att gnälla.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2012-05-05, 08:11
38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det lustiga är att det som tror sig vara mest fördomsfria, typ Alexandra Pascalidou eller varför inte också Ring P 1:s Täppas Fogelberg är de som är mest enkelspåriga för att inte säga just försdomsfulla.
De har båda sin mall för hur verkligheten ser ut och det spelar inge roll hur mycket som verdersäger den i verkligheten, de är fast i hur de tyckte som några och tjugo.
Vidare kan de vräka ur sig fördomfulla saker om folk som inte tycker som dem, mer tar sig friheten att okväda andra med annan åsikt.
"Först och främst återges jag inte som en person, utan 'som den där persern'"
Nu sa inte Alexandra Pascalidou detta, hon sa
"det är nån med persiskt ursprung som är homofob".
För övrigt så håller jag med Bali om att Pascalidou borde komma med en ursäkt. Det finns andra moderater i riksdagen som förtjänar mer kritik för religiositet än Bali.
Det finns även andra i riksdagen som får epitet kastade efter sig, t.ex. dom dom M inte vill ta i med tång ens.
Sen tycker jag nog att man inte ska kalla människor för det ena eller det andra utan att ha på fötterna.
Det finns ju en partikollega till Hanif som är uttalat homofobisk mm. men det verkar inte bekymmra M.
Hanif Balis behov av att i tid och otid nämna att han kom till Sverige som treåring är oändligt. Och, såklart, väldigt pinsamt.
Bra jobbat att som ensam treåring klara sig så bra i ett helt främmade land.För att inte tala om prestationen att ta sig hit.
Det kan inte ha gått till så, Nån annan hade nog bestämt att han skulle till Sverige. Nån annan skötte sannolikt kontakter med myndigheter. Nån annan köpte rimligen biljetten. Nån annan tog troligen hand om honom i samma minut som han kom fram.
För övrigt håller jag med vad han skriver men sluta med detta "ensam som treåring". Det väcker bara löje.
Vilket är ditt största problem Hanif att Pascalidou vräker ur sig saker eller att Waberi faktiskt har inflytande i riksdagen?
"Alexandra Pascalidou tycks ha hört att någon med invandrarbakgrund i Moderaterna har en grumlig inställning till homosexuella -"
Ehh vem kan det vara?? Är det moderaternas 10 000 kr fråga eller?
SVT är ju nu inte känt för att stå för saklighet eller opartiskhet. SVTs roll är att förkunna det sanna politiska ordet.
Det är OK då Pascalidou säger sådant som NN Svensson inte ens bör tänka.
Hanif Bali måste bestämma sig om han är en kompetent politiker. Eller om han är en inkvoterad invandrare. Att spela invandringskortet 13 gånger i en artikel på newsmill inger inte respekt.
Svar till #12 Martin A: Var förespråkar jag kvotering? Du måste bestämma dig om du vill göra ett sakligt inlägg eller bara vara off-topic.
Det betyder antagligen inte så mycket, men jag noterar ändå en lite "lustig" skrivning i Hanif Balis artikel. Han skriver i det näst sista stycket att:
..."Jag har varit med på Pridearrangemang så länge som jag har förstått innebörden av det. Så sent som i somras stod jag längst fram i ledet och försvarade Pride och öppenhet mot dem som tycker att kärlek är något att smussla med."
Hanif Bali skriver alltså att han: "försvarade [...] öppenhet mot dem som tycker att kärlek är något att smussla med", vilket faktiskt skulle kunna läsas som ett stöd för "homofober" och deras värderingar. Jag tänker att detta skulle kunna vara en "freudiansk felskrivning", i samma anda som det som skrivs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Freudiansk_fels%C3%A4gning - och att Hanif Bali helst skulle velat uttrycka "något som på annat sätt socialt sett är olämplig att yttra", typ något kritiskt och negativt om homosexuella.
Jag vet nästan ingenting om Hanif Bali, utöver det han själv skrivit ovan, så förhoppningsvis är jag fel ute. Kanske var det herr Waberi som Pascalidou avsåg? För att en person med hans åsikter får representera moderaterna i Sveriges riksdag, är för mig både oroväckande och obegripligt.
Hanif Bali, du har all rätt att kräva svar(ursäkt )av A. Pascalidou ifall hennes uttalande var riktad gentemot dig som ensikld person.
Samtidigt bör du förtydliga för alla som läser ditt inlägg, hur du som treåring flydde(pga politisk förtryck riktad indirekt mot dig som person) genom Europa till Sverige?
PS.Det är bra att få ta del av politiska förtrycket,s mekanismer som drabbar treåriga barn och tvingar dessa att ensam vandra genom Europa till Sverige. DS
"Så långt känns opinionsbildande television igen"
Välkommen i klubben, även M utnyttjar detta när tillfälle ges.
"Moderaterna är ett lovligt mål "
Eeehh.. det finns ännu lovligare byte, och där deltar M själv med liv och lust.
Förövrigt så är det inte så smart att replikera via newsmill, på något som gått i TV. De som läser din artikel är försvinnande få jämfört med de som såg programmet. Försök replikera via TV, eller DN och SvD, annars kan man nog lika gärna låta bli.
#8 perper...Du får ha en liten utbildning i svenska för invandrare:
"Jag kom ensam till Sverige som treåring".
Detta betyder inte att han kom själv.
Jag kom ENSAM till Sverige som treåring betyder utan anhöriga.
Jag kom SJÄLV till Sverige som treåring betyder att han löste biljetten och faktiskt och fysiskt genomförde en resa till Sverige.
Hanif Bali kom ensam men inte själv.
Sannolikt (helt utan att veta) kom han som adopterad och växte upp i en privilegierad miljö, för att nu betala tillbaka politiskt genom att fotsätta försvara privilegiesverige. Det finns inte mycket kärlek i det.
Däremot är han välformulerad och har säkert den respekt för HBTQ som han skriver om. Om sen Pascalidou ska be om ursäkt vet jag inte, hon sätter ju honom på kartan och ger honom en chans att visa upp sig i det offentliga ljuset.
Det är väl snarare mer berättigat att Hanif Bali ber om ursäkt för att han är moderat och säljer ut Sverige till det privata näringslivet, som i sin tur skapar finansiella problem för hela EU i biljonklassen. Det problemet synes något större än att den unge mannen råkat ut för en dumpning av Pascalidaou.
Sen "Två nötcreme och en moviebox - vår uppväxt i DDR-Sverige" av Filip och Fredrik.
Kan ett samhälle vara rikare och mer generöst än det samhälle som gett utrymme åt dessa kraftidioter? Dom har seglat på sina räkmackor genom majonnäsen och tackar sen för kaffet genom att kalla dåtidens mest demokratiska land på jordklotet för DDR.
Även Hanif Bali är mottagen och uppvuxen i detta samhälle, som han nu säljer ut till den privata girigheten.
Jag är inte jätteimponerad.
Du har inte rätt att kalla andra för RASISTER eller FRÄMLINGSFIENTLIGA!!!
Tack för argumentet Hanif Bali!!
Nu vet du hur det känns när du kallar SD för rasister Hanif!
Du får smaka på din egen medicin!
Sluta kalla andra rasister Hanif!
http://www.expressen.se/debatt/1.2521423/rasismen-ar-ditt-ansvar-nu-juholt
ag vet att jag i följande stycken argumenterar i egen sak. Jag vet också att sådant sällan uppskattas. Ändå måste jag göra ett försök. För många har tyst sett på när främlingshat och extremism normaliserats i Sverige.
För sommaren 2011 heter förgrundsfiguren för denna normaliseringsprocess inte Jimmie Åkesson. Den som just nu bär det yttersta ansvaret för att främlingsfientlighet fått en plats i svensk politiks finrum är Socialdemokraternas ledare Håkan Juholt.
I valet var alliansens budskap tydligt: Låt det största blocket styra. De rödgröna var ännu tydligare och lovade: Aldrig någonsin, aldrig någonstans, samarbeta med Sverige demokraterna.
Varför? Vanliga partier kan göra upp i sakfrågor och behålla sin ideologi, men uppgörelser med sverigedemokrater bidrar till att normalisera deras människosyn.
#14, Det är knappast att Waberi som Pascalido avsåg. Hon är uppväxt i Tensta och tro mig, hon kan se skillnad på perser och somalier.
Jag såg programmet och visst är det personliga åsikter som blandas med fördomar, knappast någon av dem har läst det där stycket i idéprogrammet. M det är inte nödvändgtivis fel att det är de personliga åsikterna som kommer fram, varför måste det vara så torrt sakligt jämt?
Dock borde urvalet av paneldeltagare vara lite annorlunda, när det gäller personer som har starka politiska åsikter. Det blev ju lite väl enkelriktat. Alternativt skulle programledaren kunna ställa upp som en "motpol".
#13 Hanif Bali
Nej, du förespråkar inte kvotering. Men du spelar på invandrarbakgrundgitarren i hela artikeln. Detta må vara befogat eller icke befogat. Men det är fortfarande ovärdigt och gissningsvis dålig strategi för din karriär. Du hade tillräckligt med ammunition i och med homofob.
I mitt undermedvetna sinne så har politiker på sig schablon-kläder, winberg - "torpeden", ingvar karlsson - "den ovillige", bildt - "kompetensmonstret", pekgul - "invandrarförklädet", sabuni - "invandrarförklädet", fredrik malm - "torpeden", maud - "pladdraren".
Men vad vet jag, folk kanske kan klä politiker i många olika kläder samtidigt. Det är du som är proffset.
Mig veterligen så spelar sabouni aldrig invandrarbakgrundskortet medan pekgul alltid gör det. Så vet inte om hon har samma etikett. Jag drog mest till med sabouni för argumentets skull.
Bali ar förvisso alltid framstått som ett stort skämt men att bli kränkt över det här är verkligen att ta det till en ny nivå.
Det är ett bevis på mognad och inre styrka att kunna vända andra kinden till, Bali.
Respekt får ingen gratis.
http://soldatmamma.blogspot.com
Det måste vara ett svaghetstecken för Moderata samlingspartiet att Hanif Bali är den enda i partiet med rötter i Iran. Eller hur kan han annars känna sig utpekad av en svepande formulering som "det är nån med persiskt ursprung som är homofob"?
#27, nåväl, även (S) har väl bara en riksdagsledamot med persisk bakgrund (Maryam Yazdanfar).
Konceptet Nyhetsbyrån, är ett gammal koncept som föddes på 80 talet och just "journalister" som sätter sin prägel med en Vänstervriden syn på samtiden. Det går ut på att bjuda in "de främsta filosoferna och socionomerna av vår tid" (fniss) som ofta hamnar in som i trans och spyr ut galla mot Alliansen, med känsloargument som stämmer med redaktionen och är ett sätt att skaffa sig en biljett till listan av "resurser" som rings upp när det dags att få en liten med välbehövlig inkomst. På listan alltid står Özz Nujen, (filosofen och socionom, fniss igen) Claes Malmberg, som skall tala om vad rätt och fel är, inte genom en egen och exemplarisk leverne, men på en konstig tolkning av verkligheten och på ett förväntad gapigt sätt, som måste stämma så klart med redaktionen. Då låter man dessa uttala de sakerna som programmets redaktionen inte kan kan spy ut. Pascalidu är det balanserade inslaget, vilket visar vad sällskapet representerar.
Nyhetsbyrån, var passé redan på 80 talet, den riktar sig till unga som inte har "alla indianerna i konoten" och tror på att Palme kommer att ställa upp i nästa valet.
Det största problemet i detta ärende är att SVT fortfarande existerar.
Lägg ner statsstyrd media snarast.
#31 G.Maxwell...Kommenterar du rätt artikel? Du verkar inte ha alla tomaterna i ketchupflaskan.
Olof Palme är trots sin död ett betydligt bättre val än de flesta av dagens politiker. Han är åtminstone inte kontraproduktiv som alliansens hösäckar.
Vad gäller Nyhetsbyrån, så är det att väl så gott alternativ som A-ekonomi, som berättar för hönsgården att "Nasdaq har backat 0,2 och dollarn står oförändrad mot kronan." Fårskallarnas television äger svenskens hjärna och några stänk av intellektuell betraktelse måste även vi få som uppskattar sådan, annars är det diskriminering av minoritet.
Visst! Alf, och Palme vinner visst i nästa val :-)
Ah även Jesus ska återuppstå har jag hört, då är allt möjligt. Relativistiskt, minst sagt.
Alf Carlsson
Tycker du inte att du förhäver dig själv om du påstår att Nyhetsbyrån representerar detta: "några stänk av intellektuell betraktelse måste även vi få som uppskattar sådan, annars är det diskriminering av minoritet."
Skulle Viggo Cavling Özz Nûjen och Claes Malmberg prestera en form av intellektuell betraktelse??
Du verkar inte ha höga krav på livet!
#29 David Holmberg: Så är det nog men att uttalandet från Pascalidou bara skulle omfatta bara riksdagsledamöter är väl inte belagt?
#36 Beg Differ.
Nåväl, hon invänder i inslaget mot Özz påstående att partiet är helt vitt med att ”nu har de nån med persisk bakgrund, homofob”. Det antyder ändå att det skulle vara en någorlunda framträdande person i partiet, snarare än gräsrotspartimedlemmen ”Jafari” i Skärholmen (obs rent påhittat exempel av mig). För varför skulle en oväsentlig person som ingen känner till ens vara värd att nämna ?
Men, när jag lyssnar ytterligare några gånger på stycket så framträder ytterligare möjligheter. Ljudkvaliteten sjunker något mitt i det och det kan möjligen vara så att hon säger ”nån med persisk bakgrund, och homofoben” (där ”och:et är väldigt dolt). I så fall handlar det om två olika exempel på personer i moderaterna med utländsk bakgrund, dels den med persisk bakgrund (troligen Hanif), och dels ”homofoben” (oklart vem).
Den enda som kan bringa klarhet i det här är Alexandra själv.
#38 David Holmberg: Instämmer helt med din analys. Men nu hade Pascalidou tur eller var tillräckligt driven för att vara otydlig i personfrågan och lär nog inte efter debaclet komma med ett förtydligande.
Teorin med två personer är spännande speciellt med tanke på att Moderaterna faktiskt har minst en med sannolikhet intill visshet säker homofob i Riksdagen (enligt egen utsago). Men det är en annan debatt.
Ja visst är det tråkigt att vi i dagens Sverige inte vågar tänka på lösningar utanför "boxen". Varför skulle man vara homofob bara för att man är perser?
Ett annat exempel är Dawit Isaak. Varför erbjuder Sverige inte asyl åt hans kidnappare? På så sätt skulle vi ju få tillbaka Dawit och som grädde på moset får vi flera stycken framtida atomfysiker, hjärnkirurger och kanske en och annan ingenjör.
Jag blev själv bortförd i Nigeria för ett par veckor sedan, så jag vet vad jag talar om.
Hälsningar till alla snälla, Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis Socialsekreterare på Lidingö & Debattör http://batikhaxanberit.blogspot.com
#35 Maria Nilsson...Formatet är intellektuellt, sen presteras mer eller mindre intelligenta synpunkter. Viggo Cavling tillför definitivt nya infallsvinklar - Jag kollade "kvinnor vill vara hemma" med Pascalidu och Özz Nûjen och det var två helidioter som diskuterade en ickefråga.
Å andra sidan finns det andra ämnen och/eller andra personer där frågor väcks och diskuteras. Programmet är reflekterande (intellektuellt), till skillnad från en massa konsumtionsprogram.
Det är nog lika bra att du vänjer dig vid att bli påhoppad. Du är politiker, gubbe, medlem av patriarkatet, förmål för patriarkatethatet... Att du är en snäll grabb skiter de här brudarna i. De vill inte ditt bästa. Skaffa elefanthud och låt bli att ge igen. Inget göder hatet mer.
Hanif Bali
Du behöver inte bry dig om en sensationsdocka av Pascalidous karaktär. Hon är mest en beskäftig skrikhals som tack vara ett hyggligt ansikte kommit alltför långt inom media.
Bara det faktum att hon bidragit till tömma Greklands kassa - hon lär ha haft vidrigt bra betalt från grekiska T V och att hon nu bor på bättre plats än Rinkeby gör henne helt uselt trovärdig.
Så, bry dig inte om denna aggressiva förortsprodukt.
Vad är det här för gnäll? Varför skulle man inte få anklaga vem man vil för att vara en *fob? Det är ju liksom tidens grej... Du har ingen rätt att gnälla.