Om författaren
Peter Weiderud, ordförande, Fonden för mänskliga rättigheter
Jenny Jansson Pearce, generalsekreterare, Fonden för mänskliga rättigheter
I sista minuten grep Europadomstolen in och begärde inhibering av Migrationsverkets beslut att utvisa den svårt sjuka 91-åriga Ganna till Ukraina.
Men Ganna är inte ensam. Fonden för mänskliga rättigheter som följer hur Sverige lever upp till sina åtagande för mänskliga rättigheter kan konstatera att hon är ännu ett i en lång räcka av beslut där rätten till hälsa kränks och där svårt sjuka människor utvisas till länder där det saknas adekvat vård.
Rätten till hälsa är en grundläggande mänsklig rättighet som garanternas i FN:s internationella konvention om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. De rådgivande kommentarer som ESK-kommitteen gett ut för att hjälpa länder att tolka rätten till hälsa utgår från en grundregel som brukar kallas Trippel AQ. Detta innebär att staten måste se till tillgänglighet (availability), åtkomlighet (accessibility) , godtagbarhet (acceptability) och kvalité (quality).
Förenklat betyder det att det inte räcker att se enbart till själva existensen av hälso- och sjukvårdsinrättningar och medicin i ursprungslandet. Man måste även försäkra sig att sjukvården är:
- fysiskt åtkomlig - dvs finns hälsovården på rimligt avstånd för alla eller finns det bara tex välutrustade sjukhus i storstäderna medan landsbygden saknar den mest basala sjukvård
- lika åtkomlighet för alla oavsett grupptillhörighet - har tex minoritetsgrupper och kvinnor möjlighet att få ta del av hälsovården
- ekonomiskt tillgänglig - för vad hjälper det om det finns medicin om kostnaden för den är 30 gånger en vanlig månadslön och därmed i realiteten ej tillgänglig
- kulturellt, etiskt och genusmässigt godtagbar
Svensk praxis idag innebär att en person som nekats uppehållstillstånd kan få stanna i Sverige om det finns "synnerligen ömmande omständigheter". Medicinska skäl kan utgöra sådana omständigheter, men Sverige tillämpar här en mycket restriktiv hållning. Människor avisas om behandling för sjukdomen anses finnas i mottagarlandet. Migrationsverket och migrationsdomstolarna har därmed inte tagit hänsyn till om behandlingen är sämre eller alltför kostsam för att i praktiken vara tillgänglig.
Migrationsverket uppdrag är att följa de lagar som riksdagen stiftar. Det innebär att myndigheten inte kan skapa egna regler för vem som skall få uppehållstillstånd. I lagens förarbeten sägs att hänsyn måste tas till " de sammantagna ekonomiska konsekvenserna för Sverige ". Därför har Migrationsdomstolarnas bedömt att om det finns tillgång till vård i hemlandet så kan inte uppehållstillstånd beviljas oavsett kvalitén på vården eller den sökande har tillgång till det eller inte.
FN:s specialrapportör kring rätten till hälsa, Paul Hunt, riktade redan 2006 skarp kritik mot Sverige och konstaterade att sända tillbaka en person med livshotande sjukdom till ett land där behandling inte är tillgänglig för denna individ är oförenligt med uppfyllelsen av rätten till hälsa. "..returning an individual with a life-threatening condition to a country where life-saving treatment is inaccessible to the individual in question is prima facie inconsistent with the individual´s right to the highest attainable standard of health«."
Han uppmanade migrationsdomstolarna att i framtiden ta hänsyn till huruvida individen i fråga i praktiken och inte bara i teorin har tillgång till livräddande behandling eller inte.
I våras gjordes en statlig offentlig utredning om just bestämmelsen "synnerligen ömmande omständigheter". Utredningen konstaterade att Migrationsverket följde lagen och i vissa avseende t.o.m var för generösa i förhållande till lagstiftningen.
Därför kan vi konstatera att problemet inte ligger i Migrationsverkets tillämpning utan i lagens utformning. Riksdagen har i sin lagstiftning satt ett pris på mänskliga rättigheter av ett slag som inte är värdigt ett land som vill se sig självt i frontlinjen för rättigheternas uppfyllelse i världen.
Det har nu gått 5 år sedan Paul Hunt besök - är det inte hög tid att våra beslutsfattare ser till att Sverige börjar leva upp till rätten till hälsa i asylprocessen?
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/40338
Så underbart naivt tydligen så är det upp till Sverige och svenskar att stå för allt och allting världen behöver...förutom våra egna behov förstås onda hemska svenskar som levt så gott ska ju givetvis inte få leva gott!
Betänk meningen "rätten till hälsa" vad innebär det? Kan jag stämma någon för min förkylning eller gå var som helst för gratis behandling? Det är flum skaffa istället en bra försäkring och hoppas på det bästa. Undrar om det blir en ny typ av invandring: hälsasökande, där all världens sjuka kommer hit för gratis behandling på skattebetalarnas bekostnad.
Det finns 2 slags idealister de som själva ger och arbetar för sin sak och andra som tycker att resten ska betala för deras drömmar författaren tillhör den senare. Att själv ge och arbeta för goda saker är berömvärt men att tvinga andra för att man själv tycker att det är rätt har inget värde.
Stort misstag att låta "Europa domstolen" få igenom sin vilja likt alla överstatliga/internationella organisationer så skickar de gärna räkningen till andra stater samt beskyller dem för allt ont. Men varför inte angripa Ukraina och tvinga dem att stå för DERAS EGNA MEDBORGARES VÄLBEFINNANDE ELLER ÅTMINSTONE BETALA FÖR DET? Det är ingen bra policy att godkänna dumpande av ansvar till andra stater det är rent ut sagt omänskligt.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2011-10-22, 09:20
UI Sverige har vita, heterosexuella män som grupp inga speciella mänskliga rättigheter. Tvärtom! Inklusive då pappor och våra söner.
Det är vårt största problem på området.
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2011-10-22, 09:26
Sverige skall alltås bekosta och ordna god hälsa åt all världens medborgare? Att ta hand om "91-åriga Ganna" är ett jobb för Ukraina.
Men för somliga i SVerige så är det ju viktigare att serva andra ländres medboragare än sina egna. Vi kan nästan dagligen läsa om vanvård av gamlingar på svenska äldreboenden eftersom resrserna som skulle ha gått dit istället används på bistånd och massinvandring. Bara dom +2000 "ensamkomande flyktingbarnen" kostar 5 miljarder per år.
Totalt sett går var fjärde skattekrona till Det Mångkulturella Projektet. Det handlar om prioriteringar, och på den listan så står svenska pensionärer långt ned.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-10-22, 09:55
Paradiset Sverige - landet som dryper av mjölk och honung..
Landet med enbart rättigheter - inga skyldigheter, ffa inget eget ansvar..
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2011-10-22, 12:28
Svensk lag är ganska listigt formulerad.
Hälsoskäl för att få stanna gäller bara om det inte finns någon vård i hemlandet, oavsett vårdens kvalitet och oavsett om personen i fråga kan få tillgång till den.
Finns det något land i världen där inte ens den allra rikaste eliten kan få tillgång till någon vård alls, även om det är dålig vård?
Svaret är nej och lagen blir aldrig aktuell. Det finns inga möjligheter att få stanna i sverige av hälsoskäl, oavsett omständigheterna.
Jag ogillar ill-listigt formulerade lagar. De vilseleder väljarna och gör att många tror att vi har snällare politiker och lagar än vad vi egentligen har.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-10-22, 12:54
@ #7 Tomas Fredriksson,
Vi kan ju ha vilka lagar vi vill i Sverige, skrivna hursomhelst. De åtföljs ju ändå inte av myndigheterna. Anledning?
Läs gärna på Merit Wagers blogg om vill informera dig om hur man gör på Migr verket. Inte ens ID-kontroll görs.
Enkelt exempel:
Hur kommer det då sig att årligen reser många tusen "på semester" till det "hemland" de flytt av politiska skäl?
Går ju en daglig flygförbindelse till Irak. Det nya semesterlandet?
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2011-10-22, 16:57
nr 3 alby. Ett ovanligt och verkligen uppfriskande inlägg. Har aldrig tänkt på det sättet men man kanske ska börja försöka verka för det så gott man kan och samtidigt gardera sin egen situation. Kanske den "enda vägen".
nr 4 leif. Du har rätt i det du skriver .... men jag tror inte att man ömmar generellt för andra länders medborgare , däremot för enskilda fall, som man kan tända på, en mänsklig egenskap. Problemet är ju att mängden av dessa ömmande fall är i princip nästan oändlig.
Permalänk | Anmäl
perper, 2011-10-22, 19:33
Åh herregud!
Det tyckte jag var en lämplig sammanfattning av det här stycket.
Permalänk | Anmäl
Viktor Sandahl, 2011-10-23, 00:29
En fullkomlig epidemi av snällism och godhetsnarkomani har sköljt över landet de senaste årtiondena. Om det beror på dåligt samvete på grund av att vi undgått härjningarna av två världskrig eller är en kompensation för en inre tomhet och brist på andlig mening i vårt sekulariserade land ska jag låta vara osagt. Ytligt betraktat är endorfinberoende bättre än kokain- eller heroinberoende då drogen är kroppsegen och därför inte behöver köpas. Men endorfinberoende såväl som narkotikaberoende i övrigt medför kostnader för tredje man men på ett annat vis.
Som svensk medborgare och etnisk svensk förväntas man ta hand om såväl sina barn som sina föräldrar, dubbelarbeta och dessutom betala världens högsta eller näst högsta skatter, se till att den politiska eliten och det nyinvandrade frälset har sin utkomst, försörja eurokratin och FN-kratin samt ta hand om resten av världens problem, på samma gång.
Vi har dementa äldre som inte får tillsyn på nätterna och som därför irrar omkring på låsta avdelningar, vi har hemmaboende äldre med hjälpbehov som får städat en gång i månaden och som inte varit ute på sex månader. Innan vi fattar beslut, hur ömmande som fallen än är, vore det anständigt om vi på individnivå pekar ut dem som inte längre kan räkna med samhällets hjälp. Eller så tar vi hand om våra egna först och låter resten av världen göra samma sak?
Permalänk | Anmäl
Beg Differ, 2011-10-23, 01:32
Jag har så svårt för naiva människor som bara ser det fina i alla ting som kommer i deras väg. Tack vare dessa personer har vi början till ett nedmonterat land på många viktiga plan typ skola, sjukvård m.m.
Det finns någor som kallas Yin och yang,det är varandras ytterligheter, om man bara gör gott tar det onda över o vise versa,
man måste balansera på alla plan, man ska vara god men man måste också vara bestämd annars funkar inget.
Sjukvården hankar sig dåligt fram, ekonomin styr, vi har svårt med tillgängligheten, men konstigt nog har vi råd med all sjukvård till den som vill ha trots landstillhörighet.
Skolan är brutal där jag jobbar vågar inte småbarnen gå till matbespisningen där är det risk för att som får mat slängda på sig
trots att man under många år låtit makten föras över från dom vuxna till skoleleverna , visst är det vackert , men funkar det??
Jag menar detta fenomen är för att vi lysnar för mycket på dessa naiva människorna
Permalänk | Anmäl
Markan, 2011-10-23, 08:33
Mycket naiv artikel vars önskemål skulle innebära att Sverige skulle vara skyldiga att stå för sjukvård och omsorg för människor mångdubbelt så många som den hela svenska befolkningen bara dom tar sig hit!
Hur tänker artikelförfattaren?
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2011-10-23, 11:41
Håller väl i huvudsak med de flesta som kommenterat. Det är inte rimligt att andra länder dumpar sina åldringar i Sverige. Inte heller att människor som vi tagit om hand som flyktingar "tackar" oss genom att importera vårdkrävande anhöriga. Sen kommer säkert Anna Otto att komma dragande med principer "om alla människors lika värde" och kräva toppvård också.
Det kan väl ibland finns någon sort rimlighet att låta någon stanna när släktingarna väl lyckats baxa hit sina anhöriga men då måste/bör ventilen vara att alla kostnader för "Galina" och andra kommande ska tas från U-hjälpsbudgeten. Sverige har gjort ett extraordinärt åtagande för sin u-hjälp på det glada 60-talet när vi hade pengar. Sen har fela flyktingköret kommit och det är ju egentligen också u-hjälp fast kostnaden sker utöver det anslagna beloppet, i Sverige. Vi kanske kan ta några Galina om det verkligen avräknas mot annat bistånd till utlänningar men det är helt orimligt att tänka sig att Sverige ska ta ÄNNU större kostnader för utlänningar än vi redan gör.
Om dessa krafter som artikelförfattaren företräder får igenom sin politik bygger man verkligen Sverigedemokraterna för trots allt står ju dom för en rimligt återhållsam politik. Nu hamnade Tobias Billström där också men han blir kanske överkörd av snällisterna.
Om krafter som "Paul Hunt" får som dom vill måste svaret bli en extrem begränsning av antalet flyktingar istället, för att inte dränera oss på följdkostnader för onödig vård. Finland har ju fört en rimlig politik och dom klarar sig väl därmed också undan följdskador av anhörigvård.
Permalänk | Anmäl
Sven I Eriksson, 2011-10-23, 17:00
Det är väldigt lätt att vara för att hjälpa människor, men ni måste börja förstå att vi har begränsade resurser. Vi kan inte hjälpa hela världen, det är helt enkelt inte möjligt. Sverige har sjunkit ekonomiskt och socialt i årtionden nu delvis tack vare att den dumsnälla inställning som fått styra hittills. Tack vare det kommer våra barn att få gå i en sämre skola än sina föräldrar. Tack vare den kommer många tiotusentals människor, barn som gamla, kvinnor som män utsättas för brott. Tack vare den behandlas många av våra äldre på ett sätt som bara är vidrigt. Är det inte dags att säga nog? Det är inte på något vis godhet att förstöra vårt eget samhälle.
Dom människor som verkligen jobbat med att hjälpa andra vet att man inte kan kompromissa med sig själv annat än kortare stunder. Om man själv tappar fotfästet kan man nämligen inte hjälpa någon annan eftersom man har fullt upp att hjälpa sig själv. Jag tror många av våra pseudohumanister skulle behöva prova på att tex hjälpa alla dom deprimerade som inte får någon riktig vård i dagens Sverige. Lyft upp sargade själar tills ni kommit till gränsen för vad ni orkar, då kommer ni inse att det inte är så enkelt som ni trott.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2011-10-23, 18:08
När FNs Special Rapporteur kritiserar Sverige så är det inte vem som helst. Det är samma typ av instans (det finns ett antal special rapporteurs) som också krtiserar andra stater för brott mot mänskliga rättigheter som till exempel Nordkorea, Pakistan, Belarus och Mauretanien.
Nu kanske det är så att dessa brunskjortor som kommenterar på NM inte tycker Sverige är värt en tilämpning av mänskliga rättigheter efter den utvecklade världens standard så jag rekommenderar dessa att flytta till någon av ovannämnda stater. De tar gärna emot utbildad arbetskraft. Mänskliga rättigheter förväntas inte respekteras där så det borde ju passa. Varsågoda! Jag tror til och med vi skulle kunna ha en insamlingsgala i teve så ni får flygbiljetterna betalda.
Det är självklart att Sverige skall följa den internationella lagstiftningen som man själva ratificerat. Men även om detta inte hade skett är det självklart att man inte skickar sjuka människor till omständigheter där de inte kan få vård. Det är helt enkelt ociviliserat och inhumant.
Papperslösas rättigheter, och sjukas rättigheter är idag garanterat i många europeiska stater och ingen har sett någon "dumpning" av folk i dessa länder. Lägg av med rassetramset!
Permalänk | Anmäl
u_6048, 2011-10-23, 19:02
14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Så underbart naivt tydligen så är det upp till Sverige och svenskar att stå för allt och allting världen behöver...förutom våra egna behov förstås onda hemska svenskar som levt så gott ska ju givetvis inte få leva gott!
Betänk meningen "rätten till hälsa" vad innebär det? Kan jag stämma någon för min förkylning eller gå var som helst för gratis behandling? Det är flum skaffa istället en bra försäkring och hoppas på det bästa. Undrar om det blir en ny typ av invandring: hälsasökande, där all världens sjuka kommer hit för gratis behandling på skattebetalarnas bekostnad.
Det finns 2 slags idealister de som själva ger och arbetar för sin sak och andra som tycker att resten ska betala för deras drömmar författaren tillhör den senare. Att själv ge och arbeta för goda saker är berömvärt men att tvinga andra för att man själv tycker att det är rätt har inget värde.
Stort misstag att låta "Europa domstolen" få igenom sin vilja likt alla överstatliga/internationella organisationer så skickar de gärna räkningen till andra stater samt beskyller dem för allt ont. Men varför inte angripa Ukraina och tvinga dem att stå för DERAS EGNA MEDBORGARES VÄLBEFINNANDE ELLER ÅTMINSTONE BETALA FÖR DET? Det är ingen bra policy att godkänna dumpande av ansvar till andra stater det är rent ut sagt omänskligt.
UI Sverige har vita, heterosexuella män som grupp inga speciella mänskliga rättigheter. Tvärtom! Inklusive då pappor och våra söner.
Det är vårt största problem på området.
Sverige skall alltås bekosta och ordna god hälsa åt all världens medborgare? Att ta hand om "91-åriga Ganna" är ett jobb för Ukraina.
Men för somliga i SVerige så är det ju viktigare att serva andra ländres medboragare än sina egna. Vi kan nästan dagligen läsa om vanvård av gamlingar på svenska äldreboenden eftersom resrserna som skulle ha gått dit istället används på bistånd och massinvandring. Bara dom +2000 "ensamkomande flyktingbarnen" kostar 5 miljarder per år.
Totalt sett går var fjärde skattekrona till Det Mångkulturella Projektet. Det handlar om prioriteringar, och på den listan så står svenska pensionärer långt ned.
Paradiset Sverige - landet som dryper av mjölk och honung..
Landet med enbart rättigheter - inga skyldigheter, ffa inget eget ansvar..
Svensk lag är ganska listigt formulerad.
Hälsoskäl för att få stanna gäller bara om det inte finns någon vård i hemlandet, oavsett vårdens kvalitet och oavsett om personen i fråga kan få tillgång till den.
Finns det något land i världen där inte ens den allra rikaste eliten kan få tillgång till någon vård alls, även om det är dålig vård?
Svaret är nej och lagen blir aldrig aktuell. Det finns inga möjligheter att få stanna i sverige av hälsoskäl, oavsett omständigheterna.
Jag ogillar ill-listigt formulerade lagar. De vilseleder väljarna och gör att många tror att vi har snällare politiker och lagar än vad vi egentligen har.
@ #7 Tomas Fredriksson,
Vi kan ju ha vilka lagar vi vill i Sverige, skrivna hursomhelst. De åtföljs ju ändå inte av myndigheterna. Anledning?
Läs gärna på Merit Wagers blogg om vill informera dig om hur man gör på Migr verket. Inte ens ID-kontroll görs.
Enkelt exempel:
Hur kommer det då sig att årligen reser många tusen "på semester" till det "hemland" de flytt av politiska skäl?
Går ju en daglig flygförbindelse till Irak. Det nya semesterlandet?
nr 3 alby. Ett ovanligt och verkligen uppfriskande inlägg. Har aldrig tänkt på det sättet men man kanske ska börja försöka verka för det så gott man kan och samtidigt gardera sin egen situation. Kanske den "enda vägen".
nr 4 leif. Du har rätt i det du skriver .... men jag tror inte att man ömmar generellt för andra länders medborgare , däremot för enskilda fall, som man kan tända på, en mänsklig egenskap. Problemet är ju att mängden av dessa ömmande fall är i princip nästan oändlig.
Åh herregud!
Det tyckte jag var en lämplig sammanfattning av det här stycket.
En fullkomlig epidemi av snällism och godhetsnarkomani har sköljt över landet de senaste årtiondena. Om det beror på dåligt samvete på grund av att vi undgått härjningarna av två världskrig eller är en kompensation för en inre tomhet och brist på andlig mening i vårt sekulariserade land ska jag låta vara osagt. Ytligt betraktat är endorfinberoende bättre än kokain- eller heroinberoende då drogen är kroppsegen och därför inte behöver köpas. Men endorfinberoende såväl som narkotikaberoende i övrigt medför kostnader för tredje man men på ett annat vis.
Som svensk medborgare och etnisk svensk förväntas man ta hand om såväl sina barn som sina föräldrar, dubbelarbeta och dessutom betala världens högsta eller näst högsta skatter, se till att den politiska eliten och det nyinvandrade frälset har sin utkomst, försörja eurokratin och FN-kratin samt ta hand om resten av världens problem, på samma gång.
Vi har dementa äldre som inte får tillsyn på nätterna och som därför irrar omkring på låsta avdelningar, vi har hemmaboende äldre med hjälpbehov som får städat en gång i månaden och som inte varit ute på sex månader. Innan vi fattar beslut, hur ömmande som fallen än är, vore det anständigt om vi på individnivå pekar ut dem som inte längre kan räkna med samhällets hjälp. Eller så tar vi hand om våra egna först och låter resten av världen göra samma sak?
Jag har så svårt för naiva människor som bara ser det fina i alla ting som kommer i deras väg. Tack vare dessa personer har vi början till ett nedmonterat land på många viktiga plan typ skola, sjukvård m.m.
Det finns någor som kallas Yin och yang,det är varandras ytterligheter, om man bara gör gott tar det onda över o vise versa,
man måste balansera på alla plan, man ska vara god men man måste också vara bestämd annars funkar inget.
Sjukvården hankar sig dåligt fram, ekonomin styr, vi har svårt med tillgängligheten, men konstigt nog har vi råd med all sjukvård till den som vill ha trots landstillhörighet.
Skolan är brutal där jag jobbar vågar inte småbarnen gå till matbespisningen där är det risk för att som får mat slängda på sig
trots att man under många år låtit makten föras över från dom vuxna till skoleleverna , visst är det vackert , men funkar det??
Jag menar detta fenomen är för att vi lysnar för mycket på dessa naiva människorna
Mycket naiv artikel vars önskemål skulle innebära att Sverige skulle vara skyldiga att stå för sjukvård och omsorg för människor mångdubbelt så många som den hela svenska befolkningen bara dom tar sig hit!
Hur tänker artikelförfattaren?
Håller väl i huvudsak med de flesta som kommenterat. Det är inte rimligt att andra länder dumpar sina åldringar i Sverige. Inte heller att människor som vi tagit om hand som flyktingar "tackar" oss genom att importera vårdkrävande anhöriga. Sen kommer säkert Anna Otto att komma dragande med principer "om alla människors lika värde" och kräva toppvård också.
Det kan väl ibland finns någon sort rimlighet att låta någon stanna när släktingarna väl lyckats baxa hit sina anhöriga men då måste/bör ventilen vara att alla kostnader för "Galina" och andra kommande ska tas från U-hjälpsbudgeten. Sverige har gjort ett extraordinärt åtagande för sin u-hjälp på det glada 60-talet när vi hade pengar. Sen har fela flyktingköret kommit och det är ju egentligen också u-hjälp fast kostnaden sker utöver det anslagna beloppet, i Sverige. Vi kanske kan ta några Galina om det verkligen avräknas mot annat bistånd till utlänningar men det är helt orimligt att tänka sig att Sverige ska ta ÄNNU större kostnader för utlänningar än vi redan gör.
Om dessa krafter som artikelförfattaren företräder får igenom sin politik bygger man verkligen Sverigedemokraterna för trots allt står ju dom för en rimligt återhållsam politik. Nu hamnade Tobias Billström där också men han blir kanske överkörd av snällisterna.
Om krafter som "Paul Hunt" får som dom vill måste svaret bli en extrem begränsning av antalet flyktingar istället, för att inte dränera oss på följdkostnader för onödig vård. Finland har ju fört en rimlig politik och dom klarar sig väl därmed också undan följdskador av anhörigvård.
Det är väldigt lätt att vara för att hjälpa människor, men ni måste börja förstå att vi har begränsade resurser. Vi kan inte hjälpa hela världen, det är helt enkelt inte möjligt. Sverige har sjunkit ekonomiskt och socialt i årtionden nu delvis tack vare att den dumsnälla inställning som fått styra hittills. Tack vare det kommer våra barn att få gå i en sämre skola än sina föräldrar. Tack vare den kommer många tiotusentals människor, barn som gamla, kvinnor som män utsättas för brott. Tack vare den behandlas många av våra äldre på ett sätt som bara är vidrigt. Är det inte dags att säga nog? Det är inte på något vis godhet att förstöra vårt eget samhälle.
Dom människor som verkligen jobbat med att hjälpa andra vet att man inte kan kompromissa med sig själv annat än kortare stunder. Om man själv tappar fotfästet kan man nämligen inte hjälpa någon annan eftersom man har fullt upp att hjälpa sig själv. Jag tror många av våra pseudohumanister skulle behöva prova på att tex hjälpa alla dom deprimerade som inte får någon riktig vård i dagens Sverige. Lyft upp sargade själar tills ni kommit till gränsen för vad ni orkar, då kommer ni inse att det inte är så enkelt som ni trott.
När FNs Special Rapporteur kritiserar Sverige så är det inte vem som helst. Det är samma typ av instans (det finns ett antal special rapporteurs) som också krtiserar andra stater för brott mot mänskliga rättigheter som till exempel Nordkorea, Pakistan, Belarus och Mauretanien.
Nu kanske det är så att dessa brunskjortor som kommenterar på NM inte tycker Sverige är värt en tilämpning av mänskliga rättigheter efter den utvecklade världens standard så jag rekommenderar dessa att flytta till någon av ovannämnda stater. De tar gärna emot utbildad arbetskraft. Mänskliga rättigheter förväntas inte respekteras där så det borde ju passa. Varsågoda! Jag tror til och med vi skulle kunna ha en insamlingsgala i teve så ni får flygbiljetterna betalda.
Det är självklart att Sverige skall följa den internationella lagstiftningen som man själva ratificerat. Men även om detta inte hade skett är det självklart att man inte skickar sjuka människor till omständigheter där de inte kan få vård. Det är helt enkelt ociviliserat och inhumant.
Papperslösas rättigheter, och sjukas rättigheter är idag garanterat i många europeiska stater och ingen har sett någon "dumpning" av folk i dessa länder. Lägg av med rassetramset!