Det är en skam för Sverige att vi inte tar emot dessa barn bättre.
Jag föreslår att alla flyktingbarn får en personlig lärare och är det på högstadiet eller gymnasiet så ska det vara en personlig lärare per ämne.
Det innebär förstås att många lärare inte kan vara kvar på sina gamla jobb, men det gör inget, det finns ett enormt överskott på lärare i skolorna som nu kan komma till pass.
Lärarna ska givetvis prata barnens språk. Det innebär att de lärare som inte kan flyktingbarnens språk måste utbildas i dessa så att de kan utföra sina jobb.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-10-24, 15:50
Det är en skam för Sverige att vi tar emot dessa barn! För samma summa pengar kan vi hjälpa hundratusentals barn i närområdet.
Att Rädda Barnen ägnar sig åt sådant resursslöseri kommer, om det inte redan visat sig, resultera i lägre bidrag...
Så blir det när det trott goda är det som blir ont.
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-10-24, 15:58
Det betyder minst 5 st. varje dag!! Är det ingen som tycker det luktar skumt. Det är väl inte så att vi blir lurade 5 gånger varje dag?
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2011-10-24, 16:06
Om norrmännen kommit fram till genom tand- och handledsunsökningar att av de ensamkommande barnen som anlänt till Norge var 95 % inte barn, så kan man anta att det också bland de svenska ensamkommande barnen finns en stort antal som inte är barn.
De första punkten i de efterlysta riktlinjerna borde då följaktligen vara, att gör undersökningar om vilka som är barn och vilka som inte är det, bland de ensamkommande barnen som kommit till Sverige.
Permalänk | Anmäl
u_16873, 2011-10-24, 16:07
Jag tycker att vi skall starta en insamling av leksaker till de stackars barnen. Det kan ju alltid vara en tröst. Rakhyvlar behövs nog även :)
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-10-24, 16:09
Svenskarna är nog det mest dumma och naiva folk världen någonsin har skådat.
Hur kunde det bli så här?
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-10-24, 16:16
#1 Bo.T
Jag håller helt med dig; hur kan vi behandla dem som om de vore vanliga barn. De har ju rest (vandrat?) över halva jorden. Letat sig fram genom länder för att slutligen av en slump hamnat i ett land långt norr, ett kallt och snålt land.
Nej, här krävs andra bullar!
Permalänk | Anmäl
karin grubb sellin, 2011-10-24, 16:35
Mer pengar åt skäggebarnen! Mindre åt svenska barn! Svenska barn har det ju så bra ändå.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2011-10-24, 17:36
Apropå ensamkommande barn, varför har jag inte sett några kampanjer där det söks efter adoptivföräldrar? Eftersom de tydligen inte har några familjer som de kan återförenas med borde det väl vara den bästa lösningen för deras trygghet?
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-10-24, 17:54
#10 Magnus Redin
Man kan ju också tycka att alla dessa politiker med sina feta löner som brinner så starkt för dem gott kan ta sig ann ett antal i sina egna hem. Det skulle inte bara höja värmen i bostaden under det kommande vintermörkret utan även temperaturen i själ & hjärta.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-10-24, 18:17
Jag är fritidspolitiker och försöker göra ett och annat för mina grannar här i Skäggetorp Linköping där det finns många invandrare och många arbetslösa. Största engagemanget nu och ett bra tag till är att jag är med en somalisk förening och nattvandrar i området för att minska risken för bus och bidra till tryggheten vilket även får mig att känna mig tryggare.
Jag har ingen direktkontakt med ensamkommande flyktingbarn men företeelsen och debatten känns lurig. Något är fel med hela företeelsen, det dräller av rykten om att många av barnen är unga vuxna och det förefaller som om svenska tyckare kräver oreserverat stöd till företeelsen som en slags offer för att visa att staten, kommunerna och politikerna är goda människor som gillar barn.
Själv är jag orolig för att det verkar ekonomiskt ineffektivt med andra lösningar än att återförena barn med sina familjer eller människor från samma kultur och hjälpa dem där. Jag tror att vi är på väg mot en rejäl ekonomisk kris och då menar jag en värre kris än finanskrisen och skall vi hjälpa så många människor som möjligt samtidigt som vi håller ihop vårt lokala samhälle här där vi bor måste vi använda våra begränsade resurser på ett effektivt sätt.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-10-24, 18:33
Det finns f.ö. en rejäl andel allvar i min retoriska fråga om adoptioner. Jag tror att adoptioner av svenska barn kommer att öka enormt om drygt 10 år för att det är mycket billigare än att stödja svaga föräldrar med experter och köpa fosterhemsplatser. Detta då påkostat stöd till barn kommer att ställas mot äldreomsorg, skola, osv samtidigt som skatteinkomsterna sjunker om min uppfattning om ekonomin slår in.
Nyckeln för att få till det så bra som möjligt är att ordna försörjning och helst växa ekonomin en liten bit med nya jobb för varje invandrare som kommer hit. Görs inte det kommer snart även gamla invandrare att ställas mot nya inom ett budgetmässigt nollsummespel. Om det lyckas går det även att utvidga invandringen och det hoppas jag skall bli möjligt då det kan rädda många människor till en bättre framtid när andra länder pajar.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-10-24, 18:51
Ja, full fart mot ruinen...sedan kanske vi kan vända skutan.
http://tobbesmedieblogg.blogspot.com/2011/10/dagens-tv-tips.html
Permalänk | Anmäl
Tobbe, 2011-10-24, 20:09
SVD hade en utmärkt ledare 24:e oktober. "Hur klara öppenhet
utan låglönejobb?"
Det gäller att börja fixa innan det krisar, fixar man det bra nog skulle t.ex. ideellt arbetande äldre invandrare kunna driva föreningar som hjälper nyanlända att snabbt komma igång med de jobb som borde kunna finnas. Då går det att hålla igång invandring med ytterst lite skattepengar och invandrarna blir snabbt nettobetalare av skatt.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-10-24, 20:18
#1. Kan man inte utvidga detta till att också omfatta alla anhöriga till de 2000 ensamkommande barn som av en slump kommit hit så att hela släkten också kan ta del av Sveriges enorma överskott på resurser. 2000 eller 20000 lärare borde vara en enkel match att vaska fram.
#13, är kanske väldigt naiv att tro men kan det vara så att föräldrarna räknat ut att man höjer oddsen markant om man skickar sitt "minderåriga" barn till gränsen eftersom det med största sannolikhet blir emot taget i Sverige. Att man redan ordnat med bostad hos familjens vänner tills resten av släkten kan komma in med hjälp av världens mest generösa anhörig invandring kan ju tyckas låta väldigt konstigt..
Permalänk | Anmäl
Martin Christiansen, 2011-10-24, 21:30
Det är väl dags med en folkomröstning i invandringsfrågan, jag känner inte någon som håller med politikerna i denna fråga. Om politikerna helt går emot folkviljan kan väl inte pågående massinvandring vara riktigt lagligt. Gäller då verkligen alla medborgarskap man delat ut?
Permalänk | Anmäl
Anton Nilsson, 2011-10-24, 21:34
Varför i hela friden använder sig Rädda Barnen av den förlegade termen "ensamkommande flyktingbarn" när den riktiga benämningen är "ensamkommande barn" eller till och med "ensamkommande ungdomar"? Jag tycker att det känns lite illa. Sen undrar jag fortfarande varför Rädda Barnen inte gör något för att se till att de RIKTIGA ungdomarna under 18 år slipper att bo med åldersbedragare? Läs gärna mina två tidigare artiklar på Newsmill i detta ämne och återkom sedan.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/04/27/aldersbedomning-av-ensamkomman...
samt
http://www.newsmill.se/artikel/2010/11/01/barnombudsmannen-borde-sl-ss-f...
Permalänk | Anmäl
Jonas M. Andersson, 2011-10-24, 23:05
Riktlinjer i åldersbedämningen saknas också.
Den senare anser jag vara viktigare.
Jag kommer i kontakt med boende för ensamkommande flyktingbarn via jobbet och det är väldigt få av dessa "barn" jag skulle hålla för under 25.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-10-25, 06:17
På fotona ser man tydligt att Elisabeth Dahlin & Agneta Åhlund är blåögda. Tyvärr verkar det som att blåögdheten stannar där och man undrar om dessa damer har en aning om vilka resurser som krävs för att hålla igång industrin kring dessa personer som regelmässigt vare sig är barn, flyktingar eller ensamma.
Ensamkommande, ok, men det är ju ett säkert sätt för dessa ankarbarn att få stanna och strax efter PUT plötsligt hitta hela sin familj som kommer som anhöriga.
"I snitt 2000". Jodå, om vi går tillräckligt långt tillbaka i tiden så är snittet 50 st/år.
I år förväntas minst 2400 anlända till Sverige, så vad behöver vi avsätta för det?
Vi tar Nisse som exempel. Han tjänar 20 000 kr/månad och eftersom han inte drabbas av några marginalskatter så är hans inkomstskatt ca 6000 kr.
För att hysa ett (1) "barn" får Jan Emanuel Johansson och hans branschkollegor 1900 kr/dygn.
Till denna kostnad tillkommer personliga assistenter, skola, sjukvård och en massa andra aktiviteter. De som räknat på kostnaden hamnar i snitt på 1 200 000 kr/år och "barn".
Maja, Sture, Rickard, Lisa, m fl tjänar också 20 000 kr/mån.
Det behövs ALL inkomstskatt från 17 st av dessa ungdomar för att försörja ETT "barn".
2400 "barn" kräver ALL inkomstskatt från nästan 41 000 personer med en lön på 20 000 kr/mån.
Vilka underverk dessa pengar hade kunnat göra inom sjukvård och äldreomsorg.
Kära damer; dumhet är inte en dygd!
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-10-25, 07:08
"På fotona ser man tydligt att Elisabeth Dahlin & Agneta Åhlund är blåögda. Tyvärr verkar det som att blåögdheten stannar där.."
Ska vara: "På fotona ser man tydligt att Elisabeth Dahlin & Agneta Åhlund är blåögda. Tyvärr verkar det som att blåögdheten INTE stannar där..."
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-10-25, 07:10
Det här är en uppenbar favoritfråga för SD för om det finns gott om ensamkommande flyktingbarn som är vuxna bedragare som skyddas av gamla institutioner som rädda barnen bevisar det att det finns en inkompetens som i praktiken är fientlig mot kommuners möjlighet att hjälpa riktiga barn. Det vore så illa att det dessutom börjar bli rimligt med diverse konspirationsteorier.
Jag hatar när SD har rätt i påpekande av ett problem då deras lösningar på olika problemen oftast suger och inte ger ett trevligt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-10-25, 07:14
#22 Magnus Redin
Javisst känns det för jäkligt när den riktiga verkligheten går i otakt med etablissemangets påstådda dito ....
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-10-25, 07:38
Etablissemanget måste ta tag i de problem som finns och göra konstruktiva saker åt dem för annars tar andra över och en del av dem vill göra destruktiva saker.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-10-25, 07:52
Etablissemanget säger ju att det finns inga problem med invandringspolitiken. invandringen gör ju bara Sverige rikare.
35 miljoner nya nybyggare i inom en snar framtid satsar Centerns nya stjärnskott på. Var skall vi göra av alla pengar.??
Herre Jesus!! ..Och folk undrar varför SD får allt fler anhängare.??
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2011-10-25, 09:27
Vi kan kanske angripa problemet med erfarenheterna vi fick av de apatiska baarnen. Också ett specifikt svenskt fenomen där alla symptom plötsligt försvann när barnen kom tillbaka till sina hemländer. Liknande mirakler sker med de ensamkommande "barnen". I samtliga fall hittar de sin familj sedan de erhållit permanent uppehållstillstånd! Om inte nog med detta mirakel, så vad sägs om att de också återfinner en kusin i giftasvuxen ålder att gifta sig med.
Undrens tid är inte förbi, vi ser det dagligen bland dessa barn.
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2011-10-25, 10:25
Ja hur har det gått för barnen? Var hittar jag pålitlig statistik så jag kan vara säker på vilken uppfattning om situationen som är den faktiskt korrekta?
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2011-10-25, 11:01
4 lärare/socialarbetare/ osv per ensamkommande barn som i slutändan visar sig vara över 18 år och ibland även över 25 år..... Totalt bortkastade pengar på människor som ljuger sig in i vårt samhälle. Dessa hundratusentals kronor kunde ha gett pensionärer en extra kopp kaffe på frukosten.... lite extra lutfisk på julen..
Jag säger inte nej till att vi inte ska hjälpa de utsatta - men jag tror vi som svensk myndighet måste få lite tänder och sila fram de som verkligen behöver hjälp.
Så som läget är idag så matar vi fram 20 åringar som barn... när vi svenskar är fyllt arton så är vi myndighetsförklarade - alltså vuxna!!
Varför är inte 18-25 åringar från Afrika vuxna människor - utan vi kallar dom för ensamkommande barn? Är inte det att omyndighetsförklara människor från en annan världsdel?
Det här med ensamkommande sk. barn gör mig osäker - för jag trodde att jag var blåögd och naiv och vill tro det bästa om människor - men när jag ser hur gråhåriga och rynkiga "pojkar" säga att de är ungdomar för att åka på ungdomsrabatt på bussen - då funderar jag på hur blåögda och naiva min stat är??!!
Permalänk | Anmäl
Mialian, 2011-10-25, 16:33
Rädda barnen bör beakta sitt uppdrag och koncentrera sin uppgift på att Rädda Barnen.
Om de tror att barn som kommer hit gör det för att de MÅSTE komma hit så agerar de korrekt.
Om de som jag tro kommer hit för att de KAN det så bör de agera för att färre kommer.
Det kan inte bli en lösning att rycka upp ett antal barn och skapa ny tillvaro för just dem och inga andra.
Gör mer för flera där behoven är uppenbara!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2011-10-25, 16:38
#1 Bo T. Jag tycker att du snålar lite... Alla borde ha minst TVÅ lärare per ämne, och dessa lärare borde inte behöva undervisa mer än de själva vill! De borde i stället kunna använda tid till att verkligen sätta sig in i problemet samt att prata mycket. Och länge.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-10-25, 16:40
Ytterligare en välgörenhetsorganisation som straffar ut sig ur min bok. Är snart bara frälsningsarmen och stadsmissionen kvar.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-10-30, 20:35
Man förstår verkligen hur det nedsättande epitetet "barikhäxa" uppstod. Dessa kvinnor är en skam för Sverige och sig själva. Vill de vara "goda" så innebär det faktiskt att de gör egna uppoffringar, inte att man kräver att andra skall göra det. Alla dessa människor som spenderar allmänna pengar till sina egna små favoritprojekt för att framstå som goda och rättfärdiga är patetiska.
Permalänk | Anmäl
Henrik Ekstrand, 2012-04-28, 15:12
Solen skiner, himlen är blå och det nybrggda kaffet kuktar och smakar gott. Nu väntar jag bara på att björkarna ner vid grusvägen skall käs med tusentals löv och göra omgivningen vackrare. I väntan på det skrev jag ett brev till skolnämnden i kommunen.
-Undertecknad som är god man till en nyanländ elev som studerar på gymnasieskolan i kommunen är av den uppfattningen att flertalet av nyanlända elever inte får den utbildning de behöver och har rätt till vad avser studiernas omfattning i tid och antal ämnen. Jag anser därför att Barn-och skolnämnden måste verka för att dessa elever, enligt den skollag som trädde i kraft den 1 juli 2011, ges samma rättigheter som svenska ungdomar till en bra utbildning genom att erbjuda:
en individuell studieplan
ett åtgärdsprogram
särskilt stöd vid behov
sammantaget 8 eller 12 ämnen beroende på om elevens inriktning är praktiska eller teoretiska studier för att få behörighet till det nationella programmet
modersmålundervisning
och sist men inte minst motsvarande heltidsstudier
Skolverket betonar att "speciellt betydelsefulla är de bestämmelser som gäller skolans likvärdighet, elevens tillgång till utbildning och särskilt stöd samt utbildningens anpassning till elevens individuella behov och förutsättningar."
Jag har förståelse för den speciella problematik som gäller för nyanlända elever och den pedagogiska utmaning skolledning och lärarna ställs inför men de får inte innebära, att vad som anges i skollagen och skolverkets allmänna råd inte efterföljs eller tolkas på ett sådant sätt att de försämrar ungdomarnas möjligheter till en bra utbildning.
En undermålig utbildning är inte bara är en besvikelse för ungdomen som försvårar deras möjligheter till ett bra yrkesval med goda framtidsutsikter det är också en förlust för samhället som inte tar tillvara på den resurs ungdomen är och till en bra integration i det svenska samhället.
Johnny Samuelsson
Permalänk | Anmäl
johnny samuelsson, 2012-04-28, 21:40
Jag vägrar att mina skattepengar ska gå åt till "s.k flyktinggarn" där det stora flertalet är personer över 20 år.. Det finns tillräckligt med fattiga barn och familjer i Sverige som Rädda Barnen i Sverige kunde ta hand om och vara oroliga över!! Var finns Ni inom Rädda Barnen för barnen i Sverige idag??? Det finns många barn i vårt land som inte får äta sig mätta och får gå till sängs hungriga!! FY SKÄMS PÅ ER!! Skriva på Newsmill om alla dessa unga män, som inte ens är barn, när bryr Ni inom Rädda Barnen om alla de SVENSKA barn som far illa.
Permalänk | Anmäl
marinarosa, 2012-05-01, 22:17
33 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är en skam för Sverige att vi inte tar emot dessa barn bättre.
Jag föreslår att alla flyktingbarn får en personlig lärare och är det på högstadiet eller gymnasiet så ska det vara en personlig lärare per ämne.
Det innebär förstås att många lärare inte kan vara kvar på sina gamla jobb, men det gör inget, det finns ett enormt överskott på lärare i skolorna som nu kan komma till pass.
Lärarna ska givetvis prata barnens språk. Det innebär att de lärare som inte kan flyktingbarnens språk måste utbildas i dessa så att de kan utföra sina jobb.
Det är en skam för Sverige att vi tar emot dessa barn! För samma summa pengar kan vi hjälpa hundratusentals barn i närområdet.
Att Rädda Barnen ägnar sig åt sådant resursslöseri kommer, om det inte redan visat sig, resultera i lägre bidrag...
Så blir det när det trott goda är det som blir ont.
Det betyder minst 5 st. varje dag!! Är det ingen som tycker det luktar skumt. Det är väl inte så att vi blir lurade 5 gånger varje dag?
Om norrmännen kommit fram till genom tand- och handledsunsökningar att av de ensamkommande barnen som anlänt till Norge var 95 % inte barn, så kan man anta att det också bland de svenska ensamkommande barnen finns en stort antal som inte är barn.
De första punkten i de efterlysta riktlinjerna borde då följaktligen vara, att gör undersökningar om vilka som är barn och vilka som inte är det, bland de ensamkommande barnen som kommit till Sverige.
Jag tycker att vi skall starta en insamling av leksaker till de stackars barnen. Det kan ju alltid vara en tröst. Rakhyvlar behövs nog även :)
Svenskarna är nog det mest dumma och naiva folk världen någonsin har skådat.
Hur kunde det bli så här?
#1 Bo.T
Jag håller helt med dig; hur kan vi behandla dem som om de vore vanliga barn. De har ju rest (vandrat?) över halva jorden. Letat sig fram genom länder för att slutligen av en slump hamnat i ett land långt norr, ett kallt och snålt land.
Nej, här krävs andra bullar!
Mer pengar åt skäggebarnen! Mindre åt svenska barn! Svenska barn har det ju så bra ändå.
Apropå ensamkommande barn, varför har jag inte sett några kampanjer där det söks efter adoptivföräldrar? Eftersom de tydligen inte har några familjer som de kan återförenas med borde det väl vara den bästa lösningen för deras trygghet?
#10 Magnus Redin
Man kan ju också tycka att alla dessa politiker med sina feta löner som brinner så starkt för dem gott kan ta sig ann ett antal i sina egna hem. Det skulle inte bara höja värmen i bostaden under det kommande vintermörkret utan även temperaturen i själ & hjärta.
Jag är fritidspolitiker och försöker göra ett och annat för mina grannar här i Skäggetorp Linköping där det finns många invandrare och många arbetslösa. Största engagemanget nu och ett bra tag till är att jag är med en somalisk förening och nattvandrar i området för att minska risken för bus och bidra till tryggheten vilket även får mig att känna mig tryggare.
Jag har ingen direktkontakt med ensamkommande flyktingbarn men företeelsen och debatten känns lurig. Något är fel med hela företeelsen, det dräller av rykten om att många av barnen är unga vuxna och det förefaller som om svenska tyckare kräver oreserverat stöd till företeelsen som en slags offer för att visa att staten, kommunerna och politikerna är goda människor som gillar barn.
Själv är jag orolig för att det verkar ekonomiskt ineffektivt med andra lösningar än att återförena barn med sina familjer eller människor från samma kultur och hjälpa dem där. Jag tror att vi är på väg mot en rejäl ekonomisk kris och då menar jag en värre kris än finanskrisen och skall vi hjälpa så många människor som möjligt samtidigt som vi håller ihop vårt lokala samhälle här där vi bor måste vi använda våra begränsade resurser på ett effektivt sätt.
Det finns f.ö. en rejäl andel allvar i min retoriska fråga om adoptioner. Jag tror att adoptioner av svenska barn kommer att öka enormt om drygt 10 år för att det är mycket billigare än att stödja svaga föräldrar med experter och köpa fosterhemsplatser. Detta då påkostat stöd till barn kommer att ställas mot äldreomsorg, skola, osv samtidigt som skatteinkomsterna sjunker om min uppfattning om ekonomin slår in.
Nyckeln för att få till det så bra som möjligt är att ordna försörjning och helst växa ekonomin en liten bit med nya jobb för varje invandrare som kommer hit. Görs inte det kommer snart även gamla invandrare att ställas mot nya inom ett budgetmässigt nollsummespel. Om det lyckas går det även att utvidga invandringen och det hoppas jag skall bli möjligt då det kan rädda många människor till en bättre framtid när andra länder pajar.
Ja, full fart mot ruinen...sedan kanske vi kan vända skutan.
http://tobbesmedieblogg.blogspot.com/2011/10/dagens-tv-tips.html
SVD hade en utmärkt ledare 24:e oktober. "Hur klara öppenhet
utan låglönejobb?"
Det gäller att börja fixa innan det krisar, fixar man det bra nog skulle t.ex. ideellt arbetande äldre invandrare kunna driva föreningar som hjälper nyanlända att snabbt komma igång med de jobb som borde kunna finnas. Då går det att hålla igång invandring med ytterst lite skattepengar och invandrarna blir snabbt nettobetalare av skatt.
#1. Kan man inte utvidga detta till att också omfatta alla anhöriga till de 2000 ensamkommande barn som av en slump kommit hit så att hela släkten också kan ta del av Sveriges enorma överskott på resurser. 2000 eller 20000 lärare borde vara en enkel match att vaska fram.
#13, är kanske väldigt naiv att tro men kan det vara så att föräldrarna räknat ut att man höjer oddsen markant om man skickar sitt "minderåriga" barn till gränsen eftersom det med största sannolikhet blir emot taget i Sverige. Att man redan ordnat med bostad hos familjens vänner tills resten av släkten kan komma in med hjälp av världens mest generösa anhörig invandring kan ju tyckas låta väldigt konstigt..
Det är väl dags med en folkomröstning i invandringsfrågan, jag känner inte någon som håller med politikerna i denna fråga. Om politikerna helt går emot folkviljan kan väl inte pågående massinvandring vara riktigt lagligt. Gäller då verkligen alla medborgarskap man delat ut?
Varför i hela friden använder sig Rädda Barnen av den förlegade termen "ensamkommande flyktingbarn" när den riktiga benämningen är "ensamkommande barn" eller till och med "ensamkommande ungdomar"? Jag tycker att det känns lite illa. Sen undrar jag fortfarande varför Rädda Barnen inte gör något för att se till att de RIKTIGA ungdomarna under 18 år slipper att bo med åldersbedragare? Läs gärna mina två tidigare artiklar på Newsmill i detta ämne och återkom sedan.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/04/27/aldersbedomning-av-ensamkomman...
samt
http://www.newsmill.se/artikel/2010/11/01/barnombudsmannen-borde-sl-ss-f...
Riktlinjer i åldersbedämningen saknas också.
Den senare anser jag vara viktigare.
Jag kommer i kontakt med boende för ensamkommande flyktingbarn via jobbet och det är väldigt få av dessa "barn" jag skulle hålla för under 25.
På fotona ser man tydligt att Elisabeth Dahlin & Agneta Åhlund är blåögda. Tyvärr verkar det som att blåögdheten stannar där och man undrar om dessa damer har en aning om vilka resurser som krävs för att hålla igång industrin kring dessa personer som regelmässigt vare sig är barn, flyktingar eller ensamma.
Ensamkommande, ok, men det är ju ett säkert sätt för dessa ankarbarn att få stanna och strax efter PUT plötsligt hitta hela sin familj som kommer som anhöriga.
"I snitt 2000". Jodå, om vi går tillräckligt långt tillbaka i tiden så är snittet 50 st/år.
I år förväntas minst 2400 anlända till Sverige, så vad behöver vi avsätta för det?
Vi tar Nisse som exempel. Han tjänar 20 000 kr/månad och eftersom han inte drabbas av några marginalskatter så är hans inkomstskatt ca 6000 kr.
För att hysa ett (1) "barn" får Jan Emanuel Johansson och hans branschkollegor 1900 kr/dygn.
Till denna kostnad tillkommer personliga assistenter, skola, sjukvård och en massa andra aktiviteter. De som räknat på kostnaden hamnar i snitt på 1 200 000 kr/år och "barn".
Maja, Sture, Rickard, Lisa, m fl tjänar också 20 000 kr/mån.
Det behövs ALL inkomstskatt från 17 st av dessa ungdomar för att försörja ETT "barn".
2400 "barn" kräver ALL inkomstskatt från nästan 41 000 personer med en lön på 20 000 kr/mån.
Vilka underverk dessa pengar hade kunnat göra inom sjukvård och äldreomsorg.
Kära damer; dumhet är inte en dygd!
"På fotona ser man tydligt att Elisabeth Dahlin & Agneta Åhlund är blåögda. Tyvärr verkar det som att blåögdheten stannar där.."
Ska vara: "På fotona ser man tydligt att Elisabeth Dahlin & Agneta Åhlund är blåögda. Tyvärr verkar det som att blåögdheten INTE stannar där..."
Det här är en uppenbar favoritfråga för SD för om det finns gott om ensamkommande flyktingbarn som är vuxna bedragare som skyddas av gamla institutioner som rädda barnen bevisar det att det finns en inkompetens som i praktiken är fientlig mot kommuners möjlighet att hjälpa riktiga barn. Det vore så illa att det dessutom börjar bli rimligt med diverse konspirationsteorier.
Jag hatar när SD har rätt i påpekande av ett problem då deras lösningar på olika problemen oftast suger och inte ger ett trevligt samhälle.
#22 Magnus Redin
Javisst känns det för jäkligt när den riktiga verkligheten går i otakt med etablissemangets påstådda dito ....
Etablissemanget måste ta tag i de problem som finns och göra konstruktiva saker åt dem för annars tar andra över och en del av dem vill göra destruktiva saker.
Etablissemanget säger ju att det finns inga problem med invandringspolitiken. invandringen gör ju bara Sverige rikare.
35 miljoner nya nybyggare i inom en snar framtid satsar Centerns nya stjärnskott på. Var skall vi göra av alla pengar.??
Herre Jesus!! ..Och folk undrar varför SD får allt fler anhängare.??
Vi kan kanske angripa problemet med erfarenheterna vi fick av de apatiska baarnen. Också ett specifikt svenskt fenomen där alla symptom plötsligt försvann när barnen kom tillbaka till sina hemländer. Liknande mirakler sker med de ensamkommande "barnen". I samtliga fall hittar de sin familj sedan de erhållit permanent uppehållstillstånd! Om inte nog med detta mirakel, så vad sägs om att de också återfinner en kusin i giftasvuxen ålder att gifta sig med.
Undrens tid är inte förbi, vi ser det dagligen bland dessa barn.
Ja hur har det gått för barnen? Var hittar jag pålitlig statistik så jag kan vara säker på vilken uppfattning om situationen som är den faktiskt korrekta?
4 lärare/socialarbetare/ osv per ensamkommande barn som i slutändan visar sig vara över 18 år och ibland även över 25 år..... Totalt bortkastade pengar på människor som ljuger sig in i vårt samhälle. Dessa hundratusentals kronor kunde ha gett pensionärer en extra kopp kaffe på frukosten.... lite extra lutfisk på julen..
Jag säger inte nej till att vi inte ska hjälpa de utsatta - men jag tror vi som svensk myndighet måste få lite tänder och sila fram de som verkligen behöver hjälp.
Så som läget är idag så matar vi fram 20 åringar som barn... när vi svenskar är fyllt arton så är vi myndighetsförklarade - alltså vuxna!!
Varför är inte 18-25 åringar från Afrika vuxna människor - utan vi kallar dom för ensamkommande barn? Är inte det att omyndighetsförklara människor från en annan världsdel?
Det här med ensamkommande sk. barn gör mig osäker - för jag trodde att jag var blåögd och naiv och vill tro det bästa om människor - men när jag ser hur gråhåriga och rynkiga "pojkar" säga att de är ungdomar för att åka på ungdomsrabatt på bussen - då funderar jag på hur blåögda och naiva min stat är??!!
Rädda barnen bör beakta sitt uppdrag och koncentrera sin uppgift på att Rädda Barnen.
Om de tror att barn som kommer hit gör det för att de MÅSTE komma hit så agerar de korrekt.
Om de som jag tro kommer hit för att de KAN det så bör de agera för att färre kommer.
Det kan inte bli en lösning att rycka upp ett antal barn och skapa ny tillvaro för just dem och inga andra.
Gör mer för flera där behoven är uppenbara!
#1 Bo T. Jag tycker att du snålar lite... Alla borde ha minst TVÅ lärare per ämne, och dessa lärare borde inte behöva undervisa mer än de själva vill! De borde i stället kunna använda tid till att verkligen sätta sig in i problemet samt att prata mycket. Och länge.
Ytterligare en välgörenhetsorganisation som straffar ut sig ur min bok. Är snart bara frälsningsarmen och stadsmissionen kvar.
Man förstår verkligen hur det nedsättande epitetet "barikhäxa" uppstod. Dessa kvinnor är en skam för Sverige och sig själva. Vill de vara "goda" så innebär det faktiskt att de gör egna uppoffringar, inte att man kräver att andra skall göra det. Alla dessa människor som spenderar allmänna pengar till sina egna små favoritprojekt för att framstå som goda och rättfärdiga är patetiska.
Solen skiner, himlen är blå och det nybrggda kaffet kuktar och smakar gott. Nu väntar jag bara på att björkarna ner vid grusvägen skall käs med tusentals löv och göra omgivningen vackrare. I väntan på det skrev jag ett brev till skolnämnden i kommunen.
-Undertecknad som är god man till en nyanländ elev som studerar på gymnasieskolan i kommunen är av den uppfattningen att flertalet av nyanlända elever inte får den utbildning de behöver och har rätt till vad avser studiernas omfattning i tid och antal ämnen. Jag anser därför att Barn-och skolnämnden måste verka för att dessa elever, enligt den skollag som trädde i kraft den 1 juli 2011, ges samma rättigheter som svenska ungdomar till en bra utbildning genom att erbjuda:
en individuell studieplan
ett åtgärdsprogram
särskilt stöd vid behov
sammantaget 8 eller 12 ämnen beroende på om elevens inriktning är praktiska eller teoretiska studier för att få behörighet till det nationella programmet
modersmålundervisning
och sist men inte minst motsvarande heltidsstudier
Skolverket betonar att "speciellt betydelsefulla är de bestämmelser som gäller skolans likvärdighet, elevens tillgång till utbildning och särskilt stöd samt utbildningens anpassning till elevens individuella behov och förutsättningar."
Jag har förståelse för den speciella problematik som gäller för nyanlända elever och den pedagogiska utmaning skolledning och lärarna ställs inför men de får inte innebära, att vad som anges i skollagen och skolverkets allmänna råd inte efterföljs eller tolkas på ett sådant sätt att de försämrar ungdomarnas möjligheter till en bra utbildning.
En undermålig utbildning är inte bara är en besvikelse för ungdomen som försvårar deras möjligheter till ett bra yrkesval med goda framtidsutsikter det är också en förlust för samhället som inte tar tillvara på den resurs ungdomen är och till en bra integration i det svenska samhället.
Johnny Samuelsson
Jag vägrar att mina skattepengar ska gå åt till "s.k flyktinggarn" där det stora flertalet är personer över 20 år.. Det finns tillräckligt med fattiga barn och familjer i Sverige som Rädda Barnen i Sverige kunde ta hand om och vara oroliga över!! Var finns Ni inom Rädda Barnen för barnen i Sverige idag??? Det finns många barn i vårt land som inte får äta sig mätta och får gå till sängs hungriga!! FY SKÄMS PÅ ER!! Skriva på Newsmill om alla dessa unga män, som inte ens är barn, när bryr Ni inom Rädda Barnen om alla de SVENSKA barn som far illa.