Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Köttkonsumtion

Raymond Wigg om Köttkonsumtion

Därför bör landstinget ha köttfria dagar

Den höga köttkonsumtion ökar risken för cancer samtidigt som produktionen kräver enorma arealer för djurfoder. Därför föreslår vi att köttkonsumtionen inom Stockholms läns landsting ska minska, skriver Raymond Wigg, landstingsråd (MP) i Stockholms läns landsting.


Om författaren

Landstingsråd (MP) i Stockholms läns landsting. Talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting i frågor om regionplanering, miljö, klimat och kultur.

Pannbiff med lök, entrecote och falukorv - på många restauranger är det en självklarhet att toppa dagens meny med flera kötträtter. Vegetariska rätter hamnar ofta längst ned, om de alls finns med som alternativ. Kött är normen. Men att tänka tvärtom en dag i veckan skulle göra skillnad för hälsan, klimatet, miljön och ekonomin.

Om man äter för mycket kött ökar risken väsentligt för att få cancer i tjock- och ändtarmen. Världscancerfonden rekommenderar därför att man inte ska äta mer än 16 kg rött kött per år och avråder helt från alla processade charkvaror, som korv och hamburgare. Svensken äter i genomsnitt 85 kg kött per år.

Den ökade konsumtionen av kött och mejeriprodukter i världen skapar en ökad efterfrågan på mark för odling av djurfoder. FN konstaterar att djurhållningen redan nu upptar 70 procent av världens jordbruksmark. Att framställa ett kilo animaliskt protein kräver mellan tio och tjugo gånger mer energi än att framställa lika mycket fullgott vegetabiliskt protein. Samtidigt är hungern i världen värre än någonsin och en miljard människor svälter.

Enligt FN är storskalig konventionell djurhållning en av de sektorer som är mest skadliga för miljön. Den orsakar vattenbrist och övergödning, förorenar luft och vatten, minskar den biologiska mångfalden och påverkar klimatet till och med mer än transporterna. Att odla djurfoder istället för grödor som människor kan äta är helt enkelt ett stort slöseri och ett vågspel med jordens resurser.

Med bakgrund av detta har Miljöpartiet föreslagit att köttkonsumtionen inom Stockholms läns landsting ska minska, bland annat genom att köttets hälsorisker och att införa en köttfri dag i veckan i våra verksamheter. Med köttfri menar vi att vegetarisk mat ska vara norm den dagen, på samma sätt som kött är norm andra dagar. Vi vill väcka tankar och inspirera till nya matvanor. Goda och näringsriktiga vegetariska rätter ska lyftas upp och puffas för men alla, såväl patienter och anställda, som vill eller behöver äta kött ska naturligtvis få det.

Det borde inte vara så kontroversiellt. Köttfria dagar finns redan i många städer världen över, Östersund, San Fransisco och Kapstaden, för att nämna några. Enskilda företag hänger på. Men det där med att äta eller inte äta kött verkar vara en känslig fråga. I debatten höjs röster om valfrihet och om att politiker inte ska lägga sig i vad vanligt folk väljer att äta till lunch.

Det ska vi naturligtvis. Livsmedelsproduktion handlar mycket om politik. Svält, matpriser, bekämpningsmedelsanvändning, GMO - allt är politik. Så länge köttkonsumtionen är ett stort problem kommer Miljöpartiet att fortsätta att uppmuntra människor att värna om sin hälsa och allas vår gemensamma miljö. Att ifrågasätta rådande normer är också politik. Valfriheten blir inte mindre för att man placerar den vegetariska lasagnen högre upp på menyn än köttbullarna.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/40460

39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag betackar mig för sådana personer som Raymond Wigg (MP). Väljer helst själv vad jag skall äta, och vill slippa ha storebror vid matbordet.

Vilka vetenskapliga bevis kan Raymond Wigg lägga fram för att bevisa sin tes om att köttätande leder till cancer.

Permalänk | Anmäl #1 sten malmlund, 2011-10-28, 14:01

Därför bör landstinget och riksdagen ha mijöpartistfria dagar. Helst 365 varje år. Mat är en viktig källa till tillfrisknande... dra det där med insparande någon annanstans där människor fritt får välja det.

Permalänk | Anmäl #2 Niklas Lundin, 2011-10-28, 14:10

Bedrövligt, ibland skäms jag över att vara miljöpartist. Jag har varit vegetarian och hälsokostare i 30 år. Köpte mig till och med ett litet jordbruk och producerade min egen mat. Men efter 30 år av frukt, bröd, vegetabiliskt fett och näringsbrist. Så var hela min organism färdig för rullstol. Kroppen var en enda stor inflammatorisk svamp. Med värk överallt, idiopatiska muskelspänningar och ett tarmsystem som blödde. Det var då jag fick insikt i vad sockermetabolism och insulinmetabolism innebar.
Dessa kolhydrater som du ska föda mänskligheten med innehåller lektin och fytinsyra. Ämnen som växten utvecklat för att skydda sig mot att bli uppäten trots sitt höga sockerinnehåll. Det finns nästan ingen näring i den vegetariska maten. Alla de livsnödvändiga, s.k. essentiella fettsyrorna som inte våra kroppar kan producera själva finns i vilken köttbit som helst. Du måste också förstå att det inte är djurens fel att vi människor har industrialiserat deras tillvaro och det är heller ingen orsak att avstå från att äta näringsriktig mat. Och det kan aldrig dina förödande monokulturer med värdelös och skadlig föda åstadkomma. Ge sjuka människor näringsfattig vegetarisk kost. Du har hamnat helt fel i tillvaron och behöver lära dig mycket mer. Förlåt att jag är oförskämd men du måste inse den andra halvan av sanningen. Odlingen ensamt står för det största hotet mot mänskligheten. Inte planetens innevånare, Jag och djuren var här när tillvaron var ett kretslopp. Stoppa jordbruket och låt naturen producera vår mat. Usch, nu måste jag gå och lugna ner mig.

Permalänk | Anmäl #3 Collins Kocmoc, 2011-10-28, 14:17

Att tro att lösningen på den fruktansvärda överbefolkningen världen skulle vara en övergång till vegetarisk kost är bara ytterligare ett bevis på fanatismen i Miljöpartiet, den totala underkastelsen för primitiva kulturer och hatet mot det västerländska som tydligen är grunden för partiets politik.

Vi måste minska befolkningsantalet i världen och när vi har gjort det kan vi äta kött och vegetariska rätter i hälsosamma proportioner utan att förstöra vare sig ekologi eller ekonomi.

Det vi måste göra i Sverige är att stoppa den invandring som ökar befolkningsantalet och införa en restriktiv födelsekontroll.

Permalänk | Anmäl #4 Bo T, 2011-10-28, 15:27

Därför bör vi ha en MP-fri riksdag...
skulle man också kunna hävda.

Men majoriteten av svenskarna är ödmjuka nog att inse att detaljstyra människors liv och leverne inte är sunt.

I framtiden kanske MP inser det med.
Man hoppas ju i alla fall.

Permalänk | Anmäl #5 Mats F Eriksson, 2011-10-28, 16:23

Skönt att se ännu en artikel om varför jag inte ska rösta på mp. Vad är nästa steg? Kanske införa en extra skatt på kött och animaliska produkter? Försöka få oss vanliga dödliga att inte ha råd med dessa varor?

Har du någon gång frågat varför vi som äter kött gör det? För min del spelar det ingen roll om jag skulle få större risk för cancer bara för att jag äter kött, jag skulle fortsätta i vilket fall som helst. Varför? Därför jag mår bättre av en kost baserad på lite kolhydrater och mycket protein än jag gör med en vegetarisk kost. Jag har energi i kroppen så jag faktiskt orkar leva.

Permalänk | Anmäl #6 Robert Johansson, 2011-10-28, 17:57

Till samtliga kommentarer. Helt ärligt. Jag begriper mig inte på er retorik. Här tas det till stora släggan för att någon påpekar att vi kanske en gång i veckan, för att möjligtvis inspirera till en förändrad syn på mat här i västvärlden, ska införa EN köttfri dag.

Och den är inte ens tvingande på något sätt.

Likväl går ni igång på alla cylindrar. Jag tycker det är sorgligt.

Att få äta oändliga mängder av vilken mat man vill är tydligen en oerhört känslig rättighet trots att det inte kan råda någon som helst tvivel om av vi i västvärlden verkligen inte har ett optimalt förhållande till mat.

Löser en övergång till vegetarianism det? Säkert inte. Är det det som föreslås? Absolut inte. Den enklaste av lösningarna är förstås att vi alla äter mindre. Men skulle man föreslå en dag med mindre portioner så skulle ni väl gå ut på gator och torg och protestera för er rätt till oändligt med mat med högafflar och facklor.

Av alla inskränkningar i var mans frihet som det innebär att vara del av ett samhälle som det svenska. Av alla de begräsningar, förhinder och kostnader som åläggs oss medborgare av staten så går ni amock över små ändringar av matutbudet inom det offentliga?Trots att ni redan har tillgång till mat i överflöd?

Snälla någon.

#1

Låt gå att artikelförfattaren borde ha lagt fram bevis för cancertesen. Men bortsett från den, hävdar du att västvärlden i nuläget har ett optimalt (ur hälso- klimat och resurssynpunkt) förhållande till sin kost?

#3

Det låter som om dina kostvanor inte har varit optimala. Kanske tur då att artikelförfattaren inte på något vis föreslår en sådan diet heller.

#

"Att tro att lösningen på den fruktansvärda överbefolkningen världen skulle vara en övergång till vegetarisk kost"

Vem tror det? Visa gärna var artikelförfattaren stöder den idén utifrån den artikeln.

#6

"Har du någon gång frågat varför vi som äter kött gör det?"

Du tror väl ändå inte att din årliga köttkonsumtion (såvida du konsumerar som snittet) är helt optimal ur proteinsunpunkt? Det är ingen här som begär att du ska bli vegetarian.

Fattar inte hur man kan vifta bort en fråga med kopplingar (alla är säkert inte relevanta) till djurplågeri, växthuseffekten, fetma, diabetes, regnskogsfällning, exploatering av tredje världen, genmanipulation, kemikaliekonsumtion etc på grund av att man man vägrar gå med på att landstinget bara ska kunna servera köttfärssås sex dar i veckan.

Men, visst. Alla har vi våra prioriteringar. Personligen är jag glad jag inte har era i just den här frågan.

Permalänk | Anmäl #7 Kim Lund, 2011-10-29, 03:09

#7 Kim Lund

Äter själv vegitarisk mat ett par gånger i veckan.
Jättegott, för min del handlar det om hur långt man ska tillåta
politiker detaljstyra folks liv.
Man är inne på en farlig väg om man tillåter politiker börja med micromanagement innom den personliga svären.

Det måste finnas en gräns för hur djupt ner i ens privatliv som politiker får gå och ha synpunkter på hur dom tycker man ska leva och reglera med politiska beslut.

Gränsen är definitivt överskriden vid beslut om vegitarisk eller animalisk kost på sjukhus. Erbjud i stället god vällagad vegitarisk kost (redan god och vällagad kost är ju ett uppköp för landstingsmaten) och pusha för den.

Permalänk | Anmäl #8 Mats F Eriksson, 2011-10-29, 04:03

#3 Collins Kocmoc, hört talas om skörbjugg?

Givetvis kan man inte äta vilka grönsaker som helst och tro att de har alla de näringsvärde som kroppen behöver. Men om man väljer frukt och grönt med omsorg så kan de förse oss med allt vi behöver.

”Du måste också förstå att det inte är djurens fel”

Är du på riktigt? Är du verkligen en vuxen människa som skriver något sådant? Vem skulle påstå att det är djurens fel?

Permalänk | Anmäl #9 u_3826, 2011-10-29, 08:02

#4 Bo T, det finns ingen vetenskap i världen som stödjer påståendet av världen är överbefolkad. Att du sen påstår att invandringen i Sverige är skuld till befolkningsökningen är så idiotiskt att jag inte tror för en sekund att du själv tror på det. Du tror givetvis inte på ditt prat om överbefolkning heller. Du använde det bara som en förevändning för att angripa invandringen. Du använder samma taktik i andra inlägg.

Du representerar inte västvärlden av i dag. Du representerar västvärlden innan upplysningen. Du representerar det primitiva och ociviliserade. Det är du som är västerlandsfientlig.

"It is my view that the vegetarian manner of living by its purely physical effect on the human temperament would most beneficially influence the lot of mankind."

Det citatet kommer från den "fanatiske" Albert Einstein.

Permalänk | Anmäl #10 u_3826, 2011-10-29, 08:19

"Världscancerfonden rekommenderar därför att man inte ska äta mer än 16 kg rött kött per år och avråder helt från alla processade charkvaror, som korv och hamburgare. Svensken äter i genomsnitt 85 kg kött per år."

Om man VERKLIGEN trodde på detta så skulle det naturligtvis vara förbjudet att äta korv och hamburgare. Svenskar äter nästan mest korv och hamburgare i världen. Och vi blir nästan äldst i världen. Tydligen har inte MP, eller åtminstone Raymond WIgg, några problem att ljuga med statistik.

De enda som lever längre än svenskar är islänningar och japaner, som håller på att utfiska världens hav. Antingen accepterar Raymond WIgg utfiskningen. Eller så är livslängden inte överordnad.

Permalänk | Anmäl #11 Thomas Eliasson, 2011-10-29, 09:36

#11 Thomas Eliasson, försöker du påstå att du inte känner till sjukvård, eller sjukvårdens inverkan på medellivslängden? (Ytterligare en seger för vetenskapen.) Jag tror dig inte.

Permalänk | Anmäl #12 u_3826, 2011-10-29, 11:21

Den här konflikten står mellan ett metabolt medvetande som vuxit fram i Sverige de tre senaste åren. Då människor har förstått att fetma, diabetes och de flesta av våra folksjukdomar är metaboliskt betingade. Vid en undersökning för ett år sedan hade närmare 25% av svenska folket anammat det nya metabola tänkandet att kolhydrater höjer blodsockret och producerar insulin som lagrar blodsockret som fett. Den metabola medvetenheten innebär att man slutar att konsumera spannmål, vegetabiliska raffinerade matoljor, eller de produkter som de multinationella storföretagen säljer som är en blandning av spannmål veg.olja och socker. Det här är mat som förstör vår jord och oss människor. Ska vi leva i ett naturligt kretslopp här på jorden kan vi inte exploatera och förstöra mark. För att producera mat som är skadlig för oss. Det är där vi skiljer oss. Ni tror att man blir en bättre människa för att ni äter grönsaker. Fel, kroppen bryts ned av framför allt kolhydrater och socker. Dessutom funkar det teoretiskt att försörja jordens befolkning på djurmat. Idag fattar så gott som hela svenska folket det här och vill ha tillbaka lösdriften och betande djur. Det finns ett sätt att ställa om naturen till att producera mat åt oss. Ska vi låta Monsanto producera maten så kommer det inte att fungera. Eftersom naturen inte låter sig manipuleras utan en reaktion. Vi måste hitta tillbaka till något ursprungligt. Det är jordbruket som förstör vår planet och hela hanteringen från början till slut är skadlig för alla.

Permalänk | Anmäl #13 Collins Kocmoc, 2011-10-29, 11:44

Det är vi som blivit metabolt medvetna som förändrat våra köpvanor. Vi utesluter nog närmare 80% av de livsmedel som saluförs. eftersom det inte är vad vi kallar naturlig mat och oftast är en raffinerad industriprodukt med ett innehåll som är i total avsaknad av moral. Bävar gör idag livsmedelsindustrin. Bävar gör även den multinationella läkemedelsindustrin. Det är vi matköpande konsumenter som krossar den kapitalism som förtär vår planet. Det är vi som skingrar sjukvårdens köpta dimmor av okunskap om sjukdomars egentliga ursprung. Vår revolution sprider sig som en gräsbran över världen idag . Vi vet vad som är bra och dålig mat. Sjukvården och barnen och åldringsvården måste få den BÄSTA maten och den näringstätaste. Miljöpartiet hänger tyvärr inte riktigt med här. orsaken är att de är fastlåsta i sin intellektuella metaboliska övertygelse och de har inte blivit tillräkligt gamla för att se resultatet av långvarig vegetarisk näringsbrist. Det handlar inte om en dag med eller utan kött. Det handlar om vad som är bra och dålig mat. För människor och planet. Mitt parti måste vidga sina vyer.

Permalänk | Anmäl #14 Collins Kocmoc, 2011-10-29, 12:21

Det viktigaste med landstingets mat är att den är god, näringsrik och serveras så det äts mycket. Mat är en del av läkningen när man är sjuk.

En ambition att schemalägga politiskt välment kost är mycket sämre än en ambition att ordna landets godaste storköksmat, vegetarisk och annan.

Det är helt riktigt att åkrarnas produktion räcker till fler människor om man äter kött från effektivare foderomvandlare som höns, mindre kött och mer vegetabilier. Men återigen vad är viktigast när man får vård?

Permalänk | Anmäl #15 Magnus Redin, 2011-10-29, 13:25

Peter H. #9, Skörbjugg är som en dinosaurie. De fanns förr men nu är det ingen som sett det. Skulle Inuiter lida av skörbjugg, eller?
Jag kollade innehållet i ett äpple. )4%socker och värdelösa fibrer. 2%fett, 2% protein och 2% näringsämnen. Näringen sitter i skalet, så du bör skala frukten och slänga allt utom skalet. Endast miljösvin kan köpa frukt från andra världsdelar. Grönsaker innehåller enstaka essentiella aminosyror. Men en köttbit innehåller alla de livsviktiga näringsämnen som vår kropp inte kan producera själv.
Rasistdiskussionen håller jag med dig om. Men du är ung och oerfaren. Du vet inte hur din kropp kommer att svara på den näringsbrist du äter. Men det vet faktiskt jag. Been there, done that.

Permalänk | Anmäl #16 Collins Kocmoc, 2011-10-29, 16:11

Vi äter idag 40 % mer kött i Sverige än vi gjorde 1990. Jag har blivit om bedd att redovisa källor för mina påståenden i artikeln. Här är några:

1) En tredjedel av västvärldens cancerfall kan enligt Världscancerfonden förebyggas med en hälsosam livsstil och Världscancerfonden har uppgraderat varningen för rött kött till högsta nivån och avråder helt från alla processade charkvaror, som korv och hamburgare. Deras mål angående rött kött är en snittkonsumtion på 300 gram/vecka, vilket blir 16 kg/år.

2) Världens tyngsta folkhälsoinstitut, John Hopkins Bloomberg School of Public Health, stödjer kampanjen Meatless Monday med syftet att bekämpa cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och fetma.

3) I november 2007 släppte Världscancerfonden, WCRF, rapporten Food, nutrition, physical activity, and prevention of cancer. Den största nyheten var att en sammanvägning av 86 stora studier visar att risken för tjock- och ändtarmscancer är 30 procent större för dem som äter mest rött kött, jämfört med dem som äter minst. Lika övertygande är bevisen för riskerna med processade charkvaror - ett problem som också lyftes fram 2006 i en studie på Karolinska institutet.

4) I juni 2010 släppte FN:s miljöprogram, UNEP, en rapport i vilken man konstaterade att (väst-)världens höga konsumtion av kött- och mejeriprodukter är ohållbar. Samtidigt visar beräkningar från FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO att hungern i världen är värre än någonsin och att 1 miljard människor är kroniskt undernärda, med andra ord svälter.

5) Ökad köttkonsumtion skapar en ökad efterfrågan på foder och därmed på jordbruksmark. Djurhållning upptar redan i dag 70 procent av världens jordbruksmark och 1/3 av jordens isfria jordyta, enligt FN.

6) Enligt FN har storskalig djurhållning en större påverkan på klimatet än transporter. Deras uppskattning är att djurhållningen står för 18 procent av växthusgaserna.

7) Enligt World Watch Institute står djurhållningen för hälften av världens växthusgaser om man även räknar in följdeffekter av djurhållningen på klimatet.

För den av er som är intresserad av att läsa hela motionen kan ni gå in på vårt pressrum:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mp_stockholmsregionen/pressreleas...

/Raymond Wigg - inte vegetarian men älskar att laga vegetarisk mat :)

Permalänk | Anmäl #18 Raymond Wigg, 2011-10-29, 19:59

Peter H. Du har rätt, jag uttryckte mig klantigt. Naturligtvis är det inte djurens fel att de blir industriproducerade med odlat kraftfoder. Men det är inte mitt fel heller och det är inte en orsak att medvetet äta föda med sämre näringsinnehåll. Speciellt när man förstått hur det hänger ihop. Men får vi inte stopp på jordbruket snart är jag rädd för att det är kört för den här planeten.
För övrigt var det inte Einstein som sa det där. Det var Adolf Hitler, vill jag minnas att jag läste någonstans.
Miljöpartiet är på väg in i sin allvarligaste kris hittills. Utan att ha en aning om det. Förlåt mig kära partikamrater men ni ser antingen ut som potatisar eller pinnar i kroppen. De flesta andra partierna ha partifunktionärer med hyfsat snygga kroppar. Men MP har ett övertal medlemmar som är metabolt skadade. Enligt mina egna observationer. Det som kännetecknar en miljöpartist är att de alltid har ett par hekto godis (snask) i sina gömmor. Dessutom äter de besprutad frukt från andra världsdelar och tror att det är nyttig och miljövänlig mat. Inte ens metabolt medvetna miljöpartister (utom jag) klarar att bejaka den mat som av evolutionen fört oss hit. Vi måste få vår natur att producera vår kött, fågel och fisk. Vi ska skatta ett naturligt överskott av det naturliga kretsloppet. Att odla är ekologiskt och biologiskt oförsvarsbart. Om det inte sker strikt avskiljt från det naturliga kretsloppet. som är det enda som kan föra vår planet in i nästa generations överlevnad. Det gäller oavsett det finns för många människor eller inte. Började alla arbetslösa att arbeta med naturlig matproduktion och det samordnades globalt, så tror jag att vi enkelt skulle kunna fixa vår planet.

Permalänk | Anmäl #19 Collins Kocmoc, 2011-10-29, 20:35

Hej Raymond W.
Jag ska nu bevisa för dig att hela cancer-forskningen är ett gigantiskt lurendrejeri. Det var över 80 år sedan nobelpristagaren OTTO Warburg, beskrev cancertumörens sockermetabolism. Han sa att en cancercell lever på 20 ggr mer glucos än en frisk cell och han sa också att fruktos gör att cancertumören sprids. I modern forskning har man konstaterat i laboratorium att så är fallet. Utan socker svälter en cancertumör ihjäl. Jag har försökt att prata med ett otal läkare om det här. Men de har den gemensamma egenskapen att de alla blir svarslösa. De erkänner gärna att det var det första de fick lära sig när de påbörjade sin utbildning. Men att dra kopplingen till att man skulle kunna utesluta socker ur cancerpatienters diet !!! Så långt har de inte tänkt, ekller så tror de att en människa måste äta glukos och fruktos. Cancerforskningen gläntar idag på dörren till medicin som ska kunna stänga av cancertumörens sockermetabolism. Men jag tror att snart hälften av Sveriges befolkning vet vad en cancer beror på och att man ska tro på precis motsatt forskning när det gäller cancer. Kött och fet ska du äta om du vill svälta ut en cancertumör. Du kan vifta med Världscancerfonden hur mycket du vill. Men den här vaktmästaren och internetspanaren säger dig en fruktansvärd sanning nu. Jag gör inte ett skit politiskt mer om inte det här missförhållandet rättats till.

Permalänk | Anmäl #20 Collins Kocmoc, 2011-10-29, 21:01

När du ändå är i vidarutbildningstagen. Så kan du läsa hur Karolinska superkunskaps-sjukhuset tycker att deras cancerpatienter ska äta.

http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Dietistklinik...

En politiker får inte referera till studier bara för att de råkar passa in. Man måste försöka förstå motpartens syn. Men ingen klandrar dig. Vi är nog bara en 5-6 stycken här i Sverige som inte låter lura sig. Var rädd om oss. Överbevisa mig gärna om att jag har fel. Det skulle rädda våra läkare och forskare från vanära.

Permalänk | Anmäl #22 Collins Kocmoc, 2011-10-29, 21:12

Oj alla mina länkar censurerades? Jag försöker igen.

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091217183053.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/07/100723112715.htm

http://www.reuters.com/article/idAFN0210830520100802?loomia_ow=t0%3As0%3...

Googlar man på cancer glucose. Så får man en helt annan bild av den gängse om cancer.

Permalänk | Anmäl #23 Collins Kocmoc, 2011-10-29, 21:54

Att blanda in cancerrisker när man talar om köttkonsumtion är nog att ge sig in i en omöjlig strid, då forskning och hur denna tolkas troligtvis aldrig kommer finna ett entydigt svar. Men det är också onödigt, då andra argument mot köttkonsumtion väger mycket tyngre. Köttkonsumtionen av idag är beroende av att sjuka djur med en sönderavlad genetik lever på ett utrymme knappt större än att de förmår vända sig om. Detta är förutom ett sinnesrubbat plågeri av levande varelser en perfekt fabrik för nya extremt dödliga virusvarianter i stil med spanska sjukan. Det är enligt WHO inte en fråga om ifall, utan om när, en ny influensa som kombinerar extrem dödlighet med extrem smittsamhet dyker upp och i stort sett är det ett bekymmer som direkt kan härledas till den industrialiserade djurhållningen. Det är inte svårt att förstå om man tänker lite på saken. Miljarder djur utan fungerande immunförsvar + packas extremt tätt och lever i princip i varandras avföring = bomben smäller av förr eller senare.

Köttkonsumtionen bör inte vara en fråga om individuellt val lika lite som det ska vara frivilligt ifall man vill ha slavar . Det bör inte vara lagligt att köpa kött som torterats enligt industristandaren. Ifall den moraliska utvecklingen går framåt kommer dagens köttindustri räknas upp som ett av mänsklighetens mörkaste kapitel tillsammans med slaveriet, nationalsocialismen och stalinismen.

Permalänk | Anmäl #24 Pontus Grina, 2011-10-29, 23:21

@#7 Kim Lund Jag har haft den tvivelaktiga förmånen att få uppleva när vår älskade ledare införde mindre portioner åt sitt folk. Jag tackar Gud varje dag för att vi slipper samma sak i Sverige. Snälla, säg inte så, inte ens av retoriska orsaker.
För övrigt är det oklart vad Miljöpartiet egentligen vill. Om det är en köttfri dag så handlar det rimligtvis om mer än att flytta vegomaten högre upp på menyn. Om det däremot endast handlar om att kasta om maträtterna på griffeltavlan så är det ju ingen köttfri dag de är ute efter.

Permalänk | Anmäl #25 Alma Noyes, 2011-10-29, 23:52

Pontus Grina, Jag såg på tv, människans planet. Hur tre bushmän letade efter lejon som fällt ett byte. När de hittade lejonflocken gick de med bestämda steg och uppburet huvud rakt mot 20 lejon som satt och åt på en gnu. Lejonen flydde och bushmännen fick en minut på sig att skära bort ett lår, innan lejonen fattade att de blivit lurade. På kvällen vid lägerelden skrattade de gott åt hur de hade lurat djungelns konung. Varför vill du förvägra dem att äta den mat de ätit i 200 000 år? Vet du vad det är för skillnad på bushmän och dig och mig? Nej det vet inte jag heller. De har inte sett så många Disney-filmer som du.
Du och jag är 100% överens i hur fasansfull industriproduktionen av kött är och att det borde förbjudas. Men att därför jämställa en miljonårig och för människan naturlig diet med slaveri och krav på kriminalisering är skrämmande omoget. Varför nämner du inte hur katastrofal den industrialiserade jordbruksproduktionen är. Cirka 40 % av jordens landmassa är uppodlad med monokulturer där bonden i kataklysmisk skala drar ur växthusgaser ur jorden med hjälp av plog, harv, kemikalier och evolutionärt skadliga grödor. För att förorena allt vatten på jorden och förgifta människor med spannmål, vegetabilisk olja och socker. Räknar du inte in en industriproducerad vegetabilisk kolhydratföda i jordens undergång. Då har du som miljövän missat något väsentligt. Nämligen att det är att våldföra sig på vår jord och bryta kretsloppet att odla den med monokulturer.

Permalänk | Anmäl #26 Collins Kocmoc, 2011-10-30, 00:33

Har Raymond Wigg vårdats på sjukhus? Vet Raymond Wigg någonting om matens betydelse för tillfrisknande (ie. patienterna måste få äta hyfsat)?
Redan nu kan man hålla sig för skratt för sjukhusmat, särskilt om man vårdas länge. Det finns en vegetarisk rätt att välja för patienterna, låt dem som vill äta vegetariskt göra det, håll tassarna borta från resten.

Permalänk | Anmäl #27 Jessika Behrens, 2011-10-30, 08:05

Jag tycker det råder oklarhet om vad förslaget egentligen är. Handlar det om att kasta om menyn så att den vegetariska rätten står överst en dag i veckan eller handlar det om att tvinga sjuka människor att äta ideologiskt korrekt? Om önskan är att kasta om menyn så ser inte jag något problem. Om jag läggs in och önskar annan diet än den som står överst på menyn så anser jag mig fullt kapabel att läsa alternativen som står längre ner.

Handlar det istället om att tvinga sjuka människor att äta ideologiskt så tror jag vi är inne på farlig mark. Dels så är det ett övergrepp på den privata sfären och rätten till valfrihet. Dels så är det farligt att göra ideologi av sjukvård. Kosten är en viktig del i tillfrisknandet. Det vi borde fokusera på är att göra maten godare så att patienter kommer igång med ätandet. Sedan tycker jag vi lämnar till kompetenta yrkesutövare att besluta om vad kosten ska innehålla. Att göra politik av sjukhuskost är minst sagt sjukt.

Permalänk | Anmäl #28 Johannes Westlund, 2011-10-30, 10:27

#19 Collins Kocmoc, ditt inlägg är ett argumentationsfel.

Vegetarianer är lika noga med att få i sig en allsidig kost som alla andra. Där är ingen skillnad på att vara vegan, vegetarian eller ”allätare”. Samtliga måste se till att de får i sig en allsidig kost.

Frukt innehåller fruktsocker och måste ätas i moderation. Spenat och i princip alla gröna grönsaker kan ätas i vilken mängd som helst. Alla vegetarianer äter nötter, olivolja, etc.

Resten av dina inlägg (#20, #22, #23, #26) är lika osakliga så jag behandlar de som ett enda inlägg.

Du pratar som om vegetarianism är något nytt. Pythagoras var vegetarian. 31% av befolkningen i Indien är vegetarianer. För en vegetarian så är där en nära koppling mellan det du äter och hur du är som människa. "Så länge som människor massakrerar djur, så länge kommer de att döda varann. Sannerligen, den som sår mordets och smärtans frön, kan inte skörda glädje och kärlek." - Pythagoras

Vegetarianism är mer än en diet. Det är en livsstil.

Att människan har ätit kött i 200 000 är inget argument. Det är samma argumentationsfel som används av socialdarwinisterna. Där finns inget rätt och fel i naturen. Där finns inget normal och onormalt i naturen. Där finns inget naturligt och onaturligt i naturen. Man kan inte använda naturen som måttstock för vad som är naturligt. Där är arter som äter sin avkomma. Människan står över sina instinkter.

Slutligen, få människor är mer hälsomedvetna och noggranna med vad de äter än professionella sportutövare. De lever i en värld var en procent förbättring eller försämring kan betyda skillnaden på att vara världsmästare och att vara en i mängden.

"The Health & Fitness Benefits These Guys are Seeing are Anything but Surprising, BUT…

As I wrote in an article about one and a half years ago here on EatDrinkBetter on going vegetarian, “the American Dietetic Association (ADA) now recommends a vegetarian diet for its health benefits…. It used to say it was an acceptable diet but now it recommends it.” I also noted that a number of famous athletes are or were vegetarian or vegan, including Carl Lewis, “Athlete of the Century” last century and 9-time Olympic gold medalist (a record). So, that these fighters would notice considerable health, strength, and fitness benefits from being vegetarian is no surprise to me.

But I hear people all the time saying that it’s not healthy to live without meat (not sure where they actually get this idea), so I’m sure the benefits identified by these fighters will be a big surprise to many and probably a lot of people won’t even believe them. It can take a ton of evidence to change deep-seated beliefs and feelings, such as those related to eating meat…."
http://eatdrinkbetter.com/2011/02/21/top-mma-fighters-raving-about-veget...

De två populäraste myterna om vegetarianism är förmodligen att vegetarianer inte får tillräckligt med protein och att de inte får i sig vitamin B12.

När det gäller protein så är skillnaden att vegetarianer måste vara noga med att välja proteinrik kost, så som sojabönor.

B12 produceras av bakterier i våra tarmar. Så det är förmodligen bättre att se till att äta mat som håller bakteriefloran frisk istället för att jaga efter mat som har de extremt små mängder av B12 som vi behöver.

Permalänk | Anmäl #29 u_3826, 2011-10-30, 10:30

Peter H. -"Människan står över sina instinkter. "
Nej, det gör hon inte!
När jag gick ur SSU 1973 och istället deltog i kärnkraftsmotståndet och alternativrörelsen. Då blev jag också vegetarian och global miljö- o. djurrättsaktivist. Orsaken till att Sahlgrenska sjukhuset installerat säkerhetsutrustning för hundratals miljoner. Berodde på att jag och mina vänner ansågs som ett terrorhot en gång i tiden :)
Alla mina gamla vänner från förr är gamla vegetarianer (sorry, nästan alla har konverterat efter 45) och miljökämpar. Jag är ersättare i kommunfullmäktige för MP och har kämpat för exakt samma argument som du till för 5 år sedan. Då tändes plötsligt ett ljus i mitt huvud och jag avbröt en 30-årig prenumeration för Tidskrift för hälsa. ALLT ÄR OMEDVETNA LÖGNER.
Vid fyllda femtio var jag så full av inflammationer, svamp, dystonier, blödande tarm, reumatism o.s.v. Att jag var färdig med mitt liv och skulle placera mig i en rullstol. Eftersom mina ben inte längre fungerade. Då läste jag Lars Wilssons bok Naturlig Mat på Internetbiblioteket och ljuset i mitt medvetande tändes. Jag tog bort kolhydrater, socker och fabriksframställd mat. Det tog ungefär 24 timmar så mådde jag så bra som jag aldrig gjort tidigare. I rask takt sjönk min vikt till min 18-årsnivå och kroppens smidighet och styrka växer varje dag utan en minuts träning men med ett underbart aktivt vaktmästarjobb. Att Anden råder över kroppen är det största misstaget en ung människa kan få för sig. Allt du gör med din kropp får fysiska konsekvenser och om du tror att lektin- och fytinsyrefylld spannmål är något som liknar nyttig mat så tror du helt fel. Jag tillhörde den generation som införde fullkornsmuslin. Nu har vi konstaterat att den maten fullständigt bryter ner vår hälsa. Därför kommer vi aldrig mer att se pasta,bröd, potatis eller ris som varken människoföda eller kraftfoder till djur. För att de ska bli feta. Hela jordens överlevnadsproblematik ligger i den av petroleum baserade jordbruket. Det enda vi människor behöver göra är att förbjuda monokulturer och överlämna naturen till djuren och ge dom optimala förutsättningar för förökelse. Jag vet att det innebär att du ser miljarder som måste dö av svält. Men det går faktiskt om hela planeten kan komma över ens. Då har vi skapat de nödvändiga förutsättningar som krävs för att vi ska kunna föda våra hjärnor och kroppar i en framtid som inte behöver vara så dyster.
Peter, jag undrar om du ens var född när jag gick in i miljörörelsen? Ålderdomens dom över vår kosthållning är ohygglig. Men det tar bara 24 timmar att byta spår och bli frisk. Peter, Låt oss krossa de multinationella livsmedelsdominanterna och läkemedelsgiganterna tillsammans. Alla deras produkter kan ätas av en vegetarian och de kämpar på samma sida som du i den här frågan. De vet liksom jag att en hälsolevande vegetarian faller för godissuget ett par hundra gånger om året och då står de där och vill sälja sina produkter som du med din livsstil kan äta. Det kan inte jag. Jag vill bara att dessa företag ska gå i konkurs och dö. Sluta att konsumera odlad mat om det inte ingår i kretsloppet.

Permalänk | Anmäl #31 Collins Kocmoc, 2011-10-30, 13:39

#31 Collins Kocmoc, ditt påstående att människor är slavar till våra instinkter är bara befängt.

Resten av ditt inlägg förstår jag inte. Tänker du krossa den ”multinationella” veganrörelsen?

Sedan skriver du, ”Jag tog bort kolhydrater, socker och fabriksframställd mat.”

Vad tror du veganer lever på? Fruktkoncentrat och vetebullar?

Permalänk | Anmäl #32 u_3826, 2011-10-30, 14:48

#26 Collins Kocmov

Nu följer jag inte riktigt din argumentation. Vad har tre bushmän som lurar några lejon på ett gnulår med den industrialiserade köttindustrin att göra?
Jag har inte jämställt någon diet med slaveri, utan just köttindustrin som den ser ut idag och som jag menar att den måste se ut ifall alltfler människor ska äta kött till varje mål mat och förväntar sig att en fryst kyckling kostar 20 kr/kg.

Det går inte att producera så mycket kött som världens mer bemedlade förbrukar utan att djurens liv blir ett levande helvete och utan att det blir en grogrund för virusmutationer, antibiotikaresistens och ett enormt slöseri med naturresurser. Människan har inte i 200 000 år gjort mot djuren vad vi gör idag, det har vi sysslat med i högst 200 år. I jordbrukssamhället var det ytterst viktigt att djuren var friska och välmående eftersom att en sjuk ko som dör betydde svält. Idag är sjukdom och plågor något man räknar med i kalkylen - man räknar med att en betydande del av djuren kommer dö av exempelvis vattenbrist för att förlusten ändå är mindre än vad det kostat att ge djuren ett drägligt liv.

Jag är nyfiken på hur du tänker dig att 6 miljarder människor skulle kunna leva av det naturen producerar? För mig låter det väldigt osannolikt att vi skulle kunna äta sådana mängder fågel, fisk och kött utan en industriell köttproduktion?

Permalänk | Anmäl #33 Pontus Grina, 2011-10-30, 15:45

Pontus, du har rätt, jag missförstod dig. Jag trodde att du liksom jag, hatade industriproducerade djur. Men att du ville kriminalisera ALL köttkonsumtion, därav liknelsen med bushmän. Kan du bara acceptera att jag har köpt 35 kg älgkött idag och snart ska hämta en halv kravuppfödd, grönbetande tjur utan att döma mig till förgängelse så har vi närmat oss varandra en hel del. Då behöver vi bara komma överens om att monokulturer är en förbannelse och att all konsumtion därifrån är ett mord på våra skärgårdslandskap som försett oss med fantastisk mat de senaste 6000 åren.
Min hypotes till hur vi ska rädda världen är att vår och alla andra kommuner på jorden startar ett kommunalt matproduktionsbolag och anställer våra 8 000 arbetslösa till matproduktion på de 16000 ha mark vi kollektivt äger. Vi 40 000 i vår kommun skulle lätt kunna producera mat till en halv miljon människor. Men kommuner (folket,konsumenterna) får inte konkurrera om matproduktionen, det får bara de multinationella göra. Därför är matproduktionen inriktad på en förgörande jordbruksexploatering. Tyvärr är jordbrukets inriktning är att försöka minska de föroreningar som de orsakar, inte stoppa dem. och i princip 70% av människans föroreningar kommer från jordbruket. Men varken du eller Peter nämner jordbruket med ett enda ord. Är ni inte miljömedvetna?

Permalänk | Anmäl #34 Collins Kocmoc, 2011-10-30, 17:54

Jag uttrycker mig lite klantigt ibland. Ni får anstränga er lite och försöka förstå att jag faktiskt försöker föra en konstruktiv debatt. Jag är Miljpartist och vill inte att mitt parti ska bli akterseglat i de nya samhällsinriktningar som utvecklas tillsammans med Internet. LCHF- rörelsen är 100% OORGANISERAD och omfattar idag över halva befolkningen. Köpvanor förändras nu i rask takt och de som nu börjar få problem. Heter Nestlé, Unilever, Monsanto. Vi folkets matrörelse har sett multisarna darra inför vår internetkraft. Nu ska vi krossa deras falska världsbild.

Permalänk | Anmäl #35 Collins Kocmoc, 2011-10-30, 18:06

En sak man alltid borde göra för att minska tamboskaps miljöföroreningar om de utfodras med säd och spannmål, är att blötlägga spannmålen först eller tillsätta enzymet fytas. Fröna innehåller nämligen fytinsyra innan de börjar gro då fytas frigörs som förstör fytinsyran. Fytinsyran finns framförallt i de yttre delarna av fröna och är en antioxidant som skyddar frönas näringsinnehåll. Fytinsyran bildar salter med zink, järn, magnesium, fosfor, calsium och vissa proteiner vilket gör att många djurslag som inte har fytas naturligt i matsmältningsapparaten, kan inte absorbera dessa näringsämnen utan de passerar rakt igenom kroppen och ut i avföringen. Särskilt fosfor förorenar vattnen. Dessutom tillsätts obundet fosfor och annat i fodret för att djuren inte ska lida av näringsbrist, vilket tär på jordens fosforresurser. Detta gäller även människans kost. Ska vi äta fullkornsprodukter bör fullkornsmjölet blötläggas eller långjäsa (med jäst eller surdeg) minst 8 timmar innan upphettning. Då aktiveras fytas och vi kan tillgodogöra oss näringsämnena bättre och vi slipper förorena miljön lika mycket. Men denna blötläggning ska ske innan upphettningen, fytas förstörs av högre värme. Baljväxter och nötter innehåller också stora mängder fytinsyra. Rätt behandlat är det mycket näringsrika födoämnen. Cellulosafibrer är dock skarpa fibrer – det är långa kedjor av sockerarter som samlats i knippor på varandra ungefär som i en blomsterkrans - fibrer som inte är bra för mindre barns tarmar och fullkorn eller oskalade vegetabilier bör inte ges till mindre barn i för stora mängder.

Det är inte mer hälsosamt att äta vegetabilier än animaliska produkter om djuren och fisken är friska och sunda och giftfria. Även kött och särskilt blod och inälvor innehåller mycket vitaminer och allt vi behöver, märg och fisk och skaldjur innehåller viktiga fettsyror. Människan har livnärt sig på kött och fisk under hela evolutionen samt säsongvaror som frukt, örter och ägg. Spannmål förekom knappast i dieten innan jordbruksrevolutionen som inleddes för tiotusen år sedan, eftersom människan var en kringvandrande jägare och inte hade några dragdjur eller lagringsmöjligheter. Spannmål kräver större odlingar och måste bearbetas om det ska vara något alternativ. Mjölkprodukter från djur förekom knappast heller eftersom människan inte höll boskap under jägartiden. Vegetabiliska oljor och smör fett förekom inte heller. När människan (Homo Erectus som existerade i mer än 1 miljon år) lärde sig behärska elden för ½ miljon år sedan, kunde vapen och redskap förbättras, hon kunde börja jaga storvilt, komma åt märgen och koka och grilla köttet mört så att det gick att äta. Även rötter kunde nu tillkomma i dieten med den nya kokkonsten. Under den tiden tillväxte hjärnan rejält i storlek pga. av den förbättrade dieten. När elden togs i bruk för första gången, fanns inte Homo Sapiens, den enda nulevande människoarten, hon utvecklades ur Homo Erectus’ afrikanska gren och dök för första gången upp i Afrika för nästan 200 000 år sedan. När människan (Homo Sapiens som nu var ensam kvar på jorden) lämnade den kringvandrande jägartillvaron och blev bofast, de första för 10 000 år sedan, kunde hon börja odla spannmål och annat samt hålla boskap och dragdjur och utveckla redskap och kvarnar. Människan övergick från direktkonsumtion till lager- och processekonomi och istället för att äta enbart färsk mat, började man äta gammal och manipulerad mat. Det skedde säkert många misstag med den nya dieten i början både i lagringen och med hygienen och den var säkert ganska ensidig och kunde orsaka näringsbrist. Bondestenålderns diet var antagligen dålig och måste kompletteras med jakt och fiske. Folkmängden ökade successivt starkt med jordbrukets införande då det behövdes arbetskraft och fler kunde livnäras året runt (om skörden inte slog fel och ladorna hann bli tomma), från att ha hållit sig på en låg nivå tidigare (1 miljon i hela Europa som mest innan jordbruksrevolutionen). Och på den vägen är vi idag.

Idag är det omöjligt att livnära alla människor på jorden på kött, fisk och skaldjur, det är nödvändigt med ceralier som basföda, det ger mycket energi och näring. Grönsaker som tillbehör är läckerheter till färg, konsistens och smak. Men många måste kokas eller finrivas för att spräcka cellmembranen så att vi ska kunna tillgodogöra oss de näringsämnen som finns i dem samtidigt som en del vattenlösliga vitaminer går förlorade under dessa processer, men om vi inte gör det, kan vi tillgodogöra oss väldigt lite. En köttfri dag i veckan är naturligtvis helt OK särskilt när man är vuxen och framförallt borde vi sluta kasta mat och börja äta alla delar av djuret. Av fläskben t.ex. kan man koka den finaste buljong och det är inte jobbigt, inälvor och blodmat kan vara riktiga läckerheter.

Enbart vegetarisk kost ger mycket mindre kalorier och man måste äta mycket och väldigt varierat för att få i sig alla de aminosyror som vi behöver och det går ju bra, men det kräver kunskap. Idag när vi har värme i husen, kan vi eller de som lever i medelhavsklimat, klara oss bra på enbart vegetabilisk kost, men det kostar istället annan energi för att värma upp husen. Men om vi skulle leva i kyla, räcker inte den vegetabiliska kosten hur mycket vi än äter, då är det nödvändigt med animalisk basföda.

Permalänk | Anmäl #36 Ina Höst, 2011-10-31, 04:14

Angående klimatförändringar och kosthåll:

Ett vulkanutbrott släpper ut mer koldioxid än vad flera stora industriländer släpper ut tillsammans. Människans påverkan på klimatet är nog ganska marginell jämfört med de naturliga klimatcyklerna som är mycket kraftifullare. Det har funnits perioder med extrem torka och perioder med extremt fuktigt klimat och allt däremellan. Det har funnits varmare perioder än idag och eken har växt mycket längre norrut under tidigare perioder. Under de senaste miljon åren har det förekommit flera istider. Den senaste istiden var helt avslutad i Skandinavien för niotusen år sedan, endast polarisarna var kvar och några glacieärer på vissa högfjäll. Under isavsmältningen som varade ca. tiotusen år, men som gick fort mot slutet, steg havsytan medmer än 100m globalt, alltså även där det inte funnits någon is (fast det var kallare där än idag), så mycket vatten hade bundits av isen här i norr under de mer än hundratusen år den varade avbruten av kortare mellanistider och tidigare frilagda kuststräckor översköljdes långt in mot land. Landförbindelsen mellan Frankrike och England som under istiden varit en grässtepp blev då en del av Nordsjön. Vi befinner oss nu i mellanistid och en ny istid förväntas om några tusen år enligt beräkningar.

Men det är klart att även bara några meters stigning av havsytan om polarisen smälter skulle dränka några kuststäder. Polarisens avsmältning skulle kanske även påverka golfströmmens effekt på klimatet i Skandinavien genom att den sjunker djupare ner under havsytan pga. lägre salthalt i havet. En del djurs levnadsbetingelser skulle då också ändras och det skulle kanske bli deras undergång. Men det har hänt helt naturligt tidigare, arter har försvunnit och nya arter har utvecklats ur gamla. Själv ser jag dock inte fram emot varmare vintrar, jag vill gärna att de är vita vilket lyser upp mörkret, men detta vintermörket kan människan i alla fall inte påverka.

Tidigare har det funnits många fler djur och mycket större hjordar av vilda gräsätare än vad jorden rymmer av tamboskap idag och de släppte förmodligen ut metangaser även då.

Permalänk | Anmäl #37 Ina Höst, 2011-10-31, 04:37

#26 Collins Kocmoc

Hur många köttfria dagar i veckan hade bushmännen? Jag gissar på mer än en. Om jag har rätt borde vi alltså enligt bushmänlogiken ha mer än en köttfri dag i veckan.

Permalänk | Anmäl #38 M Johansson, 2011-10-31, 09:31

Ina Höst, tack för att du delar med dig av dina enormt djupa insikter. Kärlek <3 <3 <3. Men jag är inte jag om det inte problematiseras. Jag håller med dig om allt du säger om klimatförändringar, utom att människans påverkan skulle vara marginell. Allas våra fotavtryck är gigantiska och lägger vi ihop våra fotavtryck så blir det en monumental påverkan på den globala mekanismen. Oavsett det så håller jag med dig om att vår påverkan på Golfströmmen, får min ryggrad att vilja lämna kroppen. Jag tror att Deepwater Horizon-olyckan är vår civilisations undergång. Även om konsekvensen inte blev så dramatisk som man först trodde. Jag funderar nu när hela biomassan vissnar och alla årets hopsamlade växthusgaser som nu frigörs, helt naturligt. De är så gigantiskt mycket växthusgaser som frigörs nu. Att det känns märkligt att det skulle vara skadligt. Men om man inser att 40% av jordens landmassa odlas med plog och harv och den kataklysmiska totalkatastrof av växthusgaser som orsakas varje vår och höst är en så monumental människoskapad påverkan på jordens organism. Att det blir uppenbart att allt går åt h-e.
Nu har Monsanto hittat lösningen för människans överlevnad. Smart teknik i industriell skala. De har utvecklat den plogfria odlingen. Genom att döda hela det biologiska microlivet och biomassan (Round up) och plantera marken med licensierad genetiskt anpassad monokultur. I Augusti i år meddelar Lantmännen att de nu fått köpa licensierad fodersoja, s.k. "responsible soy". 25 000 ton = ca. 20 % av konsumtionen. 80% av Sveriges bönder är emot GMO. Lantmännen och Arla uppmanar nu sina medlemmar att ställa upp och stödja deras stävan att få ingå i Monsantos värld av odlade massförstörelsevapen. Spannmål som kanske är ett sätt att överleva en lång vinter, men egentligen bara ger oss naturgifter och socker. Sluta äta bröd och spagetti. Så tror jag världen blir mycket bättre och de multinationella livsmedelsbolagen går i konkurs. När ingen vill köpa deras spannmål, veg.oljor och socker inpackade i snygga förpackningar och sålda med mördande reklam.

Tack igen Ina, för en underbar text. Jag är av slaviskt ursprung och har fått fermenteringen genom mina föräldrar. Fermenteringen måste alla vegetarianer och grönsaksätare lära sig annars blir de förgiftade av sin mat. Förresten Ina vad är det som bubblar ur fermenteringen? Det kan väl aldrig vara Metan, va?
Vet du att en grönbetande ko rapar trettio % mindre än en ko som får leva på onaturlig och ojäst kraftfoder. Konstigt va? Kan det vara så att kolhydrater och metangaser har samma ursprung?

Ina, fortsätt att dela med dig så mycket du orkar. Du fyller en viktig funktion på den här planeten.

Permalänk | Anmäl #39 Collins Kocmoc, 2011-10-31, 20:09

M. Johansson #38. Av ironin att döma...Ledsen om jag sårat dig. Jag söker en debatt som ger en acceptans för att 2 miljoner svenskar nu blivit friska genom att utesluta kolhydrater i födan. Jag skulle så gärna vilja att miljörörelsen och miljöpartiet förstod oss och det vi har kommit på i kreativa samtal här på Internet.
Allvarligt talat så blir jag lite ledsen för att du fullständigt nonchalerar detta fascinerande program om naturmänniskornas överlevnad. Svaret på din fråga är makalöst och otroligt intressant. Men det tänker jag inte ge dig. För jag tycker du ska se programmet och försöka räkna ut hur många dagar det tar innan de får någon mat alls. Men en sak är säker. Naturmänniskans överlevnadsintelligens går över allt annat i naturen. Men så har det ju utvecklats med evolutionen också.

Permalänk | Anmäl #40 Collins Kocmoc, 2011-10-31, 22:45

Hej, Colins Kocmoc. Tack så mycket för berömmet, det var inte lite!

Det är helt rätt att ifrågasätta som du gör, en påverkan på kretsloppen får så många sidoeffekter att man har inte genomskådat alla ännu på långa vägar.

Nu ska jag resa bort några dagar, men hoppas få återkomma till detta intressanta ämne senare någon gång så kan vi kanske resonera vidare..

Permalänk | Anmäl #41 Ina Höst, 2011-11-01, 16:41

Varför inte införa en dag med mat som inte är halvfabrikat, mat som är ekologisk , färsk och lagat lokalt? Att man i skolorna ersätter kött med ett vegetariskt halvfabrikat är inte någon hälso eller miljövinst. I debatten jämför man ofta vegetarisk ekologisk kost med kött producerat i den tradionella köttindustrin. Vi borde istället fokusera på att ställa om all matproduktion i ekologisk riktning och låta människor själva välja hur man vill äta.

Permalänk | Anmäl #42 mikke lillman, 2012-04-11, 22:31

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.