Turkey no economic powerhouse
"...We are not facing an economic power, but rather, a state whose credit bubble will be bursting any moment now and bringing down its economy.
The budget deficit of the collapsing Greece compared to its GDP stands at some 10%, and the world is alarmed. At the same time, Turkey’s deficit is at 9.5%, yet some members of the financial media describe the Turkish economy as a success story (for comparison’s sake, Israel’s deficit stands at some 3% and is expected to decline to 2% this year.)
While Turkey’s economy grew by some 10% this year, this was merely the result of financial manipulation. "
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4122972,00.html
Permalänk | Anmäl
eru rasist va?, 2011-10-17, 13:47
Nu är det väl inte så att det bara är Tyskland och Frankrike som blockar? Är det inte så att Turkiet väljer att inte kvalificera sig? De behöver bara uppfylla alla krav - precis som alla andra som gått med i EU! Varför ska de särbehandlas?
Permalänk | Anmäl
u_8976, 2011-10-17, 14:03
Exakt varför skulle någon enda EU-medborgare vilja ha med Turkiet?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-10-17, 14:58
Varför skall islamska Turkiet som inte tillhör Europa vara med i EU?
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-10-17, 14:59
Är det inte märkligt, ju högre upp i den medio-politiska sfären man kommer, desto mer fientligt inställd blir man till sverige och desto mer vänligt inställd blir man till utlänningar i allmänhet och muslimska länder i synnerhet? Partifärg/Lögnblaska tycks inte spela någon roll.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-10-17, 16:18
Man tycker att politikerna borde reagera på Greklandssituationen och inse att expansion inte är ett egensyfte. Oklok expansion kan vara väldigt skadlig, vilket nog skulle vara fallet med Turkiet.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2011-10-17, 17:22
Förstår du inte Alf, att folket inte vill ha Turkiet i EU!
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2011-10-17, 17:46
Du har blivit gammal Alf och det är mycket du inte inser.
1. Vi vill INTE ha med turken i EU.
2. Turkarna mördade ca 2 miljoner kristna 1915 och de har varken bett om ursäkt för folkmordet utan istället förnekar de saken
3. Turkiet förtrycker kurderna
4. Turkiet invaderade Cypern 1974 och genomförde en etnisk rensning
5. Turkiet har blivit en islamistisk stat
6. Turkiet samarbetar med Iran
7. Turkiet har hemliga militärövningar med Kina
8. Turkiet anfaller kurder i Irak
9. Turkiet hotar Cypern, Israel och Grekland
Av allt det här, exakt vad är det du inte fattar, Alf?
Jo, en sak till - det ska bli så skönt att slippa KD efter nästa val!!!!
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-17, 19:12
Att ha bra relationer med Turkiet är naturligtvis viktigt, men det behöver inte nödvändigtvis ske i formen av medlemskap i EU eftersom en stor del av Turkiet ändå ligger i Asien. Man kan fråga sig varför ni åkte till Istanbul och inte till Ankara, hade det inte varit bättre att pejla stämningen i huvudstaden?
Permalänk | Anmäl
Ulf Carlson, 2011-10-17, 19:16
Turkiet ligger inte i Europa. De ska inte in i EU.
Vem var ljushuvudet som bjöd in dem till medlemsförhandlingar?
Det borde stoppats omedelbart.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2011-10-17, 19:30
Jag instämmer med Alf Svensson i bilden av Turkiet som regional stormakt och en synnerligen viktig aktör i Mellanöstern och Centralasien (tex med Turkiets goda relationer med Azerbajdzjan) . Vidare är Turkiet med sin sekulära konstitution man fick genom Mustafa Kemals försorg ett föregångsland ur detta perspektiv i jämförelse med många av sina grannländer. Dock återstår stora stötestenar att lösa innan Turkiet kan inlemmas i EU. Konflikten med PKK i östra delen av landet är en liksom det minst sagt pikanta bagaget från den ottomanska tidens agerande mot armenierna som ännu kastar långa skuggor.
Permalänk | Anmäl
Dennis Andersson, 2011-10-17, 19:49
Det gamla "oraklet" har rätt. -Lika vis som vanligt den gode Alf!
Och nog måste det väl vara bättre att ha turkarna med oss inom EU än mot oss, utanför EU? -Måste trotsallt vara bättre att de söker sig mot Europasamarbete än samarbete med Iran, arabländerna och några till "s k muslimska länder". Dessutom lär ju inte det gynna kurderna t ex. Kurderna är mera gynnade av ett Turkiet inom Europa.
Turkiets ekonomi kommer förmodligen att växa, framöver!
Att handla med diverse skruppelfria stater gör ju världen redan. = Dvs vilket land vågar dissa Kina?
Varför skall islamiska Turkiet in i Europa frågar någon? -För att "islamiska" Turkiet varit sekulärt, för att de har en tradition av viss sekulärism, för att deras landsfader Atatûrk var en framsynt man, och förbjöd slöjan på statliga universitet då religion och politik skildes åt, införde samma bokstäver och alfabetet som i stora delar av Europa . Kvinnor fick fullrösträtt 1934 13 år efter Sverige men 10-15 år före Frankrike, Italien och Kanada, och många decenier före Schweiz och en hel generation innan de saudiska kvinnorna får rösta! Tansu Çiller blev landets, och troligen den muslimska världens först kvinnliga premiärminister! När får Sverige sin första kvinnliga statsminister?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-10-17, 21:45
I Turkiet får kvinnor spela basket, fotboll, volleyboll och män kan titta, inte som i Iran där enbart kvinnor får titta när kvinnor spelar och män när män spelar.
Turkiskorna är duktiga i basket och volleyboll. Bättre än Sverige.
-I korfball är det mixade lag. 4 män 4 kvinnor på planen samtidig/lag. Turkiet har flera korfballag än Sverige.
Turkiet kvalar/spelar i D-gruppen =div 4 i ishockey på både herr och damsidan!
Många duktiga tyngd och styrkelyftare på både dam och herrsidan!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-10-17, 21:55
Istanbul? Du menar väll Konstantinopel! Historielösa rygradslösa politiker behöver vi inte, skönt att DK försvinner!
Permalänk | Anmäl
Anna Frick, 2011-10-17, 22:27
Istanbul? Du menar väll Konstantinopel! Historielösa rygradslösa politiker behöver vi inte, skönt att DK försvinner!
Permalänk | Anmäl
Anna Frick, 2011-10-17, 22:27
Man kan gilla eller ogilla Turkarna men just nu håller alla grundläggande regler att förändras, vad gäller Turkiet, Israel USA Europas ekonomi och Grekland.
Vi bör kanske först analysera vad som händer i denna nya värld och skapa en ny politik innan vi agerar.
Trist att inte kunna utföra allting på en gång men sådan är verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2011-10-18, 00:33
Glädjande att se hur Den gamle vise sluter sig till alla oss som inser vikten av att ha med oss Turkiet inom EU. Att den samlade zionisttrojkan på Newsmill ylar som en man: "ush och fy för ett turkiskt EU-medlemsskap" visar bara vad rätt Alf Svensoon har.
Ett införlivande av Turkiet i den europeiska gemenskapen skulle minska spänningarna mellan världens länder och bädda för en framtid utan det förtryck och den terror vi dagligen kan skåda i Mellanöstern.
Som Ingemar så riktigt påpekar är Turkiet med sin sekulära samhällssyn, sin moderna, islamska demokrati en utmärkt kandidat till det Europeiska medlemsskap som vi borde sträva efter att förverkliga, ju förr desto bättre. Som Alf påpekar så är Turkiet avgörande för vart den arabiska vårens revolutioner tar vägen. Här bör Eu inte bara stötta utan aktivt bidra till en happy ending.
Ett införlivande av Turkiet i europeisk gemenskap skulle vara välgörande för världsfreden på sikt - en fred som vissa grupper och vissa statsbildningar skyr som pesten. Därför måste det tyska och franska ointresset brytas ned och dessa länder i stället förvandlas till positiva ambassadörer för Turkiets sak.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2011-10-18, 04:14
Jag tycker inte att Turkiet borde gå i EU. I så fall blir det mer kurder-PKK i Europa med alla följande konsekvenser som terrorism, bomber o.s.v.;
Turkiet har en utmärkt arme, men turkiska militär borde försvara sin egen stat, inte EU. EU får försvara sig själv.
Vad ska göra Turkiet göra i EU? Ge pengar till Grekland? Varför skulle de vilja göra det?
Jag kan säga mer: Sverige borde lämna EU och ha ett union med Finland, Danmark, Norge. Det är väldig upprörande för mig att Sverige ger massor av pengar till EU , men Tyskland/Frankrike kör över Sverige jämt, Sverige kan inte bestämma vad våra pengar ska användas för. Jag är glad att jag röstade mot euro.
När det gäller Turkiets ekonomi - det går lysande för dem! Och allt vinst skall användas för Turkiets medborgare, inte för att ta ut EU från krisen.
Permalänk | Anmäl
Bagirova Irade, 2011-10-18, 07:36
Turkiet kommer snart att hamna i krig med Cypern, Israel och Grekland och det kommer att bli otrevligt. Det handlar om gas, gas i stora kvantiteter. Turkiet har ingen rätt till den här gasen, men har bestämt sig för att försöka stjäla den. Varför? För att det handlar om enorma kvantiteter, kvantiteter som kommer få Cyperns och Israels ekonomi att blomstra. Det är något som nationalistislamisterna i Ankara inte kan tåla.
För att ni ska förstå omfattningen av gasfynden i den Israeliska delen så är det det största gasfyndet i världen de senaste 10 åren. Tanken är att dra en pipeline till Cypern och där forsla gasen till Europa. För EU är det naturligtvis jackpot att ett EU-land, Cypern, har sådana tillgångar och då tillsammans med Israel. Ryssland är också intresserad av att vara med och eftersom de har utmärkta relationer med både Israel, Grekland och Cypern samt att turken är en gammal arvsfiende, så har turken ingen på sin sida.
Om Turken försöker ta gasen så kommer den automatiskt att hamna i krig med Israel, Grekland och Cypern. Detta kommer då att innebära att EU stoppar all handel med Turkiet. Ryssland och USA kommer att sluta upp på Israels och Cyperns sida eftersom Israel och Cypern har internationell lag på sin sida. Turkens kort är inte bra. Det enda turken har är en stor krigsmakt, dock inte lika slagkraftig som Israels och definitivt inte lika slagkraftig som Israels och Greklands sammantaget. Om turken tar fel beslut så finns det många som väntar på ett tillfälle att göra slut på den en gång och för alla.
Det är lite patetiskt att ett svenskt kristet parti, skulle ingå i den snyftkör som vill att Turkiet ska få ingå i EU. Det är en stor lycka att KD åker ur nästa val, för de har liksom inget existensberättigande.
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-18, 08:35
till #24,
:)))
Skojar du? Om Ryssland är "intresserad" i ngt, då får andra länder ingenting. Israel kan inte göra ngt mot Ryssland ,ingen ska hindra Ryssland att göra vad den vill, det finns inga lagar för Ryssland , förutom Ryssland egna intressen. Om det blir krig (och jag hoppas att du har fel, men det kan man inte utesluta), då ska gasen delas med de som har starkaste arme, d.v.s. Ryssland och Turkiet. Om Ryssland är med i kriget, ska inte USA lägga sig i. Inte EU heller.
När det gäller relationer mellan Turkiet och Ryssland - de är ganska bra nufortiden, de är baserade på handel och pengar - och det är starkaste band mellan länder som det kan bli.
Om vänskap mellan Ryssland och israel : om du hade läst ryska media, skulle du förstå att antisemitism var alltid stark i Ryssland och ökar nuförtiden.
Här är en video, där en armenisk Prof. övertygar politiker att judar är skyldiga till genocide mot Ryssland.
Läs också en kommentar av en armenien som säger:
"död till alla judar, turkar, kurder, azeri, världen skulle vara bättre utan dem"
http://www.youtube.com/watch?v=LTZ2FTThGNI&feature=related
Permalänk | Anmäl
emma n, 2011-10-18, 11:26
Att Turkiet är stort är ett viktigt skäl att de inte kommer med i EU. Det andra skälet är att landet i huvudsak är muslimkt.
Jag trodde tidigare, som säkert många andra gör i Sverige, att de många militärkupperna i Turkiet kunde jämföras med grekiska juntor och sydamerikanska militärkupper.
Men efter att ha läst på lite, så tycker jag annat nu.
De grekiska militärer bevakade att demokratin skulle bestå i Turkiet inte tvärtom. De ville skydda arvet av Ataturk.
De demokratiskt sinnade i Turkiet vet vad islam är, som inte vi i väst gör. Därför håll militären koll på vad de muslimska partierna sysslade med.
Erdogan har sagt att det finns bara EN islam. Det låter oroväckande! För det är inte direkt åt ett sekulärt håll som man går i islamska länder.
Jag tycker inte att EU skall ge medlemskap åt Turkiet. Däremot skapa många samarbetsavtal med Turkiet, och på så sätt närma sig EU.
Permalänk | Anmäl
u_16873, 2011-10-18, 12:39
#26 "De grekiska militärer " skall vara 'De turkiska militärerna'
Permalänk | Anmäl
u_16873, 2011-10-18, 12:41
"Istanbul? Du menar väll Konstantinopel! Historielösa rygradslösa politiker behöver vi inte, skönt att DK försvinner!"
Anna Frick: Hmm.. Det är år 2011 nu. Vilket århundrade lever du i ? Vart i kartan existerar Konstantinopel ? Det är ISTANBUL! och inget annat. Verkligen sorgligt att man inte känner till faktan men kan inte vara så lätt om man fortfarande lever kvar i det förflutna förstås :-)
Permalänk | Anmäl
Handan Erdinç Şahbaz, 2011-10-18, 18:32
#25 Emma n
Ja du emma, Ryssland kan inte ta gasen, lika lite som de kan ta den norska gasen. Israel sitter lugnt och säkert på sin gas, men problemet är att turken försöker ta den Cypriotiska. Nu kommer Cypern och Israel att ingå en militärallians och det är redan tal om att stationera Israeliskt stridsflyg på Cypern. Som sagt, det kan bli riktigt otrevlig om turkarna försöker sig på något och tyvärr så tror jag att det är det som kommer att ske. Synd bara att vi har förvirrade pingstpasorer som inte vet vad som är upp och ner i världen.
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-18, 20:00
#28 Handan,
Nej, Konstantinopel. Jag använder också enbart namnet Konstantinopel - det ursprungliga namnet. Varför skulle jag acceptera ett turkiskt namnbyte?
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-18, 20:01
Rustan Karlsson
Räcker det?
Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-10-18, 23:06
Turkeit behöver INTE EU, det är tvärtom. Nu efter att Turkeit har fått islamiskt styre, blivit stormakt, självständigt, oberoende, ekonomin vuxit starkt.och har fått allt större roll globalt.
Jag tror inte att Alf Svensson vill ha Turkiet med i EU för han bryr sig om Turkiet eller turkerna eller för han giller Erdogan snarare tvärtom.
Anser att ALF vill ha Turkiet i EU innan Erdogan enar sig med andra muslimiska länder och bilda en muslimsk union som kommer att konkurrera med EU och han kanske ser en sådan union kommer också att bli ett hot för ISREAL.
Hoppas verkligen att Erdogan förstår den dolda agendan västvärlden har, och slår igen dörren för EU-medlemskap
Permalänk | Anmäl
Reema, 2011-10-19, 00:09
#32 Reema
Bra, då är vi överens :o)) Stormakt? Jämfört med vem? Syrien, Cypern eller Libanon? Ekonomin vuxit starkt? Visst, den är uppblåst med ett budgetunderskott på 10%. Låt turkarna och araberna bilda en muslimsk union - de blir säkert jättestarka - NOT. Har någon sett den enorma produktiviteten i arabländerna? Hur de sköter sina industrianläggningar, hur välutbildad ich kunnig arbetskrarften är? Jämför det med Tyskland, Frankrike, England, Sverige etc.
Turkiets bekymmer nu är att de har målat in sig i ett hörn. Om de anfaller Cypern, så är de också i krig med Grekland och troligen Israel. De är också i krig med hela EU och det första som händer är att all handel med Turkiet bryts. Oj, där försvann 50% av Turkiets export. Vad händer om man tappar 50% av exporten? Ekonomisk härdsmälta. Till det kommer att USA och Ryssland är på Greklands och Israels sida. Turkiet är i den sämsta av situationer just nu.
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-19, 00:34
TmT - vad syftar du på?
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-19, 00:35
Rustan Karlsson
Om bara Saudi-Arabien säljer sina usa-papper (1.2 triljoner $)så är Usa bankrutt.
Vad gäller Turkiets slagkraft.
Så räcker det och blir över .Israel,Grekland,Cypern etc faller bara på det att Turkiet skulle förklara krig...:).
Vad gäller Ryssland så skulle Ryssland inte våga sig på att förklara krig mot Turkiet ,då faller dem inifrån hälften av Rysslands inv är Turkar, då räcknar jag inte med de turkiska republikerna såsom Kazakistan,Turkmenistan ,Azerbadjan etc...
Tom Irans halva befolkning är turkar.
#34
Varför nämna "ursprungs namnet" enbart starta korståg...
Förövrigt så var Konstantinopel även Kontantinopel under Osmanska Riket.På den tiden var turkiske sultanen även överhuvud för de kristna..
I krig är export/import ointressant.
Sluta tramsa om krig hit och krig dit.
Eu:s ammunition tog slut efter 2 veckors krig i Libyen.Hur det gick för Usa i Afghanistan/Irak vet hela världen....24 h och hela MÖ inkl Israel ligger under turkens fötter......
Såg du inte hur israeliska" kommando" soldater grät.......i Mavi Marmara:)
OBS: Kom inte med att Israel har atombomb det finns dödligare atombomb I både i rebupliken turkiet & i de turkiska rebuplikerna + Pakisktan.
Permalänk | Anmäl
TmT, 2011-10-19, 01:12
TmT
Ha ha ha ha ha ha ha! Det var riktigt roligt!!! Grät... ja och sen sköt de ihjäl 9 turkar. Du har tydligen noll koll på hur världen fungerar samt Turkiets militästa styrka gentemot Grekland och Israel. Israel klarar av Turkiet ensamma och då med konventionella vapen. Det Israeliska flygvapnet är ca 50% större än det turkiska och då med bättre plan som F15. Israel är även tekniskt överlägsna med en egen försvarsindustri som tillverkar alla möjliga typer av robotar.
Den Israeliska armén har ca 1000 stridsvagnar mer än Turkiet och då pratar vi om "top of the line". De flesta turkiska är skrot från 60-talet. Om sen EU drar sänker turkiets ekonomi, så får turkarna göra det de är bäst på - valla får.
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-19, 03:08
naiv är du, Rustan (kom 36 och alla andra dina kom). Du verkar vara från Cypern, om jag läser rätt dina inlägg.
Titta på kartan, jämför Israel, Turkiet, alla andra länder, som har invånarna med Turkic ursprung, arabiska länder. Israel är inte särskilt omtyckt i regionen. Du sitter här och viftar med vapnet och påstår att Ryssland "har bra relationer" och ska kämpa för Cypern och Israel. Det endra "bra relationer" för Ryssland är de när den kan invadera, okkupera och utnyttja. Om det är det du vill för Cypern och Israel, då kan vara nöjd, om Ryssland ska ngnsin få möjlighet för det, den ska ta den.
"om Eu ska dra ner handeln" - OMG Rustan, det finns inte ett enda land, som ska dra ner ner handel och minska sina vinster för skull ett annat land, inget land ska göra det förCypern/Israel/Greklands skull
Och din jämförelse "Turkiets militästa styrka gentemot Grekland och Israel" är bara löjligt, vi vet alla vilek "supermakt" är Grekland.
Du borde verkligen läsa på om världshistorien.
Permalänk | Anmäl
Bagirova Irade, 2011-10-19, 07:59
Jag är svensk bosatt i Turkiet och motsätter mig ett turkiskt medlemskap. Varför? För det finns helt enkelt en bottenlös avgrund mellan majoriteten av Europas kulturer och den turkiska.
Fatalistisk livssyn, även känd som insallah-mentaliteten. Alltså tron att man inte kan påverka sina liv. Lite bön räcker och Gud tar sen hand om resten.
Hederskulturen. Enligt en undersökning gjord av kvinnliga turkiska studenter anser en överväldigande majoritet av det turkiska folket (kvinnor inkluderat) att heder definieras av kinnan. Och det är därför kvinnor som vill skiljas, varit otrogna eller som hållt sin pojkvän i handen mördas varje dag.
Det är emellertid lika verklighetsfrånvarande att blint propagera för Turkiets inträde som att kräva att vi ska säga Konstantinopel och inte Istanbul, Anna.
Permalänk | Anmäl
Isak Korp, 2011-10-19, 10:31
#33 Rustan Karlsson,
"Har någon sett den enorma produktiviteten i arabländerna? Hur de sköter sina industrianläggningar, hur välutbildad ich kunnig arbetskrarften är?"
Svaret är: För att korståget pågår fortfarande mot den islamiska världen antingen i form av militäroccuppation såsom i Irak och i Afganistan, och i form av mentaloccupation genom att stödja diktaurer och hjälpa dem med alla tillgängliga hjälpmedel även om sådana kan bryta mot människliga rättigheter att slå ner folk och folketsvilja att utveckla sig och ta sig ur fattigdom o misär de lever i. Samtidigt används biståndspengar för styra folket där mentalt och tvinga på dem västvärldens värderingar som självklart krockar med vår värderingar och vår tro. Men tack gode Gud har de inte lyckats med just det. Efter att några muslimska länder lyckats att få sin frihet så ser vi att majoriteten där behåller fortfarande sin tro och vill styrs av Islam. Men tyvärr har västländerna lyckats att stoppa utveckling i muslimska länder.
Varför skulle västvärlden vilja stoppa utveckling i muslimska länderna?!!!!
Jo, VÄSTVÄRLDEN har 3 stora intressen där i regionen:
Islam... som anses västvärldens största fiende
Olja.... som västvärldens industri är beroende på
Israel....att skydda den. För att dess existens är viktigt för västvärlden dels för att hålla koll på Mellanösten, och dels för att bli av med judar här i väst.
Vad har jag för bevis för det jag påstår och hur gick det till?!!
Jag har redan nämnt några exempel ovan, här är några till:
1. Avrättning av vetenskapsmän särskilt i kärnfysik som israeliska säkerhetsstyrkor o CIA höll på sedan 50-talet mot exempelvis flera Egyptiska och Irakiska vetenskpsmän som inte ville stanna kvar i USA efter de hade vidarutbildat sig där och som var mycket begåvade, ville åka hem och hjälpa landsmän iställt. De blev avrättade bland andra Samira Mosa, Al-mashad. Det pågår fortfarande i Irak nu.
2.Såg vi hur västländerna stödjer diktaturer under arabiska våren exempelvis:
Frankrikes utrikesminister som ville skicka franska trupper till Bin Ali i Tunisien för att slå ner demonistrationer
USA: s ställning till demonstrationer i Egypten, behöver inte beskriva. Du vet säkert hur det gick till och hur besvikna de blev när de förlorade sin största och viktigaste vän i regionen.
Lybiens olja var viktigt för västvärlden och Gaddafi var inte den bästa vän för dem, därför har de ingripit med Natostyrkor för att skydda befolkningen där eller snarare sina intressen där och samtidigt bli av med Gaddafi.
Å andra sidan kan de inte skydda befolkning i Syrien, för att västländerna tjänar mest på att behålla Al-assad vid makten dels för Israels skull och dels för att de är rädda för IRAN.
Västländerna inkl. USA förstås håller också nu på att skapa koas i de arabiska länderna som äntligen har fått sin frihet på egen hand utan militär inblandning av västvärlden. De skapar kaos genom finansiering av exempelvis de liberala partier som har inget folkligt stöd och egyptiska kristna extremister som nu försöker skapa förvirring och splittring bland folk i både Tunesien och Egypten.
Västvärlden upptäckte att majoriteten av muslimer är fortfarande muslimer och vill styrs av Islam, och DET giller INTE västvärlden.
Förresten är männskliga rättigheter i västvärlden bara ett hjälpmedel för att slå ner fiender. I självaverket är INTRESSEN som kommer först och männskliga rättigheter som kommer sist om de skulle krocka med varandra.
Permalänk | Anmäl
Reema, 2011-10-19, 15:40
#37 "Bagirova Irade"
Kemal, du kan inte ha haft många rätt på provet om verklighetsuppfattning. För det första, vade det gäller Ryssland så är Turkiet en av Rysslands historiska ärkefiender. Grekland kanske inte är en stormakt, Turkiet är det inte heller, men de har ungefär lika många stridsplan och krigsfartyg och av samma kvalitet. Israel däremot har MER stridsflygplan, ca 50%, än Turkiet och en del av Israels plan är F15.
Du säger att Israel inte är omtyckt? Nå, vem i Europa tycker om Turkiet och turkar? Inte jag i alla fall. Nämn ETT grannland till Turkiet som tycker om Turkiet och turkar? Nå, armenierna lärde er i alla fall att veta hut i kriget om Nagorno Karabach.
Sist men inte minst - din svenska är urusel. Gick du inte på SFI?
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-20, 00:04
#40 Rustan Karlsson,
Lämna våra länder först så åker vi hem!!!
Permalänk | Anmäl
Reema, 2011-10-20, 01:04
#41,
Rustan, Greklands/cypern arme är ingenting i jämförelse med Turkiets. Däremot får du gärna tänka tvärtom om du vill leva i drömvärlden. Jag bryr mig inte.
armenier har gjort etnisk rensning av Azeri och kurder. Armenier mördade obeväpnade kvinnor och barn, brände ihjäl levande människor, våldtog barn och kvinnor. Vi har 1 mln flyktingar och 30 000 Azeri och Kurder mördades av armeniska fashister.
Du verkar njuta av faktumet, att oskyldiga människor förlorade sina liv. Jag sa till dig förut och säger en gång till: du är en poor excuse for human being! Okunnig, envis muslimhatare, (jag syftar på alla andra dina antimuslimska inlägg i Newsmill).
När det gäller Armenien, enlig Wikileaks och USA ambassador säljer armeniska män sina 10-12 åriga döttrar till Turkiet och hela världen för att prostituera; politiker är korrumperade (som i din Grekland/Cypern), Armenier åker som papperslösa till hela världen, bara i sista 10 år lämnade Armenien 1 mln armenier. vilken framtid har det här landet? Ingen.
När det gäller armeniska fashister - de kommer att ställas snart i ICC, vi ska börja med deras president Sargsyan, som är ansvarig för Khojaly massaker. Och självkart, vi ska ta tillbaka Karabakh!
När det gäller grannländer till Turkiet som tycker om Turkiet? Många. Både grannländer och Europeiska länder (du är ingen europe och din åsikt är ointressant); även Rysslands relationer med Turkiet blir bara bättre med varje dag.
Har Grekland/Cypern bra relationer med ngn? :)
Ja sa ju dig - läs om historien för att inte förlöjliga dig på det sättet du gör :)
Permalänk | Anmäl
Bagirova Irade, 2011-10-20, 19:19
#43 Bagirova
Är det den här historien du tänker på - folkmordet på Armenier och andra kristna grupper 1915. Som sagt, Bagirova, du är ingen modig man. Du har ju flytt iställer för att kämpa. Du är ju en ynkling, en kärring. Dessutom, du förnekar Ert folkmord på Armenier vilket gör dig till en lika usel person som mördarna.
http://www.youtube.com/watch?v=4yR1gcabFeY
http://www.youtube.com/watch?v=9gRodu93qAY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4-l3tips-dU
http://www.youtube.com/watch?v=2LJk6HQNTy0&feature=related
Permalänk | Anmäl
Benny Balja, 2011-10-22, 21:12
När det gäller Erdogan skall vi inte glömma att han sagt att vi skall använda våra kupoler som hjälmar och våra minareter som bajonetter när vi vänder oss mot Europa.
För mitt vidkommande kan jag mycket väl överse med det om han ber Europa om ursäkt 100 ggr för detta uttalande och förklarar trovärdigt varför han betede sig som en krigshetsare.
Vill han sedan förena Turkiet med Europa är frågan om han vill låta Europa återge staden vid Bosporen dess Europeiska namn?
ö
Permalänk | Anmäl
Roland Gustafsson, 2012-01-05, 02:58
När det gäller Erdogan skall vi inte glömma att han sagt att vi skall använda våra kupoler som hjälmar och våra minareter som bajonetter när vi vänder oss mot Europa.
För mitt vidkommande kan jag mycket väl överse med det om han ber Europa om ursäkt 100 ggr för detta uttalande och förklarar trovärdigt varför han betede sig som en krigshetsare.
Vill han sedan förena Turkiet med Europa är frågan om han vill låta Europa återge staden vid Bosporen dess Europeiska namn?
ö
Permalänk | Anmäl
Roland Gustafsson, 2012-01-05, 03:00
40 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Turkey no economic powerhouse
"...We are not facing an economic power, but rather, a state whose credit bubble will be bursting any moment now and bringing down its economy.
The budget deficit of the collapsing Greece compared to its GDP stands at some 10%, and the world is alarmed. At the same time, Turkey’s deficit is at 9.5%, yet some members of the financial media describe the Turkish economy as a success story (for comparison’s sake, Israel’s deficit stands at some 3% and is expected to decline to 2% this year.)
While Turkey’s economy grew by some 10% this year, this was merely the result of financial manipulation. "
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4122972,00.html
Nu är det väl inte så att det bara är Tyskland och Frankrike som blockar? Är det inte så att Turkiet väljer att inte kvalificera sig? De behöver bara uppfylla alla krav - precis som alla andra som gått med i EU! Varför ska de särbehandlas?
Exakt varför skulle någon enda EU-medborgare vilja ha med Turkiet?
Varför skall islamska Turkiet som inte tillhör Europa vara med i EU?
Är det inte märkligt, ju högre upp i den medio-politiska sfären man kommer, desto mer fientligt inställd blir man till sverige och desto mer vänligt inställd blir man till utlänningar i allmänhet och muslimska länder i synnerhet? Partifärg/Lögnblaska tycks inte spela någon roll.
Man tycker att politikerna borde reagera på Greklandssituationen och inse att expansion inte är ett egensyfte. Oklok expansion kan vara väldigt skadlig, vilket nog skulle vara fallet med Turkiet.
Förstår du inte Alf, att folket inte vill ha Turkiet i EU!
Du har blivit gammal Alf och det är mycket du inte inser.
1. Vi vill INTE ha med turken i EU.
2. Turkarna mördade ca 2 miljoner kristna 1915 och de har varken bett om ursäkt för folkmordet utan istället förnekar de saken
3. Turkiet förtrycker kurderna
4. Turkiet invaderade Cypern 1974 och genomförde en etnisk rensning
5. Turkiet har blivit en islamistisk stat
6. Turkiet samarbetar med Iran
7. Turkiet har hemliga militärövningar med Kina
8. Turkiet anfaller kurder i Irak
9. Turkiet hotar Cypern, Israel och Grekland
Av allt det här, exakt vad är det du inte fattar, Alf?
Jo, en sak till - det ska bli så skönt att slippa KD efter nästa val!!!!
Att ha bra relationer med Turkiet är naturligtvis viktigt, men det behöver inte nödvändigtvis ske i formen av medlemskap i EU eftersom en stor del av Turkiet ändå ligger i Asien. Man kan fråga sig varför ni åkte till Istanbul och inte till Ankara, hade det inte varit bättre att pejla stämningen i huvudstaden?
Turkiet ligger inte i Europa. De ska inte in i EU.
Vem var ljushuvudet som bjöd in dem till medlemsförhandlingar?
Det borde stoppats omedelbart.
Jag instämmer med Alf Svensson i bilden av Turkiet som regional stormakt och en synnerligen viktig aktör i Mellanöstern och Centralasien (tex med Turkiets goda relationer med Azerbajdzjan) . Vidare är Turkiet med sin sekulära konstitution man fick genom Mustafa Kemals försorg ett föregångsland ur detta perspektiv i jämförelse med många av sina grannländer. Dock återstår stora stötestenar att lösa innan Turkiet kan inlemmas i EU. Konflikten med PKK i östra delen av landet är en liksom det minst sagt pikanta bagaget från den ottomanska tidens agerande mot armenierna som ännu kastar långa skuggor.
Det gamla "oraklet" har rätt. -Lika vis som vanligt den gode Alf!
Och nog måste det väl vara bättre att ha turkarna med oss inom EU än mot oss, utanför EU? -Måste trotsallt vara bättre att de söker sig mot Europasamarbete än samarbete med Iran, arabländerna och några till "s k muslimska länder". Dessutom lär ju inte det gynna kurderna t ex. Kurderna är mera gynnade av ett Turkiet inom Europa.
Turkiets ekonomi kommer förmodligen att växa, framöver!
Att handla med diverse skruppelfria stater gör ju världen redan. = Dvs vilket land vågar dissa Kina?
Varför skall islamiska Turkiet in i Europa frågar någon? -För att "islamiska" Turkiet varit sekulärt, för att de har en tradition av viss sekulärism, för att deras landsfader Atatûrk var en framsynt man, och förbjöd slöjan på statliga universitet då religion och politik skildes åt, införde samma bokstäver och alfabetet som i stora delar av Europa . Kvinnor fick fullrösträtt 1934 13 år efter Sverige men 10-15 år före Frankrike, Italien och Kanada, och många decenier före Schweiz och en hel generation innan de saudiska kvinnorna får rösta! Tansu Çiller blev landets, och troligen den muslimska världens först kvinnliga premiärminister! När får Sverige sin första kvinnliga statsminister?
I Turkiet får kvinnor spela basket, fotboll, volleyboll och män kan titta, inte som i Iran där enbart kvinnor får titta när kvinnor spelar och män när män spelar.
Turkiskorna är duktiga i basket och volleyboll. Bättre än Sverige.
-I korfball är det mixade lag. 4 män 4 kvinnor på planen samtidig/lag. Turkiet har flera korfballag än Sverige.
Turkiet kvalar/spelar i D-gruppen =div 4 i ishockey på både herr och damsidan!
Många duktiga tyngd och styrkelyftare på både dam och herrsidan!
Istanbul? Du menar väll Konstantinopel! Historielösa rygradslösa politiker behöver vi inte, skönt att DK försvinner!
Istanbul? Du menar väll Konstantinopel! Historielösa rygradslösa politiker behöver vi inte, skönt att DK försvinner!
Man kan gilla eller ogilla Turkarna men just nu håller alla grundläggande regler att förändras, vad gäller Turkiet, Israel USA Europas ekonomi och Grekland.
Vi bör kanske först analysera vad som händer i denna nya värld och skapa en ny politik innan vi agerar.
Trist att inte kunna utföra allting på en gång men sådan är verkligheten.
Glädjande att se hur Den gamle vise sluter sig till alla oss som inser vikten av att ha med oss Turkiet inom EU. Att den samlade zionisttrojkan på Newsmill ylar som en man: "ush och fy för ett turkiskt EU-medlemsskap" visar bara vad rätt Alf Svensoon har.
Ett införlivande av Turkiet i den europeiska gemenskapen skulle minska spänningarna mellan världens länder och bädda för en framtid utan det förtryck och den terror vi dagligen kan skåda i Mellanöstern.
Som Ingemar så riktigt påpekar är Turkiet med sin sekulära samhällssyn, sin moderna, islamska demokrati en utmärkt kandidat till det Europeiska medlemsskap som vi borde sträva efter att förverkliga, ju förr desto bättre. Som Alf påpekar så är Turkiet avgörande för vart den arabiska vårens revolutioner tar vägen. Här bör Eu inte bara stötta utan aktivt bidra till en happy ending.
Ett införlivande av Turkiet i europeisk gemenskap skulle vara välgörande för världsfreden på sikt - en fred som vissa grupper och vissa statsbildningar skyr som pesten. Därför måste det tyska och franska ointresset brytas ned och dessa länder i stället förvandlas till positiva ambassadörer för Turkiets sak.
Jag tycker inte att Turkiet borde gå i EU. I så fall blir det mer kurder-PKK i Europa med alla följande konsekvenser som terrorism, bomber o.s.v.;
Turkiet har en utmärkt arme, men turkiska militär borde försvara sin egen stat, inte EU. EU får försvara sig själv.
Vad ska göra Turkiet göra i EU? Ge pengar till Grekland? Varför skulle de vilja göra det?
Jag kan säga mer: Sverige borde lämna EU och ha ett union med Finland, Danmark, Norge. Det är väldig upprörande för mig att Sverige ger massor av pengar till EU , men Tyskland/Frankrike kör över Sverige jämt, Sverige kan inte bestämma vad våra pengar ska användas för. Jag är glad att jag röstade mot euro.
När det gäller Turkiets ekonomi - det går lysande för dem! Och allt vinst skall användas för Turkiets medborgare, inte för att ta ut EU från krisen.
Turkiet kommer snart att hamna i krig med Cypern, Israel och Grekland och det kommer att bli otrevligt. Det handlar om gas, gas i stora kvantiteter. Turkiet har ingen rätt till den här gasen, men har bestämt sig för att försöka stjäla den. Varför? För att det handlar om enorma kvantiteter, kvantiteter som kommer få Cyperns och Israels ekonomi att blomstra. Det är något som nationalistislamisterna i Ankara inte kan tåla.
För att ni ska förstå omfattningen av gasfynden i den Israeliska delen så är det det största gasfyndet i världen de senaste 10 åren. Tanken är att dra en pipeline till Cypern och där forsla gasen till Europa. För EU är det naturligtvis jackpot att ett EU-land, Cypern, har sådana tillgångar och då tillsammans med Israel. Ryssland är också intresserad av att vara med och eftersom de har utmärkta relationer med både Israel, Grekland och Cypern samt att turken är en gammal arvsfiende, så har turken ingen på sin sida.
Om Turken försöker ta gasen så kommer den automatiskt att hamna i krig med Israel, Grekland och Cypern. Detta kommer då att innebära att EU stoppar all handel med Turkiet. Ryssland och USA kommer att sluta upp på Israels och Cyperns sida eftersom Israel och Cypern har internationell lag på sin sida. Turkens kort är inte bra. Det enda turken har är en stor krigsmakt, dock inte lika slagkraftig som Israels och definitivt inte lika slagkraftig som Israels och Greklands sammantaget. Om turken tar fel beslut så finns det många som väntar på ett tillfälle att göra slut på den en gång och för alla.
Det är lite patetiskt att ett svenskt kristet parti, skulle ingå i den snyftkör som vill att Turkiet ska få ingå i EU. Det är en stor lycka att KD åker ur nästa val, för de har liksom inget existensberättigande.
till #24,
:)))
Skojar du? Om Ryssland är "intresserad" i ngt, då får andra länder ingenting. Israel kan inte göra ngt mot Ryssland ,ingen ska hindra Ryssland att göra vad den vill, det finns inga lagar för Ryssland , förutom Ryssland egna intressen. Om det blir krig (och jag hoppas att du har fel, men det kan man inte utesluta), då ska gasen delas med de som har starkaste arme, d.v.s. Ryssland och Turkiet. Om Ryssland är med i kriget, ska inte USA lägga sig i. Inte EU heller.
När det gäller relationer mellan Turkiet och Ryssland - de är ganska bra nufortiden, de är baserade på handel och pengar - och det är starkaste band mellan länder som det kan bli.
Om vänskap mellan Ryssland och israel : om du hade läst ryska media, skulle du förstå att antisemitism var alltid stark i Ryssland och ökar nuförtiden.
Här är en video, där en armenisk Prof. övertygar politiker att judar är skyldiga till genocide mot Ryssland.
Läs också en kommentar av en armenien som säger:
"död till alla judar, turkar, kurder, azeri, världen skulle vara bättre utan dem"
http://www.youtube.com/watch?v=LTZ2FTThGNI&feature=related
Att Turkiet är stort är ett viktigt skäl att de inte kommer med i EU. Det andra skälet är att landet i huvudsak är muslimkt.
Jag trodde tidigare, som säkert många andra gör i Sverige, att de många militärkupperna i Turkiet kunde jämföras med grekiska juntor och sydamerikanska militärkupper.
Men efter att ha läst på lite, så tycker jag annat nu.
De grekiska militärer bevakade att demokratin skulle bestå i Turkiet inte tvärtom. De ville skydda arvet av Ataturk.
De demokratiskt sinnade i Turkiet vet vad islam är, som inte vi i väst gör. Därför håll militären koll på vad de muslimska partierna sysslade med.
Erdogan har sagt att det finns bara EN islam. Det låter oroväckande! För det är inte direkt åt ett sekulärt håll som man går i islamska länder.
Jag tycker inte att EU skall ge medlemskap åt Turkiet. Däremot skapa många samarbetsavtal med Turkiet, och på så sätt närma sig EU.
#26 "De grekiska militärer " skall vara 'De turkiska militärerna'
"Istanbul? Du menar väll Konstantinopel! Historielösa rygradslösa politiker behöver vi inte, skönt att DK försvinner!"
Anna Frick: Hmm.. Det är år 2011 nu. Vilket århundrade lever du i ? Vart i kartan existerar Konstantinopel ? Det är ISTANBUL! och inget annat. Verkligen sorgligt att man inte känner till faktan men kan inte vara så lätt om man fortfarande lever kvar i det förflutna förstås :-)
#25 Emma n
Ja du emma, Ryssland kan inte ta gasen, lika lite som de kan ta den norska gasen. Israel sitter lugnt och säkert på sin gas, men problemet är att turken försöker ta den Cypriotiska. Nu kommer Cypern och Israel att ingå en militärallians och det är redan tal om att stationera Israeliskt stridsflyg på Cypern. Som sagt, det kan bli riktigt otrevlig om turkarna försöker sig på något och tyvärr så tror jag att det är det som kommer att ske. Synd bara att vi har förvirrade pingstpasorer som inte vet vad som är upp och ner i världen.
#28 Handan,
Nej, Konstantinopel. Jag använder också enbart namnet Konstantinopel - det ursprungliga namnet. Varför skulle jag acceptera ett turkiskt namnbyte?
Rustan Karlsson
Räcker det?
Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en.
Turkeit behöver INTE EU, det är tvärtom. Nu efter att Turkeit har fått islamiskt styre, blivit stormakt, självständigt, oberoende, ekonomin vuxit starkt.och har fått allt större roll globalt.
Jag tror inte att Alf Svensson vill ha Turkiet med i EU för han bryr sig om Turkiet eller turkerna eller för han giller Erdogan snarare tvärtom.
Anser att ALF vill ha Turkiet i EU innan Erdogan enar sig med andra muslimiska länder och bilda en muslimsk union som kommer att konkurrera med EU och han kanske ser en sådan union kommer också att bli ett hot för ISREAL.
Hoppas verkligen att Erdogan förstår den dolda agendan västvärlden har, och slår igen dörren för EU-medlemskap
#32 Reema
Bra, då är vi överens :o)) Stormakt? Jämfört med vem? Syrien, Cypern eller Libanon? Ekonomin vuxit starkt? Visst, den är uppblåst med ett budgetunderskott på 10%. Låt turkarna och araberna bilda en muslimsk union - de blir säkert jättestarka - NOT. Har någon sett den enorma produktiviteten i arabländerna? Hur de sköter sina industrianläggningar, hur välutbildad ich kunnig arbetskrarften är? Jämför det med Tyskland, Frankrike, England, Sverige etc.
Turkiets bekymmer nu är att de har målat in sig i ett hörn. Om de anfaller Cypern, så är de också i krig med Grekland och troligen Israel. De är också i krig med hela EU och det första som händer är att all handel med Turkiet bryts. Oj, där försvann 50% av Turkiets export. Vad händer om man tappar 50% av exporten? Ekonomisk härdsmälta. Till det kommer att USA och Ryssland är på Greklands och Israels sida. Turkiet är i den sämsta av situationer just nu.
TmT - vad syftar du på?
Rustan Karlsson
Om bara Saudi-Arabien säljer sina usa-papper (1.2 triljoner $)så är Usa bankrutt.
Vad gäller Turkiets slagkraft.
Så räcker det och blir över .Israel,Grekland,Cypern etc faller bara på det att Turkiet skulle förklara krig...:).
Vad gäller Ryssland så skulle Ryssland inte våga sig på att förklara krig mot Turkiet ,då faller dem inifrån hälften av Rysslands inv är Turkar, då räcknar jag inte med de turkiska republikerna såsom Kazakistan,Turkmenistan ,Azerbadjan etc...
Tom Irans halva befolkning är turkar.
#34
Varför nämna "ursprungs namnet" enbart starta korståg...
Förövrigt så var Konstantinopel även Kontantinopel under Osmanska Riket.På den tiden var turkiske sultanen även överhuvud för de kristna..
I krig är export/import ointressant.
Sluta tramsa om krig hit och krig dit.
Eu:s ammunition tog slut efter 2 veckors krig i Libyen.Hur det gick för Usa i Afghanistan/Irak vet hela världen....24 h och hela MÖ inkl Israel ligger under turkens fötter......
Såg du inte hur israeliska" kommando" soldater grät.......i Mavi Marmara:)
OBS: Kom inte med att Israel har atombomb det finns dödligare atombomb I både i rebupliken turkiet & i de turkiska rebuplikerna + Pakisktan.
TmT
Ha ha ha ha ha ha ha! Det var riktigt roligt!!! Grät... ja och sen sköt de ihjäl 9 turkar. Du har tydligen noll koll på hur världen fungerar samt Turkiets militästa styrka gentemot Grekland och Israel. Israel klarar av Turkiet ensamma och då med konventionella vapen. Det Israeliska flygvapnet är ca 50% större än det turkiska och då med bättre plan som F15. Israel är även tekniskt överlägsna med en egen försvarsindustri som tillverkar alla möjliga typer av robotar.
Den Israeliska armén har ca 1000 stridsvagnar mer än Turkiet och då pratar vi om "top of the line". De flesta turkiska är skrot från 60-talet. Om sen EU drar sänker turkiets ekonomi, så får turkarna göra det de är bäst på - valla får.
naiv är du, Rustan (kom 36 och alla andra dina kom). Du verkar vara från Cypern, om jag läser rätt dina inlägg.
Titta på kartan, jämför Israel, Turkiet, alla andra länder, som har invånarna med Turkic ursprung, arabiska länder. Israel är inte särskilt omtyckt i regionen. Du sitter här och viftar med vapnet och påstår att Ryssland "har bra relationer" och ska kämpa för Cypern och Israel. Det endra "bra relationer" för Ryssland är de när den kan invadera, okkupera och utnyttja. Om det är det du vill för Cypern och Israel, då kan vara nöjd, om Ryssland ska ngnsin få möjlighet för det, den ska ta den.
"om Eu ska dra ner handeln" - OMG Rustan, det finns inte ett enda land, som ska dra ner ner handel och minska sina vinster för skull ett annat land, inget land ska göra det förCypern/Israel/Greklands skull
Och din jämförelse "Turkiets militästa styrka gentemot Grekland och Israel" är bara löjligt, vi vet alla vilek "supermakt" är Grekland.
Du borde verkligen läsa på om världshistorien.
Jag är svensk bosatt i Turkiet och motsätter mig ett turkiskt medlemskap. Varför? För det finns helt enkelt en bottenlös avgrund mellan majoriteten av Europas kulturer och den turkiska.
Fatalistisk livssyn, även känd som insallah-mentaliteten. Alltså tron att man inte kan påverka sina liv. Lite bön räcker och Gud tar sen hand om resten.
Hederskulturen. Enligt en undersökning gjord av kvinnliga turkiska studenter anser en överväldigande majoritet av det turkiska folket (kvinnor inkluderat) att heder definieras av kinnan. Och det är därför kvinnor som vill skiljas, varit otrogna eller som hållt sin pojkvän i handen mördas varje dag.
Det är emellertid lika verklighetsfrånvarande att blint propagera för Turkiets inträde som att kräva att vi ska säga Konstantinopel och inte Istanbul, Anna.
#33 Rustan Karlsson,
"Har någon sett den enorma produktiviteten i arabländerna? Hur de sköter sina industrianläggningar, hur välutbildad ich kunnig arbetskrarften är?"
Svaret är: För att korståget pågår fortfarande mot den islamiska världen antingen i form av militäroccuppation såsom i Irak och i Afganistan, och i form av mentaloccupation genom att stödja diktaurer och hjälpa dem med alla tillgängliga hjälpmedel även om sådana kan bryta mot människliga rättigheter att slå ner folk och folketsvilja att utveckla sig och ta sig ur fattigdom o misär de lever i. Samtidigt används biståndspengar för styra folket där mentalt och tvinga på dem västvärldens värderingar som självklart krockar med vår värderingar och vår tro. Men tack gode Gud har de inte lyckats med just det. Efter att några muslimska länder lyckats att få sin frihet så ser vi att majoriteten där behåller fortfarande sin tro och vill styrs av Islam. Men tyvärr har västländerna lyckats att stoppa utveckling i muslimska länder.
Varför skulle västvärlden vilja stoppa utveckling i muslimska länderna?!!!!
Jo, VÄSTVÄRLDEN har 3 stora intressen där i regionen:
Islam... som anses västvärldens största fiende
Olja.... som västvärldens industri är beroende på
Israel....att skydda den. För att dess existens är viktigt för västvärlden dels för att hålla koll på Mellanösten, och dels för att bli av med judar här i väst.
Vad har jag för bevis för det jag påstår och hur gick det till?!!
Jag har redan nämnt några exempel ovan, här är några till:
1. Avrättning av vetenskapsmän särskilt i kärnfysik som israeliska säkerhetsstyrkor o CIA höll på sedan 50-talet mot exempelvis flera Egyptiska och Irakiska vetenskpsmän som inte ville stanna kvar i USA efter de hade vidarutbildat sig där och som var mycket begåvade, ville åka hem och hjälpa landsmän iställt. De blev avrättade bland andra Samira Mosa, Al-mashad. Det pågår fortfarande i Irak nu.
2.Såg vi hur västländerna stödjer diktaturer under arabiska våren exempelvis:
Frankrikes utrikesminister som ville skicka franska trupper till Bin Ali i Tunisien för att slå ner demonistrationer
USA: s ställning till demonstrationer i Egypten, behöver inte beskriva. Du vet säkert hur det gick till och hur besvikna de blev när de förlorade sin största och viktigaste vän i regionen.
Lybiens olja var viktigt för västvärlden och Gaddafi var inte den bästa vän för dem, därför har de ingripit med Natostyrkor för att skydda befolkningen där eller snarare sina intressen där och samtidigt bli av med Gaddafi.
Å andra sidan kan de inte skydda befolkning i Syrien, för att västländerna tjänar mest på att behålla Al-assad vid makten dels för Israels skull och dels för att de är rädda för IRAN.
Västländerna inkl. USA förstås håller också nu på att skapa koas i de arabiska länderna som äntligen har fått sin frihet på egen hand utan militär inblandning av västvärlden. De skapar kaos genom finansiering av exempelvis de liberala partier som har inget folkligt stöd och egyptiska kristna extremister som nu försöker skapa förvirring och splittring bland folk i både Tunesien och Egypten.
Västvärlden upptäckte att majoriteten av muslimer är fortfarande muslimer och vill styrs av Islam, och DET giller INTE västvärlden.
Förresten är männskliga rättigheter i västvärlden bara ett hjälpmedel för att slå ner fiender. I självaverket är INTRESSEN som kommer först och männskliga rättigheter som kommer sist om de skulle krocka med varandra.
#37 "Bagirova Irade"
Kemal, du kan inte ha haft många rätt på provet om verklighetsuppfattning. För det första, vade det gäller Ryssland så är Turkiet en av Rysslands historiska ärkefiender. Grekland kanske inte är en stormakt, Turkiet är det inte heller, men de har ungefär lika många stridsplan och krigsfartyg och av samma kvalitet. Israel däremot har MER stridsflygplan, ca 50%, än Turkiet och en del av Israels plan är F15.
Du säger att Israel inte är omtyckt? Nå, vem i Europa tycker om Turkiet och turkar? Inte jag i alla fall. Nämn ETT grannland till Turkiet som tycker om Turkiet och turkar? Nå, armenierna lärde er i alla fall att veta hut i kriget om Nagorno Karabach.
Sist men inte minst - din svenska är urusel. Gick du inte på SFI?
#40 Rustan Karlsson,
Lämna våra länder först så åker vi hem!!!
#41,
Rustan, Greklands/cypern arme är ingenting i jämförelse med Turkiets. Däremot får du gärna tänka tvärtom om du vill leva i drömvärlden. Jag bryr mig inte.
armenier har gjort etnisk rensning av Azeri och kurder. Armenier mördade obeväpnade kvinnor och barn, brände ihjäl levande människor, våldtog barn och kvinnor. Vi har 1 mln flyktingar och 30 000 Azeri och Kurder mördades av armeniska fashister.
Du verkar njuta av faktumet, att oskyldiga människor förlorade sina liv. Jag sa till dig förut och säger en gång till: du är en poor excuse for human being! Okunnig, envis muslimhatare, (jag syftar på alla andra dina antimuslimska inlägg i Newsmill).
När det gäller Armenien, enlig Wikileaks och USA ambassador säljer armeniska män sina 10-12 åriga döttrar till Turkiet och hela världen för att prostituera; politiker är korrumperade (som i din Grekland/Cypern), Armenier åker som papperslösa till hela världen, bara i sista 10 år lämnade Armenien 1 mln armenier. vilken framtid har det här landet? Ingen.
När det gäller armeniska fashister - de kommer att ställas snart i ICC, vi ska börja med deras president Sargsyan, som är ansvarig för Khojaly massaker. Och självkart, vi ska ta tillbaka Karabakh!
När det gäller grannländer till Turkiet som tycker om Turkiet? Många. Både grannländer och Europeiska länder (du är ingen europe och din åsikt är ointressant); även Rysslands relationer med Turkiet blir bara bättre med varje dag.
Har Grekland/Cypern bra relationer med ngn? :)
Ja sa ju dig - läs om historien för att inte förlöjliga dig på det sättet du gör :)
#43 Bagirova
Är det den här historien du tänker på - folkmordet på Armenier och andra kristna grupper 1915. Som sagt, Bagirova, du är ingen modig man. Du har ju flytt iställer för att kämpa. Du är ju en ynkling, en kärring. Dessutom, du förnekar Ert folkmord på Armenier vilket gör dig till en lika usel person som mördarna.
http://www.youtube.com/watch?v=4yR1gcabFeY
http://www.youtube.com/watch?v=9gRodu93qAY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4-l3tips-dU
http://www.youtube.com/watch?v=2LJk6HQNTy0&feature=related
När det gäller Erdogan skall vi inte glömma att han sagt att vi skall använda våra kupoler som hjälmar och våra minareter som bajonetter när vi vänder oss mot Europa.
För mitt vidkommande kan jag mycket väl överse med det om han ber Europa om ursäkt 100 ggr för detta uttalande och förklarar trovärdigt varför han betede sig som en krigshetsare.
Vill han sedan förena Turkiet med Europa är frågan om han vill låta Europa återge staden vid Bosporen dess Europeiska namn?
ö
När det gäller Erdogan skall vi inte glömma att han sagt att vi skall använda våra kupoler som hjälmar och våra minareter som bajonetter när vi vänder oss mot Europa.
För mitt vidkommande kan jag mycket väl överse med det om han ber Europa om ursäkt 100 ggr för detta uttalande och förklarar trovärdigt varför han betede sig som en krigshetsare.
Vill han sedan förena Turkiet med Europa är frågan om han vill låta Europa återge staden vid Bosporen dess Europeiska namn?
ö
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.