Vad det handlar om är att alla som röstar på Moderaterna är inte företagare och därför kan inte M vara en okritisk megafon för SN.
Därav att ni är ett särintresse.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-10-22, 08:35
Svenskt Näringsliv är inte samma sak som svensk företagsamhet. SN företräder de stora multinationella företagen och finansindustrin. De företag som i allt väsentligt bär upp svensk ekonomi och arbetsmarknad har andra behov och andra intressen.
Att många mindre företag är medlemmar i SN betyder inte att de delar samma åsikter, bara att det är bekvämt att ingå i Almega. När UB tar alla medlemsföretag som gisslan för sina egna extrema politiska åsikter är det som om LO skulle hävda att alla deras medlemmar förordar socialism.
Att SN är ett särintresse är ingen överdrift alls.
Som en upplysning till UB från min egen erfarenhet med 50 anställda kan jag berätta att LAS aldrig varit ett problem, att vi aldrig strävat efter låga löner, att de 90 procent av svenska företag som inte är börsnoterade skiter i aktiekurser, att företag som inte bara handlar med pengar behöver en befolkning som har råd att efterfråga våra produkter och tjänster.
Kort sagt. SN arbetar med propaganda för frågor som inte intresserar eller ens gynnar oss.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-10-22, 08:42
Sveriges välfärd skapas i lika hög grad av de anställda som företagarna. De anställda tillhandahåller sina egna jobb via sin utbildning och kompetens.
Urban Bäckström nämner välfärden och säger sig vilja behålla den. I själva verket vill han riva ned den och göra om Sverige till ett slags USA med låga skatter.
Vi ser ju idag de oerhörda svårigheter som USA genomlider. Inte minst på grund av de stora företagens starka inblandning i den politiska processen, där man köper politiker, akademiker och politik - särskilt den katastrofala finanskrisen tillkom på detta sätt.
Landet Sverige har höga prestationer TACK VARE jämlikheten.
Faktum är att ekonomisk ojämlikhet, enligt forskningen, är en av de starkaste kriterierna bakom ohälsa, hög kriminalitet men också akademiska prestationer.
Sverige har högre andel klassresenärer än vad USA har så det är större chans att förverkliga den amerikanska drömmen i Sverige än i USA.
Den ekonomiska jämlikheten gör att vi toppar en superlista som jämför olika länder enligt en lång rad kriterier.
Jämlikheten är effektiv. Det är slutsatsen.
Källa superlista:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-i-topp-pa-superlista_482263...
Källa ekonomisk ojämlikhet och ohälsa:
http://healthland.time.com/2011/10/19/how-economic-inequality-is-literal...
Urban Bäckströms politiska parti - som jag kallar det pga av deras stora inflytande - vill sänka lönerna och sänka skatterna till stark ojämlikhet råder, det är nämligen hans idealsamhälle.
Ojämlikheten är för Svenskt Näringsliv och Alliansen ett egenvärde.
Urban Bäckström tillhörde dem som under 20 år hävdat att privatiseringar håller högre kvalitet och är billigare. Han tillhörde de allra mest upprörda när SNS-rapport meddelade att den tesen saknade empiriskt stöd.
Det skulle vara intressant att få veta om det var han som agerade för att forskningschefen på SNS fick lämna sin post.
Svenskt Näringsliv säger sig vara företagarnas bästa vän. Men gynnar deras politik företagen i Sverige?
Svenskt Näringsliv vill att vi slår in på en låglönepolitik snarare än en högkompetenspolitik. Låglönepolitik för ungdomar och andra är en fullständigt dödfödd politik eftersom man i delar av utlandet alltid kommer ha lägre kostnader.
Om vi får en stor del arbetande fattiga så kommer de inte kunna skapa det efterfrågetryck som behövs för att skapa nya branscher. Vi får en mindre diversifierad efterfrågan.
Skolorna rasar som en sten i internationella jämförelser. Man kan misstänka att orsaken inte enbart är kommunaliseringen utan att det också beror av privatiseringerna av skolan.
Landets företagare borde ligga kallsvettiga på nätterna över vad som pågår i svensk skola.
Den fallerade avreglerade järnvägen och elmarknaden får Svenskt Näringsliv också ta på sitt konto via sin mångåriga lobbyverksamhet.
Svenskt Näringslivs och Urban Bäckströms primitiva analys - som de och han helt felaktigt tror är sofistikerad - är företagarnas, de anställdas och Sveriges största fiende.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-10-22, 08:59
Reinfeldt har ett särintresse för kvinnor i allmänhet, och för femismen i synnerhet. För andra män, för diskriminerade pappor och pojkar har han inget speciellt intresse.
Om svenskt näringsliv inkvoterar en kvinnlig ordförande och medverkar till kvotering i styrelser kan detta nog ändras, dessvärre.
Men f.ö., tillväxt är ett luddigt begrepp. Slöseri, överproduktion och miljöförstöring ser ut som tillväxt men är kontraproduktivt.
Där kan svensk näringsliv behöva lite kritik. Men knappast från Reinfeldt!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2011-10-22, 09:23
Företagsägare har gått in i Svenskt Näringsliv för att SN ska driva deras intressen av billig och kompetent arbetskraft. Arbetstagare har gått in i fackförbund för att kunna försvara sig mot rovdrift i form av gratisövertid, usla arbetsförhållanden och orättvisor. Liksom för att främja kompetens och goda löner. SN är liksom LO, TCO och SACO särintressen liksom andra intresseorganisationer. De politiska partierna är särintressen. När Ett eller flera partier bildar regering måste de balansera olika särintressen fr att få mandat att behålla regeringsmakten. Därav åsiktsskillnaderna på partistämmorna. Det är troligt att KD, Fp och c tillfälligt skulle få flera röster om de var och en lämnade regeringen men de skulle samlat förlora regeringsmakten. Exemplet är V som när de är ensamma alltid hållit fanan högt med orealistiska krav men så fort de har ingått i ansvarsfullt sammanhang (alliansen v, s, MP) så har de dalat.
Permalänk | Anmäl
Sten O Andersson, 2011-10-22, 09:49
Re Mats F Eriksson: Tanken har inte slagit dig att samhällets resurser måste arbetas ihop på något sätt?
Inga företag - inga företag - inga jobb, inga nettoskatteinbetalningar.
Även om man själv inte är företagare kanske man vill ha ett jobb (offentliga jobb bekostas helt av företagande, även om du inte insett det ännu) att gå till. Alla kan inte gå på bidrag.
Fast du kanske vill ha som i Sovjet? Där fungerade det ju bra med bara enmansföretag, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-10-22, 09:49
Reinfeldt och Borgs enkla taktik - som de kallar de nya moderaterna - är att kvarhålla stora skattesänkningar medan man är beredd att kompromissa på alla andra områden. Därav Reinfeldt ständiga tal om att han är beredd att lyssna.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-10-22, 10:10
http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Kenneth_Galbraith
horse-and-sparrow theory: If you feed the horse enough oats, some will pass through to the road for the sparrows.
Om du bara ger hästen tillräckligt med mat, så kan sparvarna säkert hitta något osmält gryn.
Det fungerar inte så Urban.
Sverige består av lång utdragen social ingenjörskonst, där målet i sig har varit människornas välstånd. Fackföreningarnas betydelse för en fördelad samhällsutveckling och socialt ansvarstagande, med extrem draghjälp av Marshallhjälpen och en intakt industri efter kriget. Ingenting av solidaritet och generell välfärd hindrade Åkerlund och Rausing att utveckla Tetrapacken, snarare tvärtom. Vi hade en fungerande statlig skola som kunde försörja Tetrapack med utbildade människor, både i produktion och i ledande ställning.
Sverige byggdes av.ett synnerligen väl fungerande samarbete mellan stat och företag. Sverige var världens ledande land inom både industriell utveckling, uppfinningar och social ingenjörskonst. Samarbete som Televerket-LM Ericson, ASEA-SJ-Vattenfall. Det sociala ansvarstagandet fanns även inbyggt i företagsledninngarna, där begrepp som anständighet, ansvar och hederlighet var verksamma delar.
Det kom upp en hjälmförsäljare till Kockums vd Nils-Hugo Hallenborg. Han steg in i rummet och talade väl för sin hjälm, som prismässigt var betydligt billigare och som hade godkännande från myndigheten. Nils sa inget och när försäljaren talat färdigt om sin hjälm sträckte Nils fram handen och fick hjälmen. Han sa fortfarande ingenting, utan höjde bara hjälmen och drog den med full kraft i hörnet på sitt skrivbord, Hjälmen splittrades och Nils-Hugo yppade sina enda ord under mötet: "Adjö min herre".
Själva ansvarstagandet var en del av samhället som genomsyrade alla led. Så är det inte längre idag.
Nu är Urban Bäckströms analys reducerad till the horse-and-sparrow theory. Här köper Urban den billigaste hjälmen och hänvisar till myndighetens godkännande. Att sen skallen krossas på hans arbetare saknar betydelse, då är det myndighetens fel. Av den vinst som sen uppstår som en följd av den billigare hjälmen ska sen fördelas som välstånd.
Skillnaden ligger väldigt mycket i arvet, där talanglösa ättlingar tar över och byter ut industrimannen mot finansmannen (procentaren).
Sen finns det en annan missuppfattning.
Företagen styrs inte av skatter, utan av tillgång och efterfråga.
Man skulle ju kunna tänka sig att all arbetslöshet avskaffades bara man slopade alla skatter. Jag tror inte det fungerar så faktiskt.
Jag tror dessutom att det enda ansvar som företagen tar är för vinsten. Där delar jag Wallenbergs synpunkt som han gav uttryck för på svenska mässan - "Företagen måste regleras hårdare". Med det menar han att t ex miljökrav ska vara stenhårda och kan vara hur hårda som helst bara dom gäller lika över hela linjen så att det inte uppstår olika konkurrensvillkor. Företagen tar BARA ansvar för vinsterna (se senast Nordea som mjölkar pensionssparare systematiskt, utan tanke på deras framtida avkastning).
Det är BARA staten som tar ansvar för människorna.
Utom Nils-Hugo Hallenborg. Men han levde också under Sveriges verkliga storhetstid.
Jag är nästan chockad över att veta att Urban Bäckström varit Sveriges riksbankschef. Å andra sidan blir ressessionen lättare att förstå.
(Jag har nu läst 7 moderater och är väl närmast förvånad över att man vågar publicera sina ståndpunkter. Å andra sidan växer väl det modet i takt med den analfabetism som utvecklas ur den svenska skolmodellen.)
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-22, 10:15
80% av vårt välstånd bygger på mänskligt kapital.
Permalänk | Anmäl
u_3826, 2011-10-22, 10:23
#11 Peter H...oavsett procentsats, så är den politiska och sociala stabiliteten den attraktivaste för investeringar.
Sen kan den upprätthållas genom social ingenjörskonst (fd Socialdemokraterna, numera Vänsterpartiet) eller repression som i Kina och Libyen (som länge var en Västfavorit).
Urbans moderata vision hyllar den kinesiska modellen, där Apple kan förgifta arbetarna och där staten ska ta ansvaret, vilket man gör genom repression och förbud. Sen tar Apple vinsterna enligt tesen: Privatisera vinsterna och förstatliga förlusterna.
Först DÅ tar Urban ner sin banderoll:
"Sluta trampa på företagarna".
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-22, 10:46
Utan att moralisera kan man renodla intressekonflikten så här:
Löntagarna vill att hela resultatet, efter kostnader och investeringar, som en verksamhet genererar ska användas till löner.
Svenskt Näringsliv vill att hela resultatet, efter kostnader och investeringar, som en verksamhet genererar ska användas till aktieutdelning.
I sund företagsamhet är ägarna delaktiga i verksamheten, själva löntagare och ser övriga anställda som en resurs. Vår syn på resultatfördelning sammanfaller med löntagarnas, utan att därför innebära att alla ska ha lika stor ersättning.
I osund företagsamhet, den som SN företräder, är ägarna inte delaktiga i verksamheten, inte intresserade av annat än aktiekursen eller att kunna sälja företaget så dyrt som möjligt och ser anställda enbart som en kostnad. Deras syn på resultatfördelning är rent destruktiv.
Dåligt betalda, otrygga löntagare är ekonomiskt ineffektiva och destabiliserande för samhället. SN bryr sig inte om det så länge dom kan berika sina storföretagsledare och finansmånglare. Särintresse är en svindlande underdrift.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-10-22, 11:31
Jag har varit yrkesverksam som företagare i över 30 års tid.
Jag blir alltid upptörd över att "svenskt näringsliv" ständigt försöker företräda mig och mitt företag.
Jag har aldrig kännt igen mig i Svenskt näringslivs agenda.
Den enda företrädaren som förde en viss humanistisk agenda var Ebba Lindsö, men henne sparkade det ryggkliande gubbgänget ut mha av Miachael Treschow.
Nej - lägg ned organisationen "Svenskt Näringsliv". Ni lever i en föreställningsvärld som är helt frånvänd företagsledare som skapar & bygger sina egna företag.
Låt överskottet - era arvoden & andra tillgångar tillfalla ideella organsiationer som arbetar för värdig humanism.
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2011-10-22, 11:33
Johan Karlsson#14
Arbetskraftsinvandring är bara ett av alla sätt SN och våra marknadsliberala politiker använder för att öka våra sociala klyftor.
Om du ser invandrare som hotet mot din tillvaro går du rakt i fällan. Dom som rakar åt sig pengarna vill inget hellre än att ni som betalar deras välstånd med arbetslöshet och otrygghet slåss mot varandra.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-10-22, 11:39
#13 Urban Persson..."naturresurserna som helt ligger bakom välståndet..
Nej. Naturresurserna är våra gemensamma tillgångar. Välståndet handlar om hur dessa tillgångar ägs, utnyttjas och fördelas.
Urban Bäckström vill att ägarna ska bestämma utnyttjandegraden och fördelningen, d v s hur välståndet ska fördelas, vilket står i motsats till demokrati, där folket ska avgöra detta.
Urban Bäckström vill införa finansmarknadens diktatur för att inte känna sig trampad på och ser man till hur miljarder Euro slussas in från skattemedel till ägarna via Europas stater, så kan man nog utan vidare påstå att Urban Bäckström helt missuppfattat vem som är trampad på.
Han är 180 grader fel faktiskt.
Permalänk | Anmäl
u_17443, 2011-10-22, 11:52
Nils Stibor#16
En anekdot från min egen tid som företagsledare. Sent 90-tal. Min bransch, byggkonsulter, hade goda tider. Vi var stolta att öka antalet fast anställda bra avlönade kompetenta projektörer. Priserna vi kunde ta ut steg ordentligt. Alla kände sig delaktiga i framgången. Pengarna skulle naturligtvis komma alla till del. Vi tänkte föreslå 6% lönehöjning eftersom priserna stigit ännu mer.
Jag kom till lönekonferens bland andra företagsledande branschkollegor i Almega. Beskedet från Almega/Svenskt Näringsliv var att alla skulle gå ut med nollbud!
De stora konsultbolagens representanter nickade nöjt. Vi normalstora och små tappade hakan. Skulle vi gå tillbaka till våra arbetskamrater och säga att det vi gemensamt åstadkommit bara skulle hamna i fickorna på oss ägare?
Så kan man bara göra om man är ägare på distans utan att behöva se anställda i ögonen. Eller psykopat.
Endera av dessa grupper tillhör extremisterna i SN. Eller båda.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-10-22, 11:58
#6 Leif D
"Fast du kanske vill ha som i Sovjet"
Är du en foliehatt som tror att bara för att man tycker att M gör rätt och inte okritiskt förmedlar SN´s agenda så är man kommunist ? Väx upp.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-10-22, 12:13
Alf #18, du ser vad känsligt det är.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-10-22, 12:15
#19 Olof Lindberg
Det finns en del forskning som vill påvisa att ju större ett företag är ju mer uppvisar de psykopatiska drag...
Och du har helt rätt skulle en småföretagare bete sig som SN förespråkar skulle man stå utan medarbetare vid nästa högkonjunktur.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-10-22, 13:22
#19
Intressant reflektion.
Jag har själv dubbla akademiska utbildningar Civ.ing & MBA.
Men jag har alltid haft som ledstjärna ett humanistiskt perspektiv i mitt närområde.
Jag tål däremot inte dessa kritstreckrandiga utan erfarenhet av industriellt byggande.
De talar för ett skråväsende som inte existerar över huvud taget bland medelstora & mindre företag.
Ibland saknar jag också faktiskt en "vassare" fackföreningsrörelse.
Nej Bäckström & Co. ska sluta med att inbilla sig att de talar för svenskt näringsliv i stort.
Från samma skrå som Bäckström dyker det upp s.k. industriledare som vill ha kraftigt utökade platser av civ.ingenjörsutbildningar för att de vill slå nys i politikerna om kvalificerat akademiker-underskott.
Det enda de sedan är ute efter är att plocka vissa russin ur de nybakade akademikerutbildningarna. De tar inget som helst ansvar över att deras egna företag inte tillgodogör arbetsuppgifter som har nivå av civ.ing-kompetens.
Nej stäng butiken för dessa överbetalda proffstyckare som Bäckström & Co. - de tillför inget matnyttigt & talar enbart för sitt eget skrå.
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2011-10-22, 14:05
Den stora konflikten idag står inte mellan arbetare (löntagare) och kapitalägare, den står mellan den privata sektorn och den offentliga sektorn. Det är privatanställda arbetare och tjänstemän samt företagare/aktieägare som försörjer alla som arbetar i den offentliga sektorn, inklusive Fredrik Reinfeldt.
Det är den offentliga sektorn som är den stora gök ungen i svensk ekonomi som slukar 50% av resurserna, världens största och världens dyraste. Det statliga slöseriet är gigantisk och en rimlig målsättning är att halvera den offentliga sektorns kostnader samtidigt som man levererar bättre välfärd. Genom att överföra resurser från den improduktiva offentliga sektorn till den produktiva privata sektorn kan nya företag och nya produktiva arbeten skapas.
Vi vet att det var runt 1900-talets början som nästan alla stora världsföretag skapades i Sverige och då var skatterna mycket lägre och marknaden friare. Sverige behöver en blomstrande entreprenörsperiod för att överleva som välfärdsnation.
Den republikanske presidentkandidaten Herman Cain föreslår ett nytt, enkelt och mycket konkurrenskraftigt skattesystem, 9-9-9. Dvs 9% moms, 9% bolagsskatt och 9% skatt på arbete. Blir det verklighet kommer många företag i Europa att flytta dit och då får Fredrik Reinfeldt och alla andra i den offentliga sektorn försörja sig själva. Sverige behöver ett liknande skattesystem, kan vi nå 20-20-20 så vore det mycket bra. Men nuvarande regering verkar inte vara intresserad av Sveriges konkurrenskraft, utan fortsätter att lappa och laga vårt sjuka skattesystem med mängder av olika avdrag som felallokerar våra resurser.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-10-22, 14:07
"Om inte Sveriges företagare hade gått samman för att driva gemensamma och allmänna intressen, ja då hade Sverige haft såväl löntagarfonder som fortsatta offentliga monopol inom en rad branscher. Då hade Sverige varit ett svagare land med lägre tillväxt och mindre av mångfald och valfrihet för såväl medborgare som medarbetare." Hur vet du det?
Permalänk | Anmäl
Jonas Öhström, 2011-10-22, 14:23
Jag hoppas Bäckström tar till sig svaren på sin artikel. Och inser hur grundligt kört i botten Svenskt Näringslivs förtroende är.
Jag hoppas också att han har mod att byta ut dom företag som Svenskt Näringsliv har anställt och haft som konsulter som har gjort sig en bra hacka på att berätta skräckhistorier om hur fientliga Svenska befolkningen är mot företagare.
Gör han inte det så är det mycket troligt att den nuvarande tjugoåriga svackan för svenska företag kommer att pågå 40 år till.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2011-10-22, 14:37
JAg är företagare och jag håller inte med något i artikeln.
Ska jag gå ur SN?
Kanske lika bra det eftersom de egentligen inte representerar mig.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2011-10-22, 15:54
#27
se #16 & #23... vi är nog många som ifrågasätter de som ger sken av att representera & föra Företagares intressen !
Varenda gång de yttrar sig, så är det till oigenkännlighet vem de pratar för.
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2011-10-22, 16:19
Johnny Andersson#24
Jag vet inte hur skrönan om den offentliga sektorns onytta fått så stort fäste bland okritiskt tänkande människor. SN, TIMBRO, Skattebetalarnas förening mfl bär ett stort ansvar tillsammans med nyliberal media för bluffen. Men om råkommunisters tankesmedjor och vänsterrevolutionära media hade påstått att privat företagsamhet var enbart skadlig, hade du trott på det också?
Att ett arbete som utförs har helt olika värde beroende på organisationsform eller ägarstruktur är naturligtvis inte sant. Det faller på sin egen orimlighet. Vårt välstånd bygger på vår samlade arbetsinsats och den offentliga sektorn står för en betydande del.
Ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det ointressant om ett arbete utförs för privata eller gemensamma pengar. Eller gratis. Däremot är det viktigt att arbete utförs av så många som möjligt, vilket riktar en hel del tvivel mot idén att sänka våra skatter och öka våra inkomstskillnader.
Konsekvensen av det blir sänkt efterfrågan och färre reguljära arbetstillfällen samtidigt som antalet människor som har kraft och energi nog att göra nytta ideellt minskar.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-10-23, 09:13
25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vad det handlar om är att alla som röstar på Moderaterna är inte företagare och därför kan inte M vara en okritisk megafon för SN.
Därav att ni är ett särintresse.
Svenskt Näringsliv är inte samma sak som svensk företagsamhet. SN företräder de stora multinationella företagen och finansindustrin. De företag som i allt väsentligt bär upp svensk ekonomi och arbetsmarknad har andra behov och andra intressen.
Att många mindre företag är medlemmar i SN betyder inte att de delar samma åsikter, bara att det är bekvämt att ingå i Almega. När UB tar alla medlemsföretag som gisslan för sina egna extrema politiska åsikter är det som om LO skulle hävda att alla deras medlemmar förordar socialism.
Att SN är ett särintresse är ingen överdrift alls.
Som en upplysning till UB från min egen erfarenhet med 50 anställda kan jag berätta att LAS aldrig varit ett problem, att vi aldrig strävat efter låga löner, att de 90 procent av svenska företag som inte är börsnoterade skiter i aktiekurser, att företag som inte bara handlar med pengar behöver en befolkning som har råd att efterfråga våra produkter och tjänster.
Kort sagt. SN arbetar med propaganda för frågor som inte intresserar eller ens gynnar oss.
Sveriges välfärd skapas i lika hög grad av de anställda som företagarna. De anställda tillhandahåller sina egna jobb via sin utbildning och kompetens.
Urban Bäckström nämner välfärden och säger sig vilja behålla den. I själva verket vill han riva ned den och göra om Sverige till ett slags USA med låga skatter.
Vi ser ju idag de oerhörda svårigheter som USA genomlider. Inte minst på grund av de stora företagens starka inblandning i den politiska processen, där man köper politiker, akademiker och politik - särskilt den katastrofala finanskrisen tillkom på detta sätt.
Landet Sverige har höga prestationer TACK VARE jämlikheten.
Faktum är att ekonomisk ojämlikhet, enligt forskningen, är en av de starkaste kriterierna bakom ohälsa, hög kriminalitet men också akademiska prestationer.
Sverige har högre andel klassresenärer än vad USA har så det är större chans att förverkliga den amerikanska drömmen i Sverige än i USA.
Den ekonomiska jämlikheten gör att vi toppar en superlista som jämför olika länder enligt en lång rad kriterier.
Jämlikheten är effektiv. Det är slutsatsen.
Källa superlista:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-i-topp-pa-superlista_482263...
Källa ekonomisk ojämlikhet och ohälsa:
http://healthland.time.com/2011/10/19/how-economic-inequality-is-literal...
Urban Bäckströms politiska parti - som jag kallar det pga av deras stora inflytande - vill sänka lönerna och sänka skatterna till stark ojämlikhet råder, det är nämligen hans idealsamhälle.
Ojämlikheten är för Svenskt Näringsliv och Alliansen ett egenvärde.
Urban Bäckström tillhörde dem som under 20 år hävdat att privatiseringar håller högre kvalitet och är billigare. Han tillhörde de allra mest upprörda när SNS-rapport meddelade att den tesen saknade empiriskt stöd.
Det skulle vara intressant att få veta om det var han som agerade för att forskningschefen på SNS fick lämna sin post.
Svenskt Näringsliv säger sig vara företagarnas bästa vän. Men gynnar deras politik företagen i Sverige?
Svenskt Näringsliv vill att vi slår in på en låglönepolitik snarare än en högkompetenspolitik. Låglönepolitik för ungdomar och andra är en fullständigt dödfödd politik eftersom man i delar av utlandet alltid kommer ha lägre kostnader.
Om vi får en stor del arbetande fattiga så kommer de inte kunna skapa det efterfrågetryck som behövs för att skapa nya branscher. Vi får en mindre diversifierad efterfrågan.
Skolorna rasar som en sten i internationella jämförelser. Man kan misstänka att orsaken inte enbart är kommunaliseringen utan att det också beror av privatiseringerna av skolan.
Landets företagare borde ligga kallsvettiga på nätterna över vad som pågår i svensk skola.
Den fallerade avreglerade järnvägen och elmarknaden får Svenskt Näringsliv också ta på sitt konto via sin mångåriga lobbyverksamhet.
Svenskt Näringslivs och Urban Bäckströms primitiva analys - som de och han helt felaktigt tror är sofistikerad - är företagarnas, de anställdas och Sveriges största fiende.
Reinfeldt har ett särintresse för kvinnor i allmänhet, och för femismen i synnerhet. För andra män, för diskriminerade pappor och pojkar har han inget speciellt intresse.
Om svenskt näringsliv inkvoterar en kvinnlig ordförande och medverkar till kvotering i styrelser kan detta nog ändras, dessvärre.
Men f.ö., tillväxt är ett luddigt begrepp. Slöseri, överproduktion och miljöförstöring ser ut som tillväxt men är kontraproduktivt.
Där kan svensk näringsliv behöva lite kritik. Men knappast från Reinfeldt!
Företagsägare har gått in i Svenskt Näringsliv för att SN ska driva deras intressen av billig och kompetent arbetskraft. Arbetstagare har gått in i fackförbund för att kunna försvara sig mot rovdrift i form av gratisövertid, usla arbetsförhållanden och orättvisor. Liksom för att främja kompetens och goda löner. SN är liksom LO, TCO och SACO särintressen liksom andra intresseorganisationer. De politiska partierna är särintressen. När Ett eller flera partier bildar regering måste de balansera olika särintressen fr att få mandat att behålla regeringsmakten. Därav åsiktsskillnaderna på partistämmorna. Det är troligt att KD, Fp och c tillfälligt skulle få flera röster om de var och en lämnade regeringen men de skulle samlat förlora regeringsmakten. Exemplet är V som när de är ensamma alltid hållit fanan högt med orealistiska krav men så fort de har ingått i ansvarsfullt sammanhang (alliansen v, s, MP) så har de dalat.
Re Mats F Eriksson: Tanken har inte slagit dig att samhällets resurser måste arbetas ihop på något sätt?
Inga företag - inga företag - inga jobb, inga nettoskatteinbetalningar.
Även om man själv inte är företagare kanske man vill ha ett jobb (offentliga jobb bekostas helt av företagande, även om du inte insett det ännu) att gå till. Alla kan inte gå på bidrag.
Fast du kanske vill ha som i Sovjet? Där fungerade det ju bra med bara enmansföretag, eller hur?
Reinfeldt och Borgs enkla taktik - som de kallar de nya moderaterna - är att kvarhålla stora skattesänkningar medan man är beredd att kompromissa på alla andra områden. Därav Reinfeldt ständiga tal om att han är beredd att lyssna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Kenneth_Galbraith
horse-and-sparrow theory: If you feed the horse enough oats, some will pass through to the road for the sparrows.
Om du bara ger hästen tillräckligt med mat, så kan sparvarna säkert hitta något osmält gryn.
Det fungerar inte så Urban.
Sverige består av lång utdragen social ingenjörskonst, där målet i sig har varit människornas välstånd. Fackföreningarnas betydelse för en fördelad samhällsutveckling och socialt ansvarstagande, med extrem draghjälp av Marshallhjälpen och en intakt industri efter kriget. Ingenting av solidaritet och generell välfärd hindrade Åkerlund och Rausing att utveckla Tetrapacken, snarare tvärtom. Vi hade en fungerande statlig skola som kunde försörja Tetrapack med utbildade människor, både i produktion och i ledande ställning.
Sverige byggdes av.ett synnerligen väl fungerande samarbete mellan stat och företag. Sverige var världens ledande land inom både industriell utveckling, uppfinningar och social ingenjörskonst. Samarbete som Televerket-LM Ericson, ASEA-SJ-Vattenfall. Det sociala ansvarstagandet fanns även inbyggt i företagsledninngarna, där begrepp som anständighet, ansvar och hederlighet var verksamma delar.
Det kom upp en hjälmförsäljare till Kockums vd Nils-Hugo Hallenborg. Han steg in i rummet och talade väl för sin hjälm, som prismässigt var betydligt billigare och som hade godkännande från myndigheten. Nils sa inget och när försäljaren talat färdigt om sin hjälm sträckte Nils fram handen och fick hjälmen. Han sa fortfarande ingenting, utan höjde bara hjälmen och drog den med full kraft i hörnet på sitt skrivbord, Hjälmen splittrades och Nils-Hugo yppade sina enda ord under mötet: "Adjö min herre".
Själva ansvarstagandet var en del av samhället som genomsyrade alla led. Så är det inte längre idag.
Nu är Urban Bäckströms analys reducerad till the horse-and-sparrow theory. Här köper Urban den billigaste hjälmen och hänvisar till myndighetens godkännande. Att sen skallen krossas på hans arbetare saknar betydelse, då är det myndighetens fel. Av den vinst som sen uppstår som en följd av den billigare hjälmen ska sen fördelas som välstånd.
Skillnaden ligger väldigt mycket i arvet, där talanglösa ättlingar tar över och byter ut industrimannen mot finansmannen (procentaren).
Sen finns det en annan missuppfattning.
Företagen styrs inte av skatter, utan av tillgång och efterfråga.
Man skulle ju kunna tänka sig att all arbetslöshet avskaffades bara man slopade alla skatter. Jag tror inte det fungerar så faktiskt.
Jag tror dessutom att det enda ansvar som företagen tar är för vinsten. Där delar jag Wallenbergs synpunkt som han gav uttryck för på svenska mässan - "Företagen måste regleras hårdare". Med det menar han att t ex miljökrav ska vara stenhårda och kan vara hur hårda som helst bara dom gäller lika över hela linjen så att det inte uppstår olika konkurrensvillkor. Företagen tar BARA ansvar för vinsterna (se senast Nordea som mjölkar pensionssparare systematiskt, utan tanke på deras framtida avkastning).
Det är BARA staten som tar ansvar för människorna.
Utom Nils-Hugo Hallenborg. Men han levde också under Sveriges verkliga storhetstid.
Jag är nästan chockad över att veta att Urban Bäckström varit Sveriges riksbankschef. Å andra sidan blir ressessionen lättare att förstå.
(Jag har nu läst 7 moderater och är väl närmast förvånad över att man vågar publicera sina ståndpunkter. Å andra sidan växer väl det modet i takt med den analfabetism som utvecklas ur den svenska skolmodellen.)
80% av vårt välstånd bygger på mänskligt kapital.
#11 Peter H...oavsett procentsats, så är den politiska och sociala stabiliteten den attraktivaste för investeringar.
Sen kan den upprätthållas genom social ingenjörskonst (fd Socialdemokraterna, numera Vänsterpartiet) eller repression som i Kina och Libyen (som länge var en Västfavorit).
Urbans moderata vision hyllar den kinesiska modellen, där Apple kan förgifta arbetarna och där staten ska ta ansvaret, vilket man gör genom repression och förbud. Sen tar Apple vinsterna enligt tesen: Privatisera vinsterna och förstatliga förlusterna.
Först DÅ tar Urban ner sin banderoll:
"Sluta trampa på företagarna".
Utan att moralisera kan man renodla intressekonflikten så här:
Löntagarna vill att hela resultatet, efter kostnader och investeringar, som en verksamhet genererar ska användas till löner.
Svenskt Näringsliv vill att hela resultatet, efter kostnader och investeringar, som en verksamhet genererar ska användas till aktieutdelning.
I sund företagsamhet är ägarna delaktiga i verksamheten, själva löntagare och ser övriga anställda som en resurs. Vår syn på resultatfördelning sammanfaller med löntagarnas, utan att därför innebära att alla ska ha lika stor ersättning.
I osund företagsamhet, den som SN företräder, är ägarna inte delaktiga i verksamheten, inte intresserade av annat än aktiekursen eller att kunna sälja företaget så dyrt som möjligt och ser anställda enbart som en kostnad. Deras syn på resultatfördelning är rent destruktiv.
Dåligt betalda, otrygga löntagare är ekonomiskt ineffektiva och destabiliserande för samhället. SN bryr sig inte om det så länge dom kan berika sina storföretagsledare och finansmånglare. Särintresse är en svindlande underdrift.
Jag har varit yrkesverksam som företagare i över 30 års tid.
Jag blir alltid upptörd över att "svenskt näringsliv" ständigt försöker företräda mig och mitt företag.
Jag har aldrig kännt igen mig i Svenskt näringslivs agenda.
Den enda företrädaren som förde en viss humanistisk agenda var Ebba Lindsö, men henne sparkade det ryggkliande gubbgänget ut mha av Miachael Treschow.
Nej - lägg ned organisationen "Svenskt Näringsliv". Ni lever i en föreställningsvärld som är helt frånvänd företagsledare som skapar & bygger sina egna företag.
Låt överskottet - era arvoden & andra tillgångar tillfalla ideella organsiationer som arbetar för värdig humanism.
Johan Karlsson#14
Arbetskraftsinvandring är bara ett av alla sätt SN och våra marknadsliberala politiker använder för att öka våra sociala klyftor.
Om du ser invandrare som hotet mot din tillvaro går du rakt i fällan. Dom som rakar åt sig pengarna vill inget hellre än att ni som betalar deras välstånd med arbetslöshet och otrygghet slåss mot varandra.
#13 Urban Persson..."naturresurserna som helt ligger bakom välståndet..
Nej. Naturresurserna är våra gemensamma tillgångar. Välståndet handlar om hur dessa tillgångar ägs, utnyttjas och fördelas.
Urban Bäckström vill att ägarna ska bestämma utnyttjandegraden och fördelningen, d v s hur välståndet ska fördelas, vilket står i motsats till demokrati, där folket ska avgöra detta.
Urban Bäckström vill införa finansmarknadens diktatur för att inte känna sig trampad på och ser man till hur miljarder Euro slussas in från skattemedel till ägarna via Europas stater, så kan man nog utan vidare påstå att Urban Bäckström helt missuppfattat vem som är trampad på.
Han är 180 grader fel faktiskt.
Nils Stibor#16
En anekdot från min egen tid som företagsledare. Sent 90-tal. Min bransch, byggkonsulter, hade goda tider. Vi var stolta att öka antalet fast anställda bra avlönade kompetenta projektörer. Priserna vi kunde ta ut steg ordentligt. Alla kände sig delaktiga i framgången. Pengarna skulle naturligtvis komma alla till del. Vi tänkte föreslå 6% lönehöjning eftersom priserna stigit ännu mer.
Jag kom till lönekonferens bland andra företagsledande branschkollegor i Almega. Beskedet från Almega/Svenskt Näringsliv var att alla skulle gå ut med nollbud!
De stora konsultbolagens representanter nickade nöjt. Vi normalstora och små tappade hakan. Skulle vi gå tillbaka till våra arbetskamrater och säga att det vi gemensamt åstadkommit bara skulle hamna i fickorna på oss ägare?
Så kan man bara göra om man är ägare på distans utan att behöva se anställda i ögonen. Eller psykopat.
Endera av dessa grupper tillhör extremisterna i SN. Eller båda.
#6 Leif D
"Fast du kanske vill ha som i Sovjet"
Är du en foliehatt som tror att bara för att man tycker att M gör rätt och inte okritiskt förmedlar SN´s agenda så är man kommunist ? Väx upp.
Alf #18, du ser vad känsligt det är.
#19 Olof Lindberg
Det finns en del forskning som vill påvisa att ju större ett företag är ju mer uppvisar de psykopatiska drag...
Och du har helt rätt skulle en småföretagare bete sig som SN förespråkar skulle man stå utan medarbetare vid nästa högkonjunktur.
#19
Intressant reflektion.
Jag har själv dubbla akademiska utbildningar Civ.ing & MBA.
Men jag har alltid haft som ledstjärna ett humanistiskt perspektiv i mitt närområde.
Jag tål däremot inte dessa kritstreckrandiga utan erfarenhet av industriellt byggande.
De talar för ett skråväsende som inte existerar över huvud taget bland medelstora & mindre företag.
Ibland saknar jag också faktiskt en "vassare" fackföreningsrörelse.
Nej Bäckström & Co. ska sluta med att inbilla sig att de talar för svenskt näringsliv i stort.
Från samma skrå som Bäckström dyker det upp s.k. industriledare som vill ha kraftigt utökade platser av civ.ingenjörsutbildningar för att de vill slå nys i politikerna om kvalificerat akademiker-underskott.
Det enda de sedan är ute efter är att plocka vissa russin ur de nybakade akademikerutbildningarna. De tar inget som helst ansvar över att deras egna företag inte tillgodogör arbetsuppgifter som har nivå av civ.ing-kompetens.
Nej stäng butiken för dessa överbetalda proffstyckare som Bäckström & Co. - de tillför inget matnyttigt & talar enbart för sitt eget skrå.
Den stora konflikten idag står inte mellan arbetare (löntagare) och kapitalägare, den står mellan den privata sektorn och den offentliga sektorn. Det är privatanställda arbetare och tjänstemän samt företagare/aktieägare som försörjer alla som arbetar i den offentliga sektorn, inklusive Fredrik Reinfeldt.
Det är den offentliga sektorn som är den stora gök ungen i svensk ekonomi som slukar 50% av resurserna, världens största och världens dyraste. Det statliga slöseriet är gigantisk och en rimlig målsättning är att halvera den offentliga sektorns kostnader samtidigt som man levererar bättre välfärd. Genom att överföra resurser från den improduktiva offentliga sektorn till den produktiva privata sektorn kan nya företag och nya produktiva arbeten skapas.
Vi vet att det var runt 1900-talets början som nästan alla stora världsföretag skapades i Sverige och då var skatterna mycket lägre och marknaden friare. Sverige behöver en blomstrande entreprenörsperiod för att överleva som välfärdsnation.
Den republikanske presidentkandidaten Herman Cain föreslår ett nytt, enkelt och mycket konkurrenskraftigt skattesystem, 9-9-9. Dvs 9% moms, 9% bolagsskatt och 9% skatt på arbete. Blir det verklighet kommer många företag i Europa att flytta dit och då får Fredrik Reinfeldt och alla andra i den offentliga sektorn försörja sig själva. Sverige behöver ett liknande skattesystem, kan vi nå 20-20-20 så vore det mycket bra. Men nuvarande regering verkar inte vara intresserad av Sveriges konkurrenskraft, utan fortsätter att lappa och laga vårt sjuka skattesystem med mängder av olika avdrag som felallokerar våra resurser.
"Om inte Sveriges företagare hade gått samman för att driva gemensamma och allmänna intressen, ja då hade Sverige haft såväl löntagarfonder som fortsatta offentliga monopol inom en rad branscher. Då hade Sverige varit ett svagare land med lägre tillväxt och mindre av mångfald och valfrihet för såväl medborgare som medarbetare." Hur vet du det?
Jag hoppas Bäckström tar till sig svaren på sin artikel. Och inser hur grundligt kört i botten Svenskt Näringslivs förtroende är.
Jag hoppas också att han har mod att byta ut dom företag som Svenskt Näringsliv har anställt och haft som konsulter som har gjort sig en bra hacka på att berätta skräckhistorier om hur fientliga Svenska befolkningen är mot företagare.
Gör han inte det så är det mycket troligt att den nuvarande tjugoåriga svackan för svenska företag kommer att pågå 40 år till.
JAg är företagare och jag håller inte med något i artikeln.
Ska jag gå ur SN?
Kanske lika bra det eftersom de egentligen inte representerar mig.
#27
se #16 & #23... vi är nog många som ifrågasätter de som ger sken av att representera & föra Företagares intressen !
Varenda gång de yttrar sig, så är det till oigenkännlighet vem de pratar för.
Johnny Andersson#24
Jag vet inte hur skrönan om den offentliga sektorns onytta fått så stort fäste bland okritiskt tänkande människor. SN, TIMBRO, Skattebetalarnas förening mfl bär ett stort ansvar tillsammans med nyliberal media för bluffen. Men om råkommunisters tankesmedjor och vänsterrevolutionära media hade påstått att privat företagsamhet var enbart skadlig, hade du trott på det också?
Att ett arbete som utförs har helt olika värde beroende på organisationsform eller ägarstruktur är naturligtvis inte sant. Det faller på sin egen orimlighet. Vårt välstånd bygger på vår samlade arbetsinsats och den offentliga sektorn står för en betydande del.
Ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det ointressant om ett arbete utförs för privata eller gemensamma pengar. Eller gratis. Däremot är det viktigt att arbete utförs av så många som möjligt, vilket riktar en hel del tvivel mot idén att sänka våra skatter och öka våra inkomstskillnader.
Konsekvensen av det blir sänkt efterfrågan och färre reguljära arbetstillfällen samtidigt som antalet människor som har kraft och energi nog att göra nytta ideellt minskar.