Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Insatsen i Libyen

Niklas Carlsson om Insatsen i Libyen

Vi måste sluta gotta oss i Khadaffis förnedring

Bilder på en blodig och förnedrad Khadaffi kablas ut över världen, bilder på en man som kort därefter är död. Bortsett från att det sannolikt är ett brott mot Gènevekonventionen är det också ovärdigt. Vi ska vara bättre än så, skriver Niklas Carlsson, styrelsemedlem i Svenska FN-förbundet.


Om författaren

Niklas Carlsson sitter i styrelsen för Svenska FN-förbundet. Han bloggar på www.niklascarlsson.se

Jag landade i New York samma kväll som Osama bin Laden dödades. Morgonen efter dominerades givetvis all media av nyheten, liksom snacket i tubbelbanan och på gatorna. Ett massivt firande utspelades, med lyckliga människor och nyhetsmedier som gottade sig i alla nya detaljer som framkom.

New York Post var en av de värre tidningarna. De hade till exempel flera sidor en dag där de hånade bin Laden utifrån de videoklipp som hittades i hans hem, där man bland annat ser honom tittandes på nyheter om sig själv på tv. Att han tittar på nyheterna om sig själv hånas för att det skulle visa att han är egenkär och egotrippad, och att han färgat skägget hånas för att det skulle visa att han var utseendefixerad och ytlig som en "girly-girl". Han kallas också "desperate housewife", "mister Softee" (med en hänvisning till att han hade något Viagra-liknande preparat, och säger att de 72 jungfruarna lär bli besvikna på hans potensproblem), "luffare" och en massa annat. Att han tittar på nyheter om sig ses som ett bevis på att han är "completely obsessed with himself". Etc, etc, etc. Till och med hans tv-apparat hånas, för att den är liten och gammal. (Jag skrev om detta då, se här.)

När Saddam Hussein och Khalid Sheikh Mohammed fångades in skickades bilder ut på dem i olika förnedrande situationer, ovårdade och eländiga. Igår och idag var det Khadaffis tur att bli utsatt för samma behandling i världens medier. Bilder visar honom, blodig och förnedrad, släpas på marken. Strax därefter dödades han (dock oklart exakt hur).

Precis som de flesta är jag lättad varje gång en diktator störtas eller en terrorist fångas in, men varje gång bilder på en totalt förnedrad människa kablas ut mår jag dåligt och skäms för människan. Vi som står för demokrati och mänskliga rättigheter, vi som säger oss vara godare än terroristerna och diktatorerna - varför kan vi inte låta bli att gotta oss i en annan människas förnedring och elände? De ska ställas till svars för sina gärningar, givetvis. Men den här offentliga förnedringen är ovärdig oss, vi ska vara bättre än så!

Den tredje Gènevekonventionen handlar om hur krigsfångar ska behandlas. Artikel tre säger att en fånge inte ska behandlas grymt eller torteras, och att fången ska behandlas med värdighet och inte behandlas förödmjukande eller förnedrande. Det är värdigt, det är klokt och det är så vi borde agera om vi vill visa att vi är bättre än terroristerna och diktatorerna. Det går givetvis att diskutera om dessa personer jag har som exempel ska räknas som krigsfångar eller inte, men då missar man poängen med resonemanget. Det handlar inte om byråkratiska teknikaliteter om vilken status en fånge har, det handlar om mänsklig värdighet och att visa att vi är bättre.

Bilderna på den trasiga, blodiga, förnedrade och besegrade Khadaffi som hånas och släpas runt i smutsen av en mordisk mobb är djupt tragiska. Så länge vi behandlar våra fiender så tar inte mänskligheten särskilt stora steg framåt.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/40382

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Håller med helt och hållet. Det är vidrigt både detta och lynchningen av Usama. De må ha gjort sig skyldiga till fruktansvärda brott, men detta osmakliga gottande i förnedringen, lynchningen och krigsrättsvidriga avrättningen av dessa är inte värdigt mänskligheten. I Libyens fall må det vara förlåtligt, lynchstämningen är påtaglig, soldaterna är adrenalinstinna upphetsade ungdomar, och då kan sånt här hända. Förlåtligt men vidrigt. I fallet med Usama däremot är det fullständigt vedervärdigt och Obama och Clinton borde ställas inför rätta. Stater som tillämpar utomrättsliga avrättningar kan man svårligen kalla för demokratiska rättsstater. Och det är demokratiskt illavarslande att dessa perspektiv inte tydligare framförs i debatten

Permalänk | Anmäl #4 Mattias Hamberg, 2011-10-24, 15:57

Så läser man denna mycket relevanta och självklara artikel. Samhället når verkligen nya bottennivåer när vi själva behandlar andra precis så som det vi säger oss försvara oss mot. Jag mår illa varje gång jag ser dessa videos och blir riktigt bedrövad över denna samhällsutveckling.
Döm min förvåning då när kommentarerna ovan (som vanligare i dessa fält) drar igång med personangrepp på artikelförfattaren samt försvarar lynchningen. Jag mår illa igen. Vad händer med världen egentligen..

Permalänk | Anmäl #5 Johan Delorean, 2011-10-24, 16:52

En rättslig process är naturligtvis alltid att föredra framför lynchmobbens rättvisa, men tyranner kan inte räkna med att själva bli behandlade med respekt och värdighet efter att medvetet ha kränkt och mördat otaliga människor.

Ja, rebellerna som likviderade sin plågoande Gadaffi kan betraktas som barbarer - de är under alla omständigheter inga demokrati- och frihetskämpar så som media och politiker i väst fantiserar om... men frågan är vem som gjorde dem till barbarer? Gadaffi fick helt enkelt en dos av sin egen medicin som han tvingat på sitt folk under mer än 40 år, "som man sår får man skörda" som det heter.

Permalänk | Anmäl #6 Erik Larsson2, 2011-10-24, 17:25

Den rakt igenom vidriga människosyn som Bo T och Erik Larsson visar säger en hel del om dessa personer.

Permalänk | Anmäl #8 Leopold, 2011-10-24, 18:29

Kan bara hålla med dig Niklas. Ovärdigt att hålla på och visa kroppar som skändas som de gör med Kadaffi. De som kommer efter Kadaffi verkar inte vara så humana, kanske inte blir så stor skillnad till slut. Nu verkar de gå omkring och avrättar Kadaffis soldater, det börjar tyvärr mer och mer likna ett rövargäng som tar över makten.

Permalänk | Anmäl #9 Anestis Antoniou, 2011-10-24, 19:00

Håller helt med artikelförfattaren. Om man inte kan säga eller göra något konstruktivt ska man hålla käft. Att störta Khadaffi var konstruktivt. Att gotta sig i hans förnedring är det inte. Alls. Likadant med Osama bin Laden. Att demonisera en individ, framförallt efter dennes fall från makt och inflytande, är bara ett sätt att skjuta undan fokus från ondskan inuti en själv.

Permalänk | Anmäl #10 Per L, 2011-10-24, 19:12

Då har vi det här

http://www.dn.se/nyheter/varlden/libyen-50-lik-funna-efter-avrattning

Med all säkerhet bara början. Hur såna här figurer kan få kallas "frihetskämpar" är skrämmande.

Permalänk | Anmäl #11 Leopold, 2011-10-24, 19:36

Javisst hade det varit bättre och värdigare att ha en korrekt rättegång, men nu blev det så här - och individen Khadaffi behöver vi inte tycka synd om.
http://tobbesmedieblogg.blogspot.com/

Permalänk | Anmäl #13 Tobbe, 2011-10-24, 20:14

Något som verkligen är ovärdigt är FN, som lät Ghadaffi representeras i rådet för mänskliga rättigheter. FN är inte ett förbund för folken, utan en klubb för deras härskare. Ghadaffi, Hussein och bin Ladin fick vad de förtjänade. Dessutom ville bin Ladin framställa sig som en krigare, och vad jag vet är det i krig tillåtet att skjuta andra sidans krigare. Krokodiltårarna över hans död påminner lite om när IRA:s terrorister växlade mellan att vara civila och militärer allt eftersom det passade. Men det är klart "Svenska FN-förbundet" är ju de naivas förening.

Permalänk | Anmäl #14 Ulf Börgesson, 2011-10-24, 20:19

#15 Chili Palmer, det där torde vara den mest förvirrade kommentaren jag någonsin läst på Newsmill hittills.

Fråga kineserna, filippinarna, koreanerna, vietnameserna, burmeserna, papuanerna, thailändarna m.fl. vad de tyckte om de "oskyldiga" japanska "indianerna"...

Permalänk | Anmäl #17 Erik Larsson2, 2011-10-24, 20:47

Vet någon vad som hände/hänt med Khadaffis kvinnliga livakter?
Har de gått upp i rök, eller har medierna redan glömt dem?

Permalänk | Anmäl #18 Inge-mar, 2011-10-24, 21:15

När man läser en del kommentarer här får man intryck av att han åt barn till frukost. Att det förekommit brott mot mänskliga rättigheter och förföljelse av oliktänkande, samt avrättningar har nog sin riktighet, även om det är väldigt svårt att hitta objektiva bevis på omfattningen. Men säger man A, måste man säga B och nämna vad som åstadkommits av hans regim. Fri utbildning, räntefria lån, ett mycket ambitiöst bostadsbyggnadsprogram, medborgarlön till arbetslösa och penninggåvor till nygifta för att ta några exempel. Det har funnits en rågång mellan politik och religion,av kvinnorna i landet rättigheter, som deras systrar i många andra islamistiska länder saknat. Regimen försökte också komma tillrätta med den rasism, som finns mot landets svarta befolkning. Bl a genom att bygga den "svarta" staden Tawergha, som nu i princip är utplånad.
När man talar om att kriget hade folkets stöd, så vet man inte hur det egentligen är. Nog borde det väl ha varit fler än 10000 som jublade igår i Benghazi. Staden har faktiskt 670000 invånare. alltså ungefär lika många proportionellt som ser en allsvensk match på gamla Ullevi eller en hockeymatch i Scandinavium.

Permalänk | Anmäl #19 Christer Andersson, 2011-10-24, 21:43

"Bilderna på den trasiga, blodiga, förnedrade och besegrade Khadaffi som hånas och släpas runt i smutsen av en mordisk mobb är djupt tragiska"

I det stora hela, av allt elände som skett i den delen av världen så är Niklas orolig över vår medmänsklighet just för att man gjort processen kort samt kablat ut bilder på internet och tv. Mycket underligt tycker jag, då diktatorn i fråga mer än väl förverkat sin rätt att leva.
Och sen om detta inte gjordes under ordnade former med rättegång, så lär knappast varken jag eller någon städad människa gråta över detta. Man ser helt enkelt skogen för träden.

Vad gäller fri media finns det säkerligen mycket att önska, men att man förlöjligar Osama bin laden kan ju inte vara en av dom. Herrejisses personen i fråga har ju inte gjort annat än fördömt världen för att den ägnat sig åt depraverade saker, och sen att han själv sitter där framför tv:n och glor på nakna tanter och vem, kan ju inte vara annat roligt, och bara måste utnyttjas.

Permalänk | Anmäl #20 Daniel Eriksson, 2011-10-24, 22:22

Tala för dig själv jag oroar mig för vad som kommer härnäst och fasar över vad som redan sker i Egypten. Demokrati? Och vad händer om de väljer in islamister och terrorist stödjande faktioner? Är det inte illa nog att flera av Kaddafis trogna byt sida och kommer fortsätta leva väl vad har åstadkommits då?

Såg hur de sk. "europeiska ledarna" var där och struttade omkring när det var USA som gjorde grovjobbet deras insats räckte inte till mycket och lång tid tog det, varför ska vi va med och betala för andra att profitera på krig för ingen tror väl allvarligt att vi kommer tjäna på det här.

Permalänk | Anmäl #21 Tor, 2011-10-24, 22:39

HALLÅ!! Det handlar inte om vad Gadaffi har gjort eller inte gjort. Det handlar om vad vi i en civiliserad värld vill ha för metoder att skipa rättvisa. Lynchning i slow-motion i TV och ruttna lik till allmän bespottning i köpcentrum är inte ok. Detta gör de offentliga hängningarna på 1800-talet till ett civiliserat söndagsnöje i jämförelse. Oavsett vad förövaren har gjort är det barbariska handlingar. Att soldaterna utfört dem är givetvis helt galet men de var dock i en speciell situation i krig. Att sitta bakom sin PC, slösurfande hemma i ett lugnt Sverige och försvara dessa handlingar är dock sjukt. Sjukt.

Permalänk | Anmäl #22 Johan Delorean, 2011-10-24, 23:55

#3 Bo T, Tack!

Permalänk | Anmäl #24 eru rasist va?, 2011-10-25, 03:32

@ Chili Palmer. Vad har ditt svammel med artikeln att göra?

Permalänk | Anmäl #25 Jonnie Redder, 2011-10-25, 09:47

@ Jonnie Redder: Chili Palmers inlägg har inget med artikeln att göra. Det har aldrig Chilis inlägg. De handlar alltid bara om att vrida debatten till att handla om Israels, USA:s eller Västerlandets (i nämnd ordning) skuld.

Permalänk | Anmäl #26 Ulf Börgesson, 2011-10-25, 10:05

Om det förekommer våld och mord mot exempelvis oskyldiga svarta i Libyen kan det finnas skäl till oro, men varför ska man bry sig om vad som händer med Gaddafi?

Till skillnad från de flesta andra i denna konflikt hade han ett val, han kunde när som helst ha lämnat landet och kanske hade han till och med kunnat hålla sig kvar vid makten med hjälp av någon slags kompromiss. Han valde krig och krig är brutala.

Permalänk | Anmäl #31 Ulf Carlson, 2011-10-25, 17:47

Jag tänker sluta gotta mig när jag är färdig. ^__^

Permalänk | Anmäl #32 Snälla, 2011-10-25, 19:56

Ulf Carlsson:
Nato ville inte/försökte inte få en dialog med Gaddafi, trots att Afrikanska Unionen ville gå in och medla. Gaddafi erbjöd t o m val

Permalänk | Anmäl #34 Christer Andersson, 2011-10-25, 22:15

BBC kallade uppvisningen av liken i containern för "freak show". Tänk om svensk media också hade samma kurage..

#Christer - tack för lite balans i diskussionen.

Permalänk | Anmäl #35 Elisabeth Hammarberg, 2011-10-26, 06:10

Mycket bra artikel Niklas!
:-)

Permalänk | Anmäl #36 Nisse, 2011-10-26, 18:52


Forsvar och sakerhet
annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.